XMod
   آدم‌ها خيلي راحت مي‌توانند محيط‌ اطراف‌شان را بسازند(مصاحبه و گزارش شماره‌ي 189)
  آدم‌ها خيلي راحت مي‌توانند محيط‌ اطراف‌شان را بسازند(مصاحبه و گزارش شماره‌ي 189)
محيط‌هاي پيچيده ممكن است تأثير نامطلوب هم روي انسان بگذارند ولي اين يك تمرين خيلي بزرگ است-مصاحبه با دکتر «مجيد نيلي احمدآبادي»- قسمت دوم

 

 

  آدم‌ها خيلي راحت مي‌توانند

 محيط‌ اطراف‌شان را بسازند

 

قسمت اول|قسمت دوم|قسمت سوم |قسمت چهارم

 

 

 

 

 

استاد فكر مي‌كنيد موفق بودن استعداد، امكانات، محيط اجتماعي و به طور كلي عوامل خاصي را طلب مي‌كند؟  

من واقعاً فكر مي‌كنم عوامل خاصي را طلب مي‌كند.

 ولي مهم‌ترين عامل درون آدم و خود آدم است.

 آدم‌ها خيلي راحت مي‌توانند محيط‌ اطراف‌شان را بسازند.

از هوش تعابير گوناگوني مي‌شود. مي‌گويند از عوامل موفقيت يكي هوش هيجاني است و ديگري هوش اجتماعي است.

 اين‌ها جنبه‌هاي مختلفي هستند كه ما كم‌تر به آن توجه مي‌كنيم.

بيش‌تر هوش محاسباتي را مدنظر قرار مي‌دهيم. مثلاً آدم هايي كه در المپياد رياضي شركت مي‌كنند هوش محاسباتي خيلي خوبي دارند.

 ولي از نظر من اگر در يك شرايط خاصي قرار مي‌گرفتند، رشد نمي‌كردند. چون ممكن است هوش هيجاني و اجتماعي اين افراد رشد نكرده باشد.

 اين كه آدم‌ها بتوانند هوش هيجاني و اجتماعي‌شان را رشد دهند و با محيط‌شان  به اين معنا كه بتوانند بر آن تسلط پيدا كنند نه اين كه مغلوب آن شوند  سازگاري پيدا كنند و آن را براي پيشرفت خودشان شكل دهند خيلي مهم است.

 هرچه محيط پيچيده‌تر و سخت‌تر باشد شكل دادن به آن هزينه‌ي بيش‌تري مي‌برد.

 محيط‌هاي پيچيده ممكن است تأثير نامطلوب هم روي انسان بگذارند ولي اين يك تمرين خيلي بزرگ است.

 حالا اگر يك انسان اين‌چنيني را با يك نفر  كه از ابتدا در شرايط مطلوبي بوده و سعي نكرده محيط اطرافش را تغيير دهد  مقايسه كنيم درمي‌يابيم نفر اول حتي اگر المپيادي هم نباشد باز به واسطه‌ي اين‌كه توانايي تغيير محيط اطرافش را دارد خيلي موفق‌تر است.

 اين‌گونه افراد پس از ورود به دانشگاه هم شرايط برايشان تفاوت زيادي نمي‌كند.

 به نظر من شخصي كه قابليت ايجاد تحول در جهان اطرافش را دارد مي‌تواند از اين مرحله به بعد رشد خيلي خوبي داشته باشد.

بنابراين من فكر مي‌كنم كم بودن امكانات و مناسب نبودن محيط اجتماعي خوب نيست،و كسي دوست ندارد در چنين شرايطي باشد.

 همه‌ي انسان‌ها مايلند حتي شرايط خوب را هم بهتر كنند؛ ولي اگر آدم در شرايط بد قرار گرفت مي‌تواند تجربه‌هايي را كسب كند كه اين امر براي آدم‌هايي كه هميشه در شرايط خوب بوده‌اند اصلاً مقدور نيست.

 اين انسان‌ها در زندگي آينده‌شان مديريت اجتماعي و مديريت خودشان دچار مشكل مي‌شوند.

 نمي‌توانند محيط اطرافشان را تغيير بدهند. آدم‌هاي موفق آدم‌هايي هستند كه مي‌توانند در محيط اطرافشان تغييرات مثبت ايجاد كنند.

 اگر كسي تجربه‌ي اين كار را نداشته باشد اصلاً نمي‌تواند موفق باشد. 

 

 

استاد از نظر شما دانشمند چه كسي است؟       

من اصلاً اين موضوع را بلد نيستم. من فقط يك فرد پژوهش‌گر را مي‌شناسم.

 

 

پس در مورد پژوهش‌گر توضيح بفرماييد! 

يك پژوهش‌گر با يك دانشمند فرق مي‌كند.

 پژوهش‌گر كسي است كه در مورد هر مسأله‌اي ابتدا به‌دنبال تعريف درست آن است.

 بعد از تعريف كامل آن به‌دنبال درك اين موضوع است كه اين مسأله با چه مسأله‌هاي ديگري ارتباط دارد.

 پس از آن به دنبال فهميدن اين است كه آن مسأله‌هاي مرتبط تا به‌حال از چه راه‌هايي در دنيا حل شده‌اند؛ اين راه‌حل‌ها تا چه اندازه به اين مسئله مرتبط مي‌شوند؛ چه تغييراتي بايد در آن‌ها ايجاد شود و در نهايت بر پايه‌ي مطالعه‌هايي كه انجام داده راه‌حلي براي آن مسئله ايجاد كند.

 دانشمند يك پژوهش‌گر در سطح‌ بالا است. اين شخص مسأله‌هاي خيلي بزرگ را درك مي‌كند و شايد بتواند آن‌ها را حل كنند.    

 

 

راجع به تأثير محيط‌هاي آموزشي بر روي پيشرفت تحصيلي‌تان توضيح بفرماييد؟    

همان‌طور كه قبلاً گفتم، از محيط‌هاي خيلي پاستوريزه خوشم نمي‌آيد! به اين دليل كه شما تا وقتي كه با آدم‌هاي متفاوت و شرايط متفاوت تعامل كنترل‌شده نداشته باشيد، اين آدم‌ها و شرايط در ذهن شما تبديل به يك مدل نمي‌شوند.

 بنابراين نمي‌توانيد با اين شرايط زندگي كنيد. به همين دليل به نظر من مدرسه‌هايي كه در آن‌ها دانش‌آموز‌ها در شرايط گسترده‌‌ي تحصيلي، خانوادگي، اخلاقي و روحي ولي در يك محيط‌ كنترل شده  قرار داشته باشند، پيشرفت بيش‌تر و بهتري خواهند داشت.

 اين پيشرفت شامل بهبود در وضعيت تحصيل و علاوه بر آن وضعيت زندگي اين دانش‌آموز‌ها مي‌شود.

 اين دو (تحصيل و زندگي) از يكديگر جدا نيستند و جدا كردن آن‌ها خطاي بزرگي است. اگر انسان در محيطي رشد كند كه در آن همه چيز و همه كس را ببيند خيلي خوب است.

 البته اين‌گونه محيط‌ها بايد زير نظر معلم‌هاي هوشمند و كاملي باشند كه بتوانند خلق و خوي همه را به سمت يك بردار مثبت حركت بدهند.

 مدرسه‌‌ي دوران راهنماييِ من به هيچ‌وجه مدرسه‌ي خوبي نبود. در دوران دبيرستان كلاس خيلي خوبي داشتيم. در آن زمان (سال‌هاي اوليه‌ي بعد از انقلاب) همه‌ي مدارس دولتي بودند و به اين ترتيب در مدرسه‌ي ما از همه‌ي قشر‌ها حضور داشتند.

سر كلاس هم آدم‌هايي بودند كه چند سال رفوزه شده بودند و هم كساني كه بعد از دبيرستان با رتبه‌هاي دورقميِ كنكور وارد دانشگاه شدند. همه‌ي اين آدم‌ها در كنار هم بودند و مي‌توانستند همديگر را درك كنند.

 به نظرمن افراد با اين شرايط خيلي بهتر از كساني كه در مدارس خاص درس مي‌خوانند، مي‌توانند در اجتماع رشد كنند. پس محيط از اين جنبه‌اش خيلي مهم است.   

 

 

آيا دانشگاه‌هايي كه تحصيل مي‌كرديد دانشگاه‌هاي خاصي بودند؟  

 به‌طور كلي ما چند دانشگاه خيلي خوب در كشور‌مان داريم. دانشگاه تهران، اميركبير، شريف و ... . من در دانشگاه شريف درس خواندم.

با توجه به شناختي كه از آن دانشگاه داشتم وارد آن شدم. بچه‌هايي كه وارد آن مي‌شدند بچه‌هايي بودند كه رتبه‌هاي خيلي بالايي كسب كرده بودند.

در حال حاضر هم دانشگاه‌هاي اصليِ كشور از دارندگان رتبه‌هاي خيلي بالا ثبت‌نام مي‌كنند.

 تنها حُسني كه در آن زمان وجود داشت اين بود كه، رتبه‌هاي خاص و رتبه‌هاي بالا از مدارس خاص نبودند. اما الان بچه‌هايي كه رتبه‌ي بالا كسب مي‌كنند از مدرسه‌هاي منطقه‌ي يك يا به‌طور كلي از مدرسه‌هاي خاص هستند.

 بنابراين اخلاق و روحيه‌هاي خاصي دارند. در آن زمان خيلي از بچه‌هاي شهرستاني بودند كه رتبه‌ها‌ي بالا كسب مي‌كردند.

 چون شرايط موجود آن دوره مربوط به سال هاي اوليه‌ي بعد از انقلاب و جنگ بود.

 به‌لحاظ كمبود استاد و امكانات واقعاً مشكل داشتيم. ما خيلي از درس‌هاي‌مان را  چه در دانشكده‌ي برق وچه در دانشكده‌ي مكانيك با فارغ‌التحصيل‌هاي فوق ليسانس طي كرديم.

 اما براي پيشرفت، روحيه‌ي بچه‌ها خيلي بيش‌تر از دانشگاه تأثير داشت.

 به‌طوركلي آن دانشگاه در آن زمان مقابل دانشگاه‌هاي فعلي جاي ويژه‌اي نبود.

من دقيقاً بعد از اتمام دانشكده به خارج از كشور رفتم. از نظر امكانات و تعداد استاد‌ها فاصله‌ي بين دانشگاه‌هاي ما و دانشگاه‌هاي خارج چندين برابر اين فاصله در زمان فعلي بود.

 وقتي ما به آن دانشگاه رفتيم خيلي متعجب شديم. اين تعجب به اين دليل بود كه تكنولوژي و امكاناتي كه ما در دانشگاه‌هاي ايران داشتيم اصلاً قابل مقايسه با امكانات موجود در آن دانشگاه  كه در روباتيك رتبه‌ي اول را داشت  نبود.

 اين دانشگاه در دنيا از اين لحاظ واقعاً ويژه بود. استادي كه با او كار مي‌كردم انسان بسيار ويژه‌اي بود.

اسم ايشان آقاي «پروفسور ناكانو» بود. ايشان از پدران علم روباتيك در ژاپن هستند و همه به عنوان «پيش‌روي علم روباتيك» در« ژاپن» از او نام مي‌بردند.

 دانشگاه محل تحصيلم از لحاظ سطح علمي و تكنولوژي دانشگاه ويژه‌اي بود.

 روش آموزشيِ اين دانشگاه هم به طرز عجيبي با ايران متفاوت بود. ما براي ورود به اين دانشگاه در امتحان ورودي شركت كرديم.

 بعد از اين امتحان استاد يك جمله به من جمله گفت كه مضمون آن اين بود: اميدوارم در اين‌جا از درس و تحقيق لذت ببري و سعي كن بيش‌ترين لذت ممكن را ببري.

 من درس خواندن را دوست داشتم اما هيچ‌وقت به عنوان لذت‌بخش‌ترين كار به آن نگاه نكرده بودم.

 به‌همين دليل اين حرف استاد براي من خيلي عجيب بود. با وجود علاقه‌‌‌ي زيادي كه به درس داشتم در آن زمان ورزش براي من لذت‌بخش‌تر بود!

بعد‌ها معني آن جمله‌ي استاد را فهميدم. روشي كه ايشان براي پژوهش دنبال مي‌كردند شامل كار‌هاي تئوري و عمليِ خيلي قوي مي‌شد.

اين‌جا بود كه فهميدم اين‌گونه تحقيق چقدر مي به آدم لذت مي‌دهد و تركيب اين دو تا از هر كاري لذت‌بخش‌تر است هم بدنت و هم ذهنت فعال است ، هم تأثير كارهايت را در جامعه‌ي علمي مي‌بيني ، هم تأثير كارهايت را در زندگي هموطنان ، دوستان و بشريت مي‌بيني اين‌ها لذتي به آدم مي‌دهد كه هيچ چيز ديگري نمي‌دهد يعني لذت پياده‌رويِ صبح كنار يك رودخانه‌ي درجه يك مثل رودخانه‌ي زاينده‌رود را هم به تو نمي‌دهد و در روش كار كردنش اين چيزها براي من خيلي جذاب و جالب بود .

 ما در تحقيق كاملاً آزاد بوديم در روش تدريس اصلاً روش تدريس يك‌طرفه نبود كاملاً دوطرفه بود خيلي وقت‌ها ما بايد كلاس را با بحث‌هامون اداره مي‌كرديم كلاس فوق ليسانس و دكترا را .

 اين چيزها روي ما خيلي تأثير گذاشت سعي كرديم تا مي‌شود اين‌جا يه‌جورايي پياده‌اش كنيم .   

 

 

 راجع به دوره‌ي تابستاني باشگاه است ؟؟؟     

  به نظر من بحث باشگاه نيست. اگر با ديد كلي به قضيه نگاه كنيم بچه‌ها‌ي ما نياز دارند كه در مورد تعدادي از موارد تجربه‌ي عملي كسب كنند.

بچه‌ها اگر قصد دارند به فعاليت تابستاني بپردازند بايد بتوانند بدون اين‌كه به صورت مستقيم آموزش علمي وجود داشته باشد بتوانند تجربه‌ي عملي كسب كنند.

اين موضوع خيلي مهم است. يعني اين‌كه دانش‌آموز‌ها در آينده تبديل به آدم‌هاي عمل‌گرايي شوند.

 متأسفانه ما زياد ازحد آدم‌ها را به صورت تئوريك آموزش مي‌دهيم. انسان‌ها بايد طوري آموزش ببينند كه با وجود اين‌كه فكر‌شان در فضا است، پايشان روي زمين باشد.

اين كار را با آموزش كارهاي عملي و لذت استفاده از علم در كارهاي خيلي ساده مي توان انجام داد. 

 

 

 آقاي دكتر به نظرتان خانواده‌ها چه نقشي در تعميق يادگيري بچه‌ها دارند؟   

 به‌نظر من اظهار نظر در مورد اين قضيه احتياج به تخصص خاصي در زمينه‌‌ي آموزش دارد. اما برطبق تجربياتم در اين زمينه لازم مي‌دانم چند نكته را بيان كنم.

خانواده‌ها به‌جاي اين‌كه از بچه‌ها در رابطه با نمره‌هاي درسي‌شان سؤال كنند از آن‌ها كارهايي را در رابطه با دانشي كه در مدرسه كسب مي‌كنند بخواهند.

به‌طور مثال مي‌توانند بااستفاده از كتاب علوم سؤال‌هاي عملي ساده‌اي را براي بچه‌ها مطرح كنند.

 البته پدر و مادرها هم بايد آگاهي‌هايي داشته باشند و حتي كتاب‌هايي براي آموزش آن‌ها در نظر گرفته شود.

 براي اين‌كه استفاده‌ي عملي محاسبه‌هاي رياضي را به بچه‌ها نشان دهند به‌طور مثال مي‌توانند وقتي قصد خريد قالي يا موزاييك براي قسمتي از منزل خود را دارند كار اندازه‌گيري قسمت مورد نظر را به بچه‌ها واگذار كنند.

به‌اين ترتيب بچه‌ها  از اين‌كه مي‌توانند براي كمك به پدر و مادرشان از دانششان استفاده كنند  لذت مي‌برند.

 از اين طريق به‌طور غير مستقيم تشويق مي‌شوند. مطلب ديگر اين‌كه پدر و مادرها خيلي روي بچه‌ها تأثير مي‌گذارند پس بايد ابتدا نگاه‌شان را به دنيا تغيير دهند چون بچه‌ها عموماً در سنين پايين دنيا را از چشم پدر و مادر مي‌بينند.

 بعد كم كم اين امر معطوف به معلم و دوست‌ها مي‌شود.

پدر و مادرها بايد به بچه‌ها ياد بدهند كه اگر دقيق‌تر و عميق‌تر به دنيا نگاه كنند بهتر مي‌توانند با اين دنيا سازگار شده و با آن روبه‌رو شوند.

بسيار از مشكلات ما مربوط به اين است كه ما به‌طرز عجيب و غريبي به دنيا نگاه مي‌كنيم. پدر و مادرها نقششان خيلي مهم است.

علاوه بر اين‌‌ها آرامش محيط خانواده هم از اهميت بالايي برخوردار است. 

 

 

استاد! لطفاً راجع به تأثير دوست‌ها در يادگيري صحبت بفرماييد. به نظرتان دانش‌آموزان بايد چه دوست‌هايي را انتخاب كنند؟   

بيش‌ترِ همان مواردي كه قبلاً عرض كردم بايد در دوستان‌شان هم وجود داشته باشد.

اين دوست‌ها بايد انسان‌هاي آينده‌نگر، پايدار و جزو آدم‌هايي باشند كه پاها‌يشان روي زمين است!

 آدم بايد مجموعه‌اي از دوست‌ها را داشته باشد. به نظر من يك انسان عمل‌گرا، يك انسان بلندپرواز، يك فرد محتاط، يك شخص هنردوست ، يك انسان رياضي دوست و ... مجموعه‌‌اي از دوست‌ها هستند كه مي‌توانند آدم را به حالت تعادل برسانند.

 مثل ‌آدم‌هايي كه كار خريد و فروش سهام مي‌كنند و يك سبد سهام دارند.

 اين به‌اين دليل است كه سبد سهام پايداريِ بيش‌تري به شخص مي‌دهد. انساني كه سبدي از دوست‌هايي با روحيات گوناگون را در كنار خود دارد دريچه‌ي يادگيري‌اش خيلي وسيع‌تر است. بنابراين بهتر است كه دوست‌ها هم در حوزه‌هاي مختلف فعال و خبره باشند.    

 

 

آقاي دكتر نظرتان راجع به يادگيري‌هاي جمعي چيست؟ اين يادگيري‌ها چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشند؟    

به‌نظر من اولين چيزي كه در يادگيري جمعي مهم است اين است كه بچه‌ها بتوانند با هم بحث وكشف كنند و هركدام از يك منظر به يك مسئله نگاه كنند و بعد از نگاه از زواياي مختلف به مسئله ايده‌هاي‌شان را با هم مطابقت دهند و به اين ترتيب مسئله را حل كنند. از اين طريق بچه‌ها دموكراسيِ جمعي را خيلي راحت ياد مي‌گيرند.

 ياد مي‌گيرند كه چطور در يك جمع گذشته از اختلاف نظرها به هم احترام بگذارند. همه‌ي اين‌ها يادگيريِ جمعي را خيلي بالا مي‌برند به عبارت ديگر با اين روش اجتماعي‌تر مي‌شوند.

 شما هرچقدر هم كه دانشمند باشيد ولي نتوانيد با آدم‌هاي اطرافتان ارتباط برقرار كنيد زياد نمي‌توانيد پيشرفت كنيد. ايجاد اين ارتباط با گروه‌هاي خيلي كوچك شروع مي‌شود. اين گروه‌ها الزاماً نبايد مسئله‌ها‌ي درسي را با هم حل كنند مي‌توانند مسايلي را حل كنند كه حتماً سعي و خطا در آن وجود داشته باشد.

اگر اين سعي و خطا را با هم ياد بگيرند خودشان به كشف مي‌رسند يعني كشف مجدد دانشي كه وجود دارد. در كلاس من بچه‌ها پروژه‌هايي دارند كه مجبورند به‌صورت چند نفره روي آن كار كنند.

 خيلي وقت‌ها در كلاس‌هاي فوق ليسانس نقص‌هايي را مطرح مي‌كنيم كه جوابش را نمي‌دانيم و اين موضوع به يك پروژه‌ي درسي تبديل مي‌شود. در اين زمان اين بچه‌ها هستند كه نتايج را به‌دست مي‌آورند.

در كلاس‌هاي من دانشجوهايي هستند كه مطالعات روان‌شناسيِ عميقي دارند. مسايلي را مطرح مي‌كنند كه من كه استاد آن‌ها هستم  قادر به پاسخ‌گويي نبوده و به‌همراه دانشجوهايم اين موضوع را از او ياد مي‌گيريم.   

 

 

 آقاي دكتر نظرتان درباره‌ي برگزاريِ آزمون‌هايي نظير كنكور و المپياد چيست؟ اين‌گونه امتحان‌ها چه فوايد و چه مضراتي دارد؟  

از نظر من مضراتش بيش‌تر از فوايدش است.

 زماني قرار بود در كشور حركت علمي و يا در حقيقت غرور ملي ايجاد كنند. به نظر من شروع خوبي بود ولي الان مضرات‌اش از محاسن‌اش خيلي بيش‌تر است.

 تعداد زيادي از بچه‌هاي المپيادي كه به دانشگاه مي‌آيند شديداً مشكل دارند.

 به‌اين دليل كه بعضي از آن‌ها تك‌بعدي شده‌ و به پوچي‌هايي مي‌رسند. به اين ترتيب تعدادي از قابليت‌هاي‌شان رشد نمي‌كند.

از طرف ديگر بچه‌هايي را مي‌بينيم كه چون به المپياد وارد نشده‌اند به شدت سرخورده مي‌شوند.

برگرداندن آن‌ها به دنياي واقعي  و اين كه به آن‌ها بگوييم اين امتحان صرفاً يك مرحله بوده و چيز مهمي نيست براي كشور خيلي هزينه‌بر بوده است.

به نظر من بايد فكر جديدي  براي اين حجم بالاي تبليغات براي المپيادها  در كشور صورت بگيرد. بهتر است براي بچه‌هايي كه نمي‌توانند وارد المپياد شوند حتماً توضيح و تحليلي انجام شود.

 البته بچه‌هاي المپيادي‌اي كه چندبعدي بود‌ه‌اند بسيار موفق‌اند. افت تحصيلي در بچه‌هاي المپادي به‌طرز وحشتناكي بالا بود‌ه است.   

 

 

آقاي دكتر آيا شما هميشه در دوران تحصيل ممتاز بوديد؟         

در زمان ما كامپيوتر در درس‌هاي‌مان وجود نداشت، در دانشگاه شريف با پانچ كارت كار مي‌كرديم و با كامپيوتر اصلاً آشنايي نداشتيم.

 در درس‌هاي رياضي و فيزيك هميشه خوب بودم اما در زيست‌شناسي زياد خوب نبودم. متأسفانه زيست‌شناسي و هر چه به زيست مربوط مي‌شود به عنوان درس حفظي مطرح مي‌شود.

 در حالي كه اصلاً اين‌طور نيست. ما با حوزه‌اي به‌نام حوزه‌ي علوم شناختي سرو‌كار داريم. كه اين حوزه با رفتار و كاركرد مغز طبيعي مربوط است.

 الان در اين زمينه مطالعاتي را انجام داده و متوجه شده‌ام كه چقدر بهتر از اين مي‌توانستم اين موارد را ياد بگيريم.   

 

 

غير از حوزه‌ي تخصصي‌تان در حوزه‌ي ديگري به صورت تخصصي فعاليت داشته‌ايد؟   

حوزه‌ي تخصصي ما خيلي باز است. از يك طرف به علوم شناخت و مغز، از يك طرف به هوش مصنوعي و از طرف ديگر به برق و كامپيوتر مربوط است.

 به‌همين خاطر بعضي وقت‌ها مجبوريم به‌طور مثال كتاب‌هاي روان‌شناسي يا جامعه‌شناسي بخوانيم.

 البته اين مطالعه‌ها به‌صورت تخصصي نيست و بيش‌تر براي اين است كه از آن الهام بگيريم.

 من در دوران دبيرستان ودو سال اول دانشگاه يك واليباليست حرفه‌اي بودم. در زمينه‌ي هنري، من به نقاشي (رنگ و روغن) علاقه داشتم و در اين زمينه فعاليت مي‌كردم.

 ولي هيچ‌وقت نقاش خوبي نبودم! هنوز هم در نقاشي خيلي بد هستم. به شعر علاقه‌ي زيادي دارم. شعرهاي قديمي را بيش‌تر دوست دارم.   

 

 

به نظر‌تان دانش‌آموزان براي موفقيت فقط بايد در يك حوزه فعاليت كنند؟      

خير! اصلاً چنين نظري ندارم. آدم يك مجموعه‌ي چند بعدي است. اين ابعاد در درون انسان به يكديگر وصل هستند. و انسان را تحت تأثير قرار مي‌دهند.

 بنابراين هر انساني احتياج به برآورده كردن نيازهايش دارد. تفاوت ميان اين نيازها مسلماً باعث بوجود آمدن تفاوت‌هايي بين آدم‌ها مي‌شود.

 سركوب كردن بعضي از نيازها  كه متأسفانه امروزه در مدرسه‌هاي ما اتفاق مي‌افتد  در درازمدت بر روي يادگيري و اجتماعي شدن تأثير منفي مي گذارد.

 در خيلي از موارد انجام يك كار هنري و يا ورزش كردن آمادگيِ ذهني‌اي را ايجاد مي‌كند كه ميزان يادگيري را  در درس‌هايي كه شايد برايش سخت‌تر بوده است  به شدت تغيير مي‌دهد.

يكي از چيزهايي كه خيلي مهم است يادگيريِ يك يا دو زبان خارجي است. البته نه فقط به‌عنوان يك ابزار بلكه، بيش‌تر به‌عنوان يك فرهنگِ متفاوت.

بنابراين وقتي يك زبان خارجي ياد مي‌گيريد فرهنگ پشت آن‌را هم ياد بگيريد. اين‌كار به ما ياد مي‌دهد آدم‌هاي ديگر هم دنيا را به‌چشم ديگري مي‌بينند. شايد بهتر باشد در آينده ما هم از نگاه آن‌ها دنيا را ببينيم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1389/6/18 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
   آدم‌ها خيلي راحت مي‌توانند محيط‌ اطراف‌شان را بسازند(مصاحبه و گزارش شماره‌ي 189)
  آدم‌ها خيلي راحت مي‌توانند محيط‌ اطراف‌شان را بسازند(مصاحبه و گزارش شماره‌ي 189)
محيط‌هاي پيچيده ممكن است تأثير نامطلوب هم روي انسان بگذارند ولي اين يك تمرين خيلي بزرگ است-مصاحبه با دکتر «مجيد نيلي احمدآبادي»- قسمت دوم

 

 

  آدم‌ها خيلي راحت مي‌توانند

 محيط‌ اطراف‌شان را بسازند

 

قسمت اول|قسمت دوم|قسمت سوم |قسمت چهارم

 

 

 

 

 

استاد فكر مي‌كنيد موفق بودن استعداد، امكانات، محيط اجتماعي و به طور كلي عوامل خاصي را طلب مي‌كند؟  

من واقعاً فكر مي‌كنم عوامل خاصي را طلب مي‌كند.

 ولي مهم‌ترين عامل درون آدم و خود آدم است.

 آدم‌ها خيلي راحت مي‌توانند محيط‌ اطراف‌شان را بسازند.

از هوش تعابير گوناگوني مي‌شود. مي‌گويند از عوامل موفقيت يكي هوش هيجاني است و ديگري هوش اجتماعي است.

 اين‌ها جنبه‌هاي مختلفي هستند كه ما كم‌تر به آن توجه مي‌كنيم.

بيش‌تر هوش محاسباتي را مدنظر قرار مي‌دهيم. مثلاً آدم هايي كه در المپياد رياضي شركت مي‌كنند هوش محاسباتي خيلي خوبي دارند.

 ولي از نظر من اگر در يك شرايط خاصي قرار مي‌گرفتند، رشد نمي‌كردند. چون ممكن است هوش هيجاني و اجتماعي اين افراد رشد نكرده باشد.

 اين كه آدم‌ها بتوانند هوش هيجاني و اجتماعي‌شان را رشد دهند و با محيط‌شان  به اين معنا كه بتوانند بر آن تسلط پيدا كنند نه اين كه مغلوب آن شوند  سازگاري پيدا كنند و آن را براي پيشرفت خودشان شكل دهند خيلي مهم است.

 هرچه محيط پيچيده‌تر و سخت‌تر باشد شكل دادن به آن هزينه‌ي بيش‌تري مي‌برد.

 محيط‌هاي پيچيده ممكن است تأثير نامطلوب هم روي انسان بگذارند ولي اين يك تمرين خيلي بزرگ است.

 حالا اگر يك انسان اين‌چنيني را با يك نفر  كه از ابتدا در شرايط مطلوبي بوده و سعي نكرده محيط اطرافش را تغيير دهد  مقايسه كنيم درمي‌يابيم نفر اول حتي اگر المپيادي هم نباشد باز به واسطه‌ي اين‌كه توانايي تغيير محيط اطرافش را دارد خيلي موفق‌تر است.

 اين‌گونه افراد پس از ورود به دانشگاه هم شرايط برايشان تفاوت زيادي نمي‌كند.

 به نظر من شخصي كه قابليت ايجاد تحول در جهان اطرافش را دارد مي‌تواند از اين مرحله به بعد رشد خيلي خوبي داشته باشد.

بنابراين من فكر مي‌كنم كم بودن امكانات و مناسب نبودن محيط اجتماعي خوب نيست،و كسي دوست ندارد در چنين شرايطي باشد.

 همه‌ي انسان‌ها مايلند حتي شرايط خوب را هم بهتر كنند؛ ولي اگر آدم در شرايط بد قرار گرفت مي‌تواند تجربه‌هايي را كسب كند كه اين امر براي آدم‌هايي كه هميشه در شرايط خوب بوده‌اند اصلاً مقدور نيست.

 اين انسان‌ها در زندگي آينده‌شان مديريت اجتماعي و مديريت خودشان دچار مشكل مي‌شوند.

 نمي‌توانند محيط اطرافشان را تغيير بدهند. آدم‌هاي موفق آدم‌هايي هستند كه مي‌توانند در محيط اطرافشان تغييرات مثبت ايجاد كنند.

 اگر كسي تجربه‌ي اين كار را نداشته باشد اصلاً نمي‌تواند موفق باشد. 

 

 

استاد از نظر شما دانشمند چه كسي است؟       

من اصلاً اين موضوع را بلد نيستم. من فقط يك فرد پژوهش‌گر را مي‌شناسم.

 

 

پس در مورد پژوهش‌گر توضيح بفرماييد! 

يك پژوهش‌گر با يك دانشمند فرق مي‌كند.

 پژوهش‌گر كسي است كه در مورد هر مسأله‌اي ابتدا به‌دنبال تعريف درست آن است.

 بعد از تعريف كامل آن به‌دنبال درك اين موضوع است كه اين مسأله با چه مسأله‌هاي ديگري ارتباط دارد.

 پس از آن به دنبال فهميدن اين است كه آن مسأله‌هاي مرتبط تا به‌حال از چه راه‌هايي در دنيا حل شده‌اند؛ اين راه‌حل‌ها تا چه اندازه به اين مسئله مرتبط مي‌شوند؛ چه تغييراتي بايد در آن‌ها ايجاد شود و در نهايت بر پايه‌ي مطالعه‌هايي كه انجام داده راه‌حلي براي آن مسئله ايجاد كند.

 دانشمند يك پژوهش‌گر در سطح‌ بالا است. اين شخص مسأله‌هاي خيلي بزرگ را درك مي‌كند و شايد بتواند آن‌ها را حل كنند.    

 

 

راجع به تأثير محيط‌هاي آموزشي بر روي پيشرفت تحصيلي‌تان توضيح بفرماييد؟    

همان‌طور كه قبلاً گفتم، از محيط‌هاي خيلي پاستوريزه خوشم نمي‌آيد! به اين دليل كه شما تا وقتي كه با آدم‌هاي متفاوت و شرايط متفاوت تعامل كنترل‌شده نداشته باشيد، اين آدم‌ها و شرايط در ذهن شما تبديل به يك مدل نمي‌شوند.

 بنابراين نمي‌توانيد با اين شرايط زندگي كنيد. به همين دليل به نظر من مدرسه‌هايي كه در آن‌ها دانش‌آموز‌ها در شرايط گسترده‌‌ي تحصيلي، خانوادگي، اخلاقي و روحي ولي در يك محيط‌ كنترل شده  قرار داشته باشند، پيشرفت بيش‌تر و بهتري خواهند داشت.

 اين پيشرفت شامل بهبود در وضعيت تحصيل و علاوه بر آن وضعيت زندگي اين دانش‌آموز‌ها مي‌شود.

 اين دو (تحصيل و زندگي) از يكديگر جدا نيستند و جدا كردن آن‌ها خطاي بزرگي است. اگر انسان در محيطي رشد كند كه در آن همه چيز و همه كس را ببيند خيلي خوب است.

 البته اين‌گونه محيط‌ها بايد زير نظر معلم‌هاي هوشمند و كاملي باشند كه بتوانند خلق و خوي همه را به سمت يك بردار مثبت حركت بدهند.

 مدرسه‌‌ي دوران راهنماييِ من به هيچ‌وجه مدرسه‌ي خوبي نبود. در دوران دبيرستان كلاس خيلي خوبي داشتيم. در آن زمان (سال‌هاي اوليه‌ي بعد از انقلاب) همه‌ي مدارس دولتي بودند و به اين ترتيب در مدرسه‌ي ما از همه‌ي قشر‌ها حضور داشتند.

سر كلاس هم آدم‌هايي بودند كه چند سال رفوزه شده بودند و هم كساني كه بعد از دبيرستان با رتبه‌هاي دورقميِ كنكور وارد دانشگاه شدند. همه‌ي اين آدم‌ها در كنار هم بودند و مي‌توانستند همديگر را درك كنند.

 به نظرمن افراد با اين شرايط خيلي بهتر از كساني كه در مدارس خاص درس مي‌خوانند، مي‌توانند در اجتماع رشد كنند. پس محيط از اين جنبه‌اش خيلي مهم است.   

 

 

آيا دانشگاه‌هايي كه تحصيل مي‌كرديد دانشگاه‌هاي خاصي بودند؟  

 به‌طور كلي ما چند دانشگاه خيلي خوب در كشور‌مان داريم. دانشگاه تهران، اميركبير، شريف و ... . من در دانشگاه شريف درس خواندم.

با توجه به شناختي كه از آن دانشگاه داشتم وارد آن شدم. بچه‌هايي كه وارد آن مي‌شدند بچه‌هايي بودند كه رتبه‌هاي خيلي بالايي كسب كرده بودند.

در حال حاضر هم دانشگاه‌هاي اصليِ كشور از دارندگان رتبه‌هاي خيلي بالا ثبت‌نام مي‌كنند.

 تنها حُسني كه در آن زمان وجود داشت اين بود كه، رتبه‌هاي خاص و رتبه‌هاي بالا از مدارس خاص نبودند. اما الان بچه‌هايي كه رتبه‌ي بالا كسب مي‌كنند از مدرسه‌هاي منطقه‌ي يك يا به‌طور كلي از مدرسه‌هاي خاص هستند.

 بنابراين اخلاق و روحيه‌هاي خاصي دارند. در آن زمان خيلي از بچه‌هاي شهرستاني بودند كه رتبه‌ها‌ي بالا كسب مي‌كردند.

 چون شرايط موجود آن دوره مربوط به سال هاي اوليه‌ي بعد از انقلاب و جنگ بود.

 به‌لحاظ كمبود استاد و امكانات واقعاً مشكل داشتيم. ما خيلي از درس‌هاي‌مان را  چه در دانشكده‌ي برق وچه در دانشكده‌ي مكانيك با فارغ‌التحصيل‌هاي فوق ليسانس طي كرديم.

 اما براي پيشرفت، روحيه‌ي بچه‌ها خيلي بيش‌تر از دانشگاه تأثير داشت.

 به‌طوركلي آن دانشگاه در آن زمان مقابل دانشگاه‌هاي فعلي جاي ويژه‌اي نبود.

من دقيقاً بعد از اتمام دانشكده به خارج از كشور رفتم. از نظر امكانات و تعداد استاد‌ها فاصله‌ي بين دانشگاه‌هاي ما و دانشگاه‌هاي خارج چندين برابر اين فاصله در زمان فعلي بود.

 وقتي ما به آن دانشگاه رفتيم خيلي متعجب شديم. اين تعجب به اين دليل بود كه تكنولوژي و امكاناتي كه ما در دانشگاه‌هاي ايران داشتيم اصلاً قابل مقايسه با امكانات موجود در آن دانشگاه  كه در روباتيك رتبه‌ي اول را داشت  نبود.

 اين دانشگاه در دنيا از اين لحاظ واقعاً ويژه بود. استادي كه با او كار مي‌كردم انسان بسيار ويژه‌اي بود.

اسم ايشان آقاي «پروفسور ناكانو» بود. ايشان از پدران علم روباتيك در ژاپن هستند و همه به عنوان «پيش‌روي علم روباتيك» در« ژاپن» از او نام مي‌بردند.

 دانشگاه محل تحصيلم از لحاظ سطح علمي و تكنولوژي دانشگاه ويژه‌اي بود.

 روش آموزشيِ اين دانشگاه هم به طرز عجيبي با ايران متفاوت بود. ما براي ورود به اين دانشگاه در امتحان ورودي شركت كرديم.

 بعد از اين امتحان استاد يك جمله به من جمله گفت كه مضمون آن اين بود: اميدوارم در اين‌جا از درس و تحقيق لذت ببري و سعي كن بيش‌ترين لذت ممكن را ببري.

 من درس خواندن را دوست داشتم اما هيچ‌وقت به عنوان لذت‌بخش‌ترين كار به آن نگاه نكرده بودم.

 به‌همين دليل اين حرف استاد براي من خيلي عجيب بود. با وجود علاقه‌‌‌ي زيادي كه به درس داشتم در آن زمان ورزش براي من لذت‌بخش‌تر بود!

بعد‌ها معني آن جمله‌ي استاد را فهميدم. روشي كه ايشان براي پژوهش دنبال مي‌كردند شامل كار‌هاي تئوري و عمليِ خيلي قوي مي‌شد.

اين‌جا بود كه فهميدم اين‌گونه تحقيق چقدر مي به آدم لذت مي‌دهد و تركيب اين دو تا از هر كاري لذت‌بخش‌تر است هم بدنت و هم ذهنت فعال است ، هم تأثير كارهايت را در جامعه‌ي علمي مي‌بيني ، هم تأثير كارهايت را در زندگي هموطنان ، دوستان و بشريت مي‌بيني اين‌ها لذتي به آدم مي‌دهد كه هيچ چيز ديگري نمي‌دهد يعني لذت پياده‌رويِ صبح كنار يك رودخانه‌ي درجه يك مثل رودخانه‌ي زاينده‌رود را هم به تو نمي‌دهد و در روش كار كردنش اين چيزها براي من خيلي جذاب و جالب بود .

 ما در تحقيق كاملاً آزاد بوديم در روش تدريس اصلاً روش تدريس يك‌طرفه نبود كاملاً دوطرفه بود خيلي وقت‌ها ما بايد كلاس را با بحث‌هامون اداره مي‌كرديم كلاس فوق ليسانس و دكترا را .

 اين چيزها روي ما خيلي تأثير گذاشت سعي كرديم تا مي‌شود اين‌جا يه‌جورايي پياده‌اش كنيم .   

 

 

 راجع به دوره‌ي تابستاني باشگاه است ؟؟؟     

  به نظر من بحث باشگاه نيست. اگر با ديد كلي به قضيه نگاه كنيم بچه‌ها‌ي ما نياز دارند كه در مورد تعدادي از موارد تجربه‌ي عملي كسب كنند.

بچه‌ها اگر قصد دارند به فعاليت تابستاني بپردازند بايد بتوانند بدون اين‌كه به صورت مستقيم آموزش علمي وجود داشته باشد بتوانند تجربه‌ي عملي كسب كنند.

اين موضوع خيلي مهم است. يعني اين‌كه دانش‌آموز‌ها در آينده تبديل به آدم‌هاي عمل‌گرايي شوند.

 متأسفانه ما زياد ازحد آدم‌ها را به صورت تئوريك آموزش مي‌دهيم. انسان‌ها بايد طوري آموزش ببينند كه با وجود اين‌كه فكر‌شان در فضا است، پايشان روي زمين باشد.

اين كار را با آموزش كارهاي عملي و لذت استفاده از علم در كارهاي خيلي ساده مي توان انجام داد. 

 

 

 آقاي دكتر به نظرتان خانواده‌ها چه نقشي در تعميق يادگيري بچه‌ها دارند؟   

 به‌نظر من اظهار نظر در مورد اين قضيه احتياج به تخصص خاصي در زمينه‌‌ي آموزش دارد. اما برطبق تجربياتم در اين زمينه لازم مي‌دانم چند نكته را بيان كنم.

خانواده‌ها به‌جاي اين‌كه از بچه‌ها در رابطه با نمره‌هاي درسي‌شان سؤال كنند از آن‌ها كارهايي را در رابطه با دانشي كه در مدرسه كسب مي‌كنند بخواهند.

به‌طور مثال مي‌توانند بااستفاده از كتاب علوم سؤال‌هاي عملي ساده‌اي را براي بچه‌ها مطرح كنند.

 البته پدر و مادرها هم بايد آگاهي‌هايي داشته باشند و حتي كتاب‌هايي براي آموزش آن‌ها در نظر گرفته شود.

 براي اين‌كه استفاده‌ي عملي محاسبه‌هاي رياضي را به بچه‌ها نشان دهند به‌طور مثال مي‌توانند وقتي قصد خريد قالي يا موزاييك براي قسمتي از منزل خود را دارند كار اندازه‌گيري قسمت مورد نظر را به بچه‌ها واگذار كنند.

به‌اين ترتيب بچه‌ها  از اين‌كه مي‌توانند براي كمك به پدر و مادرشان از دانششان استفاده كنند  لذت مي‌برند.

 از اين طريق به‌طور غير مستقيم تشويق مي‌شوند. مطلب ديگر اين‌كه پدر و مادرها خيلي روي بچه‌ها تأثير مي‌گذارند پس بايد ابتدا نگاه‌شان را به دنيا تغيير دهند چون بچه‌ها عموماً در سنين پايين دنيا را از چشم پدر و مادر مي‌بينند.

 بعد كم كم اين امر معطوف به معلم و دوست‌ها مي‌شود.

پدر و مادرها بايد به بچه‌ها ياد بدهند كه اگر دقيق‌تر و عميق‌تر به دنيا نگاه كنند بهتر مي‌توانند با اين دنيا سازگار شده و با آن روبه‌رو شوند.

بسيار از مشكلات ما مربوط به اين است كه ما به‌طرز عجيب و غريبي به دنيا نگاه مي‌كنيم. پدر و مادرها نقششان خيلي مهم است.

علاوه بر اين‌‌ها آرامش محيط خانواده هم از اهميت بالايي برخوردار است. 

 

 

استاد! لطفاً راجع به تأثير دوست‌ها در يادگيري صحبت بفرماييد. به نظرتان دانش‌آموزان بايد چه دوست‌هايي را انتخاب كنند؟   

بيش‌ترِ همان مواردي كه قبلاً عرض كردم بايد در دوستان‌شان هم وجود داشته باشد.

اين دوست‌ها بايد انسان‌هاي آينده‌نگر، پايدار و جزو آدم‌هايي باشند كه پاها‌يشان روي زمين است!

 آدم بايد مجموعه‌اي از دوست‌ها را داشته باشد. به نظر من يك انسان عمل‌گرا، يك انسان بلندپرواز، يك فرد محتاط، يك شخص هنردوست ، يك انسان رياضي دوست و ... مجموعه‌‌اي از دوست‌ها هستند كه مي‌توانند آدم را به حالت تعادل برسانند.

 مثل ‌آدم‌هايي كه كار خريد و فروش سهام مي‌كنند و يك سبد سهام دارند.

 اين به‌اين دليل است كه سبد سهام پايداريِ بيش‌تري به شخص مي‌دهد. انساني كه سبدي از دوست‌هايي با روحيات گوناگون را در كنار خود دارد دريچه‌ي يادگيري‌اش خيلي وسيع‌تر است. بنابراين بهتر است كه دوست‌ها هم در حوزه‌هاي مختلف فعال و خبره باشند.    

 

 

آقاي دكتر نظرتان راجع به يادگيري‌هاي جمعي چيست؟ اين يادگيري‌ها چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشند؟    

به‌نظر من اولين چيزي كه در يادگيري جمعي مهم است اين است كه بچه‌ها بتوانند با هم بحث وكشف كنند و هركدام از يك منظر به يك مسئله نگاه كنند و بعد از نگاه از زواياي مختلف به مسئله ايده‌هاي‌شان را با هم مطابقت دهند و به اين ترتيب مسئله را حل كنند. از اين طريق بچه‌ها دموكراسيِ جمعي را خيلي راحت ياد مي‌گيرند.

 ياد مي‌گيرند كه چطور در يك جمع گذشته از اختلاف نظرها به هم احترام بگذارند. همه‌ي اين‌ها يادگيريِ جمعي را خيلي بالا مي‌برند به عبارت ديگر با اين روش اجتماعي‌تر مي‌شوند.

 شما هرچقدر هم كه دانشمند باشيد ولي نتوانيد با آدم‌هاي اطرافتان ارتباط برقرار كنيد زياد نمي‌توانيد پيشرفت كنيد. ايجاد اين ارتباط با گروه‌هاي خيلي كوچك شروع مي‌شود. اين گروه‌ها الزاماً نبايد مسئله‌ها‌ي درسي را با هم حل كنند مي‌توانند مسايلي را حل كنند كه حتماً سعي و خطا در آن وجود داشته باشد.

اگر اين سعي و خطا را با هم ياد بگيرند خودشان به كشف مي‌رسند يعني كشف مجدد دانشي كه وجود دارد. در كلاس من بچه‌ها پروژه‌هايي دارند كه مجبورند به‌صورت چند نفره روي آن كار كنند.

 خيلي وقت‌ها در كلاس‌هاي فوق ليسانس نقص‌هايي را مطرح مي‌كنيم كه جوابش را نمي‌دانيم و اين موضوع به يك پروژه‌ي درسي تبديل مي‌شود. در اين زمان اين بچه‌ها هستند كه نتايج را به‌دست مي‌آورند.

در كلاس‌هاي من دانشجوهايي هستند كه مطالعات روان‌شناسيِ عميقي دارند. مسايلي را مطرح مي‌كنند كه من كه استاد آن‌ها هستم  قادر به پاسخ‌گويي نبوده و به‌همراه دانشجوهايم اين موضوع را از او ياد مي‌گيريم.   

 

 

 آقاي دكتر نظرتان درباره‌ي برگزاريِ آزمون‌هايي نظير كنكور و المپياد چيست؟ اين‌گونه امتحان‌ها چه فوايد و چه مضراتي دارد؟  

از نظر من مضراتش بيش‌تر از فوايدش است.

 زماني قرار بود در كشور حركت علمي و يا در حقيقت غرور ملي ايجاد كنند. به نظر من شروع خوبي بود ولي الان مضرات‌اش از محاسن‌اش خيلي بيش‌تر است.

 تعداد زيادي از بچه‌هاي المپيادي كه به دانشگاه مي‌آيند شديداً مشكل دارند.

 به‌اين دليل كه بعضي از آن‌ها تك‌بعدي شده‌ و به پوچي‌هايي مي‌رسند. به اين ترتيب تعدادي از قابليت‌هاي‌شان رشد نمي‌كند.

از طرف ديگر بچه‌هايي را مي‌بينيم كه چون به المپياد وارد نشده‌اند به شدت سرخورده مي‌شوند.

برگرداندن آن‌ها به دنياي واقعي  و اين كه به آن‌ها بگوييم اين امتحان صرفاً يك مرحله بوده و چيز مهمي نيست براي كشور خيلي هزينه‌بر بوده است.

به نظر من بايد فكر جديدي  براي اين حجم بالاي تبليغات براي المپيادها  در كشور صورت بگيرد. بهتر است براي بچه‌هايي كه نمي‌توانند وارد المپياد شوند حتماً توضيح و تحليلي انجام شود.

 البته بچه‌هاي المپيادي‌اي كه چندبعدي بود‌ه‌اند بسيار موفق‌اند. افت تحصيلي در بچه‌هاي المپادي به‌طرز وحشتناكي بالا بود‌ه است.   

 

 

آقاي دكتر آيا شما هميشه در دوران تحصيل ممتاز بوديد؟         

در زمان ما كامپيوتر در درس‌هاي‌مان وجود نداشت، در دانشگاه شريف با پانچ كارت كار مي‌كرديم و با كامپيوتر اصلاً آشنايي نداشتيم.

 در درس‌هاي رياضي و فيزيك هميشه خوب بودم اما در زيست‌شناسي زياد خوب نبودم. متأسفانه زيست‌شناسي و هر چه به زيست مربوط مي‌شود به عنوان درس حفظي مطرح مي‌شود.

 در حالي كه اصلاً اين‌طور نيست. ما با حوزه‌اي به‌نام حوزه‌ي علوم شناختي سرو‌كار داريم. كه اين حوزه با رفتار و كاركرد مغز طبيعي مربوط است.

 الان در اين زمينه مطالعاتي را انجام داده و متوجه شده‌ام كه چقدر بهتر از اين مي‌توانستم اين موارد را ياد بگيريم.   

 

 

غير از حوزه‌ي تخصصي‌تان در حوزه‌ي ديگري به صورت تخصصي فعاليت داشته‌ايد؟   

حوزه‌ي تخصصي ما خيلي باز است. از يك طرف به علوم شناخت و مغز، از يك طرف به هوش مصنوعي و از طرف ديگر به برق و كامپيوتر مربوط است.

 به‌همين خاطر بعضي وقت‌ها مجبوريم به‌طور مثال كتاب‌هاي روان‌شناسي يا جامعه‌شناسي بخوانيم.

 البته اين مطالعه‌ها به‌صورت تخصصي نيست و بيش‌تر براي اين است كه از آن الهام بگيريم.

 من در دوران دبيرستان ودو سال اول دانشگاه يك واليباليست حرفه‌اي بودم. در زمينه‌ي هنري، من به نقاشي (رنگ و روغن) علاقه داشتم و در اين زمينه فعاليت مي‌كردم.

 ولي هيچ‌وقت نقاش خوبي نبودم! هنوز هم در نقاشي خيلي بد هستم. به شعر علاقه‌ي زيادي دارم. شعرهاي قديمي را بيش‌تر دوست دارم.   

 

 

به نظر‌تان دانش‌آموزان براي موفقيت فقط بايد در يك حوزه فعاليت كنند؟      

خير! اصلاً چنين نظري ندارم. آدم يك مجموعه‌ي چند بعدي است. اين ابعاد در درون انسان به يكديگر وصل هستند. و انسان را تحت تأثير قرار مي‌دهند.

 بنابراين هر انساني احتياج به برآورده كردن نيازهايش دارد. تفاوت ميان اين نيازها مسلماً باعث بوجود آمدن تفاوت‌هايي بين آدم‌ها مي‌شود.

 سركوب كردن بعضي از نيازها  كه متأسفانه امروزه در مدرسه‌هاي ما اتفاق مي‌افتد  در درازمدت بر روي يادگيري و اجتماعي شدن تأثير منفي مي گذارد.

 در خيلي از موارد انجام يك كار هنري و يا ورزش كردن آمادگيِ ذهني‌اي را ايجاد مي‌كند كه ميزان يادگيري را  در درس‌هايي كه شايد برايش سخت‌تر بوده است  به شدت تغيير مي‌دهد.

يكي از چيزهايي كه خيلي مهم است يادگيريِ يك يا دو زبان خارجي است. البته نه فقط به‌عنوان يك ابزار بلكه، بيش‌تر به‌عنوان يك فرهنگِ متفاوت.

بنابراين وقتي يك زبان خارجي ياد مي‌گيريد فرهنگ پشت آن‌را هم ياد بگيريد. اين‌كار به ما ياد مي‌دهد آدم‌هاي ديگر هم دنيا را به‌چشم ديگري مي‌بينند. شايد بهتر باشد در آينده ما هم از نگاه آن‌ها دنيا را ببينيم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1389/6/18 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content