XMod
 کشف امواج گرانشي 
کشف امواج گرانشي مشاهده‌ي علمي
آيا امواج گرانشي آشکارسازي شده‌اند؟ يکي از مهم‌‌ترين و آخرين نتايج محاسبات نظري آينشتاين در بوته‌ي آزمايش جدي. همراه با به روز رساني بعد از اعلام نتايج تحليل داده‌هاي BICEP2
مشاهدهٔ شماره ۱۰۳
مشاهده‌ی قبلی: اولین گیاه در ماه   مشاهده‌ی بعدی: آتش‌بازی کیهانی

 

 
چندي پيش تولد آينشتاين بود و همينطور روز عدد پي. چند ماهي‌ست که دنياي فيزيک اخباري تقريباً انقلابي را به رسانه‌ها اعلام مي‌کند. پژوهشگران آزمايش BICEP2 در قطب جنوب اولين گواه را بر آشکارسازي امواج گرانشي اعلام کردند. اين آخرين موردي است که خود آينشتاين در محاسبات و ايده‌ي آن دخيل بوده (سياه چاله به عنوان يکي از مهمرين ايده‌هاي نسبيت عام همچنان به صورت رازي سر به مُهر باقي مانده‌اند).
 
حدود ۱۰۰ سال قبل آينشتاين نسبيت عام را تببين کرد. اين نظريه آخرين و مهم‌ترين سهم آينشتاين در علم بود. در مقالات متعددي مي‌توانيد با اين نظريه آشنا شويد. براي اينکه خلاصه‌اي بسيار کوتاه در مورد نسبيت عام نوشته باشيم: نسبيت عام عالم را در ابعاد بزرگ، سيارات، ستارگان، کهکشان‌ها، خوشه‌هاي کهکشاني، و فراتر توصيف مي‌کند. مکانيک کوانتم دنياي مقياس ريز مثل اتم‌ها، ذرات زيراتمي را توصيف مي‌کند. سال‌ها نظريه‌پردازان، سعي داشتند اين دو نظريه را يکي کنند و نظريه‌ي وحدت را فرمول بندي کنند.
 

نسبيت عام عالم را در سه بُعد فضايي و يک بُعد زماني در نظر مي‌گيرد. يعني تمام رويدادها و خود عالم در اين ۴ بُعد غوطه ور هستند. اين تصوير چهار بُعدي از عالم براي شبيه سازي و حتي تصور  پيچيده است. اخيراً نظريه‌هايي ارائه شده که بر چندکانه بودن زمان تأکيد دارند. و البته فضا هم وارد ابعاد بالاتري مي‌شود. ولي فعلاً لازم نيست خيلي نگران اين مسئله باشيم.

تصوير اين قضيه را ساده مي‌کنيم: فرض کنيد فضا-زمان يک بوم نقاشي تخت است.

 
 اجسامي با جرم مشخصي چون خورشيد، اين بوم را دچار اعوجاج مي‌کنند، به طوريکه ديگر اجسام که در مسير نزديک اين‌ها سفر مي‌کنند، مسيري منحني خواهند پيمود. پس گرانش از انحناي فضا-زمان به وجود مي‌آيد. اين مسئله از قوانين نيوتن فراتر مي‌رود. چون در قوانين نيوتن گرانش نيروي نامرئي است که در آن واحد بين دو جسم رد و بدل مي‌شود. اين همزماني، کُنش نامرئي در فاصله‌اي معين است که حتي در زمان نيوتن هم قانع کننده نبود.
 
اخيراً نسبيت عام تصوير قانع کننده‌تري از گرانش به نمايش گذاشته، و ثابت کرده که قابليت پيش بيني مواردي را دارد که قوانين نيوتن فاقد آن هستند. مانند حرکت‌هاي پيچيده‌ي عطارد در زمان نزديک شدن به خورشيد. وقتي جسمي جرم دار شتابدار مي‌شود، نسبيت عام پيش بيني مي‌کند که امواج گرانشي به وجود مي‌آيند که در فضا-زمان موج ايجاد مي‌کنند. معمولاً اين امواج بسيار کوچک هستند، ولي بزرگتر از نمونه‌هايي چون برخورد سياه‌چاله‌ها هستند. اين امواج با گذر از زمين باعث مي‌شوند که سياره‌ي ما به آرامي منبسط و منقبض شود! ولي مسئله اين است که بسيار کوچک هستند.
 
چند آزمايش تاکنون سعي بر آشکارسازي آن‌ها کرده‌اند. چالش آشکارسازي آن‌ها اثرات متعددي چون لرزش ارتعاشي روي زمين دارند! بسياري از اين آزمايش‌ها به دنبال امواجي قابل رويت هستند؛ يعني تصويرسازي از عالم اوليه. عالم اوليه ظاهراً دوره‌ي انبساطي سريعي به نام تورم داشته. در طول اين دوره، تورم امواج گرانشي عالم اوليه بسيار ضعيف تقويت مي‌کند. اين امواج بايد بر الگوي پراکندگي نور اوليه که از مرزهاي عالم قابل مشاهده آمده تأثير داشته باشند. اين نور يا موج رسيده را تابش ميکروموج مي‌ناميم.
 
 
 
آزمايش‌هاي بسياري از جمله BICEP2 به دنبال ردگيري امواج بوده‌اند. در فيزيک بايد هر آزمايشي با آزمايش‌هاي بعدي تاييد شود در غير اين صورت احتمال اينکه فرضيه اشتباه باشد بسيار زياد است. آشکار سازي امواج گرانشي براي فيزيکدانان هيجان انگيز است. روش‌هاي غيرمستقيمي از جمله حرکت تپ‌اخترها هم وجود دارد. چيزي که براي فيزيکدانان فوق العاده جالب بوده، اطلاعات ارزشمندي است که از عالم اوليه مي‌توان کسب کرد؛ مانند انبساط سريع عالم، به نام تورم، و حتي جالب‌تر از آن ويژگي‌هاي بنيادي گرانش. اطلاعاتي که از سيگنال‌هاي گرانشي مي‌توان به دست آورد، در مدل‌هاي مطرح عالم اوليه نقش خواهند داشت و شايد ما را وارد طبيعت و بنيان گرانش کنند. اينجاست که فيزيکدانان مي‌توانند به وحدت گرانش و کوانتم فکر کنند.
 
به روز رساني بعد از اعلام نتايج تيم BICEP2
 
 در اين بخش چند اصطلاح فني مورد استفاده قرار گرفته که با استفاده از کلمات کليدي اين بخش مي‌توانيد به زبان ساده مطالب مورد نياز و مفهومي مربوطه را بخوانيد. 
 
تيم BICEP2 دسامبر ۲۰۱۳ نتايج مهمي را اعلام مي‌کند. اين نتايج برآن بودند که اختلالاتي را در سينگال‌هاي B امواج زمينه کيهاني (CMB) مشاهده کرده‌اند. از جاييکه اثرات اين اختلال دو روايت مي‌تواندداشته باشد، تأييد نهايي به آزمايش BICEP3 موکول مي‌شود ولي به احتمال قوي اين رويداد فيزيکي مانند کشف ذر‌ي هيگز بوزون گونه تأييد خواهد شد و شايد گواه آن قوي‌تر از هيگز هم باشد. سينگال‌هاي دريافتي اگر مربوط به اثرات نه چندان محسوس امواج زمينه کيهاني باشند، معنايي بسيار عميق در آن نهفته است! انتظار براي کشف ذره‌ي حامل گرانش به نام گرويتون! اين ذره طبق مدل استاندارد ذرات بايد اسپين ۲ داشته باشد و سيگنال نيروي گرانش را حمل کند. درست مانند فوتون و گلئون، و ذرات حامل ديگر که نيروهاي مختلف از جمله، ضعيف، قوي را منتقل مي‌کنند. ولي نتيجه‌ي بعدي جالب‌تر است. چگونه دنبال گرويتون بگرديم؟ و در نهايت، اگر اين ذره‌ي اسپين ۲ وارد مدل استاندارد ذرات شود، همه چيز در ذرات يکبار بايد مرور شده و درآيندهاي نه چندان دور گرانش و مکانيک کوانتمي يعني ابعاد بزرگ و کوچک بنا به شواهد آزمايشگاهي و رصدي باهم متحد خواهند شد. اندازه‌گيري‌هاي اخير با درستي موج گرانشي توافق خبوي دارد. منتهي هنوز معلوم نيست خطايي در کار بوده يا پديده‌ي ديگري آشکار سازي شده و يا موج گرانشي ناشي از ميدان‌هاي گرانشي و موج ضربه‌هاي اوليه را رصد کرده‌ايم.
 
 
شايد عجيب‌تر و جالب‌تر هم اين باشد که آينشتاين همچنان با نسبيت عام خودش پيشتاز است و به تنهايي در مقابل دنياي ذرات بنيادي قد علم کرده. البته بارها اشاره کرديم در مطالب مختلف که او در اين کار تنها نبود ولي ايده هاي نسبيت عام از خودش بود و ديگران با حل معادلات مختلف از معادله‌ي آينشتاين در شرايط مرزي مختلف به نتايج مختلف رسيدند. از سياه چاله ها تا گرويتون. 
 

 

مشاهده‌ی قبلی: اولین گیاه در ماه   مشاهده‌ی بعدی: آتش‌بازی کیهانی


 

1393/7/10 لينک مستقيم

فرستنده :
نرگس HyperLink HyperLink 1394/5/29
مـتـن : کشف گراویتون مربوط به نظریه ی ریسمان است وسال ها پیش کشف شده است و آشکار سازی آن ربطی به کشف آن ندارد کاش اطلا عات بیشتری را در مورد گراویتون می گذاشتید ممنون
پاسـخ : سلام نرگس. خير. گرويتون کشف نشده و قطعه ي گمشده ي مدل استاندارد ذرات هست. نظريه ي ريسمان خودش نظريه اي بدون تاييد آزمايشگاهي هست و در صحتش شک هست. کشفي که ميگي نظري هست نه تجربي. در مورد گريتون در بخش فيزيک اطلاعات کامل به زبان ساده ولي با اصطلاحات فني گذاشتيم. اشکاري سازي BICEP2 هرچند درست از آب در نيامد ولي دقيقا به کشف گرويتون ميتونه منجر بشه. منتهي نه به طور مستقيم.

قضيه پيچيده تر از ايني هست که اينجا توضيح بديم. ولي به طور تلويحي کلمات کليدي لازم آمده که ميتوني در مورد مدل استاندارد ذرات، ريسمان ها که فرااستاندارد مدل هستند، اطلاعات کسب کني.

من نميدونم در جه سطحي مطالعه ميکني که بتونم بهت منبع تخصصي هم بدم. خواستي بنويس که اراجع بدم به چند منبع تخصصي اگر در سطح دانشگاه دوست داري اطلاعات کسب کني.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 کشف امواج گرانشي 
کشف امواج گرانشي مشاهده‌ي علمي
آيا امواج گرانشي آشکارسازي شده‌اند؟ يکي از مهم‌‌ترين و آخرين نتايج محاسبات نظري آينشتاين در بوته‌ي آزمايش جدي. همراه با به روز رساني بعد از اعلام نتايج تحليل داده‌هاي BICEP2
مشاهدهٔ شماره ۱۰۳
مشاهده‌ی قبلی: اولین گیاه در ماه   مشاهده‌ی بعدی: آتش‌بازی کیهانی

 

 
چندي پيش تولد آينشتاين بود و همينطور روز عدد پي. چند ماهي‌ست که دنياي فيزيک اخباري تقريباً انقلابي را به رسانه‌ها اعلام مي‌کند. پژوهشگران آزمايش BICEP2 در قطب جنوب اولين گواه را بر آشکارسازي امواج گرانشي اعلام کردند. اين آخرين موردي است که خود آينشتاين در محاسبات و ايده‌ي آن دخيل بوده (سياه چاله به عنوان يکي از مهمرين ايده‌هاي نسبيت عام همچنان به صورت رازي سر به مُهر باقي مانده‌اند).
 
حدود ۱۰۰ سال قبل آينشتاين نسبيت عام را تببين کرد. اين نظريه آخرين و مهم‌ترين سهم آينشتاين در علم بود. در مقالات متعددي مي‌توانيد با اين نظريه آشنا شويد. براي اينکه خلاصه‌اي بسيار کوتاه در مورد نسبيت عام نوشته باشيم: نسبيت عام عالم را در ابعاد بزرگ، سيارات، ستارگان، کهکشان‌ها، خوشه‌هاي کهکشاني، و فراتر توصيف مي‌کند. مکانيک کوانتم دنياي مقياس ريز مثل اتم‌ها، ذرات زيراتمي را توصيف مي‌کند. سال‌ها نظريه‌پردازان، سعي داشتند اين دو نظريه را يکي کنند و نظريه‌ي وحدت را فرمول بندي کنند.
 

نسبيت عام عالم را در سه بُعد فضايي و يک بُعد زماني در نظر مي‌گيرد. يعني تمام رويدادها و خود عالم در اين ۴ بُعد غوطه ور هستند. اين تصوير چهار بُعدي از عالم براي شبيه سازي و حتي تصور  پيچيده است. اخيراً نظريه‌هايي ارائه شده که بر چندکانه بودن زمان تأکيد دارند. و البته فضا هم وارد ابعاد بالاتري مي‌شود. ولي فعلاً لازم نيست خيلي نگران اين مسئله باشيم.

تصوير اين قضيه را ساده مي‌کنيم: فرض کنيد فضا-زمان يک بوم نقاشي تخت است.

 
 اجسامي با جرم مشخصي چون خورشيد، اين بوم را دچار اعوجاج مي‌کنند، به طوريکه ديگر اجسام که در مسير نزديک اين‌ها سفر مي‌کنند، مسيري منحني خواهند پيمود. پس گرانش از انحناي فضا-زمان به وجود مي‌آيد. اين مسئله از قوانين نيوتن فراتر مي‌رود. چون در قوانين نيوتن گرانش نيروي نامرئي است که در آن واحد بين دو جسم رد و بدل مي‌شود. اين همزماني، کُنش نامرئي در فاصله‌اي معين است که حتي در زمان نيوتن هم قانع کننده نبود.
 
اخيراً نسبيت عام تصوير قانع کننده‌تري از گرانش به نمايش گذاشته، و ثابت کرده که قابليت پيش بيني مواردي را دارد که قوانين نيوتن فاقد آن هستند. مانند حرکت‌هاي پيچيده‌ي عطارد در زمان نزديک شدن به خورشيد. وقتي جسمي جرم دار شتابدار مي‌شود، نسبيت عام پيش بيني مي‌کند که امواج گرانشي به وجود مي‌آيند که در فضا-زمان موج ايجاد مي‌کنند. معمولاً اين امواج بسيار کوچک هستند، ولي بزرگتر از نمونه‌هايي چون برخورد سياه‌چاله‌ها هستند. اين امواج با گذر از زمين باعث مي‌شوند که سياره‌ي ما به آرامي منبسط و منقبض شود! ولي مسئله اين است که بسيار کوچک هستند.
 
چند آزمايش تاکنون سعي بر آشکارسازي آن‌ها کرده‌اند. چالش آشکارسازي آن‌ها اثرات متعددي چون لرزش ارتعاشي روي زمين دارند! بسياري از اين آزمايش‌ها به دنبال امواجي قابل رويت هستند؛ يعني تصويرسازي از عالم اوليه. عالم اوليه ظاهراً دوره‌ي انبساطي سريعي به نام تورم داشته. در طول اين دوره، تورم امواج گرانشي عالم اوليه بسيار ضعيف تقويت مي‌کند. اين امواج بايد بر الگوي پراکندگي نور اوليه که از مرزهاي عالم قابل مشاهده آمده تأثير داشته باشند. اين نور يا موج رسيده را تابش ميکروموج مي‌ناميم.
 
 
 
آزمايش‌هاي بسياري از جمله BICEP2 به دنبال ردگيري امواج بوده‌اند. در فيزيک بايد هر آزمايشي با آزمايش‌هاي بعدي تاييد شود در غير اين صورت احتمال اينکه فرضيه اشتباه باشد بسيار زياد است. آشکار سازي امواج گرانشي براي فيزيکدانان هيجان انگيز است. روش‌هاي غيرمستقيمي از جمله حرکت تپ‌اخترها هم وجود دارد. چيزي که براي فيزيکدانان فوق العاده جالب بوده، اطلاعات ارزشمندي است که از عالم اوليه مي‌توان کسب کرد؛ مانند انبساط سريع عالم، به نام تورم، و حتي جالب‌تر از آن ويژگي‌هاي بنيادي گرانش. اطلاعاتي که از سيگنال‌هاي گرانشي مي‌توان به دست آورد، در مدل‌هاي مطرح عالم اوليه نقش خواهند داشت و شايد ما را وارد طبيعت و بنيان گرانش کنند. اينجاست که فيزيکدانان مي‌توانند به وحدت گرانش و کوانتم فکر کنند.
 
به روز رساني بعد از اعلام نتايج تيم BICEP2
 
 در اين بخش چند اصطلاح فني مورد استفاده قرار گرفته که با استفاده از کلمات کليدي اين بخش مي‌توانيد به زبان ساده مطالب مورد نياز و مفهومي مربوطه را بخوانيد. 
 
تيم BICEP2 دسامبر ۲۰۱۳ نتايج مهمي را اعلام مي‌کند. اين نتايج برآن بودند که اختلالاتي را در سينگال‌هاي B امواج زمينه کيهاني (CMB) مشاهده کرده‌اند. از جاييکه اثرات اين اختلال دو روايت مي‌تواندداشته باشد، تأييد نهايي به آزمايش BICEP3 موکول مي‌شود ولي به احتمال قوي اين رويداد فيزيکي مانند کشف ذر‌ي هيگز بوزون گونه تأييد خواهد شد و شايد گواه آن قوي‌تر از هيگز هم باشد. سينگال‌هاي دريافتي اگر مربوط به اثرات نه چندان محسوس امواج زمينه کيهاني باشند، معنايي بسيار عميق در آن نهفته است! انتظار براي کشف ذره‌ي حامل گرانش به نام گرويتون! اين ذره طبق مدل استاندارد ذرات بايد اسپين ۲ داشته باشد و سيگنال نيروي گرانش را حمل کند. درست مانند فوتون و گلئون، و ذرات حامل ديگر که نيروهاي مختلف از جمله، ضعيف، قوي را منتقل مي‌کنند. ولي نتيجه‌ي بعدي جالب‌تر است. چگونه دنبال گرويتون بگرديم؟ و در نهايت، اگر اين ذره‌ي اسپين ۲ وارد مدل استاندارد ذرات شود، همه چيز در ذرات يکبار بايد مرور شده و درآيندهاي نه چندان دور گرانش و مکانيک کوانتمي يعني ابعاد بزرگ و کوچک بنا به شواهد آزمايشگاهي و رصدي باهم متحد خواهند شد. اندازه‌گيري‌هاي اخير با درستي موج گرانشي توافق خبوي دارد. منتهي هنوز معلوم نيست خطايي در کار بوده يا پديده‌ي ديگري آشکار سازي شده و يا موج گرانشي ناشي از ميدان‌هاي گرانشي و موج ضربه‌هاي اوليه را رصد کرده‌ايم.
 
 
شايد عجيب‌تر و جالب‌تر هم اين باشد که آينشتاين همچنان با نسبيت عام خودش پيشتاز است و به تنهايي در مقابل دنياي ذرات بنيادي قد علم کرده. البته بارها اشاره کرديم در مطالب مختلف که او در اين کار تنها نبود ولي ايده هاي نسبيت عام از خودش بود و ديگران با حل معادلات مختلف از معادله‌ي آينشتاين در شرايط مرزي مختلف به نتايج مختلف رسيدند. از سياه چاله ها تا گرويتون. 
 

 

مشاهده‌ی قبلی: اولین گیاه در ماه   مشاهده‌ی بعدی: آتش‌بازی کیهانی


 

1393/7/10 لينک مستقيم

فرستنده :
نرگس HyperLink HyperLink 1394/5/29
مـتـن : کشف گراویتون مربوط به نظریه ی ریسمان است وسال ها پیش کشف شده است و آشکار سازی آن ربطی به کشف آن ندارد کاش اطلا عات بیشتری را در مورد گراویتون می گذاشتید ممنون
پاسـخ : سلام نرگس. خير. گرويتون کشف نشده و قطعه ي گمشده ي مدل استاندارد ذرات هست. نظريه ي ريسمان خودش نظريه اي بدون تاييد آزمايشگاهي هست و در صحتش شک هست. کشفي که ميگي نظري هست نه تجربي. در مورد گريتون در بخش فيزيک اطلاعات کامل به زبان ساده ولي با اصطلاحات فني گذاشتيم. اشکاري سازي BICEP2 هرچند درست از آب در نيامد ولي دقيقا به کشف گرويتون ميتونه منجر بشه. منتهي نه به طور مستقيم.

قضيه پيچيده تر از ايني هست که اينجا توضيح بديم. ولي به طور تلويحي کلمات کليدي لازم آمده که ميتوني در مورد مدل استاندارد ذرات، ريسمان ها که فرااستاندارد مدل هستند، اطلاعات کسب کني.

من نميدونم در جه سطحي مطالعه ميکني که بتونم بهت منبع تخصصي هم بدم. خواستي بنويس که اراجع بدم به چند منبع تخصصي اگر در سطح دانشگاه دوست داري اطلاعات کسب کني.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content