متن كامل خبر
چگونه DNA آسیب دیده منجر به سرطان می شود؟

تاريخ خبر :  27/6/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1536

محققان پزشکی دانشگاه آلبرتا (University of Alberta) دریافته اند که چگونه مولکول DNA خود را بازسازی می کند و در چه زمانی DNA آسیب دیده، منجر به سرطان می شود.

 

دانشمندان سال های زیادی تصور می کردند که دو پروتئین کلیدی در بازسازی DNA ، دقیقا به یک شیوه عمل می کنند. اکنون، گروه پژوهشی گلاور، درباره چگونگی عملکرد پروتئین ها و اینکه آنها ارتباط بسیار متفاوتی دارند، اطلاعاتی به دست آورده اند. این کشف مهمی در پیشرفت علوم پایه است که منجر به بهبود روند درمان سرطان خواهد شد.


بنابر توضیحات گلاور (Mark Glover)، پروتئینی به نام BRCA1 مانند راهروی نظارتی عمل می کند که بطور مداوم از DNA برای تشخیص آسیب دیدگی اسکن می گیرد. با نخستین نشانه های آسیب، این پروتئین چگونگی کمکی را که نیاز است به پروتئین های پاکسازی کننده مخابره می کند.


اما پروتئین دوم که TopBP1 نام دارد، اطمینان می دهد که DNA در هر زمانی که نیاز باشد، می تواند از خود رونوشت بگیرد و با توقف این فرآیند در اثر آسیب DNA، پروتئین های مذبور برای پاکسازی فراخوانده می شوند.


طبق نظر گلاور: «این دو پروتئین ممکن است که ارتباط و شباهت بسیار زیادی با هم داشته باشند، اما در واقع نقش و روش ارتباطی آنها بسیار متفاوت است که این برای ما تعجب آور بود. هر پروتئین، نقشی در شناسایی مناطق آسیب دیده ی DNA بازی می کند، اما مشکلی که هر یک از آنها حل می کنند، متفاوت است.»


گلاور افزود: «شاید برخی از این ایده ها در نهایت بتواند منجر به استفاده ی محدود از شیمی درمانی یا رادیوتراپی (پرتودرمانی) برای بیمار شود.»


گروه گلاور به دنبال کسب اطلاعات بیشتری درباره نقش پروتئین TopBP1 و تمایل آن به برقراری ارتباط با یک پروتئین خاص است. آنها همچنین می خواهند استفاده از برخی داروها را برای بهبود درمان سرطان، بررسی کنند.

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت