XMod
 ظرفیت گرمایی
ظرفیت گرماییمسابقه شيمي
مسابقه 273
در این مسابقه ابتدا مطالب مختصری درباره ظرفیت گرمایی و ظرفیت گرمایی ویژه و مفاهیم و تاریخچه و واحدهای این دو مطرح خواهیم کرد و سپس یکی از سوالات المپیاد شیمی 2012 آمریکا مرتبط با این مفاهیم را برایتان مطرح می‌نماییم.
ظرفیت گرمایی، یک مقدار فیزیکی قابل اندازه گیری است که مقدار گرمای لازم برای تغییر دمای یک شی یا جسم با مقدار معلوم را مشخص می‌کند. واحد SI ظرفیت گرمایی ژول بر کلوین (J/K) می‌باشد.
 
ظرفیت گرمایی یک خاصیت مقداری (extensive) ماده است، که به این معنا است که به مقدار ماده وابسته است. زمانیکه همین مفهوم را بعنوان یک خاصیت شدتی (intensive) بیان می‌کنیم، ظرفیت گرمایی به مقدار ماده (جرم یا حجم) تقسیم می‌شود، دیگر این خاصیت به مقدار ماده وابسته نیست. ظرفیت گرمایی مولی، ظرفیت گرمایی برای یک مول از ماده خالص است و ظرفیت گرمایی ویژه که معمولا به اختصار گرمای ویژه خوانده می‌شود، ظرفیت حرارتی برای هر واحد جرم یک ماده است. در بعضی موارد، در متون مهندسی، واژه‌ی ظرفیت گرمایی حجمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
دما بیان کننده انرژی جنبشی ذرات یک ماده بصورت تصادفی است، در حالیکه گرما انتقال انرژی حرارتی از طریق مرز یک سیستم به یک جسم دیگر یا محیط است. حرکت انتقالی، وضعی، و اختلاط دو نوع از انرژی در ارتعاش (جنبشی و پتانسیل) اتم‌ها درجه آزادی حرکت را بیان می‌کند که به صورت کلاسیک به ظرفیت گرمایی ماده نسبت داده می‌شود، اما الکترون‌های با پیوند ضعیف نیز در این میان نقش دارند. در مقیاس میکروسکوپی، هر سیستم یک ذره بر اساس تعداد محدود درجه آزادی در دسترس انرژی گرمایی جذب می‌کند و در دماهای مناسب، این فرایند به ظرفیت گرمایی ویژه تعبیر می‌شود که بصورت کلاسیک  برای هر مول از ذرات یک مقدار است که توسط قانون دولون-پتی (Dulong-Petit law) بدست می‌آید. این محدوده که حدودا 25 ژول بر کلوین برای هر مول از اتم‌ها است، توسط بسیاری از مواد جامد در دمای اتاق بدست آمده است.
 
برای دلایل کوانتوم مکانیکی، در هر دمایی، بعضی از درجات آزادی ممکن است در دسترس نباشند، یا تنها بصورت پارشیالی برای ذخیره انرژی حرارتی در دسترس باشند. در بعضی موارد، ظرفیت گرمایی ویژه کسری از یک مقدار بیشینه است. هرچه دما به صفر مطلق نزدیکتر می‌شود، ظرفیت گرمایی ویژه یک سیستم به صفر نزدیک می‌شود، که به دلیل کمبود درجات آزادی در دسترس است. نظریه کوانتوم می‌تواند بصورت مقداری ظرفیت گرمایی ویژه برای یک سیستم ساده را پیش بینی کند.
 
پیشینه
 
قبل از گسترش علم ترمودینامیک مدرن، پنداشته می‌شد که گرما یک سیال نامرئی است، به نام کالوریک. اجسام قادر بودن مقدار مشخصی از این سیال را در خود نگه دارند، از این جهت اصطلاح ظرفیت گرمایی، که توسط شیمیدان اسکاتلندی ژورف بلک (Joseph Black) در دهه 1750 نامگزاری و اختراع شد، بوجود آمد. امروزه، عبارت کالوریک با عبارت انرژی درونی جایگزین شده است. همچنین، گرما دیگر یک سیال در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه حرارت را یک انتقال انرژی بی‌نظم می‌دانیم.
 
