XMod
 مصاحبه با جان کانوی - قسمت اول
مصاحبه با جان کانوی - قسمت اول
ترجمه از نشریهٔ Notices انجمن ریاضی آمریکا

 

 

اين يک نسخه ويرايش‌شده از مصاحبه با جان هورتون کانوي (John Horton Conway) است که در ماه جولاي سال ۲۰۱۱ ميلادي در اولين مدرسه‌ی تابستاني رياضي بين‌المللي در دانشگاه جاکوبز (Jacobs University) در شهر برمن (Bremen) آلمان انجام شده و پس از آن به تدريج توسعه يافت. مصاحبه‌کننده، ديرک اشلايشر (Dierk Schleicher)، استاد رياضي در دانشگاه جاکوبز، نقش مهمي را در ايجاد و سازماندهي کميته علمي براي مدرسه تابستاني ايفا کرد. دومين مدرسه تابستاني در ماه آگوست سال ۲۰۱۲ ميلادي در فرانسه برپا شد و مدرسه تابستاني بعدي جهت برگزاري در ماه جولاي سال ۲۰۱۳ ميلادي، باز هم در دانشگاه جاکوبز برنامه‌ريزي شده است. جهت اطلاعات بيشتر درباره مدرسه تابستاني مي توانيد به وب سايت http://www.math.jacobs-university.de/summerschool مراجعه نماييد.


جان هورتون کانوي، يکي از نظريه‌پردازان در زمينه  «گروه‌هاي متناهی» (finite groups) و همچنين يکي از مشهورترين متخصصین نظریه‌ی گره در جهان است. او نویسنده‌ی بيش ۱۰ کتاب بوده و بيش از 130 مقاله در زمينه‌هاي مختلف رياضي در نشریه‌هاي مختلف به چاپ رسانده است. او تحقيقات و پژوهش‌هاي بسيار مهمي در زمينه‌هاي نظریه‌ی اعداد، نظریه‌ی بازي، نظریه‌ی کدگذاري و ايجاد سيستم‌هاي عددي جديد که شامل «اعداد سورئال» ( surreal numbers) است را به انجام رسانيده است. او همچنين به عنوان مخترع «بازي زندگي»، يک شبيه‌سازي کامپيوتري از سلول ساده زندگي مديريت‌شده به‌وسيله قوانين ساده که منجر به رفتارهاي پيچيده شده است، مشهور است. او در سال ۱۹۳۷ ميلادي متولد شده و در سال ۱۹۶۷ ميلادي مدرک دکتراي خود را از دانشگاه کمبريج (Cambridge University) زير نظر هارولد داونپورت (Harold Davenport) دريافت کرد. کانوي در کمبريج ماند تا وقتي که در سال ۱۹۸۶ ميلادي به دانشگاه پرينستون (Princeton University)، جايي که در حال حاضر استاد است، نقل مکان کرد. او يکي از اعضاي انجمن سلطنتي لندن (London Royal Society) است و موفق به دريافت جايزه پوليا از انجمن رياضي لندن و همچنين جايزه فردريک اسر نمرز (Frederic Esser Nemmers) در رشته رياضيات از دانشگاه نورت وسترن (Northwestern University) شده است.

 

 

قسمت اول قسمت دوم  قسمت سوم  |  قسمت چهارم  قسمت پنجم  قسمت ششم

 

 


اشلايشر: جان کانوي، خيلي خوش آمديد به مدرسه‌ی بين‌المللي تايستاني رياضي براي دانش‌آموزان در اينجا، دانشگاه جاکوبز در شهر برمن. به چه دليل اين دعوت را قبول کرديد؟

 

 

 

کانوي: من درس دادن را دوست دارم و همچنين به صحبت کردن براي جوانان علاقه بسيار دارم و اميدوارم که از اين موقعيت لذت ببرم. من عادت دارم درباره خودم صحبت کنم، چه ايستاده و چه نشسته.

 

اشلايشر: تا کنون اين اتفاق براي شما افتاده که مردم در حين صحبت کردنتان شما را ترک کنند؟

 

کانوي: بله، بعد از گذشت ۵ يا ۶ ساعت از درس دادن چيزي، مردم پا به فرار مي‌گذارند. همان طور که مي‌دانيد دانش‌آموزان بريتانيايي همانند دانش‌آموزان آلماني منظم نيستند.

 

اشلايشر: در اين مدرسه تابستاني دانش‌آموزان زيادي از ۲۵ کشور مختلف با سطح معاشرتي متفاوت شرکت کرده‌اند و برخلاف آنچه گفتيد فرار نکرده‌اند. شما يک استاد در دانشگاه پرينستون هستيد و مردم بسياري جهت تحصيل با استادي مثل شما به دانشگاه پرينستون مي‌آيند...

 

کانوي: بله تا حدودي!

 

اشلايشر: و الان شما برای دانش‌آموزان آمده‌اید، البته دانش‌آموزاني که ما در اينجا داريم اغلب جوان‌تر از دانش‌جویان پرينستون هستند. آيا براي شما تفاوتي مي‌کند که به دانش‌آموزان مدرسه تابستاني آموزش دهيد؟

 

کانوي: افراد براي من تفاوتي ندارند و من با همه يکسان صحبت مي‌کنم. من در دانشگاه پرينستون، هم درس‌هاي دوره‌ی کارشناسی و هم درس‌هاي دوره‌ی تحصیلات تکمیلی را تدريس مي‌کنم. من در آمريکا زیاد به این چنين مدرسه‌ها و مراسمي از اين قبيل رفته‌ام و واقعا هيچ گاه روش تدريسم را تغيير نداده‌ام. من روش تدريسم را خيلي عوض نکرده‌ام. اگر دانش‌آموزي جوان‌تر باشد من زياد وارد جزئيات نمي‌شوم، اما اين مساله چیزی را تغيير نمي‌دهد. در واقع من يک رياضي‌دان خیلی ابتدایی (elementary) هستم.

 

اشلايشر: در واقع شما يک رياضي‌دان خيلي عمیق ابتدایی هستيد.

 

کانوي: من تعريف شما را قبول مي‌کنم، اگر به معناي واقعي کلمه باشد اما ...

 

اشلايشر: بله همين طور است.

 

کانوي:... چگونه ممکن است اين را بگويم؟ اين که  بخواهيم بحث‌های ساده و بچه‌گانه را در نظر بگیریم و چيز جديدی در آنها پيدا کنيم خیلی سخت‌تر است. حتي پيدا کردن چيز جديدی در بحث‌هاي خط مقدم رياضي هم دشوارتر است. در نگاه اول همه چيز ساده به‌نظر مي‌رسد، اما بعدا مي‌فهمي که به آن سادگي که قبلا گفته شده بود نیست.

 

اشلايشر: من کمي گيج شدم، چرا که شما يکي از افراد در خط مقدم رياضيات و شايد خط مقدم رياضيات غير‌منتظره هستید.

 

کانوي: من فکر می‌کنم آخرين عبارت را مي‌توانم قبول کنم. اما اين رياضيات من است. من اعداد سورئال را کشف کردم که بي‌شک بسيار عجيب هستند. و تعاريف آنها کاملا ابتدایی است. پيش از اين نه هيچ کس درباره آنها انديشيده و نه حتي براي کشف آنها تلاش کرده بود. در رياضيات موضوعات باارزشي وجود دارد. خيلي از رياضي‌دانان مشهور بر روي اين موضوعات سرمايه‌گذاري کرده و ديگر خيلي سخت است که بتوان چيز تازه‌اي پيدا کرد. بسياري از همکاران من در پرينستون يک موضوع را انتخاب کرده و در آن زمينه تخصص پيدا کرده‌اند. من اين کار را نمي‌کنم. من به چيزهاي زيادي علاقه دارم ولي در موردشان خيلي عميق نمي‌شوم. فقط تا حد متوسطي درباره‌شان به تحقيق مي‌پردازم.

 

اشلايشر: اين نشانه‌اي از تواضع شماست.

 

کانوي: در اينجا مي‌خواهم چيز ديگري درباره خودم بگويم: من بيش از حد ساده و معتدل‌گرا هستم. اگر خيلي معتدل‌گرا نبودم، بهتر از اين بودم. من در خط اعتدال کار مي‌کنم.

 

اشلايشر: اميدوارم در اين مسير موفق باشيد! با توجه به ميانه‌رو بودنتان، چه فکري ....

 

کانوي: من هرگز فکر نمي‌کنم که در کل یک آدم میانه‌رو باشم، اما ادامه بديد.


 

دانش آموزان در حال صحبت با کانوي


 

اشلايشر: بگذريم، اجازه دهید سوالي از شما بپرسم. شما چه چيزي را به‌عنوان بزرگ‌ترين ايده و دستاوردتان در نظر مي‌گيريد؟

 

کانوي: نمي‌دانم. من دستاوردهاي زيادي داشتم و هيچ  وقت در فکر يک چيز به‌عنوان بزرگ‌ترين دستاورد نبودم. همکارانم مي‌گويند شايد تحقيق بر روي نظریه‌ی گروه از بزرگ‌ترين دستاوردهاي من باشد، ولي من خودم آن را به‌عنوان بزرگ‌ترين دستاوردم محسوب نمي‌کنم. من فکر مي‌کنم اين خيلي خوب است و من خيلي خوشحالم که همکارانم به اين کار ارزش داده‌اند و اين به اين معناست که من به چشم آنها بيهوده و بي‌‌ثمر نيستم. اما‌ دو دستاورد استثنايي وجود دارند که بايد به آنها اشاره کنم. يکي از آنها که به‌تازگي رشد يافته است، قضيه اراده آزاد است و ديگري که کمي قديمي‌تر است اعداد سورئال است. اين دو براي من ارزش ديگري دارند: به‌وسيله‌ی اعداد سورئال من توانستم دنياي عظيم و جديدي از اعداد را کشف کنم. مسلما اعداد زيادي وجود دارند که غيرقابل تصور هستند ولي تا کنون کسي بيشتر از اعدادي که من کشف کردم، کشف نکرده است. در واقع اين موضوع رياضي‌دانانِ به اصطلاح محافظه‌کار را به فکر وا مي‌دارد، چراکه اين دستاورد نظریه‌ی ساده‌تري از اعداد حقيقي را نسبت به نظریه‌ی سنتي، که از حدود ۲۰۰ سال پيش تا کنون در کتاب‌ها موجود است، توليد مي‌کند. بنابراين من بسيار مفتخر و خوش‌‌شانسم که توانستم اين را پيدا کنم.


 

قسمت اول قسمت دوم  قسمت سوم  |  قسمت چهارم  قسمت پنجم  قسمت ششم

1392/6/27 لينک مستقيم

فرستنده :
مریم HyperLink HyperLink 1394/3/10
مـتـن : عالی بود . لذت بردم . بخش مصاحبه ها رو گسترده تر کنید . خیلی جالبن

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1394/3/10
مـتـن : خوبه

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 مصاحبه با جان کانوی - قسمت اول
مصاحبه با جان کانوی - قسمت اول
ترجمه از نشریهٔ Notices انجمن ریاضی آمریکا

 

 

اين يک نسخه ويرايش‌شده از مصاحبه با جان هورتون کانوي (John Horton Conway) است که در ماه جولاي سال ۲۰۱۱ ميلادي در اولين مدرسه‌ی تابستاني رياضي بين‌المللي در دانشگاه جاکوبز (Jacobs University) در شهر برمن (Bremen) آلمان انجام شده و پس از آن به تدريج توسعه يافت. مصاحبه‌کننده، ديرک اشلايشر (Dierk Schleicher)، استاد رياضي در دانشگاه جاکوبز، نقش مهمي را در ايجاد و سازماندهي کميته علمي براي مدرسه تابستاني ايفا کرد. دومين مدرسه تابستاني در ماه آگوست سال ۲۰۱۲ ميلادي در فرانسه برپا شد و مدرسه تابستاني بعدي جهت برگزاري در ماه جولاي سال ۲۰۱۳ ميلادي، باز هم در دانشگاه جاکوبز برنامه‌ريزي شده است. جهت اطلاعات بيشتر درباره مدرسه تابستاني مي توانيد به وب سايت http://www.math.jacobs-university.de/summerschool مراجعه نماييد.


