XMod
 ادامه تحصیل - قسمت دوم
ادامه تحصیل - قسمت دوم
سخنی با آموزگاران عزیز

 

علاقه به هنر و توجه به زیبایی‌های طبیعت و زندگی، یکی از ابعاد شخصیت انسانی را تشکیل می‌دهد و، این علاقه را باید از همان سال‌های نخست تحصیل شکل داد و تقویت کرد.

 

 

 

مبارزه‌ی با زیبایی و کشاندن کودکان و جوانان به سمت پدیده‌های اندوه‌بار و تلاش برای دورنگه‌داشتن آن‌ها، از زیبائی‌های درون و بیرون خود، به معنای ستیز با طبیعت انسانی آن‌هاست و در بهترین صورت خود، موجب یاس و سرخوردگی و یا عصیان و بی‌بندوباری می‌شود.

 

دروس‌ ریاضی، می‌تواند نقش عمده‌ای در شکوفایی زیبایی‌شناسی داشته باشد و معلم باتجربه می‌تواند از هر فرصتی برای تقویت درک هنری دانش‌آموزان استفاده کند و ظرافت بیشتری به روحیه‌ی زیبایی شناسی آن‌ها بدهد. کودکان و جوانان، هرچیز زیبا و جالب را دوست دارند و، در ریاضیات، موضوعات جالب و زیبا، فراوان است.

 

 

ریاضیات دانشی است منطقی، دقیق و قانع کننده و همه‌ی بخش‌های آن مثل حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته‌اند. سرچشمه‌ی تاثیر احساسی و هنری ریاضیات را باید در قطعی بودن نتیجه‌گیری‌ها و عام بودن کاربردهای آن و همچنین، در کامل بودن زبان ریاضیات، شاعرانه بودن تاریخ آن و در مساله‌های معماگونه و سرگرم‌کننده جستجو کرد.

 

 
احساس دانش‌آموز تا حدی زیادی به کار حافظه‌ی او مربوط می‌شود. اگر تدریس معلم طوری باشد که دانش‌آموز نسبت به دروس‌ ریاضی بی‌تفاوت نباشد و اگر موضوع درس علاقه‌ی او را جلب کند، آن وقت می‌تواند هر چه را که لازم باشد به موقع و بدون صرف نیروی زیادی به یاد آورد. حافظه‌ی انسان، چیزی را که با احساس و تمایل او تطبیق نکند، خیلی زود از دست می‌دهد. تنها در موردی خاطره‌ای عمیق باقی می‌ماند که عقل و احساس، هر دو بر آن صحه گذاشته باشند. وقتی که دانش‌آموز بتواند رابطه‌ای پرهیجان با موضوع کار خود برقرار کند خصلتی فعال پیدا می‌کند. در نتیجه هرچه از کار خود بیشتر لذت ببرد و هرچه احساس و علاقه‌ی بیشتری پیدا کند، نیروی بیشتری برای ادامه‌ی کار به دست می‌آورد.

 

 

 

ولی باید اعتراف کرد که همه‌ی مربیان به درستی نمی‌دانند که چگونه باید سطح احساس مثبت دانش‌آموز و میزان علاقه‌ی او به کار را بالا برند. برخی گمان می‌کنند که برای جلب توجه دانش‌آموز به خاطر کششی که هر جوانی به طرف شعر یا طنز دارد، باید کار خود را با قطعه شعری دلچسب و زیبا و یا چند نکته‌ی طنزآمیز آغاز کند، یعنی به صورتی مصنوعی، عنصر احساسی اضافه‌ای را، که هیچ ارتباطی به زمینه‌ی درس او ندارد، به خدمت بگیرد. ولی او، در واقع، با این روش ارزش معنوی درس خود را پایین ‌آورده و درنتیجه، نخواهد توانست به هدف خود برسد. زیرا به جای این که علاقه‌ی دانش‌آموز را به طرف موضوع درس خود بکشاند، از آن دور می‌کند و به محض این که درس اصلی خود را آغاز کند، دانش‌آموزان او، ولو به طور موقت، دچار کسالت و بی‌میلی می‌شوند. البته، نه تنها مانعی ندارد، بلکه خیلی خوب است که، ضمن درس و متناسب با موضوع آن، شعر مناسبی خوانده شود و یا، با استفاده از تجربه‌ی سال‌های گذشته، نمونه‌هایی از اشتباه دانش‌آموزان در قالب طنزآلود، به آن‌ها یادآوری شود و یا با استناد به تاریخ، پیش‌آمد‌های جالب (و البته مربوط به موضوع درس) پیش کشیده شود، ولی همه‌ی این‌ها، باید به‌نحوی به خود مطلب ریاضی مورد بحث، ارتباط داشته باشد و موجب بالا رفتن آگاهی دانش‌آموزان و توجه بیشتر آن‌ها، نسبت به آن مطلب باشد.

 

 

تاثیر احساسی بر دانش‌آموزان، تا حد زیادی، به نحوه‌ی تدریس معلم بستگی دارد. معلم باید در کار خود توانا و بر مضمون درس و همه‌ی جوانب آن مسلط باشد و بتواند درس خود را با دقت و روشنی کامل شرح دهد. همچنین با طرح پرسش‌ها و مسایل به موقع، دانش‌آموزان را به فکر واداشته، مسیرهای درست را از مسیرهای نادرست احتمالی جدا کند. کوتاه‌ترین و منطقی‌ترین (زیباترین) راه را نشان دهد و سرانجام، فایده‌ی درس و کاربردهای آن را به صورتی عینی و قابل لمس مشخص کند.

 

بسیار پیش می‌آید که با ریاضیات همچون دانشی بی‌نام و نشان برخورد می‌شود. دانش‌آموزان پشت سر هم قضایا، روابط و قوانین را یاد می‌گیرند، بدون اینکه درباره‌ی پدیدآورنده‌ی آن‌ها حتی یک کلمه گفته شود. معلم ریاضی باید دایما درباره‌ی زندگی و فعالیت ریاضی‌دانان مشهور صحبت کند. یادآوری فراز و نشیب‌های زندگی و کار ریاضی‌دانان و شیوه‌های زیبایی که در کار خود داشته‌اند، یکی از بهترین ابزارهای تربیتی به شمار می‌رود.


ادبیات ریاضی می‌تواند در این زمینه‌ها، یاری زیادی به معلم برساند. درست است که هنوز در زبان فارسی نمی توان به زندگی‌نامه‌ی همه‌ی ریاضی‌دانان دسترسی داشت، ولی در همین حد موجود، باید دانش‌آموزان را با مقاله‌ها و کتاب‌های خواندنی آشنا کرد. در  بخش‌هایی از همین سایت رشد (شبکه ی ملی مدارس)، تعدادی از ریاضی‌دانان ایران و جهان معرفی شده‌اند و با مراجعه به آن‌ها می توان آگاهی‌های بسیاری برای کار تدریس ریاضیات به دست آورد. کتاب‌هایی از نوع زندگی نامه‌ی اواریست گالوا، من ریاضیدانم و آفرینندگان ریاضیات عالی ، علاوه بر آن که دانش آموزان را با شیوه‌ی کار دانشمندان آشنا می‌کند، راه درست زیستن و انسان بودن را هم به آن‌ها می‌آموزد (یکی از اهداف مطالعه‌ی ریاضیات واداشتن افراد به تفکر و قبل از آن آشنا کردن و آموختن درست اندیشیدن به افراد است).


واداشتن دانش‌آموزان به مطالعه‌ی کتاب‌ها و مقاله‌هایی که به فلسفه‌ی ریاضیات و یا سرگرمی‌های ریاضیات پرداخته‌اند، می‌تواند برای بالابردن اندیشه‌ی ریاضی و هم حس زیبایی‌شناسی آن‌ها بسیار مفید باشد. در این‌جا نام برخی از کتاب‌ها را که در زبان فارسی وجود دارند و یا با وجود اندک بودن آن‌ها، می‌توانند دانش‌آموزان را در سطوح مختلف تحصیلی یاری رسانند، می‌آوریم: «پویایی ریاضیات»، «در پی فیثاغورث»، «اندیشه‌ی ریاضی»، «در قلمرو ریاضیات»، «175 مساله‌ی منطقی»، «سرگرمی‌های توپولوژی»، «داستان‌های ریاضی»، «ریاضیات در سرگرمی‌ها» و «گزیده‌ای از مهم‌ترین قضیه‌ها و مساله‌های ریاضی».


مطالعه‌ی این کتاب‌ها دانش‌آموز را از تصورات نادرست درباره‌ی ریاضیات دور می‌کند و راه درست اندیشیدن را به او می‌آموزد. تاریخ و فلسفه‌ی ریاضیات را همراه با کاربرد آن فرا می‌گیرد، سخن کوتاه این که هم او را به ریاضیات علاقه مند می‌کند و هم خود ریاضیات را به او می‌آموزد.

 


نظم در کار تاثیر تربیتی زیادی دارد. معلم باید به دانش‌آموزان خود راه درست نوشتن، پاکیزه نوشتن و منظم نوشتن را بیاموزد، از آن‌ها بخواهد اشکال هندسی را درست و با ابزار (خط کش و پرگار) رسم کنند، به نقطه‌گذاری اهمیت بدهد و جمله‌ها را کامل و درست بنویسد. اگر احساس کند که دانش‌آموز معنای جمله یا واژه‌ای را نمی‌داند از او بخواهد تا مضمون ریاضی آن را شرح دهد و خود برای دقیق‌تر کردن آن‌ها به او کمک کند. نظم و دقت، یک اصل تربیتی است و معلم باید از همان سال‌های نخست تحصیل مراقب نظم و دقت دانش‌آموزان خود باشد.


طبیعت سرچشمه‌ی بی‌پایانی برای درک موضوعات ریاضی است. از این سرچشمه برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموز و برای ملموس‌کردن ریاضیات باید استفاده کرد. در چه جایی بهتر از طبیعت می‌توان مفهوم تقارن و قانون‌مندی‌های آن را جست و جو کرد؟ و آیا تنها در مورد درس تقارن چنین نیست؟...... آگاهی، ذوق و تسلط معلم می‌تواند هر موضوع ساده یا بغرنج ریاضی را به مضمونی برای درک بهتر قانون‌مندی‌های موجود در طبیعت و در ضمن برای ظرافت بخشیدن به احساس هنری و زیبایی شناسی (که در ذات هر انسانی وجود دارد)، تبدیل کند.

 

 

 «نمونه‌هایی از تقارن در طبیعت»


 

 


منبع: برگرفته از مجله‌ی آشنایی با ریاضیات، جلد سی و دوم، مرداد ماه 1370.
ادامه دارد ....

غلامرضا پورقلی

دانشجوی دکتری ریاضی
دانشگاه تهران
1391/7/22 لينک مستقيم

فرستنده :
نوروزی HyperLink HyperLink 1391/12/3
مـتـن : بخش هنری جالب بود.
پاسـخ : اظهار نظر شما هم جالب تر بود. موفق باشید دوست عزیز

فرستنده :
غزل HyperLink HyperLink 1391/7/30
مـتـن : خیلی خوب بود.
پاسـخ : سلام غزل جان،
ممنون از لطفی که به ما داری، موفق و شاد باشی.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 ادامه تحصیل - قسمت دوم
ادامه تحصیل - قسمت دوم
سخنی با آموزگاران عزیز

 

علاقه به هنر و توجه به زیبایی‌های طبیعت و زندگی، یکی از ابعاد شخصیت انسانی را تشکیل می‌دهد و، این علاقه را باید از همان سال‌های نخست تحصیل شکل داد و تقویت کرد.

 

 

 

مبارزه‌ی با زیبایی و کشاندن کودکان و جوانان به سمت پدیده‌های اندوه‌بار و تلاش برای دورنگه‌داشتن آن‌ها، از زیبائی‌های درون و بیرون خود، به معنای ستیز با طبیعت انسانی آن‌هاست و در بهترین صورت خود، موجب یاس و سرخوردگی و یا عصیان و بی‌بندوباری می‌شود.

 

دروس‌ ریاضی، می‌تواند نقش عمده‌ای در شکوفایی زیبایی‌شناسی داشته باشد و معلم باتجربه می‌تواند از هر فرصتی برای تقویت درک هنری دانش‌آموزان استفاده کند و ظرافت بیشتری به روحیه‌ی زیبایی شناسی آن‌ها بدهد. کودکان و جوانان، هرچیز زیبا و جالب را دوست دارند و، در ریاضیات، موضوعات جالب و زیبا، فراوان است.

 

 

ریاضیات دانشی است منطقی، دقیق و قانع کننده و همه‌ی بخش‌های آن مثل حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته‌اند. سرچشمه‌ی تاثیر احساسی و هنری ریاضیات را باید در قطعی بودن نتیجه‌گیری‌ها و عام بودن کاربردهای آن و همچنین، در کامل بودن زبان ریاضیات، شاعرانه بودن تاریخ آن و در مساله‌های معماگونه و سرگرم‌کننده جستجو کرد.

 

 
احساس دانش‌آموز تا حدی زیادی به کار حافظه‌ی او مربوط می‌شود. اگر تدریس معلم طوری باشد که دانش‌آموز نسبت به دروس‌ ریاضی بی‌تفاوت نباشد و اگر موضوع درس علاقه‌ی او را جلب کند، آن وقت می‌تواند هر چه را که لازم باشد به موقع و بدون صرف نیروی زیادی به یاد آورد. حافظه‌ی انسان، چیزی را که با احساس و تمایل او تطبیق نکند، خیلی زود از دست می‌دهد. تنها در موردی خاطره‌ای عمیق باقی می‌ماند که عقل و احساس، هر دو بر آن صحه گذاشته باشند. وقتی که دانش‌آموز بتواند رابطه‌ای پرهیجان با موضوع کار خود برقرار کند خصلتی فعال پیدا می‌کند. در نتیجه هرچه از کار خود بیشتر لذت ببرد و هرچه احساس و علاقه‌ی بیشتری پیدا کند، نیروی بیشتری برای ادامه‌ی کار به دست می‌آورد.

 

 

 

ولی باید اعتراف کرد که همه‌ی مربیان به درستی نمی‌دانند که چگونه باید سطح احساس مثبت دانش‌آموز و میزان علاقه‌ی او به کار را بالا برند. برخی گمان می‌کنند که برای جلب توجه دانش‌آموز به خاطر کششی که هر جوانی به طرف شعر یا طنز دارد، باید کار خود را با قطعه شعری دلچسب و زیبا و یا چند نکته‌ی طنزآمیز آغاز کند، یعنی به صورتی مصنوعی، عنصر احساسی اضافه‌ای را، که هیچ ارتباطی به زمینه‌ی درس او ندارد، به خدمت بگیرد. ولی او، در واقع، با این روش ارزش معنوی درس خود را پایین ‌آورده و درنتیجه، نخواهد توانست به هدف خود برسد. زیرا به جای این که علاقه‌ی دانش‌آموز را به طرف موضوع درس خود بکشاند، از آن دور می‌کند و به محض این که درس اصلی خود را آغاز کند، دانش‌آموزان او، ولو به طور موقت، دچار کسالت و بی‌میلی می‌شوند. البته، نه تنها مانعی ندارد، بلکه خیلی خوب است که، ضمن درس و متناسب با موضوع آن، شعر مناسبی خوانده شود و یا، با استفاده از تجربه‌ی سال‌های گذشته، نمونه‌هایی از اشتباه دانش‌آموزان در قالب طنزآلود، به آن‌ها یادآوری شود و یا با استناد به تاریخ، پیش‌آمد‌های جالب (و البته مربوط به موضوع درس) پیش کشیده شود، ولی همه‌ی این‌ها، باید به‌نحوی به خود مطلب ریاضی مورد بحث، ارتباط داشته باشد و موجب بالا رفتن آگاهی دانش‌آموزان و توجه بیشتر آن‌ها، نسبت به آن مطلب باشد.

 

 

تاثیر احساسی بر دانش‌آموزان، تا حد زیادی، به نحوه‌ی تدریس معلم بستگی دارد. معلم باید در کار خود توانا و بر مضمون درس و همه‌ی جوانب آن مسلط باشد و بتواند درس خود را با دقت و روشنی کامل شرح دهد. همچنین با طرح پرسش‌ها و مسایل به موقع، دانش‌آموزان را به فکر واداشته، مسیرهای درست را از مسیرهای نادرست احتمالی جدا کند. کوتاه‌ترین و منطقی‌ترین (زیباترین) راه را نشان دهد و سرانجام، فایده‌ی درس و کاربردهای آن را به صورتی عینی و قابل لمس مشخص کند.

 

بسیار پیش می‌آید که با ریاضیات همچون دانشی بی‌نام و نشان برخورد می‌شود. دانش‌آموزان پشت سر هم قضایا، روابط و قوانین را یاد می‌گیرند، بدون اینکه درباره‌ی پدیدآورنده‌ی آن‌ها حتی یک کلمه گفته شود. معلم ریاضی باید دایما درباره‌ی زندگی و فعالیت ریاضی‌دانان مشهور صحبت کند. یادآوری فراز و نشیب‌های زندگی و کار ریاضی‌دانان و شیوه‌های زیبایی که در کار خود داشته‌اند، یکی از بهترین ابزارهای تربیتی به شمار می‌رود.


ادبیات ریاضی می‌تواند در این زمینه‌ها، یاری زیادی به معلم برساند. درست است که هنوز در زبان فارسی نمی توان به زندگی‌نامه‌ی همه‌ی ریاضی‌دانان دسترسی داشت، ولی در همین حد موجود، باید دانش‌آموزان را با مقاله‌ها و کتاب‌های خواندنی آشنا کرد. در  بخش‌هایی از همین سایت رشد (شبکه ی ملی مدارس)، تعدادی از ریاضی‌دانان ایران و جهان معرفی شده‌اند و با مراجعه به آن‌ها می توان آگاهی‌های بسیاری برای کار تدریس ریاضیات به دست آورد. کتاب‌هایی از نوع زندگی نامه‌ی اواریست گالوا، من ریاضیدانم و آفرینندگان ریاضیات عالی ، علاوه بر آن که دانش آموزان را با شیوه‌ی کار دانشمندان آشنا می‌کند، راه درست زیستن و انسان بودن را هم به آن‌ها می‌آموزد (یکی از اهداف مطالعه‌ی ریاضیات واداشتن افراد به تفکر و قبل از آن آشنا کردن و آموختن درست اندیشیدن به افراد است).


واداشتن دانش‌آموزان به مطالعه‌ی کتاب‌ها و مقاله‌هایی که به فلسفه‌ی ریاضیات و یا سرگرمی‌های ریاضیات پرداخته‌اند، می‌تواند برای بالابردن اندیشه‌ی ریاضی و هم حس زیبایی‌شناسی آن‌ها بسیار مفید باشد. در این‌جا نام برخی از کتاب‌ها را که در زبان فارسی وجود دارند و یا با وجود اندک بودن آن‌ها، می‌توانند دانش‌آموزان را در سطوح مختلف تحصیلی یاری رسانند، می‌آوریم: «پویایی ریاضیات»، «در پی فیثاغورث»، «اندیشه‌ی ریاضی»، «در قلمرو ریاضیات»، «175 مساله‌ی منطقی»، «سرگرمی‌های توپولوژی»، «داستان‌های ریاضی»، «ریاضیات در سرگرمی‌ها» و «گزیده‌ای از مهم‌ترین قضیه‌ها و مساله‌های ریاضی».


مطالعه‌ی این کتاب‌ها دانش‌آموز را از تصورات نادرست درباره‌ی ریاضیات دور می‌کند و راه درست اندیشیدن را به او می‌آموزد. تاریخ و فلسفه‌ی ریاضیات را همراه با کاربرد آن فرا می‌گیرد، سخن کوتاه این که هم او را به ریاضیات علاقه مند می‌کند و هم خود ریاضیات را به او می‌آموزد.

 


نظم در کار تاثیر تربیتی زیادی دارد. معلم باید به دانش‌آموزان خود راه درست نوشتن، پاکیزه نوشتن و منظم نوشتن را بیاموزد، از آن‌ها بخواهد اشکال هندسی را درست و با ابزار (خط کش و پرگار) رسم کنند، به نقطه‌گذاری اهمیت بدهد و جمله‌ها را کامل و درست بنویسد. اگر احساس کند که دانش‌آموز معنای جمله یا واژه‌ای را نمی‌داند از او بخواهد تا مضمون ریاضی آن را شرح دهد و خود برای دقیق‌تر کردن آن‌ها به او کمک کند. نظم و دقت، یک اصل تربیتی است و معلم باید از همان سال‌های نخست تحصیل مراقب نظم و دقت دانش‌آموزان خود باشد.


طبیعت سرچشمه‌ی بی‌پایانی برای درک موضوعات ریاضی است. از این سرچشمه برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموز و برای ملموس‌کردن ریاضیات باید استفاده کرد. در چه جایی بهتر از طبیعت می‌توان مفهوم تقارن و قانون‌مندی‌های آن را جست و جو کرد؟ و آیا تنها در مورد درس تقارن چنین نیست؟...... آگاهی، ذوق و تسلط معلم می‌تواند هر موضوع ساده یا بغرنج ریاضی را به مضمونی برای درک بهتر قانون‌مندی‌های موجود در طبیعت و در ضمن برای ظرافت بخشیدن به احساس هنری و زیبایی شناسی (که در ذات هر انسانی وجود دارد)، تبدیل کند.

 

 

 «نمونه‌هایی از تقارن در طبیعت»


 

 


منبع: برگرفته از مجله‌ی آشنایی با ریاضیات، جلد سی و دوم، مرداد ماه 1370.
ادامه دارد ....

غلامرضا پورقلی

دانشجوی دکتری ریاضی
دانشگاه تهران
1391/7/22 لينک مستقيم

فرستنده :
نوروزی HyperLink HyperLink 1391/12/3
مـتـن : بخش هنری جالب بود.
پاسـخ : اظهار نظر شما هم جالب تر بود. موفق باشید دوست عزیز

فرستنده :
غزل HyperLink HyperLink 1391/7/30
مـتـن : خیلی خوب بود.
پاسـخ : سلام غزل جان،
ممنون از لطفی که به ما داری، موفق و شاد باشی.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content