XMod
 فقط یک اشتباه گاهی اوقات، ویران می‌کند
فقط یک اشتباه گاهی اوقات، ویران می‌کند
بحث بر سر تاثیر یک اشتباه در زندگی افراد است...


مقدمه


شاید اگر انسان‌ها قادر به پیش‌بینی و آینده‌نگری بودند زندگی زیباتر و متفات از آن‌چه که هست می‌بود. سوالات زیادی وجود دارند که قادر به ارایه‌ی پاسخی قانع کننده برای آن‌ها نیستیم. یکی از سوالات این است که در برخی موقعیت‌ها اگر این رفتار صورت نمی‌گرفت یا در برخی دیگر اگر این‌کار را انجام می‌دادیم بهتر نبود؟ به دلیل این‌که سوالات فوق کلی بوده و در موارد موردنظر و به‌خصوص جواب‌ها متفاوت‌اند ما با یک مثال که از یک فیلم سینمایی برگرفته شده است تلاش خواهیم کرد تا مساله را بررسی کرده و البته همانند گذشته قضاوت و در نهایت تصمیم‌گیری نهایی را به خواننده واگذار خواهیم کرد. 
 


داستان


گروهی متشکل از سه خلاف‌کار تصمیم می‌گیرند با سرقت مسلحان از بانکی پول‌دار شوند. لذا مقادیر زیادی سلاح گرم تهیه و با طرح‌ نقشه سوار بر اتومبیلی از آپارتمان خود خارج می-شوند. هنگام خروج از آپارتمان مردی را مشاهده می‌کنند که با کیسه‌ای پرتقال در دست، کنار  پارکینگ ایستاده است. یکی از این سه نفر رو به این مرد ‌پرسید: هی آقا اسم تو چیست؟ او پاسخ داد سلام. اسم من خوزه است و پرتقال می‌فروشم. او کیسه‌ی پرتقال را از خوزه گرفت و به دوست راننده‌ی خود گفت برو. خوزه هر چه این‌ها  را صدا کرد و گفت که پول پرتقال را ندادید این‌ سه نفر توجهی نکرده و به راه خود ادامه دادند و دور شدند. این سه نفر که با قصد سرقت مسلحانه از بانک بیرون آمده بودند بعد از مدتی و در حالی که با پرتقال‌هایی که از خوزه دزیده بودند از خود پذیرایی کرده و به بانک مورد نظر رسیدند. وارد بانک شده و بعد از کش و قوس فراوان و درگیری با مردم و بانک‌دارها موفق به ربودن ملیون‌ها دلار از بانک شده و با حرفه‌ای گری توانستند از تعقیب پلیس در امان بمانند. بعد از فریب‌دادن پلیس‌های تعقیب کننده برای تقسیم پول خود به طرف آپارتمان خود حرکت کردند. هنگام ورود از در پارکینگ دوباره چشم یکی از آن‌ها به خوزه افتاد که کنار پارکینگ ایستاده
بود (خوزه مردی میان‌سال و آرام بود در فیلم). رو به او (خوزه) کرده و گفت خوزه  (حالا دیگه خوزه را می‌شناختند) چیکار می‌کنی؟ خوزه اسلحه‌ی کلاشینکفی را که در آن‌جا قایم کرده بود در دست گرفته و به سمت آن‌ها نشانه رفت و گفت سلام، برای پول آدم می‌کشم (یعنی پول می‌گیرم و آدم می‌کشم). اما چون شما را می‌شناسم، مجانی می‌کشم (یعنی برای کشتن شما نیازی به کسب درآمد ندارم). سپس هر سه را به رگبار بسته و کشت و  قدم‌زنان از آن‌جا رفت (میلیون‌ها دلار پول در صندوق عقب ماشین دست نخورده باقی ماند). فیلم نیز تمام شد.

 

حال انتظار ما این است که خواننده به سوالات زیر پاسخ دهد:

 

 

1. اگر این سه خلاف‌کار پرتقال خوزه را آن‌گونه از او نمی‌گرفتند آیا خوزه شغل آدم‌کشی را برای کسب درآمد و گذران زندگی انتخاب می‌کرد؟
2. آیا خوزه از مادر خلاف‌کار به دنیا آمده بود؟
3. آیا خوزه خلاف‌کار است؟ اگر بله چه عاملی یا عواملی باعث گرایش او به خلاف است؟

 

سوالات متفاوتی از داستان فوق می‌توان طرح و پاسخ داد. بد نیست این‌کار را انجام دهید.

 

بحث بر سر تاثیر یک اشتباه در زندگی افراد است. گاهی اوقات برعکس یک رفتار درست نیز باعث گرایش فرد به کارهای درست شده و مسیر وی را دست‌خوش تغییراتی زیبا می‌کند. در هر حال نیاز داریم که بتوانیم درست اندیشیده و قضاوت کنیم و سپس تصمیم بگیریم که چه باید انجام داد. این داستان و چند پرسش، شاید سخت، تمرینی برای ما خواهد بود که درست اندیشیدن را آموخته و به‌کار بندیم.

 

 

در زندگی روزمره نیز وضع مشابهی حاکم است. ابتدا والدین و سپس آموزگاران در مدارس و ... مدیران موءسسات و ... قادرند مسیر فرزندان را تعیین کنند. بهتر است هوشیار بوده و سعی کرد بهترین‌ها را انجام داد. تاثیر اشتباهات افراد در زندگی افراد دیگر (اعم از فرزندان، کارمندان یا به عبارتی زیردستان) ما اعتقاد داریم به میزان باهوش بودن افراد بستگی مستقیم دارد. بدین معنی که هر چه مخاطب باهوش‌تر باشد تاثیر و شدت نمود آن در آینده بیشتر بوده و احتمالا اثرات زیان‌بار بیشتری خواهد داشت. به‌ همین ترتیب است در مورد رفتارهای درست و نتایج زیبا. در هر دو مورد کماکان توصیه این است که صادق باشیم تا راحت‌تر بتوانیم وضع را تحت کنترل درآورده و تلفات و هزینه‌ها را کاهش دهیم. به امید روزی که دروغ از فرهنگ لغت نیز حذف شود. به خاطر داشته باشید یک خلاف‌کار راست‌گو به مراتب از یک آدم دورو و دروغ‌گو باشرف‌تر بوده و امید به اصلاح آن بیشتر است. باز هم بحث خواهیم داشت در این زمینه. 
 


 غلامرضا پورقلی

دانشجوی دکتری ریاضی
دانشگاه تهران

 

1391/12/22 لينک مستقيم

فرستنده :
فاطمه HyperLink HyperLink 1392/3/11
مـتـن : همیشه خداوند بهترین های خود را نصیب انانی می کند که حق تصمیم گیری به او سپرده باشند.داشتنی ها خواستنی نیست و خواستنی ها داشتنی نیست.وقتی دری از خوشبختی به روی ما بسته می شود رد دیگری باز می گردد و لی ما انقدر به در بسته چشم می دوزیم که در باز را نمیبینیم.
مانند دریا باش که با هر موجی ساحل را به عقب نشینی وادار می کند و روز به روز گسترده تر میشود.با غروب قرمز است و با اسمان ابی. هر چند سطحش مواج و طوفانی است ولی درونش همیشه ارام است.
گاهی نمخواهی ولی می شود گاهی نمیشود که نمیشود که نمیشود گاهی گدای گدای گدایی و بخت نیست گاهی تمام شهر گدای تو می شود...
به امید اون روزی که منم مثل بقیه خواهرام بیام دانشگاه تهران درس بخونم و شما اون موقع پروفسور ریاضی و مثل الان استاد من باشین...
ممنون از راهنماییتون.
پاسـخ : ممنون از شما و به امید موفقیت شما. تلاش کنید. خدانگهدار پورقلی

فرستنده :
فاطمه HyperLink HyperLink 1392/3/10
مـتـن : ممنون از راهنماییتون.من تو زندگیم 2تا شعار دارم یکی اینکه همه چی میگذره چه سختی و چه لذت فقط استقاده ی درست یا غلط ازونا باعث میشه اثر خوب یا بدی داشته باشن.واینکه خواستن توانستن است. من همه ی خونوادم تحصیل کردن و اتفاقا 2تا از خواهرهام دکتری ریاضی دانشگاه تهران و یکشیون کارشناس ارشد علوم ورزشی دانشگاه تهران داره. من الان ثمر خونوادم کل فامیل به من نگاه میکنن و میگن تو یه چیز دیگه ای ولی من هیچ چیز زیادی تو خودم نمیبینم نمیدونم چرا؟
پاسـخ : خواهش می کنم. وظیفه ی من راهنمایی است. امیدوارم مفید باشد. بزار روشنت کنم:

1. خوبی کردن به دیگران زمانی ارزشمند است که براش هزینه کنی، بدین معنی که منتظر نمانی که بیکار بشی و هیچ دردسری برات نداشته باشد. در این صورت خوبی نکردی. کاری انجام دادی که ارزش زیادی ندارد. تو هزینه کردی و تاوان دادی برای لطفی که کردی. همیشه سعی کن آبی از جوی نرود که نتوان برگرداند. اگر چنین اتفاقی نیفتاده پس بازنده نیستی حداقل. خوش حال و شاد باش. تلاشت رو کردی. نتیجه با خداست. به ما ارتباطی ندارد.

2. این که می گی چیزی در خود نمی بینی را قبول ندارم. انسان وقتی درگیر کاری است خود نمی فهمد عمق و قدرت کار را. دیگران که کارشناس هستند می توانند تشخیص دهند. توجه به این نکته نیز ضروری است که گاهی اوقات سال ها زمان لازم است تا تلاشی به ثمر بنشیند. اهداف علمی و درسی نیز چنین هستند. زود خود را نشان نمی دهند. بایست یاد بگیری، دوست من، که صبور باشی و زود قضاوت نکنی. دروغ نگویی حتی اگر قرار است تاوان سنگینی برای عدم ارتکاب به آن بپردازی. شیرینی یک زندگی صادقانه و پردردسر هزاران به عذاب وجدان هنگام خواب پیشرفت و ترقی از راه های نادرست می ارزد. من امتحانش کرده ام. تو نیز می توانی بیازمایی.

3. زحمت بسیار و تلاش بسیار و دیدن بسیار سه رکن اساسی یاد گیری هستند. انجام بده.

4. گمان مبر که به پایان رسید کار مغان هزار باده ی ناخورده در رگ تاک است.

موفق باشی فاطمه. غلام رضا پورقلی

فرستنده :
فاطمه HyperLink HyperLink 1392/3/10
مـتـن : سلام من 14 سالمه و سوم راهنماییم.امسال اول سال که رفتم مدرسه یکی از بچه ها مشکل خونادگی و هم چنین اعتقادی داشت.منم تصمیم گرفتم بش کمک کنم و اونقدر دور اون چرخیدم که از درسم جاموندم.همه بم میگن اطلاعات عمومی بالایی دارم منم ی جورایی فک کردم اگه از دین براش بگم تغییر میکنه تغییر کرد ولی باز برگشت سر خونه اولش
حالا ترم اول که معدلم با اینکه هیی درس نخونده بودم 18 و نیم شد ولی ازون به بعدش خونوادم نذاشتن باش رابطه داشته باشم و اونم از مدرسه اخراج شد به خاطر حاشیه هایی که داشت.حالا تیزهوشان و نمونه هم فکر نکنم قبول شم. من خیلی با خودم کنار اومدم گفتم خوب شد این مشکلات زمانی اتفاق افتاد که خونوادم بودشون و اینکه من تونستم این تجربه رو واسه دانشگام کسب کنم.ولی خونوادم میگن تو لگد به بختت زدی.حالا تو شهرمون(ایلام)فک نکنم مدرسه خوبی باشه.من خیلی استعداد دارم و تا حالا 3 بار المپیاد ریاضی تو کشور اول شدم و ضریب هوشیم هم بالاس ولی نمیدونم کدوم مدرسه برم.من هدفم خیلی بزرگه ولی اگه بش نرسم ینی هیچ.حالا اگه دبیرستان مدرسه خوبی نرم....
ی مقدار راهنمایی کنین لطفا
پاسـخ : سلام دوست عزیز. حس انسان دوستی و نوع خواهی شما قابل تقدیر است و من وظیفه دارم از شما تقدیر کنم. درود بر شما.

به هر حال این یک تجربه بوده و تمام شده. دیگر بهش فکر نکن.

پیشرفت الزاما در مدارس نمونه و تیزهوشان سریع تر نخواهد بود. شما می توانید در مدارس معمولی درس خوانده و به آن چه می خواهید برسید. خیلی درگیر این مساله نشوید. تلاش برای رفتن به آن ها خوب است ولی اگر به هر دلیلی نشد نبایست احساس کنید که همه چیز تمام شده. استعدادو هوش مال شماست و همیشه همراه شما خواهد بود چه در ایلام و یک مدرسه ی به قول خود معمولی و چه در جاهای دیگر و مدارس تیزهوشان و این ها.

درس بخوان زیاد. مساله حل کن خیلی زیاد. موفق می شی. به همین سادگی.

باز اگر سوالی بود من در خدمتم. با احترام و سپاس، غلام رضا پورقلی

فرستنده :
مهیار HyperLink HyperLink 1392/1/31
مـتـن : من امسال سوم هم و دارم برای مدرسه های نمونه دولتی وتیزهوشان تلاش میکنم واشتباهی که در دبستان کردم وباعث شد مدرسه ام خوب نباشد.در رباتیک هم فعالیت دارم ومدرسه ام برای اینده ام خیلی مهمه اما نگرانم که مثل دوره قبل قبول نشم
پاسـخ : سلام مهیار. آیا نگرانی کمکی برای بهتر نتیجه گرفتن می کند؟ اگر بله، تا دلت می خواد نگران شو و اگر نه دلیلی ندارد نگران باشی. تو کارت رو بکن و نتیجه را به خدا واگذار کن. نتیجه مربوط به آینده است که بر اساس تلاش الانت می تواند خوب یا بد باشد. تلاش کنی خوب و قابل قبول خواهد بود برایت. تلاش، تلاش و تلاش. موفق باشی دوست من. غلام رضا پورقلی

فرستنده :
محمد HyperLink HyperLink 1392/1/24
مـتـن : با سلام و عرض خسته نباشید.میخواستم بپرسم که من با توجه به شرایطی که در زیر مینویسم برای کدوم رشته بهترم؟من توی نمونه دولتی میخونم و رتبه ی 6 کلاس از 30 نفر دانش آموزم.رتبه ی سوم مدرسه در درس فیزیک هستم.تمام درس هام بالای 18 هستن اما ادبیات همیشه خیلی کمه.یعنی بین 14 و 15.ریاضی هم همیشه یا 18 هستم یا 18.5.زیست شناسی هم همیشه 19 هستم.شیمی رو هم که همیشه 20 هستم.اما ریاضی بعضی اوقات فصل هایی مانند معادله ی خط و... خیلی سخت میشوند و معلم هم آن طور که باید خوب توضیح نمیدهد.خانواده ام میگویند که بهتره بری تجربی و دکتر بشی و... ولی هر چی بهشون میگم که درصد قبولی کمه و.... هیچی.هی میگن برو تجربی.ولی من خودم میخوام مهندسی کامپیوتر بخونم.حالا موندم که برم ریاضی فیزیک یا رشته ی تجربی.لطفا کمکم کنید.با تشکر محمد از بانه
پاسـخ : سلام محمد. به نظر می آد توان تحصیل در ریاضی و تجربی، یعنی هر دو رشته را دارید. در انتخاب رشته هم باید علاقه را در نظر گرفت و هم توان را. به این که درصد قبولی در پزشکی کم است فکر نکن. هر کاری راهی دارد و با تلاش بیشتر مطمن باش خواهی توانست در پزشکی هم قبول شوی. ببین علاقه ای به این رشته داری یا نه؟ همه ی جوانب را در نظر بگیر. مهندسی کامپیوتر هم رشته ی زیبایی است و علم روز است. کلا هر رشته ای با توجه به کاربردهایش زیباست. با کسانی که بیشتر در جریان علاقه ات هستند مشورت کن و البته با توان درسی ات هم آشنا باشند. متاسفانه ضعف آموزشی داریم و این مربوط به معلم شما نیست فقط. باید با این مساله کنار بیایی و خودت بیشتر تلاش کنی. من تلاش و صبر را توصیه می کنم. موفق باشید و پیروز

فرستنده :
عآطفهـ HyperLink HyperLink 1392/1/24
مـتـن : سلام من دانش آموز پایه ی سوم هستم من تا سال اول خیلی درس میخوندم خیلی یعنی یه جوری ک فکرش هم نمیکنین !اما سال دوم کمش کردم و سال سوم یه مشکلات خیلی بدی برام پیش اومد درس خوندنم به حده صفر رسید معدله بیستم شد 19/52 اما حالا تصمیم گرفتم معدلم 20 بشه در ضمن تو آزمون نمونه دولتی هم شرکت کردم اما مطمئن نیستم موفق بشم کمکم کنین لطفا!
پاسـخ : سلام دوست گرامی. اگر درس خواندن شما به صفر رسیده و معدل شما 19.52 شده شما نگرن چه هستید؟ این معدل نمی تواند مربوط به درس نخواندن باشد. مشکل خود را واضح بیان کنید تا من بتوانم بهتر راهنمایی اتان کنم. موفق باشید.

فرستنده :
پگاه HyperLink HyperLink 1392/1/15
مـتـن : سلام
با عرض ادب و احترام :من دانش آموز پایه ی ششم هستم و همان طور که شما در جریان هستید امسال ششمی ها برای امتحان تیزهوشان آماده می شوند.حدودا چند ماه می شود که ما از تاریخ امتحان خبر دار شدیم از آن روز همه شروع به خواندن و مرور درس ها کردند،ولی همه جز من،چون من اصلا اهمیتی نمی دادم اما ته دلم می خواستم ببینم درسم چجوری است ولی باز درس نمی خوانم از یه طرف می خواهم قبول شوم و از یه طرف دیگر نمی خواهم قبول شوم چون که این مدرسه ای که در آن تحصیل می کنم را خیلی دوست دارم بعضی موقع ها درس می خوانم حتی برای مدرسه هم درس نمی خوانم ولی نمراتم بد نیست یک روز شدید درس خواندم و نمره ی عالی کلاس و گرفتم ولی باز هم نمی خوانم خواهرم می گوید تو نابغه هستی چون مسئله های او که چهارم دبیرستان است را حل می کنم دوستانم هم همین حرف را می زنند من در سال سوم دبستان اولین امتحان پیشرفت تحصیلی را دادم و مقام اول را اوردم طوری که نخوانده بودم ولی بعدش هر چی خواندم آخر شدم بخونم یا نخونم لطفا یه راهنمایی کلی بدید
پاسـخ : سلام خانم پگاه. قبل از هر چیزی بایست بگم بخوان. قوی و سرسختانه. من کسی را سراغ ندارم که موفق هست و سرسختانه تلاش نکرده. این طور که شما نوشته اید به نظر می رسد توان بسیار زیادی دارید اما آن را مدیریت نمی کنید که دچار سردرگمی می شوید. انتخاب مدرسه گرچه مساله ی شخصی است و هیچ کس بهتر از خود شخص نمی تواند تشخیص دهد که کجا تحصیل کند اما نکته ای وجود دارد که من به شاگردانم توصیه می کنم. آن این که اسم و رسم مدرسه را در نظر نگیرید فقط، ببینید کجا بهتر می توانید استعدادهایتان را شکوفا کنید. مهم رسیدن به بالاترین بهره وری است. در این مورد هم من افراد زیادی را می شناسم که در بهترین مدارس تیزهوشان تحصیل کرده اند اما نتیجه ای متناسب با امکاناتی که در اختیار داشته اند نگرفته اند و بالعکس افرادی سراغ دارم که سال ها در مدارس معمولی تحصیل کرده و بهترین نتیجه ی ممکن را گرفته اند. بنابراین فقط مدرسه نیست که ما را بالا می برد خودمان مهم تریم. شما در هر کجا که باشید با کار و مطالعه ی منطقی می توانید احساس مفید بودن کنید. این بهترین نتیجه است. در تصمیم گیری هایتان کمی صبور باشید و تمام جوانب را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که:

رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

موفق باشید دوست من. غلام رضا پورقلی

فرستنده :
حدیثه HyperLink HyperLink 1391/12/30
مـتـن : سلام من دختری 15ساله هستم ودر مدرسه ی تیزهوشان شهرمان مشغول به تحصیل هستم.من تمام آهنگ ها و متن هایی رو که دارم رو حفظ هستم و اگر درس های حفظی ام رو دو یا سه بار بخونم کاملأ خط به خط کتاب رو حفظ میشوم ولی هیچوقت حوصله ی درس خواندن رو ندارم.یعنی وقتی یک ربع میشینم پای یه درس، دیگه خسته میشم از خوندنش.حتی اگه درسم رو کامله کامل حفظ بشم وقتی میرم سر جلسه،همش از ذهنم میره.و تحمل اینکه معلما بهم توهین کنن برام واقعأ دردناکه.با این اوصاف من واقعأ توی انتخاب رشته ی سال بعدم گیر کردم.نمیدونم ریاضی برام بهتره یا تجربی.باتوجه به اینکه در گرفتن یه مطلب سریع عمل میکنم و هوشم هم بدک نیس.ازتون عاجزانه خواهش میکنم منو راهنمایی کنید.در این صورت واقعأ لطف بزرگی به من میکنید.ممنونم.
پاسـخ : سلام خانم حدیثه. ممنون که مطالب ما را مطالعه می کنید. انتخاب رشته موضوع مهم و تاثیرگذاری در زندگی است. بایست بیشتر و بهتر اندیشید. من به طور کامل متوجه منظور شما نشدم. مطالبی که شما نوشته اید مشخص نمی کند شما علاقه اتان به چیست؟ بهتر است بیشتر در مورد خود و توان خود و البته علایق اتان برای من بنویسید. در حال حاضر تنها چیزی که می تونم بگم این است که در انتخاب رشته هم بایست علاقه را لحاظ کرد و هم توان. بدین معنی که شما بایست قبل از انتخاب رشته به آن علاقمند باشید و نیز لازم است توان تحصیل در آن رشته را داشته باشید. اولی یعنی علاقه را شما و فقط خود شما می توانید بفهمید به چیست؟ در دومی ما می توانیم با اطلاعاتی که شما از اوضاء تحصیلی خود در اختیار ما خواهید گذاشت کمک اتان کنیم. با ذکر جزییات برای ما بنویس که نسبت به درس ریاضیات چه احساسی داری و چقدر مهارت داری؟ با تشکر مجدد، غلام رضا پورقلی

فرستنده :
یک دختر خر نخون HyperLink HyperLink 1391/12/29
مـتـن : سلام من دختریم که کلا نمیتونه خر بزنه تا سال پنجم ابتدایی بدون نیاز به باز کردن کتابهام معدل بیست میگرفتم تا سال سوم راهنمایی به من میگفتن خر خون در صورتی که در کل سال لای کتابم رو باز نکرده بودم بعدش تو آزمون تیز هوشان شرکت کردم و بدون درس خوندن قبول شدم الان سال دوم رشته ی تجربی ام و روزانه کمتر از یک ساعت درس میخونم معدلم خیلی کم شده ترم اول امسال رو 17.54شدم اونم با امتحان ها ی فوق سخت معلم های سمپاد(هرجور دلشون بخواد سوال در میارن بعد میگن سوالای شما بایددددد با سوالای مدارس عادی فرقققق کنه).
خیلی کارا کردم که بتونم یکم بیشتر درس بخونم خیلی کارا کارایی که اگر بگم شاخ در میارین ولی موفق نشدمو باز هم نتونستم خرخون که بماند درس خون بشم از هم کلاسیهام عقب افتادم احساس خنگی میکنم در صورتی که میدونم حتی اگه نصف اونا درس بخونم میترکونم مدارس تیز هوشان هم که میدونید فقط به خر خونی اهمیت میدن این چند وقت بخاطر همینا وضع روحی ام هم خوب نیست با این وضعیتی که من دارم ینی این که نمیتونم درس بخونم آیندم خوب نیست فک نکنین خنگم سوالاتی از معلمام میپرسم و بعدا خودم جواب هایی بهشون میدم که مث خنگا فقط نگام میکنن و احتمالا میگن پس این چرا نمره هاش بد میشه الان هم رجوع کردم به شما شاید بتونین کمکم کنین تازه با این وعضم میخوام المپیاد زیست هم شرکت کنم ولی هیچ کار نکردم تنها امیدم شمایین ی راهی به من بگین که امتحان نکرده باشم و جواب هم بده و من بتونم مث خیلیای دیگه درس بخونم خوااهششششششششششششش.......
پاسـخ : سلام دوست عزیز. من این چیزایی را که شما نوشتی خواندم. هیچ موضوع نگران کننده ای وجود ندارد. اوضاع شما عادی و همه چیز سر جایش قرار دارد. بنابراین دلیلی نمی بینم شما نگران اتفاقاتی که نیفتاده باشید. البته این خوب است که انسان برای آینده برنامه داشته باشد و تا حدودی ذهن خود را مشغول آن کند اما اگر این مشغولیت ذهن بیش از حد باشد ممکن است شما را از الان اتان باز دارد. نگرانی، البته باز هم کمی، کاملا طبیعی است. گاهی اوقات برنامه های انسان سال ها طول می کشد جواب دهد. در مورد میزان درس خواندن و این مسایل این فقط خود شما هستید که می توانید نظر دهید. واقعیت این است که بعضی ها مثل شما با کمی مطالعه به آن چه لازم است دست پیدا می کنند و دلیلی وجود ندارد برای نتیجه گرفتن شب و روز درس بخوانید. مهم این است که تکالف و وظایف خود را تمام و کمال انجام دهید. با صرف 10 دقیقه یا 10 روز!!! من در چنین مواردی به شاگردان خود توصیه می کنم حتما زندگی دانشمندان بزرگ را مطالعه کنند. بسیاری از آن ها سال ها از انجام حتی کارهای روزمره ی زندگی که هیچ نیازی به استعداد و هوش ندارد عاجز بوده اند اما یهو استعدادشان گل کرده و به قول شما ترکانده اند. به خاطر داشته باشید که شما بایست یاد بگیرید صبور باشید، زود قضاوت نکنید و صداقت و روراستی را در زندگانی رعایت کنید. دنبال چه راهی هستید شما؟ راه برای ساده تر نتیجه گرفتن؟ این که معدل شما 20 باشد دلیل نمی شود که شما کامل هستید. تنها راه برای بهتر نتیجه گرفتن این است که بنشینید و کار کنید. همین. موفق باشید دوست عزیز. غلام رضا پورقلی

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1391/12/24
مـتـن : VAGHAN JALEBE
پاسـخ : ممنون از همراهی شما. موفق باشید

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 فقط یک اشتباه گاهی اوقات، ویران می‌کند
فقط یک اشتباه گاهی اوقات، ویران می‌کند
بحث بر سر تاثیر یک اشتباه در زندگی افراد است...


