متن كامل خبر
کشف تغییرات شیمیایی در DNA انگل مالاریا

تاريخ خبر :  30/9/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  843

نیش پشه مالاریا، پیامی است حامل انگل پلاسمودیوم که به آرتمیسینین مقاومت نشان داده و در سال 2010، بیش از 200 میلیون نفر را در سراسر جهان بیمار کرده و جان حدود 660000 نفر را گرفته است.


در تلاش برای درک زیست شناسی انگل مالاریا، محققان ریورساید از دانشگاه کالیفرنیا (University of California)، سطوح ضعیف متیلاسیون DNA را در ژنوم پلاسمودیوم کشف کرده اند که به گفته کارین لو راخ (Karine Le Roch) ممکن است به بقای انگل منجر شود.


متیلاسیون DNA برای رشد طبیعی ضروری است که الگوهای غیر طبیعی آن، با بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان و اختلالات عصبی همچون آلزایمر ارتباط دارد. گروه لو راخ قادر به تایید سطوح پایین متیلاسیون با استفاده از روش های مولکولی کلاسیک و همچنین تکنولوژی توالی نوین گشت. آنزیم متیلاسیون DNA در پلاسمودیوم نیز کاملا متفاوت با انسان یافت شد. لو راخ گفت: « و به خاطر متفاوت بودن است که ما سرانجام توانستیم راهی برای هدف قرار دادن و مسدود کردن آن پیدا کنیم. اگر دارویی بتواند به طور خاص برای مهار آنزیم متیلاسیون توسعه یابد، می تواند انگل را در انسان آلوده بکشد.»


«ما هر پنج سال به یک داروی جدید نیاز داریم.» لو راخ اضافه کرد: « به دلیل آنکه انگل همیشه راهی برای مقاومت در برابر دارو پیدا می کند.»


هدف نهایی لو راخ، نقشه برداری از شبکه های نظارتی کنترل کننده ی کل چرخه زندگی انگل پلاسمودیوم است. وی استدلال می کند که محققان واقعا به درک کل زیست شناسی انگل و چگونه تکرار آن نیاز دارند. « ما در تلاش برای پیدا کردن پاشنه آشیل آن هستیم. اگر شما تنها به یک سطح نگاه کنید، جوابی نخواهید گرفت. ما به قرار گرفتن تمام قطعات پازل، با هم نیازمندیم.»

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت