XMod
 اندازه‌گیری آستانهٔ درک چشایی در انسان 
اندازه‌گیری آستانهٔ درک چشایی در انسان مشاهده‌ي علمي
در ایام تعطیلات معمولاً خوراکی های زیادی با طعم های مختلف در خانه ها پیدا می شود. آیا تا به حال از خود سوال کرده اید که چگونه طعم های مختلف را از هم تشخیص می دهیم؟
مشاهده علمي ۱۰۷
مشاهده‌ی قبلی: چگونه تخم مرغ روی آب شناور می‌ماند؟   مشاهده‌ی بعدی: بررسی تأثیر دما روی سرعت واکنش شیمیایی با استفاده از قرص جوشان

 

 

مفاهیم کلیدی: مزه (طعم)، حس چشایی، غذا، مغز


مقدمه
:
در ایام تعطیلات معمولاً خوراکی های زیادی با طعم های مختلف در خانه ها پیدا می شود. آیا تا به حال از خود سوال کرده اید که چگونه طعم های مختلف را از هم تشخیص می دهیم؟ انسان ها به طور کلی قابلیت درک و تشخیص 5 طعم متفاوت شیرین، شور، ترش، تلخ و اومامی (Umami) را دارند. اومامی مزه ای است که کمتر شناخته شده است و مسئول درک طعم خوراکی هایی مثل سویا، سس گوجه فرنگی و بسیاری از غذاهایی است که حاوی مقدار زیادی از نمک اسید گلوتامیک هستند. آیا انسان می تواند تمام این مزه ها را به آسانی تشخیص دهد؟ در این آزمایش شما و همراهانتان آستانه ی درک مزه های مختلف را بررسی می کنید.


 


پیش نیاز:
سیستم چشایی ما انسان ها بسیار حساس است. علاوه بر درک مزه ها زمانی که مقدار آنها بسیار کم است (غلظت پایین)، ما قادر به درک مزه های متفاوت مواد با ساختارهای مولکولی تقریباً مشابه که تفاوت بسیار کمی با هم دارند نیز هستیم. برای مثال، ما انسان ها می توانیم تفاوت بین مزه ی استریوایزومرها را که در واقع دو ماده هستند که ذرات سازنده شان دقیقاً یکسان است و تنها آرایش ساختاری آنها تصویر آینه ای از یکدیگر است متوجه شویم. برای مثال، ماده ی شیرین کننده ی مصنوعی آسپارتام (aspartame) طعم کاملاً شیرینی دارد. اما استریوایزومر آن به هیچ وجه شیرین نیست.

 



این قابلیت فوق العاده ی درک مزه ها در انسان به خاطر وجود گیرنده های چشایی قوی در سطح زبان ماست. این گیرنده های چشایی که روی برآمدگی های کوچک زبان ما واقع شده اند و به صورت زایده های قارچی شکل هستند، هرکدام حدود 50 تا 150 سلول گیرنده ی چشایی را شامل می شود. روی سطح این سلول ها، گیرنده هایی قرار دارند که به مولکول های کوچکی که مزه ی خوراکی ها را مشخص می کنند متصل می شوند. این گیرنده ها سپس از طریق عصب های چشایی، اطلاعات مربوط به مزه ی مواد را به مغز منتقل می کنند. انجام این فرآیند منجر به توانایی ما در درک پنج طعم متفاوت خوراکی ها می شود.

 



 


مواد و وسایل مورد نیاز:


قاشق برای اندازه گیری
آب (ترجیحاً مقطر باشد.)
12 عدد لیوان کاغذی یا پلاستیکی
ماژیک
ترازوی آشپزخانه (اگر ترازو ندارید می توانید از قاشق چای خوری برای اندازه گیری استفاده کنید.)
شکر
نمک خوراکی
سرکه
چند عدد قاشق
تعدادی گوش پاک کن
حوله تمیز
یک برگه ی کاغذ به همراه مداد یا خودکار (اختیاری)
چند نفر داوطلب برای انجام آزمایش (اختیاری)

