XMod
 خدا خيلي عجيب كمك مي كند(مصاحبه و گزارش شماره 182)
خدا خيلي عجيب كمك مي كند(مصاحبه و گزارش شماره 182)
وقتي به عقب برمي‌گشتم و فكر مي‌كردم تعجب مي‌كردم كه من اين كارها را انجام دادم-مصاحبه با «ناصر یزدانی»-قسمت اول

 

 

 

 

 

 

                              

خدا خيلي عجيب

كمك مي كند

 

 

 

 

به عنوان اولين سؤال، مشخصات شناسنامه­اي خود را بفرماييد؟ نام، نام­خانوادگي، تاريخ تولد و محل تولد؟

اسمم ناصر يزداني است، محل تولدم روستاي تازه­كَن از اطراف شهرستان بُناب در استان آذربايجان شرقي است و سال تولدم هم 1338 است، احتمالاً بايد 1337 بوده باشد يعني دقيق نيست ولي شناسنامه­اي 1338 است.

 

مختصري از تحصيلات خود از دبستان، راهنمايي، دبيرستان و دانشگاه­هايي كه تا به حال درس خوانده‌ايد بفرماييد؟

من فكر مي‌كنم داستان تحصيل ما مقداري با تاريخ تحول جامعه­ي ايران هم ارتباط داشته باشد. ما دوره­ي دبستان را در روستاي تازه­كن شروع كرديم. آن زمان تازه مدرسه در روستاي ما درست شده بود يادم است كدخدا (آقاي سيد­حسين حسيني) بود، يك اتاق نسبتاً كوچك- البته آن­زمان ما فكر مي­كرديم خيلي بزرگ است- الان مي­بينم كه كوچك بوده اتاقي در طبقه­ي دوم كه شايد تنها ساختمان دوطبقه­ي آن روستا بود به آن ايوان مي­گفتند، چنين اتاقي بود كه در آن بچه­ها درس مي­خواندند. فكر كنم 5 ساله بودم كه پدرم يك روز مرا برد كه ثبت­نام كند. من هم از مدرسه بسيار مي­ترسيدم و فكر مي­كردم در مدرسه تنبيه مي‌كنند و در خانه هم كمي مرا ترسانده بودند مي­گفتند: "مي­روي مدرسه چنين و چنان مي‌شود" چون كمي شلوغ بودم و در خانه زياد اذيت مي­كردم.

به ياد دارم كه من كمي مي­ترسيدم پدرم ما را برد آن­جا كه ثبت­نام كند. از شانس خوب ما آن­ روز معلم نبود و ما خيلي خوشحال شديم. تابستان همان سال دوباره پدرم مرا برد و اين بار برعكس دفعه­ي پيش كه خيلي مي­ترسيدم، اين بار خيلي براي مدرسه رفتن شوق و ذوق داشتم. مدرسه رفتيم شايد حدود يك ماه يا شايد هم كمتر دوهفته يا سه­هفته دقيق خاطرم نيست كه برنامه­ي سپاه دانش بود، به ما سپاه دانش دادند و به مدرسه­ي جديدتري كه ساخته بودند رفتيم- يك مدرسه­ي دوكلاسه بود- كه يك كلاس را ما به عنوان مدرسه استفاده مي­كرديم و يك كلاس هم فكر كنم خالي مانده بود مثل انبار و كارهاي ديگر.

در اين كلاس ما (تمام دانش­آموزها) اول تا چهارم كه بعد هم دو كلاس پنجم به آن­ها اضافه شدند با هم يك جا درس مي­خوانديم. ما دوازده كلاس اولي بوديم، چهار كلاس دوم، چهار يا پنج كلاس سومي، و همه با هم مختلط بوديم و سپاه دانش درس مي­داد. درس دادن هم به اين صورت بود كه يك ربع بيست دقيقه به ما درس مي­داد، يك ربع، يك ربع هم به پايه‌هاي ديگر درس مي­داد، به اين فرم ما درس مي­خوانديم. هر سال هم دو كلاس درس مي­خوانديم. كلاس اول را از اواسط مهر شروع مي­كرديم تا نزديك عيد، يك پايه را مي‌خوانديم، از بعد عيد شروع مي­كرديم تا اواخر خرداد يك پايه­ي ديگر مي­خوانديم (مثلاً كلاس دوم)، اين­ها را كمي سريع­تر مي­خوانديم و درس خواندن ما هم به اين فرم بود.

سپاه دانش هم هميشه نبود، بيشتر از درس خواندن به بازي مي‌گذشت. آن زمان روستاها خيلي فقير بودند- به اصطلاح من يك چيزي مي­گويم شما يك چيزي مي­شنويد-  مثلاً معدود افرادي بودند كه فرش داشتند يا مثلاً برنج مي خوردند، چنين چيزهايي نبود خانه­ها كاهگلي بود و عموماً هم وسايل رفاهي در حد اوليه بود ولي به سواد خيلي ارزش مي­دادند باسواد هم خيلي كم بود. من يادم است مي­گفتند: "فلاني كلاس پنجم را خوانده يا كلاس ششم را خوانده" با افتخار ابراز مي‌كردند كه مشخص مي كرد چه اندازه اين مسأله ارزش دارد و سواد خيلي برايشان مهم بود من متأسفانه امروزه مي­بينم كه جامعه آن‌قدر براي سواد ارزش قائل نيست با وجودي كه آن­ها خودشان هم بي­سواد دارند ولي خيلي براي سواد ارزش قائل بودند و واقعاً هم در حد توان‌شان هزينه مي­كردند.

من تا كلاس پنجم را در مدرسه­ي سپاه دانش خواندم حتي عموي من آن زمان در يكي از روستاهاي اراك سپاه دانش بود، اطراف اراك و بروجرد. نام آن‌جا را هنوز به خاطر دارم اما نرفتم ببينم كجاست، نام آن‌جا مزرعه خاتون بود. حدود 5-4 ماه مرا پيش خودش برد و من زماني كه با ايشان بودم دوم ابتدايي را خواندم. پس از برگشتن كلاس چهارم و پنج‌ام را خواندم. ما براي كلاس شش‌ام چون در روستاي خودمان مدرسه نداشتيم به روستاي هم‌جوار كه بزرگ­تر از روستاي ما بود و حالت مركزيت داشت مي‌رفتيم، آن­جا به اصطلاح مدرسه­ي معمولي بود كه در سال يك درس مي­خواندند و كلاس­ها هم عمدتاً از هم جدا بود كاملاً جدا نبود ما كلاس پنجم و ششم با هم بوديم. يادم است يازده يا دوازده نفر كلاس شش‌ام بوديم، يازده دوازده نفر پنج‌ام كه يك كلاس را تشكيل مي­داديم، سوم و چهارم يك كلاس بود، اول ودوم هم يك كلاس ديگر بود ولي شكل و شمايل مدرسه داشت.

وقتي كلاس شش‌ام را ما خوانديم براي دوره­ي- آن موقع مي­گفتند دبيرستان- دو تا مقطع بود مقطع ابتدايي و مقطع متوسطه كه اين­ها كلاً شامل دبيرستان مي­شد. من براي دوره­ي متوسطه به خانه­ي پدربزرگم كه در شهر مراغه بود رفتم. من كل دوران تحصيل‌ام- دوره­ي شش ساله- را در مراغه بودم، من در سه مدرسه درس خواندم. در مراغه اولين مدرسه­اي كه ثبت­نام كردم يا اولين دبيرستان، خواجه نصير اطراف برج هلاكو بود يعني دقيقاً در جنوب شهر مراغه، از پشت مدرسه كاملاً آن برج را مي­ديديم به تعبيري جلوي روي ما بود. و شايد ده متر هم با ما فاصله نداشت اما نكته‌ي عجيبي بود كه هيچ­وقت ما را نبردند داخل اين برج را ببينيم. دو سال من آن­جا درس خواندم ولي هرگز ما را نبردند ما هم تعجب مي­كرديم از كشورهاي خارج توريست و مسافر براي بازديد مي­آمدند ولي ما فقط در كتاب­ها خوانده بوديم برجي هم در مراغه وجود دارد كه از زمان ... ... ... هلاكو مانده است و فكر نمي­كرديم كه اين­قدر مهم باشد.

الان آن مدرسه را خراب كردند چون اطراف برج بوده به اين فكر افتادند كه اين برج را آزاد كنند. مدرسه­ي نسبتاً خوبي بود به خانه­ي پدربزرگ‌ام هم نزديك بود. پس از دو سال آن مدرسه تعطيل شد. قصد داشتند آن مدرسه را به يك مدرسه­ي خاص اختصاص دهند در حال حاضر به خاطر ندارم. پس از آن من به مدرسه­اي به نام مدرسه‌ي پهلوي رفتم، نمي­دانم نام آن مدرسه الان تغيير كرده است يا نه؟ آن­جا هم مدرسه­ي بدي نبود. در آن مدرسه كلاس سوم متوسطه- آن زمان نهم مي­گفتند-  را خواندم. براي دوره‌ي متوسطه سه رشته وجود داشت كه هنرستان هم به آن‌ها اضافه شد، در آن زمان  هنرستان، ادبي، طبيعي و رياضي بود. من رياضي نسبتاً خوبي داشتم يعني در كلاس هميشه جزو شاگردهاي خوب بودم. فقط يك مدرسه رشته‌ي رياضي داشت ما هم انتخابي نداشتيم آن هم مدرسه­اي به نام مدرسه­ي فيروزي بود.

به آن مدرسه رفتم و سه سال هم در مدرسه­ي فيروزي بودم پس از سه سال، سال 55 بود كه كنكور داشتم من هم آن سال كنكور دادم و قبول شدم، من در دانشگاه صنعتي­شريف - كه معروف به آريامهر بود -رشته‌ي رياضي و علوم كامپيوتر قبول شدم. اين نكته جالب بود كه چون از ابتدا به رياضي خيلي علاقه داشتم من در دانشگاه رشته­ي رياضي را انتخاب كرده بودم ولي پس از قبولي همه به ما تبريك گفتند كه تو كامپيوتر قبول شدي، البته رشته­ي برق تهران و شريف را هم زده بودم ولي در آن­ها قبول نشدم. در هر حال تصميم گرفتيم كه فقط رياضي بخوانيم اين مسأله زياد مهم نيست. سپس رفتيم رشته­ي رياضي و علوم كامپيوتر سال 1355. سال اول تمام شد. در سال اول شلوغي­هاي دانشگاه زياد بود و ترم تعطيل مي­شد، سال دوم كه 56 بود دانشگاه شريف دانشجو نگرفت، آن‌زمان مي­خواستند دانشگاه شريف را ... ... ... اصفهان ببرند كه الان صنعتي اصفهان است تا اين كه 57 شد باز هم در سال 57 دانشجو نگرفت، 58 كه انقلاب شده بود دانشجو گرفت. يادم است كه در اين دو سه سال ما خيلي واحد نگذرانده بوديم، عمدتاً به شلوغي و تعطيلي دانشگاه­ها گذشته بود.

سپس در سال 58 يا 59 به خاطر انقلاب فرهنگي دانشگاه تا سال 62 دوباره تعطيل شد؛ سال 62 ما برگشتيم و درس را تمام كرديم در

 چه رشته­اي؟

 رياضي و علوم كامپيوتر بود، كه بعد از هم جدا شدند و رشته­ي كامپيوتر خود يك رشته به نام مهندسي كامپيوتر ايجاد كرد. من هم خيلي علاقه داشتم رياضي بخوانم و مردد بودم مابين اين­ دو رشته چه كنم. حتي يادم است اوايل هر دو را با هم مي­گرفتم پس از مدتي ديدم نمي­شود و در آخرين لحظه­اي كه مي­توانستم تصميم­گيري كنم يكي از دوستان ديد كه من خيلي وامانده­ام، حضور نماينده­ي ولي­فقيه در دانشگاه شريف - به نام آقاي مرسلي - رفت، البته آن موقع اين­ها نماينده­ي آقاي منتظري بودند، ايشان رفت و استخاره كرد كامپيوتر خوب آمد و اين بود كه ما رشته‌ي كامپيوتر را ادامه داديم. سال 64 كه فارغ­التحصيل شديم زمان جنگ بود و ما سراغ سربازي رفتيم، مدتي رفتم جهاد، جهاد سازندگي ستاد پشتيباني جنگ جهاد.

آقاي دانش جعفري كه وزير اقتصاد بود، ايشان آن‌زمان مسؤول بودند در دانشگاه ... ... ... در ميدان انقلاب در حال حاضر هم ساختمانش وجود دارد شب­ها هم ايشان همان­جا مي­ماند ما هم همان­جا مي­مانديم، گهگاه با هم مي­نشستيم تلويزيون تماشا مي­كرديم.

 جهاد دانشگاهي بود؟

نه ستاد پشتيباني جنگ جهاد در جهاد سازندگي بود. حدود 4 ماه آن­جا بودم پس از آن‌جا سپاه دانشگاه امام حسين رفتم كه آن ­زمان در حال تشكيل شدن بود، قرار بود دو قسمت شود يك قسمت آموزشي و يك قسمت پژوهشي. آموزشي كه بزرگ‌تر شد و دانشگاه امام حسين فعلي ايجاد شد و پژوهشي­اش به صورتي كه پيش­بيني كرده بودند جلو نرفت. حالا يا ما آن­جا بوديم نتوانست جلو برود يا به چه دليل بود نمي‌دانم. در آن­جا من تقريباً مسؤول قسمت برق در گروه برق شدم؛ البته مسؤول مستقيم نبودم. مسؤول مستقيم آن­جا آقاي مهندس محرابي بيان بودند كه در حال حاضر ايشان يك شركت دارند. اما ايشان چون معمولاً در مركز پژوهش‌هاي مخابرات مشغول بود هفته­اي يك يا دو روز بيشتر نمي­آمد، اين بود كه كارهاي ايشان را بيشتر من انجام مي­دادم البته تا جايي كه مي­توانستم.

مدتي آن­جا بوديم بعد من به ستاد خاتم رفتم مدتي هم آن­جا بوديم تا جنگ تمام شد. جنگ كه تمام شد حدود يك سال در ايران كار كرديم سپس رفتم آمريكا دانشگاه (Case Western Reserve). در سال 1369؟ سال 1368، بله 67 جنگ تمام شد. رفتم در ايالت «اوهايو» (Ohio) در شهر «كليولند» (Cleveland)، «دانشگاه كِيس وسترن رِزِرو» (Case Western Reserve) در اين دانشگاه من پذيرش گرفتم و براي دوره­ي فوق ليسانس آن­جا رفتم. جالب اين بود كه من نمي­خواستم آمريكا بروم مي­خواستم بروم انگليس. آن موقع ما بورس بوديم امتحان داده بوديم، به هر حال ما بورسيه بوديم، البته ابتدا به هزينه­ي شخصي تعدادي امتحان داده بودم. فكر كنم بورس نمي­كردند شايد هم مي­كردند نمي­دانم ولي بعد كه ما پذيرش گرفتيم ما را بورس كردند. ابتدا من مي­خواستم بروم انگلستان پس از مدتي گفتند انگليس جاي خوبي نيست، اين شد كه مي­خواستم بروم كانادا به ما گفتند كه ما معدل 17 مي­خواهيم، آن زمان معدل متوسط دانشگاه صنعتي شريف 12 بود هرقدر گفتيم 12 معدل متوسط است معدل من 14 است خيلي بالا است، گفتند نمي­شود. تنها جايي كه به روي ما باز بود آمريكا بود و اين دانشگاه هم آن زمان به ايراني­ها نسبتاً راحت پذيرش مي­داد و يك جمع ايراني هم آن­جا بودند كه بيشتر دانشجويان بورسيه­ي دانشگاه بودند. به هر حال رفتيم فوق­ليسانس و دكترا را من آمريكا بودم. پس از فارغ­التحصيلي از آن­جا مدتي كار كردم و پس از بازگشت به ايران در دانشگاه تهران مشغول به كار شديم و در خدمت شما هستيم.

 چه سالي؟

 من سال 79 برگشتم يعني مهر 79 به ايران بازگشتم.

 آقاي دكتر اين­جا چه درسي تدريس مي‌كنيد؟

 من بيشتر كامپيوتر تدريس مي‌كنم ولي آن چيزي كه خيلي درآن تخصص دارم بحث شبكه است شبكه­هاي كامپيوتري، اينترنت چيزي است كه تدريس مي­كنم.

 

آقاي دكتر آيا تا به حال مسؤوليت­هاي اجرايي و اجتماعي داشته‌ايد؟

شايد، البته خيلي به صورت رسمي نبوده است ولي غيررسمي نسبتاً زياد بوده است. پس از تعطيلي دانشگاه در انقلاب فرهنگي ما به جهاد رفتيم. مدتي من به جهاد شهرستان كه در حال تأسيس بود رفتم. در كدام شهر؟ شهر بناب، قبل از رفتن به جهاد، به دانشگاه خودمان آمدم آن زمان آقاي افشار- كه الان معاون وزير است- ايشان در جهاد سازندگي نماينده­ي دانشگاه ما بودند. ايده هم اين بود كه كلاً دانشجوها را ببريم در روستاها كار كنند و به اصطلاح جهاد سازندگي به اين معنا بود. پس از تعطيلي دانشگاه من تقريباً در كارهاي كشاورزي و زمين حدود دو سال و نيم كار كردم، مسؤول استان­ها و هيأت­هاي مختلف بودم اين­ها مسؤوليت‌هاي اجرايي من بوده است. در دوره­ي جنگ خيلي مسؤول مستقيم نبودم يك قسمت را كه گفتم در دانشگاه امام حسين در ستاد خاتم مسؤول دفتر گروه برق بودم. گروهي راه انداخته بودم به نام مركز كامپيوتر كه مسؤول آن­جا بوديم تعدادي از دانشجوها بودند كه سعي مي­كرديم كارهايي در رابطه با جمع‌آوري درست اطلاعات انجام دهيم.

مي‌خواستيم نظمي به بحث تداركات بدهيم كه البته مي­گويم نشد. مدتي هم در ستاد خاتم مسؤول اين مسائل بوديم، پس از اين كه جنگ تمام شد به مدت يك سال هم در مركز پژوهشات مخابرات مشاور بودم مشاور آقاي مهندس قنبري كه مدتي است ايشان قائم مقام وزير بودند و من آن­جا مشاور- الان مي­گويند (IT) - آن موقع (IT) نمي­گفتند، مشاور كامپيوتري مي­گفتند، مشاور ايشان بودم و چند پروژه هم آن­جا انجام دادم. مسؤوليت خيلي رسمي زياد نداشتم ولي مسؤوليت­هاي غيررسمي تقريباً زياد داشته‌ام مثلاً تشكيل بسيج و تشكيل جلسه‌هاي قرآن كه در روستاي خودمان پايه­گذاري كرديم

 در آن‌جا استاد بوديد؟

نه آن زمان دانشجو بودم.

بحث قرآني را مي­گويم؟

 بله، من قرآن تدريس مي­كردم البته داستان طولاني‌اي دارد شايد خيلي جاي اين چيزها نباشد.

اين موضوع مربوط به قبل از انقلاب است. زماني كه انقلاب تقريباً خود را نشان داد از سال 56 پس از ماجراي قم، قضيه خيلي جدي شد. من به ياد دارم در 26 دي ماه كه آن ماجرا اتفاق افتاد روز 27‌ام يا 28‌ام روزنامه چاپ كرده بود كه در قم چند نفر كشته شدند و ... من خيلي گرفته بودم، گفتم: "خدايا چه كار مي­توان كرد؟" فكر مي­كردم كه هيچ كاري نمي­شود انجام داد به اين دليل كه به ما زور مي­آمد كه رژيمي وجود دارد و كارهايي انجام مي­دهد ولي ما كاري نمي­توانيم انجام دهيم، بالاخره در دانشگاه شلوغي­هايي صورت گرفت و تعدادي را گرفتند و كتك زدند، البته گذشت ولي اين داستان در ماجراي تبريز تكرار شد و همين­طور پشت سر هم جمعه­هاي بعد ... هميشه فكر ما اين بود كه چه كاري از دست ما ساخته است؟

من فكر كردم به ولايت خودمان برويم تا بتوانيم كاري انجام دهيم يعني كاري كه آن را فراگير كنيم. البته احساس ما اين بود كه دانشگاه ديگر نيازي به اين كارها ندارد دانشگاه به حد كفايت فراگير است. متأسفانه اطراف ولايت ما آن زمان تقسيم شده بود، يعني بناب به دو جبهه تقسيم شده بود عده­اي شاهي بودند و عده­اي طرفدار امام بودند و البته خيلي معيار و ملاك درستي نداشتند، نه مي­توانيم بگوييم آن­هايي كه شاهي بودند آدم­هاي خيلي بدي بودند نه كساني كه انقلابي بودند آدم­هاي خيلي خوبي بودند، اما وضع به اين صورت شده بود. روستاي ما در قسمت شاهي­ها قرار گرفته بود. خانواده­ي من خصوصاً پدرم اصلاً در آن جبهه نبوديم حتي پدر جد من يعني پدربزرگ پدرم به ظاهر يك روحاني معمولي بود ولي به طايفه­ي آخوندي­ها مشهور بودند، عموي من هم روحاني است ايشان هم‌اكنون هم هنوز زنده هستند.

نام ايشان چيست؟

 شيخ قدرت يزداني. ايشان هم به هر حال در قم درس خوانده بود، نسبتاً سواد ايشان خوب است و خيلي هم با رژيم نبود و به همين دليل هم بعضي­ها مي­خواستند برايش پاپوش درست كنند. البته خيلي كار خاصي صورت نگرفت ولي گه‌گاه ايشان را به شهرباني مي‌بردند يا احضارش مي­كردند. نكته‌ي ديگر اين‌كه ايشان در خطبه­هايش شاه و ايادي شاه را دعا نمي­كرد و ملت اعتراض مي­كردند كه "چرا شاه را دعا نمي­كني؟" خانواده­ي ما كمي جو مذهبي و نسبتاً ضد شاهي داشت ولي روستاها اين‌طور نبود، البته آن­ها هم دلايل خاص خودشان را داشتند چون در جنگ جهاني اول روس­ها زياد آمده بودند آن­جا - در فيلم­ها گاهي اوقات ديديد -  ملت كمي اذيت شده بودند، در زمان رضاخان كردها چندين بار تا نزديكي بناب آمده بودند يك بار اسماعيل خان ... ... ... آمده بود و جريانات آن زمان، خلاصه مادربزرگ‌ام همه­ي اين­ها را براي من تعريف مي­كرد كه چطور شد هر چه داشتيم را گذاشتيم و رفتيم مراغه، زندگي را رها كرديم. اين ناامني‌ها ملت را خيلي اذيت كرد. پس از آن هم داستان ارباب و رعيتي بود كه آن­ها هم مضاف بودند. من خودم ارباب­ها را خيلي نديدم البته نماينده­ي ارباب را ديده بودم كه چطور بود ولي آن زمان كه هوشيارتر شدم افتادم در جريان اصلاحات ارضي شاه.

 اصلاحات ارضي شاه هم از مراغه شروع شد يعني آن منطقه جزو اولين جاها بود كه من يادم است در آن اصلاحات پدرم و ... ... ... را هم گرفته بودند. دو سه روزي آن­ها را به زندان برده بودند و با روستايي­ها هم دچار اختلاف شده بودند. پس از اين ماجراها به خاطر ارباب­ها و ناامني­هاي موجود ثبات نسبتاً خوبي ايجاد شده بود. وضع مردم كمي بهتر شده بود، ارباب هم كه نبود. چند دارقالي به آن‌جا آورده بودند و وضع مردم نسبت به سابق بهتر شده بود. البته دارقالي هم براي خود داستان­هايي داشت ... ... ... مي­گفتند كه واقعاً استثمار بود اما زماني كه بحث اين است كه شما به نان شب محتاج باشي يا اين كه بچه­ات را بگذاري به نظر مي‌آمد اين انتخاب درست­تري باشد. اين مسائل باعث شده بود كه ملت فكر مي­كردند همه­‌ي اموال آن‌ها به شاه تعلق دارد و اين بود كه اين­ گروه شاهي بودند.

مدتي من بررسي كردم و متوجه شدم كه نمي‌توان كاري انجام داد. مسأله‌ي ديگر اين بود كه خيلي سخت بود من يادم است هر حرفي زده مي‌شد با ژاندارم و كلانتري طرف نبوديم با خود روستايي‌ها طرف بوديم، تا اين كه به فكرمان رسيد براي انجام اقدامي از قرآن شروع كنيم. جلسه­ي قرآني تشكيل داديم. ابتدا با چهار يا پنج نفر و بعد بزرگ و بزرگ­تر شد و اين جلسه‌ها در همان روستا و اطراف آن تبديل به هسته­ي انقلاب شد و حركت پربركتي شد سپس همان منطقه را نيز متحول كرد. من يادم است كه روستاي ما پس از انقلاب در آذربايجان جزو روستاهاي اول مي­شد معمولاً چند سال يادم است كه اول شده بود. كارهاي قشنگي در آن‌جا صورت گرفت، جايي كه وضع فرهنگيِ خوبي نداشت را خيلي بالا آورد، جايي كه كسي در آن خيلي درس نمي­خواند كلي دانشجو پرورش داد. خيلي خوب بود جاي قشنگي بود.

پس از پيروزي انقلاب ما توسط جهاد يك كتاب­خانه درست كرديم، بعد بسيج آمد يعني بسيج را تشكيل داديم و براي اين منظور ساختمان ساختيم كه البته دولت هم در اين زمينه كمك­هايي مي­كرد ولي بيشتر با بودجه­ي اهالي مي­ساختيم. اين فعاليت­ها را انجام داديم و از نظر فرهنگي روي منطقه تأثير خيلي خوبي گذاشت. اين­ها هم تقزيباً كارهايي بود كه ما آن زمان انجام داديم. سپس زماني كه جلسات قرآن را شروع كردم خودم خيلي خوب بلد نبودم اين بود كه شروع به خواندن قرآن و تفسيرها كردم قبل از شروع كلاس ابتدا خودم را آماده مي‌كردم بعد در جلسه‌ها شركت مي‌كردم. به اين صورت يك مفسر قرآن شده بوديم و در آن­جا همه­كاره، ولي خدا خيلي عجيب كمك مي­كند، وقتي به عقب برمي‌گشتم و فكر مي‌كردم تعجب مي‌كردم كه من اين كارها را انجام دادم؟

 

1389/5/8 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 خدا خيلي عجيب كمك مي كند(مصاحبه و گزارش شماره 182)
خدا خيلي عجيب كمك مي كند(مصاحبه و گزارش شماره 182)
وقتي به عقب برمي‌گشتم و فكر مي‌كردم تعجب مي‌كردم كه من اين كارها را انجام دادم-مصاحبه با «ناصر یزدانی»-قسمت اول

 

 

 

 

 

 

                              

خدا خيلي عجيب

كمك مي كند

 

 

 

 

به عنوان اولين سؤال، مشخصات شناسنامه­اي خود را بفرماييد؟ نام، نام­خانوادگي، تاريخ تولد و محل تولد؟

اسمم ناصر يزداني است، محل تولدم روستاي تازه­كَن از اطراف شهرستان بُناب در استان آذربايجان شرقي است و سال تولدم هم 1338 است، احتمالاً بايد 1337 بوده باشد يعني دقيق نيست ولي شناسنامه­اي 1338 است.

 

مختصري از تحصيلات خود از دبستان، راهنمايي، دبيرستان و دانشگاه­هايي كه تا به حال درس خوانده‌ايد بفرماييد؟

من فكر مي‌كنم داستان تحصيل ما مقداري با تاريخ تحول جامعه­ي ايران هم ارتباط داشته باشد. ما دوره­ي دبستان را در روستاي تازه­كن شروع كرديم. آن زمان تازه مدرسه در روستاي ما درست شده بود يادم است كدخدا (آقاي سيد­حسين حسيني) بود، يك اتاق نسبتاً كوچك- البته آن­زمان ما فكر مي­كرديم خيلي بزرگ است- الان مي­بينم كه كوچك بوده اتاقي در طبقه­ي دوم كه شايد تنها ساختمان دوطبقه­ي آن روستا بود به آن ايوان مي­گفتند، چنين اتاقي بود كه در آن بچه­ها درس مي­خواندند. فكر كنم 5 ساله بودم كه پدرم يك روز مرا برد كه ثبت­نام كند. من هم از مدرسه بسيار مي­ترسيدم و فكر مي­كردم در مدرسه تنبيه مي‌كنند و در خانه هم كمي مرا ترسانده بودند مي­گفتند: "مي­روي مدرسه چنين و چنان مي‌شود" چون كمي شلوغ بودم و در خانه زياد اذيت مي­كردم.

به ياد دارم كه من كمي مي­ترسيدم پدرم ما را برد آن­جا كه ثبت­نام كند. از شانس خوب ما آن­ روز معلم نبود و ما خيلي خوشحال شديم. تابستان همان سال دوباره پدرم مرا برد و اين بار برعكس دفعه­ي پيش كه خيلي مي­ترسيدم، اين بار خيلي براي مدرسه رفتن شوق و ذوق داشتم. مدرسه رفتيم شايد حدود يك ماه يا شايد هم كمتر دوهفته يا سه­هفته دقيق خاطرم نيست كه برنامه­ي سپاه دانش بود، به ما سپاه دانش دادند و به مدرسه­ي جديدتري كه ساخته بودند رفتيم- يك مدرسه­ي دوكلاسه بود- كه يك كلاس را ما به عنوان مدرسه استفاده مي­كرديم و يك كلاس هم فكر كنم خالي مانده بود مثل انبار و كارهاي ديگر.

در اين كلاس ما (تمام دانش­آموزها) اول تا چهارم كه بعد هم دو كلاس پنجم به آن­ها اضافه شدند با هم يك جا درس مي­خوانديم. ما دوازده كلاس اولي بوديم، چهار كلاس دوم، چهار يا پنج كلاس سومي، و همه با هم مختلط بوديم و سپاه دانش درس مي­داد. درس دادن هم به اين صورت بود كه يك ربع بيست دقيقه به ما درس مي­داد، يك ربع، يك ربع هم به پايه‌هاي ديگر درس مي­داد، به اين فرم ما درس مي­خوانديم. هر سال هم دو كلاس درس مي­خوانديم. كلاس اول را از اواسط مهر شروع مي­كرديم تا نزديك عيد، يك پايه را مي‌خوانديم، از بعد عيد شروع مي­كرديم تا اواخر خرداد يك پايه­ي ديگر مي­خوانديم (مثلاً كلاس دوم)، اين­ها را كمي سريع­تر مي­خوانديم و درس خواندن ما هم به اين فرم بود.

سپاه دانش هم هميشه نبود، بيشتر از درس خواندن به بازي مي‌گذشت. آن زمان روستاها خيلي فقير بودند- به اصطلاح من يك چيزي مي­گويم شما يك چيزي مي­شنويد-  مثلاً معدود افرادي بودند كه فرش داشتند يا مثلاً برنج مي خوردند، چنين چيزهايي نبود خانه­ها كاهگلي بود و عموماً هم وسايل رفاهي در حد اوليه بود ولي به سواد خيلي ارزش مي­دادند باسواد هم خيلي كم بود. من يادم است مي­گفتند: "فلاني كلاس پنجم را خوانده يا كلاس ششم را خوانده" با افتخار ابراز مي‌كردند كه مشخص مي كرد چه اندازه اين مسأله ارزش دارد و سواد خيلي برايشان مهم بود من متأسفانه امروزه مي­بينم كه جامعه آن‌قدر براي سواد ارزش قائل نيست با وجودي كه آن­ها خودشان هم بي­سواد دارند ولي خيلي براي سواد ارزش قائل بودند و واقعاً هم در حد توان‌شان هزينه مي­كردند.

من تا كلاس پنجم را در مدرسه­ي سپاه دانش خواندم حتي عموي من آن زمان در يكي از روستاهاي اراك سپاه دانش بود، اطراف اراك و بروجرد. نام آن‌جا را هنوز به خاطر دارم اما نرفتم ببينم كجاست، نام آن‌جا مزرعه خاتون بود. حدود 5-4 ماه مرا پيش خودش برد و من زماني كه با ايشان بودم دوم ابتدايي را خواندم. پس از برگشتن كلاس چهارم و پنج‌ام را خواندم. ما براي كلاس شش‌ام چون در روستاي خودمان مدرسه نداشتيم به روستاي هم‌جوار كه بزرگ­تر از روستاي ما بود و حالت مركزيت داشت مي‌رفتيم، آن­جا به اصطلاح مدرسه­ي معمولي بود كه در سال يك درس مي­خواندند و كلاس­ها هم عمدتاً از هم جدا بود كاملاً جدا نبود ما كلاس پنجم و ششم با هم بوديم. يادم است يازده يا دوازده نفر كلاس شش‌ام بوديم، يازده دوازده نفر پنج‌ام كه يك كلاس را تشكيل مي­داديم، سوم و چهارم يك كلاس بود، اول ودوم هم يك كلاس ديگر بود ولي شكل و شمايل مدرسه داشت.

وقتي كلاس شش‌ام را ما خوانديم براي دوره­ي- آن موقع مي­گفتند دبيرستان- دو تا مقطع بود مقطع ابتدايي و مقطع متوسطه كه اين­ها كلاً شامل دبيرستان مي­شد. من براي دوره­ي متوسطه به خانه­ي پدربزرگم كه در شهر مراغه بود رفتم. من كل دوران تحصيل‌ام- دوره­ي شش ساله- را در مراغه بودم، من در سه مدرسه درس خواندم. در مراغه اولين مدرسه­اي كه ثبت­نام كردم يا اولين دبيرستان، خواجه نصير اطراف برج هلاكو بود يعني دقيقاً در جنوب شهر مراغه، از پشت مدرسه كاملاً آن برج را مي­ديديم به تعبيري جلوي روي ما بود. و شايد ده متر هم با ما فاصله نداشت اما نكته‌ي عجيبي بود كه هيچ­وقت ما را نبردند داخل اين برج را ببينيم. دو سال من آن­جا درس خواندم ولي هرگز ما را نبردند ما هم تعجب مي­كرديم از كشورهاي خارج توريست و مسافر براي بازديد مي­آمدند ولي ما فقط در كتاب­ها خوانده بوديم برجي هم در مراغه وجود دارد كه از زمان ... ... ... هلاكو مانده است و فكر نمي­كرديم كه اين­قدر مهم باشد.

الان آن مدرسه را خراب كردند چون اطراف برج بوده به اين فكر افتادند كه اين برج را آزاد كنند. مدرسه­ي نسبتاً خوبي بود به خانه­ي پدربزرگ‌ام هم نزديك بود. پس از دو سال آن مدرسه تعطيل شد. قصد داشتند آن مدرسه را به يك مدرسه­ي خاص اختصاص دهند در حال حاضر به خاطر ندارم. پس از آن من به مدرسه­اي به نام مدرسه‌ي پهلوي رفتم، نمي­دانم نام آن مدرسه الان تغيير كرده است يا نه؟ آن­جا هم مدرسه­ي بدي نبود. در آن مدرسه كلاس سوم متوسطه- آن زمان نهم مي­گفتند-  را خواندم. براي دوره‌ي متوسطه سه رشته وجود داشت كه هنرستان هم به آن‌ها اضافه شد، در آن زمان  هنرستان، ادبي، طبيعي و رياضي بود. من رياضي نسبتاً خوبي داشتم يعني در كلاس هميشه جزو شاگردهاي خوب بودم. فقط يك مدرسه رشته‌ي رياضي داشت ما هم انتخابي نداشتيم آن هم مدرسه­اي به نام مدرسه­ي فيروزي بود.

به آن مدرسه رفتم و سه سال هم در مدرسه­ي فيروزي بودم پس از سه سال، سال 55 بود كه كنكور داشتم من هم آن سال كنكور دادم و قبول شدم، من در دانشگاه صنعتي­شريف - كه معروف به آريامهر بود -رشته‌ي رياضي و علوم كامپيوتر قبول شدم. اين نكته جالب بود كه چون از ابتدا به رياضي خيلي علاقه داشتم من در دانشگاه رشته­ي رياضي را انتخاب كرده بودم ولي پس از قبولي همه به ما تبريك گفتند كه تو كامپيوتر قبول شدي، البته رشته­ي برق تهران و شريف را هم زده بودم ولي در آن­ها قبول نشدم. در هر حال تصميم گرفتيم كه فقط رياضي بخوانيم اين مسأله زياد مهم نيست. سپس رفتيم رشته­ي رياضي و علوم كامپيوتر سال 1355. سال اول تمام شد. در سال اول شلوغي­هاي دانشگاه زياد بود و ترم تعطيل مي­شد، سال دوم كه 56 بود دانشگاه شريف دانشجو نگرفت، آن‌زمان مي­خواستند دانشگاه شريف را ... ... ... اصفهان ببرند كه الان صنعتي اصفهان است تا اين كه 57 شد باز هم در سال 57 دانشجو نگرفت، 58 كه انقلاب شده بود دانشجو گرفت. يادم است كه در اين دو سه سال ما خيلي واحد نگذرانده بوديم، عمدتاً به شلوغي و تعطيلي دانشگاه­ها گذشته بود.

سپس در سال 58 يا 59 به خاطر انقلاب فرهنگي دانشگاه تا سال 62 دوباره تعطيل شد؛ سال 62 ما برگشتيم و درس را تمام كرديم در

 چه رشته­اي؟

 رياضي و علوم كامپيوتر بود، كه بعد از هم جدا شدند و رشته­ي كامپيوتر خود يك رشته به نام مهندسي كامپيوتر ايجاد كرد. من هم خيلي علاقه داشتم رياضي بخوانم و مردد بودم مابين اين­ دو رشته چه كنم. حتي يادم است اوايل هر دو را با هم مي­گرفتم پس از مدتي ديدم نمي­شود و در آخرين لحظه­اي كه مي­توانستم تصميم­گيري كنم يكي از دوستان ديد كه من خيلي وامانده­ام، حضور نماينده­ي ولي­فقيه در دانشگاه شريف - به نام آقاي مرسلي - رفت، البته آن موقع اين­ها نماينده­ي آقاي منتظري بودند، ايشان رفت و استخاره كرد كامپيوتر خوب آمد و اين بود كه ما رشته‌ي كامپيوتر را ادامه داديم. سال 64 كه فارغ­التحصيل شديم زمان جنگ بود و ما سراغ سربازي رفتيم، مدتي رفتم جهاد، جهاد سازندگي ستاد پشتيباني جنگ جهاد.

آقاي دانش جعفري كه وزير اقتصاد بود، ايشان آن‌زمان مسؤول بودند در دانشگاه ... ... ... در ميدان انقلاب در حال حاضر هم ساختمانش وجود دارد شب­ها هم ايشان همان­جا مي­ماند ما هم همان­جا مي­مانديم، گهگاه با هم مي­نشستيم تلويزيون تماشا مي­كرديم.

 جهاد دانشگاهي بود؟

نه ستاد پشتيباني جنگ جهاد در جهاد سازندگي بود. حدود 4 ماه آن­جا بودم پس از آن‌جا سپاه دانشگاه امام حسين رفتم كه آن ­زمان در حال تشكيل شدن بود، قرار بود دو قسمت شود يك قسمت آموزشي و يك قسمت پژوهشي. آموزشي كه بزرگ‌تر شد و دانشگاه امام حسين فعلي ايجاد شد و پژوهشي­اش به صورتي كه پيش­بيني كرده بودند جلو نرفت. حالا يا ما آن­جا بوديم نتوانست جلو برود يا به چه دليل بود نمي‌دانم. در آن­جا من تقريباً مسؤول قسمت برق در گروه برق شدم؛ البته مسؤول مستقيم نبودم. مسؤول مستقيم آن­جا آقاي مهندس محرابي بيان بودند كه در حال حاضر ايشان يك شركت دارند. اما ايشان چون معمولاً در مركز پژوهش‌هاي مخابرات مشغول بود هفته­اي يك يا دو روز بيشتر نمي­آمد، اين بود كه كارهاي ايشان را بيشتر من انجام مي­دادم البته تا جايي كه مي­توانستم.

مدتي آن­جا بوديم بعد من به ستاد خاتم رفتم مدتي هم آن­جا بوديم تا جنگ تمام شد. جنگ كه تمام شد حدود يك سال در ايران كار كرديم سپس رفتم آمريكا دانشگاه (Case Western Reserve). در سال 1369؟ سال 1368، بله 67 جنگ تمام شد. رفتم در ايالت «اوهايو» (Ohio) در شهر «كليولند» (Cleveland)، «دانشگاه كِيس وسترن رِزِرو» (Case Western Reserve) در اين دانشگاه من پذيرش گرفتم و براي دوره­ي فوق ليسانس آن­جا رفتم. جالب اين بود كه من نمي­خواستم آمريكا بروم مي­خواستم بروم انگليس. آن موقع ما بورس بوديم امتحان داده بوديم، به هر حال ما بورسيه بوديم، البته ابتدا به هزينه­ي شخصي تعدادي امتحان داده بودم. فكر كنم بورس نمي­كردند شايد هم مي­كردند نمي­دانم ولي بعد كه ما پذيرش گرفتيم ما را بورس كردند. ابتدا من مي­خواستم بروم انگلستان پس از مدتي گفتند انگليس جاي خوبي نيست، اين شد كه مي­خواستم بروم كانادا به ما گفتند كه ما معدل 17 مي­خواهيم، آن زمان معدل متوسط دانشگاه صنعتي شريف 12 بود هرقدر گفتيم 12 معدل متوسط است معدل من 14 است خيلي بالا است، گفتند نمي­شود. تنها جايي كه به روي ما باز بود آمريكا بود و اين دانشگاه هم آن زمان به ايراني­ها نسبتاً راحت پذيرش مي­داد و يك جمع ايراني هم آن­جا بودند كه بيشتر دانشجويان بورسيه­ي دانشگاه بودند. به هر حال رفتيم فوق­ليسانس و دكترا را من آمريكا بودم. پس از فارغ­التحصيلي از آن­جا مدتي كار كردم و پس از بازگشت به ايران در دانشگاه تهران مشغول به كار شديم و در خدمت شما هستيم.

 چه سالي؟

 من سال 79 برگشتم يعني مهر 79 به ايران بازگشتم.

 آقاي دكتر اين­جا چه درسي تدريس مي‌كنيد؟

 من بيشتر كامپيوتر تدريس مي‌كنم ولي آن چيزي كه خيلي درآن تخصص دارم بحث شبكه است شبكه­هاي كامپيوتري، اينترنت چيزي است كه تدريس مي­كنم.

 

آقاي دكتر آيا تا به حال مسؤوليت­هاي اجرايي و اجتماعي داشته‌ايد؟

شايد، البته خيلي به صورت رسمي نبوده است ولي غيررسمي نسبتاً زياد بوده است. پس از تعطيلي دانشگاه در انقلاب فرهنگي ما به جهاد رفتيم. مدتي من به جهاد شهرستان كه در حال تأسيس بود رفتم. در كدام شهر؟ شهر بناب، قبل از رفتن به جهاد، به دانشگاه خودمان آمدم آن زمان آقاي افشار- كه الان معاون وزير است- ايشان در جهاد سازندگي نماينده­ي دانشگاه ما بودند. ايده هم اين بود كه كلاً دانشجوها را ببريم در روستاها كار كنند و به اصطلاح جهاد سازندگي به اين معنا بود. پس از تعطيلي دانشگاه من تقريباً در كارهاي كشاورزي و زمين حدود دو سال و نيم كار كردم، مسؤول استان­ها و هيأت­هاي مختلف بودم اين­ها مسؤوليت‌هاي اجرايي من بوده است. در دوره­ي جنگ خيلي مسؤول مستقيم نبودم يك قسمت را كه گفتم در دانشگاه امام حسين در ستاد خاتم مسؤول دفتر گروه برق بودم. گروهي راه انداخته بودم به نام مركز كامپيوتر كه مسؤول آن­جا بوديم تعدادي از دانشجوها بودند كه سعي مي­كرديم كارهايي در رابطه با جمع‌آوري درست اطلاعات انجام دهيم.

مي‌خواستيم نظمي به بحث تداركات بدهيم كه البته مي­گويم نشد. مدتي هم در ستاد خاتم مسؤول اين مسائل بوديم، پس از اين كه جنگ تمام شد به مدت يك سال هم در مركز پژوهشات مخابرات مشاور بودم مشاور آقاي مهندس قنبري كه مدتي است ايشان قائم مقام وزير بودند و من آن­جا مشاور- الان مي­گويند (IT) - آن موقع (IT) نمي­گفتند، مشاور كامپيوتري مي­گفتند، مشاور ايشان بودم و چند پروژه هم آن­جا انجام دادم. مسؤوليت خيلي رسمي زياد نداشتم ولي مسؤوليت­هاي غيررسمي تقريباً زياد داشته‌ام مثلاً تشكيل بسيج و تشكيل جلسه‌هاي قرآن كه در روستاي خودمان پايه­گذاري كرديم

 در آن‌جا استاد بوديد؟

نه آن زمان دانشجو بودم.

بحث قرآني را مي­گويم؟

 بله، من قرآن تدريس مي­كردم البته داستان طولاني‌اي دارد شايد خيلي جاي اين چيزها نباشد.

اين موضوع مربوط به قبل از انقلاب است. زماني كه انقلاب تقريباً خود را نشان داد از سال 56 پس از ماجراي قم، قضيه خيلي جدي شد. من به ياد دارم در 26 دي ماه كه آن ماجرا اتفاق افتاد روز 27‌ام يا 28‌ام روزنامه چاپ كرده بود كه در قم چند نفر كشته شدند و ... من خيلي گرفته بودم، گفتم: "خدايا چه كار مي­توان كرد؟" فكر مي­كردم كه هيچ كاري نمي­شود انجام داد به اين دليل كه به ما زور مي­آمد كه رژيمي وجود دارد و كارهايي انجام مي­دهد ولي ما كاري نمي­توانيم انجام دهيم، بالاخره در دانشگاه شلوغي­هايي صورت گرفت و تعدادي را گرفتند و كتك زدند، البته گذشت ولي اين داستان در ماجراي تبريز تكرار شد و همين­طور پشت سر هم جمعه­هاي بعد ... هميشه فكر ما اين بود كه چه كاري از دست ما ساخته است؟

من فكر كردم به ولايت خودمان برويم تا بتوانيم كاري انجام دهيم يعني كاري كه آن را فراگير كنيم. البته احساس ما اين بود كه دانشگاه ديگر نيازي به اين كارها ندارد دانشگاه به حد كفايت فراگير است. متأسفانه اطراف ولايت ما آن زمان تقسيم شده بود، يعني بناب به دو جبهه تقسيم شده بود عده­اي شاهي بودند و عده­اي طرفدار امام بودند و البته خيلي معيار و ملاك درستي نداشتند، نه مي­توانيم بگوييم آن­هايي كه شاهي بودند آدم­هاي خيلي بدي بودند نه كساني كه انقلابي بودند آدم­هاي خيلي خوبي بودند، اما وضع به اين صورت شده بود. روستاي ما در قسمت شاهي­ها قرار گرفته بود. خانواده­ي من خصوصاً پدرم اصلاً در آن جبهه نبوديم حتي پدر جد من يعني پدربزرگ پدرم به ظاهر يك روحاني معمولي بود ولي به طايفه­ي آخوندي­ها مشهور بودند، عموي من هم روحاني است ايشان هم‌اكنون هم هنوز زنده هستند.

نام ايشان چيست؟

 شيخ قدرت يزداني. ايشان هم به هر حال در قم درس خوانده بود، نسبتاً سواد ايشان خوب است و خيلي هم با رژيم نبود و به همين دليل هم بعضي­ها مي­خواستند برايش پاپوش درست كنند. البته خيلي كار خاصي صورت نگرفت ولي گه‌گاه ايشان را به شهرباني مي‌بردند يا احضارش مي­كردند. نكته‌ي ديگر اين‌كه ايشان در خطبه­هايش شاه و ايادي شاه را دعا نمي­كرد و ملت اعتراض مي­كردند كه "چرا شاه را دعا نمي­كني؟" خانواده­ي ما كمي جو مذهبي و نسبتاً ضد شاهي داشت ولي روستاها اين‌طور نبود، البته آن­ها هم دلايل خاص خودشان را داشتند چون در جنگ جهاني اول روس­ها زياد آمده بودند آن­جا - در فيلم­ها گاهي اوقات ديديد -  ملت كمي اذيت شده بودند، در زمان رضاخان كردها چندين بار تا نزديكي بناب آمده بودند يك بار اسماعيل خان ... ... ... آمده بود و جريانات آن زمان، خلاصه مادربزرگ‌ام همه­ي اين­ها را براي من تعريف مي­كرد كه چطور شد هر چه داشتيم را گذاشتيم و رفتيم مراغه، زندگي را رها كرديم. اين ناامني‌ها ملت را خيلي اذيت كرد. پس از آن هم داستان ارباب و رعيتي بود كه آن­ها هم مضاف بودند. من خودم ارباب­ها را خيلي نديدم البته نماينده­ي ارباب را ديده بودم كه چطور بود ولي آن زمان كه هوشيارتر شدم افتادم در جريان اصلاحات ارضي شاه.

 اصلاحات ارضي شاه هم از مراغه شروع شد يعني آن منطقه جزو اولين جاها بود كه من يادم است در آن اصلاحات پدرم و ... ... ... را هم گرفته بودند. دو سه روزي آن­ها را به زندان برده بودند و با روستايي­ها هم دچار اختلاف شده بودند. پس از اين ماجراها به خاطر ارباب­ها و ناامني­هاي موجود ثبات نسبتاً خوبي ايجاد شده بود. وضع مردم كمي بهتر شده بود، ارباب هم كه نبود. چند دارقالي به آن‌جا آورده بودند و وضع مردم نسبت به سابق بهتر شده بود. البته دارقالي هم براي خود داستان­هايي داشت ... ... ... مي­گفتند كه واقعاً استثمار بود اما زماني كه بحث اين است كه شما به نان شب محتاج باشي يا اين كه بچه­ات را بگذاري به نظر مي‌آمد اين انتخاب درست­تري باشد. اين مسائل باعث شده بود كه ملت فكر مي­كردند همه­‌ي اموال آن‌ها به شاه تعلق دارد و اين بود كه اين­ گروه شاهي بودند.

مدتي من بررسي كردم و متوجه شدم كه نمي‌توان كاري انجام داد. مسأله‌ي ديگر اين بود كه خيلي سخت بود من يادم است هر حرفي زده مي‌شد با ژاندارم و كلانتري طرف نبوديم با خود روستايي‌ها طرف بوديم، تا اين كه به فكرمان رسيد براي انجام اقدامي از قرآن شروع كنيم. جلسه­ي قرآني تشكيل داديم. ابتدا با چهار يا پنج نفر و بعد بزرگ و بزرگ­تر شد و اين جلسه‌ها در همان روستا و اطراف آن تبديل به هسته­ي انقلاب شد و حركت پربركتي شد سپس همان منطقه را نيز متحول كرد. من يادم است كه روستاي ما پس از انقلاب در آذربايجان جزو روستاهاي اول مي­شد معمولاً چند سال يادم است كه اول شده بود. كارهاي قشنگي در آن‌جا صورت گرفت، جايي كه وضع فرهنگيِ خوبي نداشت را خيلي بالا آورد، جايي كه كسي در آن خيلي درس نمي­خواند كلي دانشجو پرورش داد. خيلي خوب بود جاي قشنگي بود.

پس از پيروزي انقلاب ما توسط جهاد يك كتاب­خانه درست كرديم، بعد بسيج آمد يعني بسيج را تشكيل داديم و براي اين منظور ساختمان ساختيم كه البته دولت هم در اين زمينه كمك­هايي مي­كرد ولي بيشتر با بودجه­ي اهالي مي­ساختيم. اين فعاليت­ها را انجام داديم و از نظر فرهنگي روي منطقه تأثير خيلي خوبي گذاشت. اين­ها هم تقزيباً كارهايي بود كه ما آن زمان انجام داديم. سپس زماني كه جلسات قرآن را شروع كردم خودم خيلي خوب بلد نبودم اين بود كه شروع به خواندن قرآن و تفسيرها كردم قبل از شروع كلاس ابتدا خودم را آماده مي‌كردم بعد در جلسه‌ها شركت مي‌كردم. به اين صورت يك مفسر قرآن شده بوديم و در آن­جا همه­كاره، ولي خدا خيلي عجيب كمك مي­كند، وقتي به عقب برمي‌گشتم و فكر مي‌كردم تعجب مي‌كردم كه من اين كارها را انجام دادم؟

 

1389/5/8 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content