متن كامل خبر
درمان صرع به کمک سلول‌های مغزی

تاريخ خبر :  20/2/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  644

دانشمندان UCSF موفق به کنترل تشنج و مهار صرع در موش‌های آزمایشگاهی شدند.


پژ‍وهشگران دانشگاه کالیفرنیا، با پیوند زدن سلول‌های گانگلیونی میانی (MGE) به درون هیپوکامپ (منطقه ای در مغز که با تشنج ، یادگیری و حافظه مرتبط است.) و با مهار سیگنال دهی در مدارهای بیش فعال عصبی، قادر به کنترل تشنج در موش های مبتلا به صرع شدند.


در مطالعات UCSF  به رهبری بارابان، محققان دریافتند که سلول های MGE  از جنین موش‌ها، با پیوند به مدارهای عصبی موجود، نوعی سلول‌ عصبی مهاری بالغ به نام interneuron را تولید می‌کنند که جایگزین سلول‌های ناسالم در صرع می‌شوند.

 

حمله‌ی صرع، که ناشی از جهش غیر طبیعی و همزمان بسیاری از سلول‌های عصبی تحریکی در مغز است، منجر به انقباض‌های شدید عضلانی و اغلب از دست دادن هوشیاری فرد می شود.


پژوهشگران UCSF، با جلوگیری از این تحریک غیر طبیعی سیگنالینگ عصبی، تشنج را در نیمی از موش های تحت درمان از بین برده و نیز تعداد تشنج‌های آنی در سایر موش‌ها را به طرز چشمگیری کاهش دادند.


موش های درمان شده، کمتر به طور  غیر طبیعی تحریک و بیش فعال شدند و آزمایش مارپیچ آبی را نیز بهتر انجام دادند.
به گفته‌ی بارابان؛ «نتایج بدست آمده در قدم نخست دلگرم کننده بود و این روش، امکان کنترل تشنج و نجات اختلالات شناختی را در این بیماران فراهم می کند.»


این نخستین گزارش در یک مدل موش بزرگسال مبتلا به صرع است که در آن تشنج در موش هایی که قبلا دچار حمله‌ی صرع می‌شدند، متوقف گشته و امیدی برای درمان انسان نیز هست.
 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت