XMod
 چهارضلعي (مسابقه‌ي شماره‌ي 81)
چهارضلعي (مسابقه‌ي شماره‌ي 81)مسابقه كامپيوتر
تركيبيات ... سؤال همراه با جواب

چهارضلعي







اشاره

آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.




چكيده

اهداف آموزشي
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – دانش
    - «دانش راه‌ها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روش‌ها و روش‌شناسي»
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تفسير»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «كاربستن»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل روابط»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» < «توليد يك نقشه يا مجموعه‌ اقدام‌هاي پيشنهادي»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» < «استنتاج مجموعه‌اي از روابط انتزاعي»
 نتايج مورد نظر 
    - آشنايي با احتمال
    - روش حل مسأله با استفاده از احتمال
 محتواي آموزشي
    - تركيبيات.





 

شكل 1.

سؤال

تعداد همه‌ي چهارضلعي‌ها در يك صفحه را بشماريد كه مي‌توان با چهار نقطه از 9 نقطه‌ي ذيل به‌عنوان «رأس» آن‌ها تشكيل دهيم؟

در اين شمارش:

- تعداد چهارضلعي‌هاي «مقعر» و «محدب» را محسوب كنيد.

 

- اشكالي را كه دو ضلع آن‌ها يكديگر را قطع مي‌كنند به‌حساب نياوريد.

 

- اشكالي را كه زاويه‌ي مربوط به يك رأس آن‌ها 180 درجه مي‌شود نشماريد.

دقت بفرماييد هيچ چهارضلعي از شمارش نيافتد يا اين‌كه يك چهارضلعي بيش از دو بار به‌حساب نيايد.



راهنمايي

اگرچه يك بحث تركيبياتي بهترين محمل براي آغاز حل اين مسأله است بسياري از دانش‌اموزان از راه‌هاي جالب بسياري استفاده مي‌كنند تا نشان دهند همه‌ي حالت‌هاي ممكن را پوشش داده‌اند. ولي بايد توجه داشت كه بسياري از چنين روش‌هايي با توجه به سختي اين موضوع كه همه‌ي موضوع‌ها پوشش داده شده به‌نتيجه منتهي نمي‌شود. هم چنين بيش‌تر اين روش‌ها در حد و اندازه‌هاي حل مسائل با چارچوب‌هاي بزرگ‌تر نيست.




جواب
راه‌حل اول

 روش مختلف براي انتخاب چهار نقطه به‌عنوان رؤوس يك چهارضلعي وجود دارد. اما به هر حال، از اين تعداد بايد تعداد راه‌هايي را كم كنيم كه در آن سه نقطه بر روي يك خط راست قرار مي‌گيرند.

هشت راه براي انتخاب سه نقطه وجود دارد به‌گونه‌اي كه همه‌ي آن‌ها در راستاي يك خط قرار گرفته است؛ براي همه‌ي آن‌ها شش راه براي انتخاب چهارمين نقطه وجود دارد به‌طوري كه تعداد راه‌ها براي انتخاب چهار نقطه به‌نحوي باشد كه بتوانند يك چهارضلعي تشكيل داده دقيقاً داراي چهار ضلع مجزا باشد از رابطه‌ي ذيل به‌دست خواهد آمد:






(رابطه‌ي 1)

بعضي از آن مجموعه‌هاي چهار نقطه‌اي دقيقاً يك چهارضلعي تشكيل مي‌دهند نظير موارد ذيل:



در حالي كه ديگران نظير موارد ذيل يك سه‌ضلعي ايجاد مي‌كند:



در غير اين‌صورت چهار نقطه يك چهارضلعي تشكيل مي‌دهند.

دقيقاً هشت مجموعه از نقاط وجود دارد به‌گونه‌اي كه يكي از مجموعه‌ها داخل مثلث با سه مجموعه‌ي ديگر تشكيل مي‌شود:















ديگر 70 مجموعه‌ي ممكن از نقاط يك چهارضلعي تشكيل خواهند داد. بنابراين جواب اين سؤال از رابطه‌ي ذيل به‌دست خواهد آمد:





راه‌حل دوم
94 چهارضلعي اين‌چنيني وجود دارد. چهارضلعي‌ها را با تقسيم‌بندي‌اي نظير ذيل شمارش خواهيم كرد:

الف – مستطيل‌ها
مجموعاً 10 مستطيل وجود دارد:

- يك مستطيل با ابعاد  و يك مستطيل با ابعاد
- چهار مستطيل با ابعاد
- چهار مستطيل با ابعاد



 

شكل 2.




ب – متوازي‌الاضلاع (شامل مستطيل نمي‌شود)
دو نوع «متوازي‌الاضلاع» با اضلاع غيرعمود بر هم وجود خواهد داشت (شكل 3).

 

شكل 3.

 

چهار متوازي‌الاضلاع از نوع اول در شكل 3 (سمت چپ) وجود دارد؛ بنابراين زوج اضلاع افقي حاضر ممكن است هر يك از زوج اضلاع مقابل در سمت چپ و راست شكل 3 باشد.

هشت متوازي‌الاضلاع از نوع دوم در شكل 3 (سمت راست) وجود دارد؛ بنابراين براي هريك از چهار مستطيل  دو متوازي‌الاضلاعي اين‌گونه وجود خواهد داشت.

در تمام حالت‌ها دوازده متوازي‌الاضلاع غيرمستطيل موجود خواهد بود.

 

شكل 4.

16 ذوزنقه از نوع اول در شكل 4 (سمت چپ) وجود دارد به‌خاطر اين‌كه هريك از چهار مستطيل  شامل چهار نوع از چنين ذوزنقه‌هايي مي‌شود زيرا هريك با برش يك گوشه تشكيل شده و چهار گوشه نيز وجود دارد.

8 ذوزنقه از نوع دوم وجود دارد به‌خاطر اين‌كه هريك از چهار گوشه‌ي چنين آرايه‌اي از نقاط مي‌تواند ضلعي باشد كه در حال حاضر در پايين قرار دارد و براي هريك از چهار موقعيت، دو قاعده‌ي بزرگ‌تر مي‌تواند از دو قاعده‌ي ديگر به‌دست آيد.

چهار ذوزنقه از نوع سوم در شكل 4 وجود دارد به‌خاطر اين‌كه دو ضلع غيرموازي آن (زماني كه امتداد مي‌يابند) مي‌تواند در هريك از چهار گوشه‌ي آرايه‌ي نقاط مذكور تلاقي پيدا كنند.

مجموعاً 28 ذوزنقه وجود دارد.

 

شكل 5.




ج – كايت
تنها يك شكل «كايت» به‌وجود خواهد آمد. چهار «كايت» از اين نوع وجود خواهد داشت به‌خاطر اين‌كه رأس با زاويه‌ي قايمه مي‌تواند از هريك از چهار گوشه‌ي آرايه‌ي نقاط مذكور انتخاب شود.

 

شكل 6.




د – اشكال محدب ديگر
دو نوع ديگر از اشكال محدب بدون اضلاع موازي وجود دارد (شكل 6). براي نوع اول از شكل 6 هريك از چهار ضلع آرايه‌ي نقاط مي‌تواند به‌عنوان ضلع با طول 2 و از آن‌جا هريك اضلاع مجاور با ضلع برابر 1 مي‌تواند انتخاب شود. بنابراين 8 نوع از اين اشكال وجود خواهد داشت.

براي نوع دوم از شكل 6 هريك از 8 پاره‌خط كناري آرايه‌ي نقاط با طول 1 مي‌تواند انتخاب شود؛ از آن‌جا بقيه‌ي شكل تعيين مي‌گردد. بنابراين 8 عدد از اين اشكال وجود خواهد داشت. در تمام حالت‌ها، 16 عدد از چنين اشكالي وجود خواهد داشت.

 

شكل 7.




هـ – اشكال مقعر
چهار نوع از اشكال «مقعر» وجود دارد. چهار نوع اول از شكل 7 (سمت چپ) وجود دارد بنابراين هريك از گوشه‌هاي چنين آرايه‌اي از نقاط در حال حاضر مي‌تواند به‌عنوان رأس گوشه‌ي پاييني و سمت چپ انتخاب شود.

هشت نوع از شكل دوم وجود دارد بنابراين علاوه بر چهار حالت براي رأس واقع در گوشه هم‌چنين دو حالت براي آن ضلعي وجود خواهد داشت كه دهانه‌ي زاويه‌ي منفرجه به‌سمت آن است.

هشت شكل از نوع سوم از شكل 7 وجود خواهد داشت؛ بنابراين چهار موقعيت براي ضلع با طول 2 وجود دارد كه مي‌تواند در هريك از چهار ضلع آرايه‌ي نقاط قرار گيرد.

هم‌چنين دو حالت براي اين‌كه زاويه‌ي منفرجه به‌سمت آن باز شود وجود دارد.

چهار حالت از شكل نوع اخير (نوع سوم از شكل 7) وجود دارد بنابراين دهانه‌ي زاويه‌ي منفرجه مي‌تواند به‌سمت هريك از چهار كناره‌ي آرايه‌ي نقاط باز شود. در تمام حالت‌ها 24 شكل مقعر وجود خواهد داشت (شكل 8).

 

شكل 8.

در شكل 8 تمام حالت‌هاي ممكن از اشكال مقعر را مشاهده خواهيد كرد. در تمام حالت‌ها تعداد چهارضلعي‌ها از رابطه‌ي ذيل محاسبه خواهد شد:







(رابطه‌ي 2)

براي بررسي اين امر كه تمام اشكال دقيقاً يك‌بار شمارش مي‌شوند موارد ذيل را در نظر مي‌گيريم.  روش براي انتخاب چهار نقطه از ميان 9 نقطه وجود دارد. از همه‌ي تركيب‌ها از چهار نقطه تنها مواردي كه تشكيل چهارضلعي نمي‌دهند عبارت‌اند از حالت‌هايي كه سه‌نقطه در راستاي يك خط باشند. سه نقطه در صورتي مي‌توانند در راستاي يك خط باشند كه بر روي هشت خط گذرنده از سه نقطه قرار داشته باشند (شكل 9).

 

شكل 9.


چهارمين نقطه مي‌تواند از هريك از 6 نقطه‌ي ديگري انتخاب شود كه بر روي آن خط قرار ندارند. بنابراين 48 تركيب از 4 نقطه وجود دارد كه نمي‌تواند تشكيل چهارضلعي دهند لذا تعداد تركيب‌ها از 4 نقطه كه تشكيل چهارضلعي مي‌دهند از رابطه‌ي ذيل به‌دست خواهد آمد:







(رابطه‌ي 3)

با فرض چهار نقطه غيرواقع بر يك خط دقيقاً يك شكل مقعر مي‌تواند رسم شود. بنابراين 70 تركيب از چهار نقطه براي 70 چهارضلعي مقعر خواهيم داشت. اما به هر حال، اين امر براي اشكال مقعر صادق نيست؛ بيش از يك شكل مقعر در ارتباط با چهار نقطه قابل ترسيم است.

هريك از 8 تركيب باقي‌مانده مي‌تواند در ارتباط با سه چهارضلعي متفاوت تشكيل شود (شكل 10). بنابراين 24 چهارضلعي مقعر وجود خواهد داشت. در تمام حالت‌ها تعداد چهارضلعي‌هايي كه با شمارش قبلي‌مان تطبيق دارد از رابطه‌ي ذيل به‌دست خواهد آمد:






(رابطه‌ي 4)

 

شكل 10.

1387/3/27 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/4/25
مـتـن : جواب من درست بود؟
پاسـخ : تاريخ ارسال: 1387/4/4

دوست خوبم!
با عرض معذرت از اون‌جايي كه اسم‌تون رو نمي‌دونم نمي‌تونم درباره‌ي سؤالي كه احتمالاً مطرح كردي نظر بدم.
اگر امكان داره دومرتبه جواب رو برامون بفرستين.
انشاءالله موفق باشي!

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/4/25
مـتـن : جواب من درست بود؟
پاسـخ : تاريخ ارسال: 1387/4/4

دوست خوبم!
از اون جايي كه اسمت رو ننوشتي من نمي‌دونم منظورت كدوم جوابه.
اگر امكان داره نام خودت رو اعلام كن.
منتظر حضور فعالت هستيم.
انشاءالله موفق باشي.

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/4/25
مـتـن : 94
پاسـخ : تاريخ ارسال: 1387/4/5

دوست خوبم!
از اين‌كه با شجاعت به اين سؤال پاسخ دادي ازت تشكر مي‌كنيم.
ولي دوست خوبم همه‌ي ما و دوستات منتظر علت جوابت هم هستيم.
هدف از طرح سؤال‌هاي اين‌جوري اينه كه قدرت تفكر و استدلال‌تون قوي باشه و لازمه‌ي اون اينه كه با شجاعت و عزت نفس به سؤال پاسخ بدين و درست بودن جواب هم اهميتي نداره.
اگرچه جوابي كه اعلام كردي كاملاً صحيح هم هست.
منتظر جوابت هستيم.
انشاءالله موفق باشي.

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/4/13
مـتـن : 94
پاسـخ : دوست خوبم!
سلام
از اين‌كه شجاعانه به سؤال پاسخ دادي ازت تشكر مي‌كنم.
ما و دوستات تو سايت رشد خيلي دوست داريم از استدلالت هم باخبر باشيم.
بنابراين اگرچه جواب سؤال رو هم داديم ولي دوست داريم از نحوه‌ي استدلال شما باخبر باشيم. اين‌جوري با روش‌هاي مختلفي آشنا مي‌شيم و در مسائل بعدي از اون استفاده خواهيم كرد.
منتظر جواب تكميليت هستيم.
ضمناً از تأخيري كه در پاسخگويي به اين سؤال پيش اومد ازت عذرخواهي مي‌كنم.
انشاءالله موفق باشي!

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/4/13
مـتـن : تعداد چهارضلعي هاي مقعر برابر است با (4+4)3 و تعداد چهارضلعي هاي محدب برابر است با 8 - 6*8 - (9,4)c . پس پاسخ مساله برابر است با مجموع دو عدد بالا يعني: 94
پاسـخ : تاريخ ارسال: 1387/4/3

دوست خوبم!
سلام
از اين‌كه چنين با دقت و زيبا و با روابط رياضي به سؤال پاسخ گفتي ازت تشكر مي‌كنم. جوابت كاملاً صحيحه.
بارك‌الله! آفرين! مرحبا! درود بر شما!
ضمناً از اين‌كه با تأخير به جوابت پاسخ گفتم ازت عذرخواهي مي‌كنم.
منتظر شركت فعالت در ساير مسابقه‌هاي بخش كامپيوتر هستم.
انشاءالله موفق باشي!

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 چهارضلعي (مسابقه‌ي شماره‌ي 81)
چهارضلعي (مسابقه‌ي شماره‌ي 81)مسابقه كامپيوتر
تركيبيات ... سؤال همراه با جواب

چهارضلعي







اشاره

آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.




چكيده

اهداف آموزشي
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – دانش
    - «دانش راه‌ها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روش‌ها و روش‌شناسي»
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تفسير»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «كاربستن»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل روابط»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» < «توليد يك نقشه يا مجموعه‌ اقدام‌هاي پيشنهادي»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» < «استنتاج مجموعه‌اي از روابط انتزاعي»
 نتايج مورد نظر 
    - آشنايي با احتمال
    - روش حل مسأله با استفاده از احتمال
 محتواي آموزشي
    - تركيبيات.





 

شكل 1.

سؤال

تعداد همه‌ي چهارضلعي‌ها در يك صفحه را بشماريد كه مي‌توان با چهار نقطه از 9 نقطه‌ي ذيل به‌عنوان «رأس» آن‌ها تشكيل دهيم؟

در اين شمارش:

- تعداد چهارضلعي‌هاي «مقعر» و «محدب» را محسوب كنيد.

 

- اشكالي را كه دو ضلع آن‌ها يكديگر را قطع مي‌كنند به‌حساب نياوريد.

 

- اشكالي را كه زاويه‌ي مربوط به يك رأس آن‌ها 180 درجه مي‌شود نشماريد.

دقت بفرماييد هيچ چهارضلعي از شمارش نيافتد يا اين‌كه يك چهارضلعي بيش از دو بار به‌حساب نيايد.



راهنمايي

اگرچه يك بحث تركيبياتي بهترين محمل براي آغاز حل اين مسأله است بسياري از دانش‌اموزان از راه‌هاي جالب بسياري استفاده مي‌كنند تا نشان دهند همه‌ي حالت‌هاي ممكن را پوشش داده‌اند. ولي بايد توجه داشت كه بسياري از چنين روش‌هايي با توجه به سختي اين موضوع كه همه‌ي موضوع‌ها پوشش داده شده به‌نتيجه منتهي نمي‌شود. هم چنين بيش‌تر اين روش‌ها در حد و اندازه‌هاي حل مسائل با چارچوب‌هاي بزرگ‌تر نيست.




جواب
راه‌حل اول

 روش مختلف براي انتخاب چهار نقطه به‌عنوان رؤوس يك چهارضلعي وجود دارد. اما به هر حال، از اين تعداد بايد تعداد راه‌هايي را كم كنيم كه در آن سه نقطه بر روي يك خط راست قرار مي‌گيرند.

هشت راه براي انتخاب سه نقطه وجود دارد به‌گونه‌اي كه همه‌ي آن‌ها در راستاي يك خط قرار گرفته است؛ براي همه‌ي آن‌ها شش راه براي انتخاب چهارمين نقطه وجود دارد به‌طوري كه تعداد راه‌ها براي انتخاب چهار نقطه به‌نحوي باشد كه بتوانند يك چهارضلعي تشكيل داده دقيقاً داراي چهار ضلع مجزا باشد از رابطه‌ي ذيل به‌دست خواهد آمد:






(رابطه‌ي 1)

بعضي از آن مجموعه‌هاي چهار نقطه‌اي دقيقاً يك چهارضلعي تشكيل مي‌دهند نظير موارد ذيل:



در حالي كه ديگران نظير موارد ذيل يك سه‌ضلعي ايجاد مي‌كند:



در غير اين‌صورت چهار نقطه يك چهارضلعي تشكيل مي‌دهند.

دقيقاً هشت مجموعه از نقاط وجود دارد به‌گونه‌اي كه يكي از مجموعه‌ها داخل مثلث با سه مجموعه‌ي ديگر تشكيل مي‌شود:















ديگر 70 مجموعه‌ي ممكن از نقاط يك چهارضلعي تشكيل خواهند داد. بنابراين جواب اين سؤال از رابطه‌ي ذيل به‌دست خواهد آمد:





راه‌حل دوم
94 چهارضلعي اين‌چنيني وجود دارد. چهارضلعي‌ها را با تقسيم‌بندي‌اي نظير ذيل شمارش خواهيم كرد:

الف – مستطيل‌ها
مجموعاً 10 مستطيل وجود دارد:

- يك مستطيل با ابعاد  و يك مستطيل با ابعاد
- چهار مستطيل با ابعاد
- چهار مستطيل با ابعاد



 

شكل 2.




ب – متوازي‌الاضلاع (شامل مستطيل نمي‌شود)
دو نوع «متوازي‌الاضلاع» با اضلاع غيرعمود بر هم وجود خواهد داشت (شكل 3).

 

شكل 3.

 

چهار متوازي‌الاضلاع از نوع اول در شكل 3 (سمت چپ) وجود دارد؛ بنابراين زوج اضلاع افقي حاضر ممكن است هر يك از زوج اضلاع مقابل در سمت چپ و راست شكل 3 باشد.

هشت متوازي‌الاضلاع از نوع دوم در شكل 3 (سمت راست) وجود دارد؛ بنابراين براي هريك از چهار مستطيل  دو متوازي‌الاضلاعي اين‌گونه وجود خواهد داشت.

در تمام حالت‌ها دوازده متوازي‌الاضلاع غيرمستطيل موجود خواهد بود.

 

شكل 4.

16 ذوزنقه از نوع اول در شكل 4 (سمت چپ) وجود دارد به‌خاطر اين‌كه هريك از چهار مستطيل  شامل چهار نوع از چنين ذوزنقه‌هايي مي‌شود زيرا هريك با برش يك گوشه تشكيل شده و چهار گوشه نيز وجود دارد.

8 ذوزنقه از نوع دوم وجود دارد به‌خاطر اين‌كه هريك از چهار گوشه‌ي چنين آرايه‌اي از نقاط مي‌تواند ضلعي باشد كه در حال حاضر در پايين قرار دارد و براي هريك از چهار موقعيت، دو قاعده‌ي بزرگ‌تر مي‌تواند از دو قاعده‌ي ديگر به‌دست آيد.

چهار ذوزنقه از نوع سوم در شكل 4 وجود دارد به‌خاطر اين‌كه دو ضلع غيرموازي آن (زماني كه امتداد مي‌يابند) مي‌تواند در هريك از چهار گوشه‌ي آرايه‌ي نقاط مذكور تلاقي پيدا كنند.

مجموعاً 28 ذوزنقه وجود دارد.

 

شكل 5.




ج – كايت
تنها يك شكل «كايت» به‌وجود خواهد آمد. چهار «كايت» از اين نوع وجود خواهد داشت به‌خاطر اين‌كه رأس با زاويه‌ي قايمه مي‌تواند از هريك از چهار گوشه‌ي آرايه‌ي نقاط مذكور انتخاب شود.

 

شكل 6.




د – اشكال محدب ديگر
دو نوع ديگر از اشكال محدب بدون اضلاع موازي وجود دارد (شكل 6). براي نوع اول از شكل 6 هريك از چهار ضلع آرايه‌ي نقاط مي‌تواند به‌عنوان ضلع با طول 2 و از آن‌جا هريك اضلاع مجاور با ضلع برابر 1 مي‌تواند انتخاب شود. بنابراين 8 نوع از اين اشكال وجود خواهد داشت.

براي نوع دوم از شكل 6 هريك از 8 پاره‌خط كناري آرايه‌ي نقاط با طول 1 مي‌تواند انتخاب شود؛ از آن‌جا بقيه‌ي شكل تعيين مي‌گردد. بنابراين 8 عدد از اين اشكال وجود خواهد داشت. در تمام حالت‌ها، 16 عدد از چنين اشكالي وجود خواهد داشت.

 

شكل 7.




هـ – اشكال مقعر
چهار نوع از اشكال «مقعر» وجود دارد. چهار نوع اول از شكل 7 (سمت چپ) وجود دارد بنابراين هريك از گوشه‌هاي چنين آرايه‌اي از نقاط در حال حاضر مي‌تواند به‌عنوان رأس گوشه‌ي پاييني و سمت چپ انتخاب شود.

هشت نوع از شكل دوم وجود دارد بنابراين علاوه بر چهار حالت براي رأس واقع در گوشه هم‌چنين دو حالت براي آن ضلعي وجود خواهد داشت كه دهانه‌ي زاويه‌ي منفرجه به‌سمت آن است.

هشت شكل از نوع سوم از شكل 7 وجود خواهد داشت؛ بنابراين چهار موقعيت براي ضلع با طول 2 وجود دارد كه مي‌تواند در هريك از چهار ضلع آرايه‌ي نقاط قرار گيرد.

هم‌چنين دو حالت براي اين‌كه زاويه‌ي منفرجه به‌سمت آن باز شود وجود دارد.

چهار حالت از شكل نوع اخير (نوع سوم از شكل 7) وجود دارد بنابراين دهانه‌ي زاويه‌ي منفرجه مي‌تواند به‌سمت هريك از چهار كناره‌ي آرايه‌ي نقاط باز شود. در تمام حالت‌ها 24 شكل مقعر وجود خواهد داشت (شكل 8).

 

شكل 8.

در شكل 8 تمام حالت‌هاي ممكن از اشكال مقعر را مشاهده خواهيد كرد. در تمام حالت‌ها تعداد چهارضلعي‌ها از رابطه‌ي ذيل محاسبه خواهد شد:







(رابطه‌ي 2)

براي بررسي اين امر كه تمام اشكال دقيقاً يك‌بار شمارش مي‌شوند موارد ذيل را در نظر مي‌گيريم.  روش براي انتخاب چهار نقطه از ميان 9 نقطه وجود دارد. از همه‌ي تركيب‌ها از چهار نقطه تنها مواردي كه تشكيل چهارضلعي نمي‌دهند عبارت‌اند از حالت‌هايي كه سه‌نقطه در راستاي يك خط باشند. سه نقطه در صورتي مي‌توانند در راستاي يك خط باشند كه بر روي هشت خط گذرنده از سه نقطه قرار داشته باشند (شكل 9).

 

شكل 9.


چهارمين نقطه مي‌تواند از هريك از 6 نقطه‌ي ديگري انتخاب شود كه بر روي آن خط قرار ندارند. بنابراين 48 تركيب از 4 نقطه وجود دارد كه نمي‌تواند تشكيل چهارضلعي دهند لذا تعداد تركيب‌ها از 4 نقطه كه تشكيل چهارضلعي مي‌دهند از رابطه‌ي ذيل به‌دست خواهد آمد:







(رابطه‌ي 3)

با فرض چهار نقطه غيرواقع بر يك خط دقيقاً يك شكل مقعر مي‌تواند رسم شود. بنابراين 70 تركيب از چهار نقطه براي 70 چهارضلعي مقعر خواهيم داشت. اما به هر حال، اين امر براي اشكال مقعر صادق نيست؛ بيش از يك شكل مقعر در ارتباط با چهار نقطه قابل ترسيم است.

هريك از 8 تركيب باقي‌مانده مي‌تواند در ارتباط با سه چهارضلعي متفاوت تشكيل شود (شكل 10). بنابراين 24 چهارضلعي مقعر وجود خواهد داشت. در تمام حالت‌ها تعداد چهارضلعي‌هايي كه با شمارش قبلي‌مان تطبيق دارد از رابطه‌ي ذيل به‌دست خواهد آمد:






(رابطه‌ي 4)

 

شكل 10.

1387/3/27 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/4/25
مـتـن : جواب من درست بود؟
پاسـخ : تاريخ ارسال: 1387/4/4

دوست خوبم!
با عرض معذرت از اون‌جايي كه اسم‌تون رو نمي‌دونم نمي‌تونم درباره‌ي سؤالي كه احتمالاً مطرح كردي نظر بدم.
اگر امكان داره دومرتبه جواب رو برامون بفرستين.
انشاءالله موفق باشي!

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/4/25
مـتـن : جواب من درست بود؟
پاسـخ : تاريخ ارسال: 1387/4/4

دوست خوبم!
از اون جايي كه اسمت رو ننوشتي من نمي‌دونم منظورت كدوم جوابه.
اگر امكان داره نام خودت رو اعلام كن.
منتظر حضور فعالت هستيم.
انشاءالله موفق باشي.

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/4/25
مـتـن : 94
پاسـخ : تاريخ ارسال: 1387/4/5

دوست خوبم!
از اين‌كه با شجاعت به اين سؤال پاسخ دادي ازت تشكر مي‌كنيم.
ولي دوست خوبم همه‌ي ما و دوستات منتظر علت جوابت هم هستيم.
هدف از طرح سؤال‌هاي اين‌جوري اينه كه قدرت تفكر و استدلال‌تون قوي باشه و لازمه‌ي اون اينه كه با شجاعت و عزت نفس به سؤال پاسخ بدين و درست بودن جواب هم اهميتي نداره.
اگرچه جوابي كه اعلام كردي كاملاً صحيح هم هست.
منتظر جوابت هستيم.
انشاءالله موفق باشي.

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/4/13
مـتـن : 94
پاسـخ : دوست خوبم!
سلام
از اين‌كه شجاعانه به سؤال پاسخ دادي ازت تشكر مي‌كنم.
ما و دوستات تو سايت رشد خيلي دوست داريم از استدلالت هم باخبر باشيم.
بنابراين اگرچه جواب سؤال رو هم داديم ولي دوست داريم از نحوه‌ي استدلال شما باخبر باشيم. اين‌جوري با روش‌هاي مختلفي آشنا مي‌شيم و در مسائل بعدي از اون استفاده خواهيم كرد.
منتظر جواب تكميليت هستيم.
ضمناً از تأخيري كه در پاسخگويي به اين سؤال پيش اومد ازت عذرخواهي مي‌كنم.
انشاءالله موفق باشي!

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/4/13
مـتـن : تعداد چهارضلعي هاي مقعر برابر است با (4+4)3 و تعداد چهارضلعي هاي محدب برابر است با 8 - 6*8 - (9,4)c . پس پاسخ مساله برابر است با مجموع دو عدد بالا يعني: 94
پاسـخ : تاريخ ارسال: 1387/4/3

دوست خوبم!
سلام
از اين‌كه چنين با دقت و زيبا و با روابط رياضي به سؤال پاسخ گفتي ازت تشكر مي‌كنم. جوابت كاملاً صحيحه.
بارك‌الله! آفرين! مرحبا! درود بر شما!
ضمناً از اين‌كه با تأخير به جوابت پاسخ گفتم ازت عذرخواهي مي‌كنم.
منتظر شركت فعالت در ساير مسابقه‌هاي بخش كامپيوتر هستم.
انشاءالله موفق باشي!

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content