XMod
 پلاسما چيست؟
پلاسما چيست؟زنگ تفريح فيزيك
معرفي و آنچه در مورد پلاسما جالب است بدانيد....

 

 

 

 

ماده شامل اتمهايي است كه با نيروي الكترومغناطيس به يكديگر متصلند. اينكه چقدر اين بندها محكم هستند بستكي دارد به اينكه جزء كداميك از چهار حالت ماده باشند: جامد، مايع، گاز و پلاسما.

 پلاسما به صورت طبيعي در هاله‌ي خورشيد، هسته‌ي ستارگان و شعاع نور يافت مي‌شود. سه حالت پايه‌اي براي ماده وجود دارد كه شامل جامد، مايع و گاز مي‌باشد. حال آنكه فيزيکدانان، پلاسما را حالت چهارم ماده مي‌دانند. اين پلاسما ربطي به پلاسماي خون ندارد. به بيان ديگر اين واژه در فيزيك از سال 1920 كاربرد داشت، و بيانگر يك گاز يونيزه شده بود. فيزيك پلاسماي فضايي در اوايل سال 1950 با كشف كمربند نوريِ  فان آلن به يكي از مهمترين علوم آن زمان تبديل شد. به نظر مي‌رسد كه نور يكي از عمده‌ترين اشكال پلاسما باشد. ماده حالتش را تغيير مي‌دهد، همانگونه كه در اشكال فيزيكي متفاوت ديده مي‌شود. يخ جامد است و از مولكولهاي (H2) هيدروژن و (O) اكسيژن طي نظمي خاص تشكيل شده است. ولي اگر يخ ذوب شود، به صورت بخار در مي‌آيد كه گاز است. در اين حالتِ كلاسيك بار مثبت هسته‌هاي هر يك از اتم برابر است با بار همه الكترون‌هاي چرخان در آن؛ بنابراين بار شبكه صفر است. هر اتمِ كامل از لحاظ الكتريكي خنثي است. وقتي گرماي بيشتري بكار گرفته شود، بخار يونيزه مي‌شود. در اين حالت الكترون‌ها انرژي كافي بدست مي آورند كه بتوانند از داخل اتم بگريزند. اين اتم يك الكترون از دست مي‌دهد و بار مثبتي در شبكه دريافت مي‌كند كه «يون» نام دارد. يونيزه شدن در گازي كه از لحاظ گرما به دماي مناسب رسيده بارها اتفاق مي‌‌‌افتد و ابري از يون‌های الكترونيكي آزاد تشكيل مي‌دهد. بنابراين الزاماً همه‌ي اتمها يونيزه نمي‌شوند و برخي كاملاً دست نخورده باقي مي‌مانند، بدون اينكه در شبكه بار باشد. اين مخلوط گاز يونيزه شده شامل يون‌ها، الكترون‌ها واتم‌هاي خنثي است و «پلاسما» ناميده مي‌شود. پلاسما بايد مقدار كافي اجزاء باردار داشته باشد، حال آنكه گاز كلاً نمايانگر اثر مجموع ميدان‌هاي مغناطيسي و الكتريکي است.

 

 

اگر چه پلاسما شامل الكترون‌ها و يون‌ها مي‌باشد والكتريسيته را انتقال مي‌دهد، يک صورت كُلي خنثي است. در كميت‌هاي قابل محاسبه تعداد الكترون‌ها و يون‌ها برابرند. اجزاء باردار تحت تأثير ميدان الكتريکي در داخل پلاسما مي‌شود. اين رويدادهاي پيچيده‌اي كه در درون پلاسما صورت مي‌پذيرد، باعث مي‌ شود تا پلاسما حالتي پيچيده از ماده‌ي جاذب و بي نظير باشد. پلاسما هم در مكان‌هاي معمولي و هم در جاهاي خاص پيدا مي‌شود. وقتي جريان الكتريکي از گاز نئون عبور كند، هم پلاسما و هم نور توليد مي‌شود. صاعقه، تخليه عظيم الكتريكي در جو است كه باعث ايجاد مجموعه ناهمواري از پلاسما مي‌گردد.

 

 

پلاسما جزئي از اين مجموعه دنباله دار است كه از گاز يونيزه شده توسط نور خورشيد و ساير جريانات ناشناخته حاصل مي‌شود. خورشيد يك كره‌ي پلاسما به اندازه ۱.۵ ميليون كيلومتر است كه توسط واكنش هسته‌اي گرم مي‌شود. دانشمندان براي دستيابي به اهداف عملي پلاسمای خيلي داغ در سطوح مغناطيسي است. در فضا، پلاسما نقش خيلي مهمي دارد و براي زمين همچون سپري در مقابل پرتوهاي كيهاني عمل مي‌كند و بيشتر  اثرات خورشيدي بر روي زمين توسط انرژي از طريق لايه‌هاي يونيزه شده به بالاي جو انتقال داده مي‌شود. پلاسما و مشتقاتش در عرصه‌ي انرژي بسيار مهم هستند، و اگر اين انرژي گرفته شود از جريان انرژي هسته‌اي بسيار قوي‌تر خواهد بود.

 

 

مقالات اخيري كه در جامعه‌ي علمي مطرح شده درباره حركت سريعتر از نور مي‎‌باشد. اما من در اين انديشه ام كه نظريه نسبيت آينشتاين اين مسأله را رد مي‌كند. بالاخره مي‌شود؟

توماس رومن فيزيكدان از دانشگاه ايالت مركزي كانكتيكات چنين توضيح مي‌دهد:

نظريه‌ي نسبيت آينشتاين مي‌گويد هيچ چيز نمي‌تواند از سرعت نور پيشي گيرد، اما اين نظريه زماني كاربرد دارد كه فضا- زمان مسطح باشد. وقتي كه فضا- زمان انحنا دارد اين نظريه تنها به صورت محدود و موضعي امكان پذير است، بدين معني كه بيشتر نواحي فضا- زمان مسلطند. حال هواپيمايي را در نظر مي‌گيريم كه مماس با كره‌ي زمين در حال حركت است. حالت هندسي هواپيما شباهت زيادي به شكل هندسي كره زمين دارد و اين در حالي‌ست كه اندازه‌ي هواپيمايي مذكور در مقايسه با انحناي شعاع كره زمين بسيار كوچكتر مي‌باشد.

در انحناي فضا- زمان  وقتي كه دو ناظر با فاصله‌ي زياد از همراه مقايسه مي‌كنيم نمي‌توانيم از فضا- زمان مسطح موضعي چندان بهره جوييم. موقعيتي را كه در هندسه‌ي هواپيما و كره شاهد بوديم مطابق همان موقعيتي است كه در مورد دو ناظر با فاصله‌ي زياد از هم و در قياس با انحناي شعاع كره زمين مشاهده كرديم. اگر چه هر يك از دو ناظر نظير همان هواپيما در منطقه مذكور عمل مي‌كند، ولي هيچ هواپيمايي نمي‌تواند در عين حال جايگزين هر دو ناظر شود. در نتيجه هر دو ناظر در انحناي فضا- زمان در محل خود و نه در هر نقطه اي از كره زمين مشمول نظريه نيستند.

 

 

 موقعيتهاي متشابه نيز در اين دنياي پهناور به وقوع مي پيوندد. اينجا كسي نبايد به فكر حركت كهكشانها در فضا و يا گسترش فضاي ما بين كهكشانها باشد. طبق نظريه‌ي نسبيت كه مثال‌هاي فوق بر پايه آن استوار بود. هيچ محدوديتي در سرعت گسترش فضاي مابين كهكشان‌هايي كه از ما فاصله مي‌گيرند موجود نيست. اما هنوز هم كاربرد  اين نظريه محدود است و در اين حيث ما نمي‌توانيم بخشي از پرتو نور را دنبال كنيم و موفق به گرفتن آن شويم. تصور كنيد كه تعدادي حشره روي ورقه‌ي پلاستيكي در حال حركتند، با كشيدن اين ورق با سرعت بالا و دلخواه حشرات از يكديگر دور مي‎شوند، اما سرعت حركت آنها سريعتر از پرتو نور نيست.

 بر طبق يك پيشنهاد جدي درباره حركت تابدار حركت حباب فضاي داخلي حباب مسطح است و در اينجا قانون نسبيت كاربرد دارد. در اين بخش، از ديدگاه ناظر درون حباب هيچ چيز نمي‎‌تواند سريعتر از نور حركت كند. خارج از حباب نيز نسبت به ناظري كه خارج از حباب قرار دارد فضا- زمان در ديواره حباب، نور در داخل حباب نسبت به خارج آن سريعتر حركت مي‌كند. اين مسأله مي‌تواند درباره‌ي پرتو‌هاي نور داخل حباب مصداق يابد. آنها نيز در فضاي تابدار فضا- زمان در حال حركتند. آنچه كه باعث ايجاد اين عدم تطابق در دو ناحيه مسطح فضا- زمان شده ، انحناي فضا- زمان بزرگي است كه در ديواره‌ي حباب وجود دارد و اين دو ناحيه را از هم جدا مي‌سازد.

 مارتين باچر كيهان شناس از دانشگاه كمبريج نقطه نظر زير را ارائه  مي‌كند: «مطابق تصور پيشين آينشتاين درباره‌ي طبيعت فضا- زمان، هيچ محدوديتي درباره‌ي سرعت حركت شئ وجود ندارد. در صورتي كه ماده، انرژي و يا هر شئي بتواند بالاتر از سرعت نور حركت كند نظريه آينشتاين بخشي نسبيت يا علت و معلولي كه از گذشته تا آينده مطرح بود نقض خواهد شد.»

 

 

 

در كالبد نظريه پيشين آينشتاين زمان عنصري مطلق است. زمان يك واقعه و برنامه زماني مربوط به آن نزديك تمام ناظران يكسان است و سرعت نيز به اين روند معمولي حركت اضافه مي‌شود. براي سرعت‌هاي  خيلي پايين (در اينجا واژه‌ي پايين مربوط به سرعت نور است) همانگونه است كه در نظريه نسبيت آمده، اما براي سرعت‌هاي بالا تغييراتي اتفاق مي‌افتد. آزمايش مايكلسون - مُرلي در اوايل  قرن بيستم نشان داد كه سرعت نور درباره تمامي ناظراني كه حركت‌هاي مشابهي دارند يكسان است. بنابراين قوانين سرعت بايد تغيير يابد. سرعت نسبي دو شيئي كه يكي حركتي مشابه نور و ديگري حركتي پايينتر از سرعت نور دارند بايد با سرعت نور شود. وقتي هر دو پايين تر از سرعت نور حركت كنند سرعت نسبي بايد كمتراز سرعت نور باشد.

 نتيجه‌ي عجيب آنكه زمان خصوصيت مطلق خود را از دست مي‌دهد. زماني كه ناظراني  حق يگديگر حركت مي‌كنند مطابق يكديگر نيست. اما ناظران به اين توافق دارند كه حوادث داراي نظم و ترتيب باشند. اگر ما بپذيريم كه سرعت بالاتر از نور امكان‌پذير است برخي ناظران وقايع را قبل از گروه ديگر دريافت مي‌كنند. ترتيب زمان تنها وقتي ثابت است كه دو واقعه با سرعتي كمتر از نور و  يا برابر نور حادث شوند.

 درعرصه اين عالم پهناور بارها بطور پراكنده مطرح شده كه مي‌توان سرعتي بالاتر از نور داشت. در نگاه اول اين مسأله ممكن به نظر مي‌رسد. اما بايد ذكر كرد كه اين عالم پهناور با توجه به نظريه نسبيت آينشتاين توضيح داده شده و اين نظريه نسبيت عموميت يافته. در اين نظريه حركتي كه متناسب با حركت نور باشد محدو د است . در نتيجه توّرم تداخل فضا  زمان جدايي مابينن دو نقطه دور از هم مي‌تواند به سرعتي بالاتر از سرعت نور صورت پذيرد. هيچ چيز نمي‌تواند در فضا سريعتر از نور بگذرد اما فضا خود مي‌تواند اشياء را به شكل يك غشاء در داخل خود حمل نمايد.

 

در سري کتاب‌ها و سريال معروف پيشتازان فضا موارد بسياري به پلاسما، اسحله‌ي پلاسمايي، بادهاي ستاره‌اي و موردي که در تصوير مي‌بينيد يعني حبابي که در آن پلاسما توليد مي‌شود، اشاره شده است.

1392/6/17 لينک مستقيم

فرستنده :
bahar HyperLink HyperLink 1394/5/20
مـتـن : عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی بود.
ممممممممممممممممممممممممممممنونم.
خیییییییییییییییییییلی جالب بود.

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1392/7/9
مـتـن : mercccccccccccc
پاسـخ : مرسي از خودت

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 پلاسما چيست؟
پلاسما چيست؟زنگ تفريح فيزيك
معرفي و آنچه در مورد پلاسما جالب است بدانيد....

 

 

 

 

ماده شامل اتمهايي است كه با نيروي الكترومغناطيس به يكديگر متصلند. اينكه چقدر اين بندها محكم هستند بستكي دارد به اينكه جزء كداميك از چهار حالت ماده باشند: جامد، مايع، گاز و پلاسما.

 پلاسما به صورت طبيعي در هاله‌ي خورشيد، هسته‌ي ستارگان و شعاع نور يافت مي‌شود. سه حالت پايه‌اي براي ماده وجود دارد كه شامل جامد، مايع و گاز مي‌باشد. حال آنكه فيزيکدانان، پلاسما را حالت چهارم ماده مي‌دانند. اين پلاسما ربطي به پلاسماي خون ندارد. به بيان ديگر اين واژه در فيزيك از سال 1920 كاربرد داشت، و بيانگر يك گاز يونيزه شده بود. فيزيك پلاسماي فضايي در اوايل سال 1950 با كشف كمربند نوريِ  فان آلن به يكي از مهمترين علوم آن زمان تبديل شد. به نظر مي‌رسد كه نور يكي از عمده‌ترين اشكال پلاسما باشد. ماده حالتش را تغيير مي‌دهد، همانگونه كه در اشكال فيزيكي متفاوت ديده مي‌شود. يخ جامد است و از مولكولهاي (H2) هيدروژن و (O) اكسيژن طي نظمي خاص تشكيل شده است. ولي اگر يخ ذوب شود، به صورت بخار در مي‌آيد كه گاز است. در اين حالتِ كلاسيك بار مثبت هسته‌هاي هر يك از اتم برابر است با بار همه الكترون‌هاي چرخان در آن؛ بنابراين بار شبكه صفر است. هر اتمِ كامل از لحاظ الكتريكي خنثي است. وقتي گرماي بيشتري بكار گرفته شود، بخار يونيزه مي‌شود. در اين حالت الكترون‌ها انرژي كافي بدست مي آورند كه بتوانند از داخل اتم بگريزند. اين اتم يك الكترون از دست مي‌دهد و بار مثبتي در شبكه دريافت مي‌كند كه «يون» نام دارد. يونيزه شدن در گازي كه از لحاظ گرما به دماي مناسب رسيده بارها اتفاق مي‌‌‌افتد و ابري از يون‌های الكترونيكي آزاد تشكيل مي‌دهد. بنابراين الزاماً همه‌ي اتمها يونيزه نمي‌شوند و برخي كاملاً دست نخورده باقي مي‌مانند، بدون اينكه در شبكه بار باشد. اين مخلوط گاز يونيزه شده شامل يون‌ها، الكترون‌ها واتم‌هاي خنثي است و «پلاسما» ناميده مي‌شود. پلاسما بايد مقدار كافي اجزاء باردار داشته باشد، حال آنكه گاز كلاً نمايانگر اثر مجموع ميدان‌هاي مغناطيسي و الكتريکي است.

 

 

اگر چه پلاسما شامل الكترون‌ها و يون‌ها مي‌باشد والكتريسيته را انتقال مي‌دهد، يک صورت كُلي خنثي است. در كميت‌هاي قابل محاسبه تعداد الكترون‌ها و يون‌ها برابرند. اجزاء باردار تحت تأثير ميدان الكتريکي در داخل پلاسما مي‌شود. اين رويدادهاي پيچيده‌اي كه در درون پلاسما صورت مي‌پذيرد، باعث مي‌ شود تا پلاسما حالتي پيچيده از ماده‌ي جاذب و بي نظير باشد. پلاسما هم در مكان‌هاي معمولي و هم در جاهاي خاص پيدا مي‌شود. وقتي جريان الكتريکي از گاز نئون عبور كند، هم پلاسما و هم نور توليد مي‌شود. صاعقه، تخليه عظيم الكتريكي در جو است كه باعث ايجاد مجموعه ناهمواري از پلاسما مي‌گردد.

 

 

پلاسما جزئي از اين مجموعه دنباله دار است كه از گاز يونيزه شده توسط نور خورشيد و ساير جريانات ناشناخته حاصل مي‌شود. خورشيد يك كره‌ي پلاسما به اندازه ۱.۵ ميليون كيلومتر است كه توسط واكنش هسته‌اي گرم مي‌شود. دانشمندان براي دستيابي به اهداف عملي پلاسمای خيلي داغ در سطوح مغناطيسي است. در فضا، پلاسما نقش خيلي مهمي دارد و براي زمين همچون سپري در مقابل پرتوهاي كيهاني عمل مي‌كند و بيشتر  اثرات خورشيدي بر روي زمين توسط انرژي از طريق لايه‌هاي يونيزه شده به بالاي جو انتقال داده مي‌شود. پلاسما و مشتقاتش در عرصه‌ي انرژي بسيار مهم هستند، و اگر اين انرژي گرفته شود از جريان انرژي هسته‌اي بسيار قوي‌تر خواهد بود.

 

 

مقالات اخيري كه در جامعه‌ي علمي مطرح شده درباره حركت سريعتر از نور مي‎‌باشد. اما من در اين انديشه ام كه نظريه نسبيت آينشتاين اين مسأله را رد مي‌كند. بالاخره مي‌شود؟

توماس رومن فيزيكدان از دانشگاه ايالت مركزي كانكتيكات چنين توضيح مي‌دهد:

نظريه‌ي نسبيت آينشتاين مي‌گويد هيچ چيز نمي‌تواند از سرعت نور پيشي گيرد، اما اين نظريه زماني كاربرد دارد كه فضا- زمان مسطح باشد. وقتي كه فضا- زمان انحنا دارد اين نظريه تنها به صورت محدود و موضعي امكان پذير است، بدين معني كه بيشتر نواحي فضا- زمان مسلطند. حال هواپيمايي را در نظر مي‌گيريم كه مماس با كره‌ي زمين در حال حركت است. حالت هندسي هواپيما شباهت زيادي به شكل هندسي كره زمين دارد و اين در حالي‌ست كه اندازه‌ي هواپيمايي مذكور در مقايسه با انحناي شعاع كره زمين بسيار كوچكتر مي‌باشد.

در انحناي فضا- زمان  وقتي كه دو ناظر با فاصله‌ي زياد از همراه مقايسه مي‌كنيم نمي‌توانيم از فضا- زمان مسطح موضعي چندان بهره جوييم. موقعيتي را كه در هندسه‌ي هواپيما و كره شاهد بوديم مطابق همان موقعيتي است كه در مورد دو ناظر با فاصله‌ي زياد از هم و در قياس با انحناي شعاع كره زمين مشاهده كرديم. اگر چه هر يك از دو ناظر نظير همان هواپيما در منطقه مذكور عمل مي‌كند، ولي هيچ هواپيمايي نمي‌تواند در عين حال جايگزين هر دو ناظر شود. در نتيجه هر دو ناظر در انحناي فضا- زمان در محل خود و نه در هر نقطه اي از كره زمين مشمول نظريه نيستند.

 

 

 موقعيتهاي متشابه نيز در اين دنياي پهناور به وقوع مي پيوندد. اينجا كسي نبايد به فكر حركت كهكشانها در فضا و يا گسترش فضاي ما بين كهكشانها باشد. طبق نظريه‌ي نسبيت كه مثال‌هاي فوق بر پايه آن استوار بود. هيچ محدوديتي در سرعت گسترش فضاي مابين كهكشان‌هايي كه از ما فاصله مي‌گيرند موجود نيست. اما هنوز هم كاربرد  اين نظريه محدود است و در اين حيث ما نمي‌توانيم بخشي از پرتو نور را دنبال كنيم و موفق به گرفتن آن شويم. تصور كنيد كه تعدادي حشره روي ورقه‌ي پلاستيكي در حال حركتند، با كشيدن اين ورق با سرعت بالا و دلخواه حشرات از يكديگر دور مي‎شوند، اما سرعت حركت آنها سريعتر از پرتو نور نيست.

 بر طبق يك پيشنهاد جدي درباره حركت تابدار حركت حباب فضاي داخلي حباب مسطح است و در اينجا قانون نسبيت كاربرد دارد. در اين بخش، از ديدگاه ناظر درون حباب هيچ چيز نمي‎‌تواند سريعتر از نور حركت كند. خارج از حباب نيز نسبت به ناظري كه خارج از حباب قرار دارد فضا- زمان در ديواره حباب، نور در داخل حباب نسبت به خارج آن سريعتر حركت مي‌كند. اين مسأله مي‌تواند درباره‌ي پرتو‌هاي نور داخل حباب مصداق يابد. آنها نيز در فضاي تابدار فضا- زمان در حال حركتند. آنچه كه باعث ايجاد اين عدم تطابق در دو ناحيه مسطح فضا- زمان شده ، انحناي فضا- زمان بزرگي است كه در ديواره‌ي حباب وجود دارد و اين دو ناحيه را از هم جدا مي‌سازد.

 مارتين باچر كيهان شناس از دانشگاه كمبريج نقطه نظر زير را ارائه  مي‌كند: «مطابق تصور پيشين آينشتاين درباره‌ي طبيعت فضا- زمان، هيچ محدوديتي درباره‌ي سرعت حركت شئ وجود ندارد. در صورتي كه ماده، انرژي و يا هر شئي بتواند بالاتر از سرعت نور حركت كند نظريه آينشتاين بخشي نسبيت يا علت و معلولي كه از گذشته تا آينده مطرح بود نقض خواهد شد.»

 

 

 

در كالبد نظريه پيشين آينشتاين زمان عنصري مطلق است. زمان يك واقعه و برنامه زماني مربوط به آن نزديك تمام ناظران يكسان است و سرعت نيز به اين روند معمولي حركت اضافه مي‌شود. براي سرعت‌هاي  خيلي پايين (در اينجا واژه‌ي پايين مربوط به سرعت نور است) همانگونه است كه در نظريه نسبيت آمده، اما براي سرعت‌هاي بالا تغييراتي اتفاق مي‌افتد. آزمايش مايكلسون - مُرلي در اوايل  قرن بيستم نشان داد كه سرعت نور درباره تمامي ناظراني كه حركت‌هاي مشابهي دارند يكسان است. بنابراين قوانين سرعت بايد تغيير يابد. سرعت نسبي دو شيئي كه يكي حركتي مشابه نور و ديگري حركتي پايينتر از سرعت نور دارند بايد با سرعت نور شود. وقتي هر دو پايين تر از سرعت نور حركت كنند سرعت نسبي بايد كمتراز سرعت نور باشد.

 نتيجه‌ي عجيب آنكه زمان خصوصيت مطلق خود را از دست مي‌دهد. زماني كه ناظراني  حق يگديگر حركت مي‌كنند مطابق يكديگر نيست. اما ناظران به اين توافق دارند كه حوادث داراي نظم و ترتيب باشند. اگر ما بپذيريم كه سرعت بالاتر از نور امكان‌پذير است برخي ناظران وقايع را قبل از گروه ديگر دريافت مي‌كنند. ترتيب زمان تنها وقتي ثابت است كه دو واقعه با سرعتي كمتر از نور و  يا برابر نور حادث شوند.

 درعرصه اين عالم پهناور بارها بطور پراكنده مطرح شده كه مي‌توان سرعتي بالاتر از نور داشت. در نگاه اول اين مسأله ممكن به نظر مي‌رسد. اما بايد ذكر كرد كه اين عالم پهناور با توجه به نظريه نسبيت آينشتاين توضيح داده شده و اين نظريه نسبيت عموميت يافته. در اين نظريه حركتي كه متناسب با حركت نور باشد محدو د است . در نتيجه توّرم تداخل فضا  زمان جدايي مابينن دو نقطه دور از هم مي‌تواند به سرعتي بالاتر از سرعت نور صورت پذيرد. هيچ چيز نمي‌تواند در فضا سريعتر از نور بگذرد اما فضا خود مي‌تواند اشياء را به شكل يك غشاء در داخل خود حمل نمايد.

 

در سري کتاب‌ها و سريال معروف پيشتازان فضا موارد بسياري به پلاسما، اسحله‌ي پلاسمايي، بادهاي ستاره‌اي و موردي که در تصوير مي‌بينيد يعني حبابي که در آن پلاسما توليد مي‌شود، اشاره شده است.

1392/6/17 لينک مستقيم

فرستنده :
bahar HyperLink HyperLink 1394/5/20
مـتـن : عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی بود.
ممممممممممممممممممممممممممممنونم.
خیییییییییییییییییییلی جالب بود.

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1392/7/9
مـتـن : mercccccccccccc
پاسـخ : مرسي از خودت

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content