XMod
 می تونی من رو ببینی؟!
می تونی من رو ببینی؟!مشاهده‌ي علمي
حیوانات روش های مختلفی برای استتار در طبیعت دارند. این بار هم سری می زنیم به دنیای حیوانات.

می تونی من رو ببینی؟!

در طبیعت هر مزیت و برتری موجب افزایش شانس زندگی برای جانداران می شود و به همان اندازه شانس او را برای تولید مثل و ازدیاد نسل بیشتر می کند. رقابت بر سر بقاء، فشار تکاملی بسیار زیادی ایجاد می کند که موجب می شود جانوران راه های متفاوتی را برای سازش با محیط زندگی خود انتخاب کنند. یکی از این راه ها تغییر دادن شکل و استتار در محیط است.
بعضی از حیوانات از نظرها پنهان می شوند تا غذا نشوند، بعضی استتار می کنند تا دیگران را غذای خود کنند . بعضی هم اصلا خود را پنهان نمی کنند بلکه شبیه موجود ترسناک یا خطرناکی می شوند تا غذای حیوان دیگر نشوند.
تقلید Mimicry   و استتار Camouflage دو رفتار برای پنهان شدن از چشم سایرین است.
تفاوت این دو رفتار در این است که در تقلید یک جانور شبیه موجود دیگری می شود مثلا نوعی بید که برای طعمه نشدن شکل و طرح ظاهری یک پروانه ی سمی را تقلید می کند. و یا طرح های روی بال گونه هایی از پروانه که شبیه یک چشم بزرگ به نظر می آید.

شکل 1:             شکل 2:

در این شکل لکه ی سیاه روی بال پروانه شبیه چشم یک پرنده است.

شکل: اما در رفتار استتار، حیوان از شکل ها و طرح هایی تقلید می کند که شبیه محیط زندگی اش است و به این طریق خود را در محیط استتار می کند.

شکل 4و5  برای مثال جانورانی که به شکل ترکه ی خشک یا تنه درخت و برگ یا گل هستند.

 شکل :مخفی شدن معمولا زمانی موثر است که جانور ساکن و بی حرکت است. اما برای جانورانی که در طول روز به دنبال غذا می گردند، توانایی انطباق شکل با محیط ترفند بسیار خوبی برای پنهان شدن از چشم صیادان است.


از طرفی جانورانِ دارای این قابلیتِ استتار ممکن است صیادان فعال و متحرکی در شب باشند و در روز و در زمانی که ساکن و بی حرکت اند از استتار برای شکارکردن استفاده کنند.   شکل
درجه یا میزان این استتار در طبیعت از ساده تا پیچیده است.
شکل :
بعضی فکر می کنند که مخفی شدند! و بعضی ها به صورت کاملا حرفه ای در جلوی چشمان شما مخفی می شوند.

رفتار و توانایی های صیاد هم بر روی میزان و شکل استتار در صید تاثیر می گذارد. مثلا اگر صیاد قدرت بینایی کمی داشته باشد یا دارای دید رنگی نباشد صید نیازی به استتار رنگی ندارد. برای مثال طرح یا رنگ گورخر ممکن است هیچ ارتباطی به محیط زندگی اش یعنی علفزار نداشته باشد اما از آنجایی که صیاد این جانور یعنی شیر دارای دید غیر رنگی است طرح های سیاه و سفید و راه راه بدن گورخر کاملا این حیوان را در علفزار از دید شیر پنهان می کند.

شکل : به هر حال در دنیای جانوران هیچ دو طرفی بی‌کار نمی نشیند. در واقع نوعی تکامل فرگشتی بین صیاد و صید وجود دارد. هر چه صید با مهارت بیشتری خود را مخفی کند، صیاد هم توانایی حسی خود را برای شناسایی صید بهتر خواهد کرد. 
 

بعضی از جانوران مقلد رفتار های کاملا حرفه‌ای برای استتار دارند مثلا حرکت های طبیعی را شبیه سازی می کنند. برای نمونه حرکت یک برگ در باد.
بعضی ها مواد طبیعی را برای پوشش و پنهان شدن زیر آن انتخاب می کنند. مثل لاک پشتی که لاک خود رابه وسیله جلبک ها می پوشاند تا شبیه یک صخره جلبکی به نظر بیاید. نوعی خرچنگ به نام خرچنگ آذینگر یا آرایشگر به شکل جالبی  بخش هایی از گیاهان و حیوانات دیگر را به بدن خود وصل می کند و به این ترتیب دائما قیافه ی خود در محیط اش تغییر می دهد. 
2تاشکل:
 این هم نوع دیگه ای از استتار:       2تاشکل         

بعضی از حیوانات به شکلی رشد و نمو پیدا می کنند که از نظر فرم و شکل و رنگ شبیه محیط اطرافشان باشند. این حیوانات بیشتر شبیه سنگ، برگ، ترکه های خشک، ماسه و حتی شبیه فضولات پرندگان هستند!!
4تا شکل

ایجاد رنگ در جانوران به 2 صورت است.
پیگمان های طبیعی که طیف مشخصی از نور را جذب می کنند و بقیه طیف ها را بازتاب می دهند که بصورت رنگ مرئی قابل دیدند. در سوسمار ها این تغییر رنگ توسط کروماتوفور هایی که در جدار پوست این حیوان است اتفاق می افتد. سوسمار ها و بزمجه ها فقط برای استتار تغییر رنگ نمی دهند بلکه در حالت های روحی متفاوت هم رنگشان تغییر می کند.
ساختار های فیزیکی میکروسکوپی که مانند منشور عمل می کنند به این معنی که نور را پراکنده می کنند و تولید رنگی می کند که با رنگ پوست جانور متفاوت است. مثل رنگ مو یا خز سفید رنگ خرس قطبی که دارای موهای شفافی است .رنگ پوست این جانور سیاه است.


بعضی از حیوانات واکنش های رنگی به محیط اطراف می دهند یعنی رنگشان با رنگ محیط تغییر می کند. این تغییر رنگ ممکن است آنی و در زمان احساس خطر باشد یا حتی تغییر رنگ فصلی.
از حیواناتی که به شکل جالبی رنگ عوض می کنند بزمجه ،مارمولک و سوسمار های کوچک هستند. این تغییر رنگ در این گونه ها بسیار سریع اتفاق می افتد. 
شکل ها
 تعداد زیادی از ماهی ها هم قابلیت تغییر رنگ دارند.
شکل
هزاران هزار جانور وجود دارند که به روش هایی که گفتیم استتار می کنند یا تغییر قیافه می دهند و متاسفانه امکان گذاشتن تمام تصاویر آنها وجود ندارد. و شاید هزارها گونه وجود داشته باشد که به دلیل مهارت زیادشان در استتار هنوز توسط جانورشناسان شناسایی نشده باشند اما هر چه که در این دنیای شگفت انگیز جانداران هست واقعا زیباست.

 

 

1389/6/14 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 می تونی من رو ببینی؟!
می تونی من رو ببینی؟!مشاهده‌ي علمي
حیوانات روش های مختلفی برای استتار در طبیعت دارند. این بار هم سری می زنیم به دنیای حیوانات.

می تونی من رو ببینی؟!

در طبیعت هر مزیت و برتری موجب افزایش شانس زندگی برای جانداران می شود و به همان اندازه شانس او را برای تولید مثل و ازدیاد نسل بیشتر می کند. رقابت بر سر بقاء، فشار تکاملی بسیار زیادی ایجاد می کند که موجب می شود جانوران راه های متفاوتی را برای سازش با محیط زندگی خود انتخاب کنند. یکی از این راه ها تغییر دادن شکل و استتار در محیط است.
بعضی از حیوانات از نظرها پنهان می شوند تا غذا نشوند، بعضی استتار می کنند تا دیگران را غذای خود کنند . بعضی هم اصلا خود را پنهان نمی کنند بلکه شبیه موجود ترسناک یا خطرناکی می شوند تا غذای حیوان دیگر نشوند.
تقلید Mimicry   و استتار Camouflage دو رفتار برای پنهان شدن از چشم سایرین است.
تفاوت این دو رفتار در این است که در تقلید یک جانور شبیه موجود دیگری می شود مثلا نوعی بید که برای طعمه نشدن شکل و طرح ظاهری یک پروانه ی سمی را تقلید می کند. و یا طرح های روی بال گونه هایی از پروانه که شبیه یک چشم بزرگ به نظر می آید.

شکل 1:             شکل 2:

در این شکل لکه ی سیاه روی بال پروانه شبیه چشم یک پرنده است.

شکل: اما در رفتار استتار، حیوان از شکل ها و طرح هایی تقلید می کند که شبیه محیط زندگی اش است و به این طریق خود را در محیط استتار می کند.

شکل 4و5  برای مثال جانورانی که به شکل ترکه ی خشک یا تنه درخت و برگ یا گل هستند.

 شکل :مخفی شدن معمولا زمانی موثر است که جانور ساکن و بی حرکت است. اما برای جانورانی که در طول روز به دنبال غذا می گردند، توانایی انطباق شکل با محیط ترفند بسیار خوبی برای پنهان شدن از چشم صیادان است.


