برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 52

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 52

«عكاسي» 

جواب‌هاي صحيح
...
جواب‌هاي كامل (برندگان)
...

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 51

برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 51

«مقاومت معادل»

جواب‌هاي صحيح
...
جواب‌هاي كامل (برندگان)
...

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 50

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 50

«شار مايع توسط گرما» 

جواب‌هاي صحيح
-
جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 49

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 49

«نقطه‌ي چرخش چوب»


جواب‌هاي صحيح
علي ناظري، R2
جواب‌هاي كامل (برندگان)
علي ناظري، R2

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌‌ي 48

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 48

«توزيع بار الكتريكي در مكعب» 


جواب‌هاي صحيح
الهام، طاهره خياباني مقدم
جواب‌هاي كامل (برندگان)
 الهام، طاهره خياباني مقدم

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 47

 

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 47

«دي‌الكتريك»

جواب‌هاي صحيح
علي رضا، علي ناظري
جواب‌هاي كامل (برندگان)
 علي‌رضا، علي ناظري

 

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 46

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 46

 

«شتاب نوساني»


 جواب‌هاي صحيح
-
جواب‌هاي كامل (برندگان)
 -

 برندگان‌ مسابقه‌ي شماره‌ي 45

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 45

«ميدان مغناطيسي برايند»


جواب‌هاي صحيح
R2،علي
جواب‌هاي كامل(برندگان)
علي

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 44

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 44 

«تعيين نسبت انرژي نور موازي ورودي و خروجي»‌


جواب‌هاي صحيح
حامد
جواب‌هاي كامل(برندگان)
حامد

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 43

برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 43

«نيروي محركه‌ي القايي»


جواب‌هاي صحيح
-
جواب‌هاي كامل(برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 42

برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 42

«قطار سريع السير تهران-كرج»

جواب‌هاي صحيح
نينا
جواب‌هاي كامل
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 41

برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 41 

«شدت امواج مايكروويو»

جواب‌هاي صحيح
-
جواب‌هاي كامل
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 40

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 40

«شارژ خازن»


جواب‌هاي صحيح
پويا انوري
جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 39

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 39

«فشار خون»

جواب‌هاي صحيح
-
جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 38

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي ‌38

« سيستم دوگانه زمين و خورشيد»


جواب‌هاي  صحيح
حسن ، علي ، زهره
جواب‌هاي كامل(برندگان)
حسن ، علي ، زهره

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 37

برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 37

«نيرو و انرژي» 


جواب‌هاي صحيح
-
جواب‌هاي كامل (برنگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 36

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 36

«اثر كامپتون»

جواب‌هاي صحيح
-
جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌‌ي شماره‌ي 35

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 35

«ميدان الكتريكي در امتداد عمود بر يك سيم»


جواب‌هاي صحيح
-
جواب‌هاي كامل‌ (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي مشاره‌ي 33

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 33

«طناب و سطح شيبدار»


جواب‌هاي صحيح
آيدا
جواب‌هاي كامل (برندگان)
آيدا

 برندگان مسابقه‌ي شماره ي 32

برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 32

 

«شيء و نيم‌كره»


جواب‌هاي صحيح
مينا، محمد حسن، احمد
جواب‌هاي كامل (برندگان)
مينا، محمد حسن

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 31

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 31

 

«اشعه‌هاي منتشر شده توسط ذره»

 

3جواب‌هاي صحيح

-

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 توپ و استوانه

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 30

 

«توپ و استوانه»

 

3جواب‌هاي صحيح

-

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 

 مسابقه‌ي شماره‌ي 29

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 29
 

«اندازه حركت و سورتمه»

 

3جواب‌هاي صحيح

-

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 28

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 28
 

«مدارهاي متشكل از مقاومت، سلف و خازن»

 

3جواب‌هاي صحيح

-

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 27

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 27
 

«تعادل گازها»

 

3جواب‌هاي صحيح

سروش، مصطفي زندي، حامد، حميدرضا يحيايي و عقيق

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)
سروش، مصطفي زندي، حامد، حميدرضا يحيايي و عقيق

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 26

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 26
 

«تعادل مايعات و  گازها»

 

3جواب‌هاي صحيح

-

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 25

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 25
 

«قانون بقاي اندازه حركت»

 

3جواب‌هاي صحيح

-

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 24

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 24
 

«تعادل مايعات»

 

3جواب‌هاي صحيح

-

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 23

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 23
 

«شرايط بي‌وزني»

 

3جواب‌هاي صحيح

فرزام و ناشناس
3
جواب‌هاي كامل (برندگان)

فرزام و ناشناس

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 22

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 22
 

«شتاب»

 

3جواب‌هاي صحيح

عقيق

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

ali. a, mehrdad, رهبرنيا و علي ناظري

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 21

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 21
 

«تعادل مايعات و گازها»  

 

 

3جواب‌هاي صحيح

ناشناس، محمدعلي 1369 و  افتخاري

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

مزجين، ali.a، كوروش، هومن،فاطمه آقاجري و sage-velgard

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 20

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 20
 

«نورشناسي هندسي - 2»  

 

3جواب‌هاي صحيح

رضا،ناشناس

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

-

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 19

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 19
 

«نورشناسي هندسي - 1»  

 

3 جواب‌هاي صحيح

علي، مهرآذين،مزجين

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

-

 
 برندگان مسابقه‌‌ي شماره‌ي 18

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 18
 

«مكانيك - 2»  

 

3جواب‌هاي صحيح

ali.a و ناشناس و حسين هاشمي

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

مزجين و ش

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 17

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 17
 

«الكتريسيته و مغناطيس -  2»  

 

3جواب‌هاي صحيح

...

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

...

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 16

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 16
 

«الكتريسيته و مغناطيس - 1»  

 

3جواب‌هاي صحيح

  و مزجين ali.a

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

...

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 15

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 15
 

«مكانيك 1»  

 

3جواب‌هاي صحيح

مانی        

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

داوود

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 14

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 14
 

«حركت موجي»  

 

3جواب‌هاي صحيح

...

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

...

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 13

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 13
 

«مركز ثقل جزء باقي‌مانده از برش»  

 

3جواب‌هاي صحيح

...

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

...

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 12

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 12
 

«ارتفاع آب»  

 

3جواب‌هاي صحيح

...

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

...

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 11

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 11
 

«درخشاني لامپ» 

 

3جواب‌هاي صحيح

هژبر

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

جواب كامل نداشتيم

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 10

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 10
 

«حيات زير زمين» 

 

3جواب‌هاي صحيح

نداشتيم
3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

نداشتيم

 برندگان مسابقه شماره 9

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 9
 

«جهت خطوط ميدان الكتريكي در اطراف اجسام باردار» 

 

3جواب‌هاي صحيح

«مهدي»

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

«مهدي»

 برندگان مسابقه ی شماره ی 8

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 8
 

«کار لازم برای افزایش قطر جیوه ی کروی» 

 

3جواب‌هاي صحيح

مهسا

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 7

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 7
 

«نيروي مؤثر الكتريكي بين دو گلوله» 

 

3جواب‌هاي صحيح

«محمود» (Mahmud)، «امين» (Amin)، «شكوفه» و «آرش» (Arash)

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

«محمود» (Mahmud)، «امين» (Amin)، «شكوفه» و «آرش» (Arash)

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 6

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 6
 

«نيروي الكتريكي بين دو گلوله‌ي باردار» 

 

3جواب‌هاي صحيح

«رامين»، «مجتبي زاهدي»، «شايان»، «علي» (ali)، «گلشن» و «سينا» (sina)

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

«رامين»، «مجتبي زاهدي»، «شايان»، «علي» (ali)، «گلشن» و «سينا» (sina)

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 5

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 5
 

«شكست نور» 

 

3جواب‌هاي صحيح

«مسعود»، «محمد پاك‌نژاد» و «علي» (ali)

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

«مسعود» و «محمد پاك‌نژاد»

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 4

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 4
 

«حركت در راستاي قائم» 

 

3جواب‌هاي صحيح

«مسعود حسيني»، «زهرا» و «احمد عبدالهي»، «روح‌الله» (Rouhqiiah)، «سهيل» و «شروين» (Shervin)

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

«سهيل»

 تنظيم طول - چپ

 روش‌هاي علمي-4
روش‌هاي علمي-4سخني با خوانندگان المپياد فيزيك
مراحل روش علمي

مراحل روش‌ علمي





در كار علمي فقط يك روش علمي وجود ندارد؛ منابع مختلف مراحل روش را به شيوه‌هاي متفاوتي توصيف مي‌كنند. گاهي چهار و گاهي پنج مرحله را مي‌توان فهرست كرد. به هر ترتيب، آن‌ها مفاهيم و اصول مشابه را با هم تركيب مي‌كنند. خواهيم گفت كه در روش علمي، 5 مرحله‌ي كليدي وجود دارد.





گام اول: مشاهده

تقريبا همه‌ي تحقيقات علمي با مشاهده‌اي آغاز مي‌شود كه حس كنجكاوي را تحريك يا پرسشي ايجاد كند. به عنوان مثال هنگامي‌كه چارلز داروين (1882-1809) از جزاير گالوپاگوس (در اقيانوس آرام، 950 كيلومتري غرب اكوادور ) ديدن مي‌كرد، چندگونه «سُهره» را مشاهده كرد كه هر كدام به‌شيوه‌اي منحصر به فرد با زيستگاه خاصي سازگاري پيدا كرده بودند. خصوصا منقار سُهره ‌ها كاملا متفاوت بود و به نظر مي‌رسيد در اين‌‌كه چگونه پرندگان براي خود غذا فراهم نمايند، نقش مهمي ايفا مي‌كنند. اين پرندگان داروين را شيفته‌ي خود كردند. او مي‌خواست نيروهايي را بشناسد كه چنين تفاوت‌هاي بسيار فاحش سُهره‌ها را براي هم زيستي موفقيت‌آميز در چنين ناحيه‌ي جغرافيايي كوچك موجب مي‌شود. مشاهدات وي موجب حيرتش شد و اين شگفتي او را به پرسشي سوق داد كه مي‌توانست مورد آزمايش واقع شود.



گام دوم: سؤال

هدف پرسش اين‌ است كه ما را بر روي موضوع تحقيق متمركز سازد؛ به عبارت دقيق‌تر براي شناخت معما، سؤالي كه داروين پس از ديدن تفاوت‌هاي بسيار سُهره‌ها از خود پرسيد، ممكن است اين‌گونه بوده باشد،«چه چيز موجب گوناگوني سُهره‌ها در جزيره‌ي گالاپاگوس شده است؟»

در اين‌جا پرسش‌هاي علمي ديگري نيز وجود دارد:

 چه چيز باعث مي‌شود كه ريشه‌ي يك گياه به‌سمت پايين رشد كند و ساقه‌‌ي آن در جهت بالا؟

 چه نوع دهان‌شويه‌‌اي ميكروب‌هاي بيشتري را از بين مي‌برد؟

 

 كدام شكل اطاق ماشين اثر مقاومت هوا را بيش‌‌تر كاهش مي‌دهد؟

 

 چه چيز موجب سفيدي مرجان مي‌شود؟

 

 آيا چاي سبز اثرات اكسيداسيون را كاهش مي‌دهد؟

 

 چه نوع ماده‌ي ساختماني صداي بيش‌تري جذب مي‌كند؟


اين‌ها پاسخ‌هاي علمي پيچيده‌اي نيستند و نياز به دانشي در حد يك دانشمند ندارند. اگر ما هميشه كنجكاو باشيم و بخواهيم بدانيم كه چه چيزهايي موجب رويداد برخي وقايع مي‌شود، شايد جوابي مي‌دهيم كه اهميت‌ يا ريشه‌ي علمي هم داشته باشد.



گام سوم: فرمول‌بندي يك فرضيه‌

آن‌چه درباره‌ي يك سؤال مهم مطرح مي شود اين‌است كه رسيدن به يك جواب، آدم را مشتاق مي‌كند، و قدم بعدي در روش علمي پيشنهاد يك جواب در قالب يك فرضيه است. فرضيه اغلب به عنوان يك حدس با پيش‌بيني‌هايي تعريف مي‌شود؛ زيرا تقريبا هميشه توسط آن‌چه شما پيش از اين پيرامون يك موضوع مي‌دانيد آگاهي مي‌دهد.

براي مثال اگر شما بخواهيد مسأله‌ي مقاومت هوا را كه در بالا آمده مطالعه كنيد، ممكن است براساس شعور ذاتي بدانيد كه اطاق ماشيني كه مانند يك پرنده است. بيش‌‌تر از اطاقي كه هم‌چون جعبه ساخته شده مقاومت هوا را كاهش خواهد داد. مي‌توانيد آن بصيرت را براي كمك به فرمول‌بندي فرضيه‌تان به كار ببريد.

به ‌طور كلي يك فرضيه با عبارت «اگر...در نتيجه» بيان مي‌شود. در ساختار چنين نوع بياني دانشمندان «استدلال استقرايي» را به كار مي‌برند كه نقطه مقابل «استدلال استنتاجي» است. قياس، نيازمند حركت در استدلال از عام به خاص مي‌باشد. مثالي مي‌آ‌وريم: اگر يك نمودار از اطاق ماشين مقدار مقاومت هوايي كه توليد مي‌شود «بيان عام» گزارش دهد، پس ماشيني كه به شكل بدن يك پرنده طراحي شده، آيروديناميك‌تر خواهد بود و بيش‌تر از ماشيني كه همانند يك جعبه طراحي شده و مقاومت هوا را بهتر كاهش مي‌دهد - «بيان خاص». نكته قابل توجه اين‌كه يك فرضيه با بيان «اگر...پس» دو ويژگي مهم دارد. اول اين كه آزمايش‌پذير مي‌باشد؛ يك آزمايش مي‌تواند درستي بيان را معلوم كند. دوم: ابطال‌پذير است، يك آزمايش ممكن است تدبيري باشد كه معلوم مي‌كند آن عقيده صحيح نيست.

اگر اين دو ويژگي نباشند، سؤال پرسيده شده را به كار بردن روش علمي نمي‌توان پاسخ گفت.



گام چهارم: انجام يك آزمايش

بسياري از مردم تصور مي‌‌كنند كه يك آزمايش بايد در جايي هم‌چون آزمايشگاه انجام پذيرد. گاهي اين درست است. ولي اجباري وجود ندارد كه آزمايش‌ها روي ميز‌هاي آزمايشگاه،‌با استفاده از چراغ بنزن يا لوله‌ي آزمايش انجام شوند. هرچند براي آزمايش يك فرضيه‌ي خاص بايد وجود داشته باشد و لازم است قالب‌بندي مشخصي داشته باشد. كنترل يك آزمايش به معناي كنترل همه‌ي متغيرهاست. حتي اگر تنها يك «متغير مستقل» مطالعه شود. «متغير مستقل» چيزي است كه كنترل و توسط آزمايشگر دستكاري مي‌شود، در حالي كه متغير وابسته اين‌طور نيست. هنگامي كه متغير مستقل دستكاري مي‌شود، تغييرات متغير وابسته اندازه‌گيري مي‌شوند. در مثال ماشين، متغير مستقل شكل بدنه‌ي ماشين است. متغير وابسته (آن‌چه ما تأثيرش را در نمودار ماشين اندازه مي‌گيريم) مي‌تواند سرعت، برحسب كاركرد موتور گاز يا يك اندازه‌گيري مستقيم برا ي مقدار اعمال فشار هوا بر ماشين باشد.

