اشارهآنچه با عنوان «چكيده» در اول مسابقهها و زنگتفريحها مشاهده ميكنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقهمندان است.
چكيدهاهداف آموزشي اهداف آموزشي در حوزهي شناختي – دانش - «دانش راهها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روشها و روششناسي» اهداف آموزشي در حوزهي شناختي - تواناييها و مهارتهاي ذهني - «فهميدن» > «ترجمه» > «تفسير» - «فهميدن» > «ترجمه» > «كاربستن» - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل روابط» - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» > «توليد يك نقشه يا مجموعه اقدامهاي پيشنهادي» - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» > «استنتاج مجموعهاي از روابط انتزاعي» نتايج مورد نظر - آشنايي مقدماتي با احتمال - روش حل مسأله با استفاده از احتمال محتواي آموزشي - احتمال.
شكل 1.
در شكل 1 يك شبكهي مشاهده ميكنيد. ميخواهيم خانههاي شبكه را بهگونهاي پر كنيم كه هر رديف، هر ستون و هر مربع كه با خطوط نازك رسم شده شامل ارقام 1 تا 4 باشد.
همانطور كه ملاحظه ميكنيد رديف اول قبلاً پر شده است. با استدلال تعداد روشهايي را بيابيد كه ميتوانيم بقيهي خانههاي شبكه را پر كنيم.
اين مسأله از جمله مسائل ساده محسوب ميشود كه در آن لازم است مطمئن شويد كه همهي شرايط را درنظر گرفته و هر شبكه را دو بار بهحساب نياوردهايد.
تعداد رديف دوم بايد شامل مواردي ذيل باشد:
در دو حالت اول يعني ، اولين و سومين ستونها داراي اعدادي يكسان خواهند بود؛ همچنين در ستونهاي دوم و چهارم، اعداد يكساني وجود خواهند داشت؛ بنابراين اعداد انتخاب شده براي رديف سوم و اولين ستون تعيينكنندهي عدد انتخاب شده براي سومين رديف و سومين ستون خواهد بود. همچنين اعداد انتخاب شده براي رديف سوم و ستون دوم تعيينكنندهي عدد انتخاب شده براي رديف سوم و ستون چهارم خواهد بود.
ابتدا سومين رديف انتخاب ميشود لذا رديف چهارم تعيين ميگردد.
بهعنوان مثال:
با در نظر گرفتن حالت اول يعني براي رديف دوم احتمال انتخاب خانههاي باقيمانده نظير شكل 2 خواهد بود.
شكل 2.
در دو حالت دوم، اعداد انتخاب شده براي رديف سوم و اولين ستون تعيينكنندهي اعداد انتخاب شده براي رديف سوم يا ستون سوم يا چهارم خواهند بود. بدينترتيب اعداد رديف سوم و ستون دوم تعيين شده در پي آن اعداد رديف سوم معين ميگردد.
دومرتبه رديف چهارم تعيين ميشود.
با حالت سوم يعني براي رديف دوم و رديف سوم، عدد مربوط به اولين ستون 2 خواهد بود (شكل 3).
شكل 3.
سومين رديف و چهارمين ستون بايد عدد 3 باشد؛ بدينمعنا كه رديف سوم و ستون دوم بايد عدد 1 باشد كه بدينمعنا است كه سومين رديف و سومين ستون بايد 4 باشد. بنابراين اين دو حالت داراي احتمال خواهد بود.
بنابراين مجموعاً روش براي پر كردن شبكهي مذكور وجود خواهد داشت.
علوم اسلامی
دین و زندگی زندگینامه معصومین(ع)
علوم انسانی
فرهنگ و تمدن اجتماعی ادبیات
علوم تجربی
زمین شناسی زیست شناسی شیمی فیزیک
علوم ریاضی
علوم کامپیوتر ریاضیات
بهداشت و سلامت
بهداشت و سلامت مشاوره و روانشناسی
هنر و سرگرمی
تئاتر و سینما سرگرمی