از طرفی جانورانِ دارای این قابلیتِ استتار ممکن است صیادان فعال و متحرکی در شب باشند و در روز و در زمانی که ساکن و بی حرکت اند از استتار برای شکارکردن استفاده کنند.   شکل
درجه یا میزان این استتار در طبیعت از ساده تا پیچیده است.
شکل :
بعضی فکر می کنند که مخفی شدند! و بعضی ها به صورت کاملا حرفه ای در جلوی چشمان شما مخفی می شوند.

رفتار و توانایی های صیاد هم بر روی میزان و شکل استتار در صید تاثیر می گذارد. مثلا اگر صیاد قدرت بینایی کمی داشته باشد یا دارای دید رنگی نباشد صید نیازی به استتار رنگی ندارد. برای مثال طرح یا رنگ گورخر ممکن است هیچ ارتباطی به محیط زندگی اش یعنی علفزار نداشته باشد اما از آنجایی که صیاد این جانور یعنی شیر دارای دید غیر رنگی است طرح های سیاه و سفید و راه راه بدن گورخر کاملا این حیوان را در علفزار از دید شیر پنهان می کند.

شکل : به هر حال در دنیای جانوران هیچ دو طرفی بی‌کار نمی نشیند. در واقع نوعی تکامل فرگشتی بین صیاد و صید وجود دارد. هر چه صید با مهارت بیشتری خود را مخفی کند، صیاد هم توانایی حسی خود را برای شناسایی صید بهتر خواهد کرد. 
 

بعضی از جانوران مقلد رفتار های کاملا حرفه‌ای برای استتار دارند مثلا حرکت های طبیعی را شبیه سازی می کنند. برای نمونه حرکت یک برگ در باد.
بعضی ها مواد طبیعی را برای پوشش و پنهان شدن زیر آن انتخاب می کنند. مثل لاک پشتی که لاک خود رابه وسیله جلبک ها می پوشاند تا شبیه یک صخره جلبکی به نظر بیاید. نوعی خرچنگ به نام خرچنگ آذینگر یا آرایشگر به شکل جالبی  بخش هایی از گیاهان و حیوانات دیگر را به بدن خود وصل می کند و به این ترتیب دائما قیافه ی خود در محیط اش تغییر می دهد. 
2تاشکل:
 این هم نوع دیگه ای از استتار:       2تاشکل         

بعضی از حیوانات به شکلی رشد و نمو پیدا می کنند که از نظر فرم و شکل و رنگ شبیه محیط اطرافشان باشند. این حیوانات بیشتر شبیه سنگ، برگ، ترکه های خشک، ماسه و حتی شبیه فضولات پرندگان هستند!!
4تا شکل

ایجاد رنگ در جانوران به 2 صورت است.
پیگمان های طبیعی که طیف مشخصی از نور را جذب می کنند و بقیه طیف ها را بازتاب می دهند که بصورت رنگ مرئی قابل دیدند. در سوسمار ها این تغییر رنگ توسط کروماتوفور هایی که در جدار پوست این حیوان است اتفاق می افتد. سوسمار ها و بزمجه ها فقط برای استتار تغییر رنگ نمی دهند بلکه در حالت های روحی متفاوت هم رنگشان تغییر می کند.
ساختار های فیزیکی میکروسکوپی که مانند منشور عمل می کنند به این معنی که نور را پراکنده می کنند و تولید رنگی می کند که با رنگ پوست جانور متفاوت است. مثل رنگ مو یا خز سفید رنگ خرس قطبی که دارای موهای شفافی است .رنگ پوست این جانور سیاه است.


بعضی از حیوانات واکنش های رنگی به محیط اطراف می دهند یعنی رنگشان با رنگ محیط تغییر می کند. این تغییر رنگ ممکن است آنی و در زمان احساس خطر باشد یا حتی تغییر رنگ فصلی.
از حیواناتی که به شکل جالبی رنگ عوض می کنند بزمجه ،مارمولک و سوسمار های کوچک هستند. این تغییر رنگ در این گونه ها بسیار سریع اتفاق می افتد. 
شکل ها
 تعداد زیادی از ماهی ها هم قابلیت تغییر رنگ دارند.
شکل
هزاران هزار جانور وجود دارند که به روش هایی که گفتیم استتار می کنند یا تغییر قیافه می دهند و متاسفانه امکان گذاشتن تمام تصاویر آنها وجود ندارد. و شاید هزارها گونه وجود داشته باشد که به دلیل مهارت زیادشان در استتار هنوز توسط جانورشناسان شناسایی نشده باشند اما هر چه که در این دنیای شگفت انگیز جانداران هست واقعا زیباست.

 

 

1389/6/14 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content