جان هورتون کانوي، يکي از نظريه‌پردازان در زمينه  «گروه‌هاي متناهی» (finite groups) و همچنين يکي از مشهورترين متخصصین نظریه‌ی گره در جهان است. او نویسنده‌ی بيش ۱۰ کتاب بوده و بيش از 130 مقاله در زمينه‌هاي مختلف رياضي در نشریه‌هاي مختلف به چاپ رسانده است. او تحقيقات و پژوهش‌هاي بسيار مهمي در زمينه‌هاي نظریه‌ی اعداد، نظریه‌ی بازي، نظریه‌ی کدگذاري و ايجاد سيستم‌هاي عددي جديد که شامل «اعداد سورئال» ( surreal numbers) است را به انجام رسانيده است. او همچنين به عنوان مخترع «بازي زندگي»، يک شبيه‌سازي کامپيوتري از سلول ساده زندگي مديريت‌شده به‌وسيله قوانين ساده که منجر به رفتارهاي پيچيده شده است، مشهور است. او در سال ۱۹۳۷ ميلادي متولد شده و در سال ۱۹۶۷ ميلادي مدرک دکتراي خود را از دانشگاه کمبريج (Cambridge University) زير نظر هارولد داونپورت (Harold Davenport) دريافت کرد. کانوي در کمبريج ماند تا وقتي که در سال ۱۹۸۶ ميلادي به دانشگاه پرينستون (Princeton University)، جايي که در حال حاضر استاد است، نقل مکان کرد. او يکي از اعضاي انجمن سلطنتي لندن (London Royal Society) است و موفق به دريافت جايزه پوليا از انجمن رياضي لندن و همچنين جايزه فردريک اسر نمرز (Frederic Esser Nemmers) در رشته رياضيات از دانشگاه نورت وسترن (Northwestern University) شده است.

 

 

قسمت اول قسمت دوم  قسمت سوم  |  قسمت چهارم  قسمت پنجم  قسمت ششم

 

 


اشلايشر: جان کانوي، خيلي خوش آمديد به مدرسه‌ی بين‌المللي تايستاني رياضي براي دانش‌آموزان در اينجا، دانشگاه جاکوبز در شهر برمن. به چه دليل اين دعوت را قبول کرديد؟

 

 

 

کانوي: من درس دادن را دوست دارم و همچنين به صحبت کردن براي جوانان علاقه بسيار دارم و اميدوارم که از اين موقعيت لذت ببرم. من عادت دارم درباره خودم صحبت کنم، چه ايستاده و چه نشسته.

 

اشلايشر: تا کنون اين اتفاق براي شما افتاده که مردم در حين صحبت کردنتان شما را ترک کنند؟

 

کانوي: بله، بعد از گذشت ۵ يا ۶ ساعت از درس دادن چيزي، مردم پا به فرار مي‌گذارند. همان طور که مي‌دانيد دانش‌آموزان بريتانيايي همانند دانش‌آموزان آلماني منظم نيستند.

 

اشلايشر: در اين مدرسه تابستاني دانش‌آموزان زيادي از ۲۵ کشور مختلف با سطح معاشرتي متفاوت شرکت کرده‌اند و برخلاف آنچه گفتيد فرار نکرده‌اند. شما يک استاد در دانشگاه پرينستون هستيد و مردم بسياري جهت تحصيل با استادي مثل شما به دانشگاه پرينستون مي‌آيند...

 

کانوي: بله تا حدودي!

 

اشلايشر: و الان شما برای دانش‌آموزان آمده‌اید، البته دانش‌آموزاني که ما در اينجا داريم اغلب جوان‌تر از دانش‌جویان پرينستون هستند. آيا براي شما تفاوتي مي‌کند که به دانش‌آموزان مدرسه تابستاني آموزش دهيد؟

 

کانوي: افراد براي من تفاوتي ندارند و من با همه يکسان صحبت مي‌کنم. من در دانشگاه پرينستون، هم درس‌هاي دوره‌ی کارشناسی و هم درس‌هاي دوره‌ی تحصیلات تکمیلی را تدريس مي‌کنم. من در آمريکا زیاد به این چنين مدرسه‌ها و مراسمي از اين قبيل رفته‌ام و واقعا هيچ گاه روش تدريسم را تغيير نداده‌ام. من روش تدريسم را خيلي عوض نکرده‌ام. اگر دانش‌آموزي جوان‌تر باشد من زياد وارد جزئيات نمي‌شوم، اما اين مساله چیزی را تغيير نمي‌دهد. در واقع من يک رياضي‌دان خیلی ابتدایی (elementary) هستم.

 

اشلايشر: در واقع شما يک رياضي‌دان خيلي عمیق ابتدایی هستيد.

 

کانوي: من تعريف شما را قبول مي‌کنم، اگر به معناي واقعي کلمه باشد اما ...

 

اشلايشر: بله همين طور است.

 

کانوي:... چگونه ممکن است اين را بگويم؟ اين که  بخواهيم بحث‌های ساده و بچه‌گانه را در نظر بگیریم و چيز جديدی در آنها پيدا کنيم خیلی سخت‌تر است. حتي پيدا کردن چيز جديدی در بحث‌هاي خط مقدم رياضي هم دشوارتر است. در نگاه اول همه چيز ساده به‌نظر مي‌رسد، اما بعدا مي‌فهمي که به آن سادگي که قبلا گفته شده بود نیست.

 

اشلايشر: من کمي گيج شدم، چرا که شما يکي از افراد در خط مقدم رياضيات و شايد خط مقدم رياضيات غير‌منتظره هستید.

 

کانوي: من فکر می‌کنم آخرين عبارت را مي‌توانم قبول کنم. اما اين رياضيات من است. من اعداد سورئال را کشف کردم که بي‌شک بسيار عجيب هستند. و تعاريف آنها کاملا ابتدایی است. پيش از اين نه هيچ کس درباره آنها انديشيده و نه حتي براي کشف آنها تلاش کرده بود. در رياضيات موضوعات باارزشي وجود دارد. خيلي از رياضي‌دانان مشهور بر روي اين موضوعات سرمايه‌گذاري کرده و ديگر خيلي سخت است که بتوان چيز تازه‌اي پيدا کرد. بسياري از همکاران من در پرينستون يک موضوع را انتخاب کرده و در آن زمينه تخصص پيدا کرده‌اند. من اين کار را نمي‌کنم. من به چيزهاي زيادي علاقه دارم ولي در موردشان خيلي عميق نمي‌شوم. فقط تا حد متوسطي درباره‌شان به تحقيق مي‌پردازم.

 

اشلايشر: اين نشانه‌اي از تواضع شماست.

 

کانوي: در اينجا مي‌خواهم چيز ديگري درباره خودم بگويم: من بيش از حد ساده و معتدل‌گرا هستم. اگر خيلي معتدل‌گرا نبودم، بهتر از اين بودم. من در خط اعتدال کار مي‌کنم.

 

اشلايشر: اميدوارم در اين مسير موفق باشيد! با توجه به ميانه‌رو بودنتان، چه فکري ....

 

کانوي: من هرگز فکر نمي‌کنم که در کل یک آدم میانه‌رو باشم، اما ادامه بديد.


 

دانش آموزان در حال صحبت با کانوي


 

اشلايشر: بگذريم، اجازه دهید سوالي از شما بپرسم. شما چه چيزي را به‌عنوان بزرگ‌ترين ايده و دستاوردتان در نظر مي‌گيريد؟

 

کانوي: نمي‌دانم. من دستاوردهاي زيادي داشتم و هيچ  وقت در فکر يک چيز به‌عنوان بزرگ‌ترين دستاورد نبودم. همکارانم مي‌گويند شايد تحقيق بر روي نظریه‌ی گروه از بزرگ‌ترين دستاوردهاي من باشد، ولي من خودم آن را به‌عنوان بزرگ‌ترين دستاوردم محسوب نمي‌کنم. من فکر مي‌کنم اين خيلي خوب است و من خيلي خوشحالم که همکارانم به اين کار ارزش داده‌اند و اين به اين معناست که من به چشم آنها بيهوده و بي‌‌ثمر نيستم. اما‌ دو دستاورد استثنايي وجود دارند که بايد به آنها اشاره کنم. يکي از آنها که به‌تازگي رشد يافته است، قضيه اراده آزاد است و ديگري که کمي قديمي‌تر است اعداد سورئال است. اين دو براي من ارزش ديگري دارند: به‌وسيله‌ی اعداد سورئال من توانستم دنياي عظيم و جديدي از اعداد را کشف کنم. مسلما اعداد زيادي وجود دارند که غيرقابل تصور هستند ولي تا کنون کسي بيشتر از اعدادي که من کشف کردم، کشف نکرده است. در واقع اين موضوع رياضي‌دانانِ به اصطلاح محافظه‌کار را به فکر وا مي‌دارد، چراکه اين دستاورد نظریه‌ی ساده‌تري از اعداد حقيقي را نسبت به نظریه‌ی سنتي، که از حدود ۲۰۰ سال پيش تا کنون در کتاب‌ها موجود است، توليد مي‌کند. بنابراين من بسيار مفتخر و خوش‌‌شانسم که توانستم اين را پيدا کنم.


 

قسمت اول قسمت دوم  قسمت سوم  |  قسمت چهارم  قسمت پنجم  قسمت ششم

1392/6/27 لينک مستقيم

فرستنده :
مریم HyperLink HyperLink 1394/3/10
مـتـن : عالی بود . لذت بردم . بخش مصاحبه ها رو گسترده تر کنید . خیلی جالبن

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1394/3/10
مـتـن : خوبه

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content