XMod
 پرتو گاما بدون بار با حركت در جهت مستقيم (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 134)
پرتو گاما بدون بار با حركت در جهت مستقيم (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 134)
اگرچه «جهت» و «نوع» ذره‌هاي ناشي از پرتو گاما را تعيين كرده‌ايم ولي تاكنون نتوانسته‌ايم «انرژي» اين ذره‌ها را بيابيم. تنها مي‌توانيم بگوييم «آستانه‌ي پايين» انرژي چقدر است ... مصاحبه با دكتر محمود بهمن‌آبادي - قسمت اول

پرتو گاما

بدون بار با حركت در جهت مستقيم




قسمت اول | قسمت دوم

اشاره

بنا داريم مصاحبه‌هايي را با اساتيد برتر رشته‌هاي مختلف علوم براي‌تان آماده كنيم. اين نويد را به شما مي‌دهيم در آينده‌اي نه‌چندان دور، خواننده‌ي مصاحبه‌هايي شنيدني از اين اساتيد گرامي خواهيد بود.

وقتي از جناب دكتر «محمود بهمن‌آبادي» تقاضا كرديم چند كلمه‌اي صحبت داشته باشيم تا با فعاليت‌هاي اين استاد گرامي – كه داراي سوابقي هم در المپياد فيزيك هستند – آشنا شويم با روي باز از ما استقبال كردند.

سخنوري، دقت در پاسخگويي و رفع اشكال در سؤال‌هاي همكاران‌مان – كه بعضاً سؤال‌ها ناشايانه مطرح مي‌شد -، احترام بسيار به اساتيدشان از ويژگي‌هاي بارز اين استاد گرامي است.

با جستجويي هرچند كوتاه در اينترنت مي‌توان فعاليت‌هاي بي‌شماري از اين محقق گرامي برشمرد كه مختصراً مواردي نظير ذيل را براي‌تان انتخاب كرديم. اميدواريم از اين مصاحبه – كه در دو قسمت براي‌تان ارائه مي‌شود – لذت ببريد.

«محمود بهمن‌آبادي» در تهران متولد شد. دوره‌ي كارشناسي را در رشته‌ي فيزيك در دانشگاه صنعتي شريف گذراند. در همان دانشگاه از پايان‌نامه‌ي كارشناسي ارشدش با عنوان ذيل با راهنمايي يكي از اساتيد برجسته‌ي‌ دانشگاه صنعتي شريف دكتر «جلال صميمي» دفاع كرد: «ژيروسكوپ و آونگ فوكو».

اكنون استاديار دانشكده‌ي فيزيك دانشگاه صنعتي شريف و داراي عضويت در كميته‌ي فيزيك باشگاه دانش‌پژوهان جوان است.

اگر بخواهيم به برخي از فعاليت‌هاي علمي محقق گرامي اشاره داشته باشيم مي‌توانيم به موارد متعدد از جمله موارد ذيل بپردازيم:

- همكاري در پروژه‌ با عنوان ذيل به‌عنوان برگزيده‌ي نوزدهمين جشنواره‌ي خوارزمي در سال 1384 با سرپرستي استاد گرانقدر دكتر «جلال صميمي»:

«رصد گسیل پرتو گامای TeV از چشمه‌های نقطه‌ای پرتو گامای EGRET»

- عضويت در گروه سرپرستي تيم‌هاي اعزامي جمهوري اسلامي ايران در المپيادهاي جهاني

- عضويت در هيأت رئيسه‌ي «انجمن نجوم ايران»

- عضويت و فعاليت در «رصدخانه‌‌ي البرز» دانشگاه صنعتي شريف

- مشاوره‌ي علمي نشريه‌ي «تكانه» (نشريه‌ي دانشجويان فيزيك دانشگاه صنعتي شريف)

- عضويت و دبیري کمیته‌ي اجرایی سومين كنفرانس ملي خلأ ايران (24 و 25 بهمن 1386)


با توجه به سوابق اين محقق گرامي در آموزش و حضور مداوم در عرصه‌ي المپياد فيزيك، كتابي با عنوان ذيل توسط ايشان نگارش يافته است كه از كتاب‌هاي مفيد براي آناني است كه مي‌خواهند خود را براي مرحله‌ي دوم المپياد آماده كنند:

- بهمن‌آبادي، محمود؛ «آزمون‌هاي تابستاني المپياد فيزيك با پاسخهاي تشريحي: تابستان 1376 و 1379».



به‌عنوان سؤال اول خودتان را معرفي کنيد.

من «محمود بهمن­آبادي» متولد سال 1343 بوده و در تهران متولد شدم. دبستان را در مدرسه­اي به‌نام «عارف» - که درحال حاضر احتمالاً نامش تغيير کرده - در خيابان تهران­نو بودم و دوره‌ي راهنمايي را هم در همان خيابان در مدرسه‌ي «احمديه» گذراندم.

سپس دبيرستان را در مدرسه‌ي «کمال» واقع در منطقه‌ي 8 تهران، خيابان سمنگان سپري كردم.



تمام ستارگاني كه ما مي‌شناسيم اين‌طور نيست كه همه طيف نور مرئي داشته باشند و با تلسكوپ‌هاي معمولي ديده شوند.


شما در چه دانشگاه‌هايي تحصيل کرده­ايد؟

تمام تحصيلات دانشگاهي را در دانشگاه «صنعتي شريف» بودم. سال 1362 وارد اين دانشگاه شدم و دوره‌ي کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکترا را در اين دانشگاه گذراندم و در حال حاضر هم استاد همين دانشگاه هستم.

رشته‌ي تحصيلي من «فيزيک» و تخصّصم در «نجوم» است.



دكتر «جلال صميمي»

ستارگان مي‌توانند داراي تابش‌هاي الكترومغناطيسي ديگري هم نظير: راديويي، مادون قرمز، پرتو ايكس، پرتو گاما و ... باشند.


در مورد پروژه­هاي پژوهشي خودتان بگوييد.

پروژه‌ي من در دوره‌ي فوق ليسانس ساخت يك «آونگ فوکو» بود. در دوره‌ي دکترا و پس از آن در كنار استاد عزيزم جناب دکتر «صميمي» در زمينه‌ي «نجوم پرتوهاي گاما» فعاليت داشته و دارم.

کارهاي من بيش‌تر تجربي است و گاهي هم ناخنكي به تئوري­هاي مربوط مي‌زنيم. در اين راستا اميدواريم به‌زودي بتوانيم يک رصدخانه‌ي خيلي‌خوب در زمينه‌ي نجوم «پرتوهاي گاما» و «پرتوهاي كيهاني» احداث کنيم.



از فرايندهايي كه در اجرام آسماني اتفاق مي‌افتد مي‌توانيم به رخدادهاي درون آن‌ها پي ببريم.


درباره‌ي يکي از پروژه­هاي‌تان کمي توضيح دهيد.

شما وقتي ستاره­اي را نگاه مي­کنيد در واقع نورش را مي­بينيد يعني مي­توانيد فرايندهاي اتمي که در ستاره­ رخ مي­دهد را تشخيص دهيد و از آن‌جا به عناصر تشکيل دهنده‌ي ستاره پي ببريد.

تابش گاما فوتون‌هاي بسيار پرانرژي هستند كه در فرايندها خاصي توليد مي‌شوند.



از رنگش؟!
در واقع از رنگش و از نوع اسپکتروسکوپي که روي نورها انجام مي­شود. تمام ستاره­هايي که ما مي­شناسيم اين­طور نيستند که همه طيف نور مرئي داشته باشند و با تلسکوپ‌هاي معمولي ديده ­شوند.

آن‌ها مي­توانند تابش­هاي الکترومغناطيسي ديگري هم داشته باشند

به‌عنوان مثال:

- تابش راديويي
- تابش مادون قرمز
- پرتو ايکس
- و يا پرتو گاما.

در واقع از فرايندهايي که در اجرام آسماني اتفاق مي­افتد مي­توانيم پي ببريم که چه رخدادهايي در آن‌ها رخ مي‌­دهد.

به‌عنوان مثال: اگر «پرتو ايکس» ببينيم متوجه مي­شويم واکنش­هاي خاصي در آن‌جا در حال روي دادن است که تابش آن­ها در «پرتو ايکس» است.

بعد ما اين­ها را با اطلاعات آزمايشگاهي­ تطبيق داده و پي مي­بريم چه رويدادهايي در حال انجام شدن است.

«پرتو گاما» هم همين‌طور است. وقتي مي‌گوييم «تابش گاما» يعني تابشي با انرژي زياد. در واقع «تابش گاما» فوتون‌هاي بسيار پُرانرژي هستند و در فرايندهاي خاصَي توليد مي‌شود و ما مي­توانيم در مورد منشأ آن‌ها بحث كنيم و طبيعتاً مي­توانيم چشمه‌ي توليد آن‌ها را در کهکشان کشف کنيم. «پرتو گاما» ذره­اي است بدون بار الکتريکي.

همه‌ي مي­دانيم اگر يک بار الکتريکي در يک ميدان مغناطيسي حرکت کند حتماً منحرف مي­شود. كهکشان ما از ميدان مغناطيسي پُر است؛ بنابراين اگر يک فوتون - كه بدون بار الكتريكي است - از جايي منشأ بگيرد در اين ميدان مغناطيسي منحرف نخواهد شد.

پس اين فوتون از جايي كه توليد شده اگر در مسيرش - كه مستقيم است – به‌سمت زمين بيايد سمت و سويي که «پرتو گاما» نشان مي­دهد همان جهت منشأ آن است.

بنابراين مي­توانيم منشأ چنين اجرامي را پيدا کنيم. اين­ها مي­تواند در «کيهان­شناسي» و «اخترفيزيک» بسيار مهم باشد.



پرتو گاما ذره‌اي است بدون بار الكتريكي؛ بنابراين در ميدان‌هاي مغناطيسي كهكشان‌ها منحرف نخواهد شد.










اگرچه «جهت» و «نوع» ذره‌هاي ناشي از پرتو گاما را تعيين كرده‌ايم ولي تاكنون نتوانسته‌ايم «انرژي» اين ذره‌ها را بيابيم. تنها مي‌توانيم بگوييم «آستانه‌ي پايين» انرژي چقدر است.


فوتون از جايي كه توليد شده اگر در مسيرش - كه مستقيم است –
به‌سمت زمين بيايد سمت و سويي که «پرتو گاما» نشان مي‌دهد
همان جهت منشأ آن است.


منظور شما از «چشمه» چيست؟

منظورم همان اجرام آسماني هستند که اين پرتوها را تابش مي‌کنند (مثل يک لامپ كه مي‌تواند تابش مرئي داشته باشد).

وقتي مي­گويم «چشمه» منظورم همان اجرام آسماني هستند که مولد اين پرتوها هستند و من به اين ترتيب مي­توانم منشأ و چشمه‌ي اين پرتوها را پيدا کنم که به‌دست آوردن اين اطلاعات بسياري از سؤال‌هاي اخترفيزيکي و کيهان­شناسي را پاسخ مي‌دهد.




خيلي طول مي­کشد تا به سطح زمين برسد، درست است؟!

خب طبيعي است وقتي فاصله‌ي اين­ چشمه‌ها چندين هزار سال نوري باشد - چون پرتوها با سرعت نور حرکت مي­کنند - پس چندين هزار سال طول مي‌کشد از آن‌جا به ما برسند.


فاصله‌ي چشمه‌ها چندين هزار سال نوري است؛
چون پرتوها با سرعت نور حرکت مي‌کنند
پس چندين هزار سال طول مي‌کشد از آن‌جا به ما برسند.


يعني امکان دارد نوري که الان به سطح زمين مي­رسد مبدأ آن از بين رفته باشد؟

بله ممکن است از بين رفته باشد و متناسب با فاصله‌ي آن از ما، وضعيت گذشته‌ي آن را مي­بينيم. هرچه آن جسم دورتر باشد وضعيت قبل‌تر آن را مي­بينيد.

به‌عنوان مثال:

وقتي به خورشيد نگاه مي‌كنيم در واقع 8 دقيقه قبلش را داريم مي­بينيم.

به‌همين ترتيب هرچه‌قدر دورتر مي­رويم در واقع تاريخچه‌ي دورتر آن­ها را مي­بينيم. بنابراين اگر فرض کنيم اجرام مشابهي در فواصل مختلف هستند مي­توانيم عملاً تمام تاريخچه‌ي زندگي يك جسم را در يک لحظه خاص ببينيم. بنابراين اطلاعات خيلي خوبي از تحوَل اجسام به‌دست مي‌آوريم.

عملاً مي‌توانيم سير گذر عمر يك ستاره را مشاهده مي‌کنيم و اين مسأله در بحث تحول ستاره‌ها بسيار مهم است: اين‌که بالاخره وضعيت ستاره‌ها به کجا منتهي مي‌شود؛ اين‌که از کجا شروع مي‌شوند به کجا منتهي مي‌شوند و اتفاق‌هايي که در طول دوران عمرشان مي‌گذرد چگونه است و ...



از اين اطلاعات چه استفاده­اي مي­توان کرد؟!

از فرايندهاي مختلفي که ما در «اخترفيزيک» مي­بينيم:

- سن ستاره­ها
- عمر ستاره­ها
- اين‌که ستاره­ها تحت چه تحول‌هايي در يک دوره‌ي چندين ميليون سال يا چندين هزار ميليون سال قرار مي­گيرند

را متوجه مي‌شويم و به اين ترتيب مي­توانيم ستاره­ها را رده­بندي کنيم.

به‌عنوان مثال:

وقتي يک جسم دوهزار سال نوري با ما فاصله دارد وضعيت دوهزار سال قبلش را الان مي‌بينيم و جسم ديگري كه مشابه جسم اول است ولي در فاصله‌ي دوميليون سال نوري از ماست وضعيت دوميليون سال قبلش را مي‌بينيم.

بنابراين عملاً داريم سير گذر عمر يك ستاره را مشاهده مي­کنيم و اين مسأله در بحث تحول ستاره­ها بسيار مهم است:

- اين‌که بالاخره وضعيت ستاره­ها به کجا منتهي مي­شود.

- اين­که از کجا شروع مي­شوند به کجا منتهي مي­شوند

- و اتفاق‌هايي که در طول دوران عمرشان مي­گذرد چگونه است

و اين اطلاعات در «اخترفيزيک» بسيار مهم است.



چشم ما به «نور مرئي» حساس است و اين بخش از «طيف الكترومغناطيس» را مشاهده مي‌کنيم. بخش‌هاي ديگر طيف‌ با چشم ديده نمي‌شوند و بايد از آشکارسازهاي ديگري استفاده کنيم.












هر سياره­اي از خودش نور توليد مي­کند؟!
«سياره» با «ستاره» متفاوت است. «سياره» علي­الاصول منبع مولد روشنايي ندارد.

بعضي از سياره‌ها به‌طور جزوي نور توليد مي‌كنند.

«نور» که مي­گوييم يک کلمه‌ي بسيار عمومي است و منظور تمام طيف الكترومغناطيس است.

چشم ما به «نور مرئي» حساس است و اين بخش از «طيف الكترومغناطيس» را مشاهده مي­کنيم.

بخش‌هاي ديگر طيف‌ با چشم ديده نمي‌شوند و بايد از آشکارسازهاي ديگري استفاده کنيم.

به‌عنوان مثال:

اگر مي‌خواهيم «طيف راديويي» را ببينيم چشم ما به «طيف راديويي» حساس نيست يعني حساس به «فوتون راديويي» نيست و بايد از «آنتن راديويي» استفاده كنيم.

بنابراين منظور از نوري که مي­گويم تمام اين طيف‌هاست:

- چه آن‌هايي که مي­بينيم
- چه آن‌هايي که نمي­بينيم.

بعضي از سياره‌ها به‌صورت خيلي جزوي مي‌توانند از خودشان تابش کنند ولي عمده‌ي نور آن‌ها از بازتابش نور ستاره­هاي نزديک آن‌هاست.

به‌عنوان مثال:

سياره­هاي منظومه‌ي شمسي عمده‌ي نوري که منتشر مي‌كنند بازتابش نور خورشيد است.

«مشتري» سياره‌اي است که بخشي از نورش را خودش توليد مي‌كند.


منظور از «نور» تمام طيف‌هايي است كه چه آن‌هايي که مي‌بينيم و چه آن‌هايي که نمي‌بينيم.











آيا کره‌ي زمين هم بازتاب دارد؟!
بله! اگر شما برويد روي ماه قرار بگيريد کره‌ي زمين را به‌صورت غولي در آسمان مي­بينيد که مثل ماه مي­درخشد. بنابراين بازتابش از طرف زمين هم به‌دليل نوري که از خورشيد مي­بيند وجود دارد و شما مي­توانيد آن را ببينيد.

بعضي از سياره‌ها به‌صورت خيلي جزوي مي‌توانند از خودشان تابش کنند ولي عمده‌ي نور آن‌ها از بازتابش نور ستاره‌هاي نزديک آن‌هاست.



پژوهش‌هاي شما چگونه انجام مي­شود؟ آيا رصدخانه­اي داريد؟

ما يک رصدخانه در پشت­بام دانشکده‌ي فيزيک بنا کرديم و وسايل و ابزاري را در آن گذاشته‌ايم که اين ابزار ذره‌هاي ناشي از «فوتون‌ها» و «پرتوهاي كيهاني» پُرانرژي را مي­بينند.

در واقع «فوتون» يا «پرتو كيهاني» وقتي به جو زمين مي­رسد چون انرژي بسيار زيادي دارد با اتم‌ها يا مولکول‌هاي داخل جو برهم­کنش كرده و ذره‌هاي ديگري توليد مي­شود يعني يک ذره تبديل به دو ذره مي­شود؛ بعد دوباره خود آن ذره‌ها به ذره‌هاي ديگري تبديل مي­شوند و شما وقتي اين را مي­بينيد شبيه يک دوش است كه به‌سمت پايين مي­آيند؛ يعني ديگر شما يك ذره نمي­بينيد بلكه مثلاً ده‌هزار ذره مي­بينيد که منشأ آن‌ها همان تک‌ذره‌ي اول است.

ما اين ذره‌هاي ثانويه را آشکارسازي مي­کنيم و از روي اطلاعات ثبت‌شده از آن‌ها پي به ذره‌ي اوليه مي­بريم. هم‌ «جهت»، هم‌ «انرژي» و هم‌ «نوع» را پيدا مي­کنيم.

براي اين‌که «پرتو گاما» را از ميان پرتوها‌ي ديگر تشخيص دهيم يعني اين‌که آن­ها را از هم جدا کنيم مثل اين است که يک سوزن را از انبار کاه پيدا کنيم! بنابراين کار خيلي سختي است و اين کار را فيزيکدان‌ها و اين­کاره­ها (منجمين) بايد انجام دهند. كساني که اين کار را انجام مي­دهند بايد مو را از ماست بيرون بکشند يعني اين سوزن را از اين انبار کاه جدا کنند؛ خلاصه کار بسيار طاقت‌فرسا و سختي است. بنابراين اين کارها بايد انجام شود تا بفهميم دنياي ما چگونه است..


«مشتري» سياره‌اي است که بخشي از نورش را خودش توليد مي‌كند.


«فوتون» يا «پرتو كيهاني»
وقتي به جو زمين مي‌رسد
چون انرژي بسيار زيادي دارد با اتم‌ها
يا مولکول‌هاي داخل جو برهم‌کنش كرده
و ذره‌هاي ديگري توليد مي‌شود
يعني يک ذره تبديل به دو ذره مي‌شود؛
بعد دوباره خود آن ذره‌ها به ذره‌هاي ديگري
تبديل مي‌شوند و شما وقتي اين را مي‌بينيد
شبيه يک دوش است
كه به‌سمت پايين مي‌آيند؛
يعني ديگر شما يك ذره نمي‌بينيد
بلكه مثلاً ده‌هزار ذره مي‌بينيد
که منشأ آن‌ها همان تک‌ذره‌ي اول است.


تا چه حد اين کار را انجام مي‌دهيد؟!

در حال حاضر بخشي از کار را که انجام داده‌ايم توانسته‌ايم «جهت» اين ذره‌ها را و تقريباً «نوع» آن‌ها را تعيين کنيم. «جهت‌شان» را با دقت خوبي مي­توانيم به‌دست آوريم.

ولي به‌دليل محدوديت ابزار كار، «نوع» ذره‌ها را با ظرايف خاصي توانسته‌ايم تعيين كنيم.

«انرژي» اين ذره‌ها را هم هنوز نمي­توانيم به‌‌دست آوريم اما مي­توانيم بگوييم که «آستانه‌ي پايين» انرژي چقدر است.




آيا تا به‌حال در دنيا چنين کاري انجام شده است؟

بله! در دنيا حدود 20 رصدخانه‌‌ي مهم وجود دارد که اين کارها را انجام مي­دهد و ما اولين نيستيم.

اين يک کار عمومي است و همه درگير هستند يعني در حال کسب اطلاعاتي هستند و طي کنفرانس­هاي مختلفي اين اطلاعات را با هم مبادله كرده و مي­گويند که چه چيزهايي به‌دست آورده‌اند. سپس در مجله‌هاي معتبر منتشر مي­کنند.

ذره‌هاي ثانويه را آشکارسازي مي‌کنيم و از روي اطلاعات ثبت‌شده از آن‌ها پي به ذره‌ي اوليه مي‌بريم. هم‌ «جهت»، هم‌ «انرژي» و هم‌ «نوع» را پيدا مي‌کنيم.

قسمت اول | قسمت دوم

1387/12/28 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 پرتو گاما بدون بار با حركت در جهت مستقيم (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 134)
پرتو گاما بدون بار با حركت در جهت مستقيم (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 134)
اگرچه «جهت» و «نوع» ذره‌هاي ناشي از پرتو گاما را تعيين كرده‌ايم ولي تاكنون نتوانسته‌ايم «انرژي» اين ذره‌ها را بيابيم. تنها مي‌توانيم بگوييم «آستانه‌ي پايين» انرژي چقدر است ... مصاحبه با دكتر محمود بهمن‌آبادي - قسمت اول

پرتو گاما

بدون بار با حركت در جهت مستقيم




قسمت اول | قسمت دوم

اشاره

بنا داريم مصاحبه‌هايي را با اساتيد برتر رشته‌هاي مختلف علوم براي‌تان آماده كنيم. اين نويد را به شما مي‌دهيم در آينده‌اي نه‌چندان دور، خواننده‌ي مصاحبه‌هايي شنيدني از اين اساتيد گرامي خواهيد بود.

وقتي از جناب دكتر «محمود بهمن‌آبادي» تقاضا كرديم چند كلمه‌اي صحبت داشته باشيم تا با فعاليت‌هاي اين استاد گرامي – كه داراي سوابقي هم در المپياد فيزيك هستند – آشنا شويم با روي باز از ما استقبال كردند.

سخنوري، دقت در پاسخگويي و رفع اشكال در سؤال‌هاي همكاران‌مان – كه بعضاً سؤال‌ها ناشايانه مطرح مي‌شد -، احترام بسيار به اساتيدشان از ويژگي‌هاي بارز اين استاد گرامي است.

با جستجويي هرچند كوتاه در اينترنت مي‌توان فعاليت‌هاي بي‌شماري از اين محقق گرامي برشمرد كه مختصراً مواردي نظير ذيل را براي‌تان انتخاب كرديم. اميدواريم از اين مصاحبه – كه در دو قسمت براي‌تان ارائه مي‌شود – لذت ببريد.

«محمود بهمن‌آبادي» در تهران متولد شد. دوره‌ي كارشناسي را در رشته‌ي فيزيك در دانشگاه صنعتي شريف گذراند. در همان دانشگاه از پايان‌نامه‌ي كارشناسي ارشدش با عنوان ذيل با راهنمايي يكي از اساتيد برجسته‌ي‌ دانشگاه صنعتي شريف دكتر «جلال صميمي» دفاع كرد: «ژيروسكوپ و آونگ فوكو».

اكنون استاديار دانشكده‌ي فيزيك دانشگاه صنعتي شريف و داراي عضويت در كميته‌ي فيزيك باشگاه دانش‌پژوهان جوان است.

اگر بخواهيم به برخي از فعاليت‌هاي علمي محقق گرامي اشاره داشته باشيم مي‌توانيم به موارد متعدد از جمله موارد ذيل بپردازيم:

- همكاري در پروژه‌ با عنوان ذيل به‌عنوان برگزيده‌ي نوزدهمين جشنواره‌ي خوارزمي در سال 1384 با سرپرستي استاد گرانقدر دكتر «جلال صميمي»:

«رصد گسیل پرتو گامای TeV از چشمه‌های نقطه‌ای پرتو گامای EGRET»

- عضويت در گروه سرپرستي تيم‌هاي اعزامي جمهوري اسلامي ايران در المپيادهاي جهاني

- عضويت در هيأت رئيسه‌ي «انجمن نجوم ايران»

- عضويت و فعاليت در «رصدخانه‌‌ي البرز» دانشگاه صنعتي شريف

- مشاوره‌ي علمي نشريه‌ي «تكانه» (نشريه‌ي دانشجويان فيزيك دانشگاه صنعتي شريف)

- عضويت و دبیري کمیته‌ي اجرایی سومين كنفرانس ملي خلأ ايران (24 و 25 بهمن 1386)


با توجه به سوابق اين محقق گرامي در آموزش و حضور مداوم در عرصه‌ي المپياد فيزيك، كتابي با عنوان ذيل توسط ايشان نگارش يافته است كه از كتاب‌هاي مفيد براي آناني است كه مي‌خواهند خود را براي مرحله‌ي دوم المپياد آماده كنند:

- بهمن‌آبادي، محمود؛ «آزمون‌هاي تابستاني المپياد فيزيك با پاسخهاي تشريحي: تابستان 1376 و 1379».



به‌عنوان سؤال اول خودتان را معرفي کنيد.

من «محمود بهمن­آبادي» متولد سال 1343 بوده و در تهران متولد شدم. دبستان را در مدرسه­اي به‌نام «عارف» - که درحال حاضر احتمالاً نامش تغيير کرده - در خيابان تهران­نو بودم و دوره‌ي راهنمايي را هم در همان خيابان در مدرسه‌ي «احمديه» گذراندم.

سپس دبيرستان را در مدرسه‌ي «کمال» واقع در منطقه‌ي 8 تهران، خيابان سمنگان سپري كردم.



تمام ستارگاني كه ما مي‌شناسيم اين‌طور نيست كه همه طيف نور مرئي داشته باشند و با تلسكوپ‌هاي معمولي ديده شوند.


شما در چه دانشگاه‌هايي تحصيل کرده­ايد؟

تمام تحصيلات دانشگاهي را در دانشگاه «صنعتي شريف» بودم. سال 1362 وارد اين دانشگاه شدم و دوره‌ي کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکترا را در اين دانشگاه گذراندم و در حال حاضر هم استاد همين دانشگاه هستم.

رشته‌ي تحصيلي من «فيزيک» و تخصّصم در «نجوم» است.



دكتر «جلال صميمي»

ستارگان مي‌توانند داراي تابش‌هاي الكترومغناطيسي ديگري هم نظير: راديويي، مادون قرمز، پرتو ايكس، پرتو گاما و ... باشند.


در مورد پروژه­هاي پژوهشي خودتان بگوييد.

پروژه‌ي من در دوره‌ي فوق ليسانس ساخت يك «آونگ فوکو» بود. در دوره‌ي دکترا و پس از آن در كنار استاد عزيزم جناب دکتر «صميمي» در زمينه‌ي «نجوم پرتوهاي گاما» فعاليت داشته و دارم.

کارهاي من بيش‌تر تجربي است و گاهي هم ناخنكي به تئوري­هاي مربوط مي‌زنيم. در اين راستا اميدواريم به‌زودي بتوانيم يک رصدخانه‌ي خيلي‌خوب در زمينه‌ي نجوم «پرتوهاي گاما» و «پرتوهاي كيهاني» احداث کنيم.



از فرايندهايي كه در اجرام آسماني اتفاق مي‌افتد مي‌توانيم به رخدادهاي درون آن‌ها پي ببريم.


درباره‌ي يکي از پروژه­هاي‌تان کمي توضيح دهيد.

شما وقتي ستاره­اي را نگاه مي­کنيد در واقع نورش را مي­بينيد يعني مي­توانيد فرايندهاي اتمي که در ستاره­ رخ مي­دهد را تشخيص دهيد و از آن‌جا به عناصر تشکيل دهنده‌ي ستاره پي ببريد.

تابش گاما فوتون‌هاي بسيار پرانرژي هستند كه در فرايندها خاصي توليد مي‌شوند.



از رنگش؟!
در واقع از رنگش و از نوع اسپکتروسکوپي که روي نورها انجام مي­شود. تمام ستاره­هايي که ما مي­شناسيم اين­طور نيستند که همه طيف نور مرئي داشته باشند و با تلسکوپ‌هاي معمولي ديده ­شوند.

آن‌ها مي­توانند تابش­هاي الکترومغناطيسي ديگري هم داشته باشند

به‌عنوان مثال:

- تابش راديويي
- تابش مادون قرمز
- پرتو ايکس
- و يا پرتو گاما.

در واقع از فرايندهايي که در اجرام آسماني اتفاق مي­افتد مي­توانيم پي ببريم که چه رخدادهايي در آن‌ها رخ مي‌­دهد.

به‌عنوان مثال: اگر «پرتو ايکس» ببينيم متوجه مي­شويم واکنش­هاي خاصي در آن‌جا در حال روي دادن است که تابش آن­ها در «پرتو ايکس» است.

بعد ما اين­ها را با اطلاعات آزمايشگاهي­ تطبيق داده و پي مي­بريم چه رويدادهايي در حال انجام شدن است.

«پرتو گاما» هم همين‌طور است. وقتي مي‌گوييم «تابش گاما» يعني تابشي با انرژي زياد. در واقع «تابش گاما» فوتون‌هاي بسيار پُرانرژي هستند و در فرايندهاي خاصَي توليد مي‌شود و ما مي­توانيم در مورد منشأ آن‌ها بحث كنيم و طبيعتاً مي­توانيم چشمه‌ي توليد آن‌ها را در کهکشان کشف کنيم. «پرتو گاما» ذره­اي است بدون بار الکتريکي.

همه‌ي مي­دانيم اگر يک بار الکتريکي در يک ميدان مغناطيسي حرکت کند حتماً منحرف مي­شود. كهکشان ما از ميدان مغناطيسي پُر است؛ بنابراين اگر يک فوتون - كه بدون بار الكتريكي است - از جايي منشأ بگيرد در اين ميدان مغناطيسي منحرف نخواهد شد.

پس اين فوتون از جايي كه توليد شده اگر در مسيرش - كه مستقيم است – به‌سمت زمين بيايد سمت و سويي که «پرتو گاما» نشان مي­دهد همان جهت منشأ آن است.

بنابراين مي­توانيم منشأ چنين اجرامي را پيدا کنيم. اين­ها مي­تواند در «کيهان­شناسي» و «اخترفيزيک» بسيار مهم باشد.



پرتو گاما ذره‌اي است بدون بار الكتريكي؛ بنابراين در ميدان‌هاي مغناطيسي كهكشان‌ها منحرف نخواهد شد.










اگرچه «جهت» و «نوع» ذره‌هاي ناشي از پرتو گاما را تعيين كرده‌ايم ولي تاكنون نتوانسته‌ايم «انرژي» اين ذره‌ها را بيابيم. تنها مي‌توانيم بگوييم «آستانه‌ي پايين» انرژي چقدر است.


فوتون از جايي كه توليد شده اگر در مسيرش - كه مستقيم است –
به‌سمت زمين بيايد سمت و سويي که «پرتو گاما» نشان مي‌دهد
همان جهت منشأ آن است.


منظور شما از «چشمه» چيست؟

منظورم همان اجرام آسماني هستند که اين پرتوها را تابش مي‌کنند (مثل يک لامپ كه مي‌تواند تابش مرئي داشته باشد).

وقتي مي­گويم «چشمه» منظورم همان اجرام آسماني هستند که مولد اين پرتوها هستند و من به اين ترتيب مي­توانم منشأ و چشمه‌ي اين پرتوها را پيدا کنم که به‌دست آوردن اين اطلاعات بسياري از سؤال‌هاي اخترفيزيکي و کيهان­شناسي را پاسخ مي‌دهد.




خيلي طول مي­کشد تا به سطح زمين برسد، درست است؟!

خب طبيعي است وقتي فاصله‌ي اين­ چشمه‌ها چندين هزار سال نوري باشد - چون پرتوها با سرعت نور حرکت مي­کنند - پس چندين هزار سال طول مي‌کشد از آن‌جا به ما برسند.


فاصله‌ي چشمه‌ها چندين هزار سال نوري است؛
چون پرتوها با سرعت نور حرکت مي‌کنند
پس چندين هزار سال طول مي‌کشد از آن‌جا به ما برسند.


يعني امکان دارد نوري که الان به سطح زمين مي­رسد مبدأ آن از بين رفته باشد؟

بله ممکن است از بين رفته باشد و متناسب با فاصله‌ي آن از ما، وضعيت گذشته‌ي آن را مي­بينيم. هرچه آن جسم دورتر باشد وضعيت قبل‌تر آن را مي­بينيد.

به‌عنوان مثال:

وقتي به خورشيد نگاه مي‌كنيم در واقع 8 دقيقه قبلش را داريم مي­بينيم.

به‌همين ترتيب هرچه‌قدر دورتر مي­رويم در واقع تاريخچه‌ي دورتر آن­ها را مي­بينيم. بنابراين اگر فرض کنيم اجرام مشابهي در فواصل مختلف هستند مي­توانيم عملاً تمام تاريخچه‌ي زندگي يك جسم را در يک لحظه خاص ببينيم. بنابراين اطلاعات خيلي خوبي از تحوَل اجسام به‌دست مي‌آوريم.

عملاً مي‌توانيم سير گذر عمر يك ستاره را مشاهده مي‌کنيم و اين مسأله در بحث تحول ستاره‌ها بسيار مهم است: اين‌که بالاخره وضعيت ستاره‌ها به کجا منتهي مي‌شود؛ اين‌که از کجا شروع مي‌شوند به کجا منتهي مي‌شوند و اتفاق‌هايي که در طول دوران عمرشان مي‌گذرد چگونه است و ...



از اين اطلاعات چه استفاده­اي مي­توان کرد؟!

از فرايندهاي مختلفي که ما در «اخترفيزيک» مي­بينيم:

- سن ستاره­ها
- عمر ستاره­ها
- اين‌که ستاره­ها تحت چه تحول‌هايي در يک دوره‌ي چندين ميليون سال يا چندين هزار ميليون سال قرار مي­گيرند

را متوجه مي‌شويم و به اين ترتيب مي­توانيم ستاره­ها را رده­بندي کنيم.

به‌عنوان مثال:

وقتي يک جسم دوهزار سال نوري با ما فاصله دارد وضعيت دوهزار سال قبلش را الان مي‌بينيم و جسم ديگري كه مشابه جسم اول است ولي در فاصله‌ي دوميليون سال نوري از ماست وضعيت دوميليون سال قبلش را مي‌بينيم.

بنابراين عملاً داريم سير گذر عمر يك ستاره را مشاهده مي­کنيم و اين مسأله در بحث تحول ستاره­ها بسيار مهم است:

- اين‌که بالاخره وضعيت ستاره­ها به کجا منتهي مي­شود.

- اين­که از کجا شروع مي­شوند به کجا منتهي مي­شوند

- و اتفاق‌هايي که در طول دوران عمرشان مي­گذرد چگونه است

و اين اطلاعات در «اخترفيزيک» بسيار مهم است.



چشم ما به «نور مرئي» حساس است و اين بخش از «طيف الكترومغناطيس» را مشاهده مي‌کنيم. بخش‌هاي ديگر طيف‌ با چشم ديده نمي‌شوند و بايد از آشکارسازهاي ديگري استفاده کنيم.












هر سياره­اي از خودش نور توليد مي­کند؟!
«سياره» با «ستاره» متفاوت است. «سياره» علي­الاصول منبع مولد روشنايي ندارد.

بعضي از سياره‌ها به‌طور جزوي نور توليد مي‌كنند.

«نور» که مي­گوييم يک کلمه‌ي بسيار عمومي است و منظور تمام طيف الكترومغناطيس است.

چشم ما به «نور مرئي» حساس است و اين بخش از «طيف الكترومغناطيس» را مشاهده مي­کنيم.

بخش‌هاي ديگر طيف‌ با چشم ديده نمي‌شوند و بايد از آشکارسازهاي ديگري استفاده کنيم.

به‌عنوان مثال:

اگر مي‌خواهيم «طيف راديويي» را ببينيم چشم ما به «طيف راديويي» حساس نيست يعني حساس به «فوتون راديويي» نيست و بايد از «آنتن راديويي» استفاده كنيم.

بنابراين منظور از نوري که مي­گويم تمام اين طيف‌هاست:

- چه آن‌هايي که مي­بينيم
- چه آن‌هايي که نمي­بينيم.

بعضي از سياره‌ها به‌صورت خيلي جزوي مي‌توانند از خودشان تابش کنند ولي عمده‌ي نور آن‌ها از بازتابش نور ستاره­هاي نزديک آن‌هاست.

به‌عنوان مثال:

سياره­هاي منظومه‌ي شمسي عمده‌ي نوري که منتشر مي‌كنند بازتابش نور خورشيد است.

«مشتري» سياره‌اي است که بخشي از نورش را خودش توليد مي‌كند.


