متن كامل خبر
سرچشمه ای تازه برای سلول های ایمنی

تاريخ خبر :  29/11/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1770

پیش سازهای سلول های لنفاوی ذاتی (ILCPs) در کبد جنین و مغز استخوان موش بالغ کشف شد.


با شناسایی سلول های مولد پیشرو برای افزایش سلول های لنفاوی ذاتی، پژوهشگران دانشگاه شیکاگو (University of Chicago) موفق شدند که گروهی از گلبول های سفید خون را در کبد جنین موش و مغز استخوان موش بالغ کشف کنند.


سلول های لنفاوی ذاتی (ILCs) جزو نخستین اجزای دستگاه ایمنی بدن برای مقابله با برخی عوامل بیماری زا هستند. اگرچه تا یک قرن پیش، محققان دستگاه ایمنی آنها را شناسایی نکرده بودند، اما در بخش های مخاطی بدن همچون روده یا ریه، عملکردی حیاتی دارند.


دکتر آلبرت بندلاک (Dr. Albert Bendelac) استاد آسیب شناسی در دانشگاه شیکاگو و سرپرست این پژوهش چنین می گوید: « دانشمندان به یافتن سلول های ایمنی در خون، غدد لنفاوی و طحال تمایل داشتند، یعنی دقیقا بخش هایی که نمی توان این سلول ها را پیدا کرد! هنگامی که این سلول ها بالغ شوند٬ به طور مستقیم به بافت هایی همچون روده و پوست می روند و به ندرت در خون دیده می شوند.»


برای درک بهتر این موضوع که این سلول ها از کجا آمده و چگونه با قرار گرفتن در اکوسیستم سلول ها، با عفونت ها و سرطان مبارزه می کنند٬ تحقیقات گروه دکتر آلبرت بندلاک به روی سلول های لنفاوی ذاتی تمرکز یافت. اگر موش دارای 200 میلیون لنفوسیت باشد٬ تنها چند هزار ILCs دارد. دانشمندان دریافتند که سلول های لنفاوی ذاتی، فاکتور رونویسی غیر معمولی با نام PLZF را در طی تکامل و رشد خود بیان می کنند. به گفته بندلاک، درحالی که هیچ سلول B یا سلول های T و سلول های میلوئید و هیچ سلول ایمنی دیگری وجود نداشت، در حقیقت ILCP یک پیش ساز برای سلول های لنفاوی ذاتی است.

 

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت