XMod
 قهرمان‌پروري براي دانش‌آموز به‌ روياپروريش کمک مي‌کند (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 211)
قهرمان‌پروري براي دانش‌آموز به‌ روياپروريش کمک مي‌کند (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 211)
تاريخ رياضيات شگفتي‌هاي عجيب و غريبي دارد - مصاحبه با دكتر «خسروشاهي»- قسمت دوم

 

 

قهرمان‌پروري براي دانش‌آموز

 به‌ روياپروريش کمک مي‌کند

 

  قسمت اول|قسمت دوم|قسمت سوم| 

 

 

 

کساني که رتبه‌ي يک و طلا مي‌گيرند کنکور نمي‌دهند.

آنوقت آن‌ها سال چندم هستند؟

 

 

معمولاً دوم يا سوم دبيرستان هستند   

خب ديگه اين کنکور هم بلايي است، اگر کنکور نبود !!! مثلاً در آمريکا که کنکور نيست فرض کنيد اگر شما رفتيد و در چنين پروژه‌اي شرکت کرديد و اين پروژه نتيجه داد و استاد راهنما و سرپرست شما درباره شما متني نوشت و تعريف کرد اين مسئله مي‌تواند براي شما يک نکته‌ي مثبتي باشد.

 

 

فکر کنم مي‌شود اين پروژه را براي کساني که خوارزمي هستند اجرا کرد چون آنها لازم نيست کنکور بدهند

خوارزمي‌ها کنکور نمي‌دهند؟

 

 

مطمئن نيستم. فکر مي‌کنم با نظر دانشگاه است. يعني مي‌توانند طرحشان را apply کنند براي يک دانشگاه 

خلاصه از اين کارها هم مي‌توانيد بکنيد. 

 

 

سؤال ما درباره‌ي کنکور بود

درباره‌ي کنکور نمي‌توانم زياد چيزي بگويم چون موضعي ندارم و خيلي درگير اين مسئله نبودم. من درگير مسائل دبيرستاني هم نبودم. فکرهايي جسته و گريخته به نظرم مي‌آيد ولي شما مثل اينکه به مسائل قبل از دانشگاه کار داريد.

البته چون شما کار گروهي انجام مي‌دهيد توصيه مي‌کنم كه کار فرهنگي کنيد. راستي شما ساختار کلوپ‌هاي شوروي را مطالعه کرده‌ايد؟

 

 

تا قبل از اينکه شما بگوييد اصلاً نشنيده بودم

يک زماني در يکي از مجلات بي‌نظير قبل از انقلاب به نام کوانتا يك چيزهايي چاپ شد که رياضيدان‌هاي بزرگي آنجا براي دبيرستان و سال‌هاي اول دانشگاه مقاله مي‌نوشتند، مسائل بي‌نظير و حرف‌هاي بي‌نظيري از رياضيات و فيزيک و ... . پس از فروپاشي شوروي و چاپ نشدن مجله توسط شوروي، اشپرينگر اين مجله را درمي‌آورد که فکر مي‌کنم الان تعطيل شده باشد.

اگر شما شماره‌هاي اين مجله را پيدا کنيد اولاً خودش باارزش است ثانياً از آن ايده مي‌گيريد که کلوپ‌هاي شوروي چگونه اداره مي‌شدند، بدين ترتيب مي‌توانيد با مرکزيت خودتان کلوپ در جاهاي مختلف درست كنيد.

فکر مي‌کنم در اصفهان و يزد هم خانه رياضيات درست شده باشد البته من را چندين بار دعوت کردند اما نتوانستم بروم و سخنراني کنم، خانه‌هاي رياضي چنين کارهايي مي‌کنند البته آقاي «تابش» هم از اين کارها زياد مي‌کنند. 

 

 

حالا اگر ما چنين فضايي را در سايت ايجاد کنيم اساتيدي که اينجا به عنوان محقق مشغولند، مي‌توانند با ما همکاري کنند؟

اگر مناسب باشد، چرا نتوانند؟ روزي از هلند 50 نفر دانش‌آموز يا دانشجوي سال‌هاي اول و دوم به منظور گشتن و يادگرفتن (از يزد و اصفهان و ...) به ايران آمده بودند در آخر به اينجا هم آمدند، من برايشان سخنراني يک ساعته‌اي درباره‌ي تحقيقات و اينکه چگونه پا مي‌گيرد و اينکه چطور ما در بحبوحه‌ي انقلاب به فکر باز کردن چنين جايي بوديم و چه رنج‌هايي کشيديم و چه کار کرديم، کردم كه خيلي هم خوششان آمد و هيجان‌زده شدند، مثل داستاني که گفتم كه در کلوپ‌هاي شوروي از اين قهرمان‌بازي‌ها تعريف مي‌کردند.

اين‌ها مي‌تواند خيلي جالب باشد. شما مي‌توانيد بعضي‌ها را اينجا دعوت کنيد و راجع به تاريخ رياضيات صحبت کنيد، تاريخ رياضيات شگفتي‌هاي عجيب و غريبي دارد. يعني آن هيجانهايش را بگوييد. در ضمن قهرمان‌پروري براي دانش‌آموز به روياپروريش کمک مي‌کند.

 

 

استاد احتمالاً که شما اينجوري مي‌فرماييد حتماً خودتان در دوران دانش‌آموزي اين شخصيت را داشتيد يعني خيلي روياپرور بوديد؟

يک مقداري بودم، مقداري هم زمان دانشجويي در دانشگاهي که درس مي‌خواندم (دانشگاه معروف کرنل) اين گونه بودم.
در آن دانشگاه يک دپارتمان کوچک رياضي وجود داشت كه همه تحقيقات در آنجا در دور اول انجام مي‌شد يعني تمام محققين و اساتيد آنجا محققين درجه‌ي يک بوده و هستند.
استاد من الان 85 سال سن دارد ولي همين طور ساليانه 3-2 تا paper مي‌نويسد يعني کارش اين است. من از او خيلي چيزها ياد گرفتم كه برايم خيلي مؤثر بود هم‌چنين فهميدم که تمام زندگي يک آدم دانشگاهي بايد سراسر تحقيقات باشد.
در آن زمان اينترنت نبود بخاطر همين من به کتابخانه براي مطالعه تعدادي از اين mathematical reviews ها (مجله‌ي انجمن رياضي آمريکا) مي‌رفتم. باور کنيد دائماً کار اساتيد اين بود كه به دفترشان و كتابخانه رفت‌و ‌آمد مي‌كردند و يكي از مجله‌ها يا papers را باز مي‌کردند و مي‌خواندند و حيرت مي¬کردند و اگر مي¬ديدند که reference اي داده شده به دنبال آن مي‌رفتند تا آن منبع را پيدا ‌کنند و بخوانند. اين رفتار آنان در من تأثير عجيبي داشت. من بعد از اينکه دوباره به آنجا برگشتم رفتم و مصاحبه‌اي با کتابدار آنجا که آدم علاقه‌مندي هم بود انجام دادم و يادگرفتم که يک کتابخانه رياضي بايد چه کتاب‌هايي داشته باشد. آدم داستان مي‌خواند، رمان مي‌خواند، خواندن داستان و رمان و شعر هر کدام به جاي خود مهم هستند.

 

آيا شخصيت ويژه‌اي بود که شما بخواهيد از او الگو بگيريد مثلاً در مقابل شما الگوي خيلي بزرگي باشد؟

 

بستگي داشته، من در دوره‌هاي مختلف زندگيم الگوهاي متفاوتي داشته‌ام. دوره‌اي بوده که من کمي سياسي بودم خب آن دوره قهرمان‌هاي خاص خودم را داشتم. ولي بيش‌تر کار من، کار علمي بوده و در اين زمينه، آدمي مثل «ريچارد ويلسون» که در زمينه‌ي ترکيبيات در Caltech کار مي‌کند، براي من يک الگو بوده. او چندين بار هم به اينجا آمده و آدم خيلي پرفکري است. او به عنوان سرگرمي (hobby) فلوت مي‌زند.

 

 

ریچارد ویلسون

 

«ويلسون» مي‌گويد من به همسرم که برايم کلوپ فلوت راه ‌انداخته مي‌گويم که من رياضيدان بهتري هستم تا فلوت‌زن، ولي همسرم باور نمي‌کند. وقتي من اين افراد را مي‌بينم از خود بيخود مي‌شوم، آن‌ها انسان‌هايي انباشته از فکر و رويا و علم‌دوستي هستند.

 

 

 

به‌طور مثال وقتي به آن‌ها براي حل مسئله‌اي مراجعه مي‌کنيد همه کارهايشان را رها مي‌کنند و به حل آن مي‌پردازند. شيخ محمد تقي جعفري در مورد آيت ا... العظمي خويي که يکي از بزرگترين آيت ا... هاي قرن بيستم كه در 30 سالگي مجتهد عظمي شده بودند (اعلم شده) و تا 95 سالگي کارشان تربيت و درس و ... بود و بزرگترين علماء امروز از مکتب ايشان درآمده‌اند و هيچ آيت اللهي مثل ايشان در حوزه‌ي نجف که حوزه‌ي صد هزار ساله است پيدا نشده، مي‌گفتند كه: آقاي خويي آن چنان انباشته از فکر است كه از ايران و از جاهاي ديگر پيش ايشان مي‌آيند و برايشان 5 ميليون تومان سهم امام مي‌آورند اما ايشان اصلاً توجهي ندارند.

اگر در جايي مسئله فقهي مطرح بود، ايشان همه چيز را فراموش مي‌کردند و مي‌گفتند اينها را اينجا بگذاريد و برويد اكنون ما کار داريم. اينها رهنمون‌هاي بي‌نظير و بي‌بديلي هستند؛ پيشنهاد مي‌كنم كه شما هم از اين افراد به دانش‌آموزان نشان دهيد و معرفي كنيد. ما كه از اين كارها كرده‌ايم يعني تا حالا در کنفرانس‌هاي بزرگي كه تشکيل داده‌ايم يک عده از رجال ترکيبيات دنيا را به اينجا دعوت كرده‌ايم، البته اين بار آقاي جمالي رئيس باشگاه دانش‌پژوهان جوان، آقاي Lovasz (لواش) را به باشگاه بردند و ايشان در آنجا سخنراني کردند و يا در مورد آقاي Alain Connes هم همين‌طور.

خب از اين آدم‌ها بايد استفاده کرد و اما يکي از کارهايي که در اينجا مي‌خواهند انجام بدهند اين است كه در سال 2009 (سال 1388) كه اينجا بيست ساله مي‌شود تمام سال در اينجا کنفرانس‌ها و برنامه‌هايي را ترتيب بدهيم البته اين كار را به عهده من گذاشته‌اند.

يكي از اين برنامه‌هايي كه مي‌خواهم انجام بدهم اين است که يک روز تمام دانش‌آموزان زبده را از تهران و شهرستان‌ها به اينجا دعوت كنم (100 نفر، 200 نفر) و برايشان سخنراني‌هاي خوبي را ترتيب دهم و آن‌ها هم از نزديك اين مركز را ببينند.

 

 

 

هم رياضي هم فيزيک؟ 

2 تمام رشته‌هايي که اينجا تدريس مي‌شود. به‌طور مثال ما از ترکيبيات شروع کرده‌ايم يعني واقعاً ترکيبياتي‌هاي مهم را مي‌خواهيم اينجا جمع کنيم.

دانش‌آموزان اگر بيايند و با اين افراد حتي عکس بگيرند رويايشان بيشتر مي‌شود.

توصيه مي‌كنم كه شما هم از اين‌طور اتفاقات استقبال کنيد و آن‌ها را گسترش دهيد و با آدمهايي مثل من و امثال من بيش‌تر تماس بگيريد.

 

 

اگر برنامه‌اي بود پس مي‌شود که دانش‌آموزان يک ساعت خاص بيايند و صحبت کنند؟

بله مي‌توانيم با هم مذاکره کنيم چون من در اينجا رئيس اطلاع رساني هستم و مي‌توانم اين کار را براي شما انجام بدهم.

