XMod
 آموزش جمعي يا فردي كدام بهتر است؟! (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 144)
آموزش جمعي يا فردي كدام بهتر است؟! (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 144)
انسان تا جوان است همه چيز را بايد امتحان کند البته به جز مواد مخدر و خلاف - مصاحبه با آقاي دكتر «محمد علي ملبوبي»- قسمت دوم

آموزش جمعي يا فردي

كدام بهتر است؟!



قسمت اول | قسمت دوم | قسمت سوم | قسمت چهارم

اشاره

بنا داريم مصاحبه‌هايي را با اساتيد برتر رشته‌هاي مختلف علوم براي‌تان آماده كنيم. اين نويد را به شما مي‌دهيم در آينده‌اي نه‌چندان دور، خواننده‌ي مصاحبه‌هايي شنيدني از اين اساتيد گرامي خواهيد بود.

وقتي از جناب دكتر «محمد علي ملبوبي» تقاضا كرديم چند كلمه‌اي صحبت داشته باشيم تا با فعاليت‌هاي اين استاد گرامي – كه داراي سوابقي هم در المپياد فيزيك هستند – آشنا شويم با روي باز از ما استقبال كردند.

سخنوري، دقت در پاسخگويي و رفع اشكال در سؤال‌هاي همكاران‌مان – كه بعضاً سؤال‌ها ناشايانه مطرح مي‌شد -، احترام بسيار به اساتيدشان از ويژگي‌هاي بارز اين استاد گرامي است.

اميدواريم از اين مصاحبه – كه در چهار قسمت براي‌تان ارائه مي‌شود – لذت ببريد.



به نظر شما دوست چه تأثيري در يادگيري (درس) و زندگي ما دارد؟

همانطور که در فرهنگمان داريم همنشين تو به ز تو بايد تا تو را عقل و دين بيفزايد، از اين جهت خيلي مؤثر است. ولي بيشترين تأثيري که دوست دارد در انحراف است.

شما ببينيد کساني که آلوده به سيگار و مواد مخدر شده‌اند عامل اصلي دوست بوده يعني حتي تمايلات شخصي نبوده برعکس در پيشرفت، تمايلات شخصي، علايق، خانواده و معلم اثرگذارند اما دوست در انحراف مؤثرتر است.




پس به نظر شما تأثيرش در يادگيري کم است؟ به نظر شما ما چه دوستاني انتخاب کنيم؟

مي‌تواند تأثير داشته باشد اما خيلي کم. دوستان حتي مي‌توانند ضد پيشرفت هم باشند، در دوره‌ي ما كه بود. الان هم من خيلي‌ از دوستان را مي‌بينم كه دوستشان را مأيوس مي‌کنند كه درس، مي‌خوني که آخرش چي بشه؟ در دوره‌ي دوستي اين چيزها زياد است ما هم هميشه در معرض انتخاب‌ها هستيم.

زندگي مجموعه‌اي از انتخاب‌ها در مراحل مختلف و به شکل هاي مختلف است؛ آنجاست كه دوستان مي‌توانند تأثيرگذار باشند و فکر ما را به جهت ديگري ببرند و ما انتخاب ديگري کنيم در هر حال در کارهاي من و در مورد شخص من دوستي مؤثر نبوده.

اگر بخواهم اسم ببرم بايد بگويم که مادر خيلي مؤثر است و دايي هم همين‌طور، هميشه در انتخاب همسر هم گفته مي‌شود که ببينيد برادرزنتان کيست؟

چون دايي هر طور که باشد پسر را تحت تأثير قرار مي‌دهد. به‌طور کلي پدر و مادر در خانواده در پيشرفت مؤثرتر هستند براي من که اين‌طور بوده.




در مورد يادگيري جمعي نظرتان چيست؟

کار تيمي و يادگيري جمعي بسيار مؤثر است. البته بايد جمع طوري باشد که مجموع IQ شان بيش‌تر از تک‌تک افراد باشد، ما گروه‌هايي را داريم که مجموع IQ شان کمتر مي‌شود. يعني وقتي دور هم مي‌نشينند، خروجي که بيرون مي‌آيد كمتر از موقعي است كه فرد تنهايي فكر مي‌كرده پس دوست شما بايد دوستي باشد که يا هم‌سطح شما باشد يا بالاتر از شما، تا برايند کار تيمي بيش‌تر شود.




به نظر شما برگزاري آزمون کنکور روش مناسبي براي ورود به دانشگاه است؟ مثلاً از 10 نفر 6 نفر قبول شوند نظرتان چيست؟

در اين مورد خيلي فکر نکرده‌ام. من چون در زمينه‌ي کاري خودم با دانشجويان کارشناسي ارشد و دکترا سر و کار دارم، نمي‌توانم نظري بدهم؛ در مورد دوره‌ي کارشناسي خودم هم خيلي حس خاصي نداشتم چون خيلي چيز عجيب و غريبي نبود که در موردش فکر کنم.

به‌طور کلي ما يک مشکل خاص اجتماعي داريم که ممکن است از آن جهت، کنکور خوب باشد و آن بحث رفتارهاي اجتماعي ماست که اگر کنکور نباشد راه‌هاي ديگر چگونه خواهند بود؟ کنکور نسبتاً راه تميزي است.

مثلاً برخلاف يکسري از شايعات، کنکور سيستم ماشيني دارد. همه امتحان مي‌دهند و تعدادي از بين افرادي که کنکور مي‌دهند انتخاب مي‌شوند.

در مسائل اجتماعي ما جهان سومي‌ها (شرقي‌ها) مسأه‌ي عاطفه خيلي دخيل است و اگر کنکور را برداريم و مثل آمريکا و کانادا پذيرش کنيم ممکن است مسائل عاطفي وارد شود که مثلاً اين پسر من است و بايد قبول شود يا آن پسر دوستم است به من سفارشش را کردند و ...

اين مطلب وارد عمل مي‌شود، ولي اگر سيستم انتخابگري بر مبناي سطح معلومات، درصد هوشي، قوه ابتکار طراحي شود؛ به نظرم بد نباشد ولي باز هم خيلي نمي‌توانم نظري بدهم ولي فکر مي‌کنم بايد اين‌طور باشد.




چه کارهاي ديگري غير از حوزه‌ي تخصصي‌تان انجام داده‌ايد؟

من از آن‌جايي‌ كه به الکترونيک علاقه داشته و دارم در اين زمينه کمي فعاليت کردم ولي قبلاً گفتم علاقه ممکن است با اهداف هماهنگ نباشد يکي از آن‌ها همين مورد است، الکترونيک خيلي با زمينه کار فعلي من همخواني ندارد.

شايد بتوان جايي علاقه را وارد کرد. کارهاي ديگري که از دوره‌ي دانش‌آموزي کردم: کارگري در چاپخانه، کارگري در صحافي، در کارخانه، روزنامه فروشي، عکاسي (وسائلش را خودم مي‌ساختم) زمان شاه به صورت محرمانه و مخفيانه عکس امام را چاپ مي‌کرديم.

در سطح دانشگاه در انجمن اسلامي دانشگاه کتابخانه راه‌اندازي کردم و دوره‌هاي آموزشي راه انداختيم، کارهاي گروهي زيادي از زمان دانشگاه تا حال انجام دادم، كمي كار سياسي و تعميرات وسايل الکتريکي و الکترونيکي؛ در زندگي هم بيشتر کارهاي شخصي‌ام را خودم انجام مي‌دهم. البته تا جائيکه بتوانم. من هنوزم عکاسي مي‌کنم.

کاري که هيچ وقت علاقه‌اي نداشتم، بازي بوده تا جايي که تعداد دفعاتي که من بازي کردم در طول زندگي انگشت‌شمار است شايد به 20 بار هم نرسد کلاً بازي برايم لذت‌آور نبوده اما به شعر خيلي علاقه دارم، موسيقي تا حدي علاقه دارم در صورتي که سبک نباشد. بيش‌تر به شعر و تعمق در آن (اشعار قوي مثل مولانا، حافظ) علاقه دارم.

به خواندن قرآن و تفکر در آن علاقه دارم همانطور که قرآن معجزه پيامبر است در فارسي هم شعرايي هستند که کلامشان اعجازانگيز است، از بين شعرا به مولوي مي‌توان اشاره کرد آنقدر اشعار ايشان داراي معاني عميقي است که مي‌توان گفت مسأله عشقي که مولوي از آن ياد مي‌کند عشق حقيقي است نه عشق مجازي.

به جوان‌ها توصيه مي‌کنم افکار مولوي، زندگي او و اشعار ايشان را مطالعه کنند و اما از ديگر کارهايم بودن در جهاد دانشگاهي و جبهه رفتن بوده.




به نظرتان خوب است که يک جوان به غير از حوزه‌ي تخصصي که به‌عنوان هدف انتخاب کرده، فعاليت ديگري را هم به صورت حرفه‌اي انجام دهد؟

خلاف، بهتر است از همه حرفه‌ها سر دربياورد يعني اگر بخواهم يک انسان موفق را تعريف کنم مي‌گويم انساني موفق است که
    1 - از نظر تحصيلات بالا باشد
    2 - داراي مهارت‌هاي اجتماعي بالايي باشد.

کسي که مهارت اجتماعي ندارد اصلاً مفيد نيست تا جائيکه اگر يک فرد بي‌سواد با مهارت اجتماعي داشته باشيم بهتر است.

مجموع آن دو عامل موفقيت موجب مي‌شود كه يک فرد کارآمد گردد.

افرادي که در حين تحصيل کار مي‌کنند به دليل بالارفتن مهارت‌هاي اجتماعي‌اشان مي‌دانند كه چي کجاست؟ کي کجاست؟ چي براي چيه؟ چي براي کيه؟ چگونه يک وسيله کار مي‌کند؟ چطور مي‌توان به چيزي دست پيدا کرد؟ چه انتخاب‌ها و راه‌هايي براي انجام اين کار داريم؟ در نتيجه انتخابهاي محدود نداريم. بدين ترتيب اين فرد ديگر يك بعدي نيست بلكه ممکن است دوبعدي و يا سه‌بعدي هم باشد که باز کافي نيست ممکن است n بعدي باشد. اما در يک بعد آن خيلي قوي است.

مثلاً در كار ما، يك مسأله تخصص ماست ولي بايد از تمام ابعاد آن سر در بياوريم. الان ما بيکار زياد داريم ولي در حال حاضر ما فردي را مي‌خواهيم، اما آن فردي كه کارآمدي لازم را داشته باشد را پيدا نمي‌کنيم، درس خوانده اما نمي‌تواند از درسش خوب استفاده کند، الان محيط پيچيده است ما بايد خيلي زياد بدانيم حداقل بدانيم براي اين کار بايد محاسبه‌اي صورت بگيرد اين محاسبه همان تخصصي بودن در کار است با کلمه نمي‌دانم، کار من نيست کار را شروع مي‌کند اما کارايي لازم را ندارد در نتيجه کارآمدي پايين مي‌آيد.




به نظر شما رسانه‌هاي آموزشي تا چه حد در يادگيري تأثير دارند؟

در دنياي فعلي تأثير کتاب به دو دليل خيلي کم شده است:
    1- افزايش انواع و اقسام رسانه‌هاي صوتي و تصويري 
    2 - بالا رفتن سرعت رشد علم،. در مسائل تجربي سرعت رشد علم خيلي بالاست و کتاب‌ها همه قديمي هستند حداقل براي 5 سال گذشته است.

مثلاً در رشته ما بيوتکنولوژي حداقل زمان مورد نياز از زمان نوشتن تا تحويل يك كتاب به ما 10 ماه (کمتر از يک سال) طول مي‌كشد که در اين مدت اطلاعات 2 برابر مي¬شود.

حال شما حساب کنيد در 5 سال گذشته چه رقمي به دست مي‌آيد. کتاب در فرهنگ‌سازي و جهان‌بيني انسان خيلي مؤثر است.

اما در علم، کتابهاي روز (جديد) مناسب است. در رشته‌هاي تخصصي، من مراجعه به اينترنت را بهترين راه مي-دانم. و اما در رشته ما، ژورنال‌هاي علمي، که باز از طريق اينترنت دسترسي به آن‌ها بيش‌تر است.

در دوران دانشجويي من (حدود 10 سال گذشته) ما به کاغذ مراجعه مي‌کرديم ولي الان آن روش مؤثر نيست.

در حوزه‌ي کاري خودم Internet Search در پايگاه‌هاي اطلاعاتي مربوطه مي‌تواند کمک کند.

نکته‌ي ديگر اين‌که بايد به دانش‌آموزان و دانشجويان کمک کنيم تا توانايي آن‌ها در کامپيوتر و زبان انگليسي خيلي بالا رود چون اين دو در اين زمان بسيار کاربرد دارند و هم‌چنين سعي کنند كه در رشته تخصصي‌اشان به کار با اينترنت وارد شوند بخاطر اين‌كه عمده اطلاعات را مي‌توانند چه خوب، چه بد به دست آورند.




به نظر شما در ايران تا به حال بين آموزش دختر و پسر تفاوتي بوده؟ الان چطور؟

فکر نکنم. اگر هم باشد به نفع دخترهاست. چون پسرها بايد سربازي بروند و اين مسئله هميشه به صورت يک مانع بزرگ بر سر راهشان است.

پسرهاي ما در ايران با اين مشکل مواجه‌اند و بهترين راه، انجام هر چه سريع‌تر آن است و يا اين‌كه معافي بگيرند تا هم‌سطح دختران شوند. الان در دانشگاه‌ها درصد دخترها بيش‌تر است. البته به نظر من فرقي ندارد كه چه كسي براي چه كاري استعداد دارد چون هر انساني را خدا به يک منظور آفريده و بخاطر همين است كه تنوع زياد در جهان (در صورت ظاهر) وجود دارد كه البته اين از شگفتي‌هاي طبيعت است و اما در صورت باطن هم هر کسي را بهر کاري ساخته‌اند يکي خطاط خوبيست و يکي نقاش، يکي خوب ساختمان مي‌سازد و يکي خوب ماشين مي‌سازد، چيزي كه مهم است اين است كه بايد اين افراد را پيدا کرد.




روش‌هاي آموزش براي دختر و پسر فرق مي‌کند؟!

در دانشگاه که اين مسائل مطرح نيست. در دبيرستان هم فکر مي‌کنم به مدير مربوط است كه از اساتيد خوب استفاده كند.




اين نظر که استاد يا معلم مثل يک سخنران فقط صحبت کند و بقيه تنها گوش کنند را مي‌پسنديد؟

نه! من اوايل صحبتم گفتم دانش‌آموز در کلاس بايد فعال باشد. دليلي که من خيلي درس نمي‌خواندم همين فعال بودنم، بود.

اساساً يک ميان‌کنش مستمر بين من و معلم وجود داشت. كلاً سؤال زياد مي‌كردم، زياد حل مسأله نسبت به ساير هم‌کلاسي‌هايم داشتم. معلم در دانش‌آموز مي‌تواند اين حالت را تحريک و يا سرکوب کند.




...
...



خوب است که معلم تک‌تک استعدادها را شناسايي کند و به همان ترتيب آموزش دهد يا نه همگاني آموزش دهد؟

به نظر من معلم بايد با تمام دانش‌آموزان ارتباط ذهني برقرار کند البته اين كار را براي دانش‌آموزان تعداد کم مي‌توان انجام داد. اما وقتي تعداد بيشتر مي‌شود بايد تک‌تک ارزيابي شوند و کساني که ضعيف‌تر هستند را کمک کرد تا به بقيه برسند.

در حال حاضر من در مورد فرزندان خودم مي‌بينم که معلم‌ها به اين مسائل آگاه‌اند و اين شيوه‌ها را به کار مي‌برند.


1388/1/26 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 آموزش جمعي يا فردي كدام بهتر است؟! (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 144)
آموزش جمعي يا فردي كدام بهتر است؟! (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 144)
انسان تا جوان است همه چيز را بايد امتحان کند البته به جز مواد مخدر و خلاف - مصاحبه با آقاي دكتر «محمد علي ملبوبي»- قسمت دوم

آموزش جمعي يا فردي

كدام بهتر است؟!



قسمت اول | قسمت دوم | قسمت سوم | قسمت چهارم

اشاره

بنا داريم مصاحبه‌هايي را با اساتيد برتر رشته‌هاي مختلف علوم براي‌تان آماده كنيم. اين نويد را به شما مي‌دهيم در آينده‌اي نه‌چندان دور، خواننده‌ي مصاحبه‌هايي شنيدني از اين اساتيد گرامي خواهيد بود.

وقتي از جناب دكتر «محمد علي ملبوبي» تقاضا كرديم چند كلمه‌اي صحبت داشته باشيم تا با فعاليت‌هاي اين استاد گرامي – كه داراي سوابقي هم در المپياد فيزيك هستند – آشنا شويم با روي باز از ما استقبال كردند.

سخنوري، دقت در پاسخگويي و رفع اشكال در سؤال‌هاي همكاران‌مان – كه بعضاً سؤال‌ها ناشايانه مطرح مي‌شد -، احترام بسيار به اساتيدشان از ويژگي‌هاي بارز اين استاد گرامي است.

اميدواريم از اين مصاحبه – كه در چهار قسمت براي‌تان ارائه مي‌شود – لذت ببريد.



به نظر شما دوست چه تأثيري در يادگيري (درس) و زندگي ما دارد؟

همانطور که در فرهنگمان داريم همنشين تو به ز تو بايد تا تو را عقل و دين بيفزايد، از اين جهت خيلي مؤثر است. ولي بيشترين تأثيري که دوست دارد در انحراف است.

شما ببينيد کساني که آلوده به سيگار و مواد مخدر شده‌اند عامل اصلي دوست بوده يعني حتي تمايلات شخصي نبوده برعکس در پيشرفت، تمايلات شخصي، علايق، خانواده و معلم اثرگذارند اما دوست در انحراف مؤثرتر است.




پس به نظر شما تأثيرش در يادگيري کم است؟ به نظر شما ما چه دوستاني انتخاب کنيم؟

مي‌تواند تأثير داشته باشد اما خيلي کم. دوستان حتي مي‌توانند ضد پيشرفت هم باشند، در دوره‌ي ما كه بود. الان هم من خيلي‌ از دوستان را مي‌بينم كه دوستشان را مأيوس مي‌کنند كه درس، مي‌خوني که آخرش چي بشه؟ در دوره‌ي دوستي اين چيزها زياد است ما هم هميشه در معرض انتخاب‌ها هستيم.

زندگي مجموعه‌اي از انتخاب‌ها در مراحل مختلف و به شکل هاي مختلف است؛ آنجاست كه دوستان مي‌توانند تأثيرگذار باشند و فکر ما را به جهت ديگري ببرند و ما انتخاب ديگري کنيم در هر حال در کارهاي من و در مورد شخص من دوستي مؤثر نبوده.

اگر بخواهم اسم ببرم بايد بگويم که مادر خيلي مؤثر است و دايي هم همين‌طور، هميشه در انتخاب همسر هم گفته مي‌شود که ببينيد برادرزنتان کيست؟

چون دايي هر طور که باشد پسر را تحت تأثير قرار مي‌دهد. به‌طور کلي پدر و مادر در خانواده در پيشرفت مؤثرتر هستند براي من که اين‌طور بوده.




در مورد يادگيري جمعي نظرتان چيست؟

کار تيمي و يادگيري جمعي بسيار مؤثر است. البته بايد جمع طوري باشد که مجموع IQ شان بيش‌تر از تک‌تک افراد باشد، ما گروه‌هايي را داريم که مجموع IQ شان کمتر مي‌شود. يعني وقتي دور هم مي‌نشينند، خروجي که بيرون مي‌آيد كمتر از موقعي است كه فرد تنهايي فكر مي‌كرده پس دوست شما بايد دوستي باشد که يا هم‌سطح شما باشد يا بالاتر از شما، تا برايند کار تيمي بيش‌تر شود.




به نظر شما برگزاري آزمون کنکور روش مناسبي براي ورود به دانشگاه است؟ مثلاً از 10 نفر 6 نفر قبول شوند نظرتان چيست؟

در اين مورد خيلي فکر نکرده‌ام. من چون در زمينه‌ي کاري خودم با دانشجويان کارشناسي ارشد و دکترا سر و کار دارم، نمي‌توانم نظري بدهم؛ در مورد دوره‌ي کارشناسي خودم هم خيلي حس خاصي نداشتم چون خيلي چيز عجيب و غريبي نبود که در موردش فکر کنم.

به‌طور کلي ما يک مشکل خاص اجتماعي داريم که ممکن است از آن جهت، کنکور خوب باشد و آن بحث رفتارهاي اجتماعي ماست که اگر کنکور نباشد راه‌هاي ديگر چگونه خواهند بود؟ کنکور نسبتاً راه تميزي است.

مثلاً برخلاف يکسري از شايعات، کنکور سيستم ماشيني دارد. همه امتحان مي‌دهند و تعدادي از بين افرادي که کنکور مي‌دهند انتخاب مي‌شوند.

در مسائل اجتماعي ما جهان سومي‌ها (شرقي‌ها) مسأه‌ي عاطفه خيلي دخيل است و اگر کنکور را برداريم و مثل آمريکا و کانادا پذيرش کنيم ممکن است مسائل عاطفي وارد شود که مثلاً اين پسر من است و بايد قبول شود يا آن پسر دوستم است به من سفارشش را کردند و ...

اين مطلب وارد عمل مي‌شود، ولي اگر سيستم انتخابگري بر مبناي سطح معلومات، درصد هوشي، قوه ابتکار طراحي شود؛ به نظرم بد نباشد ولي باز هم خيلي نمي‌توانم نظري بدهم ولي فکر مي‌کنم بايد اين‌طور باشد.




چه کارهاي ديگري غير از حوزه‌ي تخصصي‌تان انجام داده‌ايد؟

من از آن‌جايي‌ كه به الکترونيک علاقه داشته و دارم در اين زمينه کمي فعاليت کردم ولي قبلاً گفتم علاقه ممکن است با اهداف هماهنگ نباشد يکي از آن‌ها همين مورد است، الکترونيک خيلي با زمينه کار فعلي من همخواني ندارد.

شايد بتوان جايي علاقه را وارد کرد. کارهاي ديگري که از دوره‌ي دانش‌آموزي کردم: کارگري در چاپخانه، کارگري در صحافي، در کارخانه، روزنامه فروشي، عکاسي (وسائلش را خودم مي‌ساختم) زمان شاه به صورت محرمانه و مخفيانه عکس امام را چاپ مي‌کرديم.

در سطح دانشگاه در انجمن اسلامي دانشگاه کتابخانه راه‌اندازي کردم و دوره‌هاي آموزشي راه انداختيم، کارهاي گروهي زيادي از زمان دانشگاه تا حال انجام دادم، كمي كار سياسي و تعميرات وسايل الکتريکي و الکترونيکي؛ در زندگي هم بيشتر کارهاي شخصي‌ام را خودم انجام مي‌دهم. البته تا جائيکه بتوانم. من هنوزم عکاسي مي‌کنم.

کاري که هيچ وقت علاقه‌اي نداشتم، بازي بوده تا جايي که تعداد دفعاتي که من بازي کردم در طول زندگي انگشت‌شمار است شايد به 20 بار هم نرسد کلاً بازي برايم لذت‌آور نبوده اما به شعر خيلي علاقه دارم، موسيقي تا حدي علاقه دارم در صورتي که سبک نباشد. بيش‌تر به شعر و تعمق در آن (اشعار قوي مثل مولانا، حافظ) علاقه دارم.

به خواندن قرآن و تفکر در آن علاقه دارم همانطور که قرآن معجزه پيامبر است در فارسي هم شعرايي هستند که کلامشان اعجازانگيز است، از بين شعرا به مولوي مي‌توان اشاره کرد آنقدر اشعار ايشان داراي معاني عميقي است که مي‌توان گفت مسأله عشقي که مولوي از آن ياد مي‌کند عشق حقيقي است نه عشق مجازي.

به جوان‌ها توصيه مي‌کنم افکار مولوي، زندگي او و اشعار ايشان را مطالعه کنند و اما از ديگر کارهايم بودن در جهاد دانشگاهي و جبهه رفتن بوده.




به نظرتان خوب است که يک جوان به غير از حوزه‌ي تخصصي که به‌عنوان هدف انتخاب کرده، فعاليت ديگري را هم به صورت حرفه‌اي انجام دهد؟

خلاف، بهتر است از همه حرفه‌ها سر دربياورد يعني اگر بخواهم يک انسان موفق را تعريف کنم مي‌گويم انساني موفق است که
    1 - از نظر تحصيلات بالا باشد
    2 - داراي مهارت‌هاي اجتماعي بالايي باشد.

کسي که مهارت اجتماعي ندارد اصلاً مفيد نيست تا جائيکه اگر يک فرد بي‌سواد با مهارت اجتماعي داشته باشيم بهتر است.

مجموع آن دو عامل موفقيت موجب مي‌شود كه يک فرد کارآمد گردد.

افرادي که در حين تحصيل کار مي‌کنند به دليل بالارفتن مهارت‌هاي اجتماعي‌اشان مي‌دانند كه چي کجاست؟ کي کجاست؟ چي براي چيه؟ چي براي کيه؟ چگونه يک وسيله کار مي‌کند؟ چطور مي‌توان به چيزي دست پيدا کرد؟ چه انتخاب‌ها و راه‌هايي براي انجام اين کار داريم؟ در نتيجه انتخابهاي محدود نداريم. بدين ترتيب اين فرد ديگر يك بعدي نيست بلكه ممکن است دوبعدي و يا سه‌بعدي هم باشد که باز کافي نيست ممکن است n بعدي باشد. اما در يک بعد آن خيلي قوي است.

مثلاً در كار ما، يك مسأله تخصص ماست ولي بايد از تمام ابعاد آن سر در بياوريم. الان ما بيکار زياد داريم ولي در حال حاضر ما فردي را مي‌خواهيم، اما آن فردي كه کارآمدي لازم را داشته باشد را پيدا نمي‌کنيم، درس خوانده اما نمي‌تواند از درسش خوب استفاده کند، الان محيط پيچيده است ما بايد خيلي زياد بدانيم حداقل بدانيم براي اين کار بايد محاسبه‌اي صورت بگيرد اين محاسبه همان تخصصي بودن در کار است با کلمه نمي‌دانم، کار من نيست کار را شروع مي‌کند اما کارايي لازم را ندارد در نتيجه کارآمدي پايين مي‌آيد.




به نظر شما رسانه‌هاي آموزشي تا چه حد در يادگيري تأثير دارند؟

در دنياي فعلي تأثير کتاب به دو دليل خيلي کم شده است:
    1- افزايش انواع و اقسام رسانه‌هاي صوتي و تصويري 
    2 - بالا رفتن سرعت رشد علم،. در مسائل تجربي سرعت رشد علم خيلي بالاست و کتاب‌ها همه قديمي هستند حداقل براي 5 سال گذشته است.

مثلاً در رشته ما بيوتکنولوژي حداقل زمان مورد نياز از زمان نوشتن تا تحويل يك كتاب به ما 10 ماه (کمتر از يک سال) طول مي‌كشد که در اين مدت اطلاعات 2 برابر مي¬شود.

حال شما حساب کنيد در 5 سال گذشته چه رقمي به دست مي‌آيد. کتاب در فرهنگ‌سازي و جهان‌بيني انسان خيلي مؤثر است.

