XMod
 مطالعه مثل چاقوتيزكن، ذهن را تيز مي‌كند (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 149)
مطالعه مثل چاقوتيزكن، ذهن را تيز مي‌كند (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 149)
آموزش يك پروسه‌ي دو طرفه است نبايد معلم متكلم وحده و دانش‌آموز يك گيرنده باشد - مصاحبه با آقاي دكتر «شاهرخ كاظم‌پور»- قسمت سوم

 

 

مطالعه مثل چاقوتيزكن،

ذهن را تيز مي‌كند

 

 

 



اشاره

بنا داريم مصاحبه‌هايي را با اساتيد برتر رشته‌هاي مختلف علوم براي‌تان آماده كنيم. اين نويد را به شما مي‌دهيم در آينده‌اي نه‌چندان دور، خواننده‌ي مصاحبه‌هايي شنيدني از اين اساتيد گرامي خواهيد بود.

وقتي از جناب دكتر «شاهرخ كاظم‌پور» تقاضا كرديم چند كلمه‌اي صحبت داشته باشيم تا با فعاليت‌هاي اين استاد گرامي – كه داراي سوابقي هم در المپياد فيزيك هستند – آشنا شويم با روي باز از ما استقبال كردند.

سخنوري، دقت در پاسخگويي و رفع اشكال در سؤال‌هاي همكاران‌مان – كه بعضاً سؤال‌ها ناشيانه مطرح مي‌شد -، احترام بسيار به اساتيدشان از ويژگي‌هاي بارز اين استاد گرامي است.

اميدواريم از اين مصاحبه – كه در چهار قسمت براي‌تان ارائه مي‌شود – لذت ببريد.




 

آيا غير از حوزه‌ي تحصصيتان در حوزه‌هاي تحصصي ديگر فعاليت داشته‌ايد؟

من ورزش مي‌كنم (پياده‌روي مي‌روم، كوه مي‌روم البته نه به‌طور حرفه‌اي) و البته اين فعاليت‌هاي تفريحي در روحيه‌ام تأثير داشته است.

 

 

درباره‌ي نيازهاي آموزشي بچه‌هاي دبيرستاني و راهنمايي چه اطلاعاتي داريد؟ نام ببريد؟   

در زمينه‌ي «بيولوژي» سخت است كه براي بچه‌ها الگوي مناسبي را پيدا كرد چون ممكن است بچه‌ها در عمرشان اصلاً با اين افراد آشنايي نداشته باشند.

در دانشگاه خصوصاً اين دروه بچه‌ها با جزوه گرفتن و جزوه نوشتن راحت‌ترند و اگر استادي سركلاس خود از اين روش استفاده كند استاد خوب قلمداد مي‌شود.

تجربه‌ي خودم در امتحان گرفتن اين بوده كه هر بار گفتم Quiz بگيرم دانشجوها گفتند نه و من هم منصرف شدم و يا حتي اين ترم امتحان گرفتم و ديدم بچه‌ها اصلاً خوب ننوشته‌اند. در صورتيكه سؤالات همان سؤال‌هايي بود كه سركلاس گفته بودم.

بچه‌ها متأسفانه الگويي كه براي دروس دارند الگوي جزوه است و بيش‌تر به حافظه متكي هستند تا به كاربرد و ارزيابي و تحليل و خودم هم بخشي از سؤال‌هايم حافظه‌اي است و بقيه همه تحليلي هستند يعني مي‌توانيم آموخته‌هايشان را در شرايط علمي به‌كار بگيريم.

جملات بچه‌ها (دانشجويان) به اين‌صورت است: ما همين‌جوري بار آمديم! بزرگ شديم، چه‌كار كنيم؟ الگويي نداشتيم. واقعاً نداشتيم. الان که آمدند دانشگاه مي‌گويند يك ترم ما به اندازه‌ي 4 سال كارشناسي ما بود. مثلاً از بچه‌هاي فعلي فقط يك نفر من را مي‌شناخت و دوست داشت كه با من كار كند. پس مي‌توان گفت يكي از نيازها داشتن الگوست.

 

 

به نظر شما نياز آموزشي بچه‌هاي تيزهوش و المپيادي چه فرقي با سايرين دارد؟

آن دسته از بچه‌ها بسيار علاقه‌مندند، بسيار نقادانه فكر مي‌كنند و تيزهوش هستند. مسائل برايشان بايد هضم شود و همين‌طوري چيزي را قبول نمي‌كنند، دليل و منطق مي‌خواهند (دنبال رفع تكليف نيستند) دنبال چراها هستند و بسيار علاقه‌مندند تا حدي كه بعضي از اين بچه‌ها كتاب‌هاي كارشناسي ارشد را مطالعه مي‌كنند.

اين دسته از بچه‌ها بايد واقعاً حمايت و هدايت بشوند؛ هم از طرف خانواده و هم از طرف مدرسه و سيستم آموزشي، خودشان واقعاً اين پتانسيل را دارند كه ياد بگيرند.

 

 

چه رسانه‌ي آموزشي غير از كتاب را براي دانش‌آموزان توصيه مي‌كنيد؟

اينترنت، تلويزيون، نوارهاي آموزشي، شركت در گردهمايي‌ها و چيزي كه به‌صورت يك طرح برايم وجود دارد و بايد اجرا كنم، كنفرانس‌هاي آموزشي است.

شرکت در کنفرانس‌هاي آموزشي که در حال حاضر فکر مي‌کنم در زمينه‌ي فيزيک اين کنفرانس‌ها انجام مي‌شود. 

 

 

ما بخشي را تحت عنوان پروژه‌¬هاي دانش¬آموزي قرار است در سايت راه‌اندازي كنيم مثلاً يك موضوع علمي در حوزه‌اي مطرح شود بچه‌ها تحقيق كنند يك نفر دائم باشد كه در سايت هدايتشان كند. نظر شما در اين مورد چيست؟

به نظرم ابتدا بچه‌ها بايد دانش زباني خود را تقويت كنند تا بتوانند مطالب را ترجمه كنند چون ما منابع فارسي در اينترنت كم داريم و لازمه‌ي آن دانستن زبان (حداقل انگليسي) است تا بتوانند‌ از متون علمي به زبان انگليسي استفاده كنند تا در نهايت با نوشتار فارسي در سايت گذاشته شود.

 

 

ما مي‌توانيم از كمك شما استفاده كنيم؟

اگر دانش‌آموزي باشد مي‌توانيم راهنمايي‌اش كنيم. در كل كار خوبي است. به نظرم اگر بچه‌ها به دانشگاه‌ها بيايند تا با كارهاي عملي و آزمايشگاه آشنا شوند و در يادگيري و تحقيقشان از نظر عملي مؤثر است. اما از نظر تئوري همان اينترنت را پيشنهاد مي‌كنيم. 

 

 

آيا با كتاب‌هايي كه در حوزه‌ي المپياد تدوين شده آشنا هستيد؟

به من چند كتاب المپياد داده‌اند.

 

 

چه كتاب‌هايي را در حوزه‌ي زيست‌شناسي براي دانش‌آموزان دوره‌ي دبيرستان مناسب مي‌دانيد؟ حداقل در حوزه‌ي تخصصي خودتان و بعضي از عناوين كتاب‌هاي داخلي يا خارجي را بفرمائيد؟

زيست‌شنايي عمومي، كتاب‌هاي زيست‌شناسي گياهي و اين‌ها كتاب‌هايي هستند كه در حد كارشناسي تدريس مي‌شود. مثلاً كتاب‌هاي General biology براي بچه‌هاي المپياد منبع مناسبي است. biology of plants نوشته‌ي P.H. Raven etal 2003 و يا همان Botany (در حد كارشناسي) و كتاب‌هاي ديگر

Molecular Evolution Roderic D M page Edward C Holmes و

Plant Systematics : A half-century of progress

كه همان سيستماتيك گياهي است كه مترجم آن آقاي حجت‌الله سعيدي و مؤلفانش Walter S. Judd, Christopher S. Campbell, Elizabeth A. Kellogg, Peter F. Stevens, and Michael J. Donoghue مي‌باشند.

 

آيا جنسيت در نحوه‌ي آموزش مؤثر است؟

نه. مگر در درسي مثل «بهداشت خانواده» كه آن هم چون در كشور ما مدارس مختلط نيست و لزومي هم ندارد. اما در جنبه‌هاي زيستي يا علمي نبايد تفاوت باشد چون به اين امر معتقدم كه تبعيض جنسيتي نبايد در اين عرصه جايي داشته باشد. چون چه دختر و چه پسر فرقي نمي‌كند وقتي علاقمند به تحصيل علم هستند ما وظيفه داريم راهنمايي‌شان كنيم.

 

 

به نظر شما اين روش آموزشي كه در آن معلم يك نوع سخنران بوده و دانش‌آموز صرفاً يك شنونده مطالب است در فرايند يادگيري و ياددهي تأثيرگذار است؟ 

آموزش يك پروسه‌ي دو طرفه است نبايد معلم متكلم وحده و دانش‌آموز يك گيرنده باشد.

آموزش پايدار كه بتواند خلاقيت را ايجاد كند يا پرورش دهد بايد سؤال ‌محور باشد. يعني آموزش با سوال شروع شود و دانش‌آموزان هم به سوال‌ها پاسخ دهند و معلم يا استاد با تكميل موضوع مبحث را ادامه دهند. فقط آموزش كليشه‌اي نباشد صرف اين‌كه موضوع در كتاب هست و بچه‌ها بايد به كتاب مراجعه كنند پس بايد سؤال يا problem اي مطرح شود و از دانش‌آموزان در مورد آن موضوع نظرخواهي شود.

 

 

 

به نظر شما روش‌هاي آموزشي تا چه اندازه در فرايند يادگيري و ياددهي مؤثر است؟

آموزش كليشه‌اي اصلاً مناسب نيست چون خلاقيتي ايجاد نمي‌كند.

آموزش بايد سوال محور باشد در حالي كه آموزش ما پاسخ محور است. شما بايد ابتدا در مورد موضوعي كه قرار است صحبت شود سوال‌هايي را براي دانش‌آموزان مطرح كنيد و problem اي را طرح كنيد و دانش‌آموز را درگير بحث كنيد.

خودم هم از اين روش استفاده مي‌كنم يعني هر كسي نظر خود را مي‌دهد و در نهايت به جواب نهايي مي‌رسيم.

 

 

آيا با روش‌هاي آموزشي فعال آشنا هستيد؟ در مورد تجربه‌ي خود در تأثير اين روش‌ها صحبت كنيد؟

بايد گفت خوشبختانه اكنون آموزش ما نيمه‌مجازي است و ما از تمامي وسايل كمك آموزشي از جمله power point ، اينترنت، كتاب استفاده مي‌كنيم. مقالات متعدد ارائه مي‌دهيم و اگر نياز باشد با كامپيوتر به اينترنت وصل مي‌شويم و صرفاً آموزش ما به‌طور كامل كلاسيك نيست، اگر لازم باشد باز هم روي تخته سياه مي‌نويسيم.

 

 

به نظر شما اگر معلمين فرصت اين را پيدا كنند كه براي تك‌تك بچه‌ها‌ مطابق با توانايي استعداد آن‌ها آموزش‌هاي متفاوتي ارائه كنند، تأثير آموزش‌ها بيش‌تر نخواهد بود؟ 

سخت است چون ما هم مشكل زمان داريم و هم مشكل مكان. شما فرض كنيد در مدارس ما چند تا معلم وجود دارد و چندين دانش‌آموز. اگر قرار باشد براي هر دانش‌آموز آموزش متفاوتي انجام شود فضاي موجود قطعاً كافي نيست و زمان آن هم مقدور نيست.

به همين دليل اين قصد و نيت سخت است و بايد سعي كنيم آموزشمان متعادل باشد از ضعيف به قوي تا كه آموزش كامل انجام شود.

 

 

چه روش‌هايي را براي مطالعه و يادگيري به كار مي‌بريد؟

هر روز عموماً مطالعه دارم حالا يا ممكن است در اينترنت يا مقاله‌اي در روزنامه يا يك فصل از يك كتاب باشد.

 

 

چه موقعي مطالعه مي‌كنيد؟ 

معمولاً قبل از خواب مطالعات جنبي دارم مثلاً داستان‌هاي رمان و تاريخي و غيره.

در مورد مطالعات علمي هم در محل كارم از اوقات فراغتم استفاده مي‌كنم و سعي مي‌كنم جديدترين مقالات علمي كه در زمينه‌ي تخصصي خودم است چه در داخل كشور و چه در خارج از كشور منتشر شده است را بخوانم، يعني سعي مي‌كنم خلاصه‌ي‌ مقاله‌هاي آن‌ها را بخوانم (بطور منظم). چون معتقدم مطالعه مثل چاقوتيزكن است، ذهن را تيز مي‌كند هر چه بيش‌تر مطالعه كنيد ذهن آماده‌تر و فعال‌تر مي‌شود.

 

 

زماني كه دانشجو بوديد براي يادگيري مطالب چه روش‌هايي را به‌كار مي‌برديد؟

معتقدم‌ براي يادگيري مطالب دو مورد لازم است: 1- يادگيري 2- حافظه.

ابتدا روزنامه‌وار مي‌خوانم، بعد براي خودم خلاصه‌نويسي مي‌كنم (يادداشت‌برداري).

البته مداوم مطالعه نمي‌كنم مثلاً 1 ساعت كتاب مي‌خوانم سپس به فعاليت ديگري مي‌پردازم در نهايت اگر لازم بود دوباره مطالعه مي‌كنم..

 

 

انگيزه‌ي شما براي مطالعه در زمينه‌ي تخصصي‌تان چه بوده؟‌

علاقه‌ي شخصي و تنوع زيستي و مخلوقات موجود در جهان انگيزه‌اي بود كه اين رشته را انتخاب كنم و ادامه دهم و بعد از كتاب‌ها، برنامه‌هاي آموزشي حيات وحش هم مهم بود كه كمك كرد وارد اين مقوله بشوم و كتاب‌هايي را بخرم.

در ضمن برنامه‌هاي آموزشي تلويزيون هم بي‌تأثير نبودند.

 

 

تا چه ميزان تشويق و تنبيه بر روي شكوفا شدن شما تأثير داشته است؟ 

پدر و مادرم بيش‌تر تشويق مي‌كردند و تنبيه نمي‌كردند. با وجود اين كه ايشان تحصيلات لازم را نداشتند.

معلمين در آن زمان خيلي با بچه‌ها مأنوس نبودند. معلم فيزيكي داشتم كه تخته‌سياه را رها مي‌كرد و مي‌رفت روي ديوار مي‌نوشت. اما معلم فيزيكي هم به نام آقاي «درخشاني» داشتم كه برايم الگو بودند. ايشان به قدري مرتب بودند و با تنوع رنگ كليه‌ي مطالب را روي تخته‌سياه مي‌نوشتند.

معلم بسيار خوبي بودند و اين باعث شد كه من از همان زمان به فيزيك علاقمند شوم.

 

 

 

به نظر شما عزت نفس چقدر در تعميق آموزش و ياد‌گيري مؤثر است؟ 

قطعاً. به نظرم يكي از مهم‌ترين عوامل است.

كسي كه از نظر رواني، محبت و مالي تأمين نباشد قطعاً يادگيري اين فرد، حتي اگر بگويد كه من ياد گرفته‌ام يادگيري مفيدي نخواهد بود يعني مجازي است و در واقع هدف از تربيت و آموزش دانش‌آموز خوب، كسي‌ است كه داراي عزت نفس بالايي است.

 

 

يك دانش‌آموز با عزت نفس بالا چه ويژگي‌هايي دارد؟ 

احترام به ديگران، رقابت سالم داشته باشد (يعني كينه و عناد در دلش نباشد و از راه‌هاي درست مطلب را بگيرد و به‌عبارتي تقلب نكند)، كسب اطلاعاتش با سند و دليل باشد.

 

 

 

در زمينه‌ي ميزان «عزت نفس» خود چه برداشتي داريد؟ آيا موفقيت‌هاي خود را نتيجه‌ي زحمت خود مي‌دانيد يا نتيجه‌ي استعداد خدادادي، حمايت‌هاي پدر و مادر و يا عوامل ديگر غير از تلاش‌هايتان؟ 

همه‌ي آن‌ها تأثير دارند. محيط، استعداد خدادادي، تشويق و حمايت‌هاي خانواده و دوستان، و مدرسه به‌عنوان جايي كه در آن پرورش مي‌يابيم، اثرگذارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1388/5/30 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 مطالعه مثل چاقوتيزكن، ذهن را تيز مي‌كند (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 149)
مطالعه مثل چاقوتيزكن، ذهن را تيز مي‌كند (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 149)
آموزش يك پروسه‌ي دو طرفه است نبايد معلم متكلم وحده و دانش‌آموز يك گيرنده باشد - مصاحبه با آقاي دكتر «شاهرخ كاظم‌پور»- قسمت سوم

 

 

مطالعه مثل چاقوتيزكن،

ذهن را تيز مي‌كند

 

 

 



اشاره

بنا داريم مصاحبه‌هايي را با اساتيد برتر رشته‌هاي مختلف علوم براي‌تان آماده كنيم. اين نويد را به شما مي‌دهيم در آينده‌اي نه‌چندان دور، خواننده‌ي مصاحبه‌هايي شنيدني از اين اساتيد گرامي خواهيد بود.

وقتي از جناب دكتر «شاهرخ كاظم‌پور» تقاضا كرديم چند كلمه‌اي صحبت داشته باشيم تا با فعاليت‌هاي اين استاد گرامي – كه داراي سوابقي هم در المپياد فيزيك هستند – آشنا شويم با روي باز از ما استقبال كردند.

سخنوري، دقت در پاسخگويي و رفع اشكال در سؤال‌هاي همكاران‌مان – كه بعضاً سؤال‌ها ناشيانه مطرح مي‌شد -، احترام بسيار به اساتيدشان از ويژگي‌هاي بارز اين استاد گرامي است.

اميدواريم از اين مصاحبه – كه در چهار قسمت براي‌تان ارائه مي‌شود – لذت ببريد.




 

آيا غير از حوزه‌ي تحصصيتان در حوزه‌هاي تحصصي ديگر فعاليت داشته‌ايد؟

من ورزش مي‌كنم (پياده‌روي مي‌روم، كوه مي‌روم البته نه به‌طور حرفه‌اي) و البته اين فعاليت‌هاي تفريحي در روحيه‌ام تأثير داشته است.

 

 

درباره‌ي نيازهاي آموزشي بچه‌هاي دبيرستاني و راهنمايي چه اطلاعاتي داريد؟ نام ببريد؟   

در زمينه‌ي «بيولوژي» سخت است كه براي بچه‌ها الگوي مناسبي را پيدا كرد چون ممكن است بچه‌ها در عمرشان اصلاً با اين افراد آشنايي نداشته باشند.

در دانشگاه خصوصاً اين دروه بچه‌ها با جزوه گرفتن و جزوه نوشتن راحت‌ترند و اگر استادي سركلاس خود از اين روش استفاده كند استاد خوب قلمداد مي‌شود.

تجربه‌ي خودم در امتحان گرفتن اين بوده كه هر بار گفتم Quiz بگيرم دانشجوها گفتند نه و من هم منصرف شدم و يا حتي اين ترم امتحان گرفتم و ديدم بچه‌ها اصلاً خوب ننوشته‌اند. در صورتيكه سؤالات همان سؤال‌هايي بود كه سركلاس گفته بودم.

بچه‌ها متأسفانه الگويي كه براي دروس دارند الگوي جزوه است و بيش‌تر به حافظه متكي هستند تا به كاربرد و ارزيابي و تحليل و خودم هم بخشي از سؤال‌هايم حافظه‌اي است و بقيه همه تحليلي هستند يعني مي‌توانيم آموخته‌هايشان را در شرايط علمي به‌كار بگيريم.

جملات بچه‌ها (دانشجويان) به اين‌صورت است: ما همين‌جوري بار آمديم! بزرگ شديم، چه‌كار كنيم؟ الگويي نداشتيم. واقعاً نداشتيم. الان که آمدند دانشگاه مي‌گويند يك ترم ما به اندازه‌ي 4 سال كارشناسي ما بود. مثلاً از بچه‌هاي فعلي فقط يك نفر من را مي‌شناخت و دوست داشت كه با من كار كند. پس مي‌توان گفت يكي از نيازها داشتن الگوست.

 

 

به نظر شما نياز آموزشي بچه‌هاي تيزهوش و المپيادي چه فرقي با سايرين دارد؟

آن دسته از بچه‌ها بسيار علاقه‌مندند، بسيار نقادانه فكر مي‌كنند و تيزهوش هستند. مسائل برايشان بايد هضم شود و همين‌طوري چيزي را قبول نمي‌كنند، دليل و منطق مي‌خواهند (دنبال رفع تكليف نيستند) دنبال چراها هستند و بسيار علاقه‌مندند تا حدي كه بعضي از اين بچه‌ها كتاب‌هاي كارشناسي ارشد را مطالعه مي‌كنند.

اين دسته از بچه‌ها بايد واقعاً حمايت و هدايت بشوند؛ هم از طرف خانواده و هم از طرف مدرسه و سيستم آموزشي، خودشان واقعاً اين پتانسيل را دارند كه ياد بگيرند.

 

 

چه رسانه‌ي آموزشي غير از كتاب را براي دانش‌آموزان توصيه مي‌كنيد؟

اينترنت، تلويزيون، نوارهاي آموزشي، شركت در گردهمايي‌ها و چيزي كه به‌صورت يك طرح برايم وجود دارد و بايد اجرا كنم، كنفرانس‌هاي آموزشي است.

شرکت در کنفرانس‌هاي آموزشي که در حال حاضر فکر مي‌کنم در زمينه‌ي فيزيک اين کنفرانس‌ها انجام مي‌شود. 

 

 

ما بخشي را تحت عنوان پروژه‌¬هاي دانش¬آموزي قرار است در سايت راه‌اندازي كنيم مثلاً يك موضوع علمي در حوزه‌اي مطرح شود بچه‌ها تحقيق كنند يك نفر دائم باشد كه در سايت هدايتشان كند. نظر شما در اين مورد چيست؟

به نظرم ابتدا بچه‌ها بايد دانش زباني خود را تقويت كنند تا بتوانند مطالب را ترجمه كنند چون ما منابع فارسي در اينترنت كم داريم و لازمه‌ي آن دانستن زبان (حداقل انگليسي) است تا بتوانند‌ از متون علمي به زبان انگليسي استفاده كنند تا در نهايت با نوشتار فارسي در سايت گذاشته شود.

 

 

ما مي‌توانيم از كمك شما استفاده كنيم؟

اگر دانش‌آموزي باشد مي‌توانيم راهنمايي‌اش كنيم. در كل كار خوبي است. به نظرم اگر بچه‌ها به دانشگاه‌ها بيايند تا با كارهاي عملي و آزمايشگاه آشنا شوند و در يادگيري و تحقيقشان از نظر عملي مؤثر است. اما از نظر تئوري همان اينترنت را پيشنهاد مي‌كنيم. 

 

 

آيا با كتاب‌هايي كه در حوزه‌ي المپياد تدوين شده آشنا هستيد؟

به من چند كتاب المپياد داده‌اند.

 

 

چه كتاب‌هايي را در حوزه‌ي زيست‌شناسي براي دانش‌آموزان دوره‌ي دبيرستان مناسب مي‌دانيد؟ حداقل در حوزه‌ي تخصصي خودتان و بعضي از عناوين كتاب‌هاي داخلي يا خارجي را بفرمائيد؟

زيست‌شنايي عمومي، كتاب‌هاي زيست‌شناسي گياهي و اين‌ها كتاب‌هايي هستند كه در حد كارشناسي تدريس مي‌شود. مثلاً كتاب‌هاي General biology براي بچه‌هاي المپياد منبع مناسبي است. biology of plants نوشته‌ي P.H. Raven etal 2003 و يا همان Botany (در حد كارشناسي) و كتاب‌هاي ديگر

Molecular Evolution Roderic D M page Edward C Holmes و

Plant Systematics : A half-century of progress

كه همان سيستماتيك گياهي است كه مترجم آن آقاي حجت‌الله سعيدي و مؤلفانش Walter S. Judd, Christopher S. Campbell, Elizabeth A. Kellogg, Peter F. Stevens, and Michael J. Donoghue مي‌باشند.

 

آيا جنسيت در نحوه‌ي آموزش مؤثر است؟

نه. مگر در درسي مثل «بهداشت خانواده» كه آن هم چون در كشور ما مدارس مختلط نيست و لزومي هم ندارد. اما در جنبه‌هاي زيستي يا علمي نبايد تفاوت باشد چون به اين امر معتقدم كه تبعيض جنسيتي نبايد در اين عرصه جايي داشته باشد. چون چه دختر و چه پسر فرقي نمي‌كند وقتي علاقمند به تحصيل علم هستند ما وظيفه داريم راهنمايي‌شان كنيم.

 

 

به نظر شما اين روش آموزشي كه در آن معلم يك نوع سخنران بوده و دانش‌آموز صرفاً يك شنونده مطالب است در فرايند يادگيري و ياددهي تأثيرگذار است؟ 

آموزش يك پروسه‌ي دو طرفه است نبايد معلم متكلم وحده و دانش‌آموز يك گيرنده باشد.

آموزش پايدار كه بتواند خلاقيت را ايجاد كند يا پرورش دهد بايد سؤال ‌محور باشد. يعني آموزش با سوال شروع شود و دانش‌آموزان هم به سوال‌ها پاسخ دهند و معلم يا استاد با تكميل موضوع مبحث را ادامه دهند. فقط آموزش كليشه‌اي نباشد صرف اين‌كه موضوع در كتاب هست و بچه‌ها بايد به كتاب مراجعه كنند پس بايد سؤال يا problem اي مطرح شود و از دانش‌آموزان در مورد آن موضوع نظرخواهي شود.

 

 

 

به نظر شما روش‌هاي آموزشي تا چه اندازه در فرايند يادگيري و ياددهي مؤثر است؟

آموزش كليشه‌اي اصلاً مناسب نيست چون خلاقيتي ايجاد نمي‌كند.

آموزش بايد سوال محور باشد در حالي كه آموزش ما پاسخ محور است. شما بايد ابتدا در مورد موضوعي كه قرار است صحبت شود سوال‌هايي را براي دانش‌آموزان مطرح كنيد و problem اي را طرح كنيد و دانش‌آموز را درگير بحث كنيد.

خودم هم از اين روش استفاده مي‌كنم يعني هر كسي نظر خود را مي‌دهد و در نهايت به جواب نهايي مي‌رسيم.

 

 

آيا با روش‌هاي آموزشي فعال آشنا هستيد؟ در مورد تجربه‌ي خود در تأثير اين روش‌ها صحبت كنيد؟

بايد گفت خوشبختانه اكنون آموزش ما نيمه‌مجازي است و ما از تمامي وسايل كمك آموزشي از جمله power point ، اينترنت، كتاب استفاده مي‌كنيم. مقالات متعدد ارائه مي‌دهيم و اگر نياز باشد با كامپيوتر به اينترنت وصل مي‌شويم و صرفاً آموزش ما به‌طور كامل كلاسيك نيست، اگر لازم باشد باز هم روي تخته سياه مي‌نويسيم.

 

 

به نظر شما اگر معلمين فرصت اين را پيدا كنند كه براي تك‌تك بچه‌ها‌ مطابق با توانايي استعداد آن‌ها آموزش‌هاي متفاوتي ارائه كنند، تأثير آموزش‌ها بيش‌تر نخواهد بود؟ 

سخت است چون ما هم مشكل زمان داريم و هم مشكل مكان. شما فرض كنيد در مدارس ما چند تا معلم وجود دارد و چندين دانش‌آموز. اگر قرار باشد براي هر دانش‌آموز آموزش متفاوتي انجام شود فضاي موجود قطعاً كافي نيست و زمان آن هم مقدور نيست.

به همين دليل اين قصد و نيت سخت است و بايد سعي كنيم آموزشمان متعادل باشد از ضعيف به قوي تا كه آموزش كامل انجام شود.

 

 

چه روش‌هايي را براي مطالعه و يادگيري به كار مي‌بريد؟

هر روز عموماً مطالعه دارم حالا يا ممكن است در اينترنت يا مقاله‌اي در روزنامه يا يك فصل از يك كتاب باشد.

 

 

چه موقعي مطالعه مي‌كنيد؟ 

معمولاً قبل از خواب مطالعات جنبي دارم مثلاً داستان‌هاي رمان و تاريخي و غيره.

در مورد مطالعات علمي هم در محل كارم از اوقات فراغتم استفاده مي‌كنم و سعي مي‌كنم جديدترين مقالات علمي كه در زمينه‌ي تخصصي خودم است چه در داخل كشور و چه در خارج از كشور منتشر شده است را بخوانم، يعني سعي مي‌كنم خلاصه‌ي‌ مقاله‌هاي آن‌ها را بخوانم (بطور منظم). چون معتقدم مطالعه مثل چاقوتيزكن است، ذهن را تيز مي‌كند هر چه بيش‌تر مطالعه كنيد ذهن آماده‌تر و فعال‌تر مي‌شود.

 

 

زماني كه دانشجو بوديد براي يادگيري مطالب چه روش‌هايي را به‌كار مي‌برديد؟

معتقدم‌ براي يادگيري مطالب دو مورد لازم است: 1- يادگيري 2- حافظه.

ابتدا روزنامه‌وار مي‌خوانم، بعد براي خودم خلاصه‌نويسي مي‌كنم (يادداشت‌برداري).

البته مداوم مطالعه نمي‌كنم مثلاً 1 ساعت كتاب مي‌خوانم سپس به فعاليت ديگري مي‌پردازم در نهايت اگر لازم بود دوباره مطالعه مي‌كنم..

 

 

انگيزه‌ي شما براي مطالعه در زمينه‌ي تخصصي‌تان چه بوده؟‌

علاقه‌ي شخصي و تنوع زيستي و مخلوقات موجود در جهان انگيزه‌اي بود كه اين رشته را انتخاب كنم و ادامه دهم و بعد از كتاب‌ها، برنامه‌هاي آموزشي حيات وحش هم مهم بود كه كمك كرد وارد اين مقوله بشوم و كتاب‌هايي را بخرم.

در ضمن برنامه‌هاي آموزشي تلويزيون هم بي‌تأثير نبودند.

 

 

تا چه ميزان تشويق و تنبيه بر روي شكوفا شدن شما تأثير داشته است؟ 

پدر و مادرم بيش‌تر تشويق مي‌كردند و تنبيه نمي‌كردند. با وجود اين كه ايشان تحصيلات لازم را نداشتند.

معلمين در آن زمان خيلي با بچه‌ها مأنوس نبودند. معلم فيزيكي داشتم كه تخته‌سياه را رها مي‌كرد و مي‌رفت روي ديوار مي‌نوشت. اما معلم فيزيكي هم به نام آقاي «درخشاني» داشتم كه برايم الگو بودند. ايشان به قدري مرتب بودند و با تنوع رنگ كليه‌ي مطالب را روي تخته‌سياه مي‌نوشتند.

معلم بسيار خوبي بودند و اين باعث شد كه من از همان زمان به فيزيك علاقمند شوم.

 

 

 

به نظر شما عزت نفس چقدر در تعميق آموزش و ياد‌گيري مؤثر است؟ 

قطعاً. به نظرم يكي از مهم‌ترين عوامل است.

كسي كه از نظر رواني، محبت و مالي تأمين نباشد قطعاً يادگيري اين فرد، حتي اگر بگويد كه من ياد گرفته‌ام يادگيري مفيدي نخواهد بود يعني مجازي است و در واقع هدف از تربيت و آموزش دانش‌آموز خوب، كسي‌ است كه داراي عزت نفس بالايي است.

 

 

يك دانش‌آموز با عزت نفس بالا چه ويژگي‌هايي دارد؟ 

احترام به ديگران، رقابت سالم داشته باشد (يعني كينه و عناد در دلش نباشد و از راه‌هاي درست مطلب را بگيرد و به‌عبارتي تقلب نكند)، كسب اطلاعاتش با سند و دليل باشد.

 

 

 

در زمينه‌ي ميزان «عزت نفس» خود چه برداشتي داريد؟ آيا موفقيت‌هاي خود را نتيجه‌ي زحمت خود مي‌دانيد يا نتيجه‌ي استعداد خدادادي، حمايت‌هاي پدر و مادر و يا عوامل ديگر غير از تلاش‌هايتان؟ 

همه‌ي آن‌ها تأثير دارند. محيط، استعداد خدادادي، تشويق و حمايت‌هاي خانواده و دوستان، و مدرسه به‌عنوان جايي كه در آن پرورش مي‌يابيم، اثرگذارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1388/5/30 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content