XMod
 زير صفر مطلق
زير صفر مطلقزنگ تفريح فيزيك
دماهاي منفي توضيح داده شد!
 
صفر مطلق يا صفر کلوين، دمايي ست که همه حرکت‌ها به ايستايي مي‌رسند. پايين‌ترين حد دمايي در مقياس دماست، ولي اخيراً د مقالاتي مي‌بينيم که کمي کمتر از اين مقدار هم در آزمايشگاه فيزيک ديده شده است. آيا واقعاً دمايي پايين‌تر از صفر مطلق هم داريم؟
 
اتم‌هاي شمالي
 
پژوهشگران بخش اُپتيک کوانتمي مؤسسه ماکس پلانک و لودويگ-ماکسيميليان دانشگاه مونيخ، روي ماده چگال بوز-آينشتاين در دماي بسيار سرد 39 کلوين، با 112000 اتم پُتاسيم کار کردند. ماده‌ي بوز آينشتاين از اتم‌هايي تشکيل شده که حالت‌هاي يکساني را نسبت بهم مي‌توانند برگزينند. مي‌توانند در يک تله‌ي دوقطبي اُپتيکي کنار هم قرار بگيرند. تله‌ي دوقطبي اتم‌ها را مقيد کرده و کنار هم نگه دارند. سپس از يک شبکه نوري 3 بُعدي استفاده کردند که شبيه ساختار بلوري براي اتم‌هاي پتاسيم عمل مي‌کند، و باند انرژي توليد مي‌کند. 
 
 شکبه نوري شامل توده‌اي از نوفه‌هاي ليزري است که براي موج ايستاده تنظيم شده و شبيه ساختار شبکه‌اي براي اتم‌هاي پتاسيم عمل مي‌کند. اتم‌هاي پتاسيم در اين ساختار شبکه‌اي در پايين‌ترين سطح انرژي داخلي‌سشان باقي مي‌مانند، ولي ساختار باند اضافه‌اي دارند. اين شبکه حالت‌هاي حرکتي اتم‌ها را براي اين باند انرژي پايين سازگار مي‌کند. با اين حال اين باند حالت‌هاي زيادي در خود دارد (گشتاورهاي متعدد) براي هر اتم.
پژوهشگران مشاهده کردند اتم‌ها مي‌توانند همگي در پايين‌ترين باند انرژي و نزديک به مرز انرژي تراز پايين‌ترشان باشند. در نتيجه اين سيستم کاملاً منظم است (مقدار مرتبه، کليد اين اتفاق است)، و همانطور که بايد انتظار باشيد بسيار سرد هستند. نگه داشتن اتم‌ها در اين حالت انرژي پايين منجر به دمايي مي‌شود که فقط چند ميلي کلوين است. اين حالت شبيه قرار تعدادي توپ در گودي کوچکي است، که ربطي به چينش آن‌ها ندارد. با بردن ناگهاني اين گودي شبکه‌اي به يک برآمدگي، پژوهشگران کُل سيستم را عوض کردند. يعني اتم‌ها به حد بالاي پايين‌ترين باند انرژي‌ ترازشان بردند. اين وابسته به چرخش ثابت به برآمدگي ثابت (با ثبات) سيستم است. اين برآمدگي جديد بسيار پاياست، و اتم‌ها نمي‌توانند ار بالاي اوج انرژي‌شان به حالت انرژي ديگري بروند. در اين حالت، اتم‌ها بسيار مرتب شده‌‌اند، به تراز ديگر نمي‌توانند بروند، و مقدار دمايي منفي دارند.
در تصوير زير توزيع تکانه در دماهاي منفي اتم‌هاي پتاسيم را در شبکه‌ي نوري مي‌بينيد. اين تکانه متناسب است با انرژي جنبشي (انرژي حرکتي) اتم‌ها، و اوج‌ها بيشينه انرژي انرژي جنبشي را نشان مي‌دهند. حالت‌هاي دماهاي منفي بسيار پايا هستند، و اتم‌ها نمي‌توانند به حالت‌هاي انرژي حرکتي پايين‌تر بروند.
 
 
دما چيست؟
در حس‌هاي روزمره، دما ميزان گرما و سرما را توصيف مي‌کند. در کلاس علوم، مي‌گوييم که دماي يک جسم متوسط انرژي جنبشي (انرژي حرکتي) تمام اتم‌هايي است که حرکت مي‌کنند. هرقدر بيشتر اتم‌ها حرکت‌هاي کوچک داشته باشند، جسم گرمتر است. قابل درک است چراکه اگر يک جسم گرمتر کنار جسمي سردتر از آن قرار گيرد، انرژي گرمايي از جسم گرم به سرد منتقل مي‌شود. درباره آن حرکت‌ها، ذرات در جال برخورد با ذرات جسم سردتر (گرما با رسانش منتقل مي‌شود.) به‌طور مشابه، ذرات گرم‌تر حالت انرژي بالاتري دارند تا اينکه به حالت پايين‌تر بروند، و تابش الکترومغناطيس در گستره فروسرخ و جذب تابش توسط اتم ديگر (انتقال گرما با تابش) صورت مي‌گيرد. دو جسم با دماهاي متفاوت در تماس يا نزديکي بهم به تدريج به دماي يکساني مي‌رسند. اين دماي بين دماي اوليه جسم سرد و گرم است. ولي انواع ديگر دما و تعاريف ديگري هم وجود دارند. يکي از مهم‌ترين آن‌ها دماي زير صفر مطلق است که در ترموديناميک و مکانيک آماري تعريف مي‌شود. در ترموديناميک، دما ويژگي ماکروسکپي است، و ميکروحالت‌هاي سيستم و اين ويژگي و ويژگي‌هاي ديگر را مشخص مي‌کنند. براي مثال، يک سيستم با ۱۰۰ اتم و دو حالت انرژي در نظر بگيريد. فقط يک حالت ممکن براي داشتم ۱۰۰ اتم در پايين‌ترين سطح انرژي داريد. اگر از همين عدد يک، لگاريتم بگيريم، صفر خواهيم داشت. فيزيکدانان اين را «اِنتروپي» مي‌نامند. اندازه گيري بي‌نظمي سيستم. انتروپي بالاتر به معناي بي‌نظمي بيشتر است. اگر فقط يکي از ۱۰۰ اتم در اين سيستم در انرژي بالاتر باشند، ۱۰۰ راه براي انجام آن وجود دارد. در اين حالت انتروپي ۲ مي‌شود. چراکه از لگاريتم ۱۰۰ به اين عدد رسيديم. يادآوري مي‌کنيم پژوهشگران ۱۱۲۰۰۰ اتم پتاسيم استفاده شد. اين بدان معناست که انتروپي چنين سيستمي وقتي تيمي از اتم‌هاي آن در حالت انرژي بالاتر هستند و نيمي پايين‌تر بيشينه شده است. اگر به اکسترمم ديگري برسيم، که همه اتم‌ها در حالت برانگيخته باشند، فقط يک حالت براي اينکار داريم و آن بازهم صفر است! در مکانيک آماري و ترموديناميک دما به صورت زير تعريف شده است:
 
معکوس دما= تغيير انتروپي \ تغيير انرژي
 
براي سيستم فرضي ما که ۱۰۰ اتم دارد و دو حالت انرژي، حد بالا و پايين انرژي وجود دارد، و انتروپي سيستم در اين حدود برابر صفر است. اين تعريف از دما، از مثبت تا منفي بينهايت تغيير مي‌کند. اين دما جهش ناپيوسته‌اي در نقطه‌اي دارد که انتروپي از افزايش مقدار به کاهش مقدار خود مي‌رسد.
 
اين دما براي تمام اتم‌ها در حالت پايه‌شان صفر است. اين شبيه همان توده توپ‌ها در گودي است. وقتي انرژي به سيستم اضافه مي‌شود، اتم‌هاي بيشتري به سمت حالت انرژي بالاتر مي‌روند؛ انتروپي افزايش يافته، و دما افزايش مي‌يابد. اين شبيه حرکت تعدادي از توپ‌ها به بالاي برآمدگي است. وقتي انرژي بيشتري به سيستم مي‌دهيم، اتم‌هاي بيشتري به تراز انرژي بالاتر مي‌روند. دما به بي‌نهايت مثبت ميل مي‌کند، و اين يعني انتروپي نزديک ميزان بيشينه است، که زماني اتفاق مي‌افتد که نيمي از اتم‌ها در حالت بالاتر و نيمي در حالت پايين‌تر مي‌روند. در قياس گودي/برآمدگي، نيمي از توپ‌ها در دره و نيمي در بالاي تپه است. حالا اگر همچنان انرژي بيشتري وارد کنيم، وقتي به حالت نيمي از اتم‌ها در حالت بالايي و بقيه در پايين بمانند و گذر کنند، انتروپي سيستم کاهش مي‌يابد. اين نتايج در ناپيوستگي دما از مثبتِ بينهايت تا منفي بينهايت (سمت راست در نمودار)، جهشي را از خود نشان مي‌دهند. اين گذار شبيه جهش را از کمتر تا بيشتر از نيمي از توپ‌ها در بالا تا پايين گودي است. وقتي سيستم به بيشينه حالت انرژي خود مي‌رسد، اتم‌ها همگي در حالت انرژي بالاتر خود خواهند بود، و اِنتروپي به صفر ميل مي‌کند؛ دماها منفي افزايش يافته و به صفر مي‌رسند. اين شبيه پايا بودن توپ‌ها بر بالاي برآمدگي است، و نه افتادن آن به پايين آن. نکته مهم اينجاست که گستره‌ي دماي منفي با اتم‌هاي بيشتر در حالت انرژي بالاتر (تا حد ممکن)، گرم‌تر از گستره مثبت دماست! اگر اين سيستم با سيستم ديگري در تماس بود که اتم‌هاي بيشتر با حالت انرژي کمتر داشت (دماي مثبت)، گرما از سيستم با دماي منفي به دماي مثبت مي‌رفت. پس منفي گرمتر است! و همه‌ي اينها چه ربطي تعريف دما دارد؟ يک نتيجه از اين آزمايش مي‌توان گرفت: وقتي گاز اتم‌هاي پتاسيم (که چگالش بوز-آينشتاين برايشان اتفاق مي‌افتد) دماها و فشارهاي منفي را تجربه مي‌کند. اگر فشار منفي نبود، اين اتم‌هاي خيلي جذاب پتاسيم روي هم رُمبش مي‌کردند. اين ايده سيستم جذاب بدون رُمبش شبيه عالمي است که به دليل ميزان جرم در طبيعت رُمبش خواهد کرد. با اين حال، عالم بنا به اندازه‌گيري‌هاي ما در حال انبساط است، و فيزيکدانان مشاهده کردند که رُمبشي در کار نخواهد بود. فيزيکدانان علت آن انبساط را انرژي تاريک مي‌نامند، زيرا قابل آشکارسازي نيست. پژوهشگران اين تيم براين باورند که شايد نتايج فشار منفي بتواند چشم اندازي به ايده ماده تاريک هم باشد، و يا عالم غيررُمبشي. آنها حوزه‌هاي پژوهشي را فهرست کرده‌اند که نتايج اين آزمايش درآنها ممکن است ديده شود: گذار از عايق مات، پارامترهاي مدل هوبارد (Hubbard)، و سيستم‌هاي چند ذره‌ايست. گذار از عايق مات گذار در يک ماده که شبيه عايق عمل مي‌کند يا رساناهاي الکتريکي. اين گذار معمولاً در دماهاي بسيار پايين انجام مي‌شود و به اندرکنش‌هاي الکترون‌ها بستگي دارد. مدل هوبارد توصيف اين گذار بين عايق‌ها و رساناها.
 
منفي به معناي سردتر است؟
نکته مهم اينجاست که گستره‌ي دماي منفي با اتم‌هاي بيشتر در حالت انرژي بالاتر (تا حد ممکن)، گرم‌تر از گستره مثبت دماست! اگر اين سيستم با سيستم ديگري در تماس بود که اتم‌هاي بيشتر با حالت انرژي کمتر داشت (دماي مثبت)، گرما از سيستم با دماي منفي به دماي مثبت مي‌رفت. پس منفي گرمتر است! و همه‌ي اينها چه ربطي تعريف دما دارد؟ يک نتيجه از اين آزمايش مي‌توان گرفت: وقتي گاز اتم‌هاي پتاسيم (که چگالش بوز-آينشتاين برايشان اتفاق مي‌افتد) دماها و فشارهاي منفي را تجربه مي‌کند. اگر فشار منفي نبود، اين اتم‌هاي خيلي جذاب پتاسيم روي هم رُمبش مي‌کردند. اين ايده سيستم جذاب بدون رُمبش شبيه عالم =ي است که به دليل ميزان جرم در طبيعت رُمبش خواهد کرد. با اين حال، عالم بنا به اندازه‌گيري‌هاي ما در حال انبساط است، و فيزيکدانان مشاهده کردند که رُمبشي در کار نخواهد بود. فيزيکدانان علت آن انبساط را انرژي تاريک مي‌نامند، زيرا قابل آشکارسازي نيست. پژوهشگران اين تيم براين باورند که شايد نتايج فشار منفي بتواند چشم اندازي به ايده ماده تاريک هم باشد، و يا عالم غيررُمبشي. آنها حوزه‌هاي پژوهشي را فهرست کرده‌اند که نتايج اين آزمايش درآنها ممکن است ديده شود: گذار از عايق مات، پارامترهاي مدل هوبارد (Hubbard)، و سيستم‌هاي چند ذره‌ايست. گذار از عايق مات گذار در يک ماده که شبيه عايق عمل مي‌کند يا رساناهاي الکتريکي. اين گذار معمولاً در دماهاي بسيار پايين انجام مي‌شود و به اندرکنش‌هاي الکترون‌ها بستگي دارد. مدل هوبارد توصيف اين گذار بين عايق‌ها و رساناها.

 

1. Braun, S., et al. Negative Absolute Temperature for Motional Degrees of Freedom, Science (309) p. 52-55, 4 Jan 2013
http://www.sciencemag.org/content/339/6115/52

 

2. Chase, Scott, Below Absolute Zero – What Does Negative Temperature Mean?, Physics FAQ
http://math.ucr.edu/home/baez/physics/ParticleAndNuclear/neg_temperature.html

 

3. LMQ/MPQ research group, Negative Absolute Temperature, Frequently Asked Questions 
http://www.quantum-munich.de/research/negative-absolute-temperature

نوشته: Heide Doss
 
عکسها همگي به دانشگاه LMU و مؤسسه ماکس پلانک تعلق دارد. تصوير اول از آزمايشگاه فقوکوياما به ترجمه اضافه شده است.

 

1392/1/10 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 زير صفر مطلق
زير صفر مطلقزنگ تفريح فيزيك
دماهاي منفي توضيح داده شد!
 
صفر مطلق يا صفر کلوين، دمايي ست که همه حرکت‌ها به ايستايي مي‌رسند. پايين‌ترين حد دمايي در مقياس دماست، ولي اخيراً د مقالاتي مي‌بينيم که کمي کمتر از اين مقدار هم در آزمايشگاه فيزيک ديده شده است. آيا واقعاً دمايي پايين‌تر از صفر مطلق هم داريم؟
 
اتم‌هاي شمالي
 
پژوهشگران بخش اُپتيک کوانتمي مؤسسه ماکس پلانک و لودويگ-ماکسيميليان دانشگاه مونيخ، روي ماده چگال بوز-آينشتاين در دماي بسيار سرد 39 کلوين، با 112000 اتم پُتاسيم کار کردند. ماده‌ي بوز آينشتاين از اتم‌هايي تشکيل شده که حالت‌هاي يکساني را نسبت بهم مي‌توانند برگزينند. مي‌توانند در يک تله‌ي دوقطبي اُپتيکي کنار هم قرار بگيرند. تله‌ي دوقطبي اتم‌ها را مقيد کرده و کنار هم نگه دارند. سپس از يک شبکه نوري 3 بُعدي استفاده کردند که شبيه ساختار بلوري براي اتم‌هاي پتاسيم عمل مي‌کند، و باند انرژي توليد مي‌کند. 
 
 شکبه نوري شامل توده‌اي از نوفه‌هاي ليزري است که براي موج ايستاده تنظيم شده و شبيه ساختار شبکه‌اي براي اتم‌هاي پتاسيم عمل مي‌کند. اتم‌هاي پتاسيم در اين ساختار شبکه‌اي در پايين‌ترين سطح انرژي داخلي‌سشان باقي مي‌مانند، ولي ساختار باند اضافه‌اي دارند. اين شبکه حالت‌هاي حرکتي اتم‌ها را براي اين باند انرژي پايين سازگار مي‌کند. با اين حال اين باند حالت‌هاي زيادي در خود دارد (گشتاورهاي متعدد) براي هر اتم.
پژوهشگران مشاهده کردند اتم‌ها مي‌توانند همگي در پايين‌ترين باند انرژي و نزديک به مرز انرژي تراز پايين‌ترشان باشند. در نتيجه اين سيستم کاملاً منظم است (مقدار مرتبه، کليد اين اتفاق است)، و همانطور که بايد انتظار باشيد بسيار سرد هستند. نگه داشتن اتم‌ها در اين حالت انرژي پايين منجر به دمايي مي‌شود که فقط چند ميلي کلوين است. اين حالت شبيه قرار تعدادي توپ در گودي کوچکي است، که ربطي به چينش آن‌ها ندارد. با بردن ناگهاني اين گودي شبکه‌اي به يک برآمدگي، پژوهشگران کُل سيستم را عوض کردند. يعني اتم‌ها به حد بالاي پايين‌ترين باند انرژي‌ ترازشان بردند. اين وابسته به چرخش ثابت به برآمدگي ثابت (با ثبات) سيستم است. اين برآمدگي جديد بسيار پاياست، و اتم‌ها نمي‌توانند ار بالاي اوج انرژي‌شان به حالت انرژي ديگري بروند. در اين حالت، اتم‌ها بسيار مرتب شده‌‌اند، به تراز ديگر نمي‌توانند بروند، و مقدار دمايي منفي دارند.
در تصوير زير توزيع تکانه در دماهاي منفي اتم‌هاي پتاسيم را در شبکه‌ي نوري مي‌بينيد. اين تکانه متناسب است با انرژي جنبشي (انرژي حرکتي) اتم‌ها، و اوج‌ها بيشينه انرژي انرژي جنبشي را نشان مي‌دهند. حالت‌هاي دماهاي منفي بسيار پايا هستند، و اتم‌ها نمي‌توانند به حالت‌هاي انرژي حرکتي پايين‌تر بروند.
 
 
دما چيست؟
در حس‌هاي روزمره، دما ميزان گرما و سرما را توصيف مي‌کند. در کلاس علوم، مي‌گوييم که دماي يک جسم متوسط انرژي جنبشي (انرژي حرکتي) تمام اتم‌هايي است که حرکت مي‌کنند. هرقدر بيشتر اتم‌ها حرکت‌هاي کوچک داشته باشند، جسم گرمتر است. قابل درک است چراکه اگر يک جسم گرمتر کنار جسمي سردتر از آن قرار گيرد، انرژي گرمايي از جسم گرم به سرد منتقل مي‌شود. درباره آن حرکت‌ها، ذرات در جال برخورد با ذرات جسم سردتر (گرما با رسانش منتقل مي‌شود.) به‌طور مشابه، ذرات گرم‌تر حالت انرژي بالاتري دارند تا اينکه به حالت پايين‌تر بروند، و تابش الکترومغناطيس در گستره فروسرخ و جذب تابش توسط اتم ديگر (انتقال گرما با تابش) صورت مي‌گيرد. دو جسم با دماهاي متفاوت در تماس يا نزديکي بهم به تدريج به دماي يکساني مي‌رسند. اين دماي بين دماي اوليه جسم سرد و گرم است. ولي انواع ديگر دما و تعاريف ديگري هم وجود دارند. يکي از مهم‌ترين آن‌ها دماي زير صفر مطلق است که در ترموديناميک و مکانيک آماري تعريف مي‌شود. در ترموديناميک، دما ويژگي ماکروسکپي است، و ميکروحالت‌هاي سيستم و اين ويژگي و ويژگي‌هاي ديگر را مشخص مي‌کنند. براي مثال، يک سيستم با ۱۰۰ اتم و دو حالت انرژي در نظر بگيريد. فقط يک حالت ممکن براي داشتم ۱۰۰ اتم در پايين‌ترين سطح انرژي داريد. اگر از همين عدد يک، لگاريتم بگيريم، صفر خواهيم داشت. فيزيکدانان اين را «اِنتروپي» مي‌نامند. اندازه گيري بي‌نظمي سيستم. انتروپي بالاتر به معناي بي‌نظمي بيشتر است. اگر فقط يکي از ۱۰۰ اتم در اين سيستم در انرژي بالاتر باشند، ۱۰۰ راه براي انجام آن وجود دارد. در اين حالت انتروپي ۲ مي‌شود. چراکه از لگاريتم ۱۰۰ به اين عدد رسيديم. يادآوري مي‌کنيم پژوهشگران ۱۱۲۰۰۰ اتم پتاسيم استفاده شد. اين بدان معناست که انتروپي چنين سيستمي وقتي تيمي از اتم‌هاي آن در حالت انرژي بالاتر هستند و نيمي پايين‌تر بيشينه شده است. اگر به اکسترمم ديگري برسيم، که همه اتم‌ها در حالت برانگيخته باشند، فقط يک حالت براي اينکار داريم و آن بازهم صفر است! در مکانيک آماري و ترموديناميک دما به صورت زير تعريف شده است:
 
معکوس دما= تغيير انتروپي \ تغيير انرژي
 
براي سيستم فرضي ما که ۱۰۰ اتم دارد و دو حالت انرژي، حد بالا و پايين انرژي وجود دارد، و انتروپي سيستم در اين حدود برابر صفر است. اين تعريف از دما، از مثبت تا منفي بينهايت تغيير مي‌کند. اين دما جهش ناپيوسته‌اي در نقطه‌اي دارد که انتروپي از افزايش مقدار به کاهش مقدار خود مي‌رسد.
 
اين دما براي تمام اتم‌ها در حالت پايه‌شان صفر است. اين شبيه همان توده توپ‌ها در گودي است. وقتي انرژي به سيستم اضافه مي‌شود، اتم‌هاي بيشتري به سمت حالت انرژي بالاتر مي‌روند؛ انتروپي افزايش يافته، و دما افزايش مي‌يابد. اين شبيه حرکت تعدادي از توپ‌ها به بالاي برآمدگي است. وقتي انرژي بيشتري به سيستم مي‌دهيم، اتم‌هاي بيشتري به تراز انرژي بالاتر مي‌روند. دما به بي‌نهايت مثبت ميل مي‌کند، و اين يعني انتروپي نزديک ميزان بيشينه است، که زماني اتفاق مي‌افتد که نيمي از اتم‌ها در حالت بالاتر و نيمي در حالت پايين‌تر مي‌روند. در قياس گودي/برآمدگي، نيمي از توپ‌ها در دره و نيمي در بالاي تپه است. حالا اگر همچنان انرژي بيشتري وارد کنيم، وقتي به حالت نيمي از اتم‌ها در حالت بالايي و بقيه در پايين بمانند و گذر کنند، انتروپي سيستم کاهش مي‌يابد. اين نتايج در ناپيوستگي دما از مثبتِ بينهايت تا منفي بينهايت (سمت راست در نمودار)، جهشي را از خود نشان مي‌دهند. اين گذار شبيه جهش را از کمتر تا بيشتر از نيمي از توپ‌ها در بالا تا پايين گودي است. وقتي سيستم به بيشينه حالت انرژي خود مي‌رسد، اتم‌ها همگي در حالت انرژي بالاتر خود خواهند بود، و اِنتروپي به صفر ميل مي‌کند؛ دماها منفي افزايش يافته و به صفر مي‌رسند. اين شبيه پايا بودن توپ‌ها بر بالاي برآمدگي است، و نه افتادن آن به پايين آن. نکته مهم اينجاست که گستره‌ي دماي منفي با اتم‌هاي بيشتر در حالت انرژي بالاتر (تا حد ممکن)، گرم‌تر از گستره مثبت دماست! اگر اين سيستم با سيستم ديگري در تماس بود که اتم‌هاي بيشتر با حالت انرژي کمتر داشت (دماي مثبت)، گرما از سيستم با دماي منفي به دماي مثبت مي‌رفت. پس منفي گرمتر است! و همه‌ي اينها چه ربطي تعريف دما دارد؟ يک نتيجه از اين آزمايش مي‌توان گرفت: وقتي گاز اتم‌هاي پتاسيم (که چگالش بوز-آينشتاين برايشان اتفاق مي‌افتد) دماها و فشارهاي منفي را تجربه مي‌کند. اگر فشار منفي نبود، اين اتم‌هاي خيلي جذاب پتاسيم روي هم رُمبش مي‌کردند. اين ايده سيستم جذاب بدون رُمبش شبيه عالمي است که به دليل ميزان جرم در طبيعت رُمبش خواهد کرد. با اين حال، عالم بنا به اندازه‌گيري‌هاي ما در حال انبساط است، و فيزيکدانان مشاهده کردند که رُمبشي در کار نخواهد بود. فيزيکدانان علت آن انبساط را انرژي تاريک مي‌نامند، زيرا قابل آشکارسازي نيست. پژوهشگران اين تيم براين باورند که شايد نتايج فشار منفي بتواند چشم اندازي به ايده ماده تاريک هم باشد، و يا عالم غيررُمبشي. آنها حوزه‌هاي پژوهشي را فهرست کرده‌اند که نتايج اين آزمايش درآنها ممکن است ديده شود: گذار از عايق مات، پارامترهاي مدل هوبارد (Hubbard)، و سيستم‌هاي چند ذره‌ايست. گذار از عايق مات گذار در يک ماده که شبيه عايق عمل مي‌کند يا رساناهاي الکتريکي. اين گذار معمولاً در دماهاي بسيار پايين انجام مي‌شود و به اندرکنش‌هاي الکترون‌ها بستگي دارد. مدل هوبارد توصيف اين گذار بين عايق‌ها و رساناها.
 
منفي به معناي سردتر است؟
نکته مهم اينجاست که گستره‌ي دماي منفي با اتم‌هاي بيشتر در حالت انرژي بالاتر (تا حد ممکن)، گرم‌تر از گستره مثبت دماست! اگر اين سيستم با سيستم ديگري در تماس بود که اتم‌هاي بيشتر با حالت انرژي کمتر داشت (دماي مثبت)، گرما از سيستم با دماي منفي به دماي مثبت مي‌رفت. پس منفي گرمتر است! و همه‌ي اينها چه ربطي تعريف دما دارد؟ يک نتيجه از اين آزمايش مي‌توان گرفت: وقتي گاز اتم‌هاي پتاسيم (که چگالش بوز-آينشتاين برايشان اتفاق مي‌افتد) دماها و فشارهاي منفي را تجربه مي‌کند. اگر فشار منفي نبود، اين اتم‌هاي خيلي جذاب پتاسيم روي هم رُمبش مي‌کردند. اين ايده سيستم جذاب بدون رُمبش شبيه عالم =ي است که به دليل ميزان جرم در طبيعت رُمبش خواهد کرد. با اين حال، عالم بنا به اندازه‌گيري‌هاي ما در حال انبساط است، و فيزيکدانان مشاهده کردند که رُمبشي در کار نخواهد بود. فيزيکدانان علت آن انبساط را انرژي تاريک مي‌نامند، زيرا قابل آشکارسازي نيست. پژوهشگران اين تيم براين باورند که شايد نتايج فشار منفي بتواند چشم اندازي به ايده ماده تاريک هم باشد، و يا عالم غيررُمبشي. آنها حوزه‌هاي پژوهشي را فهرست کرده‌اند که نتايج اين آزمايش درآنها ممکن است ديده شود: گذار از عايق مات، پارامترهاي مدل هوبارد (Hubbard)، و سيستم‌هاي چند ذره‌ايست. گذار از عايق مات گذار در يک ماده که شبيه عايق عمل مي‌کند يا رساناهاي الکتريکي. اين گذار معمولاً در دماهاي بسيار پايين انجام مي‌شود و به اندرکنش‌هاي الکترون‌ها بستگي دارد. مدل هوبارد توصيف اين گذار بين عايق‌ها و رساناها.

 

1. Braun, S., et al. Negative Absolute Temperature for Motional Degrees of Freedom, Science (309) p. 52-55, 4 Jan 2013
http://www.sciencemag.org/content/339/6115/52

 

2. Chase, Scott, Below Absolute Zero – What Does Negative Temperature Mean?, Physics FAQ
http://math.ucr.edu/home/baez/physics/ParticleAndNuclear/neg_temperature.html

 

3. LMQ/MPQ research group, Negative Absolute Temperature, Frequently Asked Questions 
http://www.quantum-munich.de/research/negative-absolute-temperature

نوشته: Heide Doss
 
عکسها همگي به دانشگاه LMU و مؤسسه ماکس پلانک تعلق دارد. تصوير اول از آزمايشگاه فقوکوياما به ترجمه اضافه شده است.

 

1392/1/10 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content