XMod
 کشتي گاليله
کشتي گاليلهزنگ تفريح فيزيك
نسبيت گاليله‌اي
 
 
 
گاليلئو گاليله در دوره‌ي علم مُدرن با ايده‌ها و اختراعات انقلابي‌اش تحولي ايجاد کرد. گاليله را احتمالاً بيشتر به‌خاطر نقش عظيمش در پيشرفت ساخت تلسکوپ‌ها و رصد و حرکت اجرام سماوي شناخته مي‌شود. ولي او مفاهيم روزمره‌ي ما را هم در عالم به چالش کشيد.
قبل از گاليله، فيلسوفان و عالمان الهيات به شکل گسترده‌اي بر اين ايده راسخ بودند که زمين در مرکز عالم است، و تصور مي‌کردند، اجرام سماوي دور اين مرواريد آبي رنگ ما مي‌گردند. ولي گاليله از ايده‌اي دفاع مي‌کرد که زمين و سيارات ديگر دور خورشيد که بدون حرکت است مي‌گردند. اين ايده بخصوص خورشيد به عنوان يک ثابت، را روحاني لهستاني بنام کپرنيک مطرح کرد. اين ايده به شدت از کليساي کاتوليک مورد غضب قرار گرفت، ولي ناگهان، خورشيد مرکزي گليله‌ جايگاه خود را تثبيت کرد.
در آن زمان، بسياري فکر مي‌کردند زمين بر خلاف تجربه روزانه مطابق نظر کليسا حرکت مي‌کند. 

 

گاليله براي اينکه نشان دهد زمين چطور حرکت مي‌کند، آزمايشي طراحي کرد که در کتابش به سال ۱۶۳۲ «ديالوگ‌هايي درباره‌ي دو سيستم اصلي جهان»، آورده است.  اين کار در آن زمان اثباتي بود که تأثير به سزايي بر حوزه علم تجربي گذاشت، به‌طوريکه حتي از پاپ آن زمان هم اجازه‌ي چاپ گرفت. اگرچه آزمايش کشتي گاليله براي ما بديهي‌ست ولي اين آزمايش همان جرقه‌ي اصلي نسبيت خاص آينشتاين بود (يکي از چاپ‌هاي موجود گاليله با مقدمه آينشتاين هم هست که در بازار جهاني کتاب به فروش مي‌رسد).

 آزمايش
 
تصور کنيد گاليله (البته به شکل عروسکي مثل تصوير زير) در هال بدون پنجره‌ي يک کشتي نشسته است و هيچ ديدي هم به دريا ندارد. کشتي با سرعت بالا ولي ثابت حرکت مي‌کند. در اين حالت، بودن در هال کشتي حسي شبيه کشتي در حال سکون دارد. يعني گاليله نوعي اصلاً نمي‌تواند تشخيص دهد کشتي درحال حرکت است يا سکون.
 
 
گاليله تا رسيدن کشتي به سرعت ثابت (سمت چپ در شکل)، با ابزارهاي مکانيکي آزمايشگاهي کار مي‌کند. حالا براي مثال تصور کنيد که يک توپ زمين بيندازد. مثلاً از دکل ناخدا تا کف کشتي. اگر کشتي در اسکله در حال سکون بود، توپ مستقيم زمين مي‌افتاد. به عبارتي مسير مستقيم طي مي‌کرد. ولي اگر در حال حرکت باشد، انهم با سرعت ثابت تفاوتي خواهد کرد؟
گاليله آزمايش مشابهي انجام داد و کشف کرد که توپ دقيقاً مستقيم جلوي پايش مي‌افتد. درست مثل زماني که در حال سکون بود. از ديد گاليله در هال کشتي، هيج فرقي نمي‌کند، که کشتي در با سرعت ثابت حرکت کند يا ساکن باشد. ولي اختلاف اين‌دو حالت از جايي نمود پيدا مي‌کند که شما چارچوب مرجع‌تان عوض شود. در شکل بالا، جلوي کشتي حالت ساکن (نسبت به زمين) و ماهي در زمان خاصي مثل t1. ثانيه‌هايي بعد، در زمان t2  توپ به زمين مي‌خورد و از ماهي هم از ديد ناظر بيروني مي‌گذرد.
ماهي، يا ناظر بيروني، اينطور مي‌بيند که نه فقط توپ عمودي افتاده بلکه در راستاي افقي هم چند سانتي‌متر حرکت داشته است. به طور مشابه، اگر گاليله يک لوله‌ داشت که اين رويداد را از آن در راستاي حرکت توپ مي‌ديد، متوجه مي‌شد که ماهي نسبت کشتي حرکت کرده. اين بدان معناست که هيج نسبت مطلقي وجود ندارد. اندازه‌گيري سرعت بسته به چارچوب مرجع نتيجه‌ي متفاوتي خواهد داشت. براي مثال، توپي که گاليله استفاده کرد از ديد خودش حرکت دومي نداشته، چون اون در اتاقي بدون پنجره به سر مي‌برد. با اين‌حال ماهي توپ را مي‌بيند که در راستاي افق هم حرکت مي‌کند. هيچکدام از اندازه‌گيري‌ها درست نيست. در واقع نسبي است.
 
خب پس چي؟
 گاليله از اين آزمايش براي نشان دادن اين حقيقت که زميت ممکن است بدون تناقض با تجربه روزانه ما، از جهان، حرکت کند. حتي اگر زمين حرکت کند، همه چيز روي آن با همان سرعت زمين حرکت خواهند کرد. در نتيجه عالم خورشيد مرکز گاليله در ذهن او  و ديدگاه کليسا بايد غيرقابل تمايز بوده باشد.
نام او يکبار براي نسبيت دچار لغزش شد ولي تاکنون به همان دليل همواره شنيده مي‌شود. آزمايش‌هاي متعدد مکانيکي که براي سقوط آزاد انجام داد و نتيجه گرفت:
«هرگز نخواهيد فهميد که تغييري به هر شکلي اتفاق افتاده؛ نه مي‌توانيد بگوييد کشتي حرکت مي‌کند نه مي‌توانيد بگوييد ساکن است.»
به عبارت بهتر، با آزمايش از دو چارچوب مختلف به اين نتيجه مي‌رسيم که سرعت ثابت و سکون فرقي با هم ندارند. آزمون فکري گاليله يکي از مهم‌ترين جرقه‌هاي مفهوم چارچوب مرجع بود. اگرچه هرگز تا قرن ۱۹ مورد استفاده قرار نگرفت. آينشتاين ايده‌ي گاليله را را براي نسبيت خاص در اوايل ۱۹۰۰ به کار گرفت. اين دو نسبيت با هم در مواردي در تناقض هستند.
آزمايش فکري (يا واقعي) ساده‌ي گاليله تفکري علمي را به‌وجود آورد که قرن‌ها مورد استفاه قرار گرفت، و شما هنو زهم مي‌توانيد آن را براي خودتان آزمايش کنيد. مثلآً در ماشين، قطار يا هواپيما که هستيد، و سرعت ثابت است دقت کنيد. حس سکون داريد، اگر جسمي از کنار شما جسمي ساکن باشد و از کنارش بگذريد متوجه نمي‌شويد آن جسم در حال حرگت است يا شما. مگر اينکه شتاب را حس کنيد. به عبارتي سرعت وسيله‌اي که در آن هستيد ناگهان تغيير کند و حرکت شتابدار شود.
 

 
 
 
1392/9/15 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 کشتي گاليله
کشتي گاليلهزنگ تفريح فيزيك
نسبيت گاليله‌اي
 
 
 
گاليلئو گاليله در دوره‌ي علم مُدرن با ايده‌ها و اختراعات انقلابي‌اش تحولي ايجاد کرد. گاليله را احتمالاً بيشتر به‌خاطر نقش عظيمش در پيشرفت ساخت تلسکوپ‌ها و رصد و حرکت اجرام سماوي شناخته مي‌شود. ولي او مفاهيم روزمره‌ي ما را هم در عالم به چالش کشيد.
قبل از گاليله، فيلسوفان و عالمان الهيات به شکل گسترده‌اي بر اين ايده راسخ بودند که زمين در مرکز عالم است، و تصور مي‌کردند، اجرام سماوي دور اين مرواريد آبي رنگ ما مي‌گردند. ولي گاليله از ايده‌اي دفاع مي‌کرد که زمين و سيارات ديگر دور خورشيد که بدون حرکت است مي‌گردند. اين ايده بخصوص خورشيد به عنوان يک ثابت، را روحاني لهستاني بنام کپرنيک مطرح کرد. اين ايده به شدت از کليساي کاتوليک مورد غضب قرار گرفت، ولي ناگهان، خورشيد مرکزي گليله‌ جايگاه خود را تثبيت کرد.
در آن زمان، بسياري فکر مي‌کردند زمين بر خلاف تجربه روزانه مطابق نظر کليسا حرکت مي‌کند. 

 

گاليله براي اينکه نشان دهد زمين چطور حرکت مي‌کند، آزمايشي طراحي کرد که در کتابش به سال ۱۶۳۲ «ديالوگ‌هايي درباره‌ي دو سيستم اصلي جهان»، آورده است.  اين کار در آن زمان اثباتي بود که تأثير به سزايي بر حوزه علم تجربي گذاشت، به‌طوريکه حتي از پاپ آن زمان هم اجازه‌ي چاپ گرفت. اگرچه آزمايش کشتي گاليله براي ما بديهي‌ست ولي اين آزمايش همان جرقه‌ي اصلي نسبيت خاص آينشتاين بود (يکي از چاپ‌هاي موجود گاليله با مقدمه آينشتاين هم هست که در بازار جهاني کتاب به فروش مي‌رسد).

