متن كامل خبر
شناساگر خودکار سرطان

تاريخ خبر :  11/7/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  891

مهندسان میکروالکترونیک در سنگاپور، حسگری را تولید کرده و به آزمایش رسانده اند که می تواند اثرات شیمیایی سرطان مثانه را شناسایی و اندازه گیری کند.


با توجه به مطالعات یونگ شین (Yong Shin) در موسسه میکروالکترونیک A*STAR ، حسگر مبتنی بر نور می تواند برای تشخیص زود هنگام و یا درمان تومورهای مختلف، با ردیابی های پس از پیشرفت استفاده شود.


چندین روش شیمیایی برای تشخیص متیلاسیون DNA وجود دارد که به خوبی تثبیت شده، اما آنها گران، وقت گیر و نیازمند تخصص آزمایشگاهی هستند. به همین جهت شین و همکارانش، روش های مستقیم فیزیکی را به عنوان یک جایگزین بررسی کردند. آنها به ویژه بر تشدید کننده میکرو حلقه سیلیکونی تمرکز کردند که به تقویت نور در فرکانس های رزونانسی خاص می پردازد.


تشدید کننده توسعه یافته توسط محققان، آشکارسازهای بسیار حساس به تغییرات فرکانس نور هستند، از جمله زمانی که تغییر به صورت اتصال یا جدا شدن یک گروه متیل به DNA باشد. 
با آزمایش های بیشتر روی این فناوری، شین و همکارانش موفق به برنامه ریزی برای ایجاد یک دستگاه آزمایشگاهی داخل تراشه حسگر شده اند که می تواند نمونه مایع را در حدود پنج دقیقه پردازش کند.


شین که رهبر این تحقیق است، می گوید: «حسگرهای ما می تواند به طور خاص برای تشخیص متیلاسیون DNA و بطور گسترده ای و با سرعت در همین زمینه مفید باشد.»


شین اشاره می کند که این گروه چندین مقاله پژوهشی در مورد استفاده از تشدید کننده های میکرو حلقه سیلیکونی منتشر کرده است و اینگونه توضیح می دهد : « از جمله تکنیک های منتشر شده توسط ما، روش جدیدی است که می تواند با حسگر خاص متیلاسیون برای تقویت مقادیر کم متیلاسیون DNA از ادغام شود. بنابراین، ما اکنون در تلاش برای ساختن یک سیستم مبتنی بر تراشه های میکروسیالی هستیم که چندین تکنیک ، مانند استخراج DNA ، تبدیل ، تقویت و تشخیص را ادغام کند.»
 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت