متن كامل خبر
آنزیم ها٬ جا به جایی واحد های ساختمان ژنومی را کنترل می کنند

تاريخ خبر :  27/12/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  2550

محققان دانمارکی نشان دادند که چگونه یک آنزیم٬ انتقال مطمئن و سریع هیستون ها به مراکز تکثیر DNA در سلول های ما را کنترل می کند.


DNA ما و معماری آن در هر تقسیم سلولی زیاد می شود و پروتئین های هیستونی به عنوان بلوک های ساختمان اصلی این معماری، در بیان شدن یا نشدن ژن تاثیر می گذارند. اطلاعات هیستون برای فعالیت زیر مجموعه ای از ژن های لازم برای حفظ هویت سلولی، ضروری و اساسی است.


تحقیقات میان رشته ای سلولی گروهی از دانشمندان BRIC، دانشگاه کپنهاگ (University of Copenhagen) و دانشگاه جنوب دانمارک (University of Southern Denmark)، مکانیزمی از حمل و نقل سلولی را شناسایی کرده است که دارای سرعت و دقت تنظیم شده ای می باشد. این نتایج در مجله Communications Nature منتشر شده است.


دکتر ایلناز کلیموسکایا (Ilnaz Klimovskaia)، سرپرست این گروه پژوهشی تشریح کرد: « با استفاده از روش های آزمایشگاهی پیشرفته، نشان دادیم که چگونه حمل و نقل از هیستون ها به مراکز تکثیر DNA در سلول های ما توسط آنزیم TLK تنظیم می شود. چنین منبع اختصاص یافته به هیستون ها برای حفظ معماری ژنومی در هنگام تقسیم سلول ها حیاتی است.»


نتایج جدید نشان می دهد که TLK1 فعالیت مولکولی به نام Asf1 را کنترل می کند. Asf1 همچون یک قطار باری تندرو عمل می کند که توانایی حمل و نقل دقیق، سریع و به موقع از هیستون ها به DNA تازه تشکیل شده را داراست.


پروفسور آنژا گروث (Anja Groth) افزود: « تحقیقات ما لایه ای جدید به درک چگونگی حفظ کروماتین می افزاید٬ هنگامی که سلول های بدن ما در حال تقسیم هستند. این داده ها برای دانستن آنکه چگونه سلول ها هویت خود را حفظ و از ژنوم خود محافظت می کنند ضروری و برای جلوگیری از توسعه سرطان بسیار حیاتی است.»

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت