متن كامل خبر
خواندن دقیق مغز توسط کامپیوتر

تاريخ خبر :  30/5/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  939

تجزیه و تحلیل تصاویر MRI مغز و استفاده از یک مدل ظریف ریاضی، بازسازی افکار را دقیق تر از هر زمان دیگری ممکن خواهد کرد.


Functional MRI عمدتا در تحقیقات شناختی و برای تعیین مناطق فعال مغز استفاده می شود. گروه تحقیقاتی موسسه داندرز (Donders Institute) در دانشگاه رادبود (Radboud University) هلند، گامی فراتر نهاده و از داده های MRI در تعیین حروف مشاهده شده توسط شخص مورد آزمون، استفاده کردند.


آنها مدل کامپیوتری را برای تشخیص بخش های کوچک اسکن مغز؛ به نام وکسل (voxel)، آموزش دادند که نسبت به پیکسل های بینایی انسان از خود واکنش نشان می دهد. با ترکیب اطلاعات دریافتی پیکسل ها از وکسل (voxel)، بازسازی تصاویر ممکن شد.


مارسل ون گرون (Marcel van Gerven)؛ سرپرست پژوهشگران می گوید: « دانش پیشین، شناخت حروف را فوق العاده بهبود داد تا به کامپیوتر بیاموزیم که حروف، چگونه به نظر می رسند. این مدل، حروف را برای تعیین آنچه که دقیقا مطابق بر تصویر نقطه نقطه است، مقایسه کرده، و سپس نتایج تصویری روی این حروف می نشیند. نتیجه، حروف واقعی بود؛ یک بازسازی واقعی.


رویکرد ما شبیه آنست که چگونه باور کنیم مغز، ترکیبی از دانش های پیشین با اطلاعات حسی است. برای مثال، شما می توانید خطوط و منحنی های این مقاله را تنها پس از آموختن خواندن، به عنوان حروف تشخیص دهید، و این دقیقا همان چیزی است که ما به دنبالش هستیم: مدلی برای نشان دادن آنچه که در مغز اتفاق می افتد. ما به بهبود مدل ها تا حدی که بتوانیم آنها را در حافظه کاری و یا تجارب ذهنی. همچون رویاها یا تصورات نیز بکار بریم، امیدواریم.


سان اسکون مکرز (Sanne Schoenmakers) توضیح می دهد: « در پژوهش های بعدی با یک اسکنر قوی تر کار خواهیم کرد. ما در حال حاضر تصاویری از حروف را به 1200 وکسل (voxel) مغزی مربوط می کنیم که با وجود اسکنری قوی تر، تصاویر این حروف به 15،000 وکسل مربوط می شود.
 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت