برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 52

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 52

«عكاسي» 

جواب‌هاي صحيح
...
جواب‌هاي كامل (برندگان)
...

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 51

برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 51

«مقاومت معادل»

جواب‌هاي صحيح
...
جواب‌هاي كامل (برندگان)
...

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 50

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 50

«شار مايع توسط گرما» 

جواب‌هاي صحيح
-
جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 49

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 49

«نقطه‌ي چرخش چوب»


جواب‌هاي صحيح
علي ناظري، R2
جواب‌هاي كامل (برندگان)
علي ناظري، R2

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌‌ي 48

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 48

«توزيع بار الكتريكي در مكعب» 


جواب‌هاي صحيح
الهام، طاهره خياباني مقدم
جواب‌هاي كامل (برندگان)
 الهام، طاهره خياباني مقدم

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 47

 

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 47

«دي‌الكتريك»

جواب‌هاي صحيح
علي رضا، علي ناظري
جواب‌هاي كامل (برندگان)
 علي‌رضا، علي ناظري

 

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 46

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 46

 

«شتاب نوساني»


 جواب‌هاي صحيح
-
جواب‌هاي كامل (برندگان)
 -

 برندگان‌ مسابقه‌ي شماره‌ي 45

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 45

«ميدان مغناطيسي برايند»


جواب‌هاي صحيح
R2،علي
جواب‌هاي كامل(برندگان)
علي

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 44

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 44 

«تعيين نسبت انرژي نور موازي ورودي و خروجي»‌


جواب‌هاي صحيح
حامد
جواب‌هاي كامل(برندگان)
حامد

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 43

برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 43

«نيروي محركه‌ي القايي»


جواب‌هاي صحيح
-
جواب‌هاي كامل(برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 42

برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 42

«قطار سريع السير تهران-كرج»

جواب‌هاي صحيح
نينا
جواب‌هاي كامل
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 41

برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 41 

«شدت امواج مايكروويو»

جواب‌هاي صحيح
-
جواب‌هاي كامل
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 40

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 40

«شارژ خازن»


جواب‌هاي صحيح
پويا انوري
جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 39

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 39

«فشار خون»

جواب‌هاي صحيح
-
جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 38

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي ‌38

« سيستم دوگانه زمين و خورشيد»


جواب‌هاي  صحيح
حسن ، علي ، زهره
جواب‌هاي كامل(برندگان)
حسن ، علي ، زهره

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 37

برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 37

«نيرو و انرژي» 


جواب‌هاي صحيح
-
جواب‌هاي كامل (برنگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 36

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 36

«اثر كامپتون»

جواب‌هاي صحيح
-
جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌‌ي شماره‌ي 35

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 35

«ميدان الكتريكي در امتداد عمود بر يك سيم»


جواب‌هاي صحيح
-
جواب‌هاي كامل‌ (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي مشاره‌ي 33

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 33

«طناب و سطح شيبدار»


جواب‌هاي صحيح
آيدا
جواب‌هاي كامل (برندگان)
آيدا

 برندگان مسابقه‌ي شماره ي 32

برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 32

 

«شيء و نيم‌كره»


جواب‌هاي صحيح
مينا، محمد حسن، احمد
جواب‌هاي كامل (برندگان)
مينا، محمد حسن

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 31

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 31

 

«اشعه‌هاي منتشر شده توسط ذره»

 

3جواب‌هاي صحيح

-

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 توپ و استوانه

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 30

 

«توپ و استوانه»

 

3جواب‌هاي صحيح

-

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 

 مسابقه‌ي شماره‌ي 29

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 29
 

«اندازه حركت و سورتمه»

 

3جواب‌هاي صحيح

-

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 28

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 28
 

«مدارهاي متشكل از مقاومت، سلف و خازن»

 

3جواب‌هاي صحيح

-

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 27

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 27
 

«تعادل گازها»

 

3جواب‌هاي صحيح

سروش، مصطفي زندي، حامد، حميدرضا يحيايي و عقيق

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)
سروش، مصطفي زندي، حامد، حميدرضا يحيايي و عقيق

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 26

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 26
 

«تعادل مايعات و  گازها»

 

3جواب‌هاي صحيح

-

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 25

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 25
 

«قانون بقاي اندازه حركت»

 

3جواب‌هاي صحيح

-

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)
-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 24

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 24
 

«تعادل مايعات»

 

3جواب‌هاي صحيح

-

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 23

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 23
 

«شرايط بي‌وزني»

 

3جواب‌هاي صحيح

فرزام و ناشناس
3
جواب‌هاي كامل (برندگان)

فرزام و ناشناس

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 22

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 22
 

«شتاب»

 

3جواب‌هاي صحيح

عقيق

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

ali. a, mehrdad, رهبرنيا و علي ناظري

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 21

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 21
 

«تعادل مايعات و گازها»  

 

 

3جواب‌هاي صحيح

ناشناس، محمدعلي 1369 و  افتخاري

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

مزجين، ali.a، كوروش، هومن،فاطمه آقاجري و sage-velgard

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 20

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 20
 

«نورشناسي هندسي - 2»  

 

3جواب‌هاي صحيح

رضا،ناشناس

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

-

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 19

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 19
 

«نورشناسي هندسي - 1»  

 

3 جواب‌هاي صحيح

علي، مهرآذين،مزجين

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

-

 
 برندگان مسابقه‌‌ي شماره‌ي 18

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 18
 

«مكانيك - 2»  

 

3جواب‌هاي صحيح

ali.a و ناشناس و حسين هاشمي

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

مزجين و ش

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 17

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 17
 

«الكتريسيته و مغناطيس -  2»  

 

3جواب‌هاي صحيح

...

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

...

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 16

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 16
 

«الكتريسيته و مغناطيس - 1»  

 

3جواب‌هاي صحيح

  و مزجين ali.a

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

...

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 15

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 15
 

«مكانيك 1»  

 

3جواب‌هاي صحيح

مانی        

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

داوود

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 14

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 14
 

«حركت موجي»  

 

3جواب‌هاي صحيح

...

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

...

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 13

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 13
 

«مركز ثقل جزء باقي‌مانده از برش»  

 

3جواب‌هاي صحيح

...

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

...

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 12

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 12
 

«ارتفاع آب»  

 

3جواب‌هاي صحيح

...

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

...

 
 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 11

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 11
 

«درخشاني لامپ» 

 

3جواب‌هاي صحيح

هژبر

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

جواب كامل نداشتيم

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 10

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 10
 

«حيات زير زمين» 

 

3جواب‌هاي صحيح

نداشتيم
3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

نداشتيم

 برندگان مسابقه شماره 9

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 9
 

«جهت خطوط ميدان الكتريكي در اطراف اجسام باردار» 

 

3جواب‌هاي صحيح

«مهدي»

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

«مهدي»

 برندگان مسابقه ی شماره ی 8

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 8
 

«کار لازم برای افزایش قطر جیوه ی کروی» 

 

3جواب‌هاي صحيح

مهسا

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

-

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 7

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 7
 

«نيروي مؤثر الكتريكي بين دو گلوله» 

 

3جواب‌هاي صحيح

«محمود» (Mahmud)، «امين» (Amin)، «شكوفه» و «آرش» (Arash)

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

«محمود» (Mahmud)، «امين» (Amin)، «شكوفه» و «آرش» (Arash)

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 6

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 6
 

«نيروي الكتريكي بين دو گلوله‌ي باردار» 

 

3جواب‌هاي صحيح

«رامين»، «مجتبي زاهدي»، «شايان»، «علي» (ali)، «گلشن» و «سينا» (sina)

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

«رامين»، «مجتبي زاهدي»، «شايان»، «علي» (ali)، «گلشن» و «سينا» (sina)

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 5

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 5
 

«شكست نور» 

 

3جواب‌هاي صحيح

«مسعود»، «محمد پاك‌نژاد» و «علي» (ali)

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

«مسعود» و «محمد پاك‌نژاد»

 برندگان مسابقه‌ي شماره‌ي 4

برندگان مسابقه‌ي‌شماره‌ي 4
 

«حركت در راستاي قائم» 

 

3جواب‌هاي صحيح

«مسعود حسيني»، «زهرا» و «احمد عبدالهي»، «روح‌الله» (Rouhqiiah)، «سهيل» و «شروين» (Shervin)

3 جواب‌هاي كامل (برندگان)

«سهيل»

 تنظيم طول - چپ

  روش‌هاي علمي-5
روش‌هاي علمي-5 سخني با خوانندگان المپياد فيزيك
به كارگيري روش‌هاي علمي

روش هاي علمي

به كارگيري روش‌هاي علمي







 دانشمندان با يك ليست تطبيقي پنج مرحله‌اي دور هم مي‌نشينند كه احساس التزام  براي دنبال كردن آن داشته باشند. در حقيقت مراحل تغيير و تبديل و تفسير كاملا انعطاف پذير و قابل تغيير است.

تصوير2- هر شخصي كه مي‌خواهد مسأله‌اي را حل كند، مي تواند
مشاهده‌هايي را انجام داده و از روش علمي استفاده كند.


يك دانشمند ممكن است مدت زمان طولاني را در مرحله‌ي مشاهده سپري كند. دانشمند ديگري شايد هرگز زمان زيادي را صرف طراحي و انجام آزمايش‌ها نكند. داروين حدود 20 سال وقت صرف تحليل اطلاعات به‌دست آمده كرد. وي پيش از تحليل اطلاعات را جمع آوري نمود. در حقيقت مقدار زيادي از كار داروين يك پيگيري خردمندانه بود. تلاش او در كنار هم قرار دادن اين پازل به گونه‌‌اي بود كه شايد بتوان گفت كسي مانند وي اين مراحل را كامل طي نكرده است.

بايد باز هم يادآوري كنيم كه اين شيوه‌ مختص دانشمندان بسيار فرهيخته نيست و براي هر كسي كه سعي كند مسأله‌اي را حل كند مفيد مي‌باشد. برا ي اين منظور مثالي مي‌زنيم: شما يا يكي از اعضاي خانواده در حال رانندگي براي رفتن به يك فروشگاه هستيد. قبل از رسيدن ماشين شما داغ مي‌كند.

شكل گوياي مثال فوق هست. هنگامي كه چراغ اخطار دما (تحقيق) آغاز مي‌شود، چه چيز موجب جوش آوردن ماشين مي‌شود؟ يك فرض اين‌است كه ترموستات كار نمي‌كند؛‌ فرض ديگر در مورد رادياتور است و ديگر اينكه تسمه پروانه مي‌تواند شكسته باشد.

ساده‌ترين راه حل اين‌است كه نقطه‌ي آغاز خوبي است و راحت‌ترين موردي در اين‌باره مورد آزمايش قرار مي‌گيرد، تسمه پروانه است. اگر واقعا تسمه پروانه شكسته باشد مي‌توانيد با خيال راحت از منشأ مشكل سردر آوريد. به هر ترتيب يك آزمايش هنوز نياز به اطمينان دارد. در اين مثال تعويض تسمه و روشن كردن موتور و بررسي دماي آن است. اگر اين اتفاق روي ندهد، مي‌توانيد فرضتان را در مورد تسمه‌ پروانه پذيريد. اگر تسمه نشكست بود يا اگر جوش آوردن ماشين حتي بعد از تعويض ادامه يافت بايد فرضتان نظر كنيد.

شايد متوجه شديد كه مثال بالا شامل يك عبارت «اگر...پس» نيست. همچنين شايد توجه داشته باشيد كه شامل گروه‌هاي كنترل و آزمايش هم نيست، چراكه حل مشكلات روزمره نياز به چنين تشريفاتي ندارد. ولي نياز به يك استدلال منطقي و يك جريان فكري كه حاصلش در يك فرضيه قابل آزمايش است تا انجام شود. بنابراين اگر هر فردي مي‌تواند روش علمي را به كار برد، چرا با زمينه‌هايي چون زيست و شيمي و فيزيك اين‌چنين معنادار مربوط مي‌شود؟ چراكه محققان روش علمي را با دقتي بسيار به كار مي‌گيرند. به گونه‌‌اي كه غير از دانشمندان كسي از اين روش استفاده نمي‌كند. ما چرايي اين مسأله را در بخش بعدي بررسي خواهيم كرد.

اهميت روش علمي

روش علمي كوشش دارد اثرهاي منفي تعصب كاري و يا غرض‌ورزي را در آزمايشگر به حداقل برساند. حتي بهترين دانشمندان تجربي‌-كار هم نمي‌توانند از تعصب در امان بمانند. نتايج حاصل از باورهاي شخصي همانند عقايد فرهنگي، به اين معناست كه هر فرد اطلاعات را برمبناي تجربه‌ي شخصي خود فيلتر كند. متأسفانه مراحل فيلتر كردن مي‌تواند موجب شود كه يك دانشمند يك نتيجه‌ را بر ديگري ترجيح دهد. براي برخي، تلاش جهت حل يك مسأله درباره‌ي خانه‌ي خالي اين پازل، تسليم شدن براين نوع تعصب‌ها چندان بزرگ نيست.

ولي در جامعه‌ي علمي، جايي كه نتايج بايد تجديد نظر و تكرار شود،‌ به هر قيمتي بايد از تعصب و غرض‌ورزي اجتناب كرد. اين وظيفه‌ي روش علمي است. فراهم آوردن يك هدف، به كارگيري يك رهيافت استاندارد شده در تحقيقات، دانشمندان با بي‌پروايي مي‌توانند در مورد حقايق ترديد كنند و تأثير اشخاص را محدود كنند، نكته‌اي كه قبلا عقيده پيدا كرده‌اند.

حتي با چنين روش‌شناسي قاعده‌مندي هنوز هم برخي از دانشمندان اشتباه مي‌كنند. به عنوان نمونه،‌آن‌ها يك فرضيه براي تعريف يك رويداد بدون انجام آزمايش‌ها را به خطا رفتن مي‌بينند يا اطلاعاتي كه فرضيه را تأييد نمي‌كنند ناديده بگيرند.

گريگور مندل (1822-1884) كشيشي استرليايي بود كه وراثت ويژه را در گياه نخودفرنگي مطالعه كرد و به شروع مطالعه‌ي ژنتيك كمك كرد، ممكن بود دستخوش نوعي خطاي شناخته شده هم‌چون تأييد آن غرض شود.

اين غرض‌ورزي تمايل به ديدن اطلاعاتي است كه فرضيه‌اي را تأييد مي‌كند. در صورتي‌كه اطلاعات نديد گرفته شده‌اي وجود ندارد.

برخي استدلال مي‌كنند كه «مندل» يك نتيجه‌ي قطعي را با استفاده از يك اندازه واحد كوچك به‌دست آورد، سپس جمع آوري اطلاعات را ادامه داد و آن‌ها را براي كسب اطمينان بيش‌تر از اطلاعات اصلي استفاده كرد. در طول زمان به هر ترتيب روش علمي كار مي‌كرد و بسيار هم عالي نتيجه مي‌داد. هنگامي كه يك فرضيه يا گروهي از فرض‌هاي وابسته به آن به واسطه‌ي آزمون‌هاي تجربي مكرر تأييد شوند، ممكن است تبديل به يك تئوري شود، كه مي‌تواند تفكري هم‌چون يك «گلدان طلايي» در انتهاي رنگين كمان روش علمي باشد.

تئوري‌ها در قلمرو پهناورتري نسبت به فرض‌ها قرار گرفته‌اند و قدرت پيش‌گويي عظيمي را دست دارند. مثلاً تئوري نسبيت وجود سياهچاله‌هاي بزرگ را قبل از وجود ملاكي براي تأييد اين فرض پيش‌بيني مي‌كند. بايد به خاطر داشته باشيد كه به هر حال، تأييد درستي تئوري‌ها از اهداف علم نيست، ولي براي اثبات آن‌ها غلط است. هرگاه چنين شود، آن تئوري بايد اصلاح شود يا به ‌طور كامل از آن دست كشيد.

به وضوح روشهاي علمي ابزار قدرتمندي هستند، ولي محدوديت‌هاي خاص خود را نيز دارند. اين محدوديتها برمبناي اين حقيقت است كه يك فرضيه بايد قابل آزمايش و ابطال‌پذيري باشد و آزمايش‌ها و مشاهده‌هاي آن‌ها تكرارپذير باشد.

1387/1/2 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 سخني با خوانندگان
 تنظيم طول - وسط

 المپياد جهاني فيزيك

 المپياد فيزيك

 

     

 

 

صفحه‌ي اصلي

     

 

راهنماي سايت

     

 

 

آموزش

     

 

بانك سوال

     

 

 

مسابقه

     

 

 

زنگ تفريح

     

 

 

مصاحبه و گزارش

     

 

 

معرفي كتاب

     

 

 

مشاوره

     

 

 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي

     

 

اخبار

 

فعاليت‌هاي علمي

 سايت‌هاي المپياد فيزيك
 پيوندهاي المپياد فيزيك
 آمار بازديد
خطایی روی داده است.
خطا: آمار بازديد فعلا" غیر قابل دسترسی می باشد.

 نظرسنجي - 7

  تنظيم طول - راست

 المپيادها