XMod
 فروسرخ (زنگ تفريح شماره‌ي 240)
فروسرخ (زنگ تفريح شماره‌ي 240)زنگ تفريح فيزيك
طيف، فروسرخ

 

 

 

دوربين‌هاي ديدي در شب معدن، و تحقيقات در مورد عالم آيا وجه مشتركي دارند؟ طبيعتاً‌ در نگاه اول ربطي ندارند. ولي به‌شكلي همه‌ي اينها باهم در ارتباط هستند. ارتباط آن‌ها در گستره طول‌موج آنهاست. بين نور مرئي و ميكروموج اصطلاحاً ساندويچ شده‌اند. يعني در اين گستره قرار دارد. ما اين گستره را فروسرخ مي‌ناميم.

 

فروسرخ در كجاي عالم ديده مي‌شود؟

 

چشمان حساس به نور مرئي، قرمز زرد، سبز،  بنفش و همه‌ي حد فاصل بين اينها را مي‌بيند. بااين حال، نور مرئي، بخش كوچكي از نور در عالم است. امواج راديويي، پرتو ايكس و ميكروموج‌ها همگي جزو طيف نور هستند. طيف الكترومغناطيس كه در شكل مي‌بينيد،‌ بارها ديده‌ايد.

 

 

 نور فروسرخ را با IR نمايش مي‌دهيم. اين بدان معنا نيست كه نور فروسرخ ديده مي‌شود.

 
 
ديد در شب

اگر بخواهيد كسي را در محيط‌هاي تاريك پيدا كنيد، بايد از عينك ديد در شب استفاده كنيد. تصاوير سبز براي امور نظامي، طبيعت، شكارچيان، و حتي كساني كه سرگرمي‌هاي علمي دارند، و مي‌خواهند در تاريكي مطلق محيط را ببينند، كاربرد دارد.  سه ابزار متفاوت براي ديد در شب داريم كه طبيعتاً همگي به نور فروسرخ وابسته هستند.

 

تصويربرداري گرمايي

 

در تاريكي مطلق هستيد،‌به دوربين گرمايي نياز داريد. همه‌ي آدم‌ها، حيوانات، خانه‌ها و زمين و اجسام از خودشان تابش گرمايي گسيل مي‌كنند. آنانكه گرم‌تر هستند، در دستگاه الكترونيك روشن‌تراز اجسام سردتر هستند. تفاوت رنگي مثل تصاويري كه اينجا مي‌بينيد، سورتي، آبي، يا رنگ‌هاي ديگر هستند. ولي سبز بين همه‌ي اينها، بيشتر ديده مي‌شود، چون چشم انسان‌ها، بيش از هر چيز اين رنگ را تشخيص مي‌دهد.

نور فروسرخ دور، به نور نزديك ميكروموج برمي‌گردد.

 

 

 

 

تصويربرداري نور كم

 

 

تصويربرداري فروسرخ نزديك

 

اين روش به دو بخش نياز دارد؛ گسيل‌كننده‌ي فروسرخ، آشكارساز فروسرخ، گسيل‌كننده فروسرخ را فرستاده و آشكارساز آن را ضبط مي‌كند. چيزي شبيه فلش و دوربين عكاسي معمولي اتفاق مي‌افتد. وقتي عكس مي‌گيريد، فلش نور محيط را زياد مي‌كند، تا دوربين بتواند كانوني شده و با نور مناسب عكس بگيرد. دقيقا همين حالت در فروسرخ اتفاق مي‌افتد. منتهي بجاي نور مرئي، فروسرخ داريم. اين فناوري براي زماني‌كه مي‌خواهيد بدون نور انداختن روي سوژه محل را ببينيد (كاربردهاي پليسي و نظامي)، كاملاً كاربرد دارد.

 

اين نوع تصويربرداري نيازمند، مقداري نور محيط است. درواقع اين دوربين‌ها براي دريافت سيگنال‌هاي نوري، چيزي شبيه تقويت‌كننده‌هاي صوتي بكار مي‌روند. در صوت صدا را بالا مي‌برند، اينجا شدت نور بيشتر‌مي‌شود. دوربين‌ها فرابنفش، مرئي، و فروسرخ نزديك را گرفته، و از الكترونيك براي تقويت سيگنال‌ها استفاده مي‌‌كنند،  و تصوير توليد مي‌كنند. دوربين‌هاي نوركم تصاويري با جزييات كامل از هر سه گستره توليد مي‌كنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زير زمين: آشكارسازي مين

 

طبق تخمين‌هاي سازمان ملل، در حال حاضر حدود 100 ميليون مين در سراسر جهان در حدود 80 كشور وجود دارد. بسياري از اين كشورها اطلاعات دقيقي از اين مين‌ها ندارند. چون مين‌ها طوري طراحي شده‌اند كه با وزن در حال گذري مشخصي منفجر مي‌شوند، و در نتيجه هنوز بسياري شناسايي نشده‌اند.

