XMod
 يك بازي منطقي (مسابقه‌ي شماره‌ي 78)
يك بازي منطقي (مسابقه‌ي شماره‌ي 78)مسابقه كامپيوتر
سعي و خطا و انگاره‌ي «گلدباخ» ... سؤال همراه با جواب

يك بازي منطقي



 

«كريستين گلدباخ»
(Christian Goldbach)

اشاره
آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.



چكيده
اهداف آموزشي
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – دانش
    - «دانش راه‌ها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روش‌ها و روش‌شناسي»
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تفسير»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل روابط»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» > «توليد يك نقشه يا مجموعه‌ اقدام‌هاي پيشنهادي»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» > «استنتاج مجموعه‌اي از روابط انتزاعي»
 نتايج مورد نظر 
    - آشنايي با روش سعي و خطا
    - حل مسأله با استفاده روش سعي و خطا
 محتواي آموزشي
    - بازي منطقي.



سؤال

«جعفر» به «كاظم» و «رضا» دو عدد صحيح متفاوت ارائه مي‌كند. «كاظم» و «رضا» از اعداي كه به ديگري گفته مي‌شود مطلع نيستند. «جعفر» عبارت‌هاي ذيل را در جلوي هر دو («كاظم» و «رضا»‌) و به‌صورتي بلند مي‌گويد:

- عدد داده شده به «رضا» حاصل‌ضرب دو عدد  و  است .

- عدد داده شده به «كاظم» جمع همان دو عدد و  است .


«جعفر» به «كاظم» و «رضا» از مقدار دو عدد  و  حرفي نمي‌زند.



فرض مي‌كنيم داشته باشيم:





(رابطه‌ي 1)

پس از صحبت‌هاي «جعفر»، «كاظم» و «رضا» با هم صادقانه حرف زده و صحبت‌هاي ذيل را مطرح مي‌كنند:

گزاره‌ي اول - «كاظم»:
«من نمي‌توانم بگويم اعداد و چيستند».

گزاره‌ي دوم - «رضا»:
«قبلاً مي‌دانستم كه شما نمي‌توانيد بگوييد».

گزاره‌ي سوم - «كاظم»:
«در اين صورت، الآن مي‌دانم اعداد  و  چيستند».

گزاره‌ي چهارم - «رضا»:
«اكنون من هم مي‌دانم اعداد  و  چيستند».


فرض كنيد «جعفر» به شما (نه «كاظم» و نه «رضا»)‌ گفته است كه هيچ‌كدام از اعداد  و  بزرگ‌تر از 20 نيستند.

 و  را يافته و ثابت كنيد استدلال شما نتيجه‌ي گفتگوي رد و بدل‌شده بين «كاظم»، «رضا» و «جعفر» است.




راهنمايي

آن‌چه مسأله را خدعه‌اميز كرده آن است كه تنها يك مسأله نيست: مسأله‌اي داخل مسأله‌اي ديگر است. لازم است خودتان را به‌جاي «كاظم» و «جعفر» قرار داده تا نه‌تنها همان استدلال آن‌ها را اعمال كنيد بلكه شرايطي را كه منجر به اين استدلال مي‌شود استنباط نماييد. چند مطالعه‌ي موردي دقيق منجر به حصول جواب مي‌شود.




جواب

راه‌حل 1

با اعمال روش «سعي و خطا» (Trial and Error) مقادير  و  به‌دست مي‌آيد. اجازه دهيد نشان دهيم گفتگوي مذكور، انجام و به «كاظم» عدد 52 و «رضا» عدد 17 ارائه شده است.

«كاظم» ‌مي‌گويد: «من نمي‌توانم بگويم اعداد  و  چيست‌اند»؛ از آن‌جايي كه گزاره‌اي صحيح است متوجه مي‌شويم 52 از دو زوج اعداد ‌ يا  به‌دست مي‌آيد.

«رضا» چنين جواب مي‌دهد: «قبلاً مي‌دانستم كه شما نمي‌توانيد بگوييد». از آن‌جايي كه اين گزاره هم صحيح است زوج اعداد  كه جمع‌شان 17 مي‌شود عبارت‌اند از:




و مي‌دانيم حداقل دو جواب ممكن است كه منجر به حاصل‌ضرب  و  يعني  شود.

بعد از آن «كاظم» مي‌گويد: «در اين صورت، الآن مي‌دانم اعداد   و  چيست‌اند». اين گزاره صحيح است زيرا اگر  برابر  باشند در اين صورت به «رضا» عدد 28 ارائه شده است؛ اين بدين‌معنا است كه وي گزاره‌ي سابق خود را نمي‌توانسته بازگو كند. زيرا  برابر بوده كه در اين حالت «كاظم» قادر خواهد بود قبل از بيان هر گزاره‌اي مقادير  و  را بيابد.

چون «كاظم» مي‌داند حاصل‌ضرب  و  عدد 52 است و  برابر  نيست مي‌داند  برابر  بوده و تنها گزينه‌ي ديگر محسوب مي‌شود.

«رضا» حالا مي‌گويد: «اكنون من هم مي‌دانم اعداد  و  چيست‌اند» اين گزاره صادقانه بيان شده است زيرا تنها زوج از ميان كه به‌واسطه‌‌ي آن «كاظم» مي‌توانسته گزاره‌ي اخير خود را مطرح كند  است.

اجازه دهيد نشان دهيم چرا گزينه‌هاي  جواب مسأله محسوب نمي‌شوند. سپس «كاظم» عدد 30 را داشته و قادر نبوده است گزاره‌ي اخير خود را ابراز كند زيرا هر دو زوج  و  منجر به حصول مجموع‌هايي مي‌شود كه به‌واسطه‌ي وقوع آن‌ها «رضا» ‌قادر به ابراز گزاره‌ي خود نبوده است.

به‌علاوه براي زوج  «كاظم» قادر نخواهد بود گزاره‌ي خود را ابراز كند زيرا هر دو زوج  و  منجر به جمع‌هايي خواهد شد كه براي آن، «رضا» قادر خواهد بود گزاره‌ي اخير خود را ابراز كند.

با همان منطق درباره‌‌ي زوج‌هاي ذيل مي‌توان ابراز عقيده كرد:

  و

  و

  و

بنابراين زوج مورد نظر مسأله – كه از گفتگوها به‌دست مي‌آيد – عبارت است از:




(رابطه‌ي 2)





راه‌حل 2
ياداوري
از اين به‌بعد در پاسخ به اين سؤال، هر بار از اصطلاح «تجزيه به عوامل متمايز» (Factorization) استفاده مي‌شود به‌معناي تجزيه به دو عامل هر دو بزرگ‌تر از 1 است.

توجه كنيد كه «كاظم» تنها و تنها زماني مي‌تواند بگويد كه مقدار اعداد  و  چيست كه تنها يك روش براي تجزيه‌ي  به عوامل صحيح متمايز و هر دو بزرگ‌تر از 1 وجود داشته باشد. در اين حالت  و  هر دو عوامل  محسوب مي‌شوند.

اين امر تنها زماني محقق مي‌شود كه رابطه‌ي ذيل را داشته باشيم:




(رابطه‌ي 3)

كه در آن  و  «اعداد اول» (Prime Numbers) محسوب شده و در اين حالت خواهيم داشت:

   و  برابر  و  هستند.

 يا زماني كه رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 4)

كه در آن  عددي اول بوده در اين حالت رابطه‌هاي ذيل برقرار است:

 





(رابطه‌ي 5)





(رابطه‌ي 6)

براي «رضا»‌ با توجه به گزاره‌اي كه در آن بيان مي‌كند قبلاً مي‌دانسته كه «كاظم» نمي‌توانسته بگويد اعداد  و  چيست‌اند. نوشتن  به‌عنوان مجموع دو عدد اول متمايز يا جمع يك عدد اول و مربعش غيرممكن است.

از آن‌جايي كه  است مقادير ممكن براي  مي‌توانند اعداد ذيل باشند:






ياداوري 1
توجه داشته باشيد نياز داريم اعداد اول و مربع‌هاي اعداد اول را بزرگ‌تر از 20 در نظر بگيريم. «رضا» مي‌داند  است.

براي اين‌كه گزاره‌ي سوم صادق باشد بايد دقيقاً با يك تجزيه‌ي  به عواملش برابر باشد به‌گونه‌اي كه جمع عوامل آن نمي‌تواند به‌صورت جمع اعداد اول متمايز يا جمع يك عدد اول و مربعش نوشته شود.

اگر  باشد در اين صورت رابطه‌ي ذيل را خواهيم داشت:





(رابطه‌ي 7)

بنابراين «كاظم»‌ مي‌داند كه رابطه‌ي ذيل برقرار است:





(رابطه‌‌ي 8)

بنابراين رابطه‌ي ذيل صادق خواهد بود:





(رابطه‌ي 9)

اين بدين‌معناست كه «كاظم» مي‌داند  يا «فرد» است يا «مربع يك عدد اول».




ياداوري 2
انگاره‌ي «گلدباخ» (Goldbach's Conjecture) اشعار مي‌دارد كه هر عدد صحيح «زوج» كه بزرگ‌تر يا مساوي 4 باشد جمع دو عدد اول است كه لزوماً متمايز نباشند. اگرچه براي همه‌ي مقاديري كه بر آن متمركز مي‌شويم ثابت شده است.

بنابراين تنها نياز داريم تجزيه‌ي عدد  را به عوامل درنظر بگيريم به‌گونه‌اي كه جمع عوامل بر 4 بخش‌پذير نباشد.





ياداوري 3
نمي‌توانيم فرض كنيم  به‌خاطر اين‌كه بدين‌معناست كه  برابر 3 يا 4 است.





ياداوري 4
توجه كنيد اگر  باشد كه در آن  عددي اول و «فرد» است. پس تنها مقادير ممكن و  برابر 4 و  هستند.

از آن‌جايي كه گزاره‌ي چهارم صحيح است يك راه براي نوشتن  به‌عنوان مجموع دو عدد بزرگ‌تر از يك است كه حاصل‌ضرب آن‌ها اين شرايط را فراهم مي‌كند.

 گزاره‌هاي ذيل صادق است:

 اگر  باشد رابطه‌ي ذيل صادق خواهد بود:





(رابطه‌‌ي 10)

يا اين‌كه رابطه‌ي ذيل برقرار است:





(رابطه‌ي 11)

 اگر باشد رابطه‌ي ذيل صادق خواهد بود:





(رابطه‌‌ي 12)

يا اين‌كه رابطه‌ي ذيل برقرار است:





(رابطه‌ي 13)

 اگر  باشد رابطه‌ي ذيل صادق خواهد بود:





(رابطه‌‌ي 14)

يا اين‌كه رابطه‌ي ذيل برقرار است:





(رابطه‌ي 15)

 اگر  باشد رابطه‌ي ذيل صادق خواهد بود:





(رابطه‌‌ي 16)

يا اين‌كه رابطه‌ي ذيل برقرار است:





(رابطه‌ي 17)

 اگر  باشد رابطه‌ي ذيل صادق خواهد بود:





(رابطه‌‌ي 18)

يا اين‌كه رابطه‌ي ذيل برقرار است:





(رابطه‌ي 19)

 اگر  باشد رابطه‌هاي ذيل صادق خواهد بود:





(رابطه‌‌ي 20)

يا اين‌كه رابطه‌ي ذيل برقرار است:





(رابطه‌ي 21)

نشان خواهيم داد كه هريك از مقادير ممكن از  شرايطي را براي صحت گزاره‌ي سوم ايفا مي‌كند. همه‌ي اعداد 28، 76، 92 و 124 به‌شكل  است به‌گونه‌اي كه همه در اين رابطه صدق مي‌كنند.

  اگر رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 22)

پس تنها تجزيه به عوامل به‌غير از  برابر  است و منجر به رابطه‌ي ذيل مي‌شود:





(رابطه‌ي 23)

 اگر رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 24)

پس تنها تجزيه به عوامل به‌غير از  برابر  است و منجر به رابطه‌ي ذيل مي‌شود:





(رابطه‌ي 25)

 اگر رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 26)

پس تنها تجزيه به عوامل به‌غير از  برابر زوج‌هاي ذيل است:


  و منجر به رابطه‌ي ذيل مي‌شود:





(رابطه‌ي 27)

  و منجر به رابطه‌ي ذيل مي‌شود:





(رابطه‌ي 28)

 

 اگر رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 29)

در اين صورت تنها تجزيه به عوامل به‌غير از  را خواهيم داشت به‌گونه‌اي كه رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:

 





(رابطه‌ي 30)

عوامل ذيل را نتيجه مي‌دهد:

  كه منجر به رابطه‌ي ذيل خواهد شد:





(رابطه‌ي 31)

  كه رابطه‌ي ذيل را نتيجه خواهد داد:





(رابطه‌ي 32)

 اگر رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 33)

پس تنها تجزيه به عوامل به‌غير از  خواهيم داشت به‌گونه‌اي كه رابطه‌ي ذيل را داشته باشيم:





(رابطه‌ي 34)

اين عوامل عبارت‌اند از:

  كه منجر به رابطه‌ي ذيل خواهد شد:





(رابطه‌ي 35)

  كه رابطه‌ي ذيل را نتيجه خواهد داد:





(رابطه‌ي 36)

 اگر رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 37)

پس تنها تجزيه به عوامل به‌غير از خواهيم داشت به‌گونه‌اي كه رابطه‌ي ذيل را داشته باشيم:





(رابطه‌ي 38)

اين عوامل عبارت‌اند از:

  كه منجر به رابطه‌ي ذيل خواهد شد:




(رابطه‌ي 38)

  كه رابطه‌ي ذيل را نتيجه خواهد داد:





(رابطه‌ي 39)

 اگر رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 40)

پس تنها تجزيه به عوامل به‌غير از خواهيم داشت به‌گونه‌اي كه رابطه‌ي ذيل را داشته باشيم:





(رابطه‌ي 41)

اين عوامل عبارت‌اند از:

 كه منجر به رابطه‌ي ذيل خواهد شد:





(رابطه‌ي 42)

  كه رابطه‌ي ذيل را نتيجه خواهد داد:





(رابطه‌ي 43)

 اگر رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 44)

پس تنها تجزيه به عوامل به‌غير از  و  را خواهيم داشت به‌گونه‌اي كه رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 45)

يا تجزيه به عوامل به‌غير از  خواهيم داشت به‌گونه‌اي كه رابطه‌ي ذيل را داشته باشيم:





(رابطه‌ي 46)

 بنابراين مقادير 11، 23، 27، 29، 35 و 37 براي  گزاره‌ي چهارم را به‌گونه‌اي كه رابطه‌ي ذيل را داشته باشيم:





(رابطه‌ي 47)

تأمين نخواهند كرد.

لذا زوج‌هاي ممكن  شامل مواردي نظير ذيل هستند:





(رابطه‌ي 48)

اما مي‌تواند به عوامل  تجزيه شود و رابطه‌ي ذيل هم صادق باشد:






(رابطه‌ي 49)





(رابطه‌ي 50)

اما مي‌تواند به عوامل  تجزيه شود و رابطه‌ي ذيل هم صادق باشد:

 





(رابطه‌ي 51)





(رابطه‌ي 52)

اما مي‌توان به‌شكل  نوشت به‌گونه‌اي گزاره‌ي سوم صادق باشد.





(رابطه‌ي 52)

 

اما مي‌تواند به عوامل  تجزيه شود و رابطه‌ي ذيل هم صادق باشد:

 





(رابطه‌ي 54)





(رابطه‌ي 55)

اما مي‌تواند به عوامل  تجزيه شود و رابطه‌ي ذيل هم صادق باشد:

 





(رابطه‌ي 56)





(رابطه‌ي 57)

اما مي‌تواند به عوامل  تجزيه شود و رابطه‌ي ذيل هم صادق باشد:

 





(رابطه‌ي 58)





(رابطه‌ي 59)

اما مي‌تواند به عوامل  تجزيه شود و رابطه‌ي ذيل هم صادق باشد:

 





(رابطه‌ي 60)

بنابراين تنها مقدار  كه با گزاره‌ي سوم تطبيق داشته باشد 52 است به‌گونه‌اي كه رابطه‌هاي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 61)

به‌گونه‌اي گزاره‌ي چهارم در مورد آن صدق كند.

بنابراين تنها مقدار ممكن  برابر  است. 

1387/3/5 لينک مستقيم

فرستنده :
آرش HyperLink HyperLink 1387/3/14
مـتـن : ممنون اين سايت خيلي خيلي عالي‌ست. فقط خوب مي شد بعد از برگزاري‌ي ِ مسابقه‌ها چه كامپي‌يوتر و چه ري‌ياضي سر فصل ِ راه ِ حل و جواب‌ش را در سايت بگذاريد. با تشكر.
پاسـخ : ايميل فرستنده: arashxyz0@yahoo.com
تاريخ ارسال: 1387/3/12


آرش جان!
از اظهار لطفت تشكر مي‌كنيم.
آن‌چه باعث خوشحالي ما شده ارتباطت با سايت خودت هست.
اميدواريم به‌صورت فعال در مسابقه‌هاي المپياد كامپيوتر شركت كني.
در مورد جواب مسابقه‌ها هم اگر شما و دوستانت در جواب به سؤال‌ها مشاركت بيش‌تري نشون بدين و تعداد جواب‌ها افزايش پيدا بكنه ما هم انشاءالله در اولين فرصت اين‌كار را انجام خواهيم داد.
انشاءالله موفق باشي!



نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 يك بازي منطقي (مسابقه‌ي شماره‌ي 78)
يك بازي منطقي (مسابقه‌ي شماره‌ي 78)مسابقه كامپيوتر
سعي و خطا و انگاره‌ي «گلدباخ» ... سؤال همراه با جواب

يك بازي منطقي



 

«كريستين گلدباخ»
(Christian Goldbach)

اشاره
آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.



چكيده
اهداف آموزشي
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – دانش
    - «دانش راه‌ها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روش‌ها و روش‌شناسي»
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تفسير»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل روابط»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» > «توليد يك نقشه يا مجموعه‌ اقدام‌هاي پيشنهادي»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» > «استنتاج مجموعه‌اي از روابط انتزاعي»
 نتايج مورد نظر 
    - آشنايي با روش سعي و خطا
    - حل مسأله با استفاده روش سعي و خطا
 محتواي آموزشي
    - بازي منطقي.



سؤال

«جعفر» به «كاظم» و «رضا» دو عدد صحيح متفاوت ارائه مي‌كند. «كاظم» و «رضا» از اعداي كه به ديگري گفته مي‌شود مطلع نيستند. «جعفر» عبارت‌هاي ذيل را در جلوي هر دو («كاظم» و «رضا»‌) و به‌صورتي بلند مي‌گويد:

- عدد داده شده به «رضا» حاصل‌ضرب دو عدد  و  است .

- عدد داده شده به «كاظم» جمع همان دو عدد و  است .


«جعفر» به «كاظم» و «رضا» از مقدار دو عدد  و  حرفي نمي‌زند.



فرض مي‌كنيم داشته باشيم:





(رابطه‌ي 1)

پس از صحبت‌هاي «جعفر»، «كاظم» و «رضا» با هم صادقانه حرف زده و صحبت‌هاي ذيل را مطرح مي‌كنند:

گزاره‌ي اول - «كاظم»:
«من نمي‌توانم بگويم اعداد و چيستند».

گزاره‌ي دوم - «رضا»:
«قبلاً مي‌دانستم كه شما نمي‌توانيد بگوييد».

گزاره‌ي سوم - «كاظم»:
«در اين صورت، الآن مي‌دانم اعداد  و  چيستند».

گزاره‌ي چهارم - «رضا»:
«اكنون من هم مي‌دانم اعداد  و  چيستند».


فرض كنيد «جعفر» به شما (نه «كاظم» و نه «رضا»)‌ گفته است كه هيچ‌كدام از اعداد  و  بزرگ‌تر از 20 نيستند.

 و  را يافته و ثابت كنيد استدلال شما نتيجه‌ي گفتگوي رد و بدل‌شده بين «كاظم»، «رضا» و «جعفر» است.




راهنمايي

آن‌چه مسأله را خدعه‌اميز كرده آن است كه تنها يك مسأله نيست: مسأله‌اي داخل مسأله‌اي ديگر است. لازم است خودتان را به‌جاي «كاظم» و «جعفر» قرار داده تا نه‌تنها همان استدلال آن‌ها را اعمال كنيد بلكه شرايطي را كه منجر به اين استدلال مي‌شود استنباط نماييد. چند مطالعه‌ي موردي دقيق منجر به حصول جواب مي‌شود.




جواب

راه‌حل 1

با اعمال روش «سعي و خطا» (Trial and Error) مقادير  و  به‌دست مي‌آيد. اجازه دهيد نشان دهيم گفتگوي مذكور، انجام و به «كاظم» عدد 52 و «رضا» عدد 17 ارائه شده است.

«كاظم» ‌مي‌گويد: «من نمي‌توانم بگويم اعداد  و  چيست‌اند»؛ از آن‌جايي كه گزاره‌اي صحيح است متوجه مي‌شويم 52 از دو زوج اعداد ‌ يا  به‌دست مي‌آيد.

«رضا» چنين جواب مي‌دهد: «قبلاً مي‌دانستم كه شما نمي‌توانيد بگوييد». از آن‌جايي كه اين گزاره هم صحيح است زوج اعداد  كه جمع‌شان 17 مي‌شود عبارت‌اند از:




و مي‌دانيم حداقل دو جواب ممكن است كه منجر به حاصل‌ضرب  و  يعني  شود.

بعد از آن «كاظم» مي‌گويد: «در اين صورت، الآن مي‌دانم اعداد   و  چيست‌اند». اين گزاره صحيح است زيرا اگر  برابر  باشند در اين صورت به «رضا» عدد 28 ارائه شده است؛ اين بدين‌معنا است كه وي گزاره‌ي سابق خود را نمي‌توانسته بازگو كند. زيرا  برابر بوده كه در اين حالت «كاظم» قادر خواهد بود قبل از بيان هر گزاره‌اي مقادير  و  را بيابد.

چون «كاظم» مي‌داند حاصل‌ضرب  و  عدد 52 است و  برابر  نيست مي‌داند  برابر  بوده و تنها گزينه‌ي ديگر محسوب مي‌شود.

«رضا» حالا مي‌گويد: «اكنون من هم مي‌دانم اعداد  و  چيست‌اند» اين گزاره صادقانه بيان شده است زيرا تنها زوج از ميان كه به‌واسطه‌‌ي آن «كاظم» مي‌توانسته گزاره‌ي اخير خود را مطرح كند  است.

اجازه دهيد نشان دهيم چرا گزينه‌هاي  جواب مسأله محسوب نمي‌شوند. سپس «كاظم» عدد 30 را داشته و قادر نبوده است گزاره‌ي اخير خود را ابراز كند زيرا هر دو زوج  و  منجر به حصول مجموع‌هايي مي‌شود كه به‌واسطه‌ي وقوع آن‌ها «رضا» ‌قادر به ابراز گزاره‌ي خود نبوده است.

به‌علاوه براي زوج  «كاظم» قادر نخواهد بود گزاره‌ي خود را ابراز كند زيرا هر دو زوج  و  منجر به جمع‌هايي خواهد شد كه براي آن، «رضا» قادر خواهد بود گزاره‌ي اخير خود را ابراز كند.

با همان منطق درباره‌‌ي زوج‌هاي ذيل مي‌توان ابراز عقيده كرد:

  و

  و

  و

بنابراين زوج مورد نظر مسأله – كه از گفتگوها به‌دست مي‌آيد – عبارت است از:




(رابطه‌ي 2)





راه‌حل 2
ياداوري
از اين به‌بعد در پاسخ به اين سؤال، هر بار از اصطلاح «تجزيه به عوامل متمايز» (Factorization) استفاده مي‌شود به‌معناي تجزيه به دو عامل هر دو بزرگ‌تر از 1 است.

توجه كنيد كه «كاظم» تنها و تنها زماني مي‌تواند بگويد كه مقدار اعداد  و  چيست كه تنها يك روش براي تجزيه‌ي  به عوامل صحيح متمايز و هر دو بزرگ‌تر از 1 وجود داشته باشد. در اين حالت  و  هر دو عوامل  محسوب مي‌شوند.

اين امر تنها زماني محقق مي‌شود كه رابطه‌ي ذيل را داشته باشيم:




(رابطه‌ي 3)

كه در آن  و  «اعداد اول» (Prime Numbers) محسوب شده و در اين حالت خواهيم داشت:

   و  برابر  و  هستند.

 يا زماني كه رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 4)

كه در آن  عددي اول بوده در اين حالت رابطه‌هاي ذيل برقرار است:

 





(رابطه‌ي 5)





(رابطه‌ي 6)

براي «رضا»‌ با توجه به گزاره‌اي كه در آن بيان مي‌كند قبلاً مي‌دانسته كه «كاظم» نمي‌توانسته بگويد اعداد  و  چيست‌اند. نوشتن  به‌عنوان مجموع دو عدد اول متمايز يا جمع يك عدد اول و مربعش غيرممكن است.

از آن‌جايي كه  است مقادير ممكن براي  مي‌توانند اعداد ذيل باشند:






ياداوري 1
توجه داشته باشيد نياز داريم اعداد اول و مربع‌هاي اعداد اول را بزرگ‌تر از 20 در نظر بگيريم. «رضا» مي‌داند  است.

براي اين‌كه گزاره‌ي سوم صادق باشد بايد دقيقاً با يك تجزيه‌ي  به عواملش برابر باشد به‌گونه‌اي كه جمع عوامل آن نمي‌تواند به‌صورت جمع اعداد اول متمايز يا جمع يك عدد اول و مربعش نوشته شود.

اگر  باشد در اين صورت رابطه‌ي ذيل را خواهيم داشت:





(رابطه‌ي 7)

بنابراين «كاظم»‌ مي‌داند كه رابطه‌ي ذيل برقرار است:





(رابطه‌‌ي 8)

بنابراين رابطه‌ي ذيل صادق خواهد بود:





(رابطه‌ي 9)

اين بدين‌معناست كه «كاظم» مي‌داند  يا «فرد» است يا «مربع يك عدد اول».




ياداوري 2
انگاره‌ي «گلدباخ» (Goldbach's Conjecture) اشعار مي‌دارد كه هر عدد صحيح «زوج» كه بزرگ‌تر يا مساوي 4 باشد جمع دو عدد اول است كه لزوماً متمايز نباشند. اگرچه براي همه‌ي مقاديري كه بر آن متمركز مي‌شويم ثابت شده است.

بنابراين تنها نياز داريم تجزيه‌ي عدد  را به عوامل درنظر بگيريم به‌گونه‌اي كه جمع عوامل بر 4 بخش‌پذير نباشد.





ياداوري 3
نمي‌توانيم فرض كنيم  به‌خاطر اين‌كه بدين‌معناست كه  برابر 3 يا 4 است.





ياداوري 4
توجه كنيد اگر  باشد كه در آن  عددي اول و «فرد» است. پس تنها مقادير ممكن و  برابر 4 و  هستند.

از آن‌جايي كه گزاره‌ي چهارم صحيح است يك راه براي نوشتن  به‌عنوان مجموع دو عدد بزرگ‌تر از يك است كه حاصل‌ضرب آن‌ها اين شرايط را فراهم مي‌كند.

 گزاره‌هاي ذيل صادق است:

 اگر  باشد رابطه‌ي ذيل صادق خواهد بود:





(رابطه‌‌ي 10)

يا اين‌كه رابطه‌ي ذيل برقرار است:





(رابطه‌ي 11)

 اگر باشد رابطه‌ي ذيل صادق خواهد بود:





(رابطه‌‌ي 12)

يا اين‌كه رابطه‌ي ذيل برقرار است:





(رابطه‌ي 13)

 اگر  باشد رابطه‌ي ذيل صادق خواهد بود:





(رابطه‌‌ي 14)

يا اين‌كه رابطه‌ي ذيل برقرار است:





(رابطه‌ي 15)

 اگر  باشد رابطه‌ي ذيل صادق خواهد بود:





(رابطه‌‌ي 16)

يا اين‌كه رابطه‌ي ذيل برقرار است:





(رابطه‌ي 17)

 اگر  باشد رابطه‌ي ذيل صادق خواهد بود:





(رابطه‌‌ي 18)

يا اين‌كه رابطه‌ي ذيل برقرار است:





(رابطه‌ي 19)

 اگر  باشد رابطه‌هاي ذيل صادق خواهد بود:





(رابطه‌‌ي 20)

يا اين‌كه رابطه‌ي ذيل برقرار است:





(رابطه‌ي 21)

نشان خواهيم داد كه هريك از مقادير ممكن از  شرايطي را براي صحت گزاره‌ي سوم ايفا مي‌كند. همه‌ي اعداد 28، 76، 92 و 124 به‌شكل  است به‌گونه‌اي كه همه در اين رابطه صدق مي‌كنند.

  اگر رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 22)

پس تنها تجزيه به عوامل به‌غير از  برابر  است و منجر به رابطه‌ي ذيل مي‌شود:





(رابطه‌ي 23)

 اگر رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 24)

پس تنها تجزيه به عوامل به‌غير از  برابر  است و منجر به رابطه‌ي ذيل مي‌شود:





(رابطه‌ي 25)

 اگر رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 26)

پس تنها تجزيه به عوامل به‌غير از  برابر زوج‌هاي ذيل است:


  و منجر به رابطه‌ي ذيل مي‌شود:





(رابطه‌ي 27)

  و منجر به رابطه‌ي ذيل مي‌شود:





(رابطه‌ي 28)

 

 اگر رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 29)

در اين صورت تنها تجزيه به عوامل به‌غير از  را خواهيم داشت به‌گونه‌اي كه رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:

 





(رابطه‌ي 30)

عوامل ذيل را نتيجه مي‌دهد:

  كه منجر به رابطه‌ي ذيل خواهد شد:





(رابطه‌ي 31)

  كه رابطه‌ي ذيل را نتيجه خواهد داد:





(رابطه‌ي 32)

 اگر رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 33)

پس تنها تجزيه به عوامل به‌غير از  خواهيم داشت به‌گونه‌اي كه رابطه‌ي ذيل را داشته باشيم:





(رابطه‌ي 34)

اين عوامل عبارت‌اند از:

  كه منجر به رابطه‌ي ذيل خواهد شد:





(رابطه‌ي 35)

  كه رابطه‌ي ذيل را نتيجه خواهد داد:





(رابطه‌ي 36)

 اگر رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 37)

پس تنها تجزيه به عوامل به‌غير از خواهيم داشت به‌گونه‌اي كه رابطه‌ي ذيل را داشته باشيم:





(رابطه‌ي 38)

اين عوامل عبارت‌اند از:

  كه منجر به رابطه‌ي ذيل خواهد شد:




(رابطه‌ي 38)

  كه رابطه‌ي ذيل را نتيجه خواهد داد:





(رابطه‌ي 39)

 اگر رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 40)

پس تنها تجزيه به عوامل به‌غير از خواهيم داشت به‌گونه‌اي كه رابطه‌ي ذيل را داشته باشيم:





(رابطه‌ي 41)

اين عوامل عبارت‌اند از:

 كه منجر به رابطه‌ي ذيل خواهد شد:





(رابطه‌ي 42)

  كه رابطه‌ي ذيل را نتيجه خواهد داد:





(رابطه‌ي 43)

 اگر رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 44)

پس تنها تجزيه به عوامل به‌غير از  و  را خواهيم داشت به‌گونه‌اي كه رابطه‌ي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 45)

يا تجزيه به عوامل به‌غير از  خواهيم داشت به‌گونه‌اي كه رابطه‌ي ذيل را داشته باشيم:





(رابطه‌ي 46)

 بنابراين مقادير 11، 23، 27، 29، 35 و 37 براي  گزاره‌ي چهارم را به‌گونه‌اي كه رابطه‌ي ذيل را داشته باشيم:





(رابطه‌ي 47)

تأمين نخواهند كرد.

لذا زوج‌هاي ممكن  شامل مواردي نظير ذيل هستند:





(رابطه‌ي 48)

اما مي‌تواند به عوامل  تجزيه شود و رابطه‌ي ذيل هم صادق باشد:






(رابطه‌ي 49)





(رابطه‌ي 50)

اما مي‌تواند به عوامل  تجزيه شود و رابطه‌ي ذيل هم صادق باشد:

 





(رابطه‌ي 51)





(رابطه‌ي 52)

اما مي‌توان به‌شكل  نوشت به‌گونه‌اي گزاره‌ي سوم صادق باشد.





(رابطه‌ي 52)

 

اما مي‌تواند به عوامل  تجزيه شود و رابطه‌ي ذيل هم صادق باشد:

 





(رابطه‌ي 54)





(رابطه‌ي 55)

اما مي‌تواند به عوامل  تجزيه شود و رابطه‌ي ذيل هم صادق باشد:

 





(رابطه‌ي 56)





(رابطه‌ي 57)

اما مي‌تواند به عوامل  تجزيه شود و رابطه‌ي ذيل هم صادق باشد:

 





(رابطه‌ي 58)





(رابطه‌ي 59)

اما مي‌تواند به عوامل  تجزيه شود و رابطه‌ي ذيل هم صادق باشد:

 





(رابطه‌ي 60)

بنابراين تنها مقدار  كه با گزاره‌ي سوم تطبيق داشته باشد 52 است به‌گونه‌اي كه رابطه‌هاي ذيل برقرار باشد:





(رابطه‌ي 61)

به‌گونه‌اي گزاره‌ي چهارم در مورد آن صدق كند.

بنابراين تنها مقدار ممكن  برابر  است. 

1387/3/5 لينک مستقيم

فرستنده :
آرش HyperLink HyperLink 1387/3/14
مـتـن : ممنون اين سايت خيلي خيلي عالي‌ست. فقط خوب مي شد بعد از برگزاري‌ي ِ مسابقه‌ها چه كامپي‌يوتر و چه ري‌ياضي سر فصل ِ راه ِ حل و جواب‌ش را در سايت بگذاريد. با تشكر.
پاسـخ : ايميل فرستنده: arashxyz0@yahoo.com
تاريخ ارسال: 1387/3/12


آرش جان!
از اظهار لطفت تشكر مي‌كنيم.
آن‌چه باعث خوشحالي ما شده ارتباطت با سايت خودت هست.
اميدواريم به‌صورت فعال در مسابقه‌هاي المپياد كامپيوتر شركت كني.
در مورد جواب مسابقه‌ها هم اگر شما و دوستانت در جواب به سؤال‌ها مشاركت بيش‌تري نشون بدين و تعداد جواب‌ها افزايش پيدا بكنه ما هم انشاءالله در اولين فرصت اين‌كار را انجام خواهيم داد.
انشاءالله موفق باشي!



نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content