XMod
 مفهوم «عدم قطعيت»
مفهوم «عدم قطعيت»زنگ تفريح كامپيوتر
زنگ تفريح شماره 68
مفهوم «عدم قطعيت»







اشاره
آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.




چكيده
اهداف آموزشي
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - دانش
    
- «دانش امور جزوي» > «دانش اصطلاح‌ها»
    
- «دانش امور جزوي» > «دانش واقعيت‌هاي مشخص»
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
    
- «فهميدن» > «ترجمه» < «برون‌يابي»
    
- «فهميدن» > «ترجمه» < «كار بستن»
    
- «فهميدن» > «ترجمه» < «تحليل» < «تحليل روابط»
 نتايج مورد نظر
    
- آشنايي با مباحث قرعه‌كشي و آمار
 محتواي آموزشي (سرفصل‌هاي المپياد)
- احتمال




اشاره
مطلبي كه با عنوان زنگ تفريح تقديم مي‌شود توسط محققان رياضي «ديويد اشپيكل هالتر» (David Spiegelhalter) پروفسور «وينتون» (Winton) از گروه «درك عمومي از ريسك» (The Public Understanding of Risk) دانشگاه كمبريج و «مايك پيرسون» (Mike Pearson) تهيه و تقديم مي‌شود.

اين دو محقق به‌همراه گروهي ديگر از محققان در حال آماده‌سازي سايتي هستند كه در آن به موضوع: «درك عدم قطعيت» (Understanding Uncertainty) خواهند پرداخت. در اين سايت بنا دارند از «ريسك» (Risk) و «عدم قطعيت» (Uncertainity) سخن به‌ميان آورند. اين سايت بنا به ادعاي‌شان بهار 1387 (2008 ميلادي) افتتاح خواهد شد.

 

شكل 1 - «ديويد اشپيكل هالتر»
(David Spiegelhalter)

 

شكل 2 - «مايك پيرسون»
(Mike Pearson)

 




مقدمه
«جداول ليگ» (League Tables) از جمله مباحث بحث‌برانگيز و به‌طور قطع استدلالي در عامه‌ي مردم محسوب مي‌شوند. با استفاده از اين جداول، به‌سادگي با وجود چند چيز مي‌توان چيزي شبيه به نتيجه‌ به‌دست آورد! به‌عنوان مثال مي‌توان به مواردي نظير ذيل اشاره كرد:

- تعداد آزمون‌هاي موفق
- تعداد عمل‌هاي موفقيت‌اميز قلب
- و ...

عامه‌ي مردم حتي اگر يك «معيار انتخاب» را براي اين موارد بپذيرند هنوز به «شانس» اعتقاد ندارند.

مثال ذيل مي‌تواند نمونه‌اي از اين امر محسوب شود:

- معلم بازي‌اي ترتيب مي‌دهد و از شما و دوستان‌تان در كلاس مي‌خواهد از بين  عدد يك يا  عدد  را انتخاب كنيد. وي طي قرعه‌كشي‌اي شماره‌هايي را به‌عنوان برنده اعلام مي‌نمايد. به برندگان جوايز نفيسي اهدا مي‌شود. به‌همين سادگي!

- بانك‌ها هرساله براي دارندگان حساب‌هاي قرض‌الحسنه البته افرادي كه به‌قيد قرعه انتخاب مي‌شوند جوايز نفيسي اهدا مي‌كنند.
- و ...

همان‌طور كه در نگاهي مختصر بررسي خواهيم كرد «جدول ليگ» (League Table) در تمام تاريخ قرعه‌كشي‌ها نشان داده است كه برخي اعداد داراي امتياز بيش‌تري براي انتخاب شدن هستند. اين در حالي است كه بعضي از اعداد بعد از چندين دفعه قرعه‌كشي اصلاً انتخاب نمي‌شوند.

آيا تقلبي شده يا دست خدا در كار بوده است؟

لزوماً اين‌گونه نيست؛ در حقيقت قايل شدن به «ارزش از قبل تعيين شده» (Face-Value) در مورد «جدول ليگ» (League Table) كاملاً نادرست است. در اين مورد واقعاً «شانس» در كار است. در اين زنگ تفريح به اين مسأله دقيق‌تر پرداخته مي‌شود.




اعداد خوشبختي و بدبختي
معلم‌تان از ابتداي سابقه‌ي تدريسش يعني سال 1373 (1994 ميلادي) اين بازي را به بچه‌ها پيشنهاد داده است. حال بياييم اين بازي را به‌دقت بررسي مي‌كنيم:

شش توپ به‌قيد قرعه از ميان مجموعه‌اي از 49 توپ داراي شماره انتخاب مي‌شوند. اگر دانش‌اموزي به‌طور صحيح شش عدد را پيش‌بيني كند در جايزه‌ي درنظر گرفته شده سهيم مي‌شود. انيميشن شكل 3 نشان مي‌دهد چند وقت به چند وقت هر يك از 49 عدد در اولين 1240 مورد قرعه‌كشي ممكن است انتخاب شوند.

 

شكل 3 – انتخاب هر يك از 49 عدد
در اولين 1240 مورد قرعه‌كشي.

اگر اعداد انتخاب شده در اولين قرعه را از سال 1373 (1994 ميلادي) بررسي كنيم متوجه مي‌شويم كه بر روي يك عدد تمركز بيش‌تري وجود داشته است. اگر بر روي كليد «مرتب كردن» كليك كنيد اعداد برحسب «مرتبه» طبقه‌بندي مي‌شوند. كليد «اجراي سريع» براي بالا بردن سرعت عمليات اجرايي است. زماني كه انيميشن پايان مي‌يابد آن‌چه مشاهده مي‌شود اعداد براساس مرتبه‌ي «فركانس» طبقه‌بندي شده‌اند. دانش‌اموزي كه عدد 38 را انتخاب كرده برنده‌ي واقعي است!

با كليك كردن بر «هيستوگرام» مي‌توانيد نموداري ستوني ايجاد مي‌شود كه براي هر مقدار ، تعداد پيشامدهاي واقع شده دقيقاً به‌تعداد  دفعه را نشان مي‌دهد. كليك كردن بر كليد «به‌تصوير كشيدن» (Start Dropping)، نشان مي‌دهد كه چگونه نمودار ستوني مذكور رسم مي‌شود. به‌نظر مي‌رسد اين توزيع كه بعضي از اعداد بيش از ديگران ظاهر مي‌شوند كاملاً شايع باشد.

ياداوري – در حالت «اجراي سريع»، كليد «به‌تصوير كشيدن» (Start Dropping) دردسترس نيست.

مي‌توانيم با نگاه بر «شكاف» (Gap) بين هر دفعه كه يك عدد به‌طور تصادفي انتخاب مي‌شود از زاويه‌ي ديگري به اين بحث بپردازيم. انيميشن شكل 4 مسير هر دفعه‌اي را نشان مي‌دهد كه يك عدد به‌طور تصادفي انتخاب نمي‌شود.

 

شكل 4 - مسير هر دفعه‌اي
كه يك عدد به‌طور تصادفي انتخاب نمي‌شود.

اگر به‌دقت به شروع سال 1379 (2000 ميلادي) توجه داشته باشيد بيش‌ترين «شكاف» (Gap) مشاهده شده را 72 مي‌يابيد كه براي عدد 17 است. اين عدد در قرعه‌ي 435ام در پنجم اسفند 1379 (23 فوريه‌ي 2000 ميلادي) به‌دست آمده است؛ اما دوباره تا قرعه‌ي 508ام در چهاردهم آبان 1379 (چهارم نوامبر 2000 ميلادي) به‌قيد قرعه انتخاب نمي‌شود.

برگشت به محاسبه‌هاي گذشته نشان مي‌دهد چنين «شكافي» (Gap) حقيقتاً به‌ندرت انجام مي‌شود. شانس وقوع يك عدد به‌خصوص در يك تك‌قرعه برابر است و بدين‌معنا است كه احتمال اين‌كه يك عدد انتخاب نشود  است. شانس وقوع رويداد 72 دفعه در يك رديف،  است كه تقريباً  يا  است!

آن‌چه «جداول ليگ» (League Tables) تاكنون به ما نشان داده است (عدد خوشبخت 38 و «شكاف» (Gap) از لحاظ اندازه‌ غيرمحتمل) به‌نظر نمي‌رسد كه به‌خوبي با فرض «صحت تصادفي بودن» تطبيق داشته باشد. اين نقطه‌اي است كه درك آن مشكل بوده و ممكن است دچار باور وقوع فريب در قرعه‌كشي شده يا عواملي آسماني را دخيل بدانيم!!

اما با كمي تفكر رياضي مي‌توان فهميد كه ممكن است به‌طور شانسي چنين چيزي اتفاقد بيافتد بنابراين نفس عميقي كشيده و به‌اصطلاح مدادتان را تيز كنيد!!





توزيع تعداد انتخاب شدن هر عدد
ابتدا نياز داريد يك «توزيع نظري از احتمال» (Theoretical Probability Distribution) را بر اين فرض قرار دهيد كه قرعه‌ي موردنظر تصادفي باشد. فرض كنيد  تعداد گوي‌ها در كيف باشد به‌گونه‌اي كه در اين حالت داشته باشيم:




(رابطه‌ي 1)




(رابطه‌ي 2)

اگر اعداد به‌طور تصادفي انتخاب شده باشند براي هر يك، شانس بيرون آمدن از قرعه  بوده و بنابراين در اين حالت داريم:




(رابطه‌ي 3)

بنابراين شانس يك عدد براي عدم انتخاب در قرعه از رابطه‌ي ذيل به‌دست مي‌آيد:




(رابطه‌ي 4)

براي بررسي احتمال اين‌كه از  قرعه دقيقاً  دفعه، عددي ويژه به‌طور تصادفي انتخاب شود سه عامل را بايد درنظر بگيريم:

عامل اول
اول آن‌كه آن عدد  دفعه انتخاب شود. در اين حالت، شانس  خواهد بود.
 عامل دوم
دوم آن‌كه آن عدد دفعه انتخاب نشود. در اين حالت، شانس  خواهد بود.

بنابراين شانس دنباله‌ي ويژه‌ي با  دفعه «انتخاب» و  دفعه «عدم انتخاب» از رابطه‌ي ذيل به‌دست خواهد آمد:




(رابطه‌ي 5)

 عامل سوم
سومين نكته كه بايد ياداوري شود آن است كه تعداد  دنباله‌ي متفاوت از  دفعه انتخاب و  دفعه عدم انتخاب وجود دارد.

هر كدام از اين موارد به‌ميزان  در شانس كلي مشاركت مي‌كند. بنابراين اين شانس كه در  قرعه، اعداد مورد نظرمان دقيقاً  دفعه انتخاب شوند از رابطه‌ي ذيل به‌دست مي‌آيد:





(رابطه‌ي 6)

رابطه‌ي 6 «توزيع دوجمله‌اي» (Binomial Distribution) با متغيرهاي  و  است. اين توزيع داراي «ميانگين» (Mean)  و «واريانس» (Variance)  است. در اين‌جا به مقادير بزرگ علاقه‌مند بوده و براي اين مقادير با تطبيق «ميانگين» و «واريانس»، «توزيع نرمال» (Normal Distribution) تقريباً با «توزيع نرمال نظري» (Theoretical Normal Distribution) نزديك است.

در شكل 5 «توزيع واقعي» اعداد قرعه‌كشي شده با «توزيع نرمال نظري» (Theoretical Normal Distribution) مقايسه شده است. «توزيع واقعي» اعداد قرعه‌كشي شده با رنگ «سفيد» و «توزيع نرمال نظري» با رنگ «خاكستري» نشان داده شده است. «توزيع واقعي» ناهموار ديده مي‌شود ولي «توزيع نظري» به ما اجازه مي‌دهد بررسي كنيم كه آيا عددي كه اولين دفعه قرعه‌كشي مي‌شود در حقيقت به‌طور اعجاب‌انگيزي دور است.

 

شكل 5 – مقايسه‌ي توزيع واقعي» اعداد
قرعه‌كشي شده با «توزيع نرمال نظري».



در شكل 6 نمودار «توزيع نهايي» مشاهده شده را با نمودار «توزيع نظري» روي هم مي‌بينيم. هم‌اندازه بودن خوب به‌نظر مي‌رسد و بيانگر اين است كه اولويت خاصي براي اعداد به‌خصوص وجود ندارد. عدد خوشبخت 38 مصداق تقلب نيست.

شكل 6 – توزيع «نظري» (Theoretical)
و «مشاهده شده» (Observed).




توزيع «شكاف» (Gap) بين انتخاب تصادفي اعداد
مي‌توانيم «توزيع نظري» «شكاف‌ها» (Gaps) بين اعداد را به روشي مشابه ايجاد كنيم. عدد به‌خصوصي نظير  را درنظر بگيريد. قرعه‌اي را «موفق» بناميد كه عدد انتخاب شود و در غير اين‌صورت «شكست» نام‌گذاري كنيد. همانند قبل، شانس «موفقيت»  خواهد بود.

فرض كنيد  تعداد «شكست‌ها» قبل از اولين «موفقيت» ‌باشد به‌عبارت ديگر «شكاف» (Gap) قبل از  دوباره به‌طور تصاوفي انتخاب شود. شانس  براي انتخاب تصادفي عدد به‌خصوص  همانند شانس مشاهده‌ي سري‌اي از  «شكست» بعد از يك «موفقيت» است؛ بنابراين داريم:




(رابطه‌ي 7)

اين همان «توزيع هندسي» (Geometric Distribution) است. به اين معنا كه از رابطه‌ي ذيل به‌دست مي‌آيد:




(رابطه‌ي 8)

بنابراين «طول شكاف ميانگين» (Mean Gap Length) حدود 7 است.

ياداوري – «توزيع» (Distribution) گاهي اوقات بدين‌صورت تعريف مي‌شود: «زمان تا اولين موفقيت» كه در اين‌جا به  بستگي دارد.

«هيستوگرام» در شكل 7 توزيع همه‌ي شكاف‌ها را با «توزيع هندسي نظري فراتر» (The Theoretical Geometric Distribution Superimposed) نشان مي‌دهد. شكاف‌ها در پايين و بالاي 40 به‌گونه‌اي تقسيم شده‌اند كه شكاف‌هاي بزرگ به‌طور واضح نشان داده شوند. به‌نظر مي‌رسد «توزيع نظري» بر «توزيع مشاهده شده» تطبيق دارد اگرچه به‌ضرورت، ناهمواري‌هاي كوچكي در دنباله وجود دارد.

شكل 7 – توزيع «نظري» و
«مشاهده شده‌ي» شكاف‌ها.





حداكثر شكاف‌ها در تاريخ قرعه‌كشي‌ها
اما درباره‌ي حداكثر شكاف 72 چه نظري داريد كه به‌نظر غيرمحتمل مي‌آيد؟ در نتيجه كمي غلط به‌نظر مي‌رسد كه پرسيده شود: «عدد 17 از قرعه بيرون آمده است؛ شانس اين‌كه اين عدد در 72 قرعه‌ي بعدي بيرون نيايد چقدر است؟» در حقيقت، نتايج 1240 قرعه را بيش از ظاهر شدن تنها عدد 72 انتظار مي‌كشيم به‌ويژه مايل به ظاهر شدن عدد 17 نيستيم.

آن‌چه بايد پرسيده شود آن است كه: «بعد از 1240 قرعه، شانس اين‌كه هر يك از شكاف‌ها بين دو قرعه از همان عدد بزرگ‌تر از 72 باشد چقدر است؟»

براي اين منظور ابتدا نياز داريم بدانيم كلاً چه تعداد شكاف موجود است. 1240 قرعه وجود داشته است كه هر كدام بيانگر 6 عدد هستند؛ بنابراين در مجموع  عدد قرعه كشيده شده است. هربار يك عدد ظاهر مي‌شود شكافي متناسب با بعد از آن مشاهده مي‌شود كه شامل شكاف اوليه است تا اين‌كه هر عدد براي اولين بار به‌قيد قرعه ظاهر شود.

اكنون سؤال ذيل مطرح مي‌شود: «شانس اين‌كه بزرگ‌ترين 2440 شكاف‌ حداقل 72 باشد چقدر است؟»

مي‌توانيم اين شانس را با استفاده از توزيع‌مان حدس بزنيم:








(رابطه‌ي 9)

كه در آن داريم:

 = شانس اين‌كه حداكثر شكاف حداقل 72 باشد
 = شانس اين‌كه حداكثر شكاف كوچك‌تر از 72 باشد
 = شانس اين‌كه همه‌ي شكاف‌ها‌ كوچك‌تر از 72 باشد
 = شانس اين‌كه  كوچك‌تر از 72 باشد.

بخش پاياني رابطه‌ي 9 بدين‌علت برقرار است كه احتمال اين‌كه همه‌ي شكاف‌ها كم‌تر از 72 بوده تقريباً با حاصل‌ضرب 7440 احتمال معادل برابر باشد كم‌تر از 72 است.

ياداوري – نتيجه تنها تقريبي است به‌خاطر اين‌كه وابستگي اندكي بين شكاف‌ها در رابطه با اين امر وجود دارد كه هميشه 6 عدد در هر قرعه موجود باشد. بعداً چگونگي خوب بودن چنين تقريبي را بررسي خواهيم كرد.

بنابراين رابطه‌ي ذيل صادق خواهد بود:











(رابطه‌ي 10)

نتيجه نشان مي‌دهد كه يك شكاف حداكثر با طول 72 به‌هيچ وجه غيرمنتظره نخواهد بود. در حقيقت، شانس 50 – 50 مربوط به شكاف با حداقل طول در 1240 قرعه خواهد بود.

براي بررسي صحت اين نتيجه مي‌توانيم از شبيه‌سازي «ساختگي» (Fictional) تاريخچه‌ي قرعه‌كشي بر روي يك كامپيوتر استفاده كنيم. بدين‌ترتيب كه 6 عدد متفاوت را به‌صورت تصادفي از 1 تا 49 انتخاب كنيم؛ سپس اين فرايند را 1240 بار تكرار مي‌نماييم.

نرم‌افزاري كه استفاده مي‌كنيم شامل توليدكننده‌هاي اعداد تصادفي باشد كه بايد ما را متقاعد كند كه هر عدد حقيقتاً داراي شانس مساوي براي انتخاب شدن است. بدين‌ترتيب 1000 مورد تاريخي از قرعه‌كشي شبيه‌سازي شده و متوجه مي‌شويم كه بزرگ‌ترين شكاف در هر مورد شامل 470 مورد (47 درصد) خارج از 1000، 72 يا بيش‌تر است (شكل 8) كه به احتمال نظري تقريبي ما يعني 46/0 (رابطه‌ي 10) شبيه است و نشان‌دهنده‌ي درستي رابطه‌ي 10 است.

شكل 8 – حداكثر شكاف مشاهده شده
بين همان عدد كه در 1240 قرعه ظاهر شده است.




آزمودن عدم بي‌طرفي در انتخاب قرعه
تناسب خوب بين توزيع‌هاي «نظري» و «مشاهده شده» بيانگر آن است كه آن‌چه در 1240 قرعه مشاهده مي‌كنيم با اين فرض تطبيق دارد كه «قرعه‌كشي» تصادفي است. با اين حال، اين توزيع‌ها با يكديگر تفاوت دارند. قبل از اين‌كه نگران باشيم بايد ببينيم چقدر مي‌توانيم به اين تفاوت دامن بزنيم. به‌عبارت ديگر، چه اطميناني وجود دارد كه نتيجه‌ي به‌دست آمده از «قرعه‌كشي» تصادفي باشد؟ «نظريه‌ي احتمال» (Probability Theory) به اين سؤال جواب مي‌دهد. در حقيقت، آزمون‌هاي آماري بسياري براي تعيين راه‌هاي مختلف وجود دارد كه به‌واسطه‌ي آن «قرعه» ممكن است كاملاً تصادفي نباشد. بياييد يكي از اين راه‌هاي ساده را با هم بررسي كنيم.

«توزيع دوجمله‌اي» (Binomial Distribution) بالا مي‌گويد انتظار داريم بعد از  قرعه هر عدد ويژه‌اي با تعداد دفعه‌هاي ذيل ظاهر شود:





(رابطه‌ي 11)

در اين مثال، قرعه‌كشي توسط معلم به  يا تقريباً  بستگي دارد. بنابراين براي مثال بعد از 1240 قرعه انتظار خواهيم داشت هر عدد انتخاب شده حدود  دفعه ظاهر شود. اكنون تعداد كل دفعه‌هايي كه هر عدد بعد از  قرعه ظاهر مي‌شود را به آن بيافزاييد؛ سپس آن را ،  و ... بناميد تا اين‌كه به  برسيد.

براي هر عدد ، عبارت ذيل معياري است براي «عدم هم‌خواني» (Discrepancy) بين آن‌چه مشاهده مي‌شود و آن‌چه انتظار داريم:






(رابطه‌ي 12)

اگر مقادير  را براي 49 مقدار  جمع ببنديم معياري كلي براي «عدم هم‌خواني» (Discrepancy) به‌دست خواهد آمد. نتيجه‌ي به‌دست آمده اصطلاحاً «آمار چي دو» (Chi Squared Statics) ناميده و با  نشان داده مي‌شود. براي همانندسازي لازم است «آمار چي دو استاندارد» (Standard Chi Squared Statics) را در مقدار  ضرب كنيم. علت آن است كه همان‌طور كه قبلاً ذكر شد مقادير كلي كاملاً مستقل نيستند. اين شگردها در «نظريه‌ي آمار» (Statistical Theory) انجام مي‌شود كه قصد نداريم وارد اين مبحث شويم.

تنها به‌عنوان اين‌كه حداكثر استفاده را از «توزيع نظري» (Theoretical Distribution) در وقوع هر تعدادي كرده باشيم بسته به اين فرض كه «قرعه‌كشي» تصادفي است ممكن است نهايتاً به توزيع  نياز داشته باشيم كه به آن اصطلاحاً يك «توزيع چي دو استاندارد» (Standard Chi Squared Distribution) در وضعيت  «درجه‌ي آزادي» (Degree of Freedom) اطلاق مي‌شود.

اين به ما مي‌گويد كه شانس ظاهر شدن عدد مورد نظرمان براي  - با اين فرض كه قرعه‌كشي واقعاً تصادفي است يعني همه‌ي توپ‌هايي كه به‌قيد قرعه انتخاب مي‌شوند از لحاظ آماري مستقل هستند - «كم» است مثلاً: 05/0 يا 5 درصد. به اين دليل بايد نگران انتخاب اعداد مورد نظرمان باشيم!!

درباره‌ي خود «توزيع چي دو» (Chi Squared Distribution) بيش از اين صحبت نمي‌كنيم. تمام چيزي كه مي‌گوييم آن است كه وضعيت مورد نظر به ما مي‌گويد مقدار مشاهده شده‌ي بايد جايي در اطراف 48 باشد. هم‌چنين به ما مي‌گويد شانس ظاهر شدن عدد مورد نظرمان بيش از 69 يا كم‌تر از 9/38 باشد تنها 05/0 يا 5 درصد است. بنابراين بايد مراقب اعداد ظاهر شده در آن محدوده باشيم.

«هيستوگرام» شكل 9 اعداد ظاهر شده از آمار را نشان مي‌دهد كه در آن، قرعه‌ها در گروه‌هاي پنجاه‌تايي جمع شده و بنابراين در هر حالت رابطه‌ي ذيل برقرار است:




(رابطه‌ي 13)

در حالي كه عمليات قرعه‌كشي به سرانجام مي‌رسد همه‌ي مقادير مشاهده شده (ظاهر شده) بين خطوط نقطه‌چين در فواصل 60 و 9/38 قرار مي‌گيرد. بدين‌ترتيب است كه انصافاً بايد مطمئن شويم كه «قرعه‌كشي» حقيقتاً «عملياتي تصادفي» است.

 

شكل 9.

1389/6/7لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 مفهوم «عدم قطعيت»
مفهوم «عدم قطعيت»زنگ تفريح كامپيوتر
زنگ تفريح شماره 68
مفهوم «عدم قطعيت»







اشاره
آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.




چكيده
اهداف آموزشي
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - دانش
    
- «دانش امور جزوي» > «دانش اصطلاح‌ها»
    
- «دانش امور جزوي» > «دانش واقعيت‌هاي مشخص»
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
    
- «فهميدن» > «ترجمه» < «برون‌يابي»
    
- «فهميدن» > «ترجمه» < «كار بستن»
    
- «فهميدن» > «ترجمه» < «تحليل» < «تحليل روابط»
 نتايج مورد نظر
    
- آشنايي با مباحث قرعه‌كشي و آمار
 محتواي آموزشي (سرفصل‌هاي المپياد)
- احتمال




اشاره
مطلبي كه با عنوان زنگ تفريح تقديم مي‌شود توسط محققان رياضي «ديويد اشپيكل هالتر» (David Spiegelhalter) پروفسور «وينتون» (Winton) از گروه «درك عمومي از ريسك» (The Public Understanding of Risk) دانشگاه كمبريج و «مايك پيرسون» (Mike Pearson) تهيه و تقديم مي‌شود.

اين دو محقق به‌همراه گروهي ديگر از محققان در حال آماده‌سازي سايتي هستند كه در آن به موضوع: «درك عدم قطعيت» (Understanding Uncertainty) خواهند پرداخت. در اين سايت بنا دارند از «ريسك» (Risk) و «عدم قطعيت» (Uncertainity) سخن به‌ميان آورند. اين سايت بنا به ادعاي‌شان بهار 1387 (2008 ميلادي) افتتاح خواهد شد.

 

شكل 1 - «ديويد اشپيكل هالتر»
(David Spiegelhalter)

 

شكل 2 - «مايك پيرسون»
(Mike Pearson)

 




مقدمه
«جداول ليگ» (League Tables) از جمله مباحث بحث‌برانگيز و به‌طور قطع استدلالي در عامه‌ي مردم محسوب مي‌شوند. با استفاده از اين جداول، به‌سادگي با وجود چند چيز مي‌توان چيزي شبيه به نتيجه‌ به‌دست آورد! به‌عنوان مثال مي‌توان به مواردي نظير ذيل اشاره كرد:

- تعداد آزمون‌هاي موفق
- تعداد عمل‌هاي موفقيت‌اميز قلب
- و ...

عامه‌ي مردم حتي اگر يك «معيار انتخاب» را براي اين موارد بپذيرند هنوز به «شانس» اعتقاد ندارند.

مثال ذيل مي‌تواند نمونه‌اي از اين امر محسوب شود:

- معلم بازي‌اي ترتيب مي‌دهد و از شما و دوستان‌تان در كلاس مي‌خواهد از بين  عدد يك يا  عدد  را انتخاب كنيد. وي طي قرعه‌كشي‌اي شماره‌هايي را به‌عنوان برنده اعلام مي‌نمايد. به برندگان جوايز نفيسي اهدا مي‌شود. به‌همين سادگي!

- بانك‌ها هرساله براي دارندگان حساب‌هاي قرض‌الحسنه البته افرادي كه به‌قيد قرعه انتخاب مي‌شوند جوايز نفيسي اهدا مي‌كنند.
- و ...

همان‌طور كه در نگاهي مختصر بررسي خواهيم كرد «جدول ليگ» (League Table) در تمام تاريخ قرعه‌كشي‌ها نشان داده است كه برخي اعداد داراي امتياز بيش‌تري براي انتخاب شدن هستند. اين در حالي است كه بعضي از اعداد بعد از چندين دفعه قرعه‌كشي اصلاً انتخاب نمي‌شوند.

آيا تقلبي شده يا دست خدا در كار بوده است؟

لزوماً اين‌گونه نيست؛ در حقيقت قايل شدن به «ارزش از قبل تعيين شده» (Face-Value) در مورد «جدول ليگ» (League Table) كاملاً نادرست است. در اين مورد واقعاً «شانس» در كار است. در اين زنگ تفريح به اين مسأله دقيق‌تر پرداخته مي‌شود.




اعداد خوشبختي و بدبختي
معلم‌تان از ابتداي سابقه‌ي تدريسش يعني سال 1373 (1994 ميلادي) اين بازي را به بچه‌ها پيشنهاد داده است. حال بياييم اين بازي را به‌دقت بررسي مي‌كنيم:

شش توپ به‌قيد قرعه از ميان مجموعه‌اي از 49 توپ داراي شماره انتخاب مي‌شوند. اگر دانش‌اموزي به‌طور صحيح شش عدد را پيش‌بيني كند در جايزه‌ي درنظر گرفته شده سهيم مي‌شود. انيميشن شكل 3 نشان مي‌دهد چند وقت به چند وقت هر يك از 49 عدد در اولين 1240 مورد قرعه‌كشي ممكن است انتخاب شوند.

 

شكل 3 – انتخاب هر يك از 49 عدد
در اولين 1240 مورد قرعه‌كشي.

اگر اعداد انتخاب شده در اولين قرعه را از سال 1373 (1994 ميلادي) بررسي كنيم متوجه مي‌شويم كه بر روي يك عدد تمركز بيش‌تري وجود داشته است. اگر بر روي كليد «مرتب كردن» كليك كنيد اعداد برحسب «مرتبه» طبقه‌بندي مي‌شوند. كليد «اجراي سريع» براي بالا بردن سرعت عمليات اجرايي است. زماني كه انيميشن پايان مي‌يابد آن‌چه مشاهده مي‌شود اعداد براساس مرتبه‌ي «فركانس» طبقه‌بندي شده‌اند. دانش‌اموزي كه عدد 38 را انتخاب كرده برنده‌ي واقعي است!

با كليك كردن بر «هيستوگرام» مي‌توانيد نموداري ستوني ايجاد مي‌شود كه براي هر مقدار ، تعداد پيشامدهاي واقع شده دقيقاً به‌تعداد  دفعه را نشان مي‌دهد. كليك كردن بر كليد «به‌تصوير كشيدن» (Start Dropping)، نشان مي‌دهد كه چگونه نمودار ستوني مذكور رسم مي‌شود. به‌نظر مي‌رسد اين توزيع كه بعضي از اعداد بيش از ديگران ظاهر مي‌شوند كاملاً شايع باشد.

ياداوري – در حالت «اجراي سريع»، كليد «به‌تصوير كشيدن» (Start Dropping) دردسترس نيست.

مي‌توانيم با نگاه بر «شكاف» (Gap) بين هر دفعه كه يك عدد به‌طور تصادفي انتخاب مي‌شود از زاويه‌ي ديگري به اين بحث بپردازيم. انيميشن شكل 4 مسير هر دفعه‌اي را نشان مي‌دهد كه يك عدد به‌طور تصادفي انتخاب نمي‌شود.

 

شكل 4 - مسير هر دفعه‌اي
كه يك عدد به‌طور تصادفي انتخاب نمي‌شود.

اگر به‌دقت به شروع سال 1379 (2000 ميلادي) توجه داشته باشيد بيش‌ترين «شكاف» (Gap) مشاهده شده را 72 مي‌يابيد كه براي عدد 17 است. اين عدد در قرعه‌ي 435ام در پنجم اسفند 1379 (23 فوريه‌ي 2000 ميلادي) به‌دست آمده است؛ اما دوباره تا قرعه‌ي 508ام در چهاردهم آبان 1379 (چهارم نوامبر 2000 ميلادي) به‌قيد قرعه انتخاب نمي‌شود.

برگشت به محاسبه‌هاي گذشته نشان مي‌دهد چنين «شكافي» (Gap) حقيقتاً به‌ندرت انجام مي‌شود. شانس وقوع يك عدد به‌خصوص در يك تك‌قرعه برابر است و بدين‌معنا است كه احتمال اين‌كه يك عدد انتخاب نشود  است. شانس وقوع رويداد 72 دفعه در يك رديف،  است كه تقريباً  يا  است!

آن‌چه «جداول ليگ» (League Tables) تاكنون به ما نشان داده است (عدد خوشبخت 38 و «شكاف» (Gap) از لحاظ اندازه‌ غيرمحتمل) به‌نظر نمي‌رسد كه به‌خوبي با فرض «صحت تصادفي بودن» تطبيق داشته باشد. اين نقطه‌اي است كه درك آن مشكل بوده و ممكن است دچار باور وقوع فريب در قرعه‌كشي شده يا عواملي آسماني را دخيل بدانيم!!

اما با كمي تفكر رياضي مي‌توان فهميد كه ممكن است به‌طور شانسي چنين چيزي اتفاقد بيافتد بنابراين نفس عميقي كشيده و به‌اصطلاح مدادتان را تيز كنيد!!





توزيع تعداد انتخاب شدن هر عدد
ابتدا نياز داريد يك «توزيع نظري از احتمال» (Theoretical Probability Distribution) را بر اين فرض قرار دهيد كه قرعه‌ي موردنظر تصادفي باشد. فرض كنيد  تعداد گوي‌ها در كيف باشد به‌گونه‌اي كه در اين حالت داشته باشيم:




(رابطه‌ي 1)




(رابطه‌ي 2)

اگر اعداد به‌طور تصادفي انتخاب شده باشند براي هر يك، شانس بيرون آمدن از قرعه  بوده و بنابراين در اين حالت داريم:




(رابطه‌ي 3)

بنابراين شانس يك عدد براي عدم انتخاب در قرعه از رابطه‌ي ذيل به‌دست مي‌آيد:




(رابطه‌ي 4)

براي بررسي احتمال اين‌كه از  قرعه دقيقاً  دفعه، عددي ويژه به‌طور تصادفي انتخاب شود سه عامل را بايد درنظر بگيريم:

عامل اول
اول آن‌كه آن عدد  دفعه انتخاب شود. در اين حالت، شانس  خواهد بود.
 عامل دوم
دوم آن‌كه آن عدد دفعه انتخاب نشود. در اين حالت، شانس  خواهد بود.

بنابراين شانس دنباله‌ي ويژه‌ي با  دفعه «انتخاب» و  دفعه «عدم انتخاب» از رابطه‌ي ذيل به‌دست خواهد آمد:




(رابطه‌ي 5)

 عامل سوم
سومين نكته كه بايد ياداوري شود آن است كه تعداد  دنباله‌ي متفاوت از  دفعه انتخاب و  دفعه عدم انتخاب وجود دارد.

هر كدام از اين موارد به‌ميزان  در شانس كلي مشاركت مي‌كند. بنابراين اين شانس كه در  قرعه، اعداد مورد نظرمان دقيقاً  دفعه انتخاب شوند از رابطه‌ي ذيل به‌دست مي‌آيد:





(رابطه‌ي 6)

رابطه‌ي 6 «توزيع دوجمله‌اي» (Binomial Distribution) با متغيرهاي  و  است. اين توزيع داراي «ميانگين» (Mean)  و «واريانس» (Variance)  است. در اين‌جا به مقادير بزرگ علاقه‌مند بوده و براي اين مقادير با تطبيق «ميانگين» و «واريانس»، «توزيع نرمال» (Normal Distribution) تقريباً با «توزيع نرمال نظري» (Theoretical Normal Distribution) نزديك است.

در شكل 5 «توزيع واقعي» اعداد قرعه‌كشي شده با «توزيع نرمال نظري» (Theoretical Normal Distribution) مقايسه شده است. «توزيع واقعي» اعداد قرعه‌كشي شده با رنگ «سفيد» و «توزيع نرمال نظري» با رنگ «خاكستري» نشان داده شده است. «توزيع واقعي» ناهموار ديده مي‌شود ولي «توزيع نظري» به ما اجازه مي‌دهد بررسي كنيم كه آيا عددي كه اولين دفعه قرعه‌كشي مي‌شود در حقيقت به‌طور اعجاب‌انگيزي دور است.

 

شكل 5 – مقايسه‌ي توزيع واقعي» اعداد
قرعه‌كشي شده با «توزيع نرمال نظري».



در شكل 6 نمودار «توزيع نهايي» مشاهده شده را با نمودار «توزيع نظري» روي هم مي‌بينيم. هم‌اندازه بودن خوب به‌نظر مي‌رسد و بيانگر اين است كه اولويت خاصي براي اعداد به‌خصوص وجود ندارد. عدد خوشبخت 38 مصداق تقلب نيست.

شكل 6 – توزيع «نظري» (Theoretical)
و «مشاهده شده» (Observed).




توزيع «شكاف» (Gap) بين انتخاب تصادفي اعداد
مي‌توانيم «توزيع نظري» «شكاف‌ها» (Gaps) بين اعداد را به روشي مشابه ايجاد كنيم. عدد به‌خصوصي نظير  را درنظر بگيريد. قرعه‌اي را «موفق» بناميد كه عدد انتخاب شود و در غير اين‌صورت «شكست» نام‌گذاري كنيد. همانند قبل، شانس «موفقيت»  خواهد بود.

فرض كنيد  تعداد «شكست‌ها» قبل از اولين «موفقيت» ‌باشد به‌عبارت ديگر «شكاف» (Gap) قبل از  دوباره به‌طور تصاوفي انتخاب شود. شانس  براي انتخاب تصادفي عدد به‌خصوص  همانند شانس مشاهده‌ي سري‌اي از  «شكست» بعد از يك «موفقيت» است؛ بنابراين داريم:




(رابطه‌ي 7)

اين همان «توزيع هندسي» (Geometric Distribution) است. به اين معنا كه از رابطه‌ي ذيل به‌دست مي‌آيد:




(رابطه‌ي 8)

بنابراين «طول شكاف ميانگين» (Mean Gap Length) حدود 7 است.

ياداوري – «توزيع» (Distribution) گاهي اوقات بدين‌صورت تعريف مي‌شود: «زمان تا اولين موفقيت» كه در اين‌جا به  بستگي دارد.

«هيستوگرام» در شكل 7 توزيع همه‌ي شكاف‌ها را با «توزيع هندسي نظري فراتر» (The Theoretical Geometric Distribution Superimposed) نشان مي‌دهد. شكاف‌ها در پايين و بالاي 40 به‌گونه‌اي تقسيم شده‌اند كه شكاف‌هاي بزرگ به‌طور واضح نشان داده شوند. به‌نظر مي‌رسد «توزيع نظري» بر «توزيع مشاهده شده» تطبيق دارد اگرچه به‌ضرورت، ناهمواري‌هاي كوچكي در دنباله وجود دارد.

شكل 7 – توزيع «نظري» و
«مشاهده شده‌ي» شكاف‌ها.





حداكثر شكاف‌ها در تاريخ قرعه‌كشي‌ها
اما درباره‌ي حداكثر شكاف 72 چه نظري داريد كه به‌نظر غيرمحتمل مي‌آيد؟ در نتيجه كمي غلط به‌نظر مي‌رسد كه پرسيده شود: «عدد 17 از قرعه بيرون آمده است؛ شانس اين‌كه اين عدد در 72 قرعه‌ي بعدي بيرون نيايد چقدر است؟» در حقيقت، نتايج 1240 قرعه را بيش از ظاهر شدن تنها عدد 72 انتظار مي‌كشيم به‌ويژه مايل به ظاهر شدن عدد 17 نيستيم.

آن‌چه بايد پرسيده شود آن است كه: «بعد از 1240 قرعه، شانس اين‌كه هر يك از شكاف‌ها بين دو قرعه از همان عدد بزرگ‌تر از 72 باشد چقدر است؟»

براي اين منظور ابتدا نياز داريم بدانيم كلاً چه تعداد شكاف موجود است. 1240 قرعه وجود داشته است كه هر كدام بيانگر 6 عدد هستند؛ بنابراين در مجموع  عدد قرعه كشيده شده است. هربار يك عدد ظاهر مي‌شود شكافي متناسب با بعد از آن مشاهده مي‌شود كه شامل شكاف اوليه است تا اين‌كه هر عدد براي اولين بار به‌قيد قرعه ظاهر شود.

اكنون سؤال ذيل مطرح مي‌شود: «شانس اين‌كه بزرگ‌ترين 2440 شكاف‌ حداقل 72 باشد چقدر است؟»

مي‌توانيم اين شانس را با استفاده از توزيع‌مان حدس بزنيم:








(رابطه‌ي 9)

كه در آن داريم:

 = شانس اين‌كه حداكثر شكاف حداقل 72 باشد
 = شانس اين‌كه حداكثر شكاف كوچك‌تر از 72 باشد
 = شانس اين‌كه همه‌ي شكاف‌ها‌ كوچك‌تر از 72 باشد
 = شانس اين‌كه  كوچك‌تر از 72 باشد.

بخش پاياني رابطه‌ي 9 بدين‌علت برقرار است كه احتمال اين‌كه همه‌ي شكاف‌ها كم‌تر از 72 بوده تقريباً با حاصل‌ضرب 7440 احتمال معادل برابر باشد كم‌تر از 72 است.

ياداوري – نتيجه تنها تقريبي است به‌خاطر اين‌كه وابستگي اندكي بين شكاف‌ها در رابطه با اين امر وجود دارد كه هميشه 6 عدد در هر قرعه موجود باشد. بعداً چگونگي خوب بودن چنين تقريبي را بررسي خواهيم كرد.

بنابراين رابطه‌ي ذيل صادق خواهد بود:











(رابطه‌ي 10)

نتيجه نشان مي‌دهد كه يك شكاف حداكثر با طول 72 به‌هيچ وجه غيرمنتظره نخواهد بود. در حقيقت، شانس 50 – 50 مربوط به شكاف با حداقل طول در 1240 قرعه خواهد بود.

براي بررسي صحت اين نتيجه مي‌توانيم از شبيه‌سازي «ساختگي» (Fictional) تاريخچه‌ي قرعه‌كشي بر روي يك كامپيوتر استفاده كنيم. بدين‌ترتيب كه 6 عدد متفاوت را به‌صورت تصادفي از 1 تا 49 انتخاب كنيم؛ سپس اين فرايند را 1240 بار تكرار مي‌نماييم.

نرم‌افزاري كه استفاده مي‌كنيم شامل توليدكننده‌هاي اعداد تصادفي باشد كه بايد ما را متقاعد كند كه هر عدد حقيقتاً داراي شانس مساوي براي انتخاب شدن است. بدين‌ترتيب 1000 مورد تاريخي از قرعه‌كشي شبيه‌سازي شده و متوجه مي‌شويم كه بزرگ‌ترين شكاف در هر مورد شامل 470 مورد (47 درصد) خارج از 1000، 72 يا بيش‌تر است (شكل 8) كه به احتمال نظري تقريبي ما يعني 46/0 (رابطه‌ي 10) شبيه است و نشان‌دهنده‌ي درستي رابطه‌ي 10 است.

شكل 8 – حداكثر شكاف مشاهده شده
بين همان عدد كه در 1240 قرعه ظاهر شده است.




آزمودن عدم بي‌طرفي در انتخاب قرعه
تناسب خوب بين توزيع‌هاي «نظري» و «مشاهده شده» بيانگر آن است كه آن‌چه در 1240 قرعه مشاهده مي‌كنيم با اين فرض تطبيق دارد كه «قرعه‌كشي» تصادفي است. با اين حال، اين توزيع‌ها با يكديگر تفاوت دارند. قبل از اين‌كه نگران باشيم بايد ببينيم چقدر مي‌توانيم به اين تفاوت دامن بزنيم. به‌عبارت ديگر، چه اطميناني وجود دارد كه نتيجه‌ي به‌دست آمده از «قرعه‌كشي» تصادفي باشد؟ «نظريه‌ي احتمال» (Probability Theory) به اين سؤال جواب مي‌دهد. در حقيقت، آزمون‌هاي آماري بسياري براي تعيين راه‌هاي مختلف وجود دارد كه به‌واسطه‌ي آن «قرعه» ممكن است كاملاً تصادفي نباشد. بياييد يكي از اين راه‌هاي ساده را با هم بررسي كنيم.

«توزيع دوجمله‌اي» (Binomial Distribution) بالا مي‌گويد انتظار داريم بعد از  قرعه هر عدد ويژه‌اي با تعداد دفعه‌هاي ذيل ظاهر شود:





(رابطه‌ي 11)

در اين مثال، قرعه‌كشي توسط معلم به  يا تقريباً  بستگي دارد. بنابراين براي مثال بعد از 1240 قرعه انتظار خواهيم داشت هر عدد انتخاب شده حدود  دفعه ظاهر شود. اكنون تعداد كل دفعه‌هايي كه هر عدد بعد از  قرعه ظاهر مي‌شود را به آن بيافزاييد؛ سپس آن را ،  و ... بناميد تا اين‌كه به  برسيد.

براي هر عدد ، عبارت ذيل معياري است براي «عدم هم‌خواني» (Discrepancy) بين آن‌چه مشاهده مي‌شود و آن‌چه انتظار داريم:






(رابطه‌ي 12)

اگر مقادير  را براي 49 مقدار  جمع ببنديم معياري كلي براي «عدم هم‌خواني» (Discrepancy) به‌دست خواهد آمد. نتيجه‌ي به‌دست آمده اصطلاحاً «آمار چي دو» (Chi Squared Statics) ناميده و با  نشان داده مي‌شود. براي همانندسازي لازم است «آمار چي دو استاندارد» (Standard Chi Squared Statics) را در مقدار  ضرب كنيم. علت آن است كه همان‌طور كه قبلاً ذكر شد مقادير كلي كاملاً مستقل نيستند. اين شگردها در «نظريه‌ي آمار» (Statistical Theory) انجام مي‌شود كه قصد نداريم وارد اين مبحث شويم.

تنها به‌عنوان اين‌كه حداكثر استفاده را از «توزيع نظري» (Theoretical Distribution) در وقوع هر تعدادي كرده باشيم بسته به اين فرض كه «قرعه‌كشي» تصادفي است ممكن است نهايتاً به توزيع  نياز داشته باشيم كه به آن اصطلاحاً يك «توزيع چي دو استاندارد» (Standard Chi Squared Distribution) در وضعيت  «درجه‌ي آزادي» (Degree of Freedom) اطلاق مي‌شود.

اين به ما مي‌گويد كه شانس ظاهر شدن عدد مورد نظرمان براي  - با اين فرض كه قرعه‌كشي واقعاً تصادفي است يعني همه‌ي توپ‌هايي كه به‌قيد قرعه انتخاب مي‌شوند از لحاظ آماري مستقل هستند - «كم» است مثلاً: 05/0 يا 5 درصد. به اين دليل بايد نگران انتخاب اعداد مورد نظرمان باشيم!!

درباره‌ي خود «توزيع چي دو» (Chi Squared Distribution) بيش از اين صحبت نمي‌كنيم. تمام چيزي كه مي‌گوييم آن است كه وضعيت مورد نظر به ما مي‌گويد مقدار مشاهده شده‌ي بايد جايي در اطراف 48 باشد. هم‌چنين به ما مي‌گويد شانس ظاهر شدن عدد مورد نظرمان بيش از 69 يا كم‌تر از 9/38 باشد تنها 05/0 يا 5 درصد است. بنابراين بايد مراقب اعداد ظاهر شده در آن محدوده باشيم.

«هيستوگرام» شكل 9 اعداد ظاهر شده از آمار را نشان مي‌دهد كه در آن، قرعه‌ها در گروه‌هاي پنجاه‌تايي جمع شده و بنابراين در هر حالت رابطه‌ي ذيل برقرار است:




(رابطه‌ي 13)

در حالي كه عمليات قرعه‌كشي به سرانجام مي‌رسد همه‌ي مقادير مشاهده شده (ظاهر شده) بين خطوط نقطه‌چين در فواصل 60 و 9/38 قرار مي‌گيرد. بدين‌ترتيب است كه انصافاً بايد مطمئن شويم كه «قرعه‌كشي» حقيقتاً «عملياتي تصادفي» است.

 

شكل 9.

1389/6/7لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content