XMod
  مستقل فکر کردن، مهم‌ترين چيز است(مصاحبه و گزارش شماره‌ي 161)
 مستقل فکر کردن، مهم‌ترين چيز است(مصاحبه و گزارش شماره‌ي 161)
اين خيلي مهم است که شخص خودش باشد سعي نکند عين کس ديگري باشد- مصاحبه با دکتر «مهرداد شهشهاني»- قسمت اول

 

 

 مستقل فکر کردن،

مهم‌ترين چيز است

 

 

 

 

 

به عنوان اولين سؤال خود را معرفي کنيد.

من«مهرداد شهشهاني»هستم، اسفند1323 متولد شدم به‌طور خيلي معمولي دبيرستان رفتم و بعد رفتم دانشگاه و دکترا گرفتم و مدت‌ها کار مي‌کردم و چند سالي هم است که به ايران برگشتم. در اصفهان هم به دنيا آمدم.

 

 

مختصري از سوابق تحصيليتان بگوييد؟ به ترتيب از دبستان، راهنمايي، دبيرستان و دانشگاه.    

نصف دبستان و تمام دبيرستان را در مدرسه« انديشه» بودم که حالا وجود ندارد، براي من آن مدرسه خيلي مهم و مؤثر بود در آن مدرسه معلم‌هايي داشتيم که در طرز فکر من و تحصيلات آينده‌ي من خيلي مؤثر بودند يکي از اين افراد که او را مي‌شناسيد آقاي «پرويز شهرياري» است که مسلماً نه از نظر اين‌که براي تشويق من مؤثر بودند که من دنبال رياضي بروم از نظر انساني هم خيلي براي کلاس ما مؤثر بودند.

 افراد ديگري هم در مدرسه ما بودند که شما آن‌ها را نمي‌شناسيد به‌خصوص چند نفر از آن‌ها که خارجي بودند شخصي به نام« Father Byrne »که بر اثر سکته‌ي قلبي سال‌ها پيش فوت کردند، ديگري شخصي به نام« Father Fidely »بود که ايشان بالاي 90 سال سن داشتند که در همين 6 ماه اخير فوت کردند و مدير مدرسه که او هم خارجي بود« Father Piccroni »بودند و شخص ديگري هم که مدير مدرسه‌ي ما بود و خيلي مؤثر بودند آقاي« خسرو رضائي »بودند که ايشان اكنون در تهران هستند البته بازنشسته شده‌اند و افراد ديگري هم بودند که در طرز فکر شخص من و افراد ديگر خيلي مؤثر بودند به خصوص که باعث شد در آن‌جا انگليسي را بهتر ياد بگيريم و در مدرسه با نوشته‌هاي غربي خيلي بيشتر آشنا شويم.

 

 

آقاي دکتر از دانشگاه بفرمائيد؟ 

 من هم دوره‌‌ي ليسانس و هم دکترا را در دانشگاه «کاليفرنيا» در« برکلي» بودم در دوراني بودم که دانشگاه‌هاي آمريکا به دليل جنگ «ويتنام» دچار تظاهرات بودند در سال‌هاي 1963-1970 و تغييرات فرهنگي که در آمريکا اتفاق مي‌افتاد را از نزديک مي‌ديدم و اين برايم جالب بود و مسلماً در طرز فکر من تأثير بسياري گذاشت.

 

 

به طور مختصر عناوين پروژه‌هاي تحقيقاتيتان را بفرمائيد و يکي از اين پروژه‌ها را که براي بچه‌ها قابل فهم است را به طور مختصرتوضيح دهيد.  

من هم در قسمت رياضيات کاربردي کار مي‌کنم، قسمت‌هايي که خيلي به مهندسي نزديک است و هم در رياضيات محض. من با رياضيات محض شروع کردم ولي به تدريج با رياضيات کاربردي هم آشنا شدم (هم قسمتهايي از رياضيات محض و هم کاربردي).

 قسمتي که فکر مي‌کنم آسان‌تر باشد براي کساني‌که اطلاعات فني ندارند قسمت مربوط به computer vision يعني بينايي کامپيوتر است که ما حالا گروهي را در اين‌جا داريم که روي اين قسمت کار مي‌کنند.

 مسائل اصلي computer vision که در سال‌هاي اخير به وجود آمده چون با به وجود آمدن کامپيوترهايي که مي‌توانند محاسبات را با سرعت زيادي انجام بدهند کارهايي مي‌توان انجام داد که قبلاً تصورش هم ممکن نبود، در مغز ما خيلي اتفاقات مي‌افتد که کسي هنوز نمي‌داند که چگونه اين اتفاقات رخ مي‌دهد اگر بخواهيم اين کارها را به کامپيوترها ياد بدهيم حقيقتاً کار مشکلي است.

 من يک مثال برايتان مي‌گويم که ساده هم باشد، شما به يک بچه 3 ساله اگر عکس سگ يا گربه را نشان بدهيد مي‌فهمد که اين سگ است و ديگري گربه، حال چطور مي‌خواهيم چنين چيزي را به کامپيوتر اعلام کنيم که اين عکس سگ است و اين يکي گربه. شما اگر سعي کنيد با کامپيوتر اين کار را انجام دهيد مي‌بينيد که کار بسيار سختي است اما کامپيوتر وقتي يک مقدار عددي مي‌بيند و نشان مي‌دهد هر pixel چه روشنايي دارد از روي اين تشخيص مي‌دهد که اين سگ است يا گربه (كامپيوتر چه طوري مي‌فهمد).

 اتفاقاً يکي از پروژه‌هايمان همين مسئله بود که انجام داديم و با زحمت بسيار زيادي موفق شديم با بيش از 90% جواب صحيح بگيريم.

شما اگر عکس‌هاي سگ را نگاه کنيد سگها شکل‌هاي مختلفي دارند ما چطور مي‌توانيم در مغزمان اين کار را انجام دهيم که حتي يک بچه 3-4 ساله هم اشتباه نمي‌کند تقريباً وقتي فرق بين سگ و گربه را مي‌گوئيم همه‌ي اوقات درست مي‌گويد، اين که چطور به کامپيوتر منتقل کنيم کار ساده‌اي نيست.

 از اين گذشته که اين مسئله کمي جنبه‌ي آزمايشي دارد، آن‌چه که در مغز ما تحت عنوان بينايي شناخته شده است اگر بخواهيم روي کامپيوتر بياوريم انواع و اقسام کاربردهاي مختلف در دنيا دارد کاربردهايي که از طبي گرفته، کاربردهاي تجارتي، صنعتي و ... انواع و اقسام اين چيزها را دارد.

 اين‌ها يک رشته‌ي تازه‌اي است که در کامپيوتر ايجاد شده در 5 سال اخير هم در دنيا خيلي بزرگ شده و چيزيست که خيلي هم فهمش اين‌که به چه درد مي‌خورد آسان است، فکر مي‌کنم که رشته خوبي باشد البته رشته‌هاي خوب ديگري هم هست نمي‌خواهم بگويم که اين تنها رشته است به هيچ وجه اين‌طور نيست مثلاً اين قسمتي است که ما کار کرديم. 

 

 

راجع به همين فعاليت‌هايي که انجام داده‌ايد کمي صحبت کنيد؟

 کمي مشکل‌تر مي‌شود، ما گروهي هستيم که چند سال پيش از صفر شروع کرديم بيشتر افرادمان هم دانشجو بودند و آن‌ها هم برنامه‌هايي را اجرا کردند به‌عبارتي پروژه‌هاي مختلفي را اجرا کردند كه نتايج مقداري از اين پروژه‌ها چاپ شده و به تدريج تکنيک‌هاي اين رشته را ياد گرفتند و تکنيک‌هاي جديد خودشان را آوردند.

  در ضمن بدون اين‌که برنامه‌اي باشد نشان بدهم که چه کارهايي انجام دادم خيلي مشکل‌ است چون اين مسئله بينايي است که فقط با صحبت نمي‌توان گفت.

 با يك برنامه‌اي که بتوان با پروژکتور انداخت راحت‌تر مي‌توان نشان داد چه اتفاقاتي افتاده و چه کارهايي مي‌توان انجام داد. 

 

 

 بچه‌ها اگر بخواهند راجع به اين موضوع نتايج و مطالب کارتان را ببينند آيا جايي هست؟  

 بله، اما بهترين کار اين است که اگر خود بچه‌ها مي‌خواهند يکي از افراد اين‌جا، به مدرسه‌شان برود و نشان دهد که چه کارهايي انجام شده و چه کارهايي مي‌توان انجام داد در آن‌جا با عکس مي‌توان نشان داد چون صحبت درباره‌اش مشکل‌تر است براي اين‌كه مربوط به بينايي است.

 

 

 تا چه حد با آزمون‌هاي المپياد کشوري و جهاني رياضي آشنايي داريد؟

 مختصري فقط با قسمت رياضي آن، قسمت‌هاي ديگر را آشنا نيستم اما مي‌دانم که وجود دارند.

 

 

آيا خودتان دست‌اندرکار بوديد مثلاً در طرح سؤال؟  

نه، من هيچ‌وقت نبودم و در دوره‌اي که من دبيرستان بودم اين چيزها اصلاً مطرح نبوده است.

 

 

آقاي دکتر با المپياد جهاني هم آشنا نيستيد؟

خيلي مختصر، گهگاهي تعدادي از سؤالاتشان را مي‌ديدم ولي بيشتر از آن آشنا نيستم. 

 

 

 به نظر شما يک دانش‌آموز موفق چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد؟

من با خيلي دانشجوها سروکار داشتم، خيلي‌ها را هم ديدم، همه يک فرم نيستند همه‌ي دانشجوهايي که خيلي خوب هستند همه يک‌طور نيستند.

 مي‌توانم بگويم تقريباً تمام دانشجوهايي را که ديدم در المپياد موفق بودند دانشجوهاي خيلي خوبي بودند ولي به هيچ‌وجه اين درست نيست که بگوييم کساني که در المپياد نبودند به آن خوبي نيستند؛

 خيلي‌ها هم هستند که در المپياد نبودند ولي به همان خوبي هستند و دانشجوهايي قوي هستند و به نظر من چيز مهمي که ما بايد در نظر داشته باشيم اين است که سيستم اين انعطاف‌پذيري را داشته باشد که خيلي زود بچه‌ها را از هم جدا نکند به اين مفهوم که به عده‌اي شانس ندهد که در المپياد نبودند.

 اين خيلي خوب است به بچه‌هايي که از اول دنبال اين کارها هستند اين شانس را بدهد که در المپياد باشند و پيشرفت کنند اين خيلي خوب است ولي در را روي بقيه نبندند چون خيلي‌ها هم هستند که در دوره‌ي دبيرستان يا اوايل دانشگاه ممکن است آن انگيزه را نداشته باشند که آن کار را کنند ولي به همان باهوشي باشند و قدرت خلاقيتشان هم به همان اندازه باشد.

 چيزي که هست اين است که بايد اين موقعيت وجود داشته باشد که به تدريج هرطور که سنشان و طرز فکرشان اقتضاء مي‌کند خودشان را به حداکثر موفقيت برسانند.

 

 

ويژگي‌هاي يک دانش‌آموز موفق؟    

چيز خيلي مشخصي وجود ندارد، دانشجوهاي مختلف به دلايل مختلف خوب هستند آن‌چه که مهم است داشتن انگيزه است و آن چيزي که من از دانشجو واقعاً مي‌خواهم و برايم مهم است اين است که دانشجو سعي كند خودش مستقل فکر کند و فقط دنبال اين نباشد که نمره‌ي خوب بگيرد و يا کتاب چه مي‌گويد.

 اين‌که سعي کند مستقل فکر کند و خودش را قانع کند، اين که چه چيزي خوب است يا چه چيزي برايش جالب است و چه طوري فکر کند البته بايد کتاب هم بخواند و ياد بگيرد ولي آن استقلال فکري را براي خودش بياورد، همه چيز را تحت سؤال قرار بدهد و به طور معقول سعي کند که بفهمد، خيلي مهم است.

 

 

شما در حوزه‌ي رياضي چه شخصي را به عنوان الگوي موفق معرفي مي‌کنيد؟ اين شخص چه ويژگي‌هايي دارد هم در زمينه‌ي آموزشي و هم در زمينه‌ي تحقيقاتي، خواهشمند است نمونه‌هاي موفقي را هم در ايران و هم خارج از ايران معرفي کنيد؟ 

جواب دادن به اين سؤال خيلي مشکل است براي اين‌که همين‌طور که گفتم آدم‌هاي موفق زياد هستند و هر کدام شخصيت خودشان را دارند چيزي که در مورد همه‌ي آدم‌هاي موفق مي‌توانم بگويم و درست است اين است که همه‌ي آن‌ها نوعي طرز فکر مستقل دارند.

 اين خيلي مهم است که شخص خودش باشد سعي نکند عين کس ديگري باشد، استقلال فکري داشته باشد و اين‌که خودش خودش را بسازد و مستقل فکر کند.

 

 

آقاي دکتر آيا خودتان در ايران کسي را به عنوان آدم موفق مي‌دانيد و مي‌توانيد نام ببريد؟ مثلاً از اساتيد؟    

بهتر است من اسم شخصي را نبرم.

 

 

 از خارج از کشور چي؟  

 بهتره اسمي نبرم. علتش هم اين است که آنقدر رياضيدان درجه‌ي يک در دنيا زياد است، كه من اگر بخواهم به راحتي مي‌توانم اسم 50 نفر را بنويسم.

 در رشته‌هاي مختلف رياضي به نظر من کارهايشان خيلي عالي بوده ولي اگر بخواهم شروع کنم اسم 50 نفر را بنويسم ممکن است نام يک‌سري يادم برود.

 

 

مثلاً در دانشگاه کاليفرنيا که تشريف داشتيد از اساتيد؟    

بله، آدم‌هاي خيلي خوبي بودند آدم‌هايي هم بودند که به نظر من به خوبي آن‌هاي ديگر نبودند همه جا همين‌طور است.

 هر دانشگاهي که برويد يک عده از عده‌ي ديگر بهتر هستند و اگر به دو نفر بگوييد راجع به اين‌ها قضاوت کنند ممكن است قضاوت‌هاي مختلف داشته باشند بنابراين بهتر است اسم شخصي را نبرم.

 

 

مهمترين عوامل موفقيت‌تان را نام ببريد؟  

 نمي‌دانم چه بگويم، فکر مي‌کنم به طور کلي استقلال و اين‌که آدم بتواند فکرش را باز نگه دارد و در مورد چيزهاي مختلف خودش فکر کند و اين آزادي را به خودش بدهد و اين قدرت را داشته باشد که بتواند چيزهايي را که اتفاق مي‌افتد راحت ببيند با آن‌ها باز برخورد کند و مستقل فکر کردن، مهم‌ترين چيز است.

 

 

آقاي دکتر فکر مي‌کنيد موفقيت، استعداد، امکانات و محيط اجتماعي و هر متغير ديگري که مي‌توانيم اسم ببريم به طور کلي عوامل خاصي را مي‌طلبد؟    

متوجه سؤال نيستم.

 

 

مثلاً شما فرض کنيد بعضي‌ها مي‌گويند به‌خاطر اين‌که در مدرسه‌ي تيزهوشان درس خواندم، به خاطر اين‌که پدرم دکتر بوده موفق شدم.  

 خب، ببينيد يک انسان كه در خلاء زندگي نمي‌کند يا يک موقعيت فرهنگي و يا يک محيط مدرسه‌اي دارد و با يک عده‌اي هم برخورد مي‌کند همه‌ي اين ها مي‌توانند مؤثر باشند.

 ولي افرادي که من ديدم و موفق بودند واقعاً از جاهاي مختلفي آمده بودند.

 من فکر مي‌کنم مهم ترين چيز اين است که موقعيت‌هاي تحصيلي و پيشرفت طوري باشد که اين امکان را به افراد مختلف در زمينه‌هاي مختلف بدهد تا در يک زماني كه افراد مي‌توانند خود را به بهترين وجه ممکن پرورش دهند، به موفقيت برسند.

 خب مسلماً هم براي افراد مختلف اين امر در زمان‌هاي مختلف اتفاق مي‌افتد به خاطر زمينه‌هاي فرهنگي يا اجتماعي که دارند و يا داشتند ولي خيلي خوب است که جامعه باز باشد تا افراد بتوانند ادامه دهند يعني بتوانند از اين موقعيت‌ها استفاده کنند و زود در به روي اين افراد بسته نگردد .

يعني به خاطر اين‌که در المپياد نبودند و يا در مدرسه‌ي خاصي نبودند اين دليلي بر خوب نبودنشان نيست بايد اين موقعيت‌ها باشد که بعداً اين افراد بتوانند خودشان را نشان بدهند.

 

 

به نظر شما دانشمند کيست؟    

من نمي‌دانم چه طور مي‌توان به اين سؤال جواب داد، کسي است که در قسمتي از science اطلاعات خيلي متخصصانه دارد و در ضمن مسائل را مي‌فهمد و دنبال مسائل اساسي مي‌رود. تعريف کردنش خيلي سخت است.

 

 

بعضي از بچه‌ها مي‌گويند ما مي‌خواهيم دانشمند بشويم:  

 منظور بچه‌ها scientist است که خب بايد قسمتي از science را که برايشان جالب‌تر است و خوششان مي‌آيد را انتخاب کنند و دنبالش بروند و سعي کنند تا جايي که امکان دارد همه چيز را در موردش بفهمند و بالاخره براي اين‌که يک نفر تحقيق کند بايد رشته‌اش را خيلي باريک کند تا بتوان تحقيق کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1389/3/26 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
  مستقل فکر کردن، مهم‌ترين چيز است(مصاحبه و گزارش شماره‌ي 161)
 مستقل فکر کردن، مهم‌ترين چيز است(مصاحبه و گزارش شماره‌ي 161)
اين خيلي مهم است که شخص خودش باشد سعي نکند عين کس ديگري باشد- مصاحبه با دکتر «مهرداد شهشهاني»- قسمت اول

 

 

 مستقل فکر کردن،

مهم‌ترين چيز است

 

 

 

 

 

به عنوان اولين سؤال خود را معرفي کنيد.

من«مهرداد شهشهاني»هستم، اسفند1323 متولد شدم به‌طور خيلي معمولي دبيرستان رفتم و بعد رفتم دانشگاه و دکترا گرفتم و مدت‌ها کار مي‌کردم و چند سالي هم است که به ايران برگشتم. در اصفهان هم به دنيا آمدم.

 

 

مختصري از سوابق تحصيليتان بگوييد؟ به ترتيب از دبستان، راهنمايي، دبيرستان و دانشگاه.    

نصف دبستان و تمام دبيرستان را در مدرسه« انديشه» بودم که حالا وجود ندارد، براي من آن مدرسه خيلي مهم و مؤثر بود در آن مدرسه معلم‌هايي داشتيم که در طرز فکر من و تحصيلات آينده‌ي من خيلي مؤثر بودند يکي از اين افراد که او را مي‌شناسيد آقاي «پرويز شهرياري» است که مسلماً نه از نظر اين‌که براي تشويق من مؤثر بودند که من دنبال رياضي بروم از نظر انساني هم خيلي براي کلاس ما مؤثر بودند.

 افراد ديگري هم در مدرسه ما بودند که شما آن‌ها را نمي‌شناسيد به‌خصوص چند نفر از آن‌ها که خارجي بودند شخصي به نام« Father Byrne »که بر اثر سکته‌ي قلبي سال‌ها پيش فوت کردند، ديگري شخصي به نام« Father Fidely »بود که ايشان بالاي 90 سال سن داشتند که در همين 6 ماه اخير فوت کردند و مدير مدرسه که او هم خارجي بود« Father Piccroni »بودند و شخص ديگري هم که مدير مدرسه‌ي ما بود و خيلي مؤثر بودند آقاي« خسرو رضائي »بودند که ايشان اكنون در تهران هستند البته بازنشسته شده‌اند و افراد ديگري هم بودند که در طرز فکر شخص من و افراد ديگر خيلي مؤثر بودند به خصوص که باعث شد در آن‌جا انگليسي را بهتر ياد بگيريم و در مدرسه با نوشته‌هاي غربي خيلي بيشتر آشنا شويم.

 

 

آقاي دکتر از دانشگاه بفرمائيد؟ 

 من هم دوره‌‌ي ليسانس و هم دکترا را در دانشگاه «کاليفرنيا» در« برکلي» بودم در دوراني بودم که دانشگاه‌هاي آمريکا به دليل جنگ «ويتنام» دچار تظاهرات بودند در سال‌هاي 1963-1970 و تغييرات فرهنگي که در آمريکا اتفاق مي‌افتاد را از نزديک مي‌ديدم و اين برايم جالب بود و مسلماً در طرز فکر من تأثير بسياري گذاشت.

 

 

به طور مختصر عناوين پروژه‌هاي تحقيقاتيتان را بفرمائيد و يکي از اين پروژه‌ها را که براي بچه‌ها قابل فهم است را به طور مختصرتوضيح دهيد.  

من هم در قسمت رياضيات کاربردي کار مي‌کنم، قسمت‌هايي که خيلي به مهندسي نزديک است و هم در رياضيات محض. من با رياضيات محض شروع کردم ولي به تدريج با رياضيات کاربردي هم آشنا شدم (هم قسمتهايي از رياضيات محض و هم کاربردي).

 قسمتي که فکر مي‌کنم آسان‌تر باشد براي کساني‌که اطلاعات فني ندارند قسمت مربوط به computer vision يعني بينايي کامپيوتر است که ما حالا گروهي را در اين‌جا داريم که روي اين قسمت کار مي‌کنند.

 مسائل اصلي computer vision که در سال‌هاي اخير به وجود آمده چون با به وجود آمدن کامپيوترهايي که مي‌توانند محاسبات را با سرعت زيادي انجام بدهند کارهايي مي‌توان انجام داد که قبلاً تصورش هم ممکن نبود، در مغز ما خيلي اتفاقات مي‌افتد که کسي هنوز نمي‌داند که چگونه اين اتفاقات رخ مي‌دهد اگر بخواهيم اين کارها را به کامپيوترها ياد بدهيم حقيقتاً کار مشکلي است.

 من يک مثال برايتان مي‌گويم که ساده هم باشد، شما به يک بچه 3 ساله اگر عکس سگ يا گربه را نشان بدهيد مي‌فهمد که اين سگ است و ديگري گربه، حال چطور مي‌خواهيم چنين چيزي را به کامپيوتر اعلام کنيم که اين عکس سگ است و اين يکي گربه. شما اگر سعي کنيد با کامپيوتر اين کار را انجام دهيد مي‌بينيد که کار بسيار سختي است اما کامپيوتر وقتي يک مقدار عددي مي‌بيند و نشان مي‌دهد هر pixel چه روشنايي دارد از روي اين تشخيص مي‌دهد که اين سگ است يا گربه (كامپيوتر چه طوري مي‌فهمد).

 اتفاقاً يکي از پروژه‌هايمان همين مسئله بود که انجام داديم و با زحمت بسيار زيادي موفق شديم با بيش از 90% جواب صحيح بگيريم.

شما اگر عکس‌هاي سگ را نگاه کنيد سگها شکل‌هاي مختلفي دارند ما چطور مي‌توانيم در مغزمان اين کار را انجام دهيم که حتي يک بچه 3-4 ساله هم اشتباه نمي‌کند تقريباً وقتي فرق بين سگ و گربه را مي‌گوئيم همه‌ي اوقات درست مي‌گويد، اين که چطور به کامپيوتر منتقل کنيم کار ساده‌اي نيست.

 از اين گذشته که اين مسئله کمي جنبه‌ي آزمايشي دارد، آن‌چه که در مغز ما تحت عنوان بينايي شناخته شده است اگر بخواهيم روي کامپيوتر بياوريم انواع و اقسام کاربردهاي مختلف در دنيا دارد کاربردهايي که از طبي گرفته، کاربردهاي تجارتي، صنعتي و ... انواع و اقسام اين چيزها را دارد.

 اين‌ها يک رشته‌ي تازه‌اي است که در کامپيوتر ايجاد شده در 5 سال اخير هم در دنيا خيلي بزرگ شده و چيزيست که خيلي هم فهمش اين‌که به چه درد مي‌خورد آسان است، فکر مي‌کنم که رشته خوبي باشد البته رشته‌هاي خوب ديگري هم هست نمي‌خواهم بگويم که اين تنها رشته است به هيچ وجه اين‌طور نيست مثلاً اين قسمتي است که ما کار کرديم. 

 

 

راجع به همين فعاليت‌هايي که انجام داده‌ايد کمي صحبت کنيد؟

 کمي مشکل‌تر مي‌شود، ما گروهي هستيم که چند سال پيش از صفر شروع کرديم بيشتر افرادمان هم دانشجو بودند و آن‌ها هم برنامه‌هايي را اجرا کردند به‌عبارتي پروژه‌هاي مختلفي را اجرا کردند كه نتايج مقداري از اين پروژه‌ها چاپ شده و به تدريج تکنيک‌هاي اين رشته را ياد گرفتند و تکنيک‌هاي جديد خودشان را آوردند.

  در ضمن بدون اين‌که برنامه‌اي باشد نشان بدهم که چه کارهايي انجام دادم خيلي مشکل‌ است چون اين مسئله بينايي است که فقط با صحبت نمي‌توان گفت.

 با يك برنامه‌اي که بتوان با پروژکتور انداخت راحت‌تر مي‌توان نشان داد چه اتفاقاتي افتاده و چه کارهايي مي‌توان انجام داد. 

 

 

 بچه‌ها اگر بخواهند راجع به اين موضوع نتايج و مطالب کارتان را ببينند آيا جايي هست؟  

 بله، اما بهترين کار اين است که اگر خود بچه‌ها مي‌خواهند يکي از افراد اين‌جا، به مدرسه‌شان برود و نشان دهد که چه کارهايي انجام شده و چه کارهايي مي‌توان انجام داد در آن‌جا با عکس مي‌توان نشان داد چون صحبت درباره‌اش مشکل‌تر است براي اين‌كه مربوط به بينايي است.

 

 

 تا چه حد با آزمون‌هاي المپياد کشوري و جهاني رياضي آشنايي داريد؟

 مختصري فقط با قسمت رياضي آن، قسمت‌هاي ديگر را آشنا نيستم اما مي‌دانم که وجود دارند.

 

 

آيا خودتان دست‌اندرکار بوديد مثلاً در طرح سؤال؟  

نه، من هيچ‌وقت نبودم و در دوره‌اي که من دبيرستان بودم اين چيزها اصلاً مطرح نبوده است.

 

 

آقاي دکتر با المپياد جهاني هم آشنا نيستيد؟

خيلي مختصر، گهگاهي تعدادي از سؤالاتشان را مي‌ديدم ولي بيشتر از آن آشنا نيستم. 

 

 

 به نظر شما يک دانش‌آموز موفق چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد؟

من با خيلي دانشجوها سروکار داشتم، خيلي‌ها را هم ديدم، همه يک فرم نيستند همه‌ي دانشجوهايي که خيلي خوب هستند همه يک‌طور نيستند.

 مي‌توانم بگويم تقريباً تمام دانشجوهايي را که ديدم در المپياد موفق بودند دانشجوهاي خيلي خوبي بودند ولي به هيچ‌وجه اين درست نيست که بگوييم کساني که در المپياد نبودند به آن خوبي نيستند؛

 خيلي‌ها هم هستند که در المپياد نبودند ولي به همان خوبي هستند و دانشجوهايي قوي هستند و به نظر من چيز مهمي که ما بايد در نظر داشته باشيم اين است که سيستم اين انعطاف‌پذيري را داشته باشد که خيلي زود بچه‌ها را از هم جدا نکند به اين مفهوم که به عده‌اي شانس ندهد که در المپياد نبودند.

 اين خيلي خوب است به بچه‌هايي که از اول دنبال اين کارها هستند اين شانس را بدهد که در المپياد باشند و پيشرفت کنند اين خيلي خوب است ولي در را روي بقيه نبندند چون خيلي‌ها هم هستند که در دوره‌ي دبيرستان يا اوايل دانشگاه ممکن است آن انگيزه را نداشته باشند که آن کار را کنند ولي به همان باهوشي باشند و قدرت خلاقيتشان هم به همان اندازه باشد.

 چيزي که هست اين است که بايد اين موقعيت وجود داشته باشد که به تدريج هرطور که سنشان و طرز فکرشان اقتضاء مي‌کند خودشان را به حداکثر موفقيت برسانند.

 

 

ويژگي‌هاي يک دانش‌آموز موفق؟    

چيز خيلي مشخصي وجود ندارد، دانشجوهاي مختلف به دلايل مختلف خوب هستند آن‌چه که مهم است داشتن انگيزه است و آن چيزي که من از دانشجو واقعاً مي‌خواهم و برايم مهم است اين است که دانشجو سعي كند خودش مستقل فکر کند و فقط دنبال اين نباشد که نمره‌ي خوب بگيرد و يا کتاب چه مي‌گويد.

 اين‌که سعي کند مستقل فکر کند و خودش را قانع کند، اين که چه چيزي خوب است يا چه چيزي برايش جالب است و چه طوري فکر کند البته بايد کتاب هم بخواند و ياد بگيرد ولي آن استقلال فکري را براي خودش بياورد، همه چيز را تحت سؤال قرار بدهد و به طور معقول سعي کند که بفهمد، خيلي مهم است.

 

 

شما در حوزه‌ي رياضي چه شخصي را به عنوان الگوي موفق معرفي مي‌کنيد؟ اين شخص چه ويژگي‌هايي دارد هم در زمينه‌ي آموزشي و هم در زمينه‌ي تحقيقاتي، خواهشمند است نمونه‌هاي موفقي را هم در ايران و هم خارج از ايران معرفي کنيد؟ 

جواب دادن به اين سؤال خيلي مشکل است براي اين‌که همين‌طور که گفتم آدم‌هاي موفق زياد هستند و هر کدام شخصيت خودشان را دارند چيزي که در مورد همه‌ي آدم‌هاي موفق مي‌توانم بگويم و درست است اين است که همه‌ي آن‌ها نوعي طرز فکر مستقل دارند.

 اين خيلي مهم است که شخص خودش باشد سعي نکند عين کس ديگري باشد، استقلال فکري داشته باشد و اين‌که خودش خودش را بسازد و مستقل فکر کند.

 

 

آقاي دکتر آيا خودتان در ايران کسي را به عنوان آدم موفق مي‌دانيد و مي‌توانيد نام ببريد؟ مثلاً از اساتيد؟    

بهتر است من اسم شخصي را نبرم.

 

 

 از خارج از کشور چي؟  

 بهتره اسمي نبرم. علتش هم اين است که آنقدر رياضيدان درجه‌ي يک در دنيا زياد است، كه من اگر بخواهم به راحتي مي‌توانم اسم 50 نفر را بنويسم.

 در رشته‌هاي مختلف رياضي به نظر من کارهايشان خيلي عالي بوده ولي اگر بخواهم شروع کنم اسم 50 نفر را بنويسم ممکن است نام يک‌سري يادم برود.

 

 

مثلاً در دانشگاه کاليفرنيا که تشريف داشتيد از اساتيد؟    

بله، آدم‌هاي خيلي خوبي بودند آدم‌هايي هم بودند که به نظر من به خوبي آن‌هاي ديگر نبودند همه جا همين‌طور است.

 هر دانشگاهي که برويد يک عده از عده‌ي ديگر بهتر هستند و اگر به دو نفر بگوييد راجع به اين‌ها قضاوت کنند ممكن است قضاوت‌هاي مختلف داشته باشند بنابراين بهتر است اسم شخصي را نبرم.

 

 

مهمترين عوامل موفقيت‌تان را نام ببريد؟  

 نمي‌دانم چه بگويم، فکر مي‌کنم به طور کلي استقلال و اين‌که آدم بتواند فکرش را باز نگه دارد و در مورد چيزهاي مختلف خودش فکر کند و اين آزادي را به خودش بدهد و اين قدرت را داشته باشد که بتواند چيزهايي را که اتفاق مي‌افتد راحت ببيند با آن‌ها باز برخورد کند و مستقل فکر کردن، مهم‌ترين چيز است.

 

 

آقاي دکتر فکر مي‌کنيد موفقيت، استعداد، امکانات و محيط اجتماعي و هر متغير ديگري که مي‌توانيم اسم ببريم به طور کلي عوامل خاصي را مي‌طلبد؟    

متوجه سؤال نيستم.

 

 

مثلاً شما فرض کنيد بعضي‌ها مي‌گويند به‌خاطر اين‌که در مدرسه‌ي تيزهوشان درس خواندم، به خاطر اين‌که پدرم دکتر بوده موفق شدم.  

 خب، ببينيد يک انسان كه در خلاء زندگي نمي‌کند يا يک موقعيت فرهنگي و يا يک محيط مدرسه‌اي دارد و با يک عده‌اي هم برخورد مي‌کند همه‌ي اين ها مي‌توانند مؤثر باشند.

 ولي افرادي که من ديدم و موفق بودند واقعاً از جاهاي مختلفي آمده بودند.

 من فکر مي‌کنم مهم ترين چيز اين است که موقعيت‌هاي تحصيلي و پيشرفت طوري باشد که اين امکان را به افراد مختلف در زمينه‌هاي مختلف بدهد تا در يک زماني كه افراد مي‌توانند خود را به بهترين وجه ممکن پرورش دهند، به موفقيت برسند.

 خب مسلماً هم براي افراد مختلف اين امر در زمان‌هاي مختلف اتفاق مي‌افتد به خاطر زمينه‌هاي فرهنگي يا اجتماعي که دارند و يا داشتند ولي خيلي خوب است که جامعه باز باشد تا افراد بتوانند ادامه دهند يعني بتوانند از اين موقعيت‌ها استفاده کنند و زود در به روي اين افراد بسته نگردد .

يعني به خاطر اين‌که در المپياد نبودند و يا در مدرسه‌ي خاصي نبودند اين دليلي بر خوب نبودنشان نيست بايد اين موقعيت‌ها باشد که بعداً اين افراد بتوانند خودشان را نشان بدهند.

 

 

به نظر شما دانشمند کيست؟    

من نمي‌دانم چه طور مي‌توان به اين سؤال جواب داد، کسي است که در قسمتي از science اطلاعات خيلي متخصصانه دارد و در ضمن مسائل را مي‌فهمد و دنبال مسائل اساسي مي‌رود. تعريف کردنش خيلي سخت است.

 

 

بعضي از بچه‌ها مي‌گويند ما مي‌خواهيم دانشمند بشويم:  

 منظور بچه‌ها scientist است که خب بايد قسمتي از science را که برايشان جالب‌تر است و خوششان مي‌آيد را انتخاب کنند و دنبالش بروند و سعي کنند تا جايي که امکان دارد همه چيز را در موردش بفهمند و بالاخره براي اين‌که يک نفر تحقيق کند بايد رشته‌اش را خيلي باريک کند تا بتوان تحقيق کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1389/3/26 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content