توجه :
 
 چنانچه مفاهیم یا عبارت ها و اصطلاحات به کار رفته در این صفحه را متوجه نمی شوید، می توانید مطالعه خود را از اولین جلسه آموزشی رباتیک شروع نمایید. بدین منظور روی لینک زیر کلیک فرمایید:
 
 
همچنین چنانچه بخشی از مطالب را قبلا خوانده اید، برای مشاهده فهرست موضوعات جلسات آموزشی رباتیک، لطفا روی لینک زیر کلیک فرمایید:
 
 
در این بخش از سایت رشد، مطالب آموزشی در زمینه رباتیک با زبان بسیار ساده و بر مبنای مطالبی که در سنین راهنمایی آموخته اید ارائه شده و در هر جلسه مطالب جدیدی آموزش داده شده اند.
 آخرین مطالب
 جلسه‌ی هشتم
جلسه‌ی هشتم
بافرها (74245) و ICهای راه انداز (L298) و .....

جلسه‌ي هفتم

صفحه ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي نهم (آزمايشگاه)


به نام خدا

 
 

در اين جلسه قصد داريم در باره ي عملکرد دو دسته از هايIC بسيار پر کاربرد در الکترونيک صحبت کنيم

  
بسياري از المانهاي الکترونيکي و به خصوص IC هاي ديجيتالي، قابليت جريان دهي محدودي دارند و قطعاتي مانند موتور، لامپ ، رله و ... که مصرف جريان زيادي دارند را نمي توان مستقيم به آن ها متصل نمود.

  
علاوه بر اين در بعضي مدارات ممکن است خروجي يک IC به ورودي چند IC ديگر داده شود. براي هر IC پارامتري به نام Fan-Out تعريف مي شود که مشخص مي کند خروجي IC به ورودي چند IC مي تواند داده شود. در بعضي موارد که تعداد اتصالات بيشتر از Fan-out آي سي باشد، IC نمي تواند جريان لازم براي تغذيه ي تمام خروجي هايش را فراهم کند و خروجي اش افت مي کند. در چنين مواردي مي بايست از ICهاي بافر استفاده نمود. به عبارت ديگر Fan-out بافر ها بسيار زياد است.

بافر

 

بافرها 2 وظيفه ي مهم را انجام مي دهند:


جلسه‌ي هفتم

صفحه ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي نهم (آزمايشگاه)


1- منطقي کردن ولتاژ ورودي: اگر ولتاژ ورودي بين 2.5-0 ولت باشد، بر روي خروجي مربوطه ولتاژ 0 قرار گرفته و اگر بين 5-2.5 ولت باشد، 5 ولت روي آن قرار مي گيرد. در حقيقت بر روي پايه هاي خروجي همواره ولتاژ 0 يا 5 ولت (وابسته به ولتاژ ورودي) قرار مي گيرد.(درباره ي ولتاژ منطقي در بخش ديجيتال توضيح خواهيم داد)

2- تقويت جريان ورودي ها بر روي خروجي ها


 

 

 

   پرکاربردترين بافر در کار ما آي سي 74245 مي باشد که يک آي سي 20 پايه بوده و در آن 8 بافر مجزا تعبيه شده.
   ترتيب پايه هاي اين IC در شکل زير آمده است.(هر فلش سبز 2طرفه يک بافر را نشان مي دهد)

 

 

   پايه ي 19 پايه ي"Enable" يا فعال ساز نام دارد، اگر اين پايه به زمين (0 منبع تغذيه) وصل شود، بافرها فعال مي شوند و اگر به 5ولت متصل شود، بافرها خاموش مي شوند.(در شکل بالا، مثلاً A0 و B0 يک بافر هستند)
   پايه ي 1 نيز که پايه ي جهت يا "Direction" نام دارد، جهت بافرها را نشان مي دهد. مثلاً اگر DIR به زمين متصل شود، جهت بافر ازB به A (يعني B ورودي و A خروجي است)و اگر به 5 ولت متصل شود، جهت بافر A به B مي شود(يعني A ورودي و B خروجي است).

پايه ي 20هم به 5ولت و پايه ي 10 هم به زمين يا 0ولت متصل مي شود.

ICهاي راه انداز(Driver)

 

   براي راه اندازي بسياري از قطعات مانند موتورهاي الکتريکي پرتوان، پمپ آب و...،معمولاً جريان خروجي المان هاي الکترونيکي(حتي بافرها) نا کافي بوده و نياز به تقويت جريان دارد. قبلاً آموخته بوديم به وسيله ي ترانزيستور مي توان اين کار را انجام داد. در اين جلسه با آي سي L298 آشنا مي شويم که قابليت راه اندازي 2 قطعه(مثلاً 2موتور) را به صورت همزمان دارد.
 


 

همان طور که در شکل مي بينيد، يک قطعه فلز در پشت اين IC تعبيه شده تا از با انتقال گرما از IC به محيط، مانع گرم شدن بيش از حد IC شود. اين قطعه Heat sink نام دارد. گاهي براي اطمينان بيشتر از يک Heat sink کمکي نيز استفاده مي کنيم، به اين صورت که Heat sink به وسيله ي پيچ بهHeat sink خود IC بسته مي شود.

   اين IC يک پايه ي وروديِ ولتاژ دارد که هر ولتاژي به اين پايه وصل شود، مستقيماً به موتور يا هر الماني که به IC متصل شده باشد منتقل مي شود. اين پايه VPS نيز نام دارد (Variable Power Supply).

ترتيب پايه هاي اين IC در شکل زير توضيح داده شده است.
 


اين آي سي 15  پايه مي باشد.


 

نحوه ي کار با اين IC و ترتیب پایه های آن در جلسه ی هفدهم توضيح داده شده است.
منتظر سوالات و نظرات دوستاي خوبم هستم...
جلسه ي آينده پنجشنبه 27/10 بر روي سايت قرار داده خواهد شد
 

دوست شما، فراز

1386/10/21 لينک مستقيم

فرستنده :
مهمد HyperLink HyperLink 1388/11/11
مـتـن : سلام
آیا ال298 به هیت سینک کمکی نیاز دارد؟ متشکرم
پاسـخ : سلام دوست عزیز
جواب این سوال بستگی به نوع موتور استفاده شده در ربات دارد، اگر موتور شما جریان بالایی از مدار بخواهد، L298 احتمالاً داغ خواهد کرد و نیاز به هیت سینک کمکی نیز خواهد داشت. شما می توانید با چک کردن دمای هیت سینک در حین کار ربات، نیاز یا عدم نیاز به هیت سینک کمکی برای L298 را تشخیص دهید.
موفق باشید

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1388/11/11
مـتـن : mer3000000

فرستنده :
معین پهلوان HyperLink HyperLink 1388/11/11
مـتـن : ای ول! انصافا می تونم بگم که تو کل نت بگردیم مطالبی به این منظمی و مفیدی واسه رباتیک پیدا نمیشه! همینا واسه حرفه ای شدن کافیه! اگه کسی با همین مطالب شروع به کسب تجربه کنه حتما حرفه ای میشه! مثل خودت! اصلا تو با این کارا بازار ملت رو کساد می کنی! واقعا عالیه! موفق باشی فراز جان!
پاسـخ : سلام معین جان
ممنونم از نظرات تخصصیت دوست عزیزم. موفق و پیروز باشی

فرستنده :
سید نوید موسوی HyperLink HyperLink 1386/10/26
مـتـن : به نام خدا
با سلام و خسته نباشید و تشکر از خدمات شما و همکارتان در بحث رباتیک یک سوال داشتم : اقا فراز ما دیروز رفتیم پژوهس سرای دانش اموزی شهرمان ودر مورد تیم رباتیک سوالاتی کردیم و درباره نحوه تشکیل یک تیم رباتیک(فوتبال) پرسش هایی کردیم اما بعد متوجه شدیم که ظاهرا تمام کارهای این تیم کار با کامپیوتر است و انگار هیچ گونه کار عملی انجام نمی دهند و تمامی کارها با زبان های برنامه نویسی همچون ++c و c و الگوریتم و مطلب می باشد و با انچه که در این سایت اموزش داده می شود ، مغایرت دارد . و ظاهرا اموزش ساخت فوتبال دو بعدی می دهند و هیچ گونه کار عملی مثل کاری که شما در حال حاضر دارید تئوری ان را اموزش می دهید و بعدا کار عملی انرا اغاز می کنید ندارد و به ما گفتند که سر فصل هایی که برای اموزش تیم در نظر گرفته شده است همگی مرتبط با کامپیوتر است و هیچ گونه کار عملی نداریم ، بنده هم در ادامه صحبت به اموزش شما در این سایت (رشد ) اشاره کردم که ظاهرا از تشکیل این بخش (رباتیک ) به درستی اطلاع نداشتند . حالا می خواستم بدانم که ایا در مسابقات دانش اموزی روباتیک مگر نباید روبات درست کرد و با روبات شرکت کرد . مگر اموزش رباتیک به جز بخش میکرو کنترل ها که نیازمند برنامه نویسی است ، مگر کاری دیگر با کامپیوتر دارد ، انهم به طور وسیع؟
ایا واقعا ما در کار با روباتیک نیازمند اموختن زبان های برنامه نویسی به طور وسیع هستیم ؟ایا مسابقات به صورت چند بعدی برگزار می شود ؟ مگر رباتیک نیازمند انجام کارهای عملی نیست؟ و در اخر مدت زمان اموزش یک تیم حدودا چند روز به طول می انجامد ؟ و ایا شرکت در مسابقات شرایط سنی هم دارد ؟ راستی بچه های تیم ما همگی دانش اموزان سال دوم رشته ریاضی فیزیک هستند .
پاسخ شما کلید حل مشکل ماست .

یا علی، خداحافظ

پاسـخ : سلام نوید جان
نمیدونم شما مطالب رو از جلسه ی چندم دنبال کردید، من در جلسه ی اول در مورد انواع مختلف مسابقات رباتیک توضیحاتی دادم، عرض کردم که بخشی از رباتیک مربوط به شبیه سازی ربات می شود(Simulation) و در آن رباتی به صورت فیزیکی ساخته نمی شود. توصیه من اینه که شما در قدم اول همه ی جلسات ما رو با دقت بخونید.(2بعدی و 3 بعدی هم مربوط به مسابقات شبیه سازی است)
هدف ما در اینجا شبیه سازی نیست، بلکه ما قصد داریم یک ربات فیزیکی و کامل بسازیم.
حرف شما هم تقریباً درسته، ما در کارمون فعلاً تنها جایی که با کامپیوتر کار داریم در بحث میکروکنترلر هست.
اکثر مسابقات داخلی محدودیت سنی ندارند و اتفاقاً شما و دوستانتون هم در سن مناسبی دست به کار شدید.
آموزش یک تیم دانش اموزی (از صفر مطلق و برای ساخت یک ربات آتش نشان ساده) حداقل نیاز به 30 جلسه زمان دارد. البته این زمان فقط برای آموزش است و برای ساخت ربات هم باید زمان زیادی بسته به نوع ربات صرف کرد!
براای شما و بقیه ی بچه های تیمتون آرزوی موفقیت می کنم، اگر هر سوالی در روند کارتون داشتید حتماً با ما در میون بذارید!

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 

 

 فعاليت هاي علمي
 تماس با ما