تصوير2- اگر اين دانشمند كار خود را 
درست انجام دهد، در حال مشاهده‌ي
 گروه كنترل و گروه آزمايش است.
 



كنترل يك آزمايش، به معناي اجراي آن نيز هست. بنابراين يك گروه كنترل و يك گروه آزمايش وجود دارد. گروه كنترل اجازه‌ مي‌دهد آزمايشگر نتايج آزمايش خود را در برابر يك خط مبناي اندازه‌گيري تقسيم بندي كند تا اطمينان حاصل كند كه نتايج شانسي نيستند.

براي مثال در آزمايش پاستور كه پيش از اين توضيح داده شد، اگر پاستور فقط از يك فلاسك باگونه‌ي خميده استفاده مي‌كرد چه پيش مي آمد؟ آيا او مطمئن بود كه كم شدن رشد باكتري در فلاسك به دليل طرح آن است؟ كنترل پاستور بر روي فلاسك به شكل غيرخميده بود.

حال مثال مقاومت هوا را در نظر بگيريد. اگر مي‌خواستيم براي آن آزمايشي ترتيب دهيم، حداقل به دو ماشين نياز بود؛ يكي به شكلي كه مقاومت هوا در مقابلش كم باشد (يعني بدنه‌اي پرنده‌گونه و ديگري همانند يك جعبه) آيا قالب گيري كه گروه آزمايش ‌داشتند، كنترل دوم است؟

همه متغيرهاي ديگر (وزن ماشين‌ها، تايرها، حتي رنگ ماشين‌ها) بايد عينا يكسان باشند. حتي رد و چگونگي رد بايد از نظر احتمالاتي كنترل شود.



گام پنجم: تحليل اطلاعات و دريافت نتيجه

در جريان يك آزمايش، دانشمندان هر دو مقدار و نيز اطلاعات كيفي را جمع‌آوري مي‌كنند. اطلاعات با اميدواري ملاك تأييد يا رد فرضيه مي‌باشد. مقدار تحليل شده نياز است كه به يك نتيجه‌ي رضايت‌بخش برسد كه البته به‌طور فاحشي مي‌تواند دگرگون شود. آزمايش‌هاي پاستور چون بر مشاهده‌هاي كيفي در مورد ظاهر آبگوشت تكيه داشت، تحليل او نسبتا درست بود. گاهي ابزارهاي سرشماري پيشرفته به اجبار براي اطلاعات تحليلي به ‌كار مي‌رود. در هر صورت هدف نهايي اثبات يا رد فرضيه است و با اين كار به سؤال‌هاي اصلي پاسخ داده مي‌شود.

1386/12/8 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 سخني با خوانندگان
 تنظيم طول - وسط

 المپياد جهاني فيزيك

 المپياد فيزيك

 

     

 

 

صفحه‌ي اصلي

     

 

راهنماي سايت

     

 

 

آموزش

     

 

بانك سوال

     

 

 

مسابقه

     

 

 

زنگ تفريح

     

 

 

مصاحبه و گزارش

     

 

 

معرفي كتاب

     

 

 

مشاوره

     

 

 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي

     

 

اخبار

 

فعاليت‌هاي علمي

 سايت‌هاي المپياد فيزيك
 پيوندهاي المپياد فيزيك
 آمار بازديد
كاربران غيرعضو آنلاين كاربران غيرعضو آنلاين:   2579
  كاربران عضو آنلاين:   0
  کل كاربران آنلاين:   2579
 نظرسنجي - 7

  تنظيم طول - راست

 المپيادها