XMod
 يشتر مهارت بچه‌ها مهارت فکري است تا عملي(مصاحبه و گزارش شماره‌ي 147)
يشتر مهارت بچه‌ها مهارت فکري است تا عملي(مصاحبه و گزارش شماره‌ي 147)
بيش‌تر بچه‌ها يا مي‌خواهند در رشته‌ي «بيوتکنولوژي» ادامه‌ي تحصيل دهند يا رشته‌هاي پزشکي. به ندرت افرادي هستند که تصميم داشته باشند در رشته‌هاي علوم مثلاً بيولوژي محض ادامه‌ي تحصيل دهند - مصاحبه با آقاي دكتر «شاهرخ كاظم‌پور»- قسمت اول

 

 

بيش‌تر مهارت بچه‌ها
مهارت فکري است تا عملي

 

 

قسمت اول | قسمت دوم | قسمت سوم



اشاره

بنا داريم مصاحبه‌هايي را با اساتيد برتر رشته‌هاي مختلف علوم براي‌تان آماده كنيم. اين نويد را به شما مي‌دهيم در آينده‌اي نه‌چندان دور، خواننده‌ي مصاحبه‌هايي شنيدني از اين اساتيد گرامي خواهيد بود.

وقتي از جناب دكتر «شاهرخ كاظم‌پور» تقاضا كرديم چند كلمه‌اي صحبت داشته باشيم تا با فعاليت‌هاي اين استاد گرامي – كه داراي سوابقي هم در المپياد فيزيك هستند – آشنا شويم با روي باز از ما استقبال كردند.

سخنوري، دقت در پاسخگويي و رفع اشكال در سؤال‌هاي همكاران‌مان – كه بعضاً سؤال‌ها ناشيانه مطرح مي‌شد -، احترام بسيار به اساتيدشان از ويژگي‌هاي بارز اين استاد گرامي است.

اميدواريم از اين مصاحبه – كه در سه قسمت براي‌تان ارائه مي‌شود – لذت ببريد.


 

 

 

 

به‌طور مختصر در مورد مدارسي که در آن‌ها تحصيل کرده‌ايد (از پايه‌‌‌ي دبستان تا به حال) توضيحاتي بفرمائيد؟

دبستان در مدرسه‌ي «رهبر» بودم که در حال حاضر هم‌چنين مدرسه‌اي نيست. دوره‌ي راهنمايي در مدرسه‌ي «راه‌ نو» بودم که الان به شهيد «عزيز عيدي» تغيير نام پيدا کرده و دبيرستان هم در دبيرستان «محمد جعفر معنوي» بودم.

سال 1360 ديپلم گرفتم و سال 1364 وارد دانشگاه علوم در رشته‌ي «دبيري زيست‌شناسي» شدم، بلافاصله سال 1368 در همان دانشگاه (تربيت مدرس) کارشناسي ارشد علوم قبول شدم و در دي ماه سال 1371 فارغ‌التحصيل شدم. همان سال به خدمت سربازي رفتم (اعزام شدم) که دو سال و نيم طول کشيد.

در سال 1374 به ژاپن رفتم و 6 سال ژاپن بودم (نزديک سه سال و نيم دوره‌ي دکترا بود و دو سال و نيم هم دوره‌ي فوق دکترا (post doc) بود) و اواخر سال 1380 هم در دانشگاه تربيت مدرس مشغول به کار شدم. زمينه‌ي تخصصيم در رشته‌ي «گياه شناسي» گرايش «سيستماتيک مولکولي» است.

 

 

به‌طور مختصر در رابطه با پروژه‌هاي تحقيقاتي که انجام داده‌ايد توضيح دهيد. علاوه برآن درباره‌ي يکي از پروژه‌هايي که دوست داريد بچه‌ها مطلع باشند به‌طور مفصل توضيح دهيد  

قبل از اين‌که کارشناسي ارشد يعني «گياه‌شناسي سيستماتيک و  رده‌بندي» را تمام کنم (طبعاً به تکامل گياهان علاقه داشتم) در گرايش «سيستماتيک گياهي» طرحي دادم و وقتي وارد دانشگاه ژاپن شدم گرايش «سيستماتيک مولکولي» (يعني استفاده از داده‌هاي DNA براي بازسازي روابط فيلوژني يعني روابط تکاملي گياهان) را ادامه دادم.

بعد از دکترا در دوره‌ي فوق دکترا (post doc) هم همين روش و تکنيک را براي ساير پروژه‌ها‌ انتخاب کردم. پس از برگشتن نيز همين کار را ادامه دادم طوري که تمامي دانشجوهايم در مورد «سيستماتيک مولکولي گياهان ايران» در حال انجام فعاليت هستند. مهم‌ترين کاري که الان انجام مي‌دهيم، «گياهان تيره‌ي نخود» است که ما به آن‌ها «لگوم‌هاي» ايران مي‌گوييم.

مهم‌ترين گياهاني که در ايران رشد مي‌کنند «گون» و «اسپرس» هستند، دليل انتخابم اين است که اين گياهان چند ويژگي علوفه‌اي، صنعتي، دارويي و سمي را با هم دارند. يعني تمامي ويژگي‌هاي مثبت و منفي را با هم دارند. عمده‌ي دليل استفاده از اين گونه، اين است که اين گياهان بيش‌ترين گونه‌اشان در منطقه‌ي خاورميانه و عمده‌ي گروه‌هاي آن‌ها انحصاري منطقه‌ي ما هستند، همه مواردي که نام بردم در کشور ما هستند.

 

 

آيا مکان‌ها (کارخانه‌هايي) وجود دارند که از محصول تحقيقات شما استفاده کنند؟

البته کارهاي ما کمي بنيادي است اما اگر شرکت‌ها و يا كارخانه‌هايي بخواهند از گياهاني مثل «گون» و «کتيرا» استفاده کنند مي‌توانيم به آن‌ها کمک کنيم، اما آن‌چه براي ما حائز اهميت است مسائل تکاملي، رده بندي و فيلوژني آن‌هاست.

 

 

لطفاً راجع به اين موضوع با توجه به اين که بچه‌ها کمي آشنا شدند بيش‌تر توضيح دهيد

تاريخچه‌ي کاري که در حال انجام آن هستيم از دهه‌ي 80 ميلادي به بعد در دنياست. علم بسيار جوان و جديدي است.

زماني که من به «ژاپن» رفتم اين علم کاملاً نوپا بود و به قولي آن زمان دوره‌ي طفوليت خود را سپري مي‌کرد. اين علم شامل استفاده از تکنيک‌هاي بيولوژي مولکولي بالاخص DNA و توالي‌هاي DNA است كه براي درک روابط گونه‌ها و موقعيت تکاملي آن‌ها بسيار حائز اهميت است و به تبع آن روش‌هاي آماري هم توسعه يافته است.

پس از يک طرف تکنيک‌هاي بيولوژي مولکولي و از طرف ديگر تکنيک‌هاي آماري است. اين موارد دست در دست هم داده‌اند که بتوانيم روابط «فيلوژني» را براي آن‌ها ترسيم کنيم.

در حال حاضر در کشورهايي نظير «ژاپن» در دبيرستان‌ها بچه‌ها هم DNA استخراج مي‌کنند و هم با دستگاههاي PCR تکثير مي‌کنند و به اين صورت تمرين مي‌کنند و وقتي وارد دانشگاه مي‌شوند راحت‌تر مي‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

امروزه کشورهاي پيشرفته‌ي دنيا براي انجام مطالعات تکاملي و رده‌بندي براي شناختن يک گونه‌ اعم از جانور، حشره، ميکروب، گياه، قارچ و ... اولين چيزي که استفاده مي‌کنند ابزار DNA است.

متأسفانه در کشور ما جاي اين علم خاليست چون هم جديد است و هم ابزار و تجربه‌ي کافي مي‌خواهد و روند کار به اين صورت است که ابتدا DNA استخراج مي‌شود سپس با دستگاه PCR تکثير داده مي‌شود و بعد «تعيين توالي» مي‌شود. «تعيين توالي» به دو صورت انجام مي‌شود، يا به‌صورت دستي يا اتوماتيک.

در حال حاضر به‌صورت اتوماتيک (Automate) انجام مي‌شود و سپس توسط دستگاه مخصوصي به نام «توالي ياب» تعيين توالي مي‌شود. در تمامي عرصه‌هاي زيستي تكنيك PCR يک روش مرسوم و متداول در زمينه‌ي رده‌بندي و تکامل و کلاً biodiversity است و در واقع اين يك ابزار روتيني مي‌باشد يعني بدون PCR کاري از پيش نمي‌بريم.

 

 

راجع به گونه‌هايي که گفتيد، چطور آن‌ها را تشخيص دهيم و چه ويژگي‌هايي دارند؟

آنچه در «گياه‌شناسي كلاسيك» متداول است، «مورفولوژي» است (در جانوري هم همين‌طور) اما به دليل شباهت بين گونه‌ها تفکيک آن‌ها به اين صورت که بگوئيم اين گونه مستقل است يا نيست يا بگوئيم اصلاً واقعيت عيني دارد يا نه امکان‌پذير نمي‌باشد، و در اين صورت شما مجبور مي‌شويد از تکنيک‌هاي «بيولوژي مولکولي» استفاده کنيد.

حدود 2-3 سال است روشي به نامDNA Barcoding آمده (يعني شناسايي ارگانيسم‌ها بر اساس توالي‌هايDNA).

 

 

درباره‌ي اين روش (DNA Barcoding) توضيح دهيد.

در «زيست جانوري» از قطعاتي از DNA ژني به نام «سيتوکروم اکسيداز 1» يعني ژني که «سيتوکروم اکسيداز» را کد مي‌کند و منشأ «ميتوکندريايي» هم دارد براي شناسايي موجودات جانوري از جمله پروانه‌ها، ماهي‌ها و خفاش‌ها استفاده مي‌کنند ولي در زيست‌شناسي گياهي ژن جواب نمي‌دهد به دليل اين‌که DNA «ميتوکندريايي» در گياهان به‌صورت تکاملي بسيار محفوظ است يعني اختلاف بين گونه‌ها صفر و يا ناچيز است.

به همين دليل نمي‌توانيم از اين روش استفاده کنيم و پس از توالي‌هاي «کلروپلاستي» و «هسته‌اي» و به ويژه «کلروپلاستي» استفاده مي‌کنيم. حال چرا از DNA کلروپلاستي استفاده مي‌كنند؟ چون DNA کلروپلاستي نسبت به DNA «ميتوکندريايي» در گياهان سرعت تکاملي بالاتري دارد و البته سرعتش از هسته پائين است ولي از «ميتوکندري» بالاتر است. دليلش هم اين است كه در حال حاضر بيش از 80-70 نوع گياه داريم که DNA کلروپلاستي آن کامل تعيين توالي شده است.

DNA کلروپلاستي از نظر ساختار فيزيكي DNA حلقوي، درشت‌گيري است و تمامي ژن‌ها محل و نوعشان مشخص است و به همين دليل تعداد محدودي از ژن‌هايي که سرعت تکاملي آن‌ها مناسب‌تر است براي شناسايي گونه‌ها انتخاب شده است از جمله spacer به معني «فاصله انداز» يا «فاصله‌گر» يا دو ژن Tran h pspa و بخش‌هايي از ژن Matkey و يا بخش¬هايي از rposimanرا براي شناسايي انتخاب مي‌کنند. پس همه‌ي تکنيک‌هايي که گفتم همه PCR است.

PCR هم شبيه‌سازي تکثير DNA مصنوعي است يعني DNAرا استخراج کرديم و قطعه‌اي مشخص از آن را تکثير مي‌کنيم که در اين‌جا نياز به دو نوع Primer و Template DNA و يك سري Buffer هاي Universal که آماده‌اند و آنزيم‌هاي تگ پليمراز داريم که اين آنزيم‌ها از 12 ميکروليتر شروع مي‌شود تا 100 ميکروليتر.

در مقياس 12 ميکروليتر مي‌توان 25 ، 50 و يا 100 ميکروليتر DNA را تکثير کرد و البته پس از 35 چرخه در دستگاه PCR و براي اطمينان از تکثير از ژل آگارز 8/0% يا 1% استفاده مي‌شود كه ببينيم كه آيا DNA تكثير شده يا نه؟ بعد از آن، مرحله‌ي کنترل منفي (آلودگي) را داريم و مراحل بعدي نيز تميز کردن fragment است كه در آن مي‌توانيد با واكنش‌هاي تعيين توالي و تكنيك‌هايي اختلافات را راحت‌تر بسنجيد.

ما از گونه‌هاي مدل‌هاي تكامل مولكولي استفاده مي‌كنيم و اين بخشي از سيستماتيك مولكولي است.

کشور ما در جنوب غربي آسيا، غني‌ترين تنوع زيستي را دارد، چه از نظر گياه و چه از نظر جانوران. از نظر گياهي ايران يکي از مناطق بسيار مهم از نظر تنوع زيستي است.

طبق آمار حدوداً 8000 گونه‌ي گياهي داريم که از نظر کلاسيک گياه‌شناسي معرفي شده است. اين علم که مي‌توانيم از DNA يا ژن براي رده‌بندي و شناسايي استفاده کنيم، هنوز در کشور ما جا نيفتاده است. من خيلي دوست داشتم که دانشجويان علاقه‌مند، در زمينه‌ي biodiversity (ژنتيک حفاظت) اقدام به فعاليت کنند.

ما گونه‌هاي جانوري زيادي در معرض انقراض داريم مثل يوزپلنگ، خرس قهوه‌اي، گرگ، روباه، گورخر آسيايي و همچنين گونه‌هاي گياهي هم هست، زيرا biodiversity مقوله‌ي بسيار داغي است. 

 

 

قبلاً چگونه تقسيم‌بندي مي‌کردند؟ بر اساس چه متغيرهايي؟

همه کلاسيک و به عبارتي «مورفولوژي» بودند. «مورفولوژي» يعني شيمي، گرده و جنين بود. الان رده‌بندي که براي گياهان ارائه شده کاملاً مولکولي است و بر اساس داده‌ها وتوالي‌هاي مولکولي و داراي نظمي منطقي و بر پايه تکامل است .

 

 

آيا منابعي جهت افزايش اطلاعات بچه‌ها در اين زمينه وجود دارد؟

بله، مثلاً سايت www.cladistics.com يا باغ «گياه‌شناسي ميسوري» (missouri.bot. garden www.)

 

 

آيا شما کتاب هم نوشتيد؟

فعلاً نه، كمي زود است.

 

 

شما تا چه حد با آزمون‌هاي المپيادهاي کشوري و جهاني آشنا هستيد؟ 

من يک‌بار 2 سال پيش همين درس گياه‌شناسي (البته به‌طور فشرده) را براي بچه‌هاي المپياد تدريس کردم که خيلي براي بچه‌ها مأنوس نبود چون در حد گياه‌شناسي ليسانس و فوق ليسانس ارائه مي‌شد که فهم آن کمي سخت بود.

اين‌طور استنباط مي‌شود كه گياه‌شناسي خيلي ساده باشد در حالي كه خيلي فني است. مثلاً نوع گياه، نام گياهان، اختصاصات گياه. به‌عنوان مثال سؤال‌هاي مقايسه‌اي به بچه‌ها داده بودم که براي بعضي اصلاً توجيه نبود که چه‌طور مقايسه کنند؟ گفته بودم گندم را با نخود فرنگي مقايسه کنند و قبلاً هر دو را توضيح داده بودم که از چه تيره و چه خانواده‌اي هستند و چه ويژگي‌هايي دارند و بچه‌ها بايد مقايسه مي‌کردند و علي‌رغم اين‌که المپيادي بودند اما معدودي از آن‌ها توانسته بودند كه جواب دهند.

وقتي درباره‌ي «بيوشيمي» سؤال کردم، گفتند که خيلي عالي بوده و اين مسأله نشان داد بچه‌ها مطالبي که ماهيت تحليلي‌تر دارند يا با ذهن مأنوس‌تر هستند را آسان‌تر ياد مي‌گيرند تا مطالبي که در مقام مقايسه است.

عملاً بايد موارد را ببينند وگرنه برايشان سخت است. بايد اضافه کنم بيشتر مهارت بچه‌ها مهارت فکري بود تا عملي؛ البته سؤالاتي هم که مطرح شده بود در مورد گياهان منطقه‌ي آرژانتين بود.

 

 

 

به نظر شما بچه‌هاي المپيادي براي درک بيش‌تر به چه منابعي مراجعه کنند؟

البته بيش‌تر بچه‌ها يا مي‌خواهند در رشته‌ي «بيوتکنولوژي» ادامه‌ي تحصيل دهند يا رشته‌هاي پزشکي. به ندرت افرادي هستند که تصميم داشته باشند در رشته‌هاي علوم مثلاً بيولوژي محض ادامه‌ي تحصيل دهند.

باورم اين است که بچه‌ها (چه المپيادي، چه غير المپيادي) از ابتدا بايد با واقعيت‌هاي رشته‌هاي زيستي آشنا شوند. به‌طور مثال شخص مي‌خواهد در آينده اکولوژيست گياهي شود يا جانوري. شرط اول علاقه‌مند بودن است. در اين مورد مي‌توانم مثالي از تجربيات فردي خودم بگويم که آقايي به نام «سام‌جي‌ما»، كه اهل «توکيو» بود و پدر و مادر ايشان فرهنگي بودند و در دانشگاه کار مي‌کردند. وقتي از او پرسيدم شما چرا در دانشگاه «توکيو» ادامه تحصيل ندادي و به «كيوتو» آمديد؟ گفت: عاشق «اکولوژي» هستم و اينجا (کيوتو) اکولوژي قوي‌ دارد. پرسيدم مگر در «توکيو» اين‌طور نيست؟ گفت: چرا هست اما اين‌جا مرکز «اکولوژي» است.

ما در دانشگاهمان «انستيتوي اکولوژي» داشتيم و جالب‌تر اين‌که اين فرد براي جمع‌آوري گونه‌هاي مختلف گياهان به کشورهاي مختلفي مثل تايلند، مالزي، چين، تايوان سفر کرده است. ايشان با همان علاقه‌، دوره‌ي فوق ليسانس و دكترا را در رشته‌ي «اکولوژي» ادامه داد و مي‌گفت برايم مسجل شده كه مي‌خواهم اکولوژيست شوم، فيلد بدهم، نمونه ببينم و بررسي کنم که گياهان چه ويژگي‌هايي دارند و هم‌گونه‌اشان چگونه است. بچه‌هاي ما بايد توجيه شوند که ما در ايران چه رشته‌هايي و در چه زمينه‌هايي داريم و قطعاً افرادي هم هستند كه در آن رشته‌ها در حال انجام فعاليت‌اند.

به‌عنوان مثال در عرصه‌هاي زيستي ممكن است شخصي گياه‌شناس يا اکولوژيست و يا فيزيولوژيست باشد. حال چرا بعضي گياه را انتخاب مي‌كنند؟ چون به دلايل متعدد کار با گياه برايشان آسان‌تر است و در ضمن گياه موجودي بسيار زيبا و تميز است و کسي را آزار نمي‌دهد و البته کشور ما از نظر تنوع زيستي فوق‌العاده غني است پس ما نياز به متخصصيني در زمينه‌هاي فيزيولوژي، اکولوژي، گياه‌شناسي و عرصه‌هاي زيستي داريم و بايد در اين زمينه‌ها آموزش‌هاي لازم را ببينيم و سپس وارد عرصه‌هاي تحقيقاتي شويم.

در مورد خودم بايد بگويم: در دوره‌ي ليسانس از سال دوم علاقه‌مند شدم كه فقط در رشته‌ي گياه‌شناسي کار کنم البته رشته‌ي من «دبيري زيست‌شناسي» بود اما من به دنبال آنچه علاقه داشتم رفتم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1388/5/12 لينک مستقيم

فرستنده :
عرفان HyperLink HyperLink 1391/1/28
مـتـن : مصاحبه فوق العاده ای بود همه باید تلاش کنن در هر رشته ای که هستن مثل آقای کاظمپور

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 يشتر مهارت بچه‌ها مهارت فکري است تا عملي(مصاحبه و گزارش شماره‌ي 147)
يشتر مهارت بچه‌ها مهارت فکري است تا عملي(مصاحبه و گزارش شماره‌ي 147)
بيش‌تر بچه‌ها يا مي‌خواهند در رشته‌ي «بيوتکنولوژي» ادامه‌ي تحصيل دهند يا رشته‌هاي پزشکي. به ندرت افرادي هستند که تصميم داشته باشند در رشته‌هاي علوم مثلاً بيولوژي محض ادامه‌ي تحصيل دهند - مصاحبه با آقاي دكتر «شاهرخ كاظم‌پور»- قسمت اول

 

 

بيش‌تر مهارت بچه‌ها
مهارت فکري است تا عملي

 

 

قسمت اول | قسمت دوم | قسمت سوم



اشاره

بنا داريم مصاحبه‌هايي را با اساتيد برتر رشته‌هاي مختلف علوم براي‌تان آماده كنيم. اين نويد را به شما مي‌دهيم در آينده‌اي نه‌چندان دور، خواننده‌ي مصاحبه‌هايي شنيدني از اين اساتيد گرامي خواهيد بود.

وقتي از جناب دكتر «شاهرخ كاظم‌پور» تقاضا كرديم چند كلمه‌اي صحبت داشته باشيم تا با فعاليت‌هاي اين استاد گرامي – كه داراي سوابقي هم در المپياد فيزيك هستند – آشنا شويم با روي باز از ما استقبال كردند.

سخنوري، دقت در پاسخگويي و رفع اشكال در سؤال‌هاي همكاران‌مان – كه بعضاً سؤال‌ها ناشيانه مطرح مي‌شد -، احترام بسيار به اساتيدشان از ويژگي‌هاي بارز اين استاد گرامي است.

اميدواريم از اين مصاحبه – كه در سه قسمت براي‌تان ارائه مي‌شود – لذت ببريد.


 

 

 

 

به‌طور مختصر در مورد مدارسي که در آن‌ها تحصيل کرده‌ايد (از پايه‌‌‌ي دبستان تا به حال) توضيحاتي بفرمائيد؟

دبستان در مدرسه‌ي «رهبر» بودم که در حال حاضر هم‌چنين مدرسه‌اي نيست. دوره‌ي راهنمايي در مدرسه‌ي «راه‌ نو» بودم که الان به شهيد «عزيز عيدي» تغيير نام پيدا کرده و دبيرستان هم در دبيرستان «محمد جعفر معنوي» بودم.

سال 1360 ديپلم گرفتم و سال 1364 وارد دانشگاه علوم در رشته‌ي «دبيري زيست‌شناسي» شدم، بلافاصله سال 1368 در همان دانشگاه (تربيت مدرس) کارشناسي ارشد علوم قبول شدم و در دي ماه سال 1371 فارغ‌التحصيل شدم. همان سال به خدمت سربازي رفتم (اعزام شدم) که دو سال و نيم طول کشيد.

در سال 1374 به ژاپن رفتم و 6 سال ژاپن بودم (نزديک سه سال و نيم دوره‌ي دکترا بود و دو سال و نيم هم دوره‌ي فوق دکترا (post doc) بود) و اواخر سال 1380 هم در دانشگاه تربيت مدرس مشغول به کار شدم. زمينه‌ي تخصصيم در رشته‌ي «گياه شناسي» گرايش «سيستماتيک مولکولي» است.

 

 

به‌طور مختصر در رابطه با پروژه‌هاي تحقيقاتي که انجام داده‌ايد توضيح دهيد. علاوه برآن درباره‌ي يکي از پروژه‌هايي که دوست داريد بچه‌ها مطلع باشند به‌طور مفصل توضيح دهيد  

قبل از اين‌که کارشناسي ارشد يعني «گياه‌شناسي سيستماتيک و  رده‌بندي» را تمام کنم (طبعاً به تکامل گياهان علاقه داشتم) در گرايش «سيستماتيک گياهي» طرحي دادم و وقتي وارد دانشگاه ژاپن شدم گرايش «سيستماتيک مولکولي» (يعني استفاده از داده‌هاي DNA براي بازسازي روابط فيلوژني يعني روابط تکاملي گياهان) را ادامه دادم.

بعد از دکترا در دوره‌ي فوق دکترا (post doc) هم همين روش و تکنيک را براي ساير پروژه‌ها‌ انتخاب کردم. پس از برگشتن نيز همين کار را ادامه دادم طوري که تمامي دانشجوهايم در مورد «سيستماتيک مولکولي گياهان ايران» در حال انجام فعاليت هستند. مهم‌ترين کاري که الان انجام مي‌دهيم، «گياهان تيره‌ي نخود» است که ما به آن‌ها «لگوم‌هاي» ايران مي‌گوييم.

مهم‌ترين گياهاني که در ايران رشد مي‌کنند «گون» و «اسپرس» هستند، دليل انتخابم اين است که اين گياهان چند ويژگي علوفه‌اي، صنعتي، دارويي و سمي را با هم دارند. يعني تمامي ويژگي‌هاي مثبت و منفي را با هم دارند. عمده‌ي دليل استفاده از اين گونه، اين است که اين گياهان بيش‌ترين گونه‌اشان در منطقه‌ي خاورميانه و عمده‌ي گروه‌هاي آن‌ها انحصاري منطقه‌ي ما هستند، همه مواردي که نام بردم در کشور ما هستند.

 

 

آيا مکان‌ها (کارخانه‌هايي) وجود دارند که از محصول تحقيقات شما استفاده کنند؟

البته کارهاي ما کمي بنيادي است اما اگر شرکت‌ها و يا كارخانه‌هايي بخواهند از گياهاني مثل «گون» و «کتيرا» استفاده کنند مي‌توانيم به آن‌ها کمک کنيم، اما آن‌چه براي ما حائز اهميت است مسائل تکاملي، رده بندي و فيلوژني آن‌هاست.

 

 

لطفاً راجع به اين موضوع با توجه به اين که بچه‌ها کمي آشنا شدند بيش‌تر توضيح دهيد

تاريخچه‌ي کاري که در حال انجام آن هستيم از دهه‌ي 80 ميلادي به بعد در دنياست. علم بسيار جوان و جديدي است.

زماني که من به «ژاپن» رفتم اين علم کاملاً نوپا بود و به قولي آن زمان دوره‌ي طفوليت خود را سپري مي‌کرد. اين علم شامل استفاده از تکنيک‌هاي بيولوژي مولکولي بالاخص DNA و توالي‌هاي DNA است كه براي درک روابط گونه‌ها و موقعيت تکاملي آن‌ها بسيار حائز اهميت است و به تبع آن روش‌هاي آماري هم توسعه يافته است.

پس از يک طرف تکنيک‌هاي بيولوژي مولکولي و از طرف ديگر تکنيک‌هاي آماري است. اين موارد دست در دست هم داده‌اند که بتوانيم روابط «فيلوژني» را براي آن‌ها ترسيم کنيم.

در حال حاضر در کشورهايي نظير «ژاپن» در دبيرستان‌ها بچه‌ها هم DNA استخراج مي‌کنند و هم با دستگاههاي PCR تکثير مي‌کنند و به اين صورت تمرين مي‌کنند و وقتي وارد دانشگاه مي‌شوند راحت‌تر مي‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

امروزه کشورهاي پيشرفته‌ي دنيا براي انجام مطالعات تکاملي و رده‌بندي براي شناختن يک گونه‌ اعم از جانور، حشره، ميکروب، گياه، قارچ و ... اولين چيزي که استفاده مي‌کنند ابزار DNA است.

متأسفانه در کشور ما جاي اين علم خاليست چون هم جديد است و هم ابزار و تجربه‌ي کافي مي‌خواهد و روند کار به اين صورت است که ابتدا DNA استخراج مي‌شود سپس با دستگاه PCR تکثير داده مي‌شود و بعد «تعيين توالي» مي‌شود. «تعيين توالي» به دو صورت انجام مي‌شود، يا به‌صورت دستي يا اتوماتيک.

در حال حاضر به‌صورت اتوماتيک (Automate) انجام مي‌شود و سپس توسط دستگاه مخصوصي به نام «توالي ياب» تعيين توالي مي‌شود. در تمامي عرصه‌هاي زيستي تكنيك PCR يک روش مرسوم و متداول در زمينه‌ي رده‌بندي و تکامل و کلاً biodiversity است و در واقع اين يك ابزار روتيني مي‌باشد يعني بدون PCR کاري از پيش نمي‌بريم.

 

 

راجع به گونه‌هايي که گفتيد، چطور آن‌ها را تشخيص دهيم و چه ويژگي‌هايي دارند؟

آنچه در «گياه‌شناسي كلاسيك» متداول است، «مورفولوژي» است (در جانوري هم همين‌طور) اما به دليل شباهت بين گونه‌ها تفکيک آن‌ها به اين صورت که بگوئيم اين گونه مستقل است يا نيست يا بگوئيم اصلاً واقعيت عيني دارد يا نه امکان‌پذير نمي‌باشد، و در اين صورت شما مجبور مي‌شويد از تکنيک‌هاي «بيولوژي مولکولي» استفاده کنيد.

حدود 2-3 سال است روشي به نامDNA Barcoding آمده (يعني شناسايي ارگانيسم‌ها بر اساس توالي‌هايDNA).

 

 

درباره‌ي اين روش (DNA Barcoding) توضيح دهيد.

در «زيست جانوري» از قطعاتي از DNA ژني به نام «سيتوکروم اکسيداز 1» يعني ژني که «سيتوکروم اکسيداز» را کد مي‌کند و منشأ «ميتوکندريايي» هم دارد براي شناسايي موجودات جانوري از جمله پروانه‌ها، ماهي‌ها و خفاش‌ها استفاده مي‌کنند ولي در زيست‌شناسي گياهي ژن جواب نمي‌دهد به دليل اين‌که DNA «ميتوکندريايي» در گياهان به‌صورت تکاملي بسيار محفوظ است يعني اختلاف بين گونه‌ها صفر و يا ناچيز است.

به همين دليل نمي‌توانيم از اين روش استفاده کنيم و پس از توالي‌هاي «کلروپلاستي» و «هسته‌اي» و به ويژه «کلروپلاستي» استفاده مي‌کنيم. حال چرا از DNA کلروپلاستي استفاده مي‌كنند؟ چون DNA کلروپلاستي نسبت به DNA «ميتوکندريايي» در گياهان سرعت تکاملي بالاتري دارد و البته سرعتش از هسته پائين است ولي از «ميتوکندري» بالاتر است. دليلش هم اين است كه در حال حاضر بيش از 80-70 نوع گياه داريم که DNA کلروپلاستي آن کامل تعيين توالي شده است.

DNA کلروپلاستي از نظر ساختار فيزيكي DNA حلقوي، درشت‌گيري است و تمامي ژن‌ها محل و نوعشان مشخص است و به همين دليل تعداد محدودي از ژن‌هايي که سرعت تکاملي آن‌ها مناسب‌تر است براي شناسايي گونه‌ها انتخاب شده است از جمله spacer به معني «فاصله انداز» يا «فاصله‌گر» يا دو ژن Tran h pspa و بخش‌هايي از ژن Matkey و يا بخش¬هايي از rposimanرا براي شناسايي انتخاب مي‌کنند. پس همه‌ي تکنيک‌هايي که گفتم همه PCR است.

PCR هم شبيه‌سازي تکثير DNA مصنوعي است يعني DNAرا استخراج کرديم و قطعه‌اي مشخص از آن را تکثير مي‌کنيم که در اين‌جا نياز به دو نوع Primer و Template DNA و يك سري Buffer هاي Universal که آماده‌اند و آنزيم‌هاي تگ پليمراز داريم که اين آنزيم‌ها از 12 ميکروليتر شروع مي‌شود تا 100 ميکروليتر.

در مقياس 12 ميکروليتر مي‌توان 25 ، 50 و يا 100 ميکروليتر DNA را تکثير کرد و البته پس از 35 چرخه در دستگاه PCR و براي اطمينان از تکثير از ژل آگارز 8/0% يا 1% استفاده مي‌شود كه ببينيم كه آيا DNA تكثير شده يا نه؟ بعد از آن، مرحله‌ي کنترل منفي (آلودگي) را داريم و مراحل بعدي نيز تميز کردن fragment است كه در آن مي‌توانيد با واكنش‌هاي تعيين توالي و تكنيك‌هايي اختلافات را راحت‌تر بسنجيد.

ما از گونه‌هاي مدل‌هاي تكامل مولكولي استفاده مي‌كنيم و اين بخشي از سيستماتيك مولكولي است.

کشور ما در جنوب غربي آسيا، غني‌ترين تنوع زيستي را دارد، چه از نظر گياه و چه از نظر جانوران. از نظر گياهي ايران يکي از مناطق بسيار مهم از نظر تنوع زيستي است.

طبق آمار حدوداً 8000 گونه‌ي گياهي داريم که از نظر کلاسيک گياه‌شناسي معرفي شده است. اين علم که مي‌توانيم از DNA يا ژن براي رده‌بندي و شناسايي استفاده کنيم، هنوز در کشور ما جا نيفتاده است. من خيلي دوست داشتم که دانشجويان علاقه‌مند، در زمينه‌ي biodiversity (ژنتيک حفاظت) اقدام به فعاليت کنند.

ما گونه‌هاي جانوري زيادي در معرض انقراض داريم مثل يوزپلنگ، خرس قهوه‌اي، گرگ، روباه، گورخر آسيايي و همچنين گونه‌هاي گياهي هم هست، زيرا biodiversity مقوله‌ي بسيار داغي است. 

 

 

قبلاً چگونه تقسيم‌بندي مي‌کردند؟ بر اساس چه متغيرهايي؟

همه کلاسيک و به عبارتي «مورفولوژي» بودند. «مورفولوژي» يعني شيمي، گرده و جنين بود. الان رده‌بندي که براي گياهان ارائه شده کاملاً مولکولي است و بر اساس داده‌ها وتوالي‌هاي مولکولي و داراي نظمي منطقي و بر پايه تکامل است .

 

 

آيا منابعي جهت افزايش اطلاعات بچه‌ها در اين زمينه وجود دارد؟

بله، مثلاً سايت www.cladistics.com يا باغ «گياه‌شناسي ميسوري» (missouri.bot. garden www.)

 

 

آيا شما کتاب هم نوشتيد؟

فعلاً نه، كمي زود است.

 

 

شما تا چه حد با آزمون‌هاي المپيادهاي کشوري و جهاني آشنا هستيد؟ 

من يک‌بار 2 سال پيش همين درس گياه‌شناسي (البته به‌طور فشرده) را براي بچه‌هاي المپياد تدريس کردم که خيلي براي بچه‌ها مأنوس نبود چون در حد گياه‌شناسي ليسانس و فوق ليسانس ارائه مي‌شد که فهم آن کمي سخت بود.

اين‌طور استنباط مي‌شود كه گياه‌شناسي خيلي ساده باشد در حالي كه خيلي فني است. مثلاً نوع گياه، نام گياهان، اختصاصات گياه. به‌عنوان مثال سؤال‌هاي مقايسه‌اي به بچه‌ها داده بودم که براي بعضي اصلاً توجيه نبود که چه‌طور مقايسه کنند؟ گفته بودم گندم را با نخود فرنگي مقايسه کنند و قبلاً هر دو را توضيح داده بودم که از چه تيره و چه خانواده‌اي هستند و چه ويژگي‌هايي دارند و بچه‌ها بايد مقايسه مي‌کردند و علي‌رغم اين‌که المپيادي بودند اما معدودي از آن‌ها توانسته بودند كه جواب دهند.

وقتي درباره‌ي «بيوشيمي» سؤال کردم، گفتند که خيلي عالي بوده و اين مسأله نشان داد بچه‌ها مطالبي که ماهيت تحليلي‌تر دارند يا با ذهن مأنوس‌تر هستند را آسان‌تر ياد مي‌گيرند تا مطالبي که در مقام مقايسه است.

عملاً بايد موارد را ببينند وگرنه برايشان سخت است. بايد اضافه کنم بيشتر مهارت بچه‌ها مهارت فکري بود تا عملي؛ البته سؤالاتي هم که مطرح شده بود در مورد گياهان منطقه‌ي آرژانتين بود.

 

 

 

به نظر شما بچه‌هاي المپيادي براي درک بيش‌تر به چه منابعي مراجعه کنند؟

البته بيش‌تر بچه‌ها يا مي‌خواهند در رشته‌ي «بيوتکنولوژي» ادامه‌ي تحصيل دهند يا رشته‌هاي پزشکي. به ندرت افرادي هستند که تصميم داشته باشند در رشته‌هاي علوم مثلاً بيولوژي محض ادامه‌ي تحصيل دهند.

باورم اين است که بچه‌ها (چه المپيادي، چه غير المپيادي) از ابتدا بايد با واقعيت‌هاي رشته‌هاي زيستي آشنا شوند. به‌طور مثال شخص مي‌خواهد در آينده اکولوژيست گياهي شود يا جانوري. شرط اول علاقه‌مند بودن است. در اين مورد مي‌توانم مثالي از تجربيات فردي خودم بگويم که آقايي به نام «سام‌جي‌ما»، كه اهل «توکيو» بود و پدر و مادر ايشان فرهنگي بودند و در دانشگاه کار مي‌کردند. وقتي از او پرسيدم شما چرا در دانشگاه «توکيو» ادامه تحصيل ندادي و به «كيوتو» آمديد؟ گفت: عاشق «اکولوژي» هستم و اينجا (کيوتو) اکولوژي قوي‌ دارد. پرسيدم مگر در «توکيو» اين‌طور نيست؟ گفت: چرا هست اما اين‌جا مرکز «اکولوژي» است.

ما در دانشگاهمان «انستيتوي اکولوژي» داشتيم و جالب‌تر اين‌که اين فرد براي جمع‌آوري گونه‌هاي مختلف گياهان به کشورهاي مختلفي مثل تايلند، مالزي، چين، تايوان سفر کرده است. ايشان با همان علاقه‌، دوره‌ي فوق ليسانس و دكترا را در رشته‌ي «اکولوژي» ادامه داد و مي‌گفت برايم مسجل شده كه مي‌خواهم اکولوژيست شوم، فيلد بدهم، نمونه ببينم و بررسي کنم که گياهان چه ويژگي‌هايي دارند و هم‌گونه‌اشان چگونه است. بچه‌هاي ما بايد توجيه شوند که ما در ايران چه رشته‌هايي و در چه زمينه‌هايي داريم و قطعاً افرادي هم هستند كه در آن رشته‌ها در حال انجام فعاليت‌اند.

به‌عنوان مثال در عرصه‌هاي زيستي ممكن است شخصي گياه‌شناس يا اکولوژيست و يا فيزيولوژيست باشد. حال چرا بعضي گياه را انتخاب مي‌كنند؟ چون به دلايل متعدد کار با گياه برايشان آسان‌تر است و در ضمن گياه موجودي بسيار زيبا و تميز است و کسي را آزار نمي‌دهد و البته کشور ما از نظر تنوع زيستي فوق‌العاده غني است پس ما نياز به متخصصيني در زمينه‌هاي فيزيولوژي، اکولوژي، گياه‌شناسي و عرصه‌هاي زيستي داريم و بايد در اين زمينه‌ها آموزش‌هاي لازم را ببينيم و سپس وارد عرصه‌هاي تحقيقاتي شويم.

در مورد خودم بايد بگويم: در دوره‌ي ليسانس از سال دوم علاقه‌مند شدم كه فقط در رشته‌ي گياه‌شناسي کار کنم البته رشته‌ي من «دبيري زيست‌شناسي» بود اما من به دنبال آنچه علاقه داشتم رفتم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1388/5/12 لينک مستقيم

فرستنده :
عرفان HyperLink HyperLink 1391/1/28
مـتـن : مصاحبه فوق العاده ای بود همه باید تلاش کنن در هر رشته ای که هستن مثل آقای کاظمپور

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content