متن كامل خبر
مهندسی کردن باکتری برای شکار و کشتن پاتوژن

تاريخ خبر :  4/7/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  878

گروهی از محققان در سنگاپور با ایجاد روشی برای مهندسی زیستی یک باکتری، به دنبال هدف قرار دادن عوامل بیماری زا و از بین بردن آنها هستند.

 

آرزوی بسیاری از پژوهشگران سلامت، پیشرفت درمان های هدفمند در جهان است که بتوان با کنترل افراد مبتلا به هر نوع بیماری، باکتری های مهاجم را (با واکسیناسیون کامل یا داروهای دیگر) از بین برد؛ چه باکتری هایی که به تنهایی باشند و یا دیگر باکتری هایی که در بافت سالم زندگی می کنند.


در مقاله ی منتشر شده از مجله (CS Synthetic Biology) دانشمندان سنگاپوری، چگونگی عملکرد روشی توسعه یافته را به روی موش بیان می کنند و خوش بینانه از تکنیک مشابهی برای انسان می گویند. 

دانشمندان با برنامه ریزی بر باکتری ای-کولای (E. coli) در تلاش برای یافتن راهی برای از بین بردن سودوموناس آیروژینوزا (Pseudomonas aeruginosa نوعی باکتری که عامل ذات الریه است) بودند تا از بروز بیماری ذات الریه جلوگیری کنند.


به عنوان قسمتی از مهندسی زیستی، این گروه همچنین بازدارنده ای برای ای-کولای برنامه ریزی شده یافت که توانایی از بین بردن هدف مورد نظر را داشته باشد، البته تا زمانی که راهی برای رسیدن به هدف خود بسازد و به توانایی تشخیص هدف مورد نظر دست یابد.


در آزمایشگاه باکتری برنامه ریزی شده به روی موش (با بررسی نمونه های مدفوع قبل و بعد از آزمایش) محققان مقدار کمی از سودوموناس آیروژینوزا و تعدادی از باکتری های تغییرنیافته روده سالم را یافتند.

آنها همچنین گزارش دادند که هیچگونه علائم یا عوارض جانبی مشاهده نشد و به همین دلیل، امیدوارند که روش آنها در انسان نیز، سالم و موثر بوده و بتوانند با طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی مبارزه کنند.

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت