متن كامل خبر
شناخت اثرات ژن در صفات انسانی

تاريخ خبر :  5/5/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  820

« در روشی کاملا جدید، راه های گوناگونی برای درک چگونگی تأثیر ژنوم بر زیست شناسی بدن انسان نشان داده شده است »

 
پیشرفت های اخیر در حوزه ژنتیک، اثرات ژنتیکی زیادی را در بیماری های پیچیده و شایع، مانند دیابت، آسم، سرطان یا اسکیزوفرنی نشان داده اما، کشف نوع ژن مخصوص هر بیماری، هنوز در گام نخست است. برای بکارگیری این دانش در جهت پیشگیری یا درمان، از جمله درمان مناسب مشخصات ژنتیکی بیمار باید بدانیم که چگونه این نوع ژن بر سلامت تاثیر می گذارد.


در مطالعه ای که Nature Communications به چاپ رسانده است، دکتر کنستانتین پلیکروناکوس (Constantin Polychronakos) از موسسه تحقیقاتی در مرکز بهداشت دانشگاه مک گیل (RI-MUHC) و همکارانش از دانشگاه های مک گیل (McGill University) و تگزاس (University of Texas)، روشی جدید برای اسکن کل ژنوم پیشنهاد داده اند که برای درک. اثر ژن ها بر صفات انسانی کمک خواهد کرد.


دکتر پلیکروناکوس؛ نویسنده این مقاله چنین می گوید: « در روشی کاملا جدید، راه های گوناگونی برای درک چگونگی تأثیر ژنوم بر زیست شناسی بدن انسان نشان داده شده است »


DNA همچون چاپ اوزالید (چاپ خطوط رنگی نور بر پس زمینه آبی که در کپی نقشه و رسم های فنی بکار می رود) است و با توجه به ساخته شدن بدن ما از آن، سلول ها DNA را با پیاده کردن اطلاعات بروی RNA "می خوانند". RNA به عنوان الگویی در ساختن پروتئین (واحد های ساختمانی بدن) استفاده می شود و ژن ها بر اساس ارتباط RNA خود با ریبوزوم، سنتز پروتئین را انجام می دهند.


«تاکنون، محققان بر اثرات انواع ژنوم مرتبط با بیماری در رونویسی DNA به RNA تمرکز کرده اند، به جای به چالش کشیدن این سوال که اثرات ترجمه RNA بر پروتئین چیست.» دکتر پلیکروناکوس ادامه می دهد: « با این روش، اکنون می توانیم درک بهتری از اثرات انواع ژن در ترجمه RNA به پروتئین و راهی قدرتمند برای بهبود نشانگرهای زیستی در داروهای اختصاصی و درمان های جدید داشته باشیم.»


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت