XMod
  پدر يا مادر خوب بودن كار سختي است ولي خيلي مهم است(مصاحبه و گزارش شماره‌ي 159)
 پدر يا مادر خوب بودن كار سختي است ولي خيلي مهم است(مصاحبه و گزارش شماره‌ي 159)
سيستم آموزشيِ ما تا آن حدي كه من در آن قرار داشتم خيلي سيستم فرد محوري بوده است- مصاحبه با آقاي «كسري عليشاهي»- قسمت چهارم

 

 

 پدر يا مادر خوب بودن كار سختي است

 ولي خيلي مهم است

 

 

قسمت اول | قسمت دوم
قسمت سوم | قسمت چهارم 

 

 

مثل اين كه هندسه ارائه نمي شود؟  از بچه ها كه سؤال مي كرديم مي گفتند هندسه ارائه نمي كنند مي گويند هندسه را خودتان بخوانيد.

 

نه اين طور نيست. شايد كلاس هاي هندسه بيشتر در قالب كارگاه و حل مسئله است و كم تر در قالب درس يك جانبه است ولي به هر حال كلاس هندسه وجود دارد.

 چهار زمينه ي كلي وجود دارد: هندسه، تركيبيات، جبر و آناليز و نظريه ي اعداد. مثلاً 3 جلسه در هفته در كلاس كمابيش تمرين مي شود كلاس هايي برگزار مي شود و طبق استانداردهايي مطالب ارائه مي شود. البته براي مواردي كه اطلاعات يكي نيست تمهيداتي در نظر گرفته شده است. مثلاً مطالب تكراري است اما سعي مي كنيم به شكل ديگري ارائه شود. به عنوان مثال سعي مي شود هر سال روي بخش هايي تمركز بيشتري شود، اما تا حدي اشكال هايي هم وجود دارد.

 

 

يعني شما بر اساس آزمون المپياد جهاني تغييراتي در روش ها اعمال مي كنيد؟    

 

نه لزوماً. چون آزمون المپياد جهاني سيلابس ندارد. به هر حال مي توان مسئله هاي المپياد جهاني را در اين چهار دسته (رده بندي) تا حدي قرار داد، به هر حال چون رشته هاي شناخته شده اي هستند خوش بختانه كتاب هاي زيادي در اين زمينه ها وجود دارد، بعضي مطالعات بيشتري دارند، بعضي مطالعات كم تري دارند و در اين چهار رشته هم هم زمينه نيستند. و براي اين كه درسي وجود داشته باشد كه در آن همه در يك سطح باشند، براي همه تازگي داشته باشد، محيط رقابت يكسان براي همه ي بچه ها ايجاد كنند و تنوعي هم به دروس دوره ي تابستان دهند، چند سالي است تصميم گرفته شده بچه ها درسي به نام درس ويژه ي دوره ي تابستان داشته باشند.

 موضوع اين درس ويژه از قبل براي بچه ها معلوم نيست كه چه خواهد بود، غالباً موضوعي است كه بين رياضيات دبيرستان و رياضيات دانشگاهي قرار مي گيرد چون بخش هايي از رياضيات به طور طبيعي در دبيرستان براي بچه ها گفته نمي شود و عيناً جزو درس هايي نيست كه شما بتوانيد در جزوه ي دانشگاهي هم آن را پيدا كنيد.

 درسي است كه روي آن كار مي شود تا براي بچه هاي دبيرستاني قابل ارائه شود. البته قطعاً اين درس درس ساده اي نيست به اين دليل كه غالباً با مفاهيم جديد همراه است. اين درس در سطح المپياد تنظيم شده است، ارائه ي اين درس براي بچه هاي دبيرستان مشكل است.

 فلسفه ي درس ويژه اين بوده است. طراحي و ارائه ي درس ويژه كار سختي است، چون درسي است كه براي اولين بار طراحي شده و ارائه مي شود. ممكن است بچه ها هيچ پيش زمينه ي ذهني اي نداشته باشند.

 از همه مهم تر اين است كه اين سؤال در ذهنشان به وجود بيايد كه اين مطالب براي چه منظور مطالعه مي شود و اين مسئله يك مانع بزرگ در راه تدريس هر درسي است. شما بايد ابتدا انگيزه هاي لازم را براي موضوعي كه در حال بررسي آن هستيد در بچه ها به وجود بياوريد. مجموعه ي اين عوامل باعث مي شود كه ارائه درس ويژه ي موفق كار ساده اي نباشد و من هم ادعا نمي كنم كه ما هم در اين زمينه صد درصد موفق بوده ايم ولي به هر حال به طور نسبي من از نتيجه راضي هستم.

 در نظرسنجي انجام شده از بچه ها ممكن است يك سال نظر مثبت تري داشته باشند، سال ديگر نظر منفي تري داشته باشند. بعضي از بچه هاي يك سال هم ممكن است ارتباط خوبي برقرار كرده باشند و بعضي ها هم برايشان خيلي جالب نبوده باشد ولي در مجموع من فكر مي كنم كه اين درس براي بچه ها درس مفيدي است. همين مسئله باعث شده است كه با رياضيات جدي تر و واقعي تر مواجه مي شوند.

  مثلاً يكي از دو درس  ويژه اي كه در سال هاي گذشته ارائه شده در زمينه ي گرايش دانشگاهي ام در زمينه ي احتمال بود كه من تدريس كردم. سعي كردم مباحثي از احتمال را كنار هم بچينم كه براي بچه ها قابل تعقيب باشد و برايشان جالب باشد. يك درس هم دكتر« مقدسي‌»ارائه كردند كه حول و حوش جبر خطي تنظيم شده بود.

 مي‌دانيم كه جبر خطي يك مبحث دانشگاهي است البته اواخر دبيرستان در سال آخر اشاره‌اي به نكاتي از جبر خطي مي‌شود. به هر حال اين درس حواشي جبر خطي تنظيم شده بود و چيزهاي متنوعي در آن گفته شد حتي مطالبي در مورد فيزيك و ... هم در انتهاي آن درس ارائه شد.

 

 

به نظر شما خانواده چه نقشي در تعميق يادگيري‌ها مي‌تواند داشته باشد ؟ راجع به انواع متغيرهاي تأثيرگذار توسط خانواده مختصراً توضيح دهيد ؟  

اين سؤال خيلي در تخصص من نيست كه به آن جواب بدهم. آن چيزي كه خودم لمس كردم از دو جا بوده است. يكي تجربه‌ي شخصي‌ام و يكي هم زماني كه در دبيرستان معلم بودم.

 در واقع در مقاطعي ما با پدر و مادرهاي بچه‌ها مواجه مي‌شديم، مي‌آمدند و با هم صحبت مي‌كرديم آدم واقعاً تفاوت برخورد پدر و مادرها را مي‌ديد و حس مي‌كرد كه چقدر اين رفتارها در شخصيت بچه‌هايشان تأثير گذاشته است. پدر و مادرهايي كه براي شخصيت اصيل فرزندشان ارزش قائل بودند، دوست داشتند فرزندشان كسي باشد كه ويژگي‌هاي انسانيِ قوي‌اي در او به وجود بيايد يا در حوزه‌ي علمي فرد توانمندي باشد؛ مستقل از پارامترهاي بيروني كه اين توانمندي را اندازه‌گيري مي‌كنند، يا در آن سر طيف پدر و مادرهايي كه يا فقط نمره‌ي آن بچه برايشان مهم است يا موفقيت‌هايي كه باعث مي‌شود سهمي از آن موفقيت‌ها به آن‌ها هم برسد.

 نمي‌دانم شايد اين‌طور اغراق كردن درباره‌ي پدر و مادر كار درستي نباشد، من از گليم خودم پا را فراتر گذاشتم. اما به هر حال طرز فكر غلطي داشتند، حتي اگر خير فرزندشان را مي‌خواستند اين خير را اشتباه ارزيابي كرده بودند، فكر مي‌كردند كه همين چيزهاي سطحي اهميت بالايي دارد در حالي‌كه در واقع اين‌طور نيست.

به نظر من پدر و مادر در عين اين كه بايد گرايش غير‌مستقيمي در دانش‌آموز به سمت كار علمي و فعاليت پژوهشي ايجاد كنند و در عين حال تا حدي براي او فضاي بازي باقي بگذارند، حق انتخاب نيز برايش قائل شوند، شخصيتي به او بدهند كه در محدوده‌ي خودش تصميم بگيرد. پدر يا مادر خوب بودن كار سختي است ولي خيلي مهم است.

 

 

راجع به تأثير دوستان در يادگيري صحبت بفرماييد، به نظرتان دانش‌آموزان بايد چه دوستاني انتخاب كنند؟  

هيچ جواب كليشه‌اي به ذهنم نمي‌رسد پس بهتر است كه از اين سؤال رد شويم. 

 

 

نظرتان راجع به يادگيري‌هاي جمعي چيست؟ اين نوع يادگيري‌ها چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشند.

يادگيريِ جمعي كار سختي است و متأسفانه در اين زمينه به ما آموزش داده نشده است. يعني سيستم آموزشيِ ما تا آن حدي كه من در آن قرار داشتم خيلي سيستم فرد محوري بوده است. مكاني به نام خانه‌ي رياضيات در اصفهان است كه مؤسس آن دكتر «رجايي» هستند كه خود ايشان خيلي آدم صاحب سبكي است.

 استاد دانشگاه صنعتي اصفهان است و او هم اتفاقاً از كساني بود كه در همين دوره‌هاي اول المپياد رياضي فرد مؤثري بوده است، سپس به دلايلي از المپياد كنار رفت، به خاطر اين كه المپياد را خيلي مثبت نمي‌دانست، دوست داشت به سمتي برود كه نرفت، از تأسيس خانه‌ي رياضيات توسط دكتر رجايي سال‌ها مي‌گذرد، فكر كنم حدود 8-7 سال مي‌شود ولي ايده‌هاي آموزشيِ جالبي داشتند و در خانه‌ي رياضيات اعمال كردند.

 يكي از اين ايده‌ها مسئله‌ي كار گروهي و در واقع رقابت‌زدايي بود. يكي از الويت‌ها در بررسي مسائل اين بود كه سيستم آموزشي ما رقابت را خيلي پررنگ مي‌كند و اين مسئله مخرب است. در واقع مسئله‌ي تخريب انگيزه را به وجود مي‌آورد. در برگزاري كلاس‌ها ايده‌ي اجرايي جالبي داشتند كه من وقتي آن ايده را ديدم برايم خيلي بامزه بود، طوري كه در جلساتي كه در درس هندسه در مدرسه ارائه مي‌كردند از اين ايده استفاده مي كردند.

 ايده اين بود كه بچه‌ها به گروه‌هايي تقسيم مي‌شدند و هر گروه پشت يك ميز مي‌نشست فرض كنيد كارگاه رياضي نظري باشد. سپس يك مسئله مطرح مي‌شد ، و هر گروه سعي مي‌كرد كه مسئله را حل كند در اين بين قوانيني هم وجود داشت، قوانين به اين صورت است كه وقتي گروهي سؤالي برايش مطرح مي‌شود ... (منظور اين است كه افراد در اين كلاس هويت ندارند گروه‌ها هويت دارند) يعني فرض كنيد يك گروه ممكن است سؤالي داشته باشد گروه اعلام مي‌كند كه من يك سؤال دارم معلم مي‌رود و انتخاب مي‌كند كه يك نفر بگويد سؤال گروه چيست؟ اين باعث مي‌شود كه اگر براي من اول يك سؤال مطرح شد بلافاصله از معلم آن را نپرسم.

 ابتدا بايد از گروه بپرسم، ممكن است مسئله‌ي من در گروه حل شود يا در گروه مطرح مي‌كنم و هيچ‌كس نمي‌تواند حل كند و اين سؤال به عنوان سؤال گروه مطرح مي‌شود، پس اين سؤال سؤال تك‌تك اعضاء گروه است. عيناً همين ايده براي حل مسئله است وقتي كسي مسئله را حل كرد طبق قانون اول بايد حل مسئله را در گروه ارائه كند سپس گروه مي‌گويد كه ما حل كرديم و پس از آن معلم شخصي را انتخاب مي‌كند تا حل مسئله را توضيح دهد.

 پياده كردن اين كار گروهي به طور جزئي و سمبليك است ولي واقعاً طول مي‌كشيد تا اين ساختار در ذهن بچه‌ها جا بيفتد چون بچه‌ها عادت كرده بودند كه مخاطبشان معلم است، هم زماني كه سؤال دارند هم زماني كه مي‌خواهند جوابي را ارائه بدهند؛ با اين كه مدرسه‌اي كه من در آن تدريس مي‌كردم يكي از بهترين مدارس بود و براي آن بچه‌ها طبيعي نبود كه وقتي سؤالي دارند با بغل‌دستي‌شان اين سؤال را مطرح كنند يا وقتي ايده‌اي دارند آن ايده را به بغل‌دستي‌شان هم بگويند.

 كار گروهي ابزار و لوازمي مي‌خواهد اين لوازم به ما آموزش داده نشده است ولي بايد بعضي وقت‌ها خود افراد نقص سيستم آموزشي را جبران كنند.

 

 

 آقاي «عليشاهي »خودتان در كلاس‌هايتان از اين روش‌ها استفاده مي‌كنيد؟ مثلاً سعي كرديد كه مطالعه كنيد و اجرا كنيد؟  

 مثلاً اين موردي كه گفتم يك نمونه بود كه خدمتتان عرض كردم روش‌ها خيلي زياد است.

 من خيلي مطالعاتي ندارم ولي دوست دارم زماني فرصتي براي مطالعه داشته باشم. در باشگاه امتحاناتي برگزار مي‌شود كه قطعاً امتحان فردي است ولي سر كلاس‌ها چون فاصله‌ي سني معلم‌ها با بچه‌ها خيلي زياد نيست، جو نسبتاً جو بي‌تكلفي است خيلي وقت‌ها بحث‌ها بحث‌هاي جمعي است .

 خيلي وقت‌ها وقتي موضوعي مطرح مي‌شود بالاخره يك كسي ايده‌اي دارد ، ايده را مي‌گويد، و كسي كه همان ايده را دارد ممكن است ادامه دهد يا كسي اشكالي وارد كند.

 

 

 آقاي دكتر آيا شما هميشه در دوران دبيرستان در رياضي ممتاز بوديد؟

 در دبيرستان بله. در دانشگاه نه، ولي آدم‌هايي بودند كه تعداد آدم‌ها زياد بوده .... ، يعني خوب بودم ولي نه لزوماً خوب‌ترين.

 

 

 

آيا غير از حوزه‌ي تخصصي‌تان در حوزه‌هاي ديگر هم به صورت تخصصي فعاليت مي‌كنيد؟  

تخصصي نه فعاليت نمي‌كنم. مانع‌الجمع است ، كه اگر آدم بخواهد به يك كار به طور حرفه‌اي بپردازد.

 

 

غير تخصصي چطور؟ احياناً فعاليتي غير از حوزه‌ي مطالعاتي‌تان را مثلاً تفريحي ، ورزشي ، هنري .

غير تخصصي هم مي‌شود از واژه سوءاستفاده كرد. بله، مثلاً ورزش زياد مي‌كنم، كتاب غير رياضي مي‌خوانم مثلاً فرض كنيد كتاب تاريخي. 

 

 

 در چه مقطعي از زمان يا به كدام نويسنده‌ها علاقه‌مند هستيد؟

 به طور خاص يك سري كتاب‌هاي تاريخيِ مربوط به دوران صدر اسلام برايم جالب بوده كه خواندم.

 

 

بيشتر كتاب‌هاي چه شخصي را مي‌خوانيد؟    

سلسله كتاب‌هاي جالبي كه در اين زمينه هست كتاب‌هاي آقاي «عسگري» است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1388/10/26 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
  پدر يا مادر خوب بودن كار سختي است ولي خيلي مهم است(مصاحبه و گزارش شماره‌ي 159)
 پدر يا مادر خوب بودن كار سختي است ولي خيلي مهم است(مصاحبه و گزارش شماره‌ي 159)
سيستم آموزشيِ ما تا آن حدي كه من در آن قرار داشتم خيلي سيستم فرد محوري بوده است- مصاحبه با آقاي «كسري عليشاهي»- قسمت چهارم

 

 

 پدر يا مادر خوب بودن كار سختي است

 ولي خيلي مهم است

 

 

قسمت اول | قسمت دوم
قسمت سوم | قسمت چهارم 

 

 

مثل اين كه هندسه ارائه نمي شود؟  از بچه ها كه سؤال مي كرديم مي گفتند هندسه ارائه نمي كنند مي گويند هندسه را خودتان بخوانيد.

 

نه اين طور نيست. شايد كلاس هاي هندسه بيشتر در قالب كارگاه و حل مسئله است و كم تر در قالب درس يك جانبه است ولي به هر حال كلاس هندسه وجود دارد.

 چهار زمينه ي كلي وجود دارد: هندسه، تركيبيات، جبر و آناليز و نظريه ي اعداد. مثلاً 3 جلسه در هفته در كلاس كمابيش تمرين مي شود كلاس هايي برگزار مي شود و طبق استانداردهايي مطالب ارائه مي شود. البته براي مواردي كه اطلاعات يكي نيست تمهيداتي در نظر گرفته شده است. مثلاً مطالب تكراري است اما سعي مي كنيم به شكل ديگري ارائه شود. به عنوان مثال سعي مي شود هر سال روي بخش هايي تمركز بيشتري شود، اما تا حدي اشكال هايي هم وجود دارد.

 

 

يعني شما بر اساس آزمون المپياد جهاني تغييراتي در روش ها اعمال مي كنيد؟    

 

نه لزوماً. چون آزمون المپياد جهاني سيلابس ندارد. به هر حال مي توان مسئله هاي المپياد جهاني را در اين چهار دسته (رده بندي) تا حدي قرار داد، به هر حال چون رشته هاي شناخته شده اي هستند خوش بختانه كتاب هاي زيادي در اين زمينه ها وجود دارد، بعضي مطالعات بيشتري دارند، بعضي مطالعات كم تري دارند و در اين چهار رشته هم هم زمينه نيستند. و براي اين كه درسي وجود داشته باشد كه در آن همه در يك سطح باشند، براي همه تازگي داشته باشد، محيط رقابت يكسان براي همه ي بچه ها ايجاد كنند و تنوعي هم به دروس دوره ي تابستان دهند، چند سالي است تصميم گرفته شده بچه ها درسي به نام درس ويژه ي دوره ي تابستان داشته باشند.

 موضوع اين درس ويژه از قبل براي بچه ها معلوم نيست كه چه خواهد بود، غالباً موضوعي است كه بين رياضيات دبيرستان و رياضيات دانشگاهي قرار مي گيرد چون بخش هايي از رياضيات به طور طبيعي در دبيرستان براي بچه ها گفته نمي شود و عيناً جزو درس هايي نيست كه شما بتوانيد در جزوه ي دانشگاهي هم آن را پيدا كنيد.

 درسي است كه روي آن كار مي شود تا براي بچه هاي دبيرستاني قابل ارائه شود. البته قطعاً اين درس درس ساده اي نيست به اين دليل كه غالباً با مفاهيم جديد همراه است. اين درس در سطح المپياد تنظيم شده است، ارائه ي اين درس براي بچه هاي دبيرستان مشكل است.

 فلسفه ي درس ويژه اين بوده است. طراحي و ارائه ي درس ويژه كار سختي است، چون درسي است كه براي اولين بار طراحي شده و ارائه مي شود. ممكن است بچه ها هيچ پيش زمينه ي ذهني اي نداشته باشند.

 از همه مهم تر اين است كه اين سؤال در ذهنشان به وجود بيايد كه اين مطالب براي چه منظور مطالعه مي شود و اين مسئله يك مانع بزرگ در راه تدريس هر درسي است. شما بايد ابتدا انگيزه هاي لازم را براي موضوعي كه در حال بررسي آن هستيد در بچه ها به وجود بياوريد. مجموعه ي اين عوامل باعث مي شود كه ارائه درس ويژه ي موفق كار ساده اي نباشد و من هم ادعا نمي كنم كه ما هم در اين زمينه صد درصد موفق بوده ايم ولي به هر حال به طور نسبي من از نتيجه راضي هستم.

 در نظرسنجي انجام شده از بچه ها ممكن است يك سال نظر مثبت تري داشته باشند، سال ديگر نظر منفي تري داشته باشند. بعضي از بچه هاي يك سال هم ممكن است ارتباط خوبي برقرار كرده باشند و بعضي ها هم برايشان خيلي جالب نبوده باشد ولي در مجموع من فكر مي كنم كه اين درس براي بچه ها درس مفيدي است. همين مسئله باعث شده است كه با رياضيات جدي تر و واقعي تر مواجه مي شوند.

  مثلاً يكي از دو درس  ويژه اي كه در سال هاي گذشته ارائه شده در زمينه ي گرايش دانشگاهي ام در زمينه ي احتمال بود كه من تدريس كردم. سعي كردم مباحثي از احتمال را كنار هم بچينم كه براي بچه ها قابل تعقيب باشد و برايشان جالب باشد. يك درس هم دكتر« مقدسي‌»ارائه كردند كه حول و حوش جبر خطي تنظيم شده بود.

 مي‌دانيم كه جبر خطي يك مبحث دانشگاهي است البته اواخر دبيرستان در سال آخر اشاره‌اي به نكاتي از جبر خطي مي‌شود. به هر حال اين درس حواشي جبر خطي تنظيم شده بود و چيزهاي متنوعي در آن گفته شد حتي مطالبي در مورد فيزيك و ... هم در انتهاي آن درس ارائه شد.

 

 

به نظر شما خانواده چه نقشي در تعميق يادگيري‌ها مي‌تواند داشته باشد ؟ راجع به انواع متغيرهاي تأثيرگذار توسط خانواده مختصراً توضيح دهيد ؟  

اين سؤال خيلي در تخصص من نيست كه به آن جواب بدهم. آن چيزي كه خودم لمس كردم از دو جا بوده است. يكي تجربه‌ي شخصي‌ام و يكي هم زماني كه در دبيرستان معلم بودم.

 در واقع در مقاطعي ما با پدر و مادرهاي بچه‌ها مواجه مي‌شديم، مي‌آمدند و با هم صحبت مي‌كرديم آدم واقعاً تفاوت برخورد پدر و مادرها را مي‌ديد و حس مي‌كرد كه چقدر اين رفتارها در شخصيت بچه‌هايشان تأثير گذاشته است. پدر و مادرهايي كه براي شخصيت اصيل فرزندشان ارزش قائل بودند، دوست داشتند فرزندشان كسي باشد كه ويژگي‌هاي انسانيِ قوي‌اي در او به وجود بيايد يا در حوزه‌ي علمي فرد توانمندي باشد؛ مستقل از پارامترهاي بيروني كه اين توانمندي را اندازه‌گيري مي‌كنند، يا در آن سر طيف پدر و مادرهايي كه يا فقط نمره‌ي آن بچه برايشان مهم است يا موفقيت‌هايي كه باعث مي‌شود سهمي از آن موفقيت‌ها به آن‌ها هم برسد.

 نمي‌دانم شايد اين‌طور اغراق كردن درباره‌ي پدر و مادر كار درستي نباشد، من از گليم خودم پا را فراتر گذاشتم. اما به هر حال طرز فكر غلطي داشتند، حتي اگر خير فرزندشان را مي‌خواستند اين خير را اشتباه ارزيابي كرده بودند، فكر مي‌كردند كه همين چيزهاي سطحي اهميت بالايي دارد در حالي‌كه در واقع اين‌طور نيست.

به نظر من پدر و مادر در عين اين كه بايد گرايش غير‌مستقيمي در دانش‌آموز به سمت كار علمي و فعاليت پژوهشي ايجاد كنند و در عين حال تا حدي براي او فضاي بازي باقي بگذارند، حق انتخاب نيز برايش قائل شوند، شخصيتي به او بدهند كه در محدوده‌ي خودش تصميم بگيرد. پدر يا مادر خوب بودن كار سختي است ولي خيلي مهم است.

 

 

راجع به تأثير دوستان در يادگيري صحبت بفرماييد، به نظرتان دانش‌آموزان بايد چه دوستاني انتخاب كنند؟  

هيچ جواب كليشه‌اي به ذهنم نمي‌رسد پس بهتر است كه از اين سؤال رد شويم. 

 

 

نظرتان راجع به يادگيري‌هاي جمعي چيست؟ اين نوع يادگيري‌ها چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشند.

يادگيريِ جمعي كار سختي است و متأسفانه در اين زمينه به ما آموزش داده نشده است. يعني سيستم آموزشيِ ما تا آن حدي كه من در آن قرار داشتم خيلي سيستم فرد محوري بوده است. مكاني به نام خانه‌ي رياضيات در اصفهان است كه مؤسس آن دكتر «رجايي» هستند كه خود ايشان خيلي آدم صاحب سبكي است.

 استاد دانشگاه صنعتي اصفهان است و او هم اتفاقاً از كساني بود كه در همين دوره‌هاي اول المپياد رياضي فرد مؤثري بوده است، سپس به دلايلي از المپياد كنار رفت، به خاطر اين كه المپياد را خيلي مثبت نمي‌دانست، دوست داشت به سمتي برود كه نرفت، از تأسيس خانه‌ي رياضيات توسط دكتر رجايي سال‌ها مي‌گذرد، فكر كنم حدود 8-7 سال مي‌شود ولي ايده‌هاي آموزشيِ جالبي داشتند و در خانه‌ي رياضيات اعمال كردند.

 يكي از اين ايده‌ها مسئله‌ي كار گروهي و در واقع رقابت‌زدايي بود. يكي از الويت‌ها در بررسي مسائل اين بود كه سيستم آموزشي ما رقابت را خيلي پررنگ مي‌كند و اين مسئله مخرب است. در واقع مسئله‌ي تخريب انگيزه را به وجود مي‌آورد. در برگزاري كلاس‌ها ايده‌ي اجرايي جالبي داشتند كه من وقتي آن ايده را ديدم برايم خيلي بامزه بود، طوري كه در جلساتي كه در درس هندسه در مدرسه ارائه مي‌كردند از اين ايده استفاده مي كردند.

 ايده اين بود كه بچه‌ها به گروه‌هايي تقسيم مي‌شدند و هر گروه پشت يك ميز مي‌نشست فرض كنيد كارگاه رياضي نظري باشد. سپس يك مسئله مطرح مي‌شد ، و هر گروه سعي مي‌كرد كه مسئله را حل كند در اين بين قوانيني هم وجود داشت، قوانين به اين صورت است كه وقتي گروهي سؤالي برايش مطرح مي‌شود ... (منظور اين است كه افراد در اين كلاس هويت ندارند گروه‌ها هويت دارند) يعني فرض كنيد يك گروه ممكن است سؤالي داشته باشد گروه اعلام مي‌كند كه من يك سؤال دارم معلم مي‌رود و انتخاب مي‌كند كه يك نفر بگويد سؤال گروه چيست؟ اين باعث مي‌شود كه اگر براي من اول يك سؤال مطرح شد بلافاصله از معلم آن را نپرسم.

 ابتدا بايد از گروه بپرسم، ممكن است مسئله‌ي من در گروه حل شود يا در گروه مطرح مي‌كنم و هيچ‌كس نمي‌تواند حل كند و اين سؤال به عنوان سؤال گروه مطرح مي‌شود، پس اين سؤال سؤال تك‌تك اعضاء گروه است. عيناً همين ايده براي حل مسئله است وقتي كسي مسئله را حل كرد طبق قانون اول بايد حل مسئله را در گروه ارائه كند سپس گروه مي‌گويد كه ما حل كرديم و پس از آن معلم شخصي را انتخاب مي‌كند تا حل مسئله را توضيح دهد.

 پياده كردن اين كار گروهي به طور جزئي و سمبليك است ولي واقعاً طول مي‌كشيد تا اين ساختار در ذهن بچه‌ها جا بيفتد چون بچه‌ها عادت كرده بودند كه مخاطبشان معلم است، هم زماني كه سؤال دارند هم زماني كه مي‌خواهند جوابي را ارائه بدهند؛ با اين كه مدرسه‌اي كه من در آن تدريس مي‌كردم يكي از بهترين مدارس بود و براي آن بچه‌ها طبيعي نبود كه وقتي سؤالي دارند با بغل‌دستي‌شان اين سؤال را مطرح كنند يا وقتي ايده‌اي دارند آن ايده را به بغل‌دستي‌شان هم بگويند.

 كار گروهي ابزار و لوازمي مي‌خواهد اين لوازم به ما آموزش داده نشده است ولي بايد بعضي وقت‌ها خود افراد نقص سيستم آموزشي را جبران كنند.

 

 

 آقاي «عليشاهي »خودتان در كلاس‌هايتان از اين روش‌ها استفاده مي‌كنيد؟ مثلاً سعي كرديد كه مطالعه كنيد و اجرا كنيد؟  

 مثلاً اين موردي كه گفتم يك نمونه بود كه خدمتتان عرض كردم روش‌ها خيلي زياد است.

 من خيلي مطالعاتي ندارم ولي دوست دارم زماني فرصتي براي مطالعه داشته باشم. در باشگاه امتحاناتي برگزار مي‌شود كه قطعاً امتحان فردي است ولي سر كلاس‌ها چون فاصله‌ي سني معلم‌ها با بچه‌ها خيلي زياد نيست، جو نسبتاً جو بي‌تكلفي است خيلي وقت‌ها بحث‌ها بحث‌هاي جمعي است .

 خيلي وقت‌ها وقتي موضوعي مطرح مي‌شود بالاخره يك كسي ايده‌اي دارد ، ايده را مي‌گويد، و كسي كه همان ايده را دارد ممكن است ادامه دهد يا كسي اشكالي وارد كند.

 

 

 آقاي دكتر آيا شما هميشه در دوران دبيرستان در رياضي ممتاز بوديد؟

 در دبيرستان بله. در دانشگاه نه، ولي آدم‌هايي بودند كه تعداد آدم‌ها زياد بوده .... ، يعني خوب بودم ولي نه لزوماً خوب‌ترين.

 

 

 

آيا غير از حوزه‌ي تخصصي‌تان در حوزه‌هاي ديگر هم به صورت تخصصي فعاليت مي‌كنيد؟  

تخصصي نه فعاليت نمي‌كنم. مانع‌الجمع است ، كه اگر آدم بخواهد به يك كار به طور حرفه‌اي بپردازد.

 

 

غير تخصصي چطور؟ احياناً فعاليتي غير از حوزه‌ي مطالعاتي‌تان را مثلاً تفريحي ، ورزشي ، هنري .

غير تخصصي هم مي‌شود از واژه سوءاستفاده كرد. بله، مثلاً ورزش زياد مي‌كنم، كتاب غير رياضي مي‌خوانم مثلاً فرض كنيد كتاب تاريخي. 

 

 

 در چه مقطعي از زمان يا به كدام نويسنده‌ها علاقه‌مند هستيد؟

 به طور خاص يك سري كتاب‌هاي تاريخيِ مربوط به دوران صدر اسلام برايم جالب بوده كه خواندم.

 

 

بيشتر كتاب‌هاي چه شخصي را مي‌خوانيد؟    

سلسله كتاب‌هاي جالبي كه در اين زمينه هست كتاب‌هاي آقاي «عسگري» است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1388/10/26 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content