توجه :
 
 چنانچه مفاهیم یا عبارت ها و اصطلاحات به کار رفته در این صفحه را متوجه نمی شوید، می توانید مطالعه خود را از اولین جلسه آموزشی رباتیک شروع نمایید. بدین منظور روی لینک زیر کلیک فرمایید:
 
 
همچنین چنانچه بخشی از مطالب را قبلا خوانده اید، برای مشاهده فهرست موضوعات جلسات آموزشی رباتیک، لطفا روی لینک زیر کلیک فرمایید:
 
 
در این بخش از سایت رشد، مطالب آموزشی در زمینه رباتیک با زبان بسیار ساده و بر مبنای مطالبی که در سنین راهنمایی آموخته اید ارائه شده و در هر جلسه مطالب جدیدی آموزش داده شده اند.
 آخرین مطالب
 جلسه‌ي هفدهم
جلسه‌ي هفدهم
آي سي ها‌ي OR , AND , L298, مژده...

جلسه‌ي شانزدهم

صفحه ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي هجدهم


به نام خدا

   با عرض سلام خدمت همه ي دوستاي خوبم. اميدوارم همگي امتحانات پايان سال رو با موفقيت پشت سر گذاشته باشيد.

   ما هم انشاالله از اين جلسه دوره ي جلسات تابستاني رو با سرعت و حرارت بيشتري شروع خواهيم کرد.

   مژده: ما در اين جلسه با معرفي چند آي سي جديد مباحث قبلي رو تکميل مي کنيم و انشاالله از جلسه‌ي آينده ساخت يک ربات مسيرياب ساده رو شروع خواهيم کرد. البته اين به معني پايان کار ما نيست ، يعني بهتر اينطوري عرض کنم که تازه ما داريم وارد دنياي رباتيک مي شيم و تا حالا فقط کمي با مقدمات کار آشنا شديم.

   بدون مقدمه ي بيشتر وارد بحث اصليمون مي شيم.

   در جلسه ي گذشته با عملگرهاي "AND" و "OR" آشنا شديم.در اين جلسه 2 آي سي که اين 2 عمل را براي ما انجام مي دهند به شما معرفي کنيم.

AND

   عملگر AND را در مدارهاي شماتيک به صورت که پايه‌هاي 1 و2 ورودي ها و پايه‌ي 3 خروجي است که به اين مجموعه يک گيتِ AND مي گويند.(AND Gate)

   آي سي 7408 داراي 4 گيت مجزاي AND مي‌باشد، يعني مي‌تواند همزمان 4 عمل AND را انجام دهد. اين آي سي 14 پايه دارد که ترتيب پايه‌هاي آن در شکل زير شرح داده شده.




OR

   عملگر OR را در مدارهاي شماتيک به صورت که پايه هاي 1 و2 ورودي‌ها و پايه ي 3 خروجي است که به اين مجموعه يک گيتِ OR مي گويند.(OR Gate)

   آي سي 7432 نيز داراي 4 گيت مجزاي OR مي باشد، يعني مي تواند همزمان 4 عمل OR را انجام دهد. اين آي سي نيز، همانند 7408 داراي 14 پايه است که ترتيب پايه هاي آن در شکل زير شرح داده شده.





يک سوال مهم: همان‌طور که مي دانيد گيت هاي AND و OR داراي 2 ورودي و 1 خروجي هستند. حال اين سوال پيش مي آيد که چگونه مي‌توان با همين گيت‌هاي 2 ورودي، گيت‌هاي 3 ورودي يا بيشتر ساخت. پاسخ اين سوال در مدارهاي زير آمده است:


AND:




OR:


به همين ترتيب مي‌توانيد گيت‌هاي چندين ورودي نيز بسازيد.



نحوه ي کار با آي سي L298 (راه انداز موتورها):

   شما با اين آي سي در جلسات گذشته آشنا شده ايد، در اين جلسه با نحوه‌ي کار با اين آي سي پر کاربرد آشنا مي شويد.

ترتيب پايه هاي اين آي سي در شکل زير آمده است.


   در زير نحوه ي کار با اين 15 پايه به صورت مختصر توضيح داده شده:

   پايه هاي 1 و 15: اين پايه ها "Current sensing" نام دارند و بايد هر 2 به – متصل شوند.

   پايه هاي 2 و 3: همان‌طور که مي دانيد اين آي سي مي‌تواند 2 موتور را همزمان و به صورت مستقل از يکديگر راه‌‌اندازي و کنترل کند (2 موتور را A , B مي‌ناميم). اين 2 پايه بايد به موتور A متصل شوند. (خروجي براي موتور A)

پايه‌ي 4: هر ولتاژي بر روي اين پايه قرار گيرد براي راه اندازي موتورها استفاده مي شود. مثلاً اگر موتورهاي شما 12 ولت است، بايد اين پايه به 12 ولت متصل شود.

پايه هاي 5 و 7: اين 2 پايه، ورودي براي کنترل موتور A هستند. اين 2 پايه بايد توسط کاربر يا مدار کنترل کننده‌ي ربات کنترل شوند.

اگر اين 2 پايه هر 2، 0 يا 1 منطقي باشند، موتور بدون حرکت مي ايستد. اگر اين 2 پايه به ترتيب 0 و 1 شوند، موتور به يک جهت مشخص مي‌چرخد و اگر 1 و 0 شوند(يعني ورودي برعکس شود)، موتور عکس جهت قبلي خواهد چرخيد.

پايه ي 6 و 11: اين 2 پايه به ترتيب فعال ساز موتورهاي A و B هستند. براي استفاده از هر 2 موتور بايد هر 2 پايه 1 شوند.(براي فعال‌سازي هر موتور بايد پايه‌ي مربوط به آن 1 شود).

پايه ي 8: بايد به – متصل شود.

پايه ي 9: اين پايه بايد به ولتاژ 5 ولت متصل شود.

پايه‌هاي 10 و 12: اين 2 پايه، ورودي براي کنترل موتور B هستند. کار با اين 2 پايه نيز مانند پايه‌هاي 5 و 7  (ورودي‌هاي موتور A) مي‌‌باشد.

پايه‌هاي 13 و 14: اين 2 پايه بايد به موتور B متصل شوند. (خروجي براي موتور B).

کار عملي با L298 رو در جلسه‌ي آينده براي راه‌اندازي موتورهاي ربات خواهد ديد.

منتظر سوالات دوستاي عزيزم هستم

تا جلسه‌ي آينده خدا نگه دار

دوست شما، فراز


جلسه‌ي شانزدهم

صفحه ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي هجدهم


1387/4/19 لينک مستقيم

فرستنده :
عليرضا HyperLink HyperLink 1388/1/17
مـتـن : سلام
ميشه كمكم كنين تا براي مسابقاتي كه در ارديبهشت 88 در جهاد دانشگاهي تبريز برگزار مي شود شركت كنم
من برنامه ساخت ربات مسيرياب را دارم اما در مورد مكانيك و الكترونيك آن اطلاعاتي ندارم، زمان زيادي هم دردسترس ندارم، مي توانيد كمكم كنيد تا بتوانم براي ان مسابقه اماده شوم
ياعلي مدد
پاسـخ : سلام دوست عزيز
چشم، در همين بخش در مورد مكانيك ربات نيز اطلاعاتي را در اختيار دوستان قرار خواهيم داد. موفق باشيد

فرستنده :
amir HyperLink HyperLink 1388/1/17
مـتـن : سلام من تازه با این سایت آشنا شدم و از این خیلی خوشحالم والان می خواهم یه روبات مسیر یاب بسازم.دانشجوی ترم 5 برق هستم در ساخت روبات هم عجله ددارم.می خواستم اگر که می شه نقشه ها و اطلاعاتی که در این ضمینه را دارید برام ایمیل کنید.با تشکر
پاسـخ : سلام امير جان
من هم خوشحالم كه به جمع ما پيوستي.در خدمتتون هستم. موفق باشيد

فرستنده :
Ismail HyperLink HyperLink 1388/1/17
مـتـن : salam , mikhastam bedonam baray peida kardan atash az che sensori estefadeh mikonid.
mamnon
پاسـخ : سلام. براي پيدا كردن آتش از همين سنسور‌هاي نوري معمولي استفاده مي كنيم(فتوترانزيستورها). موفق باشيد

فرستنده :
mokhtar HyperLink HyperLink 1387/8/12
مـتـن : سلام من دانشجوی رشته کاپیوتر ترم سوم هستم.می خواهم با کمک شما یک ربات ساده طراحی و بسازم .ممنوم
پاسـخ : سلام دوست عزيزم . انشاالله با دنبال كردن مطالب ما مي توني يك ربات خيلي خوب بسازي، اگر هم سوالي در مورد مطالب داشتي مي توني از همين طريق با ما در ميون بذاري. برات آرزوي موفقيت مي كنم.

فرستنده :
انوش HyperLink HyperLink 1387/6/15
مـتـن : سلام
شاید سوالم خیلی با این بحث مرتبط نباشه
فرق vss ,vdd چیه؟
پاسـخ : سلام دوست عزیز
Vdd هم مثل Vss و Vcc بیانگر همون ولتاژ هست، از این اصطلاح معمولاً در مبحث بایاسینگ ترانزیستورها استفاده می شه.
موفق باشید

فرستنده :
فاطمه HyperLink HyperLink 1387/5/24
مـتـن : سلام.از اين كه به سوالامون جواب ميدين ممنون!
مي‌خواستم بدونم تعداد اعضاي گروه(براي شركت در مسابقات روبوكاپ) حداقل بايد چند نفره باشه؟؟؟؟
پاسـخ : سلام. خواهش می کنم، انشااله که جواب ها به کارتون بیان.
برای شرکت در مسابقات رباتیک در سطح مسیر یاب و آتش نشان و ... تا مین یاب، معمولاً حد اکثر 4 نفر(1تا 4 نفر). ولی برای سطوح پیشرفته تر محدودیتی در تعداد اعضا وجود ندارد.

فرستنده :
فاطمه HyperLink HyperLink 1387/5/24
مـتـن : سلام.خسته نباشيد!
سوالي كه دارم ربطي به اين جلسات نداره!
ببينين،من از روي يه نقشه‌،مدارشو اول روي بردبردم بستم قشنگ كار كرد ،بعدش اونو روي فيبر آوردم،حالا مقاومت مداري كه روي فيبر لحيم كردم بيشتر از مقاومت مداري شده كه روي بردبرد بود و اين باعث يك سري اختلالات توي كار مدار شده،به نظر شما چي كار مي‌تونم بكنم تا مقاومتشو پايين بيارم؟؟؟ممنون ميشم اگه كمكم كنين!
پاسـخ : سلام. خوب یه مشکل رایج در مورد مداراتی که روی فیبر پیاده میشن در بخش لحیم کاریه. به احتمال خیلی زیاد شما یه قسمت از لحیم کاریتون مشکل داره، بهتره با مولتی متر تک تک اتصالاتتون رو چک کنید؛ این بهترین راه Debug کردن یک مداره.
موفق باشید

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/5/24
مـتـن : با سلام و تشكر از سايت خوبتون
مي خواستم بدانم قطعات مكانيكي ربات مثل چرخ دنده را از كجا ميتوانيم تهيه كنيم
پاسـخ : سلام
ممنونم. شما برای ساخت ربات نیازی به چرخ دنده و اینجور چیزها ندارید.
ولی در حالت کلی اگر تهران زندگی می کنید، خیابان جمهوری تقاطع پل حافظ،از پاساژ امجد و پاساژ عباسیان هر چی برای ساخت ربات نیاز داشته باشید رو می تونید تهیه کنید.
موفق و پیروز باشید

فرستنده :
lilit HyperLink HyperLink 1387/5/24
مـتـن : سلا م از اینکه اطلاعاتتون رو در اختیار دیگران قرار می دید به صورت کامل وجامع ازتون ممنونم من لیلت هستم تازه ترم اول کامپوتر رو میگذرونم ولی نمی تونم برای موفقیت ردد این رشته از کجا باید شروع کنم می تونید کمکم کنید ممنون می شم
پاسـخ : سلام دوست عزیز
اگر گرایش شما نرم افزار هست شما باید بحث های برنامه نویسی و کلاً نرم افزاری رو با جدیت دنبال کنید، برای تابستونتون می تونید پروژه های کوچیک برنامه نویسی رو از جاهای مختلف پیدا کنید و انجام بدید.(مثلاً کتاب های برنامه نویسی و سایت های مختلف)
اگر هم به رباتیک علاقه دارید، در بخش Simulation می تونید فعالیت کنید(برای آشنایی بیشتر به جلسه ی اول مراجعه کنید)
موفق و پیروز باشید

فرستنده :
فاطمه HyperLink HyperLink 1387/5/24
مـتـن : سلام،خيل عالي بود ولي خواهش ميكنم سريعتر،درسته كه رباتيك مختص تابستون نيست ولي توي مدرسه ها اونقدر نميشه روش وقت گذاشت!
پاسـخ : سلام دوست عزیز
انشاالله با تغیرات به وجود اومده نگرانی شما هم در مورد سرعت پایین کار برطرف خواهد شد.
موفق باشید

فرستنده :
فاطمه HyperLink HyperLink 1387/5/16
مـتـن : سلام.از كار خوبتون ممنون.من تازه فهميدم ولي مطالبتونو خوندم. خيلي وقت بود كه دنبال يك همچين چيزي مي گشتم.مي خواستم بپرسم براي شركت در مسابقات(روبوكاپ) بايد حتما از طريق مدرسه يا پژوهشسرا بريم يا حتي يه نفره يا دو نفره هم ميشه شركت كرد؟؟؟؟بعد اصلا اين مسابقات كي برگزار ميشه؟؟؟
پاسـخ : سلام دوست عزيز
روبوكاپ كه مسابقات جهاني روباتيك هستش و شركت در اونها نيازمند پشتيباني علمي و مالي مناسبي است. ولي اگر منظوره شما كلاً مسابقات رباتيك هستش، بايد عرض كنم كه شما مي‌تونيد به صورت شخصي و يا تيمي، خارج از اموزشگاه و مدرسه ثبت نام كنيد و در مسابقات شركت كنيد. مسابقات متعددي هم هر ساله برگزار مي‌شه كه شما مي‌تونيد شركت كنيد و تاريخ خاصي رو نميشه اعلام كرد.
موفق و پيروز باشيد

فرستنده :
سینا HyperLink HyperLink 1387/5/16
مـتـن : سلام
با تشکر از آموزش باحال شما.
یه سوال کلی دارم . شاید اصلا مربوط به درس نباشه.
من یه مدار منتاژ کردم ولی اصلا کار نمی کنه. با اینکه کاملا درست بستمش و اطمینان دارم که مدار عملی . چون یکی از دوستان بارها درستش کرده.
میخوام بدونم اشکال کار از کجا میتونه باشه.
با نهایت تشکر از شما
پاسـخ : سلام دوست عزيز
ممنونم سينا جان. متاسفانه سوال شما خيلي كليه و جواب دادن بهش خيلي مشكله، يكي از رايجترين مشكلات اين مدارها ممكنه قسمت تنظيم پتانسيومترها باشه، علاوه بر اون ممكنه يكي از قطعات شما در روند بستن مدار آسيب ديده باشه. به اتصالات خود هم دقت كنيد، ممكنه يكي از اتصالات به درستي برقرار نشده باشه.
موفق باشيد

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : چگونه گيت ها را مي سازند؟
پاسـخ : گيت‌ها رو به صورت كلاسيك ميشه گفت با تركيب كردن چند ترانزيستور مي‌سازند. مثلا براي ساخت AND اميتر يك ترنزيستور را به كلكتور يك ترانزيستور ديگر متصل كرده، حال بيس اين 2 ترنزيستور ورودي هاي ماست. البته ساخت ICهاي امروزي به اين سادگي ها نيست.

فرستنده :
علي HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : سلام خيلي خوشحال شدم اين جلسه رو ديدم
پاسـخ : سلام، ممنونم،‌انشاالله كه موفق باشيد

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : ببخشید ولی آنقدر کند پیش میریم که فکر کنم 5 سال دیگه بتونیم یه ربات مسیر یاب درست کنیم
پاسـخ : سلام. حق با شماست، سرعت ما خيلي پايينه در حال حاضر، ولي با برنامه ريزي انجام شده مشكل به زودي حل خواهد شد. در ضمن من به شما قول ميدم كه تا 2،3 جلسه‌ي آينده شما بتونيد يك ربات مسيرياب ساده بسازيد.

فرستنده :
soheil HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : فراز جون دمت گرم.
پاسـخ : ممنونم سهيل جان

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : سلام تا چند جلسه ديگه ساخت ربات اتش نشان ميكنيد
پاسـخ : سلام دوست عزيز
ما 2،3 جلسه‌ي ديگه يك ربات مسيرياب ساده رو تكميل مي كنيم، بعد از اون هم ميريم سراغ ميكروكنترلر(البته شايد يك گريز مختصري هم به يك ربات آتش نشان ساده بزنيم).
بعد از ميكرو كنترلر دوباره ساخت يك ربات آتش نشان پيشرفته را شروع مي‌كنيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : ما يك گروه درست كرديم كه با مطالب شما داريم پيش ميريم لطفا يك مقدار با نظم تر پيش بريد و در هفته تعداد جلسات خودتان را زياد كنيد
پاسـخ : آفرين، خيلي عاليه، هر كمكي از دست بر بياد در خدمتم. حتماً

فرستنده :
علي HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : سلام كمي سريعتر تابستون كه تموم شد ما فقط ميتونيم تابستون اين كا رو انجام بديم بعد كه فقط درس
پاسـخ : سلام. چشم. ولي اين رو هم اضافه كنم كه رباتيك فقط مختص تابستون نيست و در سال تحصيلي هم مي‌شه خيلي كارا كرد
موفق باشيد

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : سلام آقا فراز خسته نباشید میخواستم بپرسم هزینه ی تقریبی برای ساخت یک ربات آتش نشان چقدر میشه (همین رو که دارید آموزش می دید) ؟ ربات مسیر یاب چطور ؟
پاسـخ : سلام
خوب جواب سول شما ساده نيست، بستگي داره به شرايط شما، اگر فقط هزينه‌ي خود ربات رو ميخواهيد بدونيد(بدون احتساب هزينه‌هاي آزمايشگاهي) بايد ميشه با كمتر از 20،30 هزار تومان جمع جورش كرد
مسير ياب هم خيلي تقاوت زيادي نداره

فرستنده :
الناز HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : سلام كمي سريع تر ما كه از ذوق افتاديممممممممممممممممممممم
پاسـخ : سلام دوست عزيز، چشم، حتماً سرعت كار رو خيلي بيشتر مي‌كنيم

فرستنده :
سعید HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : سلام
میخواستم خواهش کنم که از این به بعد با سرعت خیلی زیاد به جلسات ادامه بدهید.
پاسـخ : سلام دوست عزيز. حتماً

فرستنده :
علي HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : سلام پس كجا رفتيد هفته ي يك بار مطالب رو بذاريد تابستونو ما بيكار خواهش ميكنم.............
پاسـخ : سلام علي جان. برنامه‌ي ما همين است، انشاالله همينطور خواهد شد

فرستنده :
علي HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : سلام روز مبعث به شما وهمه ي دوستان تبريك ميگم
پاسـخ : به شما هم مبارك باشه دوست عزيزم(البته با چند روز تاخير)

فرستنده :
محمد HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : فراز جان فکر نمی کنی میان جلسه ها فاصله خیلی زیادی می افتد ؟
حداقل کتابی معرفی کن تا ما در این فاصله از وقت استفاده کنیم .
پاسـخ : چرا محمد جان، ولي جاي نگراني نيست، با برنامه ريزي انجام شده مشكل به زودي برطرف خواهد شد.

فرستنده :
محمد HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : سلام اول تشكر مي كنم براي سايت خوبتونم دوم مي خواستم بدونم من مي تونم اميدوار باشم با اين جلسات بتونيم تا آخر تابستون يك ربات بسازيم يا نه؟
پاسـخ : سلام محمد جان
ممنونم دوست عزيز، بله، حتماً همين طور خواهد بود، ما تا 3،2 جلسه‌ي آينده يك ربات مسير ياب ساده را تكميل كرده و سراغ ميكرو كنترلر خواهيم رفت.

فرستنده :
مریم HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : مطالبتون روز به روز داره جذاب تر می شه.
من همونی هستم که می خواستم راجب به منطق فازی تحقیق کنم.
از کمکتون ممنون هستم.
انشا الله که بتوانید به اهدافتان برسید.
موفق و شاد باشید.
پاسـخ : سلام. خواهش مي‌كنم، من هم براي شما آرزوي موفقيت مي‌كنم دوست عزيز

فرستنده :
محسن HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : از بابت کمک های زیادی که شما برای من کردید خیلی ممنون ههستم سایت شما را به دوستانم با اجازه شما معرفی می کنم و اگر جایی به مشکل خوردم به شما مراجعمی کنم
پاسـخ : سلام محسن جان
خواهش مي‌كنم، خوشحالم كه تونستم كمكت كنم، اگر كمك ديگه‌اي هم از دستم بر بياد در خدمتم...

فرستنده :
mm HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : سلام اقاي فراز با تشكر از زحمات شما من امسال ميرم كلاس دوم دبيرستان مي خواستم بدونم چطور بايد در مسابقات ربوتيك دانش آموزي شركت كرد؟با تشكر
پاسـخ : سلام دوست عزيز
شما بايد ابتدا خودتون رو از نظر علمي تكميل كنيد، اين سايت هم به شما كمك زيادي مي‌كنه، سپس بايد سعي كنيد از طريق مدرسه يا پژوهشكده‌هاي شهر خودتون با يك تيم حرفه‌اي كار رو شروع كنيد. البته طبيعتاً در ابتدا اعضاي تيم هيچكدام حرفه‌اي نيستند.

فرستنده :
Ali HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : بسیار مفید و عالی
پاسـخ : ممنونم علي جان

فرستنده :
karimi HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : salam
shoma ke goftd ba sorat bishtari edame midahid vali badtar shod
پاسـخ : سلام. حق با شماست،‌ انشاالله با برنامه ريزي انجام شده به زودي اين مشكل برطرف خواهد شد.

فرستنده :
مرسا HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : ُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُسلام اگه ميشه تاخير كمتر باشه چون من محصلم فقط تابستون وقت دارم
پاسـخ : سلام دوست عزيز. حتماً

فرستنده :
رضا HyperLink HyperLink 1387/5/13
مـتـن : سلام مژده منو خيلي خوشحال كرد اما كــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــو؟
پاسـخ : سلام رضا جان
خوشحالم از اين بابت، نگران نباش، به زودي جلسه‌ي 18 رو ميذارم رو سايت

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 

 

 فعاليت هاي علمي
 تماس با ما