XMod
 رياضيات كليدي به منطق (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 95)
رياضيات كليدي به منطق (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 95)
مصاحبه با دكتر «فوگرس آندره» (Fuggerth Endre) اولين عضو تيم شش نفره‌ي المپياد جهاني «شيمي» تيم مجارستان

رياضيات كليدي به منطق



اشاره

 

چهل‌امين المپياد جهاني شيمي از شنبه 22 تير تا دوشنبه 31 تير 1387 (12 تا 21 ژولاي 2008 ميلادي) در «بوداپست» مجاستان برگزار شد.

به‌عنوان سومين گزارش ترجمه‌ي مصاحبه‌اي را خدمتتان تقديم مي‌كنيم كه مسئولين برگزاري اين رويداد جهاني با دكتر «فوگرس آندره» (Fuggerth Endre) اولين عضو تيم شش نفره‌ي تيم مجارستان ترتيب داده‌اند



مقدمه


«فوگرس آندره» (Fuggerth Endre) يكي از شش عضو اولين تيم المپياد مجارستان است كه در اولين المپياد جهاني شيمي در 1347 (1968 ميلادي) در «پراگ» شركت كرد. وي در سال 1330 (1951 ميلادي) در شهر «بوداپست» به دنيا آمده است. جاذبه‌هاي علوم وي را خيلي زود به اين سمت كشاند اما قرض گرفتن و مطالعه‌ي جزوه‌هاي شيمي برادرش – كه 6 سال از وي بزرگ‌تر است - در حالي كه خود را براي امتحان آماده مي‌كرد، وي را به سمت شيمي كشاند.

پسرك جوان هر پول خردي را كه به دست مي‌آورد صرف آزمايشگاه خانگيش مي‌كرد. اين مسأله باعث شد والدينش تمركز زيادي بر روي رفتار او پيدا كنند. بدين ترتيب آزمايش‌هاي بسياري انجام داد كه باعث اعتماد به نفسش گرديد. 

با وجود اشتياق فراوان به شيمي رشته‌ي رياضي را در دبيرستان مشهور «فازكاس ميهالي» (Fazekas Mihaly) برگزيد.

وي ادعا مي‌كند رياضيات كليدي به منطق است و بدون منطق بي‌عيب و بي‌نقص هيچ دانشمند يا علمي ارزشمند نخواهد بود.

زمان با رياضيات هدر نمي‌رود و اين زمان را صرف خواندن انواع شيمي كرد اگرچه تنها مانع براي وي زبان مجاري بود. با چنين پيشينه‌اي ناچاراً عازم «پراگ» شد كه از نظر او يك مانع محسوب مي‌شد.

سال‌هايي كه براي تمرين توسط برگزاركنندگان آزمون‌هاي چكسلواكي برايش ارسال مي‌شد – چون محاسبه‌هاي ساده و سريع را مي‌طلبيد- نمي‌توانست بين شركت‌كنندگان در آزمون تمايز ايجاد كند.

وقتي به سال 1347 باز مي‌گرديم مي‌بينيم خط‌كش محاسباتي سريع‌ترين ابزار در آن زمان بود. علي‌رغم زبردستي قابل ستايشي كه داشت نه تنها در رياضي بلكه در شيمي نيز موفقيتي كسب نكرد. به طوري‌كه علي رغم اين‌كه شانس با او بود رتبه‌ي هفتم را كسب كرد و از تيم خارج شد.

به هر عضو تيم مهلت داده شد تا با سخنراني درباره‌ي موضوع دلخواه سخنراني كنند. وي اين مسأله را پذيرفت و برنده شد. وي سخنراني را بدون توجه به حضار با تسلط اجرا كرد و بخش مهمي از شيمي آلي را ارائه داد به‌گونه‌اي كه زماني كه سخنراني تمام شد معلمانش متحير ماندند و بدين ترتيب جايگاهي در تيم پيدا كرد. بنابراين تعجب‌آور نبود كه در دانشگاه در رشته‌ي شيمي آلي به تحصيل بپردازد و پايان‌نامه‌ي كارشناسي‌اش را در سال 1354 (1975 ميلادي) در اين رشته ارائه دهد.


موضوعي كه انتخاب كرد هم شامل روش‌هاي «كروماتروگرافي» بود و هم «اسپكتروسكوپي».
«كروماتروگرافي» در آن زمان با سرعت بسياري در حال رشد بود بنابراين تصميم گرفت زمان عمده‌اي را از پژوهش در شيمي آلي به علم جديدي اختصاص دهد كه دوران طفوليت خود را طي مي‌كرد.

«كروماتروگرافي مايع با عملكرد بالا» مانند يك آهنربا وي را به خود جذب كرد به‌طوري‌كه مطالعه‌هاي تخصصي در اين زمينه را آغاز كرد. اگرچه فعاليت در اين حوزه بعداً كم‌رنگ شد اما عشق وي به آن همچنان باقي بود.
وي اكنون فعاليت علمي انجام نمي‌دهد و در يك منطقه‌ي روستايي زندگي مي‌كند. وقت خود را صرف توسعه‌ي منزل و باغباني مي‌نمايد و تا مي‌تواند ميوه توليد مي‌كند.

دكتر «فوگرس آندره» (Fuggerth Endre) چرا شيمي را انتخاب كرديد؟


اوضاع و احوال نقش مهمي در اين انتخاب داشت. يادم مي‌آيد پدرم داراي تحصيلات بالايي نبود ولي باهوش بوده و مهارت بالايي داشت. وي مشترك يك مجله‌ي دانشگاهي با نام «يونيور زوم» (Univerzum) شده بود كه به‌طور ماهانه مقاله‌هايي به زبان اصلي – كه به زبان مجاري نيز ترجمه شده بود – همه‌ي شاخه‌هاي علمي شامل نتايج پژوهش‌هاي آن زمان در همه‌ي رشته‌هاي علمي بود، منتشر مي‌كرد. من علي‌رغم سنگيني مطالب براي يك كودك آن را مطالعه مي‌كردم. عشق در شيمي زماني در من ايجاد شد كه جزوه‌هاي برادر بزرگ‌ترم را در دبيرستان استفاده كردم و با متون عميق و در عين حال سخت مواجه شدم. اين كار خود را كرد.



آيا مسائل يا حوزه‌هايي در شيمي است كه به آن علاقه‌مند باشيد؟



اجازه بدهيد كمي فكر كنم. هميشه برايم ملاحظه‌ي تركيب شيميايي زمين به عنوان سياره‌اي منحصر به فرد در ميان ساير سياره‌هاي منظومه‌ي شمسي جالب بوده است. اگر زمين را با ساير سياره‌ها از لحاظ طبيعت تنوع و رنگارنگي طبيعتش مقايسه كنيد با اين حالت مواجه مي‌شويد. ممكن است سؤال شود آيا اين مسأله مي‌تواند به‌گونه‌اي با مبدأ حيات ارتباط داشته باشد

به نظر شما مهم‌ترين كشف شيميايي در دهه‌هاي اخير چه بوده است؟



چيزهاي جديد دوازده دو جين مطلب مي‌توانند باشند. هنوز موفقيت‌هاي عظيم به ندرت اتفاق مي‌افتد و تنها زماني‌كه از فاصله‌اي كاملاً دور به عقب نگاه مي‌كنيم معمولاً تنها در مكان‌هايي واقع مي‌شود كه سزاوار چنين موفقيت‌هايي هستند. باعث تأسف است ولي ان امر به علت طبيعت انساني فعاليت‌هاي پژوهشي است. محققي به نام «اچ. سي. براون» (H.C. Brown) - كه شاخه‌هاي شيمي آلي را كشف كرده و گسترش داد – حتي معرف‌هاي «گرينيارد» (Grignard) را به شدت مورد توجه قرار داد، جايزه‌ي نوبل را (تقديري خيلي مشابه با كشور مجارستان، «اولاه گيورگي» (Olah Gyorgy)) ده سال بعد از اين پژوهش كسب كرد. پژوهش‌هاي اين دانشمند ابزاري مفيد در «شيمي آلي سنتزي» (Synthetic Organic Chemistry) محسوب مي‌شد
به‌نظر مي‌رسد به روش‌هاي پايه توجه كم‌تري مي‌شود.
به‌عنوان مثال تفسير و معادل‌هاي اندكي كه توسط يك فيزيك‌دان قديمي تقريباً به‌صورت غير رسمي در كنفرانس «ال‌جوبولجانا» (Ljublijana) (پايتخت اسلواني) ارائه شد مي‌تواند رده‌پايي از منشأ «اسپكتروسكوپي رزونانس مغناطيسي هسته‌اي دو بعدي» (2D NMR Spectroscopy) نشان دهد كه امروزه ابزاري بي‌نهايت مفيد محسوب مي‌شود.



درباره‌ي مهم ترين اكتشاف خود صحبت بفرماييد



زماني‌ را كه در سال 1361 (1982 ميلادي) با تلاشي توأم با تفكر مواجه شدم، منشأ موفقيت خود محسوب مي‌كنم. در آن زمان پنج سال سرسختانه تلاش كردم نتيجه‌ي آن «كروموتوگرافي گازي منطقه‌اي» (Zone Gas Choromatography) نام گرفت. اين مسر بعداً دروازه‌ي «كروموتوگرافي گازي چند بعدي» (Mulyidimensional Gas Chromatography) را گشود.

به‌نظر شما المپياد شبيه چيست؟ آيا پيروزي در آن سخت است؟



واقعاً به دست آوردن موقعيت در تيم مشكل است. در مجارستان قديماً آزمون مقدماتي برگزار مي‌شد. در «پراگ» مسائل المپياد خوشبختانه با بالاتر رفتن مشهود بخش آزمون عملي رنگ، لعاب و تنوع بيش‌تري پيدا كرد.

در اولين المپياد خطايي قابل بخشش توسط كميته‌ي برگزاري صورت گرفت. تا آن زمان گير افراط در انباشتن اطلاعات در مغزم بودم و جواب‌هاي سؤا‌ل‌ها را به راحتي و با خوشحالي به‌دست مي‌آوردم.



از سرنوشت ساير اعضاي تيم در آن زمان اطلاع داريد؟



در واقع نه! تنها يكي از پنج عضو تيم شيمي به‌طور حرفه‌اي اين رشته را ادامه داد. نام او «دلي جانوز» (Deli Janos) است كه با هم در يك كلاس دانشگاه شركت كرده و دوست قديمي محسوب مي‌شويم.

فكر مي‌كنيد ممكن است سؤال‌هاي آزمون تئوري شيمي بر اساس مسائل روز زندگي براي چنين رقابت‌هايي طرح شود؟




نسبتاً مشكل‌پسند هستم. شيمي با تخيل پيش نمي‌رود. حتي اگر كارهاي تخيلي برجسته باشد. آن‌هايي كه حقايق بيش‌تري را مي‌دانند در آغاز كارشان در موقعيت‌هاي به مراتب بهتري قرار دارند. در آن حال جمع كردن حقايق انتها ندارد. نمي‌توان از ياد برد كه دبيرستان‌ها در سن بچه‌هاي المپيادي وظايفي غير از آن‌چه دارند كه در المپياد خواسته مي‌شود به‌گونه‌اي كه بچه‌هاي المپيادي در آغاز راه با خواسته‌هاي غير عادي مواجه مي‌شوند. بنابراين سنجش سعي و كوشش و از خود گذشتگي ساده‌تر از سنجش هوش به تنهايي است.

اين مسأله به‌خصوص زماني كه سؤال‌ها به‌گونه‌اي باشند كه نياز به استدلال نداشته باشند و تنها يك روش براي حل مسأله وجود داشته باشد بيش‌تر عينينت مي‌يابند تا اين‌كه تعداد زيادي جواب استاندارد پيشنهاد شود.

اين در حالي‌ است كه در حال حاضر دانش‌اموزان در هر دوره از مسابقه‌ها بهترين عملكرد خود را به نمايش مي‌گذارند ولي مسائل زندگي و واقعي بعداً براي‌اشان ظهور مي‌كند
افراد ممكن است مغايرت المپيادهاي علمي را با بازي‌هاي ورزشي المپيك از چند جنبه مقايسه كنند. يكي از تفاوت‌ها چگونگي شناساندن شركت‌كنندگان است.



ورزشكاران جوان به‌مراتب بيش‌تر شناخته خواهند شد و براي آن‌ها جشن‌هاي متفاوتي نسبت

 به شركت‌كنندگان المپيادهاي علمي برگزار مي‌شود. نظرتان راجع به اين تفاوت‌ها چيست؟ 
واقعاً مغايرت‌ها خيلي زياد است. اين مسؤوليت بر عهده‌ي رسانه‌هاست. مطلوب آن است كه هم از لحاظ فرهنگي و هم اجتماعي روش غلط معرفي قهرمانان را تغيير داده، برروي جوانان تيزهوشي كه در ميان‌امان زندگي مي‌كنند بيش‌تر تبليغ كنيم.

در اين‌صورت قهرمان‌پروري ما شامل افراد بيش‌تري مي‌شود. بيش‌تر و هدف‌مندتر پيشرفت مي‌كنيم و هزينه‌ي كم‌تري را صرف خواهيم كرد. علاوه‌برآن افراد تيزهوش شانس كم‌تري براي از خود بي‌خود شدن در مسيرشان خواهند داشت.

چرا فكر مي‌كنيد امروزه اكثر مردم از شيمي متنفر هستند؟


اول بايد بگويم اين تفكر صحيح نيست. هنوز دو مشكل را مشاهده مي‌كنم:

يكي اين‌كه افراد معمولاً نمي‌پذيرند كه مفاهيم شيمي بسياري از وجوه زندگي روزمره‌ي ما را احاطه كرده است. به‌علاوه آنان به اين مسائل اهميتي نمي‌دهند.

به‌عنوان مثال به مواردي نظير ذيل دقت كنيد، هرچند مثال‌هايي كوچك محسوب مي‌شوند:

     -استفاده از آتش‌بازي‌ها

     -شيريني‌ها در جشن‌ها

     -موارد وسيع استفاده از داروها

     -پيشنهادهاي كوركورانه‌ي تعديل كننده‌هاي شيميايي در صنايع غذايي



مربيان بايد فرصتي براي توضيح مفاهيم مربوط البته مطابق با سطح دانش‌اموزان براي روشن كردن موارد ابهام بدهند.

به‌گونه‌اي كه بتوانند در اين موارد متداول به‌عنوان نتيجه‌اي مهم فايق آيد.

دومين مشكل رفتار مجموعاً منفي نسبت به شيمي است. عمدتاً به اين خاطر كه مردم زيادي اعتقاد دارند كه مواد شيميايي باعث آلودگي محيط زيست شده است. شركت شيميايي «كاردينال» (Cardinal) مكاني‌ است كه نشان مي‌دهد اين تصور غلط است.

خود صنايع، حمل و نقل، مصرف محيط زيست را آلوده مي‌كنند و اين همه به‌خاطر نياز روزافزون نوع بشر است. موضوع روشن شد؟!



آيا شما رشته‌ي تخصصي خود را دنبال مي‌كنيد يا رشته‌ي ديگري را برمي‌گزينيد؟


نمي‌توانم بر اين احساس خود فايق شوم كه گويا ژن‌هايي در وجود من وجود دارند كه مرا تنها براي شيمي ساخته‌اند. بنابراين نقطه‌ي آغاز ديگر - اگرچه ممكن است در ابتدا متفاوت باشند و مرا به رشته‌اي با پيچيدگي كم‌تر هدايت كنند – مطمئناً مرا در سرزمين شيمي ساكن خواهند كرد.

من هم‌چنين نياز به چشم تيزبين دارم تا باز شود و تغييرها را مشاهده كرده، نشاني آن‌را اعلام كند:

     -مباحث محيطي

     -بدرفتاري صنعت با علم

     -توجيه تقدم‌هاي پژوهشي

     -و ...

توجه به اين موضوع براي آن‌هايي كه هنوز فعال هستند و در موقعيت تأثير‌گذار قرار دارند لازم است.

 

1387/5/14 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 رياضيات كليدي به منطق (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 95)
رياضيات كليدي به منطق (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 95)
مصاحبه با دكتر «فوگرس آندره» (Fuggerth Endre) اولين عضو تيم شش نفره‌ي المپياد جهاني «شيمي» تيم مجارستان

رياضيات كليدي به منطق



اشاره

 

چهل‌امين المپياد جهاني شيمي از شنبه 22 تير تا دوشنبه 31 تير 1387 (12 تا 21 ژولاي 2008 ميلادي) در «بوداپست» مجاستان برگزار شد.

به‌عنوان سومين گزارش ترجمه‌ي مصاحبه‌اي را خدمتتان تقديم مي‌كنيم كه مسئولين برگزاري اين رويداد جهاني با دكتر «فوگرس آندره» (Fuggerth Endre) اولين عضو تيم شش نفره‌ي تيم مجارستان ترتيب داده‌اند



مقدمه


«فوگرس آندره» (Fuggerth Endre) يكي از شش عضو اولين تيم المپياد مجارستان است كه در اولين المپياد جهاني شيمي در 1347 (1968 ميلادي) در «پراگ» شركت كرد. وي در سال 1330 (1951 ميلادي) در شهر «بوداپست» به دنيا آمده است. جاذبه‌هاي علوم وي را خيلي زود به اين سمت كشاند اما قرض گرفتن و مطالعه‌ي جزوه‌هاي شيمي برادرش – كه 6 سال از وي بزرگ‌تر است - در حالي كه خود را براي امتحان آماده مي‌كرد، وي را به سمت شيمي كشاند.

پسرك جوان هر پول خردي را كه به دست مي‌آورد صرف آزمايشگاه خانگيش مي‌كرد. اين مسأله باعث شد والدينش تمركز زيادي بر روي رفتار او پيدا كنند. بدين ترتيب آزمايش‌هاي بسياري انجام داد كه باعث اعتماد به نفسش گرديد. 

با وجود اشتياق فراوان به شيمي رشته‌ي رياضي را در دبيرستان مشهور «فازكاس ميهالي» (Fazekas Mihaly) برگزيد.

وي ادعا مي‌كند رياضيات كليدي به منطق است و بدون منطق بي‌عيب و بي‌نقص هيچ دانشمند يا علمي ارزشمند نخواهد بود.

زمان با رياضيات هدر نمي‌رود و اين زمان را صرف خواندن انواع شيمي كرد اگرچه تنها مانع براي وي زبان مجاري بود. با چنين پيشينه‌اي ناچاراً عازم «پراگ» شد كه از نظر او يك مانع محسوب مي‌شد.

سال‌هايي كه براي تمرين توسط برگزاركنندگان آزمون‌هاي چكسلواكي برايش ارسال مي‌شد – چون محاسبه‌هاي ساده و سريع را مي‌طلبيد- نمي‌توانست بين شركت‌كنندگان در آزمون تمايز ايجاد كند.

وقتي به سال 1347 باز مي‌گرديم مي‌بينيم خط‌كش محاسباتي سريع‌ترين ابزار در آن زمان بود. علي‌رغم زبردستي قابل ستايشي كه داشت نه تنها در رياضي بلكه در شيمي نيز موفقيتي كسب نكرد. به طوري‌كه علي رغم اين‌كه شانس با او بود رتبه‌ي هفتم را كسب كرد و از تيم خارج شد.

به هر عضو تيم مهلت داده شد تا با سخنراني درباره‌ي موضوع دلخواه سخنراني كنند. وي اين مسأله را پذيرفت و برنده شد. وي سخنراني را بدون توجه به حضار با تسلط اجرا كرد و بخش مهمي از شيمي آلي را ارائه داد به‌گونه‌اي كه زماني كه سخنراني تمام شد معلمانش متحير ماندند و بدين ترتيب جايگاهي در تيم پيدا كرد. بنابراين تعجب‌آور نبود كه در دانشگاه در رشته‌ي شيمي آلي به تحصيل بپردازد و پايان‌نامه‌ي كارشناسي‌اش را در سال 1354 (1975 ميلادي) در اين رشته ارائه دهد.


موضوعي كه انتخاب كرد هم شامل روش‌هاي «كروماتروگرافي» بود و هم «اسپكتروسكوپي».
«كروماتروگرافي» در آن زمان با سرعت بسياري در حال رشد بود بنابراين تصميم گرفت زمان عمده‌اي را از پژوهش در شيمي آلي به علم جديدي اختصاص دهد كه دوران طفوليت خود را طي مي‌كرد.

«كروماتروگرافي مايع با عملكرد بالا» مانند يك آهنربا وي را به خود جذب كرد به‌طوري‌كه مطالعه‌هاي تخصصي در اين زمينه را آغاز كرد. اگرچه فعاليت در اين حوزه بعداً كم‌رنگ شد اما عشق وي به آن همچنان باقي بود.
وي اكنون فعاليت علمي انجام نمي‌دهد و در يك منطقه‌ي روستايي زندگي مي‌كند. وقت خود را صرف توسعه‌ي منزل و باغباني مي‌نمايد و تا مي‌تواند ميوه توليد مي‌كند.

دكتر «فوگرس آندره» (Fuggerth Endre) چرا شيمي را انتخاب كرديد؟


اوضاع و احوال نقش مهمي در اين انتخاب داشت. يادم مي‌آيد پدرم داراي تحصيلات بالايي نبود ولي باهوش بوده و مهارت بالايي داشت. وي مشترك يك مجله‌ي دانشگاهي با نام «يونيور زوم» (Univerzum) شده بود كه به‌طور ماهانه مقاله‌هايي به زبان اصلي – كه به زبان مجاري نيز ترجمه شده بود – همه‌ي شاخه‌هاي علمي شامل نتايج پژوهش‌هاي آن زمان در همه‌ي رشته‌هاي علمي بود، منتشر مي‌كرد. من علي‌رغم سنگيني مطالب براي يك كودك آن را مطالعه مي‌كردم. عشق در شيمي زماني در من ايجاد شد كه جزوه‌هاي برادر بزرگ‌ترم را در دبيرستان استفاده كردم و با متون عميق و در عين حال سخت مواجه شدم. اين كار خود را كرد.



آيا مسائل يا حوزه‌هايي در شيمي است كه به آن علاقه‌مند باشيد؟



اجازه بدهيد كمي فكر كنم. هميشه برايم ملاحظه‌ي تركيب شيميايي زمين به عنوان سياره‌اي منحصر به فرد در ميان ساير سياره‌هاي منظومه‌ي شمسي جالب بوده است. اگر زمين را با ساير سياره‌ها از لحاظ طبيعت تنوع و رنگارنگي طبيعتش مقايسه كنيد با اين حالت مواجه مي‌شويد. ممكن است سؤال شود آيا اين مسأله مي‌تواند به‌گونه‌اي با مبدأ حيات ارتباط داشته باشد

به نظر شما مهم‌ترين كشف شيميايي در دهه‌هاي اخير چه بوده است؟



چيزهاي جديد دوازده دو جين مطلب مي‌توانند باشند. هنوز موفقيت‌هاي عظيم به ندرت اتفاق مي‌افتد و تنها زماني‌كه از فاصله‌اي كاملاً دور به عقب نگاه مي‌كنيم معمولاً تنها در مكان‌هايي واقع مي‌شود كه سزاوار چنين موفقيت‌هايي هستند. باعث تأسف است ولي ان امر به علت طبيعت انساني فعاليت‌هاي پژوهشي است. محققي به نام «اچ. سي. براون» (H.C. Brown) - كه شاخه‌هاي شيمي آلي را كشف كرده و گسترش داد – حتي معرف‌هاي «گرينيارد» (Grignard) را به شدت مورد توجه قرار داد، جايزه‌ي نوبل را (تقديري خيلي مشابه با كشور مجارستان، «اولاه گيورگي» (Olah Gyorgy)) ده سال بعد از اين پژوهش كسب كرد. پژوهش‌هاي اين دانشمند ابزاري مفيد در «شيمي آلي سنتزي» (Synthetic Organic Chemistry) محسوب مي‌شد
به‌نظر مي‌رسد به روش‌هاي پايه توجه كم‌تري مي‌شود.
به‌عنوان مثال تفسير و معادل‌هاي اندكي كه توسط يك فيزيك‌دان قديمي تقريباً به‌صورت غير رسمي در كنفرانس «ال‌جوبولجانا» (Ljublijana) (پايتخت اسلواني) ارائه شد مي‌تواند رده‌پايي از منشأ «اسپكتروسكوپي رزونانس مغناطيسي هسته‌اي دو بعدي» (2D NMR Spectroscopy) نشان دهد كه امروزه ابزاري بي‌نهايت مفيد محسوب مي‌شود.



درباره‌ي مهم ترين اكتشاف خود صحبت بفرماييد



زماني‌ را كه در سال 1361 (1982 ميلادي) با تلاشي توأم با تفكر مواجه شدم، منشأ موفقيت خود محسوب مي‌كنم. در آن زمان پنج سال سرسختانه تلاش كردم نتيجه‌ي آن «كروموتوگرافي گازي منطقه‌اي» (Zone Gas Choromatography) نام گرفت. اين مسر بعداً دروازه‌ي «كروموتوگرافي گازي چند بعدي» (Mulyidimensional Gas Chromatography) را گشود.

به‌نظر شما المپياد شبيه چيست؟ آيا پيروزي در آن سخت است؟



واقعاً به دست آوردن موقعيت در تيم مشكل است. در مجارستان قديماً آزمون مقدماتي برگزار مي‌شد. در «پراگ» مسائل المپياد خوشبختانه با بالاتر رفتن مشهود بخش آزمون عملي رنگ، لعاب و تنوع بيش‌تري پيدا كرد.

در اولين المپياد خطايي قابل بخشش توسط كميته‌ي برگزاري صورت گرفت. تا آن زمان گير افراط در انباشتن اطلاعات در مغزم بودم و جواب‌هاي سؤا‌ل‌ها را به راحتي و با خوشحالي به‌دست مي‌آوردم.



از سرنوشت ساير اعضاي تيم در آن زمان اطلاع داريد؟



در واقع نه! تنها يكي از پنج عضو تيم شيمي به‌طور حرفه‌اي اين رشته را ادامه داد. نام او «دلي جانوز» (Deli Janos) است كه با هم در يك كلاس دانشگاه شركت كرده و دوست قديمي محسوب مي‌شويم.

فكر مي‌كنيد ممكن است سؤال‌هاي آزمون تئوري شيمي بر اساس مسائل روز زندگي براي چنين رقابت‌هايي طرح شود؟




نسبتاً مشكل‌پسند هستم. شيمي با تخيل پيش نمي‌رود. حتي اگر كارهاي تخيلي برجسته باشد. آن‌هايي كه حقايق بيش‌تري را مي‌دانند در آغاز كارشان در موقعيت‌هاي به مراتب بهتري قرار دارند. در آن حال جمع كردن حقايق انتها ندارد. نمي‌توان از ياد برد كه دبيرستان‌ها در سن بچه‌هاي المپيادي وظايفي غير از آن‌چه دارند كه در المپياد خواسته مي‌شود به‌گونه‌اي كه بچه‌هاي المپيادي در آغاز راه با خواسته‌هاي غير عادي مواجه مي‌شوند. بنابراين سنجش سعي و كوشش و از خود گذشتگي ساده‌تر از سنجش هوش به تنهايي است.

اين مسأله به‌خصوص زماني كه سؤال‌ها به‌گونه‌اي باشند كه نياز به استدلال نداشته باشند و تنها يك روش براي حل مسأله وجود داشته باشد بيش‌تر عينينت مي‌يابند تا اين‌كه تعداد زيادي جواب استاندارد پيشنهاد شود.

اين در حالي‌ است كه در حال حاضر دانش‌اموزان در هر دوره از مسابقه‌ها بهترين عملكرد خود را به نمايش مي‌گذارند ولي مسائل زندگي و واقعي بعداً براي‌اشان ظهور مي‌كند
افراد ممكن است مغايرت المپيادهاي علمي را با بازي‌هاي ورزشي المپيك از چند جنبه مقايسه كنند. يكي از تفاوت‌ها چگونگي شناساندن شركت‌كنندگان است.