بيشتر آشكارسازهاي مين، از جمله سنسور‌هاي مختلف كه شرايط ميداني را ثبت مي‌كنند، و دنبال موارد غيرطبيعي مي‌گردند. تصويربرداري گرمايي اغلب استفاده مي‌شود، زيرا ابزارهاي قابل انفجار باهم تفاوت‌هايي دارند و خاك را جذب گرما آزاد مي‌كنند. اين عامل الگويي براي تغييرات گرمايي سطح يك مين را سبب مي‌شود كه اين اختلاف بيش از خاك عادي است.

 

 

شايد تصور كنيد، نوع خاك، محتويات خاك، و مقدار نور خورشيد كه به خاك مي‌رسد، مي‌تواند اين آشكارسازي فروسرخ را تحت تأثير خود قرار دهد. بنابراين دانشمندان آزمايش‌هايي انجام مي‌دهند، اثرات اين تغييرات را آزمايش و آشكارسازي كنند. تصويري كه مي‌بينيد، نشان مي‌دهد باريكه‌ي فروسرخ مي‌تواند به آساني آنجه زير خام مدفون شده، را تا عمق 2 سانتي‌متري شناسايي كند.

 

علائم گرمايي دو مين 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ديگر سنسورها كه ممكن است با نگاشت فروسرخ در آشكارسازهاي فلزي (نمونه‌هاي جديد مين‌ها غيرفلزي هستند)، سيستم راداري، ابزارهاي تغيير ميدان مغناطيسي محيطي استفاده شوند. دانشمندان بيشتر و بيشتر روي اين سنسورها كار مي‌كنند تا ايمن‌تر و دقيق‌تر باشند.

 

 

غبار و گاز: تصويربرداري از عالم

 

از زماني كه تلسكوپ‌ها با اپتيك‌هاي دوچشمي به مدارگرد‌هاي ماهواره‌اي رسيدند، درك ما هم از عالم بسيار گسترش يافته‌ است. علت آنهم فواصل و بخش‌هاي ديگر طيف الكترومغناطيس از اجرام و ذرات پخش‌شده در عالم و پيشرفت فناوري است.

دو تصوير زير از يك جسم، ابر گازي و غبار فضايي بنام سحابي (ابر) هستند. تصوير سمت چپ در نور مرئي است و سمت راست، فروسرخ نزديك (كمي شدت نور آن در بازسازي تصوير دست‌كاري مي‌شود).

 

 

تصوير نور مرئي اطلاعات زيادي از سحابي به ما مي‌دهد، ولي گوشه سمت راست فروسرخ، تعدادي ستاره هستند كه در نور مرئي ديده نمي‌شوند. علت آن غبار ميان ستاره‌اي ست كه در نور مرئي مانع رسيدن نورشان به ما مي‌شود، ولي در فروسرخ نزديك موج دريافتي اين ستاره‌ها را نمايان مي‌كند. تصاوير فروسرخ جزيياتي را درباره‌ي اجرام فضايي در اختيار ما قرار مي‌دهد. علت آنهم غبار و گازي ست كه در نور مرئي مانع از ديدن آن‌ها مي‌شود و در سرتاسر فضا پخش شده است و جاهايي چگالي آن بسيار كم است كه اصطلاحاً به فضاي خالي ناميده مي‌شود.

 

 

 دو كوتوله كانديداي قهوه‌اي.

 

 

بعلاوه، براي شناخت بيشتر اجرامي تاكنون مي‌شناختيم، وقتي از نور مرئي استفاده مي‌كنيم متوجه مي‌شويم، بسياري از اجرام نامرئي هستند، و يا در اين حيطه هم تابش دارند. مثلاً كوتوله‌هاي قهوه‌اي اجرامي كه فعلاً تخيلي هستند،‌بايد بين ستاره‌هاي معمولي و غول‌هاي گازي شبيه مشتري باشند. اين اجرام در نور مرئي تابش ندارند ولي فروسرخ گسيل مي‌كنند كه باعث آشكارسازي‌شان مي‌شود.


 

 

1391/2/17 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 فروسرخ (زنگ تفريح شماره‌ي 240)
فروسرخ (زنگ تفريح شماره‌ي 240)زنگ تفريح فيزيك
طيف، فروسرخ

 

 

 

دوربين‌هاي ديدي در شب معدن، و تحقيقات در مورد عالم آيا وجه مشتركي دارند؟ طبيعتاً‌ در نگاه اول ربطي ندارند. ولي به‌شكلي همه‌ي اينها باهم در ارتباط هستند. ارتباط آن‌ها در گستره طول‌موج آنهاست. بين نور مرئي و ميكروموج اصطلاحاً ساندويچ شده‌اند. يعني در اين گستره قرار دارد. ما اين گستره را فروسرخ مي‌ناميم.

 

فروسرخ در كجاي عالم ديده مي‌شود؟

 

چشمان حساس به نور مرئي، قرمز زرد، سبز،  بنفش و همه‌ي حد فاصل بين اينها را مي‌بيند. بااين حال، نور مرئي، بخش كوچكي از نور در عالم است. امواج راديويي، پرتو ايكس و ميكروموج‌ها همگي جزو طيف نور هستند. طيف الكترومغناطيس كه در شكل مي‌بينيد،‌ بارها ديده‌ايد.

 

 

 نور فروسرخ را با IR نمايش مي‌دهيم. اين بدان معنا نيست كه نور فروسرخ ديده مي‌شود.

 
 
ديد در شب

اگر بخواهيد كسي را در محيط‌هاي تاريك پيدا كنيد، بايد از عينك ديد در شب استفاده كنيد. تصاوير سبز براي امور نظامي، طبيعت، شكارچيان، و حتي كساني كه سرگرمي‌هاي علمي دارند، و مي‌خواهند در تاريكي مطلق محيط را ببينند، كاربرد دارد.  سه ابزار متفاوت براي ديد در شب داريم كه طبيعتاً همگي به نور فروسرخ وابسته هستند.

 

تصويربرداري گرمايي

 

در تاريكي مطلق هستيد،‌به دوربين گرمايي نياز داريد. همه‌ي آدم‌ها، حيوانات، خانه‌ها و زمين و اجسام از خودشان تابش گرمايي گسيل مي‌كنند. آنانكه گرم‌تر هستند، در دستگاه الكترونيك روشن‌تراز اجسام سردتر هستند. تفاوت رنگي مثل تصاويري كه اينجا مي‌بينيد، سورتي، آبي، يا رنگ‌هاي ديگر هستند. ولي سبز بين همه‌ي اينها، بيشتر ديده مي‌شود، چون چشم انسان‌ها، بيش از هر چيز اين رنگ را تشخيص مي‌دهد.

نور فروسرخ دور، به نور نزديك ميكروموج برمي‌گردد.

 

 

 

 

تصويربرداري نور كم

 

 

تصويربرداري فروسرخ نزديك

 

اين روش به دو بخش نياز دارد؛ گسيل‌كننده‌ي فروسرخ، آشكارساز فروسرخ، گسيل‌كننده فروسرخ را فرستاده و آشكارساز آن را ضبط مي‌كند. چيزي شبيه فلش و دوربين عكاسي معمولي اتفاق مي‌افتد. وقتي عكس مي‌گيريد، فلش نور محيط را زياد مي‌كند، تا دوربين بتواند كانوني شده و با نور مناسب عكس بگيرد. دقيقا همين حالت در فروسرخ اتفاق مي‌افتد. منتهي بجاي نور مرئي، فروسرخ داريم. اين فناوري براي زماني‌كه مي‌خواهيد بدون نور انداختن روي سوژه محل را ببينيد (كاربردهاي پليسي و نظامي)، كاملاً كاربرد دارد.

 

اين نوع تصويربرداري نيازمند، مقداري نور محيط است. درواقع اين دوربين‌ها براي دريافت سيگنال‌هاي نوري، چيزي شبيه تقويت‌كننده‌هاي صوتي بكار مي‌روند. در صوت صدا را بالا مي‌برند، اينجا شدت نور بيشتر‌مي‌شود. دوربين‌ها فرابنفش، مرئي، و فروسرخ نزديك را گرفته، و از الكترونيك براي تقويت سيگنال‌ها استفاده مي‌‌كنند،  و تصوير توليد مي‌كنند. دوربين‌هاي نوركم تصاويري با جزييات كامل از هر سه گستره توليد مي‌كنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زير زمين: آشكارسازي مين

 

طبق تخمين‌هاي سازمان ملل، در حال حاضر حدود 100 ميليون مين در سراسر جهان در حدود 80 كشور وجود دارد. بسياري از اين كشورها اطلاعات دقيقي از اين مين‌ها ندارند. چون مين‌ها طوري طراحي شده‌اند كه با وزن در حال گذري مشخصي منفجر مي‌شوند، و در نتيجه هنوز بسياري شناسايي نشده‌اند.

بيشتر آشكارسازهاي مين، از جمله سنسور‌هاي مختلف كه شرايط ميداني را ثبت مي‌كنند، و دنبال موارد غيرطبيعي مي‌گردند. تصويربرداري گرمايي اغلب استفاده مي‌شود، زيرا ابزارهاي قابل انفجار باهم تفاوت‌هايي دارند و خاك را جذب گرما آزاد مي‌كنند. اين عامل الگويي براي تغييرات گرمايي سطح يك مين را سبب مي‌شود كه اين اختلاف بيش از خاك عادي است.

 

 

شايد تصور كنيد، نوع خاك، محتويات خاك، و مقدار نور خورشيد كه به خاك مي‌رسد، مي‌تواند اين آشكارسازي فروسرخ را تحت تأثير خود قرار دهد. بنابراين دانشمندان آزمايش‌هايي انجام مي‌دهند، اثرات اين تغييرات را آزمايش و آشكارسازي كنند. تصويري كه مي‌بينيد، نشان مي‌دهد باريكه‌ي فروسرخ مي‌تواند به آساني آنجه زير خام مدفون شده، را تا عمق 2 سانتي‌متري شناسايي كند.

 

علائم گرمايي دو مين 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ديگر سنسورها كه ممكن است با نگاشت فروسرخ در آشكارسازهاي فلزي (نمونه‌هاي جديد مين‌ها غيرفلزي هستند)، سيستم راداري، ابزارهاي تغيير ميدان مغناطيسي محيطي استفاده شوند. دانشمندان بيشتر و بيشتر روي اين سنسورها كار مي‌كنند تا ايمن‌تر و دقيق‌تر باشند.

 

 

غبار و گاز: تصويربرداري از عالم

 

از زماني كه تلسكوپ‌ها با اپتيك‌هاي دوچشمي به مدارگرد‌هاي ماهواره‌اي رسيدند، درك ما هم از عالم بسيار گسترش يافته‌ است. علت آنهم فواصل و بخش‌هاي ديگر طيف الكترومغناطيس از اجرام و ذرات پخش‌شده در عالم و پيشرفت فناوري است.

دو تصوير زير از يك جسم، ابر گازي و غبار فضايي بنام سحابي (ابر) هستند. تصوير سمت چپ در نور مرئي است و سمت راست، فروسرخ نزديك (كمي شدت نور آن در بازسازي تصوير دست‌كاري مي‌شود).

 

 

تصوير نور مرئي اطلاعات زيادي از سحابي به ما مي‌دهد، ولي گوشه سمت راست فروسرخ، تعدادي ستاره هستند كه در نور مرئي ديده نمي‌شوند. علت آن غبار ميان ستاره‌اي ست كه در نور مرئي مانع رسيدن نورشان به ما مي‌شود، ولي در فروسرخ نزديك موج دريافتي اين ستاره‌ها را نمايان مي‌كند. تصاوير فروسرخ جزيياتي را درباره‌ي اجرام فضايي در اختيار ما قرار مي‌دهد. علت آنهم غبار و گازي ست كه در نور مرئي مانع از ديدن آن‌ها مي‌شود و در سرتاسر فضا پخش شده است و جاهايي چگالي آن بسيار كم است كه اصطلاحاً به فضاي خالي ناميده مي‌شود.

 

 

 دو كوتوله كانديداي قهوه‌اي.

 

 

بعلاوه، براي شناخت بيشتر اجرامي تاكنون مي‌شناختيم، وقتي از نور مرئي استفاده مي‌كنيم متوجه مي‌شويم، بسياري از اجرام نامرئي هستند، و يا در اين حيطه هم تابش دارند. مثلاً كوتوله‌هاي قهوه‌اي اجرامي كه فعلاً تخيلي هستند،‌بايد بين ستاره‌هاي معمولي و غول‌هاي گازي شبيه مشتري باشند. اين اجرام در نور مرئي تابش ندارند ولي فروسرخ گسيل مي‌كنند كه باعث آشكارسازي‌شان مي‌شود.


 

 

1391/2/17 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content