علوم و فنون جدید

 نظرسنجي شماره 1
در مورد كدام‌يك از موضوعات مطرح شده مايل به كسب اطلاعات بيشتر هستيد؟


ارائه نظر 
 نخ و سوزن ابرها (زنگ تفريح شماره‌ي 10)
نخ و سوزن ابرها (زنگ تفريح شماره‌ي 10)زنگ تفريح فيزيك
چرا هنگامي كه هواپيما در ارتفاع پرواز مي‌كند، رد سفيدي از خود به‌جا مي‌گذارد؟

نخ و سوزن ابرها






 هواپيماهاي جت وقتي در ارتفاعات بالا پرواز مي‌كنند رد سفيد ابر مانندي را در پشت خود ايجاد مي‌كنند. دليل ايجاد اين ابر سفيد رنگ همان است كه باعث ايجاد بخار بازدم نفس در زمستان مي‌شود.

در ارتفاعات بالا، غلظت گازهاي هوا بسيار پايين است و هم‌چنين دماي هوا نيز پايين است. در اين شرايط گازهاي متراكم و مرطوبي كه از موتور جت خارج مي‌شود يخ مي‌زنند و به‌صورت ابري سفيد رنگ در دنباله هوايما ردي را به‌جا مي‌گذارند.

هنگامي كه موتور جت به‌كار مي‌افتد موادي از آن خارج مي‌شود كه عمدتا شامل دي اكسيد كربن، اكسيدهاي نيتروژن و سولفور، بنزين سوخته نشده و دوده و بخار آب است است. «دوده» خارج شده از موتور جت بستر مناسبي را براي تراكم بخار آب فراهم مي‌كند.

به اين معني كه ذرات بخار آب با چسبيدن به ذرات دوده، متراكم مي‌شوند شروع به تشكيل يخ مي‌كنند. با سرد شدن بخار آب هنگام خروج از موتور، ابري از بلورهاي يخ و ذرات معلق تشكيل مي‌شود كه همان ابر سفيدي است كه ما پشت هواضيماي در حال پرواز در ارتفاع مي‌بينيم.


طول، قطر و ميزان ماندگاري ابر ايجاد شده در پشت موتور جت هواپيما بستگي به شرايط جوي در آن ارتفاع دارد و گاهي مي‌توان از آن براي پيش‌بيني وضع هوا استفاده كرد. ابر سفيد رقيق و با دوام كم نشان‌دهنده‌ي رطوبت كم هوا است و اين به‌معناي هوايي آرام است.

از سوي ديگر ابري غليظ و با ماندگاري طولاني نشان‌دهنده‌ي رطوبت زياد هوا در ارتفاع پروازي هواپيما است. رطوبت بالا در ارتفاعات زياد مي‌تواند از طوفاني در راه خبر دهد.

تحقيقات جديد نشان مي‌دهند كه ابر يخي توليد شده از موتورهاي جت هواپيماها مي‌تواند باعث ايجاد اثر گلخانه‌اي شود. همان پديده‌ي معروفي كه باعث گرم شدن كره زمين مي‌شود.

موتور جت هواپيما در حال گذراندن آزمايش‌.



پيوندهاي مفيد

براي بررسي موضوع مي‌توانيد به سايت‌ها به‌نشاني ذيل مراجعه فرماييد:

• اثر گلخانه‌اي

موتور جت


 

1385/10/26 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1394/7/13
مـتـن : عالي نبود

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1388/10/24
مـتـن : دستت درد نکنه واقعا جالب بود.

فرستنده :
امیر سهراب HyperLink HyperLink 1388/9/12
مـتـن : مطلب جالبی بود.

فرستنده :
رحیم خسروی HyperLink HyperLink 1388/8/6
مـتـن : سلام
با تشکر از متن تون....

فرستنده :
سپيده HyperLink HyperLink 1387/3/28
مـتـن : سلام.خسته نباشيد.مطلبتون خيلي مفيد و آموزنده بود.متشكرم...
پاسـخ : ممنون سپيده جان
اميدوارم بخش فيزيك كلاً اين‌طور باشه.

فرستنده :
دبيرالمپياد فيزيك HyperLink HyperLink 1386/7/29
مـتـن : براي اينكه پاسخ سؤال خود را پيدا كنيد به چتربازهايي دقت كنيد كه اگر در ارتفاع مناسبي باشند(هواپيما) مدتي در جو معلق مي مانند. در ضمن نگاهي اگر به انوع ابرها بيندازيم. بخشي بخصوص در فصلهاي سرد متشكل از بلور هاي ريز يخي هم هستند. شناوري اصل حاكم بر اين مسئله است. و پس از باردار شدن و تغييرات جوي همين ذرات بصورت بارش(بنا به نوع و تركيبات شيميايي ابر)ظاهر مي شوند.
پاسـخ :

فرستنده :
علی HyperLink HyperLink 1386/2/26
مـتـن : سوالی برای من پیش آمده است این که پس از تشکیل این ابرهای کوچک یخی با وجود اینکه چگالی یخ ها بیش از چگالی هوا است ایا این ذرات سقوط نمیکنند؟

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1386/2/26
مـتـن : عادي بود

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف

 فعاليت هاي علمي
 تماس با ما
 بازديدها
خطایی روی داده است.
خطا: بازديدها فعلا" غیر قابل دسترسی می باشد.