شما بعد از عيد يک روز به اينجا بياييد تا کمي فکر کنيم و بعد نقشه‌هايي بکشم که ارتباط شما با اينجا برقرار شود. سابق بر اين المپيادي‌ها به اينجا مي‌آمدند و ناهار مي‌خوردند، عکس مي‌گرفتند، سخنراني مي‌کردند. من مي‌توانم با آقاي لاريجاني (آقاي رئيس) صحبت کنم که يک روز را بگذاريم که شما دانش‌آموزانتان را به اينجا بياوريد تا مهمان ما باشند و ما برايشان سخنراني‌هاي خوب ترتيب دهيم و يا 3-2 نفر را براي همين يک روز دانش‌آموزي حتي از خارج دعوت کنيم.

در ضمن مي‌توانيم اسم آن روز را روز دانش‌آموز و پژوهش بگذاريم و براي آن پوستر درست کنيم. مي‌دانيد، در آمريکا هفته‌ي رياضي تشکيل مي‌شود اگر شما به سايت انجمن AMS برويد مي‌توانيد ببينيد.

 

 

آن‌ها خيلي فعاليت‌هاي دانش‌آموزي بيش‌تري دارند. اينجا هم دهه‌ي رياضيات هست اما خيلي محدود برگزار مي‌شود

دهه‌ي رياضيات که در ارديبهشت است؟

 

 

نه آبان ماه  

نه ما مي‌خواهيم خارج از کارهايي که انجمن رياضيات مي‌کند، يک روز را اختصاص بدهيم. در آن روز شما و دانش‌آموزانتان به اينجا بياييد، ما به آن‌ها ناهار، جايزه و سخنراني‌هاي خوب ارائه مي‌دهيم و يک جلسه‌ي بحث آزاد هم مي‌گذاريم که ابراز عقيده کنند.

 

 

مسلماً دانش‌آموزان دوست دارند اينجا بيايند

حتي از افراد معروف خود پژوهشگاه مي‌توانيم درخواست كنيم كه برايمان صحبت کنند. من حاضرم در اين راه، براي آن يک روز فعاليت کنم. ولي آن روز از روزي که در بيستمين سال مي‌خواهد تشکيل بشود جداست چون آن يک مراسم خيلي مهم است.

اگر دانش‌آموزان مي‌خواهند آن روز بيايند بايد لباس‌هاي نو بپوشند -لباس نو مفهوم دارد يعني اينکه انگار آدم به يک زيارتگاه مي‌رود و يا به ديدن يک شخص مهم مي‌رود كه لباس نو به تن دارد- اينجور چيزها خيلي مهم است.

من از تجربه‌اي که با المپيادي‌ها داشتم خيلي هيجان‌زده شدم آن‌قدر در عکس دسته جمعي آن‌ها هم شوق‌زده شده بودند که حد نداشت.

يک مرتبه شخصي مرا به جشن تولد بچه‌اش دعوت کرده بود. در آن جشن عده‌اي بچه با پدر و مادرهايشان دعوت شده بودند، بچه صاحبخانه‌اي که تولدش بود براي تمام بچه‌ها gift خريده بود (هديه‌اي مناسب نه يکدست) من آنجا ديدم که بچه‌ها چقدر خوشحال شده بودند.

هديه دادن هم خيلي مهم است مثلاً ما مي‌توانيم کتاب، عکس هديه بدهيم، عکس يادگاري بگيريم. ما مي‌توانيم آدم‌هاي مهم و برجسته را بياوريم و راجع به مسائل جالب و شدني رياضيات و فيزيک صحبت کنيم. مثلاً درباره فيزيک صحبت کردن واقعاً رؤيايي است و يا درباره اتفاقات قرن بيستم صحبت کردن خيلي هيجان انگيز است يعني بزرگترين تئوري‌ها بعد از يونان باستان، تئوري‌هاي فيزيک و رياضي بوده كه در قرن بيستم به منصه‌ي ظهور رسيده. حالا اين قهرماني¬ها کجا به دانش‌آموز آموخته مي‌شود، اين خيلي مهم است.

          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1389/10/15 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 قهرمان‌پروري براي دانش‌آموز به‌ روياپروريش کمک مي‌کند (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 211)
قهرمان‌پروري براي دانش‌آموز به‌ روياپروريش کمک مي‌کند (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 211)
تاريخ رياضيات شگفتي‌هاي عجيب و غريبي دارد - مصاحبه با دكتر «خسروشاهي»- قسمت دوم

 

 

قهرمان‌پروري براي دانش‌آموز

 به‌ روياپروريش کمک مي‌کند

 

  قسمت اول|قسمت دوم|قسمت سوم| 

 

 

 

کساني که رتبه‌ي يک و طلا مي‌گيرند کنکور نمي‌دهند.

آنوقت آن‌ها سال چندم هستند؟

 

 

معمولاً دوم يا سوم دبيرستان هستند   

خب ديگه اين کنکور هم بلايي است، اگر کنکور نبود !!! مثلاً در آمريکا که کنکور نيست فرض کنيد اگر شما رفتيد و در چنين پروژه‌اي شرکت کرديد و اين پروژه نتيجه داد و استاد راهنما و سرپرست شما درباره شما متني نوشت و تعريف کرد اين مسئله مي‌تواند براي شما يک نکته‌ي مثبتي باشد.

 

 

فکر کنم مي‌شود اين پروژه را براي کساني که خوارزمي هستند اجرا کرد چون آنها لازم نيست کنکور بدهند

خوارزمي‌ها کنکور نمي‌دهند؟

 

 

مطمئن نيستم. فکر مي‌کنم با نظر دانشگاه است. يعني مي‌توانند طرحشان را apply کنند براي يک دانشگاه 

خلاصه از اين کارها هم مي‌توانيد بکنيد. 

 

 

سؤال ما درباره‌ي کنکور بود

درباره‌ي کنکور نمي‌توانم زياد چيزي بگويم چون موضعي ندارم و خيلي درگير اين مسئله نبودم. من درگير مسائل دبيرستاني هم نبودم. فکرهايي جسته و گريخته به نظرم مي‌آيد ولي شما مثل اينکه به مسائل قبل از دانشگاه کار داريد.

البته چون شما کار گروهي انجام مي‌دهيد توصيه مي‌کنم كه کار فرهنگي کنيد. راستي شما ساختار کلوپ‌هاي شوروي را مطالعه کرده‌ايد؟

 

 

تا قبل از اينکه شما بگوييد اصلاً نشنيده بودم

يک زماني در يکي از مجلات بي‌نظير قبل از انقلاب به نام کوانتا يك چيزهايي چاپ شد که رياضيدان‌هاي بزرگي آنجا براي دبيرستان و سال‌هاي اول دانشگاه مقاله مي‌نوشتند، مسائل بي‌نظير و حرف‌هاي بي‌نظيري از رياضيات و فيزيک و ... . پس از فروپاشي شوروي و چاپ نشدن مجله توسط شوروي، اشپرينگر اين مجله را درمي‌آورد که فکر مي‌کنم الان تعطيل شده باشد.

اگر شما شماره‌هاي اين مجله را پيدا کنيد اولاً خودش باارزش است ثانياً از آن ايده مي‌گيريد که کلوپ‌هاي شوروي چگونه اداره مي‌شدند، بدين ترتيب مي‌توانيد با مرکزيت خودتان کلوپ در جاهاي مختلف درست كنيد.

فکر مي‌کنم در اصفهان و يزد هم خانه رياضيات درست شده باشد البته من را چندين بار دعوت کردند اما نتوانستم بروم و سخنراني کنم، خانه‌هاي رياضي چنين کارهايي مي‌کنند البته آقاي «تابش» هم از اين کارها زياد مي‌کنند. 

 

 

حالا اگر ما چنين فضايي را در سايت ايجاد کنيم اساتيدي که اينجا به عنوان محقق مشغولند، مي‌توانند با ما همکاري کنند؟

اگر مناسب باشد، چرا نتوانند؟ روزي از هلند 50 نفر دانش‌آموز يا دانشجوي سال‌هاي اول و دوم به منظور گشتن و يادگرفتن (از يزد و اصفهان و ...) به ايران آمده بودند در آخر به اينجا هم آمدند، من برايشان سخنراني يک ساعته‌اي درباره‌ي تحقيقات و اينکه چگونه پا مي‌گيرد و اينکه چطور ما در بحبوحه‌ي انقلاب به فکر باز کردن چنين جايي بوديم و چه رنج‌هايي کشيديم و چه کار کرديم، کردم كه خيلي هم خوششان آمد و هيجان‌زده شدند، مثل داستاني که گفتم كه در کلوپ‌هاي شوروي از اين قهرمان‌بازي‌ها تعريف مي‌کردند.

اين‌ها مي‌تواند خيلي جالب باشد. شما مي‌توانيد بعضي‌ها را اينجا دعوت کنيد و راجع به تاريخ رياضيات صحبت کنيد، تاريخ رياضيات شگفتي‌هاي عجيب و غريبي دارد. يعني آن هيجانهايش را بگوييد. در ضمن قهرمان‌پروري براي دانش‌آموز به روياپروريش کمک مي‌کند.

 

 

استاد احتمالاً که شما اينجوري مي‌فرماييد حتماً خودتان در دوران دانش‌آموزي اين شخصيت را داشتيد يعني خيلي روياپرور بوديد؟

يک مقداري بودم، مقداري هم زمان دانشجويي در دانشگاهي که درس مي‌خواندم (دانشگاه معروف کرنل) اين گونه بودم.
در آن دانشگاه يک دپارتمان کوچک رياضي وجود داشت كه همه تحقيقات در آنجا در دور اول انجام مي‌شد يعني تمام محققين و اساتيد آنجا محققين درجه‌ي يک بوده و هستند.
استاد من الان 85 سال سن دارد ولي همين طور ساليانه 3-2 تا paper مي‌نويسد يعني کارش اين است. من از او خيلي چيزها ياد گرفتم كه برايم خيلي مؤثر بود هم‌چنين فهميدم که تمام زندگي يک آدم دانشگاهي بايد سراسر تحقيقات باشد.
در آن زمان اينترنت نبود بخاطر همين من به کتابخانه براي مطالعه تعدادي از اين mathematical reviews ها (مجله‌ي انجمن رياضي آمريکا) مي‌رفتم. باور کنيد دائماً کار اساتيد اين بود كه به دفترشان و كتابخانه رفت‌و ‌آمد مي‌كردند و يكي از مجله‌ها يا papers را باز مي‌کردند و مي‌خواندند و حيرت مي¬کردند و اگر مي¬ديدند که reference اي داده شده به دنبال آن مي‌رفتند تا آن منبع را پيدا ‌کنند و بخوانند. اين رفتار آنان در من تأثير عجيبي داشت. من بعد از اينکه دوباره به آنجا برگشتم رفتم و مصاحبه‌اي با کتابدار آنجا که آدم علاقه‌مندي هم بود انجام دادم و يادگرفتم که يک کتابخانه رياضي بايد چه کتاب‌هايي داشته باشد. آدم داستان مي‌خواند، رمان مي‌خواند، خواندن داستان و رمان و شعر هر کدام به جاي خود مهم هستند.

 

آيا شخصيت ويژه‌اي بود که شما بخواهيد از او الگو بگيريد مثلاً در مقابل شما الگوي خيلي بزرگي باشد؟

 

بستگي داشته، من در دوره‌هاي مختلف زندگيم الگوهاي متفاوتي داشته‌ام. دوره‌اي بوده که من کمي سياسي بودم خب آن دوره قهرمان‌هاي خاص خودم را داشتم. ولي بيش‌تر کار من، کار علمي بوده و در اين زمينه، آدمي مثل «ريچارد ويلسون» که در زمينه‌ي ترکيبيات در Caltech کار مي‌کند، براي من يک الگو بوده. او چندين بار هم به اينجا آمده و آدم خيلي پرفکري است. او به عنوان سرگرمي (hobby) فلوت مي‌زند.

 

 

ریچارد ویلسون

 

«ويلسون» مي‌گويد من به همسرم که برايم کلوپ فلوت راه ‌انداخته مي‌گويم که من رياضيدان بهتري هستم تا فلوت‌زن، ولي همسرم باور نمي‌کند. وقتي من اين افراد را مي‌بينم از خود بيخود مي‌شوم، آن‌ها انسان‌هايي انباشته از فکر و رويا و علم‌دوستي هستند.

 

 

 

به‌طور مثال وقتي به آن‌ها براي حل مسئله‌اي مراجعه مي‌کنيد همه کارهايشان را رها مي‌کنند و به حل آن مي‌پردازند. شيخ محمد تقي جعفري در مورد آيت ا... العظمي خويي که يکي از بزرگترين آيت ا... هاي قرن بيستم كه در 30 سالگي مجتهد عظمي شده بودند (اعلم شده) و تا 95 سالگي کارشان تربيت و درس و ... بود و بزرگترين علماء امروز از مکتب ايشان درآمده‌اند و هيچ آيت اللهي مثل ايشان در حوزه‌ي نجف که حوزه‌ي صد هزار ساله است پيدا نشده، مي‌گفتند كه: آقاي خويي آن چنان انباشته از فکر است كه از ايران و از جاهاي ديگر پيش ايشان مي‌آيند و برايشان 5 ميليون تومان سهم امام مي‌آورند اما ايشان اصلاً توجهي ندارند.

اگر در جايي مسئله فقهي مطرح بود، ايشان همه چيز را فراموش مي‌کردند و مي‌گفتند اينها را اينجا بگذاريد و برويد اكنون ما کار داريم. اينها رهنمون‌هاي بي‌نظير و بي‌بديلي هستند؛ پيشنهاد مي‌كنم كه شما هم از اين افراد به دانش‌آموزان نشان دهيد و معرفي كنيد. ما كه از اين كارها كرده‌ايم يعني تا حالا در کنفرانس‌هاي بزرگي كه تشکيل داده‌ايم يک عده از رجال ترکيبيات دنيا را به اينجا دعوت كرده‌ايم، البته اين بار آقاي جمالي رئيس باشگاه دانش‌پژوهان جوان، آقاي Lovasz (لواش) را به باشگاه بردند و ايشان در آنجا سخنراني کردند و يا در مورد آقاي Alain Connes هم همين‌طور.

خب از اين آدم‌ها بايد استفاده کرد و اما يکي از کارهايي که در اينجا مي‌خواهند انجام بدهند اين است كه در سال 2009 (سال 1388) كه اينجا بيست ساله مي‌شود تمام سال در اينجا کنفرانس‌ها و برنامه‌هايي را ترتيب بدهيم البته اين كار را به عهده من گذاشته‌اند.

يكي از اين برنامه‌هايي كه مي‌خواهم انجام بدهم اين است که يک روز تمام دانش‌آموزان زبده را از تهران و شهرستان‌ها به اينجا دعوت كنم (100 نفر، 200 نفر) و برايشان سخنراني‌هاي خوبي را ترتيب دهم و آن‌ها هم از نزديك اين مركز را ببينند.

 

 

 

هم رياضي هم فيزيک؟ 

2 تمام رشته‌هايي که اينجا تدريس مي‌شود. به‌طور مثال ما از ترکيبيات شروع کرده‌ايم يعني واقعاً ترکيبياتي‌هاي مهم را مي‌خواهيم اينجا جمع کنيم.

دانش‌آموزان اگر بيايند و با اين افراد حتي عکس بگيرند رويايشان بيشتر مي‌شود.

توصيه مي‌كنم كه شما هم از اين‌طور اتفاقات استقبال کنيد و آن‌ها را گسترش دهيد و با آدمهايي مثل من و امثال من بيش‌تر تماس بگيريد.

 

 

اگر برنامه‌اي بود پس مي‌شود که دانش‌آموزان يک ساعت خاص بيايند و صحبت کنند؟

بله مي‌توانيم با هم مذاکره کنيم چون من در اينجا رئيس اطلاع رساني هستم و مي‌توانم اين کار را براي شما انجام بدهم.

شما بعد از عيد يک روز به اينجا بياييد تا کمي فکر کنيم و بعد نقشه‌هايي بکشم که ارتباط شما با اينجا برقرار شود. سابق بر اين المپيادي‌ها به اينجا مي‌آمدند و ناهار مي‌خوردند، عکس مي‌گرفتند، سخنراني مي‌کردند. من مي‌توانم با آقاي لاريجاني (آقاي رئيس) صحبت کنم که يک روز را بگذاريم که شما دانش‌آموزانتان را به اينجا بياوريد تا مهمان ما باشند و ما برايشان سخنراني‌هاي خوب ترتيب دهيم و يا 3-2 نفر را براي همين يک روز دانش‌آموزي حتي از خارج دعوت کنيم.

در ضمن مي‌توانيم اسم آن روز را روز دانش‌آموز و پژوهش بگذاريم و براي آن پوستر درست کنيم. مي‌دانيد، در آمريکا هفته‌ي رياضي تشکيل مي‌شود اگر شما به سايت انجمن AMS برويد مي‌توانيد ببينيد.

 

 

آن‌ها خيلي فعاليت‌هاي دانش‌آموزي بيش‌تري دارند. اينجا هم دهه‌ي رياضيات هست اما خيلي محدود برگزار مي‌شود

دهه‌ي رياضيات که در ارديبهشت است؟

 

 

نه آبان ماه  

نه ما مي‌خواهيم خارج از کارهايي که انجمن رياضيات مي‌کند، يک روز را اختصاص بدهيم. در آن روز شما و دانش‌آموزانتان به اينجا بياييد، ما به آن‌ها ناهار، جايزه و سخنراني‌هاي خوب ارائه مي‌دهيم و يک جلسه‌ي بحث آزاد هم مي‌گذاريم که ابراز عقيده کنند.

 

 

مسلماً دانش‌آموزان دوست دارند اينجا بيايند

حتي از افراد معروف خود پژوهشگاه مي‌توانيم درخواست كنيم كه برايمان صحبت کنند. من حاضرم در اين راه، براي آن يک روز فعاليت کنم. ولي آن روز از روزي که در بيستمين سال مي‌خواهد تشکيل بشود جداست چون آن يک مراسم خيلي مهم است.

اگر دانش‌آموزان مي‌خواهند آن روز بيايند بايد لباس‌هاي نو بپوشند -لباس نو مفهوم دارد يعني اينکه انگار آدم به يک زيارتگاه مي‌رود و يا به ديدن يک شخص مهم مي‌رود كه لباس نو به تن دارد- اينجور چيزها خيلي مهم است.

من از تجربه‌اي که با المپيادي‌ها داشتم خيلي هيجان‌زده شدم آن‌قدر در عکس دسته جمعي آن‌ها هم شوق‌زده شده بودند که حد نداشت.

يک مرتبه شخصي مرا به جشن تولد بچه‌اش دعوت کرده بود. در آن جشن عده‌اي بچه با پدر و مادرهايشان دعوت شده بودند، بچه صاحبخانه‌اي که تولدش بود براي تمام بچه‌ها gift خريده بود (هديه‌اي مناسب نه يکدست) من آنجا ديدم که بچه‌ها چقدر خوشحال شده بودند.

هديه دادن هم خيلي مهم است مثلاً ما مي‌توانيم کتاب، عکس هديه بدهيم، عکس يادگاري بگيريم. ما مي‌توانيم آدم‌هاي مهم و برجسته را بياوريم و راجع به مسائل جالب و شدني رياضيات و فيزيک صحبت کنيم. مثلاً درباره فيزيک صحبت کردن واقعاً رؤيايي است و يا درباره اتفاقات قرن بيستم صحبت کردن خيلي هيجان انگيز است يعني بزرگترين تئوري‌ها بعد از يونان باستان، تئوري‌هاي فيزيک و رياضي بوده كه در قرن بيستم به منصه‌ي ظهور رسيده. حالا اين قهرماني¬ها کجا به دانش‌آموز آموخته مي‌شود، اين خيلي مهم است.

          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1389/10/15 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content