 آزمايش
 
تصور کنيد گاليله (البته به شکل عروسکي مثل تصوير زير) در هال بدون پنجره‌ي يک کشتي نشسته است و هيچ ديدي هم به دريا ندارد. کشتي با سرعت بالا ولي ثابت حرکت مي‌کند. در اين حالت، بودن در هال کشتي حسي شبيه کشتي در حال سکون دارد. يعني گاليله نوعي اصلاً نمي‌تواند تشخيص دهد کشتي درحال حرکت است يا سکون.
 
 
گاليله تا رسيدن کشتي به سرعت ثابت (سمت چپ در شکل)، با ابزارهاي مکانيکي آزمايشگاهي کار مي‌کند. حالا براي مثال تصور کنيد که يک توپ زمين بيندازد. مثلاً از دکل ناخدا تا کف کشتي. اگر کشتي در اسکله در حال سکون بود، توپ مستقيم زمين مي‌افتاد. به عبارتي مسير مستقيم طي مي‌کرد. ولي اگر در حال حرکت باشد، انهم با سرعت ثابت تفاوتي خواهد کرد؟
گاليله آزمايش مشابهي انجام داد و کشف کرد که توپ دقيقاً مستقيم جلوي پايش مي‌افتد. درست مثل زماني که در حال سکون بود. از ديد گاليله در هال کشتي، هيج فرقي نمي‌کند، که کشتي در با سرعت ثابت حرکت کند يا ساکن باشد. ولي اختلاف اين‌دو حالت از جايي نمود پيدا مي‌کند که شما چارچوب مرجع‌تان عوض شود. در شکل بالا، جلوي کشتي حالت ساکن (نسبت به زمين) و ماهي در زمان خاصي مثل t1. ثانيه‌هايي بعد، در زمان t2  توپ به زمين مي‌خورد و از ماهي هم از ديد ناظر بيروني مي‌گذرد.
ماهي، يا ناظر بيروني، اينطور مي‌بيند که نه فقط توپ عمودي افتاده بلکه در راستاي افقي هم چند سانتي‌متر حرکت داشته است. به طور مشابه، اگر گاليله يک لوله‌ داشت که اين رويداد را از آن در راستاي حرکت توپ مي‌ديد، متوجه مي‌شد که ماهي نسبت کشتي حرکت کرده. اين بدان معناست که هيج نسبت مطلقي وجود ندارد. اندازه‌گيري سرعت بسته به چارچوب مرجع نتيجه‌ي متفاوتي خواهد داشت. براي مثال، توپي که گاليله استفاده کرد از ديد خودش حرکت دومي نداشته، چون اون در اتاقي بدون پنجره به سر مي‌برد. با اين‌حال ماهي توپ را مي‌بيند که در راستاي افق هم حرکت مي‌کند. هيچکدام از اندازه‌گيري‌ها درست نيست. در واقع نسبي است.
 
خب پس چي؟
 گاليله از اين آزمايش براي نشان دادن اين حقيقت که زميت ممکن است بدون تناقض با تجربه روزانه ما، از جهان، حرکت کند. حتي اگر زمين حرکت کند، همه چيز روي آن با همان سرعت زمين حرکت خواهند کرد. در نتيجه عالم خورشيد مرکز گاليله در ذهن او  و ديدگاه کليسا بايد غيرقابل تمايز بوده باشد.
نام او يکبار براي نسبيت دچار لغزش شد ولي تاکنون به همان دليل همواره شنيده مي‌شود. آزمايش‌هاي متعدد مکانيکي که براي سقوط آزاد انجام داد و نتيجه گرفت:
«هرگز نخواهيد فهميد که تغييري به هر شکلي اتفاق افتاده؛ نه مي‌توانيد بگوييد کشتي حرکت مي‌کند نه مي‌توانيد بگوييد ساکن است.»
به عبارت بهتر، با آزمايش از دو چارچوب مختلف به اين نتيجه مي‌رسيم که سرعت ثابت و سکون فرقي با هم ندارند. آزمون فکري گاليله يکي از مهم‌ترين جرقه‌هاي مفهوم چارچوب مرجع بود. اگرچه هرگز تا قرن ۱۹ مورد استفاده قرار نگرفت. آينشتاين ايده‌ي گاليله را را براي نسبيت خاص در اوايل ۱۹۰۰ به کار گرفت. اين دو نسبيت با هم در مواردي در تناقض هستند.
آزمايش فکري (يا واقعي) ساده‌ي گاليله تفکري علمي را به‌وجود آورد که قرن‌ها مورد استفاه قرار گرفت، و شما هنو زهم مي‌توانيد آن را براي خودتان آزمايش کنيد. مثلآً در ماشين، قطار يا هواپيما که هستيد، و سرعت ثابت است دقت کنيد. حس سکون داريد، اگر جسمي از کنار شما جسمي ساکن باشد و از کنارش بگذريد متوجه نمي‌شويد آن جسم در حال حرگت است يا شما. مگر اينکه شتاب را حس کنيد. به عبارتي سرعت وسيله‌اي که در آن هستيد ناگهان تغيير کند و حرکت شتابدار شود.
 

 
 
 
1392/9/15 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content