XMod
 گفتگو با سرجان ب.گوردون, یکی از برندگان جوایز نوبل فیزیولوژی
گفتگو با سرجان ب.گوردون, یکی از برندگان جوایز نوبل فیزیولوژی
گفت و گوی تلفنی با سرجان ب.گوردون برنده جایزه نوبل فیزیواوژی/ پزشکی 2012

 

انستیتو کارولینسکا و بنیاد نوبل، جایزه نوبل پزشکی یا فیزیولوژی 2012 را مشترکا به جان گوردون و شینیا یاماناکا به خاطر کشف این‌که سلول های بالغ را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که بتوا‏نند به سلول‌های متنوع دیگری تبدیل شوند، اهدا کرد.این دو محقق راه‌های متفاوتی را برای تبدیل سلول‌های بالغ به سلول‌های بنیادی پرتوان کشف کرده‌ و نشان داده‌اند مسیر رشد و بلوغ سلول‌ها یک‌طرفه نیست.

سر جان بی.گوردون که متولد سال 1933/1312 در انگلستان است، در سال 1960/1339 دکترای خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد و پس از آن به مؤسسه فناوری کالیفرنیا رفت. او از سال 1972/1351 به عنوان استاد زیست‌شناسی سلولی دانشگاه کمبریج کار کرده و در حال حاضر در مؤسسه گوردون در کمبریج به تحقیق ادامه می‌دهد.

شینیا یاماناکا در سال 1962/1341 در اوزاکا، ژاپن متولد و در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل شده است. او پس از آن دکترای خود را از دانشگاه اوزاکا دریافت کرده و در حال حاضر استاد دانشگاه کیوتو و همکار با مؤسسه گلدستون در سن‌فرانسیسکو است.

 


 

• طبق معمول بعد از سلام و احوا‏لپرسی و تبریک از طرف مصاحبه کننده از گوردون راجع به اولین عکس العملش پس از شنیدن خبر سوال شد و به اینصورت روند مصاحبه آغاز گردید .
° مسلماً اولین عکس العمل شگفت زده شدن بود . اما در فکر صحت این خبر بودم . فکر می کردم مبادا کسی مرا دست انداخته باشد چراکه این اتقاق پیش از این رخ داده بود . همه مردم روزی را که قرار است نتایج اعلام شود می دانند و گاهی اوقات خبرهایی به گوش‏می رسند که کاملا غلط هستند . برای همین باید کمی با احتیاط بود تا بتوانی باور کنی شخصی که در حال صحبت کردن با توست راست می گوید. او به من گفت که منشی موسسه است و به مسائلی اشاره کرد که مطمئن شدم که اخبار حقیقی است . اما واکنش اولیه همیشه اینطور است که حس می کنی کسی سربه سرت می گذارد.


• تصور می کنم لهجه سوئدی تماس گیرنده این مساله را متقاعد کننده تر ساخته باشد؟

° بله آن هم موثر بود ولی من عقیده دارم که باید محتاط بود .


• بله کاملا . بعلاوه امسال پنجاهمین سالگرد 1962 مین انتشارات شماست و بنابراین زمان زیادی است .

° همینطور است ، مهمترین مقاله من که شکی نداشتم جایزه را از آن خود می کند 5 سال پیش بود . کمی قبل از آن آزمایش انجام شده بود . و من خیلی خوش شانس هستم که به اندازه کافی وقت داشتم تا نجات پیدا کنم و به این افتخار شگفت انگیز نائل شوم.


• تصور می کنم این موضوع نشان دهنده پیشرفت در علم است و اینکه چگونه انتظارات نباید زیاد بزرگ باشند که هرچیزی فوراً به بازدهی برسد.
° فکر می کنم حرفتان درست باشد . البته هرکس همیشه به دنبال مزایای درمانی است . می توانم بگویم که وقتی کار تمام شد واقعاً هیچگونه ا‏نتطار فوری از مزایای درمانی نبود و هرکس می داند برای به رسمیت شناختن نتیجه اولیه می بایست صبر کرد. و بعلاوه دوره ای بعد از نتایج اولیه بود که مردم نتایج را باور نمی‏کردند.


• و این عدم پذیرش به این خاطر بود که در آن زمان 50 سال پیش شما یک دانشجوی تازه فارغ التحصیل شده بودید؟
° هنگامیکه نتایج اصلی به دست آمد نیز من دانشجوی تازه فارغ التحصیل شده بودم . دقیقا همینطور است و در آن زمان در سال 1958 بود که برای فوق دکتری در دانشگاه کالیفرنیا شغلی به من پیشنهاد شد و در زمینه ای کاملا غیر مرتبط کار کردم. بنا‏براین مجبور به ترک قورباغه هایی شدم که خود پرورششان داده بودم و سرپرستم که به جنوا رفته بود به همراه یک تکنسین آنها را پرورش دادند. تا سال1962 آنها بالغ شده بودند و هرکس می توانست مقاله ای بنویسد که این جانوران که از جانشینی هسته سلولی به بار آمدند کاملا طبیعی هستند. زمان کمی گذشت تا این موفقیت حاصل شد.


• در حال حاضر این مساله به عنوان یک حقیقت مسلم است اما در آن زمان در مقابل نظریات تثبیت شده توسط چهره های اصلی که در ای زمینه کار می‏کردند این نظریه جهشی دشوار محسوب می شد.
° همینطور بود و افرادی که در این راه پیشگام بودند به نام های بریج و کینگ این تکنیک را قبل از اینکه من کار خود را شروع کنم پایه گذاری کرده و ارتقا داده بودند، نتایجی خلاف نتایج من به دست آوردند. آنها کشف کردند که وقتی سعی در پیوند هسته سلولهای مشخص داشتند موفق نشدند. بنابراین نتایجی که آنها به دست آوردند کاملا نشاندهنده نتایجی مخالف آن بود که من در حال رسیدن به آن بودم . کاملا منطقی بود که افراد شکاک بگویند کسانی که در این زمینه کاملا با تجربه بوده ا‏ند این آزمایش را ا‏نجام داده ا‏ند و یک دانشجوی فارغ التحصیل از اروپا با آنها مخالف است ، چرا باید به آن توجهی نشان داد؟ بریج فرد فوق العاده‏ای بود و متاسفانه دیگر زنده نیست . او بسیار بخشنده بود و از هر لحاظ منطقی . و تنها عده‏ای شکاک بودند که احساس می کردند نتایج حتماً نادرست خواهند بود . یک نفر باید چند سال این نتایج را بررسی می کرد به این معنی که اجازه می داد تا این نتایج در میان مردم جا بیفتد و مردم تصمیم بگیرند که واقعاً درست هستند یا نه ؟


• علم باید اینگونه کار کند.
° این روشی است که هرچیزی کار می کند .


• و سال 1962 سالی است که شینا یامیناکا ( دیگر برنده جایزه نوبل فیزیواوژی2012) متولد شد.
° بله او هم به من گفته است . و این یک تصادف خارق العاده است


• ا‏ندکی پیش با او صحبت می کردم و او مدام تکرار می کرد که اینکه شما به هم وابسته هستید چه اندازه برای او مهم است و اینکه کار او بر پایه کارهایی است که شما انجام داده بودید و اگر شما این تحقیقات را انجام نمی دادید او نمی توانست کار خودش را انجام دهد. و خوشنودی بی حد خود را از اینکه شما دو نفر با هم به کسب این جایزه موفق شدید را ابراز کرد.
° نهایت سخاوتمندی اوست و آزمایش کلیدی که انجام داده است اصلا ارتباطی به جانشینی هسته ای ندارد. و من فکر می کنم که نهایت سخاوتمندی اوست که برای کارهایی که خیلی پیش تر انجام شده تا این حد ارزش قائل است. و از اینکه این دیدگاه مثبت را دارد بینهایت سپاسگذارم .


• اما او در کارش به دنبال فاکتورهایی برای بازگشت سلولهاست.
° بله.


• و این کار بر پایه اصول نگهداری ژنها در تمایز است که شما کشف کردید.
° فکر می‏کنم درست باشد .از همان نقاط اولیه تقریبا تمام سلولهای بدن ژن های مشابهی دارند . فکر می کنم کاملا منطقی باشد که در زمان معینی دسترسی به یک بازگشت کامل امکان پذیر باشد اگرچه هرچیزی زمان می برد تا انجام شود . وقتی این قانون وجود دارد که این سلول دارای ژن های مشابهی است عقیده شخصی من اینست که در نهایت همه چیز را درمورد کار واقعی سلولها متوجه خواهیم شد. بنابراین وقتی ژن ها وجود دارند به نظر من اینطور می رسد که رسیدن به یک بازگشت کارکردی امکان پذیر است .البته امکانپذیر ساختن این عمل تا حد زیادی به پیشرفت های تکنیکی که تا به حال رخ داده است بستگی دارد.


• بعضی ها ادعا می کنند که ما قادر خواهیم بود همه چیز را درباره چگونگی کارکرد سلولها بفهمیم.
° بله نسبتاً گستاخانه است ، مگر نه ؟ به شما می گویم که چرا دوست دارم اینگونه فکر می کنم . باید بگویم که من همین الان قادر نیستم ریشه ای که توسط آن بتوانیم به درستی کارکرد حافظه و مغز را درک کنیم ببینم اما بایدگامهای اولیه را برداشت مثل زمانی که شما از یک تخم قورباغه به یک جانور بالغ دست پیدا می کنید . می خواهم بگویم که حدس می زنم تا 20 سال آینده یا بیشتر ما واقعاً خواهیم توانست به تفضیل به درک چگونگی کارکرد همه آنها دست پیدا کنیم. به بیان دیگر ما همه مولکولهای داخل یک تخمک ، عکس العمل های متقابل آنها ،ارتباطات میانشان و مکانشان را شناسایی خواهیم کرد. به عنوان شاهد می توانم تبدیل شدن یک تخم به یک جانور بالغ را تشریح کنم . اما نمی توانم چگونگی لحظه ای را تصور کنم که شخصی ا‏نتظار دارد که کاملا به درک چیزی مثل حافظه و ویژگیهای مغز برسد. این انتظار نسبتاً جسورا‏نه بر پایه ریخت شناسی قرار می کیرد.


• اما این گفته ها تاکید بر این موضوع دارد که اساساً همه این کارها درمورد درک و فهمیدن است. کاربرد خیلی خوب است اما قبل از آن درک است که قرار می گیرد.
° من کاملا با این نظر موافقم و البته این موضوع ارتباط شدید با سوالی دارد که همیشه پرسیده می شود و آن اینست که چرا باید از علوم پایه پشتیبانی شود وقتی هیچگونه مزایای درمانی فوری ندارند؟ البته که من جانبدار این پشتیبانی هستم و امیدوارم که همیشه ادامه داشته باشد . به این خاطر که اغلب اتفاق افتاده است که مزایا عملی یا درمانی بعد از گذشت زمان نسبتاً طولانی از کشف اولیه به دست آمده اند.

 


و با تبریکات مجدد و صحبت از دیدار و مصاحبه های طولاتی تر در روز مراسم این گفت و گو به پایان رسید.

1391/12/24 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 گفتگو با سرجان ب.گوردون, یکی از برندگان جوایز نوبل فیزیولوژی
گفتگو با سرجان ب.گوردون, یکی از برندگان جوایز نوبل فیزیولوژی
گفت و گوی تلفنی با سرجان ب.گوردون برنده جایزه نوبل فیزیواوژی/ پزشکی 2012

 

انستیتو کارولینسکا و بنیاد نوبل، جایزه نوبل پزشکی یا فیزیولوژی 2012 را مشترکا به جان گوردون و شینیا یاماناکا به خاطر کشف این‌که سلول های بالغ را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که بتوا‏نند به سلول‌های متنوع دیگری تبدیل شوند، اهدا کرد.این دو محقق راه‌های متفاوتی را برای تبدیل سلول‌های بالغ به سلول‌های بنیادی پرتوان کشف کرده‌ و نشان داده‌اند مسیر رشد و بلوغ سلول‌ها یک‌طرفه نیست.

سر جان بی.گوردون که متولد سال 1933/1312 در انگلستان است، در سال 1960/1339 دکترای خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد و پس از آن به مؤسسه فناوری کالیفرنیا رفت. او از سال 1972/1351 به عنوان استاد زیست‌شناسی سلولی دانشگاه کمبریج کار کرده و در حال حاضر در مؤسسه گوردون در کمبریج به تحقیق ادامه می‌دهد.

شینیا یاماناکا در سال 1962/1341 در اوزاکا، ژاپن متولد و در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل شده است. او پس از آن دکترای خود را از دانشگاه اوزاکا دریافت کرده و در حال حاضر استاد دانشگاه کیوتو و همکار با مؤسسه گلدستون در سن‌فرانسیسکو است.

 


 

• طبق معمول بعد از سلام و احوا‏لپرسی و تبریک از طرف مصاحبه کننده از گوردون راجع به اولین عکس العملش پس از شنیدن خبر سوال شد و به اینصورت روند مصاحبه آغاز گردید .
° مسلماً اولین عکس العمل شگفت زده شدن بود . اما در فکر صحت این خبر بودم . فکر می کردم مبادا کسی مرا دست انداخته باشد چراکه این اتقاق پیش از این رخ داده بود . همه مردم روزی را که قرار است نتایج اعلام شود می دانند و گاهی اوقات خبرهایی به گوش‏می رسند که کاملا غلط هستند . برای همین باید کمی با احتیاط بود تا بتوانی باور کنی شخصی که در حال صحبت کردن با توست راست می گوید. او به من گفت که منشی موسسه است و به مسائلی اشاره کرد که مطمئن شدم که اخبار حقیقی است . اما واکنش اولیه همیشه اینطور است که حس می کنی کسی سربه سرت می گذارد.


• تصور می کنم لهجه سوئدی تماس گیرنده این مساله را متقاعد کننده تر ساخته باشد؟

° بله آن هم موثر بود ولی من عقیده دارم که باید محتاط بود .


• بله کاملا . بعلاوه امسال پنجاهمین سالگرد 1962 مین انتشارات شماست و بنابراین زمان زیادی است .

° همینطور است ، مهمترین مقاله من که شکی نداشتم جایزه را از آن خود می کند 5 سال پیش بود . کمی قبل از آن آزمایش انجام شده بود . و من خیلی خوش شانس هستم که به اندازه کافی وقت داشتم تا نجات پیدا کنم و به این افتخار شگفت انگیز نائل شوم.


• تصور می کنم این موضوع نشان دهنده پیشرفت در علم است و اینکه چگونه انتظارات نباید زیاد بزرگ باشند که هرچیزی فوراً به بازدهی برسد.
° فکر می کنم حرفتان درست باشد . البته هرکس همیشه به دنبال مزایای درمانی است . می توانم بگویم که وقتی کار تمام شد واقعاً هیچگونه ا‏نتطار فوری از مزایای درمانی نبود و هرکس می داند برای به رسمیت شناختن نتیجه اولیه می بایست صبر کرد. و بعلاوه دوره ای بعد از نتایج اولیه بود که مردم نتایج را باور نمی‏کردند.


• و این عدم پذیرش به این خاطر بود که در آن زمان 50 سال پیش شما یک دانشجوی تازه فارغ التحصیل شده بودید؟
° هنگامیکه نتایج اصلی به دست آمد نیز من دانشجوی تازه فارغ التحصیل شده بودم . دقیقا همینطور است و در آن زمان در سال 1958 بود که برای فوق دکتری در دانشگاه کالیفرنیا شغلی به من پیشنهاد شد و در زمینه ای کاملا غیر مرتبط کار کردم. بنا‏براین مجبور به ترک قورباغه هایی شدم که خود پرورششان داده بودم و سرپرستم که به جنوا رفته بود به همراه یک تکنسین آنها را پرورش دادند. تا سال1962 آنها بالغ شده بودند و هرکس می توانست مقاله ای بنویسد که این جانوران که از جانشینی هسته سلولی به بار آمدند کاملا طبیعی هستند. زمان کمی گذشت تا این موفقیت حاصل شد.


• در حال حاضر این مساله به عنوان یک حقیقت مسلم است اما در آن زمان در مقابل نظریات تثبیت شده توسط چهره های اصلی که در ای زمینه کار می‏کردند این نظریه جهشی دشوار محسوب می شد.
° همینطور بود و افرادی که در این راه پیشگام بودند به نام های بریج و کینگ این تکنیک را قبل از اینکه من کار خود را شروع کنم پایه گذاری کرده و ارتقا داده بودند، نتایجی خلاف نتایج من به دست آوردند. آنها کشف کردند که وقتی سعی در پیوند هسته سلولهای مشخص داشتند موفق نشدند. بنابراین نتایجی که آنها به دست آوردند کاملا نشاندهنده نتایجی مخالف آن بود که من در حال رسیدن به آن بودم . کاملا منطقی بود که افراد شکاک بگویند کسانی که در این زمینه کاملا با تجربه بوده ا‏ند این آزمایش را ا‏نجام داده ا‏ند و یک دانشجوی فارغ التحصیل از اروپا با آنها مخالف است ، چرا باید به آن توجهی نشان داد؟ بریج فرد فوق العاده‏ای بود و متاسفانه دیگر زنده نیست . او بسیار بخشنده بود و از هر لحاظ منطقی . و تنها عده‏ای شکاک بودند که احساس می کردند نتایج حتماً نادرست خواهند بود . یک نفر باید چند سال این نتایج را بررسی می کرد به این معنی که اجازه می داد تا این نتایج در میان مردم جا بیفتد و مردم تصمیم بگیرند که واقعاً درست هستند یا نه ؟


• علم باید اینگونه کار کند.
° این روشی است که هرچیزی کار می کند .


• و سال 1962 سالی است که شینا یامیناکا ( دیگر برنده جایزه نوبل فیزیواوژی2012) متولد شد.
° بله او هم به من گفته است . و این یک تصادف خارق العاده است


• ا‏ندکی پیش با او صحبت می کردم و او مدام تکرار می کرد که اینکه شما به هم وابسته هستید چه اندازه برای او مهم است و اینکه کار او بر پایه کارهایی است که شما انجام داده بودید و اگر شما این تحقیقات را انجام نمی دادید او نمی توانست کار خودش را انجام دهد. و خوشنودی بی حد خود را از اینکه شما دو نفر با هم به کسب این جایزه موفق شدید را ابراز کرد.
° نهایت سخاوتمندی اوست و آزمایش کلیدی که انجام داده است اصلا ارتباطی به جانشینی هسته ای ندارد. و من فکر می کنم که نهایت سخاوتمندی اوست که برای کارهایی که خیلی پیش تر انجام شده تا این حد ارزش قائل است. و از اینکه این دیدگاه مثبت را دارد بینهایت سپاسگذارم .


• اما او در کارش به دنبال فاکتورهایی برای بازگشت سلولهاست.
° بله.


• و این کار بر پایه اصول نگهداری ژنها در تمایز است که شما کشف کردید.
° فکر می‏کنم درست باشد .از همان نقاط اولیه تقریبا تمام سلولهای بدن ژن های مشابهی دارند . فکر می کنم کاملا منطقی باشد که در زمان معینی دسترسی به یک بازگشت کامل امکان پذیر باشد اگرچه هرچیزی زمان می برد تا انجام شود . وقتی این قانون وجود دارد که این سلول دارای ژن های مشابهی است عقیده شخصی من اینست که در نهایت همه چیز را درمورد کار واقعی سلولها متوجه خواهیم شد. بنابراین وقتی ژن ها وجود دارند به نظر من اینطور می رسد که رسیدن به یک بازگشت کارکردی امکان پذیر است .البته امکانپذیر ساختن این عمل تا حد زیادی به پیشرفت های تکنیکی که تا به حال رخ داده است بستگی دارد.


• بعضی ها ادعا می کنند که ما قادر خواهیم بود همه چیز را درباره چگونگی کارکرد سلولها بفهمیم.
° بله نسبتاً گستاخانه است ، مگر نه ؟ به شما می گویم که چرا دوست دارم اینگونه فکر می کنم . باید بگویم که من همین الان قادر نیستم ریشه ای که توسط آن بتوانیم به درستی کارکرد حافظه و مغز را درک کنیم ببینم اما بایدگامهای اولیه را برداشت مثل زمانی که شما از یک تخم قورباغه به یک جانور بالغ دست پیدا می کنید . می خواهم بگویم که حدس می زنم تا 20 سال آینده یا بیشتر ما واقعاً خواهیم توانست به تفضیل به درک چگونگی کارکرد همه آنها دست پیدا کنیم. به بیان دیگر ما همه مولکولهای داخل یک تخمک ، عکس العمل های متقابل آنها ،ارتباطات میانشان و مکانشان را شناسایی خواهیم کرد. به عنوان شاهد می توانم تبدیل شدن یک تخم به یک جانور بالغ را تشریح کنم . اما نمی توانم چگونگی لحظه ای را تصور کنم که شخصی ا‏نتظار دارد که کاملا به درک چیزی مثل حافظه و ویژگیهای مغز برسد. این انتظار نسبتاً جسورا‏نه بر پایه ریخت شناسی قرار می کیرد.


• اما این گفته ها تاکید بر این موضوع دارد که اساساً همه این کارها درمورد درک و فهمیدن است. کاربرد خیلی خوب است اما قبل از آن درک است که قرار می گیرد.
° من کاملا با این نظر موافقم و البته این موضوع ارتباط شدید با سوالی دارد که همیشه پرسیده می شود و آن اینست که چرا باید از علوم پایه پشتیبانی شود وقتی هیچگونه مزایای درمانی فوری ندارند؟ البته که من جانبدار این پشتیبانی هستم و امیدوارم که همیشه ادامه داشته باشد . به این خاطر که اغلب اتفاق افتاده است که مزایا عملی یا درمانی بعد از گذشت زمان نسبتاً طولانی از کشف اولیه به دست آمده اند.

 


و با تبریکات مجدد و صحبت از دیدار و مصاحبه های طولاتی تر در روز مراسم این گفت و گو به پایان رسید.

1391/12/24 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content