XMod
 پیدا کردن رنگ‌های پنهان برگ‌های پاییزی 
پیدا کردن رنگ‌های پنهان برگ‌های پاییزی مشاهده‌ي علمي
مشاهده‌ی شماره ۸۳
مشاهده‌ی قبلی: غوطه‌ور شدن یا فرو رفتن   مشاهده‌ی بعدی: منظومه‌ی شمسی، خورشید و ۸ سیاره

 

 

مقدمه


آیا شما تاکنون با دیدن تغییر رنگ برگ‌های درختان از سبز به زرد، نارنجی و قرمز در فصل پاییز شگفت‌زده شده‌اید؟ رنگ درخشان برگ‌ها به خاطر وجود رنگدانه‌هایی است که از ملکول‌های رنگزا در اندازه‌های مختلف تشکیل شده‌اند. طی ماه‌های آفتابی و گرم سال، گیاهان از طریق فرایندی که فوتوسنتز نامیده می‌شود، انرژی خورشید را به انرژی غذایی در برگ‌هایشان تبدیل می‌کنند. این فرایند توسط رنگدانه‌ای که نور سبز را منعکس می کند، انجام می‌شود. این رنگدانه کلروفیل نام دارد و باعث ایجاد رنگ سبز در برگ گیاهان است.


در فصل پاییز وقتی روزها سردتر و کوتاه‌تر می‌شوند، بسیاری از درختان، دیگر احتیاجی به تولید انرژی غذایی در برگ‌هایشان ندارند. بنابراین به رنگدانه‌ی سبز نیاز پیدا نمی‌کنند. از این‌رو سایر رنگدانه‌‌های برگ، یعنی آن‌هایی که در فصل تابستان وجود دارند، ظاهر می‌شوند. ظاهر شدن این رنگ‌های پنهان پاییزی از طریق جداکردن رنگدانه‌های گیاهان با یک فرایندی که کروماتوگرافی کاغذی نامیده می‌شود، امکان پذیر است. شما در این مقاله، می،توانید به سادگی با این فرایند آشنا شوید و با انجام آن رنگ‌های زیبایی در انواع برگ‌ها خواهید دید.

 

 

    

 

پیش زمینه


در برگ درختان انواع مختلفی از رنگدانه‌ها وجود دارد. کلروفیل، که باعث رنگ سبز در گیاهان است و به فرایند فوتوسنتز در گیاهان طی ماه‌های گرم و آفتابی سال کمک می‌کند. بعد از فرارسیدن فصل پاییز، رنگ سبز (رنگدانه‌ی غذاساز) کم‌رنگ می‌شود و سایر رنگدانه‌ها از قبیل زرد، نارنجی و قرمز بیشتر قابل رویت می شوند.

 

 

گزانتوفیل ها رنگدانه‌ی زرد در گیاهان هستند و کاروتنوئیدها رنگ نارنجی را در برگ‌ها باعث می‌شوند. این رنگدانه‌ها نیز طی روزهای تابستان به عمل فوتوسنتز کمک می‌کنند. اما چون کلروفیل یک رنگدانه‌ی قوی است، به دیگر رنگدانه‌ها غلبه می‌کند. از طرفی این رنگدانه‌ها اغلب اوقات از تجزیه کلروفیل تولید می‌شوند. به همین خاطر است که‌ در برگ‌های پاییزی ظاهر می‌شوند. این رنگدانه‌ها همچنین در هویج، نرگس زرد، موز و گیاهانی که به رنگ زرد روشن هستند، وجود دارند.


آنتوسیانین‌ها، از رنگدانه‌های قرمز شدید، که در طی تابستان ساخته نمی‌شوند. تنها با ظهور آخرین رنگ‌های پاییزی، ظاهر می-شوند. این ملکول‌ها عامل رنگ قرمز در سیب، توت فرنگی و دیگر میوه‌های قرمز هستند.
بر روی‌هم رفته برگ‌ها، مخلوطی از این رنگدانه‌ها را شامل می‌شوند. شما می‌توانید این رنگ‌ها را به کمک روشی که کروماتوگرافی کاغذی نام دارد جدا کنید. در این روش، رنگدانه‌ها به کمک یک حلال حل می‌شوند و سپس توسط یک کاغذ نواری جذب می‌شوند.


ملکول‌های بزرگ، سرعت حرکت کمتری در مسیر کاغذ دارند، بنابراین در ابتدای کاغذ گیر می‌افتند. در حالی‌که، ملکول‌های کوچک سریعتر حرکت کرده و خودشان را به قسمت‌های بالاتری از کاغذ می‌رسانند. این فرایند، مخلوطی از رنگدانه‌ها را براساس اندازه ملکولی و رنگ جدا می‌کند.

 

 

مواد و وسایل لازم


• تعدادی برگ با رنگ های مختلف
• قیچی
• لیوان شیشه ای سه تا چهار عدد
• ایزوپروپیل الکل
• قاشق چوبی یا هر وسیله‌ی آشپزخانه که چوبی باشد و لبه‌ی تیزی داشته باشد برای خرد کردن برگ‌ها
• چنگال
• لیوان شیشه‌ای کوچک
• حوله‌ی کاغذی بسیار جاذب، سفید، محکم و سنگین وزن
• خط‌کش
• مداد
• خلال دندان
• بشقاب
• شیشه‌دهان گشاد بلند سه یا چهار عدد
• گیره لباس سه تا چهار عدد


تعدادی از برگ‌های پاییزی که در مراحل مختلف از تغییر رنگ هستند را جمع آوری کنید. بهتر است این برگ‌ها از یک درخت انتخاب شوند. سپس برگ‌ها را در گروه‌های مشخصی که براساس رنگ مرتب شده‌اند (تقریبا 10 برگ بزرگ در هر گروه) منظم کنید. طبقه بندی آنها به سبز، زرد و قرمز آسان ترین نوع است. حوله‌ی کاغذی نواری شکل را آماده کنید به طوریکه برای هر گروه از برگ‌ها سه تا چهار نوار باشد. حوله‌های کاغذی را به صورت نواری با پهنای یک اینچ ببرید. آن‌ها باید به اندازه‌ی کافی بلند باشند تا از پایین با ته شیشه‌ی دهان گشاد بلند تماس داشته باشند و تا بالای شیشه‌دهان گشاد برسند. به کمک مداد، در قسمت پایین هر نوار کاغذی، به ارتفاع یک اینچ خطی بکشید.

 

روش کار


برگ‌ها را به کمک قیچی به تکه‌های کوچک ببرید و هر گروه از برگ‌ها را داخل لیوان شیشه‌ای بریزید. سپس به اندازه‌ی یک قاشق سوپ خوری به آن الکل اضافه کنید. به کمک لبه‌ی تیز قاشق چوبی، به مدت 5 دقیقه برگ ها را داخل الکل خورد کنید تا محلول تیره شود. الکل به چه رنگی تبدیل شده؟؟


سپس اجازه دهید تا محلول به مدت 30 دقیقه در مکانی تاریک باقی بماند. به کمک چنگال، برگ‌های درشت را از محلول خارج کنید و دور بیاندازید. هر محلول را داخل لیوان شیشه‌ای کوچک بریزید و سپس اجازه دهید تا برای مدتی در جایی تاریک بماند تا الکل اضافی بپرد. زمانی این محلول برای ادامه‌ی آزمایش آماده است که، وقتی محلول را به کمک خلال دندان هم می‌زنید احساس کنید که قوام گرفته است. محلول ها را به کمک خلال دندان‌های مجزا خوب هم بزنید تا رنگ ها باهم مخلوط نشوند.


سپس به کمک یک خلال دندان برای هر محلول رنگی، به آرامی و به صورت صاف و یکنواخت، مقداری از محلول را روی کاغذ نواری مورد نظر و روی خطی که با مداد در قسمت پایین کشیده شده بریزید. به خاطر اینکه بسیاری از رنگدانه‌های گیاهان رنگ پس می‌دهند بهتر است این کار را روی بشقابی انجام دهید تا سطوح آلوده به رنگ نشوند. این کار را برای هر محلول رنگی انجام دهید.

 

 

اجازه دهید نوار‌ها کاملا خشک شوند. در این لحظه، به تعداد نوارها ظرف شیشه‌ای دهان‌گشادی را آماده کنید و داخل آن را از الکل پر کنید. بعد از خشک شدن نوارها، انتهای رنگی آنها را بادقت داخل ظرف دهان گشاد قرار دهید. تا نوار با الکل داخل آن تماس پیدا کند. از بالا نوارها را با گیره به دهانه‌ی شیشه دهان‌گشاد ثابت کنید.


بعد از 30 دقیقه به نوار ها نگاه کنید. چه اتفاقی افتاده است؟ چه رنگ‌هایی بر روی هر یک از نوارهای کاغذی می‌بینید؟


بعد از اینکه رنگ‌ها به انتهای نوار کاغذی رسیدند، نوارهای کاغذی را بردارید و اجازه دهید خشک شوند. به نوارهای خشک شده نگاه کنید.

 

 

• آیا نوارهای محلول‌های رنگی مختلف با هم متفاوت است یا شبیه به هم؟؟
• به ترتیب رنگ‌های ظاهر شده روی نوارها دقت کنید، آیا رنگ‌های مشابه بر روی نوارها در جای مشخصی قرار گرفته‌اند یا در جاهای مختلف؟
• آیا نظم و ترتیب رنگ‌ها در هر نوار یکسان است یا این نظم و ترتیب متفاوت است؟


شما می‌توانید این مراحل را برای مقایسه ملکول‌های رنگی در گیاهان مختلف انجام دهید. به عنوان مثال، در مورد کلم قرمز، ذغال اخته، هویج، چغندر، اسفناج، گل‌ها یا دیگر گیاهانی که رنگ‌های شدیدی دارند امتحان کنید. حتی می‌توانید مخلوطی از ملکول‌های رنگی را با هم مقایسه کنید.

 


نویسنده: عاطفه قویدست
دانشجوی  دکتری شیمی آلی
دانشگاه گیلان


 

مشاهده‌ی قبلی: غوطه‌ور شدن یا فرو رفتن   مشاهده‌ی بعدی: منظومه‌ی شمسی، خورشید و ۸ سیاره
1391/11/26 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1393/4/7
مـتـن : من امروز با این سایت آشنا شدم و چیز های زیادی رو یاد گرفتم خیلی عالی بود ممنووووووووووووووووووووون!!!!!

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1393/4/7
مـتـن : جالب بود

فرستنده :
رضا HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : خیلی عالی بود چیز های خوبی یاد گرفتیم

فرستنده :
tahereh HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : مطلب خیلی خوبی بود.منم انجام دادم و نتیجه گرفتم.امیدوارم موفق باشید .

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : واقعا که کم بنویسید مفید بنویسید بعضی ها وقت ندارند زیاد بخونن مختصر ولی مفید بنویسید

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : سلام جالبه اما با اجازه من این مطلب را میخواهم بزارم داخل وب سایتم مشکل که نداره
پاسـخ : سلام،
خواهش می‌کنم، مطلب متعلق به شماست، البته با ذکر منبع ما خوشحال‌تر خواهیم شد.

فرستنده :
مبارکه HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : سلام عالی بود

فرستنده :
مبارکه HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : خیلی قشنگ بود

فرستنده :
H HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : good

فرستنده :
ناشناسelham HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : یه سسوالی چرا کلروفیل a وb ایجاد باندهای غیریکنواخت میکنند
پاسـخ : سلام دوست عزیز،
لطفا سوال خود را در بخش «پرسش و پاسخ علمی شیمی یا زیست‌شناسی» مطرح کنید.

موفق باشید.

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : خوبه -بد نیست

فرستنده :
faezeh HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : دوست داشتم .جالب بود .ممنون

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : خوب بود.

فرستنده :
محمدتفتی HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : خوب بود

فرستنده :
محمدتفتی HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : خیلی عالی بود

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : خوبه آفرین مرسی!!!!

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : هه هه هه ای

فرستنده :
WIKIMEDIA HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : بسیار علمی و ارزنده بود.
کارشناسان داوطلب چگونه می توانند در رشد بنویسند؟
دانش آموزان چگونه می توانند در رشد عضو شوند؟
پاسـخ : ممنون،
متاسفانه در حال حاض امکان عضویت فعال نیست، همهٔ کاربران در بخش انجمن‌های دانشنامهٔ رشد می‌توانند فعالیت کنند.

موفق باشید.