واحدهای قدیمی‌تر و واحدهای انگلیسی
 
یک واحد قدیمی‌تر برای گرما، کیلوگرم-کالری (Cal) می‌باشد، که اساسا بعنوان انرژی لازم برای افزایش دمای یک کیلوگرم آب به اندازه یک درجه سلسیوس معمولا از 15oC به 16oC تعریف می‌شود. ظرفیت گرمایی ویژه آب در این مقیاس دقیقا 1Cal/oC.kg است. البته، به دلیل وابستگی دمایی گرمای ویژه، تعداد زیادی تعاریف مختلف برای کالری مطرح شده است. زمانی این اصطلاح بسیار شایع بود، مخصوصا مقدار کوچک‌تر آن cgs که  گرم-کالری (cal) بود و گونه‌ای تعریف می‌شد که گرمای ویژه آب 1cal/K.g می‌بود، اما امروزه اصطلاح کالری در بسیاری از شاخه‌ها نامصطلح است.
 
در ایالات متحده آمریکا سیستم رایج برای شاخه‌هایی نظیر ساخت و ساز، مهندسی معماری و مهندسی شیمی، واحدهای مهندسی انگلیسی می‌باشد که در این سیستم واحدها، واحد جرم، پوند جرم و واحد دما، درجه فانهایت یا رنکین می‌باشد. یکی از واحدها پوند کالری (lb-cal) است، که مقدار گرمای لازم برای افزایش دمای یک پوند آب به اندازه یک درجه سلسیوس می‌باشد. در این مقیاس حرارت ویژه آب 1lb-cal/K.lb است. سیستم رایج‌تر سیستم واحدهای حرارتی بریتانیایی است، که واحد استاندارد در صنعت ساخت و ساز آمریکا می‌باشد. در این سیستم، گرمای ویژه آب 1BTU/oF.lb است.
 
 
 
سوالی در زیر برای شما دوستان عزیز مطرح می‌شود یکی از سوالات المپیاد شیمی 2012 آمریکا است در رابطه با اختلاط دو مقدار آب متفاوت با دماهای متفاوت که در رابطه آن مقدار ظرفیت گرمایی ویژه نیز نقش بسزایی دارد. با توجه به مطالب بالا و اطلاعات خود امیدواریم بتوانید جواب درست را بیابید. 
 
وقتی 20.0g آب (ظرفیت گرمایی ویژه=4.184J.g-1.K-1) با دمای 80.0oC را با 30.0g آب با دمای 20.0oC در یک محفظه ایزوله مخلوط می‌کنیم، دمای نهایی چقدر می‌شود؟
 
1. 32oC
2. 44oC
3. 50oC
4. 56oC
 
1392/4/30 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1392/10/21
مـتـن : گزینه ی 3

فرستنده :
مسعود HyperLink HyperLink 1392/10/21
مـتـن : ظرفي به جرم 300گرم حاوي 200گرم آب 10درجه سانتي گراد است.اگربخواهيم دماي آب رابه 14درجه برسانيم بايد4200ژول گرما به آن بدهيم .گرماي ويژه ظرف را تعيين كنيد .{گرماي ويژه آب 4200ژول بركيلوگرم در درجه سلسيوس}لطفا حلش رابگين.
پاسـخ : شما دمای نهایی آب رو دارید، ظرفیت گرمایی آب رو هم دارید. از طریق رابطه مقدار گرمای لازم، مقدار گرمای افزایش دمای آب رو بدست میارید. مقدار بدست اومده رو از 4200 کم میکنی، عدد بدست اومده رو به جای Q توی رابطه مقدار گرمای لازم برای افزایش ظرف بزار و مقدار C رو بدست بیار.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 ظرفیت گرمایی
ظرفیت گرماییمسابقه شيمي
مسابقه 273
در این مسابقه ابتدا مطالب مختصری درباره ظرفیت گرمایی و ظرفیت گرمایی ویژه و مفاهیم و تاریخچه و واحدهای این دو مطرح خواهیم کرد و سپس یکی از سوالات المپیاد شیمی 2012 آمریکا مرتبط با این مفاهیم را برایتان مطرح می‌نماییم.
ظرفیت گرمایی، یک مقدار فیزیکی قابل اندازه گیری است که مقدار گرمای لازم برای تغییر دمای یک شی یا جسم با مقدار معلوم را مشخص می‌کند. واحد SI ظرفیت گرمایی ژول بر کلوین (J/K) می‌باشد.
 