ورزشكاران جوان به‌مراتب بيش‌تر شناخته خواهند شد و براي آن‌ها جشن‌هاي متفاوتي نسبت

 به شركت‌كنندگان المپيادهاي علمي برگزار مي‌شود. نظرتان راجع به اين تفاوت‌ها چيست؟ 
واقعاً مغايرت‌ها خيلي زياد است. اين مسؤوليت بر عهده‌ي رسانه‌هاست. مطلوب آن است كه هم از لحاظ فرهنگي و هم اجتماعي روش غلط معرفي قهرمانان را تغيير داده، برروي جوانان تيزهوشي كه در ميان‌امان زندگي مي‌كنند بيش‌تر تبليغ كنيم.

در اين‌صورت قهرمان‌پروري ما شامل افراد بيش‌تري مي‌شود. بيش‌تر و هدف‌مندتر پيشرفت مي‌كنيم و هزينه‌ي كم‌تري را صرف خواهيم كرد. علاوه‌برآن افراد تيزهوش شانس كم‌تري براي از خود بي‌خود شدن در مسيرشان خواهند داشت.

چرا فكر مي‌كنيد امروزه اكثر مردم از شيمي متنفر هستند؟


اول بايد بگويم اين تفكر صحيح نيست. هنوز دو مشكل را مشاهده مي‌كنم:

يكي اين‌كه افراد معمولاً نمي‌پذيرند كه مفاهيم شيمي بسياري از وجوه زندگي روزمره‌ي ما را احاطه كرده است. به‌علاوه آنان به اين مسائل اهميتي نمي‌دهند.

به‌عنوان مثال به مواردي نظير ذيل دقت كنيد، هرچند مثال‌هايي كوچك محسوب مي‌شوند:

     -استفاده از آتش‌بازي‌ها

     -شيريني‌ها در جشن‌ها

     -موارد وسيع استفاده از داروها

     -پيشنهادهاي كوركورانه‌ي تعديل كننده‌هاي شيميايي در صنايع غذايي



مربيان بايد فرصتي براي توضيح مفاهيم مربوط البته مطابق با سطح دانش‌اموزان براي روشن كردن موارد ابهام بدهند.

به‌گونه‌اي كه بتوانند در اين موارد متداول به‌عنوان نتيجه‌اي مهم فايق آيد.

دومين مشكل رفتار مجموعاً منفي نسبت به شيمي است. عمدتاً به اين خاطر كه مردم زيادي اعتقاد دارند كه مواد شيميايي باعث آلودگي محيط زيست شده است. شركت شيميايي «كاردينال» (Cardinal) مكاني‌ است كه نشان مي‌دهد اين تصور غلط است.

خود صنايع، حمل و نقل، مصرف محيط زيست را آلوده مي‌كنند و اين همه به‌خاطر نياز روزافزون نوع بشر است. موضوع روشن شد؟!



آيا شما رشته‌ي تخصصي خود را دنبال مي‌كنيد يا رشته‌ي ديگري را برمي‌گزينيد؟


نمي‌توانم بر اين احساس خود فايق شوم كه گويا ژن‌هايي در وجود من وجود دارند كه مرا تنها براي شيمي ساخته‌اند. بنابراين نقطه‌ي آغاز ديگر - اگرچه ممكن است در ابتدا متفاوت باشند و مرا به رشته‌اي با پيچيدگي كم‌تر هدايت كنند – مطمئناً مرا در سرزمين شيمي ساكن خواهند كرد.

من هم‌چنين نياز به چشم تيزبين دارم تا باز شود و تغييرها را مشاهده كرده، نشاني آن‌را اعلام كند:

     -مباحث محيطي

     -بدرفتاري صنعت با علم

     -توجيه تقدم‌هاي پژوهشي

     -و ...

توجه به اين موضوع براي آن‌هايي كه هنوز فعال هستند و در موقعيت تأثير‌گذار قرار دارند لازم است.

 

1387/5/14 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content