فرستنده :
tanin HyperLink HyperLink 1391/12/3
مـتـن : به نظر من خیلی جالب بود ممنونم:)
پاسـخ : سلام. خواهش می کنم دوست عزیز

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 پیدا کردن رنگ‌های پنهان برگ‌های پاییزی 
پیدا کردن رنگ‌های پنهان برگ‌های پاییزی مشاهده‌ي علمي
مشاهده‌ی شماره ۸۳
مشاهده‌ی قبلی: غوطه‌ور شدن یا فرو رفتن   مشاهده‌ی بعدی: منظومه‌ی شمسی، خورشید و ۸ سیاره

 

 

مقدمه


آیا شما تاکنون با دیدن تغییر رنگ برگ‌های درختان از سبز به زرد، نارنجی و قرمز در فصل پاییز شگفت‌زده شده‌اید؟ رنگ درخشان برگ‌ها به خاطر وجود رنگدانه‌هایی است که از ملکول‌های رنگزا در اندازه‌های مختلف تشکیل شده‌اند. طی ماه‌های آفتابی و گرم سال، گیاهان از طریق فرایندی که فوتوسنتز نامیده می‌شود، انرژی خورشید را به انرژی غذایی در برگ‌هایشان تبدیل می‌کنند. این فرایند توسط رنگدانه‌ای که نور سبز را منعکس می کند، انجام می‌شود. این رنگدانه کلروفیل نام دارد و باعث ایجاد رنگ سبز در برگ گیاهان است.


در فصل پاییز وقتی روزها سردتر و کوتاه‌تر می‌شوند، بسیاری از درختان، دیگر احتیاجی به تولید انرژی غذایی در برگ‌هایشان ندارند. بنابراین به رنگدانه‌ی سبز نیاز پیدا نمی‌کنند. از این‌رو سایر رنگدانه‌‌های برگ، یعنی آن‌هایی که در فصل تابستان وجود دارند، ظاهر می‌شوند. ظاهر شدن این رنگ‌های پنهان پاییزی از طریق جداکردن رنگدانه‌های گیاهان با یک فرایندی که کروماتوگرافی کاغذی نامیده می‌شود، امکان پذیر است. شما در این مقاله، می،توانید به سادگی با این فرایند آشنا شوید و با انجام آن رنگ‌های زیبایی در انواع برگ‌ها خواهید دید.

 

 

    

 

پیش زمینه


در برگ درختان انواع مختلفی از رنگدانه‌ها وجود دارد. کلروفیل، که باعث رنگ سبز در گیاهان است و به فرایند فوتوسنتز در گیاهان طی ماه‌های گرم و آفتابی سال کمک می‌کند. بعد از فرارسیدن فصل پاییز، رنگ سبز (رنگدانه‌ی غذاساز) کم‌رنگ می‌شود و سایر رنگدانه‌ها از قبیل زرد، نارنجی و قرمز بیشتر قابل رویت می شوند.

 

 

گزانتوفیل ها رنگدانه‌ی زرد در گیاهان هستند و کاروتنوئیدها رنگ نارنجی را در برگ‌ها باعث می‌شوند. این رنگدانه‌ها نیز طی روزهای تابستان به عمل فوتوسنتز کمک می‌کنند. اما چون کلروفیل یک رنگدانه‌ی قوی است، به دیگر رنگدانه‌ها غلبه می‌کند. از طرفی این رنگدانه‌ها اغلب اوقات از تجزیه کلروفیل تولید می‌شوند. به همین خاطر است که‌ در برگ‌های پاییزی ظاهر می‌شوند. این رنگدانه‌ها همچنین در هویج، نرگس زرد، موز و گیاهانی که به رنگ زرد روشن هستند، وجود دارند.


آنتوسیانین‌ها، از رنگدانه‌های قرمز شدید، که در طی تابستان ساخته نمی‌شوند. تنها با ظهور آخرین رنگ‌های پاییزی، ظاهر می-شوند. این ملکول‌ها عامل رنگ قرمز در سیب، توت فرنگی و دیگر میوه‌های قرمز هستند.
بر روی‌هم رفته برگ‌ها، مخلوطی از این رنگدانه‌ها را شامل می‌شوند. شما می‌توانید این رنگ‌ها را به کمک روشی که کروماتوگرافی کاغذی نام دارد جدا کنید. در این روش، رنگدانه‌ها به کمک یک حلال حل می‌شوند و سپس توسط یک کاغذ نواری جذب می‌شوند.


ملکول‌های بزرگ، سرعت حرکت کمتری در مسیر کاغذ دارند، بنابراین در ابتدای کاغذ گیر می‌افتند. در حالی‌که، ملکول‌های کوچک سریعتر حرکت کرده و خودشان را به قسمت‌های بالاتری از کاغذ می‌رسانند. این فرایند، مخلوطی از رنگدانه‌ها را براساس اندازه ملکولی و رنگ جدا می‌کند.

 

 

مواد و وسایل لازم


• تعدادی برگ با رنگ های مختلف
• قیچی
• لیوان شیشه ای سه تا چهار عدد
• ایزوپروپیل الکل
• قاشق چوبی یا هر وسیله‌ی آشپزخانه که چوبی باشد و لبه‌ی تیزی داشته باشد برای خرد کردن برگ‌ها
• چنگال
• لیوان شیشه‌ای کوچک
• حوله‌ی کاغذی بسیار جاذب، سفید، محکم و سنگین وزن
• خط‌کش
• مداد
• خلال دندان
• بشقاب
• شیشه‌دهان گشاد بلند سه یا چهار عدد
• گیره لباس سه تا چهار عدد


تعدادی از برگ‌های پاییزی که در مراحل مختلف از تغییر رنگ هستند را جمع آوری کنید. بهتر است این برگ‌ها از یک درخت انتخاب شوند. سپس برگ‌ها را در گروه‌های مشخصی که براساس رنگ مرتب شده‌اند (تقریبا 10 برگ بزرگ در هر گروه) منظم کنید. طبقه بندی آنها به سبز، زرد و قرمز آسان ترین نوع است. حوله‌ی کاغذی نواری شکل را آماده کنید به طوریکه برای هر گروه از برگ‌ها سه تا چهار نوار باشد. حوله‌های کاغذی را به صورت نواری با پهنای یک اینچ ببرید. آن‌ها باید به اندازه‌ی کافی بلند باشند تا از پایین با ته شیشه‌ی دهان گشاد بلند تماس داشته باشند و تا بالای شیشه‌دهان گشاد برسند. به کمک مداد، در قسمت پایین هر نوار کاغذی، به ارتفاع یک اینچ خطی بکشید.

 

روش کار


برگ‌ها را به کمک قیچی به تکه‌های کوچک ببرید و هر گروه از برگ‌ها را داخل لیوان شیشه‌ای بریزید. سپس به اندازه‌ی یک قاشق سوپ خوری به آن الکل اضافه کنید. به کمک لبه‌ی تیز قاشق چوبی، به مدت 5 دقیقه برگ ها را داخل الکل خورد کنید تا محلول تیره شود. الکل به چه رنگی تبدیل شده؟؟


سپس اجازه دهید تا محلول به مدت 30 دقیقه در مکانی تاریک باقی بماند. به کمک چنگال، برگ‌های درشت را از محلول خارج کنید و دور بیاندازید. هر محلول را داخل لیوان شیشه‌ای کوچک بریزید و سپس اجازه دهید تا برای مدتی در جایی تاریک بماند تا الکل اضافی بپرد. زمانی این محلول برای ادامه‌ی آزمایش آماده است که، وقتی محلول را به کمک خلال دندان هم می‌زنید احساس کنید که قوام گرفته است. محلول ها را به کمک خلال دندان‌های مجزا خوب هم بزنید تا رنگ ها باهم مخلوط نشوند.


سپس به کمک یک خلال دندان برای هر محلول رنگی، به آرامی و به صورت صاف و یکنواخت، مقداری از محلول را روی کاغذ نواری مورد نظر و روی خطی که با مداد در قسمت پایین کشیده شده بریزید. به خاطر اینکه بسیاری از رنگدانه‌های گیاهان رنگ پس می‌دهند بهتر است این کار را روی بشقابی انجام دهید تا سطوح آلوده به رنگ نشوند. این کار را برای هر محلول رنگی انجام دهید.

 

 

اجازه دهید نوار‌ها کاملا خشک شوند. در این لحظه، به تعداد نوارها ظرف شیشه‌ای دهان‌گشادی را آماده کنید و داخل آن را از الکل پر کنید. بعد از خشک شدن نوارها، انتهای رنگی آنها را بادقت داخل ظرف دهان گشاد قرار دهید. تا نوار با الکل داخل آن تماس پیدا کند. از بالا نوارها را با گیره به دهانه‌ی شیشه دهان‌گشاد ثابت کنید.


بعد از 30 دقیقه به نوار ها نگاه کنید. چه اتفاقی افتاده است؟ چه رنگ‌هایی بر روی هر یک از نوارهای کاغذی می‌بینید؟


بعد از اینکه رنگ‌ها به انتهای نوار کاغذی رسیدند، نوارهای کاغذی را بردارید و اجازه دهید خشک شوند. به نوارهای خشک شده نگاه کنید.

 

 

• آیا نوارهای محلول‌های رنگی مختلف با هم متفاوت است یا شبیه به هم؟؟
• به ترتیب رنگ‌های ظاهر شده روی نوارها دقت کنید، آیا رنگ‌های مشابه بر روی نوارها در جای مشخصی قرار گرفته‌اند یا در جاهای مختلف؟
• آیا نظم و ترتیب رنگ‌ها در هر نوار یکسان است یا این نظم و ترتیب متفاوت است؟


شما می‌توانید این مراحل را برای مقایسه ملکول‌های رنگی در گیاهان مختلف انجام دهید. به عنوان مثال، در مورد کلم قرمز، ذغال اخته، هویج، چغندر، اسفناج، گل‌ها یا دیگر گیاهانی که رنگ‌های شدیدی دارند امتحان کنید. حتی می‌توانید مخلوطی از ملکول‌های رنگی را با هم مقایسه کنید.

 


نویسنده: عاطفه قویدست
دانشجوی  دکتری شیمی آلی
دانشگاه گیلان


 

مشاهده‌ی قبلی: غوطه‌ور شدن یا فرو رفتن   مشاهده‌ی بعدی: منظومه‌ی شمسی، خورشید و ۸ سیاره
1391/11/26 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1393/4/7
مـتـن : من امروز با این سایت آشنا شدم و چیز های زیادی رو یاد گرفتم خیلی عالی بود ممنووووووووووووووووووووون!!!!!

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1393/4/7
مـتـن : جالب بود

فرستنده :
رضا HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : خیلی عالی بود چیز های خوبی یاد گرفتیم

فرستنده :
tahereh HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : مطلب خیلی خوبی بود.منم انجام دادم و نتیجه گرفتم.امیدوارم موفق باشید .

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : واقعا که کم بنویسید مفید بنویسید بعضی ها وقت ندارند زیاد بخونن مختصر ولی مفید بنویسید

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : سلام جالبه اما با اجازه من این مطلب را میخواهم بزارم داخل وب سایتم مشکل که نداره
پاسـخ : سلام،
خواهش می‌کنم، مطلب متعلق به شماست، البته با ذکر منبع ما خوشحال‌تر خواهیم شد.

فرستنده :
مبارکه HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : سلام عالی بود

فرستنده :
مبارکه HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : خیلی قشنگ بود

فرستنده :
H HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : good

فرستنده :
ناشناسelham HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : یه سسوالی چرا کلروفیل a وb ایجاد باندهای غیریکنواخت میکنند
پاسـخ : سلام دوست عزیز،
لطفا سوال خود را در بخش «پرسش و پاسخ علمی شیمی یا زیست‌شناسی» مطرح کنید.

موفق باشید.

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : خوبه -بد نیست

فرستنده :
faezeh HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : دوست داشتم .جالب بود .ممنون

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : خوب بود.

فرستنده :
محمدتفتی HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : خوب بود

فرستنده :
محمدتفتی HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : خیلی عالی بود

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : خوبه آفرین مرسی!!!!

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : هه هه هه ای

فرستنده :
WIKIMEDIA HyperLink HyperLink 1393/1/18
مـتـن : بسیار علمی و ارزنده بود.
کارشناسان داوطلب چگونه می توانند در رشد بنویسند؟
دانش آموزان چگونه می توانند در رشد عضو شوند؟
پاسـخ : ممنون،
متاسفانه در حال حاض امکان عضویت فعال نیست، همهٔ کاربران در بخش انجمن‌های دانشنامهٔ رشد می‌توانند فعالیت کنند.

موفق باشید.

فرستنده :
tanin HyperLink HyperLink 1391/12/3
مـتـن : به نظر من خیلی جالب بود ممنونم:)
پاسـخ : سلام. خواهش می کنم دوست عزیز

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content