XMod
  هر علمي زيبايي‌هاي خاص خودش را دارد (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 188)
 هر علمي زيبايي‌هاي خاص خودش را دارد (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 188)
مسلماً از لحاظ روحي تفاوت‌هايي بين افراد وجود دارد ولي اين موضوع اصلاً ربطي به تفاوت جنسيت ندارد- مصاحبه با دکتر «عباس نوذري»- قسمت دوم

 

 

 هر علمي زيبايي‌هاي

 خاص خودش را دارد
 

 قسمت اول|قسمت دوم|قسمت سوم  

 

 

 

نظر شما در مورد اين‌كه نحوه‌ي پذيرش درايران مانند كشور‌هاي خارجي شود، يعني هر دانشگاه به‌طور جداگانه براي خودش پذيرش بدهد، چيست؟

به ايـن صـورت نـمي‌شود. چون تعداد داوطلب‌هاي ما خيلي زياد است.

 اين كار عمـلاً امكان‌پـذير نيـست.دركشور‌هاي خارجي اين تعداد متقاضي وجود ندارد.

 در ايران در هر سال در حدود يك ميليون و پانصد هزار نفر مي‌خواهند درآزمون شركت كنند و در صورت امكان همه‌ي آن‌ها هم قصد دارند در رشته‌ي پزشكي قبول شوند!

 اصلاً امكان بررسي اين تعداد درخواست وجود ندارد.

 شرايط جامعه ي ما با جوامع ديگر فرق مي كند. در حال حاضر در جامعه‌ي ما درس خواندن وتحصيلات دانشگاهي خيلي مهم است.

 ولي به نظر من د ر كشور‌هاي خارجي تحصيلات تا اين حد مهم نيست درآن كشور‌ها به‌دست آوردن يك شغل مناسب اهميت بيشتري دارد.

 در كشور‌هاي خارجي اغلب كساني كه به دانشگاه مي‌روند واقعاً خودشان به درس خواندن علاقه دارند.

 خيلي از افراد يك دوره‌ي تكنسيني را طي مي‌كنند و با همان ميزان آموزش، در جايي مشغول به كار مي‌شوند.

 اين كار به گذران زندگي‌شان كمك مي‌كند و به كارشان هم علاقه دارند. به اين ترتيب از تعداد متقاضيان دانشگاه كم مي‌شود.

 اين طور نيست كه رفتن به دانشگاه برايشان خيلي اهميت داشته باشد.

 در صورتي كه در ايران تحصيلات دانشگاهي يك امتياز ارزشمند محسوب مي‌شود.

 

 

شما وقتي مي خواستيد وارد دانشگاه شويد به كامپيوتر علاقه داشتيد؟       

من درآن زمان فقط اسم كامپيوتر را شنيده بودم.

 من حتي از نزديـك هم يك كامپيوتر را نديده بودم. البته در فيلم ها، مثلاً فيلم «اديسـه‌ي فضايي »2001، به اسم «راه كهكشان »يك كامپيـوتر ديده بودم.

 در آن زمان هم مثل حالا ما در هنگام انتخـاب رشته زياد روي نوع علاقه‌مان تكيه نمي‌كرديـم.

 انتخاب رشته‌ي ما بر اسـاس رتبه‌اي بود كه كسب كرده بوديم. درهنگام انتخاب رشته، رشته هايي كه نام‌شان براي‌مـان جذاب‌تـر بـود را انتخاب مي‌كرديم.

 

 

بعد از ورود به دانشگاه علاقه به اين رشته در شما ايجادشد؟ 

 بله به نظر من اين علاقه خود به خود ايجاد شده است.

من فكر مي‌كنم مي‌توانستم به هر رشتـه‌ي ديگري تا همين حد علاقه‌مند شوم.

 يعني حتي اگر وارد رشته‌ي جغرافيا و يا تاريخ هم مي‌شدم باز هم به همين ميزان درمن علاقه ايجاد مي‌شد.

 از ديد‌گاه من هر علمي زيبايي‌هاي خاص خودش را دارد.

وقتي انسان خـود را به آن مشغول كند مي‌تواند زيبايي‌هايش را كشف كند. و در نتيجه به آن علاقه‌مند مي‌شود.

 من فكر مي‌كنم اگر به‌جاي اين رشته وارد رشته‌ي ديگري مي‌شدم، بعد از مدتي حتماً به آن رشته هم علاقه‌مند مي‌شدم. 

 

 

پس اين‌كه در دانشگاه چه رشته‌اي را بخوانيم زياد مهم نيست؟  

البته اين موضوع به روحيات هر شخص بستگي دارد.

 ممكن است نوع رشته‌ي تحصيلي براي بعضي‌ها خيـلي مهم باشد. اما روحيه‌ي من به اين صورت است كه در هر رشتـه‌اي مي‌توانم تحصيل كنم.

 در حال حاضر هم به دليل ارتباط نزديك پروژه‌هايي كه در دست دارم، با رشته‌ي زيست‌شناسي مطالعه‌هاي زيادي در اين زميـنه انجام داده‌ام.

پس قاعدتاً اگر وارد رشته‌ي زيست‌شناسي هم مي‌شدم به آن علاقه‌منـد مي‌شـدم.

 از نـظر من تاريخ، جغرافيا و فلسفه هم رشته‌هاي زيبايي هستند.

 البته ممكن است براي ديگران اين روند وجود نداشته باشد و فقط تعداد معدودي از رشته‌ها بتوانند آن‌ها را به طرف خود جذب كنند. 

 

 

به نظر شما اين كه آدم در دو حوزه‌ي تخصصي كاملاً جدا ازهم درس بخواند كار درستي است؟ 

 اين موضوع بستگي به توانايي‌هاي شخص دارد.

 اگر كسي بتواند اين كار را انجام دهد خيلي خوب است. ولي به نظر من اين امر فقط در موارد استثنائي امكان دارد.

 ضرب‌المثل با يك دست نمي‌توان دو هنـدوانه ر ابلند كرد نيز مصداق همين قضيه است.

 اگر انسان يك رشته را خوب بخواند بهتر از خواندن دو رشته است.

 ولي مواقعي مانند همين موضوع مورد مطالعـه‌ي ما، وجود دارد كه حتـماً بايد در هر دو زمينه‌ي كامپيـوتر و زيست‌شناسي مطالعه و آگاهي كسب كند.

 يا موارد بين‌رشتـه‌اي‌ مثل‌ رشته‌ي «بيوانفورماتيـك» كه رشتـه‌اي مابين رياضي وزيسـت‌شناسي يا كامپيوتر و زيسـت‌شناسي است.

قاعدتاً در چنيـن مـواردي بايد در هر دو رشته در حد عالي مطالعه كرد.

 به طور مثال شـخصي كه قصـد دارد پزشـك بشود اگر در كنارش رشته‌ي عـلوم كامپيوتـر را هم بخوانـد استـفاده‌اي برايـش نـدارد.

 آموزشگاه‌هاي كامپيـوتر هم درمدت كوتاه دو تا سـه ماهه آن ميـزان از عـلم كامپيوتركه مورد نياز چنيـن شـخصي است را مي‌تواننـد در اختيـار او قرار دهنـد.

 ولي كسي كه رشته‌اش پزشكي اسـت امـا قصد انجام كار تحقيقاتي را دارد، و نمي‌خواهـد بيمار معاينـه كند. مثلاً قصـد دارد روي «نوروساينس» تحقيق كند، اگر كامپيوتر را به عنوان رشته‌ي دومش انتخاب كند و يا در كنار پزشكي رياضي هم بخواند كار درستي انجام داده است.

 و اين علوم مي‌توانند در مدل‌سازي شبكه‌هاي عصبي به او كمك كنند. 

 

 

 آيا شما الگوي خاصي اعم از ايراني يا خارجي داشته‌ايد؟    

  خير. هيچ الگويي نداشتم.

 

 

 در مورد نيازهاي آموزشي، به نظر شما چه نوع ابزار‌هاي آموزشي‌اي مناسب است؟ 

 همان‌طور كه قبلاً گفتم براي دانش‌آموزها، مدرسه و معلم خوب خيلي مهم است. 

 

 

منظور اين است كه مثلاً كتاب‌هايشان بايد به چه شكلي باشد؟  

در اين مورد چيزي نمي‌دانم.

 معمولاً كسي كه در اين خصوص تخصـص دارد مي‌تواند در اين زمينه اظهار نظر كند.

 با اين‌كه من يك معلم هستم ولي در اين زمينه تخصص و آگاهي ندارم.

 در سطح دانشگاه با استفاده از تجربيات خودم و چيز‌هايي كه در ساير كشور‌ها وجود دارد مي‌توانم مقـداري اطلاعات در اختيار شما بگذارم ولي در سطح دبستـان فقط مي‌توانم بـگويم كه اين كار ظرافـت‌هاي خـاص خودش را دارد.

 و اين‌كه كتاب‌ها‌يشان داراي عكس باشد و آزمايش‌هاي عملي انجام دهند خيلي مي‌تواند در ياد‌گيري‌شان مفيد واقع شود.

 چندي پيش كتابي در رابطه با نحوه‌ي آموزش در كشور چين را مطالعه كردم.

 اين كتاب نـشان دهنده‌ي ايـن بـود كه در مورد حجـم درسي، محتويات و سطـح كتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان به ميزان زيادي تحقيـق و بررسي در اين كشور صورت گرفته است.