مقدمه


شاید اگر انسان‌ها قادر به پیش‌بینی و آینده‌نگری بودند زندگی زیباتر و متفات از آن‌چه که هست می‌بود. سوالات زیادی وجود دارند که قادر به ارایه‌ی پاسخی قانع کننده برای آن‌ها نیستیم. یکی از سوالات این است که در برخی موقعیت‌ها اگر این رفتار صورت نمی‌گرفت یا در برخی دیگر اگر این‌کار را انجام می‌دادیم بهتر نبود؟ به دلیل این‌که سوالات فوق کلی بوده و در موارد موردنظر و به‌خصوص جواب‌ها متفاوت‌اند ما با یک مثال که از یک فیلم سینمایی برگرفته شده است تلاش خواهیم کرد تا مساله را بررسی کرده و البته همانند گذشته قضاوت و در نهایت تصمیم‌گیری نهایی را به خواننده واگذار خواهیم کرد. 
 


داستان


گروهی متشکل از سه خلاف‌کار تصمیم می‌گیرند با سرقت مسلحان از بانکی پول‌دار شوند. لذا مقادیر زیادی سلاح گرم تهیه و با طرح‌ نقشه سوار بر اتومبیلی از آپارتمان خود خارج می-شوند. هنگام خروج از آپارتمان مردی را مشاهده می‌کنند که با کیسه‌ای پرتقال در دست، کنار  پارکینگ ایستاده است. یکی از این سه نفر رو به این مرد ‌پرسید: هی آقا اسم تو چیست؟ او پاسخ داد سلام. اسم من خوزه است و پرتقال می‌فروشم. او کیسه‌ی پرتقال را از خوزه گرفت و به دوست راننده‌ی خود گفت برو. خوزه هر چه این‌ها  را صدا کرد و گفت که پول پرتقال را ندادید این‌ سه نفر توجهی نکرده و به راه خود ادامه دادند و دور شدند. این سه نفر که با قصد سرقت مسلحانه از بانک بیرون آمده بودند بعد از مدتی و در حالی که با پرتقال‌هایی که از خوزه دزیده بودند از خود پذیرایی کرده و به بانک مورد نظر رسیدند. وارد بانک شده و بعد از کش و قوس فراوان و درگیری با مردم و بانک‌دارها موفق به ربودن ملیون‌ها دلار از بانک شده و با حرفه‌ای گری توانستند از تعقیب پلیس در امان بمانند. بعد از فریب‌دادن پلیس‌های تعقیب کننده برای تقسیم پول خود به طرف آپارتمان خود حرکت کردند. هنگام ورود از در پارکینگ دوباره چشم یکی از آن‌ها به خوزه افتاد که کنار پارکینگ ایستاده
بود (خوزه مردی میان‌سال و آرام بود در فیلم). رو به او (خوزه) کرده و گفت خوزه  (حالا دیگه خوزه را می‌شناختند) چیکار می‌کنی؟ خوزه اسلحه‌ی کلاشینکفی را که در آن‌جا قایم کرده بود در دست گرفته و به سمت آن‌ها نشانه رفت و گفت سلام، برای پول آدم می‌کشم (یعنی پول می‌گیرم و آدم می‌کشم). اما چون شما را می‌شناسم، مجانی می‌کشم (یعنی برای کشتن شما نیازی به کسب درآمد ندارم). سپس هر سه را به رگبار بسته و کشت و  قدم‌زنان از آن‌جا رفت (میلیون‌ها دلار پول در صندوق عقب ماشین دست نخورده باقی ماند). فیلم نیز تمام شد.

 

حال انتظار ما این است که خواننده به سوالات زیر پاسخ دهد:

 

 

1. اگر این سه خلاف‌کار پرتقال خوزه را آن‌گونه از او نمی‌گرفتند آیا خوزه شغل آدم‌کشی را برای کسب درآمد و گذران زندگی انتخاب می‌کرد؟
2. آیا خوزه از مادر خلاف‌کار به دنیا آمده بود؟
3. آیا خوزه خلاف‌کار است؟ اگر بله چه عاملی یا عواملی باعث گرایش او به خلاف است؟

 

سوالات متفاوتی از داستان فوق می‌توان طرح و پاسخ داد. بد نیست این‌کار را انجام دهید.

 

بحث بر سر تاثیر یک اشتباه در زندگی افراد است. گاهی اوقات برعکس یک رفتار درست نیز باعث گرایش فرد به کارهای درست شده و مسیر وی را دست‌خوش تغییراتی زیبا می‌کند. در هر حال نیاز داریم که بتوانیم درست اندیشیده و قضاوت کنیم و سپس تصمیم بگیریم که چه باید انجام داد. این داستان و چند پرسش، شاید سخت، تمرینی برای ما خواهد بود که درست اندیشیدن را آموخته و به‌کار بندیم.

 

 

در زندگی روزمره نیز وضع مشابهی حاکم است. ابتدا والدین و سپس آموزگاران در مدارس و ... مدیران موءسسات و ... قادرند مسیر فرزندان را تعیین کنند. بهتر است هوشیار بوده و سعی کرد بهترین‌ها را انجام داد. تاثیر اشتباهات افراد در زندگی افراد دیگر (اعم از فرزندان، کارمندان یا به عبارتی زیردستان) ما اعتقاد داریم به میزان باهوش بودن افراد بستگی مستقیم دارد. بدین معنی که هر چه مخاطب باهوش‌تر باشد تاثیر و شدت نمود آن در آینده بیشتر بوده و احتمالا اثرات زیان‌بار بیشتری خواهد داشت. به‌ همین ترتیب است در مورد رفتارهای درست و نتایج زیبا. در هر دو مورد کماکان توصیه این است که صادق باشیم تا راحت‌تر بتوانیم وضع را تحت کنترل درآورده و تلفات و هزینه‌ها را کاهش دهیم. به امید روزی که دروغ از فرهنگ لغت نیز حذف شود. به خاطر داشته باشید یک خلاف‌کار راست‌گو به مراتب از یک آدم دورو و دروغ‌گو باشرف‌تر بوده و امید به اصلاح آن بیشتر است. باز هم بحث خواهیم داشت در این زمینه. 
 


 غلامرضا پورقلی

دانشجوی دکتری ریاضی
دانشگاه تهران

 

1391/12/22 لينک مستقيم

فرستنده :
فاطمه HyperLink HyperLink 1392/3/11
مـتـن : همیشه خداوند بهترین های خود را نصیب انانی می کند که حق تصمیم گیری به او سپرده باشند.داشتنی ها خواستنی نیست و خواستنی ها داشتنی نیست.وقتی دری از خوشبختی به روی ما بسته می شود رد دیگری باز می گردد و لی ما انقدر به در بسته چشم می دوزیم که در باز را نمیبینیم.
مانند دریا باش که با هر موجی ساحل را به عقب نشینی وادار می کند و روز به روز گسترده تر میشود.با غروب قرمز است و با اسمان ابی. هر چند سطحش مواج و طوفانی است ولی درونش همیشه ارام است.
گاهی نمخواهی ولی می شود گاهی نمیشود که نمیشود که نمیشود گاهی گدای گدای گدایی و بخت نیست گاهی تمام شهر گدای تو می شود...
به امید اون روزی که منم مثل بقیه خواهرام بیام دانشگاه تهران درس بخونم و شما اون موقع پروفسور ریاضی و مثل الان استاد من باشین...
ممنون از راهنماییتون.
پاسـخ : ممنون از شما و به امید موفقیت شما. تلاش کنید. خدانگهدار پورقلی

فرستنده :
فاطمه HyperLink HyperLink 1392/3/10
مـتـن : ممنون از راهنماییتون.من تو زندگیم 2تا شعار دارم یکی اینکه همه چی میگذره چه سختی و چه لذت فقط استقاده ی درست یا غلط ازونا باعث میشه اثر خوب یا بدی داشته باشن.واینکه خواستن توانستن است. من همه ی خونوادم تحصیل کردن و اتفاقا 2تا از خواهرهام دکتری ریاضی دانشگاه تهران و یکشیون کارشناس ارشد علوم ورزشی دانشگاه تهران داره. من الان ثمر خونوادم کل فامیل به من نگاه میکنن و میگن تو یه چیز دیگه ای ولی من هیچ چیز زیادی تو خودم نمیبینم نمیدونم چرا؟
پاسـخ : خواهش می کنم. وظیفه ی من راهنمایی است. امیدوارم مفید باشد. بزار روشنت کنم:

1. خوبی کردن به دیگران زمانی ارزشمند است که براش هزینه کنی، بدین معنی که منتظر نمانی که بیکار بشی و هیچ دردسری برات نداشته باشد. در این صورت خوبی نکردی. کاری انجام دادی که ارزش زیادی ندارد. تو هزینه کردی و تاوان دادی برای لطفی که کردی. همیشه سعی کن آبی از جوی نرود که نتوان برگرداند. اگر چنین اتفاقی نیفتاده پس بازنده نیستی حداقل. خوش حال و شاد باش. تلاشت رو کردی. نتیجه با خداست. به ما ارتباطی ندارد.

2. این که می گی چیزی در خود نمی بینی را قبول ندارم. انسان وقتی درگیر کاری است خود نمی فهمد عمق و قدرت کار را. دیگران که کارشناس هستند می توانند تشخیص دهند. توجه به این نکته نیز ضروری است که گاهی اوقات سال ها زمان لازم است تا تلاشی به ثمر بنشیند. اهداف علمی و درسی نیز چنین هستند. زود خود را نشان نمی دهند. بایست یاد بگیری، دوست من، که صبور باشی و زود قضاوت نکنی. دروغ نگویی حتی اگر قرار است تاوان سنگینی برای عدم ارتکاب به آن بپردازی. شیرینی یک زندگی صادقانه و پردردسر هزاران به عذاب وجدان هنگام خواب پیشرفت و ترقی از راه های نادرست می ارزد. من امتحانش کرده ام. تو نیز می توانی بیازمایی.

3. زحمت بسیار و تلاش بسیار و دیدن بسیار سه رکن اساسی یاد گیری هستند. انجام بده.

4. گمان مبر که به پایان رسید کار مغان هزار باده ی ناخورده در رگ تاک است.

موفق باشی فاطمه. غلام رضا پورقلی

فرستنده :
فاطمه HyperLink HyperLink 1392/3/10
مـتـن : سلام من 14 سالمه و سوم راهنماییم.امسال اول سال که رفتم مدرسه یکی از بچه ها مشکل خونادگی و هم چنین اعتقادی داشت.منم تصمیم گرفتم بش کمک کنم و اونقدر دور اون چرخیدم که از درسم جاموندم.همه بم میگن اطلاعات عمومی بالایی دارم منم ی جورایی فک کردم اگه از دین براش بگم تغییر میکنه تغییر کرد ولی باز برگشت سر خونه اولش
حالا ترم اول که معدلم با اینکه هیی درس نخونده بودم 18 و نیم شد ولی ازون به بعدش خونوادم نذاشتن باش رابطه داشته باشم و اونم از مدرسه اخراج شد به خاطر حاشیه هایی که داشت.حالا تیزهوشان و نمونه هم فکر نکنم قبول شم. من خیلی با خودم کنار اومدم گفتم خوب شد این مشکلات زمانی اتفاق افتاد که خونوادم بودشون و اینکه من تونستم این تجربه رو واسه دانشگام کسب کنم.ولی خونوادم میگن تو لگد به بختت زدی.حالا تو شهرمون(ایلام)فک نکنم مدرسه خوبی باشه.من خیلی استعداد دارم و تا حالا 3 بار المپیاد ریاضی تو کشور اول شدم و ضریب هوشیم هم بالاس ولی نمیدونم کدوم مدرسه برم.من هدفم خیلی بزرگه ولی اگه بش نرسم ینی هیچ.حالا اگه دبیرستان مدرسه خوبی نرم....
ی مقدار راهنمایی کنین لطفا
پاسـخ : سلام دوست عزیز. حس انسان دوستی و نوع خواهی شما قابل تقدیر است و من وظیفه دارم از شما تقدیر کنم. درود بر شما.

به هر حال این یک تجربه بوده و تمام شده. دیگر بهش فکر نکن.

پیشرفت الزاما در مدارس نمونه و تیزهوشان سریع تر نخواهد بود. شما می توانید در مدارس معمولی درس خوانده و به آن چه می خواهید برسید. خیلی درگیر این مساله نشوید. تلاش برای رفتن به آن ها خوب است ولی اگر به هر دلیلی نشد نبایست احساس کنید که همه چیز تمام شده. استعدادو هوش مال شماست و همیشه همراه شما خواهد بود چه در ایلام و یک مدرسه ی به قول خود معمولی و چه در جاهای دیگر و مدارس تیزهوشان و این ها.

درس بخوان زیاد. مساله حل کن خیلی زیاد. موفق می شی. به همین سادگی.

باز اگر سوالی بود من در خدمتم. با احترام و سپاس، غلام رضا پورقلی

فرستنده :
مهیار HyperLink HyperLink 1392/1/31
مـتـن : من امسال سوم هم و دارم برای مدرسه های نمونه دولتی وتیزهوشان تلاش میکنم واشتباهی که در دبستان کردم وباعث شد مدرسه ام خوب نباشد.در رباتیک هم فعالیت دارم ومدرسه ام برای اینده ام خیلی مهمه اما نگرانم که مثل دوره قبل قبول نشم
پاسـخ : سلام مهیار. آیا نگرانی کمکی برای بهتر نتیجه گرفتن می کند؟ اگر بله، تا دلت می خواد نگران شو و اگر نه دلیلی ندارد نگران باشی. تو کارت رو بکن و نتیجه را به خدا واگذار کن. نتیجه مربوط به آینده است که بر اساس تلاش الانت می تواند خوب یا بد باشد. تلاش کنی خوب و قابل قبول خواهد بود برایت. تلاش، تلاش و تلاش. موفق باشی دوست من. غلام رضا پورقلی

فرستنده :
محمد HyperLink HyperLink 1392/1/24
مـتـن : با سلام و عرض خسته نباشید.میخواستم بپرسم که من با توجه به شرایطی که در زیر مینویسم برای کدوم رشته بهترم؟من توی نمونه دولتی میخونم و رتبه ی 6 کلاس از 30 نفر دانش آموزم.رتبه ی سوم مدرسه در درس فیزیک هستم.تمام درس هام بالای 18 هستن اما ادبیات همیشه خیلی کمه.یعنی بین 14 و 15.ریاضی هم همیشه یا 18 هستم یا 18.5.زیست شناسی هم همیشه 19 هستم.شیمی رو هم که همیشه 20 هستم.اما ریاضی بعضی اوقات فصل هایی مانند معادله ی خط و... خیلی سخت میشوند و معلم هم آن طور که باید خوب توضیح نمیدهد.خانواده ام میگویند که بهتره بری تجربی و دکتر بشی و... ولی هر چی بهشون میگم که درصد قبولی کمه و.... هیچی.هی میگن برو تجربی.ولی من خودم میخوام مهندسی کامپیوتر بخونم.حالا موندم که برم ریاضی فیزیک یا رشته ی تجربی.لطفا کمکم کنید.با تشکر محمد از بانه
پاسـخ : سلام محمد. به نظر می آد توان تحصیل در ریاضی و تجربی، یعنی هر دو رشته را دارید. در انتخاب رشته هم باید علاقه را در نظر گرفت و هم توان را. به این که درصد قبولی در پزشکی کم است فکر نکن. هر کاری راهی دارد و با تلاش بیشتر مطمن باش خواهی توانست در پزشکی هم قبول شوی. ببین علاقه ای به این رشته داری یا نه؟ همه ی جوانب را در نظر بگیر. مهندسی کامپیوتر هم رشته ی زیبایی است و علم روز است. کلا هر رشته ای با توجه به کاربردهایش زیباست. با کسانی که بیشتر در جریان علاقه ات هستند مشورت کن و البته با توان درسی ات هم آشنا باشند. متاسفانه ضعف آموزشی داریم و این مربوط به معلم شما نیست فقط. باید با این مساله کنار بیایی و خودت بیشتر تلاش کنی. من تلاش و صبر را توصیه می کنم. موفق باشید و پیروز

فرستنده :
عآطفهـ HyperLink HyperLink 1392/1/24
مـتـن : سلام من دانش آموز پایه ی سوم هستم من تا سال اول خیلی درس میخوندم خیلی یعنی یه جوری ک فکرش هم نمیکنین !اما سال دوم کمش کردم و سال سوم یه مشکلات خیلی بدی برام پیش اومد درس خوندنم به حده صفر رسید معدله بیستم شد 19/52 اما حالا تصمیم گرفتم معدلم 20 بشه در ضمن تو آزمون نمونه دولتی هم شرکت کردم اما مطمئن نیستم موفق بشم کمکم کنین لطفا!
پاسـخ : سلام دوست گرامی. اگر درس خواندن شما به صفر رسیده و معدل شما 19.52 شده شما نگرن چه هستید؟ این معدل نمی تواند مربوط به درس نخواندن باشد. مشکل خود را واضح بیان کنید تا من بتوانم بهتر راهنمایی اتان کنم. موفق باشید.

فرستنده :
پگاه HyperLink HyperLink 1392/1/15
مـتـن : سلام
با عرض ادب و احترام :من دانش آموز پایه ی ششم هستم و همان طور که شما در جریان هستید امسال ششمی ها برای امتحان تیزهوشان آماده می شوند.حدودا چند ماه می شود که ما از تاریخ امتحان خبر دار شدیم از آن روز همه شروع به خواندن و مرور درس ها کردند،ولی همه جز من،چون من اصلا اهمیتی نمی دادم اما ته دلم می خواستم ببینم درسم چجوری است ولی باز درس نمی خوانم از یه طرف می خواهم قبول شوم و از یه طرف دیگر نمی خواهم قبول شوم چون که این مدرسه ای که در آن تحصیل می کنم را خیلی دوست دارم بعضی موقع ها درس می خوانم حتی برای مدرسه هم درس نمی خوانم ولی نمراتم بد نیست یک روز شدید درس خواندم و نمره ی عالی کلاس و گرفتم ولی باز هم نمی خوانم خواهرم می گوید تو نابغه هستی چون مسئله های او که چهارم دبیرستان است را حل می کنم دوستانم هم همین حرف را می زنند من در سال سوم دبستان اولین امتحان پیشرفت تحصیلی را دادم و مقام اول را اوردم طوری که نخوانده بودم ولی بعدش هر چی خواندم آخر شدم بخونم یا نخونم لطفا یه راهنمایی کلی بدید
پاسـخ : سلام خانم پگاه. قبل از هر چیزی بایست بگم بخوان. قوی و سرسختانه. من کسی را سراغ ندارم که موفق هست و سرسختانه تلاش نکرده. این طور که شما نوشته اید به نظر می رسد توان بسیار زیادی دارید اما آن را مدیریت نمی کنید که دچار سردرگمی می شوید. انتخاب مدرسه گرچه مساله ی شخصی است و هیچ کس بهتر از خود شخص نمی تواند تشخیص دهد که کجا تحصیل کند اما نکته ای وجود دارد که من به شاگردانم توصیه می کنم. آن این که اسم و رسم مدرسه را در نظر نگیرید فقط، ببینید کجا بهتر می توانید استعدادهایتان را شکوفا کنید. مهم رسیدن به بالاترین بهره وری است. در این مورد هم من افراد زیادی را می شناسم که در بهترین مدارس تیزهوشان تحصیل کرده اند اما نتیجه ای متناسب با امکاناتی که در اختیار داشته اند نگرفته اند و بالعکس افرادی سراغ دارم که سال ها در مدارس معمولی تحصیل کرده و بهترین نتیجه ی ممکن را گرفته اند. بنابراین فقط مدرسه نیست که ما را بالا می برد خودمان مهم تریم. شما در هر کجا که باشید با کار و مطالعه ی منطقی می توانید احساس مفید بودن کنید. این بهترین نتیجه است. در تصمیم گیری هایتان کمی صبور باشید و تمام جوانب را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که:

رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

موفق باشید دوست من. غلام رضا پورقلی

فرستنده :
حدیثه HyperLink HyperLink 1391/12/30
مـتـن : سلام من دختری 15ساله هستم ودر مدرسه ی تیزهوشان شهرمان مشغول به تحصیل هستم.من تمام آهنگ ها و متن هایی رو که دارم رو حفظ هستم و اگر درس های حفظی ام رو دو یا سه بار بخونم کاملأ خط به خط کتاب رو حفظ میشوم ولی هیچوقت حوصله ی درس خواندن رو ندارم.یعنی وقتی یک ربع میشینم پای یه درس، دیگه خسته میشم از خوندنش.حتی اگه درسم رو کامله کامل حفظ بشم وقتی میرم سر جلسه،همش از ذهنم میره.و تحمل اینکه معلما بهم توهین کنن برام واقعأ دردناکه.با این اوصاف من واقعأ توی انتخاب رشته ی سال بعدم گیر کردم.نمیدونم ریاضی برام بهتره یا تجربی.باتوجه به اینکه در گرفتن یه مطلب سریع عمل میکنم و هوشم هم بدک نیس.ازتون عاجزانه خواهش میکنم منو راهنمایی کنید.در این صورت واقعأ لطف بزرگی به من میکنید.ممنونم.
پاسـخ : سلام خانم حدیثه. ممنون که مطالب ما را مطالعه می کنید. انتخاب رشته موضوع مهم و تاثیرگذاری در زندگی است. بایست بیشتر و بهتر اندیشید. من به طور کامل متوجه منظور شما نشدم. مطالبی که شما نوشته اید مشخص نمی کند شما علاقه اتان به چیست؟ بهتر است بیشتر در مورد خود و توان خود و البته علایق اتان برای من بنویسید. در حال حاضر تنها چیزی که می تونم بگم این است که در انتخاب رشته هم بایست علاقه را لحاظ کرد و هم توان. بدین معنی که شما بایست قبل از انتخاب رشته به آن علاقمند باشید و نیز لازم است توان تحصیل در آن رشته را داشته باشید. اولی یعنی علاقه را شما و فقط خود شما می توانید بفهمید به چیست؟ در دومی ما می توانیم با اطلاعاتی که شما از اوضاء تحصیلی خود در اختیار ما خواهید گذاشت کمک اتان کنیم. با ذکر جزییات برای ما بنویس که نسبت به درس ریاضیات چه احساسی داری و چقدر مهارت داری؟ با تشکر مجدد، غلام رضا پورقلی

فرستنده :
یک دختر خر نخون HyperLink HyperLink 1391/12/29
مـتـن : سلام من دختریم که کلا نمیتونه خر بزنه تا سال پنجم ابتدایی بدون نیاز به باز کردن کتابهام معدل بیست میگرفتم تا سال سوم راهنمایی به من میگفتن خر خون در صورتی که در کل سال لای کتابم رو باز نکرده بودم بعدش تو آزمون تیز هوشان شرکت کردم و بدون درس خوندن قبول شدم الان سال دوم رشته ی تجربی ام و روزانه کمتر از یک ساعت درس میخونم معدلم خیلی کم شده ترم اول امسال رو 17.54شدم اونم با امتحان ها ی فوق سخت معلم های سمپاد(هرجور دلشون بخواد سوال در میارن بعد میگن سوالای شما بایددددد با سوالای مدارس عادی فرقققق کنه).
خیلی کارا کردم که بتونم یکم بیشتر درس بخونم خیلی کارا کارایی که اگر بگم شاخ در میارین ولی موفق نشدمو باز هم نتونستم خرخون که بماند درس خون بشم از هم کلاسیهام عقب افتادم احساس خنگی میکنم در صورتی که میدونم حتی اگه نصف اونا درس بخونم میترکونم مدارس تیز هوشان هم که میدونید فقط به خر خونی اهمیت میدن این چند وقت بخاطر همینا وضع روحی ام هم خوب نیست با این وضعیتی که من دارم ینی این که نمیتونم درس بخونم آیندم خوب نیست فک نکنین خنگم سوالاتی از معلمام میپرسم و بعدا خودم جواب هایی بهشون میدم که مث خنگا فقط نگام میکنن و احتمالا میگن پس این چرا نمره هاش بد میشه الان هم رجوع کردم به شما شاید بتونین کمکم کنین تازه با این وعضم میخوام المپیاد زیست هم شرکت کنم ولی هیچ کار نکردم تنها امیدم شمایین ی راهی به من بگین که امتحان نکرده باشم و جواب هم بده و من بتونم مث خیلیای دیگه درس بخونم خوااهششششششششششششش.......
پاسـخ : سلام دوست عزیز. من این چیزایی را که شما نوشتی خواندم. هیچ موضوع نگران کننده ای وجود ندارد. اوضاع شما عادی و همه چیز سر جایش قرار دارد. بنابراین دلیلی نمی بینم شما نگران اتفاقاتی که نیفتاده باشید. البته این خوب است که انسان برای آینده برنامه داشته باشد و تا حدودی ذهن خود را مشغول آن کند اما اگر این مشغولیت ذهن بیش از حد باشد ممکن است شما را از الان اتان باز دارد. نگرانی، البته باز هم کمی، کاملا طبیعی است. گاهی اوقات برنامه های انسان سال ها طول می کشد جواب دهد. در مورد میزان درس خواندن و این مسایل این فقط خود شما هستید که می توانید نظر دهید. واقعیت این است که بعضی ها مثل شما با کمی مطالعه به آن چه لازم است دست پیدا می کنند و دلیلی وجود ندارد برای نتیجه گرفتن شب و روز درس بخوانید. مهم این است که تکالف و وظایف خود را تمام و کمال انجام دهید. با صرف 10 دقیقه یا 10 روز!!! من در چنین مواردی به شاگردان خود توصیه می کنم حتما زندگی دانشمندان بزرگ را مطالعه کنند. بسیاری از آن ها سال ها از انجام حتی کارهای روزمره ی زندگی که هیچ نیازی به استعداد و هوش ندارد عاجز بوده اند اما یهو استعدادشان گل کرده و به قول شما ترکانده اند. به خاطر داشته باشید که شما بایست یاد بگیرید صبور باشید، زود قضاوت نکنید و صداقت و روراستی را در زندگانی رعایت کنید. دنبال چه راهی هستید شما؟ راه برای ساده تر نتیجه گرفتن؟ این که معدل شما 20 باشد دلیل نمی شود که شما کامل هستید. تنها راه برای بهتر نتیجه گرفتن این است که بنشینید و کار کنید. همین. موفق باشید دوست عزیز. غلام رضا پورقلی

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1391/12/24
مـتـن : VAGHAN JALEBE
پاسـخ : ممنون از همراهی شما. موفق باشید

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content