منظور از «نور» تمام طيف‌هايي است كه چه آن‌هايي که مي‌بينيم و چه آن‌هايي که نمي‌بينيم.











آيا کره‌ي زمين هم بازتاب دارد؟!
بله! اگر شما برويد روي ماه قرار بگيريد کره‌ي زمين را به‌صورت غولي در آسمان مي­بينيد که مثل ماه مي­درخشد. بنابراين بازتابش از طرف زمين هم به‌دليل نوري که از خورشيد مي­بيند وجود دارد و شما مي­توانيد آن را ببينيد.

بعضي از سياره‌ها به‌صورت خيلي جزوي مي‌توانند از خودشان تابش کنند ولي عمده‌ي نور آن‌ها از بازتابش نور ستاره‌هاي نزديک آن‌هاست.



پژوهش‌هاي شما چگونه انجام مي­شود؟ آيا رصدخانه­اي داريد؟

ما يک رصدخانه در پشت­بام دانشکده‌ي فيزيک بنا کرديم و وسايل و ابزاري را در آن گذاشته‌ايم که اين ابزار ذره‌هاي ناشي از «فوتون‌ها» و «پرتوهاي كيهاني» پُرانرژي را مي­بينند.

در واقع «فوتون» يا «پرتو كيهاني» وقتي به جو زمين مي­رسد چون انرژي بسيار زيادي دارد با اتم‌ها يا مولکول‌هاي داخل جو برهم­کنش كرده و ذره‌هاي ديگري توليد مي­شود يعني يک ذره تبديل به دو ذره مي­شود؛ بعد دوباره خود آن ذره‌ها به ذره‌هاي ديگري تبديل مي­شوند و شما وقتي اين را مي­بينيد شبيه يک دوش است كه به‌سمت پايين مي­آيند؛ يعني ديگر شما يك ذره نمي­بينيد بلكه مثلاً ده‌هزار ذره مي­بينيد که منشأ آن‌ها همان تک‌ذره‌ي اول است.

ما اين ذره‌هاي ثانويه را آشکارسازي مي­کنيم و از روي اطلاعات ثبت‌شده از آن‌ها پي به ذره‌ي اوليه مي­بريم. هم‌ «جهت»، هم‌ «انرژي» و هم‌ «نوع» را پيدا مي­کنيم.

براي اين‌که «پرتو گاما» را از ميان پرتوها‌ي ديگر تشخيص دهيم يعني اين‌که آن­ها را از هم جدا کنيم مثل اين است که يک سوزن را از انبار کاه پيدا کنيم! بنابراين کار خيلي سختي است و اين کار را فيزيکدان‌ها و اين­کاره­ها (منجمين) بايد انجام دهند. كساني که اين کار را انجام مي­دهند بايد مو را از ماست بيرون بکشند يعني اين سوزن را از اين انبار کاه جدا کنند؛ خلاصه کار بسيار طاقت‌فرسا و سختي است. بنابراين اين کارها بايد انجام شود تا بفهميم دنياي ما چگونه است..


«مشتري» سياره‌اي است که بخشي از نورش را خودش توليد مي‌كند.


«فوتون» يا «پرتو كيهاني»
وقتي به جو زمين مي‌رسد
چون انرژي بسيار زيادي دارد با اتم‌ها
يا مولکول‌هاي داخل جو برهم‌کنش كرده
و ذره‌هاي ديگري توليد مي‌شود
يعني يک ذره تبديل به دو ذره مي‌شود؛
بعد دوباره خود آن ذره‌ها به ذره‌هاي ديگري
تبديل مي‌شوند و شما وقتي اين را مي‌بينيد
شبيه يک دوش است
كه به‌سمت پايين مي‌آيند؛
يعني ديگر شما يك ذره نمي‌بينيد
بلكه مثلاً ده‌هزار ذره مي‌بينيد
که منشأ آن‌ها همان تک‌ذره‌ي اول است.


تا چه حد اين کار را انجام مي‌دهيد؟!

در حال حاضر بخشي از کار را که انجام داده‌ايم توانسته‌ايم «جهت» اين ذره‌ها را و تقريباً «نوع» آن‌ها را تعيين کنيم. «جهت‌شان» را با دقت خوبي مي­توانيم به‌دست آوريم.

ولي به‌دليل محدوديت ابزار كار، «نوع» ذره‌ها را با ظرايف خاصي توانسته‌ايم تعيين كنيم.

«انرژي» اين ذره‌ها را هم هنوز نمي­توانيم به‌‌دست آوريم اما مي­توانيم بگوييم که «آستانه‌ي پايين» انرژي چقدر است.




آيا تا به‌حال در دنيا چنين کاري انجام شده است؟

بله! در دنيا حدود 20 رصدخانه‌‌ي مهم وجود دارد که اين کارها را انجام مي­دهد و ما اولين نيستيم.

اين يک کار عمومي است و همه درگير هستند يعني در حال کسب اطلاعاتي هستند و طي کنفرانس­هاي مختلفي اين اطلاعات را با هم مبادله كرده و مي­گويند که چه چيزهايي به‌دست آورده‌اند. سپس در مجله‌هاي معتبر منتشر مي­کنند.

ذره‌هاي ثانويه را آشکارسازي مي‌کنيم و از روي اطلاعات ثبت‌شده از آن‌ها پي به ذره‌ي اوليه مي‌بريم. هم‌ «جهت»، هم‌ «انرژي» و هم‌ «نوع» را پيدا مي‌کنيم.

قسمت اول | قسمت دوم

1387/12/28 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content