متن كامل خبر
برندگان جایزه نوبل پزشکی 2013

تاريخ خبر :  16/7/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  938


روز دوشنبه جایزه نوبل پزشکی 2013 به سه پژوهشگر آمریکایی و آلمانی اهدا شد که رمز و راز چگونگی سازماندهی سلول را برای حمل و نقل مولکول های بدن حل کرده اند.


جیمز روتمن؛ رئیس گروه زیست شناسی سلولی دانشگاه بیل در آمریکاست. رندی شکمن؛ عضو هیئت علمی و استاد گروه زیست شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، و نیز پژوهشگر موسسه پزشکی هوارد هیوز است. توماس شودوف؛ پژوهشگر موسسه پزشکی هوارد هیوز و استاد فیزیولوژی مولکولی و سلولی در دانشگاه استنفورد است.


در بیانیه هیات داوران موسسه کارولینسکا به مناسبت اهدای این جایزه آمده است: سه برنده جایزه نوبل امسال، اصول مولکولی را کشف کرده اند که بر چگونگی تحویل وزیکول در زمان و مکان مناسب سلول نظارت دارد.


هر سلول همچون یک کارخانه تولید و صادر کننده مولکول است. مثالاً، انسولین داخل خون تولید و منتشر می شود. سپس سیگنال های شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی از یک سلول عصبی به دیگری فرستاده می شوند. این مولکول ها در بسته های کوچکی به نام وزیکول به اطراف سلول منتقل می شود.

شکمن مجموعه ای از ژن هایی را کشف کرد که برای تردد وزیکول لازم بود، روتمن مکانیزم پروتئینی را یافت که اجازه ترکیب وزیکول و انتقال محموله را بدهد و شودوف نشان داد که چگونه سیگنال های وزیکول با دقت و به صورت محموله منتشر می شوند. از طریق کشفیات روتمن، شکمن و شودوف، سیستم کنترل بسیاردقیقی برای حمل و نقل و تحویل محموله های سلولی نشان داده شد که به درمان بیماری های عصبی، دیابت و اختلالات ایمنی کمک می کند و اختلال در این سیستم اثرات زیان آوری دارد.


برندگان جایزه نوبل در علوم پزشکی و علوم طبیعی هر ساله از طرف هیات داوران انستیتوی کارولینسکا که متشکل از 50 پروفسور هستند، انتخاب می شوند.

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت