XMod
 مغز، انديشه و روان!
مغز، انديشه و روان!زنگ تفريح زيست
زنگ تفريح شماره‌ي ۱۶۲
 
 
 
آيا اسرار درون انسان هنوز كشف نشده است؟!...
ارتباطات شگفت‌انگيز سلول‌هاي مغزي «نورون» اين آزمايشگاه بزرگ مخ چه ميكند؟!
انديشه، شعور، وجدان و عواطف از كجا سرچشمه مي‌گيرند؟
آيا « روان» و «تن» دو مسأله جداگانه است؟
 
درباره روان و انديشه انسان، حكما، فلاسفه، روانشناسان بزرگ جهان نظراتي گوناگون ابراز داشتنه‌اند، ولي گفتارها و اتکا به آنان به دليل كشف پديده‌هاي جديد علمي روز‌به‌روز ارزش خود را از دست مي‌دهند مباني علمي جديد‌تري جايگزين انديشه‌هاي آنان مي‌شود.
 هر اندازه كه دانش‌ پزشكي طي قرن گذشته پيشرفت نموده و به كشفيات تازه‌تري نائل آمده، در مورد علم روانشناسي و كشف اندشه و روان انسان به دليل نداشتن تجربيات كافي، موفقيت كمتر بوده است، زيرا انديشه و روان آدمي بسيار پيچيده مي‌باشد و صرف ميلياردها تومان سرمايه و ميليون‌ها ساعت كار شايد براي دريافت انديشه و روان آدمي هنوز هم كم و اندك باشد.
از قرن شانزدهم به بعد كه انقلاب‌هاي علمي و صنعتي در اروپا به وقوع پيوست متخصصان و دانشمندان فيزيولوژي درباره كشف اسرار درون و دستگاه اعصاب بدن انسان و حيوانات كوشش‌هاي زيادي كردند و به تدوين ده‌ها كتاب علمي در اين خصوص دست زدند، ولي امروز كه اين مطلب را مي‌خوانيد باز هم به جرأت و شهامت فراوان مي‌توان گفت هنوز هم پژوهشگران بزرگ در نيمه راه هستند و براي كشف حقايق نياز يه بررسي فراوان دارند و در واقع كشفيات آنان با حقايق علمي فرسنگ‌ها فاصله دارد.
 
مخ انسان
ميلياردها سلول چند قطبي مخ انسان را تشكيل مي‌دهد. مخ جاي استقرار و قرارگاه آثار رواني ماست و به دليل خاصيت تاثير‌پذيري و قدرت انتقالي كه در هر سلول مخ وجود دارد ارتباط شگفت‌انگيزي بين سلول‌هاي مخ با يكديگر برقرار است. هر اثري كه به هر سلول  سبب مي‌شود وضعيت مخ منتقل مي‌شود و بدين ترتيب هر سلول  اثرات وارده را ضبط مي‌كند و از طرفي اين اثر را انتقال مي‌دهد.
 
سلول‌هاي عصبي
يك واحد سلول عصبي «نورون» ناميده مي‌شود. «نورون» عضو فعال مغز انسان است و با كمك ميكروسكوپ‌هاي الكتروني توانسته‌اند اعضاي تشكيل‌دهنده آن را از قبيل: دانه‌هاي كروموزوم (انتقال‌دهنده ژن) هسته و پرتو پلاسما را كشف نمايند؛ ولي عليرغم اين همه كشفيات باور نكردني نحوه فعاليت آنها هنوز روشن نشده است. 
 
 
 بيش از 12 هزار سلول عصبي در مخ انسان وجود دارد و هر سلولي به صدها دنباله كه آن را «آنتن» مي‌گويند، مجهز شده كه همين آنتن تاثيرات وارده را مي‌گيرد و از طرفي دستورات را به سلول‌هاي ديگر انتقال مي‌دهد. نورون را به يك آزمايشگاه بزرگ تشبيه كرده‌اند، ولي اين كارخانه يا آزمايشگاه بزرگ معلوم نيست چگونه مسائل مختلف را در‌مي‌يابد، مي‌گيرد و منتقل مي‌كند.
 
از وجدان تا  عواطف
دانش فيزيولوژي اعصاب و روان ثابت كرده كه انديشه و فكر، اراده، شعور، وجدان و عواطف و آثار مختلف مكانيسمي مخ، تابع و زاينده از مخ است. در گذشته‌هاي دور فكر مي‌كردند روان و تن دو مساله جداگانه است، ولي با كشف مراكز مغز و ثابت شدن قرارگاه مخ و كشف نحوه فعاليت‌هاي دروني در مخ ثابت شده تن و روان با هم ارتباط دارند و اصولاً جدا از هم نيستند. 
دكارت فيلسوف بزرگ فرانسوي، غده «اپي فيز» را كه در انتها و ميانه‌ي دو نيمكره مخ واقع شده محل به‌هم رسيدن تن و روان مي‌پنداشتف ولي بررسي‌هاي «گال» اهل اتريش و فلورانس، بروكاوفريتش و هيتزريك دانشمندان بزرگ جهان، معلوم شد كه مراكز بعضي از اعمال شعور انساني در قشر مخ واقع شده است. در قرن بيستم به ثبات رسيد كه مراكز خاص لامسه، شنيداري و جاي تكلم انسان در مخ واقع شده و مخ فعاليت‌هاي گوناگوني دارد.
فرويد، يونگف برگر، وان اكونومو، پير ژانه، پاولف، شرينگتن نيز به كشفيات تازه‌اي درباره‌ي شگفتي هاي مغز انسان نايل شدند و آزمايشات ارزنده فولتن با الكتروفيزيولوژي ثابت كرد كه مراكز مغزي با انديشه انساني ارتباط دارند.
 
ساختمان و تشكيلات مخ
مخ ماده خاكستري رنگي است كه از 12 هزار سلول عصبي و ميلياردها آنتن بوجود آمده. آنتن‌هاي هر سلول عصبي از تنه‌ي همان سلول جدا شده و پس از طي مسافت‌‌هاي كم و بيش دراز، به شاخه‌هاي بسيار نازكي تقسيم مي‌شود. شاخه‌هاي انتهايي هر سلول با شاخه‌هاي انتهايي سلول ديگر ارتباط دارد و بدين ترتيب عجيب‌ترين شبكه فعال بدن انسان به گرفتن و فرستادن و ضبط پيام‌هاي گوناگون از سلولي ديگر به انجام كارهاي مربوطه مشغول است. مخ، مراكز در درون هسته‌هاي مركزي با نام تالاموس و استرياتوم  دارد و در كف و تنه مخ نيز سازمان‌هايي است  كه در نظم و ترتيب بخشيدن به حواس و حركات و شعور و عواطف انساني دخالت مستقيم دارند. در واقع اينجا مركز اصلي فعاليت‌هاي مخ است و براساس نامگذاري به اين قسمت «مخ نباتي» مي‌گويند.
 
 فعاليت دروني و بدني به عهده مراكزي كه در مجموع مخ نباتي گفته مي‌شود و فعاليت‌هاي بيروني و ارتباط با اطراف پيرامون انسان به عهده مغزهاي شعوري مغز است كه مخ ارتباطي ناميده مي‌شود. بين مخ ارتباطي و مخ نباتي همكاري وجود دارد.
ارتباط اين دو مركز باعث مي‌شود دانشمندان دائماً درباره‌ي آنها مطالعه نمايند و در واقع پايه و اساس مطالعات «روان تني» كه «پسيكوسوماتيك» گفته مي‌شود به‌شمار مي‌آيد و از نظر علم پزشكي داراي اهميت فوق‌العاده‌اي است.
 
دگرگوني در سلول‌هاي مغزي
بشر امروز مانند گذشته فكر نمي‌كند، و بشر آينده نيز چون امروز انديشه و تفكر نخواهد داشت، بلكه با گذشت زمان و سير تكامل انسان، سلول‌هاي مغزي به فعاليت بيشتري نياز پيدا مي‌كنند، بنابراين مي‌توان تكامل مغز انسان را در آينده، از همين امروز پيش‌بيني كرد.
مخ دستگاه ضبط و مركز ادارک و پديدآورنده تغييرات مختلف و مجري دستورات است و پايه اصلي روانكاوي است. در حال طبيعي فقط بخشي از سلول‌هاي مغزي فعاليت مي‌كنند و بخشي ديگر از سلولهاي ياد شده و در حال افت و خواب و استراحت هستند. وقتي كه راجع به مغز و مغز انسان صحبت مي‌كنيم لازم است به مسائل رواني مختلف مثل: بيماريهاي رواني، شخصيت انسان، رفتارها، انديشه‌هاي گوناگون، دستگاههاي الكتريكي مرتبط با مخ مثل: الكتروانسفالوگرافي و غيره توجه كنيم كه البته هر يك از آنها نياز به بحث جداگانه‌اي دارد.
 
 
 
مخ از مراكز تشكيل شده است:
 
1. راه‌هاي پايين‌رو و نقل و انتقال فرامين و دستورات از مخ به نخاع.
2. مخچه كه در واقع راه‌هاي برقراري تعادل است.
3. واحد پشت سري كه مراكز ادراك بينايي است.
4. قطعه‌ي  پهلويي كه مركز ادراك لمس و احساسات عميقي است.
5. قسمت پيشاني و بالايي كه مركز حركات است.
6. قسمت بالايي پيشاني كه مركز فعاليت‌هاي شعوري است.
7. قسمت بينايي.
8. قسمت شنوايي.
9. مركز گفتار.
 
بهرحال درد دگرگوني مخ كه نتيجه آن به‌وجود آمدن بيماري‌هاي رواني مي‌باشد، مسايل مختلفي چون: عفونت، ضربت، اثرات سمي و عددي مؤثرند كه البته پژوهش و مطالعه درباره اين بيماري‌ها هنوز در مرحله ابتدايي است. درباره‌ي طبقه‌بندي بيماري‌هاي مغز انسان نيز هنوز تحقيقات دامنه‌دار و رضايت‌مندانه صورت نگرفته و روانپزشكان آمريكايي، فرانسوي، روسي و انگليسي سخت مشغول تحقيق و مطالعه‌اند.
 
 
 
 
1393/7/17 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 مغز، انديشه و روان!
مغز، انديشه و روان!زنگ تفريح زيست
زنگ تفريح شماره‌ي ۱۶۲
 
 
 
آيا اسرار درون انسان هنوز كشف نشده است؟!...
ارتباطات شگفت‌انگيز سلول‌هاي مغزي «نورون» اين آزمايشگاه بزرگ مخ چه ميكند؟!
انديشه، شعور، وجدان و عواطف از كجا سرچشمه مي‌گيرند؟
آيا « روان» و «تن» دو مسأله جداگانه است؟
 
درباره روان و انديشه انسان، حكما، فلاسفه، روانشناسان بزرگ جهان نظراتي گوناگون ابراز داشتنه‌اند، ولي گفتارها و اتکا به آنان به دليل كشف پديده‌هاي جديد علمي روز‌به‌روز ارزش خود را از دست مي‌دهند مباني علمي جديد‌تري جايگزين انديشه‌هاي آنان مي‌شود.
 هر اندازه كه دانش‌ پزشكي طي قرن گذشته پيشرفت نموده و به كشفيات تازه‌تري نائل آمده، در مورد علم روانشناسي و كشف اندشه و روان انسان به دليل نداشتن تجربيات كافي، موفقيت كمتر بوده است، زيرا انديشه و روان آدمي بسيار پيچيده مي‌باشد و صرف ميلياردها تومان سرمايه و ميليون‌ها ساعت كار شايد براي دريافت انديشه و روان آدمي هنوز هم كم و اندك باشد.
از قرن شانزدهم به بعد كه انقلاب‌هاي علمي و صنعتي در اروپا به وقوع پيوست متخصصان و دانشمندان فيزيولوژي درباره كشف اسرار درون و دستگاه اعصاب بدن انسان و حيوانات كوشش‌هاي زيادي كردند و به تدوين ده‌ها كتاب علمي در اين خصوص دست زدند، ولي امروز كه اين مطلب را مي‌خوانيد باز هم به جرأت و شهامت فراوان مي‌توان گفت هنوز هم پژوهشگران بزرگ در نيمه راه هستند و براي كشف حقايق نياز يه بررسي فراوان دارند و در واقع كشفيات آنان با حقايق علمي فرسنگ‌ها فاصله دارد.
 
مخ انسان
ميلياردها سلول چند قطبي مخ انسان را تشكيل مي‌دهد. مخ جاي استقرار و قرارگاه آثار رواني ماست و به دليل خاصيت تاثير‌پذيري و قدرت انتقالي كه در هر سلول مخ وجود دارد ارتباط شگفت‌انگيزي بين سلول‌هاي مخ با يكديگر برقرار است. هر اثري كه به هر سلول  سبب مي‌شود وضعيت مخ منتقل مي‌شود و بدين ترتيب هر سلول  اثرات وارده را ضبط مي‌كند و از طرفي اين اثر را انتقال مي‌دهد.
 
سلول‌هاي عصبي
يك واحد سلول عصبي «نورون» ناميده مي‌شود. «نورون» عضو فعال مغز انسان است و با كمك ميكروسكوپ‌هاي الكتروني توانسته‌اند اعضاي تشكيل‌دهنده آن را از قبيل: دانه‌هاي كروموزوم (انتقال‌دهنده ژن) هسته و پرتو پلاسما را كشف نمايند؛ ولي عليرغم اين همه كشفيات باور نكردني نحوه فعاليت آنها هنوز روشن نشده است. 
 
 
 بيش از 12 هزار سلول عصبي در مخ انسان وجود دارد و هر سلولي به صدها دنباله كه آن را «آنتن» مي‌گويند، مجهز شده كه همين آنتن تاثيرات وارده را مي‌گيرد و از طرفي دستورات را به سلول‌هاي ديگر انتقال مي‌دهد. نورون را به يك آزمايشگاه بزرگ تشبيه كرده‌اند، ولي اين كارخانه يا آزمايشگاه بزرگ معلوم نيست چگونه مسائل مختلف را در‌مي‌يابد، مي‌گيرد و منتقل مي‌كند.
 
از وجدان تا  عواطف
دانش فيزيولوژي اعصاب و روان ثابت كرده كه انديشه و فكر، اراده، شعور، وجدان و عواطف و آثار مختلف مكانيسمي مخ، تابع و زاينده از مخ است. در گذشته‌هاي دور فكر مي‌كردند روان و تن دو مساله جداگانه است، ولي با كشف مراكز مغز و ثابت شدن قرارگاه مخ و كشف نحوه فعاليت‌هاي دروني در مخ ثابت شده تن و روان با هم ارتباط دارند و اصولاً جدا از هم نيستند. 
دكارت فيلسوف بزرگ فرانسوي، غده «اپي فيز» را كه در انتها و ميانه‌ي دو نيمكره مخ واقع شده محل به‌هم رسيدن تن و روان مي‌پنداشتف ولي بررسي‌هاي «گال» اهل اتريش و فلورانس، بروكاوفريتش و هيتزريك دانشمندان بزرگ جهان، معلوم شد كه مراكز بعضي از اعمال شعور انساني در قشر مخ واقع شده است. در قرن بيستم به ثبات رسيد كه مراكز خاص لامسه، شنيداري و جاي تكلم انسان در مخ واقع شده و مخ فعاليت‌هاي گوناگوني دارد.
فرويد، يونگف برگر، وان اكونومو، پير ژانه، پاولف، شرينگتن نيز به كشفيات تازه‌اي درباره‌ي شگفتي هاي مغز انسان نايل شدند و آزمايشات ارزنده فولتن با الكتروفيزيولوژي ثابت كرد كه مراكز مغزي با انديشه انساني ارتباط دارند.
 
ساختمان و تشكيلات مخ
مخ ماده خاكستري رنگي است كه از 12 هزار سلول عصبي و ميلياردها آنتن بوجود آمده. آنتن‌هاي هر سلول عصبي از تنه‌ي همان سلول جدا شده و پس از طي مسافت‌‌هاي كم و بيش دراز، به شاخه‌هاي بسيار نازكي تقسيم مي‌شود. شاخه‌هاي انتهايي هر سلول با شاخه‌هاي انتهايي سلول ديگر ارتباط دارد و بدين ترتيب عجيب‌ترين شبكه فعال بدن انسان به گرفتن و فرستادن و ضبط پيام‌هاي گوناگون از سلولي ديگر به انجام كارهاي مربوطه مشغول است. مخ، مراكز در درون هسته‌هاي مركزي با نام تالاموس و استرياتوم  دارد و در كف و تنه مخ نيز سازمان‌هايي است  كه در نظم و ترتيب بخشيدن به حواس و حركات و شعور و عواطف انساني دخالت مستقيم دارند. در واقع اينجا مركز اصلي فعاليت‌هاي مخ است و براساس نامگذاري به اين قسمت «مخ نباتي» مي‌گويند.
 
 فعاليت دروني و بدني به عهده مراكزي كه در مجموع مخ نباتي گفته مي‌شود و فعاليت‌هاي بيروني و ارتباط با اطراف پيرامون انسان به عهده مغزهاي شعوري مغز است كه مخ ارتباطي ناميده مي‌شود. بين مخ ارتباطي و مخ نباتي همكاري وجود دارد.
ارتباط اين دو مركز باعث مي‌شود دانشمندان دائماً درباره‌ي آنها مطالعه نمايند و در واقع پايه و اساس مطالعات «روان تني» كه «پسيكوسوماتيك» گفته مي‌شود به‌شمار مي‌آيد و از نظر علم پزشكي داراي اهميت فوق‌العاده‌اي است.
 
دگرگوني در سلول‌هاي مغزي
بشر امروز مانند گذشته فكر نمي‌كند، و بشر آينده نيز چون امروز انديشه و تفكر نخواهد داشت، بلكه با گذشت زمان و سير تكامل انسان، سلول‌هاي مغزي به فعاليت بيشتري نياز پيدا مي‌كنند، بنابراين مي‌توان تكامل مغز انسان را در آينده، از همين امروز پيش‌بيني كرد.
مخ دستگاه ضبط و مركز ادارک و پديدآورنده تغييرات مختلف و مجري دستورات است و پايه اصلي روانكاوي است. در حال طبيعي فقط بخشي از سلول‌هاي مغزي فعاليت مي‌كنند و بخشي ديگر از سلولهاي ياد شده و در حال افت و خواب و استراحت هستند. وقتي كه راجع به مغز و مغز انسان صحبت مي‌كنيم لازم است به مسائل رواني مختلف مثل: بيماريهاي رواني، شخصيت انسان، رفتارها، انديشه‌هاي گوناگون، دستگاههاي الكتريكي مرتبط با مخ مثل: الكتروانسفالوگرافي و غيره توجه كنيم كه البته هر يك از آنها نياز به بحث جداگانه‌اي دارد.
 
 
 
مخ از مراكز تشكيل شده است:
 
1. راه‌هاي پايين‌رو و نقل و انتقال فرامين و دستورات از مخ به نخاع.
2. مخچه كه در واقع راه‌هاي برقراري تعادل است.
3. واحد پشت سري كه مراكز ادراك بينايي است.
4. قطعه‌ي  پهلويي كه مركز ادراك لمس و احساسات عميقي است.
5. قسمت پيشاني و بالايي كه مركز حركات است.
6. قسمت بالايي پيشاني كه مركز فعاليت‌هاي شعوري است.
7. قسمت بينايي.
8. قسمت شنوايي.
9. مركز گفتار.
 
بهرحال درد دگرگوني مخ كه نتيجه آن به‌وجود آمدن بيماري‌هاي رواني مي‌باشد، مسايل مختلفي چون: عفونت، ضربت، اثرات سمي و عددي مؤثرند كه البته پژوهش و مطالعه درباره اين بيماري‌ها هنوز در مرحله ابتدايي است. درباره‌ي طبقه‌بندي بيماري‌هاي مغز انسان نيز هنوز تحقيقات دامنه‌دار و رضايت‌مندانه صورت نگرفته و روانپزشكان آمريكايي، فرانسوي، روسي و انگليسي سخت مشغول تحقيق و مطالعه‌اند.
 
 
 
 
1393/7/17 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content