XMod
 شکل یک مدل آزمایشی است، مواظب باشید شما را فریب ندهد!
شکل یک مدل آزمایشی است، مواظب باشید شما را فریب ندهد!
با این مثال روشن می‌شود که: چرا شکل تنها یک مدل آزمایشی است و برای این که از نتیجه محاسبه و استدلال خود مطمئن شویم، باید از خود بپرسیم: آیا در واقع چنین شکلی وجود دارد؟

 

هر کسی که فعالیت می‌کند، اعم از اینکه فعالیتی علمی داشته باشد یا اجتماعی، همیشه با مساله‌هایی روبه رو می‌شود که، برای ادامه کار خود، ناچار است آن‌ها را حل کند. همه‌ی ما باید این توانایی را داشته باشیم که از موقعیت‌ها و پیش آمدهای تازه نهراسیم و بتوانیم راه خروج ار بن بست‌ها را بیابیم. برای این منظور، باید قبل از هر چیز، موقعیت مساله‌ی خود را مورد بررسی انتقادی قرار دهیم و با تجزیه و تحلیل دقیق آن‌ها، داده‌ها و خواست‌ها ی مساله را به خوبی بشناسیم، یعنی برای خود روشن کنیم که به چه هدف یا هدف‌هایی می‌خواهیم برسیم و برای رسیدن به آن‌ها چه امکان‌هایی در اختیار داریم!

 

عادت کرده‌ایم برای حل مساله‌ی هندسی، از شکل استفاده کنیم. شکلی تقریبی و نه کاملا دقیق رسم می‌کنیم و روی آن، به جست و جوی هدف خود می رویم. و این، کار نادرستی نیست، هر وقت بتوانیم، برای مشکل خود و برای حل مساله‌ی خود، مدلی بسازیم، آزمایش روی آن، کار  ما را ساده‌تر و ملموس‌تر می‌کند و در نتیجه رابطه‌ی بین هدف و امکان‌های موجود را بهتر و شفاف‌تر درک می‌کنیم. ذهن آدمی، بدون مدل‌سازی حتی نمی‌تواند کار استدلال را آغاز کند و در هندسه، بهترین مدل و بهترین دستگره‌ی مادی برای استدلال ذهنی، شکل است.

 

 

ولی توجه کنید که، کار روی مدل، نوعی آزمایش است و آزمایش نمی‌تواند جانشین استدلال ریاضی شود. ممکن است آزمایش روی یک مدل موفقیت‌آمیز باشد، ولی روی مدل دیگر، ما را به بن بست بکشاند. یکی از علت‌های این وضع آن است که مدل، تنها بخشی از حقیقت موضوع مورد نظر ما را منعکس می‌کند نه تمامی آن را، مدل کاریکاتوری از حقیقت است و ممکن است بسیاری از جنبه‌های حقیقت را پنهان کرده باشد.

 

مدل مساله های هندسی، یعنی شکل هم، از این خصلت دور نیست. این‌جا یعنی در شکل‌های هندسی، عدم دقت در رسم و عدم توجه به ماهیت وجودی شکل ممکن است آن را  از حقیقت دور کند. به این ترتیب، وقتی برای حل مساله هندسی، می‌خواهیم شکلی را رسم کنیم، علاوه بر توانایی در تجسم شکل و به خصوص شکل‌های فضایی، باید همواره خود را برابر دو پوشش قرار دهیم:

 

 آیا چنین شکلی می‌تواند وجود داشته باشد؟


 آیا شکلی که رسم کرده‌ایم، دست کم تا حد معقول، دقیق است؟

 

این دو پرسش، چندان مستقل از هم نیستند و شاید در تحلیل آخر، بتوان آن‌ها را یکی دانست. تلاش می‌کنید، شکلی را با توجه به داده‌های مساله تا حد امکان دقیق، رسم کنید، ولی موفق نمی شوید. به طور طبیعی از خودتان می پرسید: شاید اصلا چنین شکلی، با این شرط‌ها وجود نداشته باشد؟ به طور کلی، عدم وجود شکل رسم آن را منتفی می‌کند و برعکس، رسم دقیق شکل وجود یا عدم وجود آن را روشن می‌سازد.


باوجود این، منطقی‌تر این است که، دو پرسش را از هم جدا کنیم و به هر کدام از آن‌ها، به طور جداگانه پاسخ دهیم. پاسخ پرسش اول با تجزیه و تحلیل منطقی داده‌ها و پاسخ پرسش دوم با دقت در استفاده از ابزار رسم به دست می‌آید.


عدم توجه به این پرسش‌ها و تنها آزمایش روی مدل ناقص خود، ممکن است ما را به نتیجه‌ای به کلی دور از واقع برساند. با مثال زیر، مطلب روشن‌تر می‌شود.

 

مثال:
مساحت ذوزنقه‌ای را پیدا کنید که بر دایره‌ای به شعاع برابر با R محیط شده است، به شرطی که بدانیم، یکی از زاویه‌های مجاور به قاعده برابر 60 درجه است، در ضمن، قطری از ذوزنقه که از راس این زاویه می‌گذرد، زاویه را نصف می‌کند و بر یکی از ساق‌های ذوزنقه عمود است.

 

حل:
 مدل خود را می‌سازیم. شکل 1. معرف مدل ماست،

در آن فرض کرده‌ایم:

 

شکل 1

 

در ضمن|CE|=2R   است.

زیرا در هر ذوزنقه‌ای که بر دایره‌ای محیط باشد، طول ارتفاع برابر است با قطر این دایره.

در مثلث قائم‌الزاویه‌ی ABC ، ضلع BC روبه‌رو به زاویه‌ی 30 درجه است یعنی: |BC|=|AB|/2 . بنابراین در همین مثلث می‌توان نوشت:

 

 

 

 

 

( |AC|=4R ، زیرا در مثلث قائم‌الزاویه‌ی AEC= 2R |CE| روبه‌رو به زاویه ی 30 درجه است و بنابراین برابر 1/2 |AC|  است).

مثلث ACD  متساوی‌الساقین است، زیرا:

 


پس |AB|=|BC|. اگر ارتفاع DF از ذوزنقه را در نظر بگیریم، در مثلث AFD داریم:

 

 


با در دست داشتن طول‌های دو قاعده و طول ارتفاع ذوزنقه، مساحت آن به‌دست می‌آید:

 

 

 

 

به ظاهر حل مسئله تمام شد، مساحت ذوزنقه به دست آمد. مساله‌ی ساده ای بود. در ضمن وقتی مساله را حل می‌کردیم از همه‌ی داده‌ها استفاده کردیم: محیطی بودن ذوزنقه (آن‌جا که ارتفاع ذوزنقه برابر 2R گرفتیم). A = 600 و [AC]⊥[BC]، در ضمن قطر AC را نیمساز زاویه‌ی A به حساب آوردیم. مشکل خاصی وجود دارد، مساله حل شد.


ولی اگر اندکی دقت کنیم، معلوم می‌شود، مساحت شکلی را پیدا کرده‌ایم که در واقع وجود ندارد. چون چهار ضلعی محیطی است، باید داشته باشیم:
 

|AD|+|BC|=|AB|+|CD|

 

و چون |AD|=|CD|، پس |BC|=|AB|، یعنی باید در مثلث قائم‌الزاویه ی ABC، طول وتر با طول یکی از ضلع‌های مجاور به زاویه‌ی قائمه برابر باشد که ممکن نیست

.

با این مثال روشن می‌شود که: چرا شکل تنها یک مدل آزمایشی است و برای این که از نتیجه محاسبه و استدلال خود مطمئن شویم، باید از خود بپرسیم:

 

 آیا در واقع چنین شکلی وجود دارد؟

 

و ما دیدیم که در این مثال، با ذوزنقه ای سروکار داشتیم که، در واقع امر، وجود خارجی ندارد.

مثال‌های زیادی از این قبیل، وجود دارد که آن‌ها به عهده‌ی خواننده‌ی علاقه مند می‌گذاریم.



 

 

غلامرضا پورقلی

دانشجوی دکتری ریاضی
دانشگاه تهران

 

1391/6/26 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1391/7/20
مـتـن : سلام، نکته ی جالب و مفیدی بود. ممنون از آقای پورقلی

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1391/7/8
مـتـن : خيلي بد
پاسـخ : سلام دوست عزیز،
از اینکه نظر خودت رو بدون رودربایستی به ما اطلاع دادی ممنونم.
لطفا مواردی که از نظر شما موجب بد بودن مطلب شده‌اند را به ما بگو تا در آینده بتوانیم مطلب‌های بهتری را منتشر کنید.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 شکل یک مدل آزمایشی است، مواظب باشید شما را فریب ندهد!
شکل یک مدل آزمایشی است، مواظب باشید شما را فریب ندهد!
با این مثال روشن می‌شود که: چرا شکل تنها یک مدل آزمایشی است و برای این که از نتیجه محاسبه و استدلال خود مطمئن شویم، باید از خود بپرسیم: آیا در واقع چنین شکلی وجود دارد؟

 

هر کسی که فعالیت می‌کند، اعم از اینکه فعالیتی علمی داشته باشد یا اجتماعی، همیشه با مساله‌هایی روبه رو می‌شود که، برای ادامه کار خود، ناچار است آن‌ها را حل کند. همه‌ی ما باید این توانایی را داشته باشیم که از موقعیت‌ها و پیش آمدهای تازه نهراسیم و بتوانیم راه خروج ار بن بست‌ها را بیابیم. برای این منظور، باید قبل از هر چیز، موقعیت مساله‌ی خود را مورد بررسی انتقادی قرار دهیم و با تجزیه و تحلیل دقیق آن‌ها، داده‌ها و خواست‌ها ی مساله را به خوبی بشناسیم، یعنی برای خود روشن کنیم که به چه هدف یا هدف‌هایی می‌خواهیم برسیم و برای رسیدن به آن‌ها چه امکان‌هایی در اختیار داریم!

 

عادت کرده‌ایم برای حل مساله‌ی هندسی، از شکل استفاده کنیم. شکلی تقریبی و نه کاملا دقیق رسم می‌کنیم و روی آن، به جست و جوی هدف خود می رویم. و این، کار نادرستی نیست، هر وقت بتوانیم، برای مشکل خود و برای حل مساله‌ی خود، مدلی بسازیم، آزمایش روی آن، کار  ما را ساده‌تر و ملموس‌تر می‌کند و در نتیجه رابطه‌ی بین هدف و امکان‌های موجود را بهتر و شفاف‌تر درک می‌کنیم. ذهن آدمی، بدون مدل‌سازی حتی نمی‌تواند کار استدلال را آغاز کند و در هندسه، بهترین مدل و بهترین دستگره‌ی مادی برای استدلال ذهنی، شکل است.

 

 

ولی توجه کنید که، کار روی مدل، نوعی آزمایش است و آزمایش نمی‌تواند جانشین استدلال ریاضی شود. ممکن است آزمایش روی یک مدل موفقیت‌آمیز باشد، ولی روی مدل دیگر، ما را به بن بست بکشاند. یکی از علت‌های این وضع آن است که مدل، تنها بخشی از حقیقت موضوع مورد نظر ما را منعکس می‌کند نه تمامی آن را، مدل کاریکاتوری از حقیقت است و ممکن است بسیاری از جنبه‌های حقیقت را پنهان کرده باشد.

 

مدل مساله های هندسی، یعنی شکل هم، از این خصلت دور نیست. این‌جا یعنی در شکل‌های هندسی، عدم دقت در رسم و عدم توجه به ماهیت وجودی شکل ممکن است آن را  از حقیقت دور کند. به این ترتیب، وقتی برای حل مساله هندسی، می‌خواهیم شکلی را رسم کنیم، علاوه بر توانایی در تجسم شکل و به خصوص شکل‌های فضایی، باید همواره خود را برابر دو پوشش قرار دهیم:

 

 آیا چنین شکلی می‌تواند وجود داشته باشد؟


 آیا شکلی که رسم کرده‌ایم، دست کم تا حد معقول، دقیق است؟

 

این دو پرسش، چندان مستقل از هم نیستند و شاید در تحلیل آخر، بتوان آن‌ها را یکی دانست. تلاش می‌کنید، شکلی را با توجه به داده‌های مساله تا حد امکان دقیق، رسم کنید، ولی موفق نمی شوید. به طور طبیعی از خودتان می پرسید: شاید اصلا چنین شکلی، با این شرط‌ها وجود نداشته باشد؟ به طور کلی، عدم وجود شکل رسم آن را منتفی می‌کند و برعکس، رسم دقیق شکل وجود یا عدم وجود آن را روشن می‌سازد.


باوجود این، منطقی‌تر این است که، دو پرسش را از هم جدا کنیم و به هر کدام از آن‌ها، به طور جداگانه پاسخ دهیم. پاسخ پرسش اول با تجزیه و تحلیل منطقی داده‌ها و پاسخ پرسش دوم با دقت در استفاده از ابزار رسم به دست می‌آید.


عدم توجه به این پرسش‌ها و تنها آزمایش روی مدل ناقص خود، ممکن است ما را به نتیجه‌ای به کلی دور از واقع برساند. با مثال زیر، مطلب روشن‌تر می‌شود.

 

مثال:
مساحت ذوزنقه‌ای را پیدا کنید که بر دایره‌ای به شعاع برابر با R محیط شده است، به شرطی که بدانیم، یکی از زاویه‌های مجاور به قاعده برابر 60 درجه است، در ضمن، قطری از ذوزنقه که از راس این زاویه می‌گذرد، زاویه را نصف می‌کند و بر یکی از ساق‌های ذوزنقه عمود است.

 

حل:
 مدل خود را می‌سازیم. شکل 1. معرف مدل ماست،

در آن فرض کرده‌ایم:

 

شکل 1

 

در ضمن|CE|=2R   است.

زیرا در هر ذوزنقه‌ای که بر دایره‌ای محیط باشد، طول ارتفاع برابر است با قطر این دایره.

در مثلث قائم‌الزاویه‌ی ABC ، ضلع BC روبه‌رو به زاویه‌ی 30 درجه است یعنی: |BC|=|AB|/2 . بنابراین در همین مثلث می‌توان نوشت:

 

 

 

 

 

( |AC|=4R ، زیرا در مثلث قائم‌الزاویه‌ی AEC= 2R |CE| روبه‌رو به زاویه ی 30 درجه است و بنابراین برابر 1/2 |AC|  است).

مثلث ACD  متساوی‌الساقین است، زیرا:

 


پس |AB|=|BC|. اگر ارتفاع DF از ذوزنقه را در نظر بگیریم، در مثلث AFD داریم:

 

 


با در دست داشتن طول‌های دو قاعده و طول ارتفاع ذوزنقه، مساحت آن به‌دست می‌آید:

 

 

 

 

به ظاهر حل مسئله تمام شد، مساحت ذوزنقه به دست آمد. مساله‌ی ساده ای بود. در ضمن وقتی مساله را حل می‌کردیم از همه‌ی داده‌ها استفاده کردیم: محیطی بودن ذوزنقه (آن‌جا که ارتفاع ذوزنقه برابر 2R گرفتیم). A = 600 و [AC]⊥[BC]، در ضمن قطر AC را نیمساز زاویه‌ی A به حساب آوردیم. مشکل خاصی وجود دارد، مساله حل شد.


ولی اگر اندکی دقت کنیم، معلوم می‌شود، مساحت شکلی را پیدا کرده‌ایم که در واقع وجود ندارد. چون چهار ضلعی محیطی است، باید داشته باشیم:
 

|AD|+|BC|=|AB|+|CD|

 

و چون |AD|=|CD|، پس |BC|=|AB|، یعنی باید در مثلث قائم‌الزاویه ی ABC، طول وتر با طول یکی از ضلع‌های مجاور به زاویه‌ی قائمه برابر باشد که ممکن نیست

.

با این مثال روشن می‌شود که: چرا شکل تنها یک مدل آزمایشی است و برای این که از نتیجه محاسبه و استدلال خود مطمئن شویم، باید از خود بپرسیم:

 

 آیا در واقع چنین شکلی وجود دارد؟

 

و ما دیدیم که در این مثال، با ذوزنقه ای سروکار داشتیم که، در واقع امر، وجود خارجی ندارد.

مثال‌های زیادی از این قبیل، وجود دارد که آن‌ها به عهده‌ی خواننده‌ی علاقه مند می‌گذاریم.



 

 

غلامرضا پورقلی

دانشجوی دکتری ریاضی
دانشگاه تهران

 

1391/6/26 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1391/7/20
مـتـن : سلام، نکته ی جالب و مفیدی بود. ممنون از آقای پورقلی

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1391/7/8
مـتـن : خيلي بد
پاسـخ : سلام دوست عزیز،
از اینکه نظر خودت رو بدون رودربایستی به ما اطلاع دادی ممنونم.
لطفا مواردی که از نظر شما موجب بد بودن مطلب شده‌اند را به ما بگو تا در آینده بتوانیم مطلب‌های بهتری را منتشر کنید.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content