اين موضوع نشان دهنده‌ي اين است كه اين امر يك فرايند پيچيده و مشكل است. 

 

 

در زمينه‌ي كاري خودتان چه‌طور؟ 

ما در رشته‌ي خودمان، علوم كامپيـوتر با توجه به آن چيزي كه در كل دنيـا وجود دارد، از امكانات استـفاده مي‌كنيم.

يعني در حقيقت الگوبرداري مي‌كنيم. چيزهايي هم كه به نظر خودمان درست بودنش، بديهي است، تدريس مي‌كنيم.  

 

 

 به نظر شما كتاب‌ها هيچ نقصي ندارند؟

كتاب‌ها كه دائماً در حال تغيير هستند.

 و مطالب آن‌ها مدام در حال تغيير است و كتاب‌هاي جديد جايگزين كتاب‌ها‌ي قديمي مي‌شوند.

به همين دليل نمي‌توان گفت يك كتاب كاملاًً بي‌نقص است. به هميـن دليل اسـت كه ما مـعمولاً در مـوقع تـدريس دو يا سه كتـاب را به عنوان منبـع معرفي مي‌كنيم.

 يا اگر يـك كتـاب را به عنوان منبع معرفي كنيم، آن تـعداد از مطالبي را كه در كتـاب به آن‌ها اشاره نشده است را موقع تدريس سر كـلاس عنوان مي‌كنيم.

 خود من تا به حـال به كتـابي برخورد نكـرده‌ام كه هيـچ‌گـونه نقـصي نداشـته باشد. 

 

 

نظر شما در مورد رسانه‌هاي آموزشي (كتاب، راديو، تلويزيون و ...) چيست؟      

به نظر من فيلم‌هاي آموزشي تلويزيون خيلي تأثيرگذار است. 

 

 

از ديد‌گاه شما چه رسانه‌اي مناسب‌تر است، به طور مثال كتاب يا اينترنت؟   

از نظر من هيچ چيزي جايـگزين كتـاب نمي‌شود.

 يعني كتـاب جايـگاه خودش را دارد. يعـني بقيه‌ي موارد كمك‌آموزشي هستند.

 تعدادي از مطالب را مي‌توان از اينترنت خواند، و يا از تلويزيـون استـفاده كرد.

 ولـي هيچ‌يك از ايـن‌ها جايـگزين كتاب نـمي‌شود. البته اين نظر من اسـت و روي درست يا غلط بودنـش تـأكيد نمي‌كنم.  

 

 

پس كتاب از رسانه‌هاي ديگر مهم‌تر است؟     

بله . البته در سطوح مختلف فرق مي‌كند، شايد آموزش در دبستان اگر كامل به صورت سمعي بصـري ارائه شود بهتر باشد، ولي در سطح دانشگاه كتاب اهميت بيشتري دارد.

 

 

 آيا از ديدگاه شما تفاوت جنسيت مي‌تواند در تفاوت يادگيري تأثير گذار باشد؟   

 به نظر من خير.

 

 

يعني هيچ فرقي وجود ندارد؟ از لحاظ روحي چه‌طور؟    

مسلماً از لحاظ روحي تفاوت‌هايي بين افراد وجود دارد.

 ولي اين موضوع اصلاً ربطي به تفاوت جنسيت ندارد.

دو انسان از يك جنس هم از نظر روحي ممكن است متفاوت باشند.

 ولي نمي‌توان يك سري مشخصه‌هايي را براي يك گروه خاص نام برد. من به تفاوت معتقد نيستم.

 شايـد هم من با چنين موردي برخورد نداشته‌ام.

 

 

پس به نظر شما بايد به هر دو به يك مدل آموزش داد و هردو ياد‌گيري يكساني دارند؟    

 از نظر من بله. قطعاً همين‌طور است.

 

 

در مورد روش‌هاي آموزشي، شما در ابتـداي صحبـت‌هاي‌تان فرموديد: «اين‌كه در كلاس فقط معلم صحبت كنـد و حكم يك سخن‌ران را داشتـه باشد و بقيـه فقط گوش كننـد، درست و مناسب نيست» در دانشگاه چه‌طـور، آيا بايـد در كلاس بحـث و گفتـگو باشد؟    

همان‌طور كه گفتم بحث و گفتگو در كلاس خيلي موًثر است.

 اين‌كار در جا افتـادن مطلب خيلي مهم است.

 به نظر من بهترين كلاس كلاسي است كه در آن بحث و گفتگو وجود داشته باشد.

به‌طور مثال مـوضوعي مطرح شود و در كلاس بر سر آن صحبت شود. راجع‌به آن سؤال و جواب شود.

بسياري از ريزه‌كاري‌ها در كنار همين سؤال‌ها مشخص و برطرف مي‌شوند.

 يكي از چيزهايي كه ممـكن است در دانشگاه از داخل همين سؤال‌ها و بحث و گفتگوهاي سر كلاس به‌وجودآيد، يك موضوع تحقيقاتي جديد است. بعضي از مسائل قابل حل شدن كه به نظر غير‌قابل فهم مي‌آيند، در خلال همين صحبت‌ها و با يك ديد جديد به موضوع، به آساني حل مي‌شوند.

 دراين حال انسان ممكن است دانشجو به يك مـوضوع بـراي كـار تحقيقي دست پيدا كند كه مي‌توان روي آن كار كرد و حاصل كار روي آن يك مقاله مي‌شود.

در دانشـگاه كه اين مسئله خيلي مهم است.

 

 

به نظر شما اين مناسب است كه يك استاد با توجه به استعداد هر فـرد، به همان نسبت در كلاس تدريس كند؟    

 اين‌كار خوب است ولي عملاً امكان‌پذير نيست.

 مثلاً در يك كلاس 50 نفره چه‌طور مي‌شود ايـن كار را انـجام داد؟ به همين دليل است كه معمولاً بايد متوسط كلاس را در نظر بگيريم.

 

 

 آموزش تيز‌هوش‌ها بايد به چه صورت باشد؟    

تيزهوش‌ها مي‌توانند در دانشگاه كار‌هاي اضافه انجام دهند. آن‌ها مي‌توانند جذب كارهاي تحقيقاتـي بشوند.

معمولاً تيزهوش‌ها بايد اين‌طوري عمل كنند. خودشان بايد نسبت به بقيـه جلوتر باشند.

 آن‌هايـي كه علاقـه دارند مي‌توانند علاوه بر بحث وگفتگوي سر كلاسي كار‌هاي اضافه‌تري هم به‌طور جدا‌گانه از معلم‌شان دريافت كنند و انجام دهند. 

 

 

شما براي درس خواندن چه‌قدر انگيزه داشتيد؟    

 من خيـلي به درس خواندن علاقه داشتـم.

 بعد از يك دوره كار كردن وقتي وارد دانشگاه شدم، خيلي براي درس خوانـدن وقت صرف مي‌كردم.

 و خيـلي هم با علاقه درس مي‌خواندم. تقريباً مي‌توانـم بگويـم قسمت عمده‌ي زندگي من را درس‌خواندن در بر مي‌گيرد.

 من حتي در همان دوران دبيرستان كه گفتم نسبت به درس خواندن بي‌علاقه شده بودم هم، خيلي كتاب‌هاي متفرقه مطالعه مي‌كردم.

 هميشه يكي از كار‌هايي كه انجام مي‌دادم مطالعه بوده است.

 درآن زمان كتـاب‌هاي رمان و يا كتاب‌هاي تاريخي و فلسفي و ... زياد مي‌خواندم.

 به طور كلي هميشه مطالعه مي‌كردم. زماني كه به دانشگاه و درس خواندن بي‌علاقـه شده بودم و درس هاي دبيرستـان را به خوبي نـمي‌خوانـدم، مدتي مشغول به كار شدم، ولي پس از مدتي متوجه شدم بهترين كار درس خواندن است.

 بعد از آن تصميـم گرفتم دوباره درس خواندن را شروع كنم و وارد دانشگاه شوم.

پس از ورود به دانشگاه ديگر تمام وقتم را صرف درس مي كردم.

 

 

به نظر شما چه چيزهايي براي اين كه كسي انگيزه‌ي درس خواندن پيـدا كند خوب است؟ مثلاً كسي كه در حال حاضـر نسبت به درس بي‌انگيـزه است چه كار كنـد كه برايـش انگيزه ايجاد شود؟

به نظر من اول بايد ببيند هدفش از زندگي چيست؟

در آينده قصد دارد چه كاري انجام دهد وچه جايگاهي داشته باشد؟

به نظر من فكر كردن به اين چيـزها خيلي در به وجود آمدن انگيزه تأثيـر مي‌گذارد.

يكي ديگر از اين‌گونه موارد نگاه كردن به زندگي كساني است كه در ذهن ما انسـان‌هاي موفـقي هستند و انسان‌هايي كه اهدافشان شبيه به اهداف ما باشد مي‌توانند باعث ايجاد انگيزه شوند.

 

 

نظر شما در رابطه با تشويق وتنبيه چيست؟      

البته فكر نمي‌كنم تشويق و تنبيه در سطح دانشگاه وجود داشته باشد.

 معمولاً اين چيز‌ها براي دانش‌آموزان اثر بيشتري دارد.

 ولي در دبيـرستان كسي كه هدف مشخصي داشته باشد، تشويق يا تنبيـه رويـش تـأثير كم‌تري دارد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1389/6/15 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
  هر علمي زيبايي‌هاي خاص خودش را دارد (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 188)
 هر علمي زيبايي‌هاي خاص خودش را دارد (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 188)
مسلماً از لحاظ روحي تفاوت‌هايي بين افراد وجود دارد ولي اين موضوع اصلاً ربطي به تفاوت جنسيت ندارد- مصاحبه با دکتر «عباس نوذري»- قسمت دوم

 

 

 هر علمي زيبايي‌هاي

 خاص خودش را دارد
 

 قسمت اول|قسمت دوم|قسمت سوم  

 

 

 

نظر شما در مورد اين‌كه نحوه‌ي پذيرش درايران مانند كشور‌هاي خارجي شود، يعني هر دانشگاه به‌طور جداگانه براي خودش پذيرش بدهد، چيست؟

به ايـن صـورت نـمي‌شود. چون تعداد داوطلب‌هاي ما خيلي زياد است.

 اين كار عمـلاً امكان‌پـذير نيـست.دركشور‌هاي خارجي اين تعداد متقاضي وجود ندارد.

 در ايران در هر سال در حدود يك ميليون و پانصد هزار نفر مي‌خواهند درآزمون شركت كنند و در صورت امكان همه‌ي آن‌ها هم قصد دارند در رشته‌ي پزشكي قبول شوند!

 اصلاً امكان بررسي اين تعداد درخواست وجود ندارد.

 شرايط جامعه ي ما با جوامع ديگر فرق مي كند. در حال حاضر در جامعه‌ي ما درس خواندن وتحصيلات دانشگاهي خيلي مهم است.

 ولي به نظر من د ر كشور‌هاي خارجي تحصيلات تا اين حد مهم نيست درآن كشور‌ها به‌دست آوردن يك شغل مناسب اهميت بيشتري دارد.

 در كشور‌هاي خارجي اغلب كساني كه به دانشگاه مي‌روند واقعاً خودشان به درس خواندن علاقه دارند.

 خيلي از افراد يك دوره‌ي تكنسيني را طي مي‌كنند و با همان ميزان آموزش، در جايي مشغول به كار مي‌شوند.

 اين كار به گذران زندگي‌شان كمك مي‌كند و به كارشان هم علاقه دارند. به اين ترتيب از تعداد متقاضيان دانشگاه كم مي‌شود.

 اين طور نيست كه رفتن به دانشگاه برايشان خيلي اهميت داشته باشد.

 در صورتي كه در ايران تحصيلات دانشگاهي يك امتياز ارزشمند محسوب مي‌شود.

 

 

شما وقتي مي خواستيد وارد دانشگاه شويد به كامپيوتر علاقه داشتيد؟       

من درآن زمان فقط اسم كامپيوتر را شنيده بودم.

 من حتي از نزديـك هم يك كامپيوتر را نديده بودم. البته در فيلم ها، مثلاً فيلم «اديسـه‌ي فضايي »2001، به اسم «راه كهكشان »يك كامپيـوتر ديده بودم.

 در آن زمان هم مثل حالا ما در هنگام انتخـاب رشته زياد روي نوع علاقه‌مان تكيه نمي‌كرديـم.

 انتخاب رشته‌ي ما بر اسـاس رتبه‌اي بود كه كسب كرده بوديم. درهنگام انتخاب رشته، رشته هايي كه نام‌شان براي‌مـان جذاب‌تـر بـود را انتخاب مي‌كرديم.

 

 

بعد از ورود به دانشگاه علاقه به اين رشته در شما ايجادشد؟ 

 بله به نظر من اين علاقه خود به خود ايجاد شده است.

من فكر مي‌كنم مي‌توانستم به هر رشتـه‌ي ديگري تا همين حد علاقه‌مند شوم.

 يعني حتي اگر وارد رشته‌ي جغرافيا و يا تاريخ هم مي‌شدم باز هم به همين ميزان درمن علاقه ايجاد مي‌شد.

 از ديد‌گاه من هر علمي زيبايي‌هاي خاص خودش را دارد.

وقتي انسان خـود را به آن مشغول كند مي‌تواند زيبايي‌هايش را كشف كند. و در نتيجه به آن علاقه‌مند مي‌شود.

 من فكر مي‌كنم اگر به‌جاي اين رشته وارد رشته‌ي ديگري مي‌شدم، بعد از مدتي حتماً به آن رشته هم علاقه‌مند مي‌شدم. 

 

 

پس اين‌كه در دانشگاه چه رشته‌اي را بخوانيم زياد مهم نيست؟  

البته اين موضوع به روحيات هر شخص بستگي دارد.

 ممكن است نوع رشته‌ي تحصيلي براي بعضي‌ها خيـلي مهم باشد. اما روحيه‌ي من به اين صورت است كه در هر رشتـه‌اي مي‌توانم تحصيل كنم.

 در حال حاضر هم به دليل ارتباط نزديك پروژه‌هايي كه در دست دارم، با رشته‌ي زيست‌شناسي مطالعه‌هاي زيادي در اين زميـنه انجام داده‌ام.

پس قاعدتاً اگر وارد رشته‌ي زيست‌شناسي هم مي‌شدم به آن علاقه‌منـد مي‌شـدم.

 از نـظر من تاريخ، جغرافيا و فلسفه هم رشته‌هاي زيبايي هستند.

 البته ممكن است براي ديگران اين روند وجود نداشته باشد و فقط تعداد معدودي از رشته‌ها بتوانند آن‌ها را به طرف خود جذب كنند. 

 

 

به نظر شما اين كه آدم در دو حوزه‌ي تخصصي كاملاً جدا ازهم درس بخواند كار درستي است؟ 

 اين موضوع بستگي به توانايي‌هاي شخص دارد.

 اگر كسي بتواند اين كار را انجام دهد خيلي خوب است. ولي به نظر من اين امر فقط در موارد استثنائي امكان دارد.

 ضرب‌المثل با يك دست نمي‌توان دو هنـدوانه ر ابلند كرد نيز مصداق همين قضيه است.

 اگر انسان يك رشته را خوب بخواند بهتر از خواندن دو رشته است.

 ولي مواقعي مانند همين موضوع مورد مطالعـه‌ي ما، وجود دارد كه حتـماً بايد در هر دو زمينه‌ي كامپيـوتر و زيست‌شناسي مطالعه و آگاهي كسب كند.

 يا موارد بين‌رشتـه‌اي‌ مثل‌ رشته‌ي «بيوانفورماتيـك» كه رشتـه‌اي مابين رياضي وزيسـت‌شناسي يا كامپيوتر و زيسـت‌شناسي است.

قاعدتاً در چنيـن مـواردي بايد در هر دو رشته در حد عالي مطالعه كرد.

 به طور مثال شـخصي كه قصـد دارد پزشـك بشود اگر در كنارش رشته‌ي عـلوم كامپيوتـر را هم بخوانـد استـفاده‌اي برايـش نـدارد.

 آموزشگاه‌هاي كامپيـوتر هم درمدت كوتاه دو تا سـه ماهه آن ميـزان از عـلم كامپيوتركه مورد نياز چنيـن شـخصي است را مي‌تواننـد در اختيـار او قرار دهنـد.

 ولي كسي كه رشته‌اش پزشكي اسـت امـا قصد انجام كار تحقيقاتي را دارد، و نمي‌خواهـد بيمار معاينـه كند. مثلاً قصـد دارد روي «نوروساينس» تحقيق كند، اگر كامپيوتر را به عنوان رشته‌ي دومش انتخاب كند و يا در كنار پزشكي رياضي هم بخواند كار درستي انجام داده است.

 و اين علوم مي‌توانند در مدل‌سازي شبكه‌هاي عصبي به او كمك كنند. 

 

 

 آيا شما الگوي خاصي اعم از ايراني يا خارجي داشته‌ايد؟    

  خير. هيچ الگويي نداشتم.

 

 

 در مورد نيازهاي آموزشي، به نظر شما چه نوع ابزار‌هاي آموزشي‌اي مناسب است؟ 

 همان‌طور كه قبلاً گفتم براي دانش‌آموزها، مدرسه و معلم خوب خيلي مهم است. 

 

 

منظور اين است كه مثلاً كتاب‌هايشان بايد به چه شكلي باشد؟  

در اين مورد چيزي نمي‌دانم.

 معمولاً كسي كه در اين خصوص تخصـص دارد مي‌تواند در اين زمينه اظهار نظر كند.

 با اين‌كه من يك معلم هستم ولي در اين زمينه تخصص و آگاهي ندارم.

 در سطح دانشگاه با استفاده از تجربيات خودم و چيز‌هايي كه در ساير كشور‌ها وجود دارد مي‌توانم مقـداري اطلاعات در اختيار شما بگذارم ولي در سطح دبستـان فقط مي‌توانم بـگويم كه اين كار ظرافـت‌هاي خـاص خودش را دارد.

 و اين‌كه كتاب‌ها‌يشان داراي عكس باشد و آزمايش‌هاي عملي انجام دهند خيلي مي‌تواند در ياد‌گيري‌شان مفيد واقع شود.

 چندي پيش كتابي در رابطه با نحوه‌ي آموزش در كشور چين را مطالعه كردم.

 اين كتاب نـشان دهنده‌ي ايـن بـود كه در مورد حجـم درسي، محتويات و سطـح كتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان به ميزان زيادي تحقيـق و بررسي در اين كشور صورت گرفته است.

اين موضوع نشان دهنده‌ي اين است كه اين امر يك فرايند پيچيده و مشكل است. 

 

 

در زمينه‌ي كاري خودتان چه‌طور؟ 

ما در رشته‌ي خودمان، علوم كامپيـوتر با توجه به آن چيزي كه در كل دنيـا وجود دارد، از امكانات استـفاده مي‌كنيم.

يعني در حقيقت الگوبرداري مي‌كنيم. چيزهايي هم كه به نظر خودمان درست بودنش، بديهي است، تدريس مي‌كنيم.  

 

 

 به نظر شما كتاب‌ها هيچ نقصي ندارند؟

كتاب‌ها كه دائماً در حال تغيير هستند.

 و مطالب آن‌ها مدام در حال تغيير است و كتاب‌هاي جديد جايگزين كتاب‌ها‌ي قديمي مي‌شوند.

به همين دليل نمي‌توان گفت يك كتاب كاملاًً بي‌نقص است. به هميـن دليل اسـت كه ما مـعمولاً در مـوقع تـدريس دو يا سه كتـاب را به عنوان منبـع معرفي مي‌كنيم.

 يا اگر يـك كتـاب را به عنوان منبع معرفي كنيم، آن تـعداد از مطالبي را كه در كتـاب به آن‌ها اشاره نشده است را موقع تدريس سر كـلاس عنوان مي‌كنيم.

 خود من تا به حـال به كتـابي برخورد نكـرده‌ام كه هيـچ‌گـونه نقـصي نداشـته باشد. 

 

 

نظر شما در مورد رسانه‌هاي آموزشي (كتاب، راديو، تلويزيون و ...) چيست؟      

به نظر من فيلم‌هاي آموزشي تلويزيون خيلي تأثيرگذار است. 

 

 

از ديد‌گاه شما چه رسانه‌اي مناسب‌تر است، به طور مثال كتاب يا اينترنت؟   

از نظر من هيچ چيزي جايـگزين كتـاب نمي‌شود.

 يعني كتـاب جايـگاه خودش را دارد. يعـني بقيه‌ي موارد كمك‌آموزشي هستند.

 تعدادي از مطالب را مي‌توان از اينترنت خواند، و يا از تلويزيـون استـفاده كرد.

 ولـي هيچ‌يك از ايـن‌ها جايـگزين كتاب نـمي‌شود. البته اين نظر من اسـت و روي درست يا غلط بودنـش تـأكيد نمي‌كنم.  

 

 

پس كتاب از رسانه‌هاي ديگر مهم‌تر است؟     

بله . البته در سطوح مختلف فرق مي‌كند، شايد آموزش در دبستان اگر كامل به صورت سمعي بصـري ارائه شود بهتر باشد، ولي در سطح دانشگاه كتاب اهميت بيشتري دارد.

 

 

 آيا از ديدگاه شما تفاوت جنسيت مي‌تواند در تفاوت يادگيري تأثير گذار باشد؟   

 به نظر من خير.

 

 

يعني هيچ فرقي وجود ندارد؟ از لحاظ روحي چه‌طور؟    

مسلماً از لحاظ روحي تفاوت‌هايي بين افراد وجود دارد.

 ولي اين موضوع اصلاً ربطي به تفاوت جنسيت ندارد.

دو انسان از يك جنس هم از نظر روحي ممكن است متفاوت باشند.

 ولي نمي‌توان يك سري مشخصه‌هايي را براي يك گروه خاص نام برد. من به تفاوت معتقد نيستم.

 شايـد هم من با چنين موردي برخورد نداشته‌ام.

 

 

پس به نظر شما بايد به هر دو به يك مدل آموزش داد و هردو ياد‌گيري يكساني دارند؟    

 از نظر من بله. قطعاً همين‌طور است.

 

 

در مورد روش‌هاي آموزشي، شما در ابتـداي صحبـت‌هاي‌تان فرموديد: «اين‌كه در كلاس فقط معلم صحبت كنـد و حكم يك سخن‌ران را داشتـه باشد و بقيـه فقط گوش كننـد، درست و مناسب نيست» در دانشگاه چه‌طـور، آيا بايـد در كلاس بحـث و گفتـگو باشد؟    

همان‌طور كه گفتم بحث و گفتگو در كلاس خيلي موًثر است.

 اين‌كار در جا افتـادن مطلب خيلي مهم است.

 به نظر من بهترين كلاس كلاسي است كه در آن بحث و گفتگو وجود داشته باشد.

به‌طور مثال مـوضوعي مطرح شود و در كلاس بر سر آن صحبت شود. راجع‌به آن سؤال و جواب شود.

بسياري از ريزه‌كاري‌ها در كنار همين سؤال‌ها مشخص و برطرف مي‌شوند.

 يكي از چيزهايي كه ممـكن است در دانشگاه از داخل همين سؤال‌ها و بحث و گفتگوهاي سر كلاس به‌وجودآيد، يك موضوع تحقيقاتي جديد است. بعضي از مسائل قابل حل شدن كه به نظر غير‌قابل فهم مي‌آيند، در خلال همين صحبت‌ها و با يك ديد جديد به موضوع، به آساني حل مي‌شوند.

 دراين حال انسان ممكن است دانشجو به يك مـوضوع بـراي كـار تحقيقي دست پيدا كند كه مي‌توان روي آن كار كرد و حاصل كار روي آن يك مقاله مي‌شود.

در دانشـگاه كه اين مسئله خيلي مهم است.

 

 

به نظر شما اين مناسب است كه يك استاد با توجه به استعداد هر فـرد، به همان نسبت در كلاس تدريس كند؟    

 اين‌كار خوب است ولي عملاً امكان‌پذير نيست.

 مثلاً در يك كلاس 50 نفره چه‌طور مي‌شود ايـن كار را انـجام داد؟ به همين دليل است كه معمولاً بايد متوسط كلاس را در نظر بگيريم.

 

 

 آموزش تيز‌هوش‌ها بايد به چه صورت باشد؟    

تيزهوش‌ها مي‌توانند در دانشگاه كار‌هاي اضافه انجام دهند. آن‌ها مي‌توانند جذب كارهاي تحقيقاتـي بشوند.

معمولاً تيزهوش‌ها بايد اين‌طوري عمل كنند. خودشان بايد نسبت به بقيـه جلوتر باشند.

 آن‌هايـي كه علاقـه دارند مي‌توانند علاوه بر بحث وگفتگوي سر كلاسي كار‌هاي اضافه‌تري هم به‌طور جدا‌گانه از معلم‌شان دريافت كنند و انجام دهند. 

 

 

شما براي درس خواندن چه‌قدر انگيزه داشتيد؟    

 من خيـلي به درس خواندن علاقه داشتـم.

 بعد از يك دوره كار كردن وقتي وارد دانشگاه شدم، خيلي براي درس خوانـدن وقت صرف مي‌كردم.

 و خيـلي هم با علاقه درس مي‌خواندم. تقريباً مي‌توانـم بگويـم قسمت عمده‌ي زندگي من را درس‌خواندن در بر مي‌گيرد.

 من حتي در همان دوران دبيرستان كه گفتم نسبت به درس خواندن بي‌علاقه شده بودم هم، خيلي كتاب‌هاي متفرقه مطالعه مي‌كردم.

 هميشه يكي از كار‌هايي كه انجام مي‌دادم مطالعه بوده است.

 درآن زمان كتـاب‌هاي رمان و يا كتاب‌هاي تاريخي و فلسفي و ... زياد مي‌خواندم.

 به طور كلي هميشه مطالعه مي‌كردم. زماني كه به دانشگاه و درس خواندن بي‌علاقـه شده بودم و درس هاي دبيرستـان را به خوبي نـمي‌خوانـدم، مدتي مشغول به كار شدم، ولي پس از مدتي متوجه شدم بهترين كار درس خواندن است.

 بعد از آن تصميـم گرفتم دوباره درس خواندن را شروع كنم و وارد دانشگاه شوم.

پس از ورود به دانشگاه ديگر تمام وقتم را صرف درس مي كردم.

 

 

به نظر شما چه چيزهايي براي اين كه كسي انگيزه‌ي درس خواندن پيـدا كند خوب است؟ مثلاً كسي كه در حال حاضـر نسبت به درس بي‌انگيـزه است چه كار كنـد كه برايـش انگيزه ايجاد شود؟

به نظر من اول بايد ببيند هدفش از زندگي چيست؟

در آينده قصد دارد چه كاري انجام دهد وچه جايگاهي داشته باشد؟

به نظر من فكر كردن به اين چيـزها خيلي در به وجود آمدن انگيزه تأثيـر مي‌گذارد.

يكي ديگر از اين‌گونه موارد نگاه كردن به زندگي كساني است كه در ذهن ما انسـان‌هاي موفـقي هستند و انسان‌هايي كه اهدافشان شبيه به اهداف ما باشد مي‌توانند باعث ايجاد انگيزه شوند.

 

 

نظر شما در رابطه با تشويق وتنبيه چيست؟      

البته فكر نمي‌كنم تشويق و تنبيه در سطح دانشگاه وجود داشته باشد.

 معمولاً اين چيز‌ها براي دانش‌آموزان اثر بيشتري دارد.

 ولي در دبيـرستان كسي كه هدف مشخصي داشته باشد، تشويق يا تنبيـه رويـش تـأثير كم‌تري دارد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1389/6/15 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content