المپياد اصولاً يك مسابقهي جهاني نيست
مسابقهي حل مسئله است
قسمت اول | قسمت دوم قسمت سوم | قسمت چهارم
ابتدا خودتان را معرفي كنيد ؟ نام ، نام خانوادگي ، تاريخ تولد ، محل تولد .
نامم« كسري عليشاهي» است، متولد سال 1358 در اصفهان هستم.
مختصري از چگونگي تحصيل خود حتي دبستان، راهنمايي، دبيرستان، دانشگاههايي كه درس خوانديد براي ما بفرماييد؟
دبستان در مدرسهاي به نام «منشعي» بودم از آن موقع هيچ خاطرهي ويژهاي ندارم. الان هم به همان اسم است ، اين دبستان در اصفهان است. راهنمايي و دبيرستان وارد مدرسهي استعدادهاي درخشان اصفهان به نام «شهيد اژهاي» شدم. خيلي دوران خوبي بود به خصوص دوران راهنمايي كه برايم هميشه خاطرهانگيز و انگيزهبخش بوده است، يعني «start» يا شروع خيلي از كارهايي كه در آينده انجام دادم آن جا زده شد. من در جوي تحصيل كردم كه خيلي سازنده بود و آن جو مديون دو نكتهي مهم بود يكي قرار گرفتن مجموعهاي از بچهها كنار هم، كه پتانسيل خوبي داشتند و ديگري بچههايي كه بزرگتر از ما بودند و براي ما كار آموزشي انجام ميدادند. در حال حاضر هماتاقي من يكي از همكارانم آقاي «نقشينه» هستند، ايشان هم در همان مدرسهاي كه من تحصيل كردم درس خواندند و 4 سال از من بزرگتر بودند. براي ما كلاسهايي گذاشتند كه خيلي جالب بود مسابقه برگزار ميكردند، امتحان ميگرفتند و تمام اين مسائل در به وجود آمدن روحيهي علمي، كنجكاوي و انگيزه خيلي تأثيرگذار بود. برنامههاي سراسري هم وجود داشت كه در مدارس، سازمان و در چند شهر به صورت همزمان برگزار ميشد. ميتوان گفت آنبچهها هم فارغالتحصيلهاي سازمان بودند اما بزرگتر، يعني با فاصلهي سني بيشتر مثلاً 10 سال از ما بزرگتر بودند. سازمان پرورش استعدادهاي درخشان. آن زمان تشكيلات سازمان پرورش استعدادهاي درخشان منسجمتر بود چون الان به دليل قوانين فعلي مختلف آموزش و پرورش، از وقتي زير نظر آموزش و پرورش استانها قرار ميگيرد ؟؟؟؟ . يكي از پررنگترين خاطرات آن دوران من برنامهاي به اسم «كارسو» بود. نميدانم در جريان هستيد يا نه معادل واژه work shop است نميدانم چه كسي اين كلمه را ابداع كرده است، هم از فارغالتحصيلان تهران بودند چون يكسري از اين برنامهها برگزار ميكردند يادم است زماني كه من اول راهنمايي بودم برنامهي فيزيكي را در يزد برگزار كردند كه خيلي خيلي جالب بود، يعني مثلاً اگر طول اين برنامه 4-3 روز بود تقريباً من خوراك و خواب را كنار گذاشته بودم كه بتوانم از هر چيزي كه آنها ميگويند استفاده كنم براي من خيلي انگيزهبخش بود. برنامهي ديگري راجع به زيستشناسي بود كه فكر ميكنم سال بعد يعني سال دوم راهنمايي شركت كردم و اين برنامهها را هميشه به ياد دارم. دورهي دبيرستان هم در همان مدرسه بودم. من در دبيرستان خيلي ماندگار نبودم چون اواسط سال دوم كه در المپياد رياضي قبول شدم به تهران آمدم و دو سال و نيم باقيمانده از دبيرستان را بيشتر در دورهي المپياد بودم تا در دبيرستان. بفرماييد دبيرستان در همان مدرسهي شهيد اژهاي بودم، آن مدرسه راهنمايي و دبيرستان را توأماً براي آموزش داشت. بعد از آن به دانشگاه شريف رشته رياضي آمدم كه از آن زمان تا به حال در اينجا هستم.
آگر امكان دارد به سالهايي كه در دانشگاه بوديد اشاره بفرماييد؟
دربارهي مسئوليتهاي اجرايي يا اجتماعي گذشته و حال حاضر خودتان بفرماييد؟
در باشگاهها چه تدريس كرديد؟
اگر مايليد لطفا كامل توضيح بدهيد؟
شما فرموديد انگيزهي اصلي دارندگان مدال طلا، به غلط ؟ كشوري بگوييم، كه در كنكور شركت نكنند انگيزهاي داشتند، راجع به آن هم اگر صلاح ميدانيد صحبت كنيد؟
من نميدانم در توضيحاتتان شما در مورد المپيادي بودن خودتان توضيح فرموديد كه چه سالي بوده؟
اگر از آن زمان خاطرهاي داريد براي بچه ها بگوييد؟
مثلاً حادثه و اتفاقي كه براي شما افتاد شما را در مسير خاصي قرار داد و تفكر خاصي براي ادامه تحصيل در شما ايجاد كرد، اصلاً ديدن بچههايي كه مثل خود شما بودند تأثير داشت يا فرهنگ آنها؟ منظور شما المپياد جهاني است يا المپياد كشوري؟ المپياد جهاني. در واقع با پاسخ به اين سؤال قصد داريم به بچههايي كه وارد المپياد جهاني ميشوند بگوييم كه آيا فايدهاي برايشان دارد؟، تأثير ميپذيرند؟، تأثير ميگذارند؟ واقعيت اين است طول بازهي زماني كه بچهها در المپياد جهاني هستند كوتاه است، يعني فقط 10 روز است. 10 روز فرصت زيادي نيست چون مقداري هم صرف امتحان و تصحيح ورقهها ميشود. در واقع براي ايجاد ارتباطات عميق فرصت كوتاهي است؛ به خصوص بين بچههايي كه سن زيادي ندارند و ممكن است مشكل زبان داشته باشند كه براي برقراري ارتباط بين بچههاي كشورهاي مختلف كه از فرهنگهاي متفاوتي ميآيند لازم و ضروري است. شايد اولين مزيت دانستن زبان ديگر، ارضاء حس كنجكاوي است كه بدانيم ساير جاهاي دنيا چطوري هستند؛ در جواب چگونگي حالات آن بچهها هم قطعاً آدم يك جواب سطحي ميگيرد چون ارتباط عميقي برقرار نميشود ولي در همين رابطهي سطحي هم نكات جالبي پيش ميآيد، مثلاً شخص متوجه ميشود كه خيلي هم خاص نيستند، به يك معني آدمها خيلي به هم شباهت دارند. مثلاً فرض كنيد، ممكن است براي خيلي از اشخاص بُعد افزايش اعتماد به نفس را به همراه داشته باشد. اين كه شما در امتحاني حاضر ميشويد و سؤالهايي را حل ميكنيد كه شايد خيلي از آدمهايي كه از جاهاي ديگر جهان آمدند آن سؤال را حل نكردند از خيلي جهات رقابت پاياپايي است. اين نكات، نكات جالبي است. و در نهايت شخص متوجه ميشود كه اگر خوب كار كند در يك رقابتي كه رقابت جهانياي است ميتواند مطرح باشد.
دوباره به بحث باشگاه برميگرديم، در باشگاه چه مباحثي از رياضي براي بچهها ارائه ميشود؟
منظور شما از سازمان كدام سازمان است؟
سازمان پرورش استعدادهاي درخشان. آن زمان تشكيلات سازمان پرورش استعدادهاي درخشان منسجمتر بود چون الان به دليل قوانين فعلي مختلف آموزش و پرورش، از وقتي زير نظر آموزش و پرورش استانها قرار ميگيرد ؟؟؟؟ يكي از پررنگترين خاطرات آن دوران من برنامهاي به اسم «كارسو» بود. نميدانم در جريان هستيد يا نه معادل واژه work shop است نميدانم چه كسي اين كلمه را ابداع كرده است، هم از فارغالتحصيلان تهران بودند چون يكسري از اين برنامهها برگزار ميكردند يادم است زماني كه من اول راهنمايي بودم برنامهي فيزيكي را در يزد برگزار كردند كه خيلي خيلي جالب بود، يعني مثلاً اگر طول اين برنامه 4-3 روز بود تقريباً من خوراك و خواب را كنار گذاشته بودم كه بتوانم از هر چيزي كه آنها ميگويند استفاده كنم براي من خيلي انگيزهبخش بود. برنامهي ديگري راجع به زيستشناسي بود كه فكر ميكنم سال بعد يعني سال دوم راهنمايي شركت كردم و اين برنامهها را هميشه به ياد دارم. دورهي دبيرستان هم در همان مدرسه بودم. من در دبيرستان خيلي ماندگار نبودم چون اواسط سال دوم كه در المپياد رياضي قبول شدم به تهران آمدم و دو سال و نيم باقيمانده از دبيرستان را بيشتر در دورهي المپياد بودم تا در دبيرستان. بفرماييد دبيرستان در همان مدرسهي شهيد اژهاي بودم، آن مدرسه راهنمايي و دبيرستان را توأماً براي آموزش داشت. بعد از آن به دانشگاه شريف رشته رياضي آمدم كه از آن زمان تا به حال در اينجا هستم.
علوم اسلامی
دین و زندگی زندگینامه معصومین(ع)
علوم انسانی
فرهنگ و تمدن اجتماعی ادبیات
علوم تجربی
زمین شناسی زیست شناسی شیمی فیزیک
علوم ریاضی
علوم کامپیوتر ریاضیات
بهداشت و سلامت
بهداشت و سلامت مشاوره و روانشناسی
هنر و سرگرمی
تئاتر و سینما سرگرمی