ظرفیت گرمایی یک خاصیت مقداری (extensive) ماده است، که به این معنا است که به مقدار ماده وابسته است. زمانیکه همین مفهوم را بعنوان یک خاصیت شدتی (intensive) بیان می‌کنیم، ظرفیت گرمایی به مقدار ماده (جرم یا حجم) تقسیم می‌شود، دیگر این خاصیت به مقدار ماده وابسته نیست. ظرفیت گرمایی مولی، ظرفیت گرمایی برای یک مول از ماده خالص است و ظرفیت گرمایی ویژه که معمولا به اختصار گرمای ویژه خوانده می‌شود، ظرفیت حرارتی برای هر واحد جرم یک ماده است. در بعضی موارد، در متون مهندسی، واژه‌ی ظرفیت گرمایی حجمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
دما بیان کننده انرژی جنبشی ذرات یک ماده بصورت تصادفی است، در حالیکه گرما انتقال انرژی حرارتی از طریق مرز یک سیستم به یک جسم دیگر یا محیط است. حرکت انتقالی، وضعی، و اختلاط دو نوع از انرژی در ارتعاش (جنبشی و پتانسیل) اتم‌ها درجه آزادی حرکت را بیان می‌کند که به صورت کلاسیک به ظرفیت گرمایی ماده نسبت داده می‌شود، اما الکترون‌های با پیوند ضعیف نیز در این میان نقش دارند. در مقیاس میکروسکوپی، هر سیستم یک ذره بر اساس تعداد محدود درجه آزادی در دسترس انرژی گرمایی جذب می‌کند و در دماهای مناسب، این فرایند به ظرفیت گرمایی ویژه تعبیر می‌شود که بصورت کلاسیک  برای هر مول از ذرات یک مقدار است که توسط قانون دولون-پتی (Dulong-Petit law) بدست می‌آید. این محدوده که حدودا 25 ژول بر کلوین برای هر مول از اتم‌ها است، توسط بسیاری از مواد جامد در دمای اتاق بدست آمده است.
 
برای دلایل کوانتوم مکانیکی، در هر دمایی، بعضی از درجات آزادی ممکن است در دسترس نباشند، یا تنها بصورت پارشیالی برای ذخیره انرژی حرارتی در دسترس باشند. در بعضی موارد، ظرفیت گرمایی ویژه کسری از یک مقدار بیشینه است. هرچه دما به صفر مطلق نزدیکتر می‌شود، ظرفیت گرمایی ویژه یک سیستم به صفر نزدیک می‌شود، که به دلیل کمبود درجات آزادی در دسترس است. نظریه کوانتوم می‌تواند بصورت مقداری ظرفیت گرمایی ویژه برای یک سیستم ساده را پیش بینی کند.
 
پیشینه
 
قبل از گسترش علم ترمودینامیک مدرن، پنداشته می‌شد که گرما یک سیال نامرئی است، به نام کالوریک. اجسام قادر بودن مقدار مشخصی از این سیال را در خود نگه دارند، از این جهت اصطلاح ظرفیت گرمایی، که توسط شیمیدان اسکاتلندی ژورف بلک (Joseph Black) در دهه 1750 نامگزاری و اختراع شد، بوجود آمد. امروزه، عبارت کالوریک با عبارت انرژی درونی جایگزین شده است. همچنین، گرما دیگر یک سیال در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه حرارت را یک انتقال انرژی بی‌نظم می‌دانیم.
 
واحدهای قدیمی‌تر و واحدهای انگلیسی
 
یک واحد قدیمی‌تر برای گرما، کیلوگرم-کالری (Cal) می‌باشد، که اساسا بعنوان انرژی لازم برای افزایش دمای یک کیلوگرم آب به اندازه یک درجه سلسیوس معمولا از 15oC به 16oC تعریف می‌شود. ظرفیت گرمایی ویژه آب در این مقیاس دقیقا 1Cal/oC.kg است. البته، به دلیل وابستگی دمایی گرمای ویژه، تعداد زیادی تعاریف مختلف برای کالری مطرح شده است. زمانی این اصطلاح بسیار شایع بود، مخصوصا مقدار کوچک‌تر آن cgs که  گرم-کالری (cal) بود و گونه‌ای تعریف می‌شد که گرمای ویژه آب 1cal/K.g می‌بود، اما امروزه اصطلاح کالری در بسیاری از شاخه‌ها نامصطلح است.
 
در ایالات متحده آمریکا سیستم رایج برای شاخه‌هایی نظیر ساخت و ساز، مهندسی معماری و مهندسی شیمی، واحدهای مهندسی انگلیسی می‌باشد که در این سیستم واحدها، واحد جرم، پوند جرم و واحد دما، درجه فانهایت یا رنکین می‌باشد. یکی از واحدها پوند کالری (lb-cal) است، که مقدار گرمای لازم برای افزایش دمای یک پوند آب به اندازه یک درجه سلسیوس می‌باشد. در این مقیاس حرارت ویژه آب 1lb-cal/K.lb است. سیستم رایج‌تر سیستم واحدهای حرارتی بریتانیایی است، که واحد استاندارد در صنعت ساخت و ساز آمریکا می‌باشد. در این سیستم، گرمای ویژه آب 1BTU/oF.lb است.
 
 
 
سوالی در زیر برای شما دوستان عزیز مطرح می‌شود یکی از سوالات المپیاد شیمی 2012 آمریکا است در رابطه با اختلاط دو مقدار آب متفاوت با دماهای متفاوت که در رابطه آن مقدار ظرفیت گرمایی ویژه نیز نقش بسزایی دارد. با توجه به مطالب بالا و اطلاعات خود امیدواریم بتوانید جواب درست را بیابید. 
 
وقتی 20.0g آب (ظرفیت گرمایی ویژه=4.184J.g-1.K-1) با دمای 80.0oC را با 30.0g آب با دمای 20.0oC در یک محفظه ایزوله مخلوط می‌کنیم، دمای نهایی چقدر می‌شود؟
 
1. 32oC
2. 44oC
3. 50oC
4. 56oC
 
1392/4/30 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1392/10/21
مـتـن : گزینه ی 3

فرستنده :
مسعود HyperLink HyperLink 1392/10/21
مـتـن : ظرفي به جرم 300گرم حاوي 200گرم آب 10درجه سانتي گراد است.اگربخواهيم دماي آب رابه 14درجه برسانيم بايد4200ژول گرما به آن بدهيم .گرماي ويژه ظرف را تعيين كنيد .{گرماي ويژه آب 4200ژول بركيلوگرم در درجه سلسيوس}لطفا حلش رابگين.
پاسـخ : شما دمای نهایی آب رو دارید، ظرفیت گرمایی آب رو هم دارید. از طریق رابطه مقدار گرمای لازم، مقدار گرمای افزایش دمای آب رو بدست میارید. مقدار بدست اومده رو از 4200 کم میکنی، عدد بدست اومده رو به جای Q توی رابطه مقدار گرمای لازم برای افزایش ظرف بزار و مقدار C رو بدست بیار.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content