اما در علم، کتابهاي روز (جديد) مناسب است. در رشته‌هاي تخصصي، من مراجعه به اينترنت را بهترين راه مي-دانم. و اما در رشته ما، ژورنال‌هاي علمي، که باز از طريق اينترنت دسترسي به آن‌ها بيش‌تر است.

در دوران دانشجويي من (حدود 10 سال گذشته) ما به کاغذ مراجعه مي‌کرديم ولي الان آن روش مؤثر نيست.

در حوزه‌ي کاري خودم Internet Search در پايگاه‌هاي اطلاعاتي مربوطه مي‌تواند کمک کند.

نکته‌ي ديگر اين‌که بايد به دانش‌آموزان و دانشجويان کمک کنيم تا توانايي آن‌ها در کامپيوتر و زبان انگليسي خيلي بالا رود چون اين دو در اين زمان بسيار کاربرد دارند و هم‌چنين سعي کنند كه در رشته تخصصي‌اشان به کار با اينترنت وارد شوند بخاطر اين‌كه عمده اطلاعات را مي‌توانند چه خوب، چه بد به دست آورند.




به نظر شما در ايران تا به حال بين آموزش دختر و پسر تفاوتي بوده؟ الان چطور؟

فکر نکنم. اگر هم باشد به نفع دخترهاست. چون پسرها بايد سربازي بروند و اين مسئله هميشه به صورت يک مانع بزرگ بر سر راهشان است.

پسرهاي ما در ايران با اين مشکل مواجه‌اند و بهترين راه، انجام هر چه سريع‌تر آن است و يا اين‌كه معافي بگيرند تا هم‌سطح دختران شوند. الان در دانشگاه‌ها درصد دخترها بيش‌تر است. البته به نظر من فرقي ندارد كه چه كسي براي چه كاري استعداد دارد چون هر انساني را خدا به يک منظور آفريده و بخاطر همين است كه تنوع زياد در جهان (در صورت ظاهر) وجود دارد كه البته اين از شگفتي‌هاي طبيعت است و اما در صورت باطن هم هر کسي را بهر کاري ساخته‌اند يکي خطاط خوبيست و يکي نقاش، يکي خوب ساختمان مي‌سازد و يکي خوب ماشين مي‌سازد، چيزي كه مهم است اين است كه بايد اين افراد را پيدا کرد.




روش‌هاي آموزش براي دختر و پسر فرق مي‌کند؟!

در دانشگاه که اين مسائل مطرح نيست. در دبيرستان هم فکر مي‌کنم به مدير مربوط است كه از اساتيد خوب استفاده كند.




اين نظر که استاد يا معلم مثل يک سخنران فقط صحبت کند و بقيه تنها گوش کنند را مي‌پسنديد؟

نه! من اوايل صحبتم گفتم دانش‌آموز در کلاس بايد فعال باشد. دليلي که من خيلي درس نمي‌خواندم همين فعال بودنم، بود.

اساساً يک ميان‌کنش مستمر بين من و معلم وجود داشت. كلاً سؤال زياد مي‌كردم، زياد حل مسأله نسبت به ساير هم‌کلاسي‌هايم داشتم. معلم در دانش‌آموز مي‌تواند اين حالت را تحريک و يا سرکوب کند.




...
...



خوب است که معلم تک‌تک استعدادها را شناسايي کند و به همان ترتيب آموزش دهد يا نه همگاني آموزش دهد؟

به نظر من معلم بايد با تمام دانش‌آموزان ارتباط ذهني برقرار کند البته اين كار را براي دانش‌آموزان تعداد کم مي‌توان انجام داد. اما وقتي تعداد بيشتر مي‌شود بايد تک‌تک ارزيابي شوند و کساني که ضعيف‌تر هستند را کمک کرد تا به بقيه برسند.

در حال حاضر من در مورد فرزندان خودم مي‌بينم که معلم‌ها به اين مسائل آگاه‌اند و اين شيوه‌ها را به کار مي‌برند.


1388/1/26 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content