متن كامل خبر
دستگاهی که عملکردهای مغز را از طریق زبان بازیابی می‌کند

تاريخ خبر :  9/12/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1094

 دانشمندان دانشگاه پزشکی ویسکانسین دستگاهی به نام PoNS اختراع کرده‌اند که درمان عوارض صدمات مغزی مانند سکته‌ها یا آثار بیماری‌هایی مانند پارکینسون را نوید می‌دهد.

 

باتری PoNS از یک جعبه کنترل/برق و یک صفحه سطح الکترودی تشکیل شده‌است که بیماران آن را داخل دهان و در مجاورت زبانشان قرار می‌دهند. در یک جلسه‌ی درمانی PoNS چیزی حدود 20 تا 30 دقیقه بیمار حرکات فیزیکی، حرفه‌ای، شناختی در جهت رفع ناتوانایی‌هایشان انجام می‌دهند. هرکدام از این حرکت‌ها توسط الگوی مشخصی از الکترودها که توسط این دستگاه فعال می‌شوند تنظیم می‌شوند، این یعنی سلول‌ عصبی خاصی را روی زبان تحریک می‌کند.

 

با یادگیری از طریق تحریک سلول‌های مشخص از زبان با یک سری فعالیت‌های مشخص، مغز با توجه به سیگنال‌های رسیده اقدام به شکل‌دهی مسیرهای نرونی جدیدی برای عملکردها می‎کند. با گذشت زمان این فرآیند باعث افزایش کنترل توانایی‌ها می‌شود و در واقع به بیمار اجازه می‎دهد تا کم کم کنترل ذهنی و یا فیزیکی حرکت‌ها را دوباره به دست بیاورد.

 

در تحقیقاتی که در دانشگاه نبراسکا صورت گرفت با توجه به دوره‌های درمانی منظم بعد از گذشت 8 هفته، 50% بهبود در تعادل وضعی، 55% بهبود در توانایی راه رفتن، 48% کاهش اثرات MS مشاهده شد.


Gizmag

 

      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت