متن كامل خبر
بیماری قلبی شامپانزه

تاريخ خبر :  15/6/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  724

در مقاله ای از مجله دامپزشکی پاتولوژی (SAGE)، بیماری قلبی ﮐﺎﺭﺩﻳﻮﻣﻴﻮﭘﺎﺗﻲ ﺑﻄﻦ ﺭﺍﺳﺖ ﺁﺭﻳﺘﻤﻮﮊﻧﻴﮏ (ARVC)، که باعث ایست قلبی ناگهانی در نوجوانان و جوانان (به ویژه ورزشکاران سالم) می شود، در شامپانزه ها نیز گزارش شده است.


درحالیکه قرن گذشته، نمونه های مستند بیماری قلبی در ورزشکاران جوان و سالم وجود داشته که به طور ناگهانی و در رویدادهای ورزشی، جان خود را از دست داده اند، مطالعات جدید نشان می دهد که این مشکل بین شامپانزه ها نیز گسترش یافته است.


نویسنده اصلی این مقاله، دکتر لیدیا تانگ (Lydia Tong) اظهار داشت: «این نخستین شرح برای این بیماری بین پستانداران غیر از انسان است. دو برادر ناتنی شامپانزه بالغ (16 و 17 ساله) و ظاهرا سالم وجود داشتند، که یکی از شامپانزه ها به طور ناگهانی و طی فعالیت بدنی درگذشت.»


پروفسور مری شپرد (Mary Sheppard)؛ متخصص در ایست قلبی ناگهانی انسان، قلب او را کالبد شکافی کرد که همچون فردی جوان، در شرایط مشابه بررسی شد و دریافت که تغییرات این قلب ها با انسان هایی که مورد بررسی قرار گرفتند، تقریبا یکسان است.


سوال بزرگ اینست که: دلیل این بیماری در شامپانزه ها، و عوامل مشترک با انسان ها چیست؟

دکتر تانگ می گوید: « ما می دانیم که یک جزء ژنتیکی در حدود 50 ٪ موارد انسانی وجود دارد، اما عوامل دیگر به خوبی شناخته نشده اند.»


دکتر تانگ مفاهیم این یافته های جدید را برای تحقیقات آینده مورد بحث قرار داده اضافه می کند: « این یافته ها و تحقیقات آینده ما را در فهم و مدیریت این بیماری در سایر شامپانزه های جوان و سالم یاری می رساند، که گونه های فوق العاده مهم و در معرض خطر هستند. همچنین، به عنوان نزدیک ترین گونه به انسان، تحقیقات آینده پتانسیل آن را دارد که به ما برای درک همان بیماری در انسان کمک کند »

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت