XMod
 کهکشان راه شيري (زنگ تفريح شماره‌ي 265)
کهکشان راه شيري (زنگ تفريح شماره‌ي 265)زنگ تفريح فيزيك
نجوم، اخترفيزيک

 

 

فرض كنيد ميهمان اخترشناسي در يك رصد خانه هستيم مي‌خواهيم آسمان را دقيق‌تر نگاه كنيم مي‌خواهيم آنچه را كه ديده‌ايم و برايمان سؤال شد از اختر شناس بپرسيم. در سفري كه رصد‌‌گاه يا رصد‌خانة اين اختر شناس و ديگر محققان دنياي بالاي سر ما هستند، بايد خودمان را به محلي برسانيم كه رصد‌خانه در آنجا قرار دارد. چون نور‌هاي شهري مزاحم رصد هستند و نمي‌توانيم نور ضعيف ستارگان را خوب ببينيم و بايد چشمان به تاريكي عادت كند و تلسكوپ كه ابزار رصدي است بجاي نور‌هاي مزاحم شهري نور ستارگان و اجرام ديگر كه مثل كهكشان ها كم نور‌تر هستند را دريافت كند. بعد از طي مسافتي به رصد‌خانه مي‌رسيم. غروب است و هوا كم كم سرد مي‌شود. بيشتر بخاطر باد!

 

 

چون تابستان فصل  مناسبي است براي رصد راه شيري ، مسيري غبار آلود و زيبا در آسمان شب كه يونانيان آن را «دايره شيري» ناميده بودند، مسيري براي رفتن در گذشتگان به آسمان. اين مسير غبار آلود و انباشته از ستارگان، خورشيد‌هاي ستاره‌اي و سحابي‌ها از نزديك افق تا آنطرف آسمان نقطه‌اي مقابلش كشيده شده است. ولي اين غبار چيست؟

 

 

تا مدتها نمي‌دانستيم همين دو قرن پيش بود كه راز آن بصورت يك نظريه و نه واقعيت علمي مطرح شد. راه شيري دري از منزلگاه منظومه شمسي و ماست. يعني يك اجتماع بنام كهكشان، كهكشان راه شيري. راز‌هاي علمي كه در علم آنها را بررسي مي‌كنيم در يك سؤال خلاصه مي‌شوند: چگونه مي‌دانيم چنين است؟ چون همه‌ي دانش‌ها بر اساس ديده ها و آزمايشات مان در آزمايشگاه‌هاست. راه شيري و اينكه زمين و منظومه شمسي كجاست يكي از اين موارد است. آيا در فضايي پُر از ستارگان و سيارات و خرده سيارات و سحابي‌ها معلق هستيم؟ يا جايي شبيه منظومه شمسي يا خوشه ستاره‌اي وجود دارد كه اينهمه ستاره و جرم فضايي را در خودش جاي دهد. ساختار راه شيريتا آنجا كه فهميديم در يك ديسك با بازو‌هاي زيبا زندگي مي‌كنيم. قطر آن 25000 پا يا حدود 75000 سال نوري است سال نوري واحد نجومي است مثل متر منتهي براي فواصل دور از آن استفاده مي‌كنيم يك سال نوري فاصله‌اي است كه نور با سرعت 300،000 كيلومتر بر ثانيه طي مي‌كند.

مي‌بينيد كه چقدر فاصله‌ي يك طرف كهكشان تا طرف ديگرش زياد است. 




ولي اين ديسك دقيقاً چه شكلي است؟ به اين سوال كمي جلوتر جواب مي‌دهم. ما يعني زمين و خورشيد نزديك لبه‌هاي بيروني كهكشان هستيم. ولي اين را موضوع را تا قبل از اختراع تلسكوپ و رصد‌هاي گاليله و بخصوص ژكوب كاپيتن (1922-1851) نمي‌دانستيم.

 

 برگرديم به رصد‌خانه‌اي كه بوديم. فعلاً نيازي نيست از تلسكوپ يا دوربين استفاده كنيم به بيرون نگاه مي‌كنيم بد نيست كمي در كنار رصد خانه به آسمان كه حالا دارد تاريك مي‌شود و نور خورشيد در افق پنهان مي‌شود نگاه كنيم. همين طور كه بالاي سرمان را نگاه مي‌كنيم و از اينهمه نقاط نوراني شگفت زده شده‌ايم، اخترشناس به ردي غبار آلود اشاره مي‌كند. 

نگاهتان متوجه غباري مي‌شود. غباري كه جاهايي از آن به نظر تاريك مي‌رسد و بقيه نوراني جاهايي بخصوص در انتهاي مسيرش باريكتر مي‌شود. اين يكي از بازو‌هاي كهكشان است. اول اين مسير نزديك افق مركز كهكشان است! براي مركز كهكشان، پس ما داريم از كنار به آن نگاه مي‌كنيم بالا يا پايين كهكشان نيستيم. يعني اگر همين صفحه كاغذ را براي وقتي كنيم كه خودمان هم روي آن قرار داريم. بعضي ستارگان و غبار بين ستاره‌اي بالا يا پايين اين صفحه هستند.

 

 

 

هنوز درباره شكل كهكشان اگر از بالا به آن نگاه كنيم مطمئن نيستيم. ولي مثالها و شواهد زيادي داريم كه مي‌توانيم شكل آن‌را بدرستي حدس بزنيم. در قديم حد‌اقل تا 150 سال پيش تصور مي‌شد فضا خالي است ولي امروزه مي‌دانيم اينطور نيست. فضا ميان ستاره‌اي در كهكشان را غبار و ذرات پر كرده‌اند و حتي وقتي نظريه‌ي وجود منزلگاه بزرگتر ستارگان يعني كهكشان مطرح شد بنام آبر‌اهي فضايي فكر مي‌كردند كه ما نزديك مركز كهكشان يا همان ابر هستيم ولي مي‌دانيم اين نظريه درست نيست. يك قرن قبل زماني كه راز ستارگان متغير كشف شد، ديدگاه نسبت به فواصل و ميزان نور ستارگان تغيير كرد.

هارلو شيپلي (1972-1885) از خوشه‌هاي ستاره‌اي براي تعيين فاصله‌‌هاي فضايي استفاده كرد و به اين نتيجه رسيد كه مركز كهكشان بايد در صورت فعلي قوس از ديد ما در آسمان باشد. آن مناطق كه مي‌بينيم به دليل اينكه از كنار به كهكشان نگاه مي‌كنيم، همان غبار هايي هستند كه مانع ديدن ستارگان نزديك مركز و مركز كهكشان مي‌شوند. ولي بجاي نور از امواج گرمايي (فرو سرخ) راديويي استفاده مي‌كنيم بتوانيم آنسوي غبار را هم ببينيم. 

 

تقريباً روش خوبي بوده. حالا مي‌دانيم كهكشان يك مركز دارد از نظريه‌ها و فيزيك هم مي‌شود حدس زد. ولي براي ما در اختر شناسي شواهد رصدي مهم هستند. همانطور كه در فيزيك آزمايش و تجربه مهم است. شكل طرح‌هاي اوليه كهكشان حالا از كجا بدانيم يعني يا دايره‌اي است يا حتي در بازو‌هايي دارد. چون با تلكسوپ‌ها توانستيم كهكشان‌هاي زيادي را رصد كنيم و اكثر آنها بازو‌هايي داشتند و شواهد نشان مي‌داد كه كهكشان راه شيري هم همين شكلي است. نزديكترين كهكشان‌ها ابر‌هاي ماژلاني بزرگ و كوچك هستند كه جزو قمر‌هاي راه شيري هستند و محل مناسبي براي بررسي و تحقيق بر روي اجزاي داخلي و شكل كهشكان‌ها. منتهي آنها نامنظم يا بي شكل هستند. نزديكترين كهكشان كه جزوي از كهكشان راه شيري نيست، كهكشان معروفي است بنام آندرومدا كه قبلا درباره‌اش گفتيم.

 

اخترشناس به شما نشان مي‌دهد كه كجاي آسمان است و حتي ياد مي‌دهد كه چگونه از نقشه‌هايي كه شبيه نقشه جغرافيايي است براي پيدا كردن اجرام آسماني استفاده كنيد كه بعداً خودتان هر جرم آراء در آسمان خورشيد پيدا كنيد بتوانيد اين كار را انجام دهيد. آندرومدا شبيه كهكشان ماست. يك نمونة ساده و زيبا از منزلگاه ما در عالم. وقتي ما مي‌توانيم به‌غير از نور مرئي كه با چشم مي‌بينيم از نور‌هاي راديويي و فروسرخ هم استفاده كنيم، مي‌توانيم بازو‌هاي كهكشان را هم ببينيم. اين روش درست مثل ميوه اي كه از كناره مي‌بريد، مي‌توانيم بازو‌ها را هم كه ببينيم.

 

 

تا اينجا مي‌دانيم كه كهكشان يك هسته مركزي دارد كه تعداد خيلي زيادي ستاره در محلي كوچك نزديك هم قرار گرفته اند و توده‌اي شبيه يك توپ درست كرده‌اند ولي اين همه آن چيزي نيست كه وجود دارد حتي بازو‌ها و ديسك كهكشان هم تمام كهكشان نيست. كهكشان خود شبيه يك توپ بزرگ است ولي آنقدر غبار و ذرات در هاله اطراف آن كم هستند كه ما آنچه مي بينيم همان شكل بيضوي يا بازو‌ها و هسته است. خورشيد يكي از 100 ميليارد ستاره‌اي است كه در كهكشان متولد شده اند. كهكشان راه شيري جزو 35 كهكشاني است كه در نزديك هم قرار دارند. درست مثل ستارگان كه خورشيد يا اجتماع دارند. كهكشان‌ها هم همين طورند.

حتماً سؤالاتي به ذهنتان رسيده! در کامنت‌ها ميتوانيد سؤالات خود را مطرح کنيد و البته مطالبي که مي‌نويسيم ادامه‌ي اين مطلب خواهد بود.

1391/9/15 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 کهکشان راه شيري (زنگ تفريح شماره‌ي 265)
کهکشان راه شيري (زنگ تفريح شماره‌ي 265)زنگ تفريح فيزيك
نجوم، اخترفيزيک

 

 

فرض كنيد ميهمان اخترشناسي در يك رصد خانه هستيم مي‌خواهيم آسمان را دقيق‌تر نگاه كنيم مي‌خواهيم آنچه را كه ديده‌ايم و برايمان سؤال شد از اختر شناس بپرسيم. در سفري كه رصد‌‌گاه يا رصد‌خانة اين اختر شناس و ديگر محققان دنياي بالاي سر ما هستند، بايد خودمان را به محلي برسانيم كه رصد‌خانه در آنجا قرار دارد. چون نور‌هاي شهري مزاحم رصد هستند و نمي‌توانيم نور ضعيف ستارگان را خوب ببينيم و بايد چشمان به تاريكي عادت كند و تلسكوپ كه ابزار رصدي است بجاي نور‌هاي مزاحم شهري نور ستارگان و اجرام ديگر كه مثل كهكشان ها كم نور‌تر هستند را دريافت كند. بعد از طي مسافتي به رصد‌خانه مي‌رسيم. غروب است و هوا كم كم سرد مي‌شود. بيشتر بخاطر باد!

 

 

چون تابستان فصل  مناسبي است براي رصد راه شيري ، مسيري غبار آلود و زيبا در آسمان شب كه يونانيان آن را «دايره شيري» ناميده بودند، مسيري براي رفتن در گذشتگان به آسمان. اين مسير غبار آلود و انباشته از ستارگان، خورشيد‌هاي ستاره‌اي و سحابي‌ها از نزديك افق تا آنطرف آسمان نقطه‌اي مقابلش كشيده شده است. ولي اين غبار چيست؟

 

 

تا مدتها نمي‌دانستيم همين دو قرن پيش بود كه راز آن بصورت يك نظريه و نه واقعيت علمي مطرح شد. راه شيري دري از منزلگاه منظومه شمسي و ماست. يعني يك اجتماع بنام كهكشان، كهكشان راه شيري. راز‌هاي علمي كه در علم آنها را بررسي مي‌كنيم در يك سؤال خلاصه مي‌شوند: چگونه مي‌دانيم چنين است؟ چون همه‌ي دانش‌ها بر اساس ديده ها و آزمايشات مان در آزمايشگاه‌هاست. راه شيري و اينكه زمين و منظومه شمسي كجاست يكي از اين موارد است. آيا در فضايي پُر از ستارگان و سيارات و خرده سيارات و سحابي‌ها معلق هستيم؟ يا جايي شبيه منظومه شمسي يا خوشه ستاره‌اي وجود دارد كه اينهمه ستاره و جرم فضايي را در خودش جاي دهد. ساختار راه شيريتا آنجا كه فهميديم در يك ديسك با بازو‌هاي زيبا زندگي مي‌كنيم. قطر آن 25000 پا يا حدود 75000 سال نوري است سال نوري واحد نجومي است مثل متر منتهي براي فواصل دور از آن استفاده مي‌كنيم يك سال نوري فاصله‌اي است كه نور با سرعت 300،000 كيلومتر بر ثانيه طي مي‌كند.

مي‌بينيد كه چقدر فاصله‌ي يك طرف كهكشان تا طرف ديگرش زياد است. 




ولي اين ديسك دقيقاً چه شكلي است؟ به اين سوال كمي جلوتر جواب مي‌دهم. ما يعني زمين و خورشيد نزديك لبه‌هاي بيروني كهكشان هستيم. ولي اين را موضوع را تا قبل از اختراع تلسكوپ و رصد‌هاي گاليله و بخصوص ژكوب كاپيتن (1922-1851) نمي‌دانستيم.

 

 برگرديم به رصد‌خانه‌اي كه بوديم. فعلاً نيازي نيست از تلسكوپ يا دوربين استفاده كنيم به بيرون نگاه مي‌كنيم بد نيست كمي در كنار رصد خانه به آسمان كه حالا دارد تاريك مي‌شود و نور خورشيد در افق پنهان مي‌شود نگاه كنيم. همين طور كه بالاي سرمان را نگاه مي‌كنيم و از اينهمه نقاط نوراني شگفت زده شده‌ايم، اخترشناس به ردي غبار آلود اشاره مي‌كند. 

نگاهتان متوجه غباري مي‌شود. غباري كه جاهايي از آن به نظر تاريك مي‌رسد و بقيه نوراني جاهايي بخصوص در انتهاي مسيرش باريكتر مي‌شود. اين يكي از بازو‌هاي كهكشان است. اول اين مسير نزديك افق مركز كهكشان است! براي مركز كهكشان، پس ما داريم از كنار به آن نگاه مي‌كنيم بالا يا پايين كهكشان نيستيم. يعني اگر همين صفحه كاغذ را براي وقتي كنيم كه خودمان هم روي آن قرار داريم. بعضي ستارگان و غبار بين ستاره‌اي بالا يا پايين اين صفحه هستند.

 

 

 

هنوز درباره شكل كهكشان اگر از بالا به آن نگاه كنيم مطمئن نيستيم. ولي مثالها و شواهد زيادي داريم كه مي‌توانيم شكل آن‌را بدرستي حدس بزنيم. در قديم حد‌اقل تا 150 سال پيش تصور مي‌شد فضا خالي است ولي امروزه مي‌دانيم اينطور نيست. فضا ميان ستاره‌اي در كهكشان را غبار و ذرات پر كرده‌اند و حتي وقتي نظريه‌ي وجود منزلگاه بزرگتر ستارگان يعني كهكشان مطرح شد بنام آبر‌اهي فضايي فكر مي‌كردند كه ما نزديك مركز كهكشان يا همان ابر هستيم ولي مي‌دانيم اين نظريه درست نيست. يك قرن قبل زماني كه راز ستارگان متغير كشف شد، ديدگاه نسبت به فواصل و ميزان نور ستارگان تغيير كرد.

هارلو شيپلي (1972-1885) از خوشه‌هاي ستاره‌اي براي تعيين فاصله‌‌هاي فضايي استفاده كرد و به اين نتيجه رسيد كه مركز كهكشان بايد در صورت فعلي قوس از ديد ما در آسمان باشد. آن مناطق كه مي‌بينيم به دليل اينكه از كنار به كهكشان نگاه مي‌كنيم، همان غبار هايي هستند كه مانع ديدن ستارگان نزديك مركز و مركز كهكشان مي‌شوند. ولي بجاي نور از امواج گرمايي (فرو سرخ) راديويي استفاده مي‌كنيم بتوانيم آنسوي غبار را هم ببينيم. 

 

تقريباً روش خوبي بوده. حالا مي‌دانيم كهكشان يك مركز دارد از نظريه‌ها و فيزيك هم مي‌شود حدس زد. ولي براي ما در اختر شناسي شواهد رصدي مهم هستند. همانطور كه در فيزيك آزمايش و تجربه مهم است. شكل طرح‌هاي اوليه كهكشان حالا از كجا بدانيم يعني يا دايره‌اي است يا حتي در بازو‌هايي دارد. چون با تلكسوپ‌ها توانستيم كهكشان‌هاي زيادي را رصد كنيم و اكثر آنها بازو‌هايي داشتند و شواهد نشان مي‌داد كه كهكشان راه شيري هم همين شكلي است. نزديكترين كهكشان‌ها ابر‌هاي ماژلاني بزرگ و كوچك هستند كه جزو قمر‌هاي راه شيري هستند و محل مناسبي براي بررسي و تحقيق بر روي اجزاي داخلي و شكل كهشكان‌ها. منتهي آنها نامنظم يا بي شكل هستند. نزديكترين كهكشان كه جزوي از كهكشان راه شيري نيست، كهكشان معروفي است بنام آندرومدا كه قبلا درباره‌اش گفتيم.

 

اخترشناس به شما نشان مي‌دهد كه كجاي آسمان است و حتي ياد مي‌دهد كه چگونه از نقشه‌هايي كه شبيه نقشه جغرافيايي است براي پيدا كردن اجرام آسماني استفاده كنيد كه بعداً خودتان هر جرم آراء در آسمان خورشيد پيدا كنيد بتوانيد اين كار را انجام دهيد. آندرومدا شبيه كهكشان ماست. يك نمونة ساده و زيبا از منزلگاه ما در عالم. وقتي ما مي‌توانيم به‌غير از نور مرئي كه با چشم مي‌بينيم از نور‌هاي راديويي و فروسرخ هم استفاده كنيم، مي‌توانيم بازو‌هاي كهكشان را هم ببينيم. اين روش درست مثل ميوه اي كه از كناره مي‌بريد، مي‌توانيم بازو‌ها را هم كه ببينيم.

 

 

تا اينجا مي‌دانيم كه كهكشان يك هسته مركزي دارد كه تعداد خيلي زيادي ستاره در محلي كوچك نزديك هم قرار گرفته اند و توده‌اي شبيه يك توپ درست كرده‌اند ولي اين همه آن چيزي نيست كه وجود دارد حتي بازو‌ها و ديسك كهكشان هم تمام كهكشان نيست. كهكشان خود شبيه يك توپ بزرگ است ولي آنقدر غبار و ذرات در هاله اطراف آن كم هستند كه ما آنچه مي بينيم همان شكل بيضوي يا بازو‌ها و هسته است. خورشيد يكي از 100 ميليارد ستاره‌اي است كه در كهكشان متولد شده اند. كهكشان راه شيري جزو 35 كهكشاني است كه در نزديك هم قرار دارند. درست مثل ستارگان كه خورشيد يا اجتماع دارند. كهكشان‌ها هم همين طورند.

حتماً سؤالاتي به ذهنتان رسيده! در کامنت‌ها ميتوانيد سؤالات خود را مطرح کنيد و البته مطالبي که مي‌نويسيم ادامه‌ي اين مطلب خواهد بود.

1391/9/15 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content