آماده سازی:
6 قاشق غذاخوری آب مقطر را داخل یک لیوان پلاستیکی یا کاغذی بریزید. مقدار 10 گرم (در حدود دو و نیم قاشق چای خوری) شکر به آن اضافه کنید و خوب آن را به هم بزنید تا شکر به طور کامل در آب حل شود. حالا یک محلول 10 درصدی شکر دارید. با ماژیک روی لیوان این غلظت را بنویسید.
حال 2 قاشق چای خوری از محلول 10 درصدی شکر را در یک لیوان جدید بریزید. سپس 6 قاشق غذاخوری آب به آن اضافه کنید و آن را خوب به هم بزنید. حالا یک محلول 1 درصدی شکر دارید. روی این لیوان نیز غلظت آن را با ماژیک بنویسید.
فرآیند رقیق سازی را ادامه دهید. (به این ترتیب که در هر مرحله 2 قاشق چای خوری از محلول مرحله ی قبل را در یک لیوان جدید بریزید و به آن 6 قاشق غذاخوری آب اضافه کنید.) تا به ترتیب محلول های 0.1 درصد و 0.01 درصد از شکر داشته باشید. روی این دو لیوان هم غلظت هایشان را با ماژیک بنویسید. فکر می کنید کمترین غلظتی از شکر که می توانید مزه ی آن را در دهان خود حس کنید چقدر است؟
حالا همین مراحل را به جای شکر با نمک انجام دهید و محلول های نمک با غلظت های 10%، 1%، 0.1% و 0.01% تهیه کنید. روی هر لیوان غلظت محلول داخلش را با ماژیک بنویسید. اگر ترازو ندارید، 10 گرم نمک معادل 1.75 قاشق چای خوری نمک است. فکر می کنید کمترین غلظتی از نمک که مزه ی آن را در دهان خود حس خواهید کرد چقدر است؟
حالا به جای نمک، از سرکه استفاده کنید و مراحل بالا را تکرار کنید تا محلول هایی از سرکه با غلظت های 10%، 1%، 0.1% و 0.01% داشته باشید. برای سرکه، 10 گرم معادل است با 2 قاشق چای خوری از آن. در مورد سرکه چطور؟ فکر می کنید کمترین غلظتی از سرکه که بتوانید مزه ی آن را در دهان خود حس کنید چقدر است؟


روش کار:

دهان خود را با آب بشویید و زبانتان را با یک حوله تمیز خشک کنید. یک گوش پاک کن تمیز را داخل محلول 10 درصدی شکر فرو کنید و سپس آن را روی تمام سطح زبان خود بکشید. شیرینی آن را حس می کنید؟
همین کار را برای محلول 1 درصد، 0.1 درصد و 0.01 درصد شکر انجام دهید. قبل از هر مرحله دهان خود را بشویید و زبانتان را خشک کنید. کمترین غلظتی از شکر که مزه ی آن را در دهان خود حس کردید چقدر بود؟ این آستانه ی تقریبی درک چشایی شما از شکر است. می توانید این عدد را روی کاغذ بنویسید تا از یادتان نرود.
دهان خود را بشویید و زبانتان را خشک کنید. حالا همین مراحل را برای محلول 10 درصد نمک انجام دهید. آیا مزه ی نمک را در دهان خود حس می کنید؟
همین مراحل را برای محلول 1 درصد، 0.1 درصد و 0.01 درصد نمک انجام دهید و دقت داشته باشید که قبل از هر مرحله دهان خود را بشویید و زبانتان را خشک کنید. کمترین غلظتی از نمک که مزه ی آن را در دهان خود حس کردید چقدر بود؟ این آستانه ی تقریبی درک چشایی شما از نمک است. عدد را یادداشت کنید.
دهان خود را با آب بشویید و زبانتان را با حوله ی تمیز خشک کنید. حالا یک گوش پاک کن تمیز را در محلول 10 درصدی سرکه فرو کنید و سپس آن را روی تمام سطح زبان خود بکشید. آیا مزه ی ترش آن را حس می کنید؟ این کار را برای محلول های 1 درصد، 0.1 درصد و 0.01 درصد سرکه تکرار کنید. کمترین غلظتی از سرکه که مزه ی ترش آن را در دهان خود حس کردید چقدر بود؟ این آستانه ی تقریبی درک چشایی شما از مزه ی سرکه است. عدد را یادداشت کنید.
آیا آستانه ی درک چشایی شما (کمترین غلظتی از ماده که می توانید مزه ی آن را تشخیص دهید) برای هر سه ماده ی مورد آزمایش یکسان بود؟ یا برای بعضی ها کمتر بود؟ آیا مزه ی محلولی را که غلظت آن 10 برابر بیشتر بود، به اندازه ی 10 برابر قوی تر حس کردید؟

آزمایش‌هاي تکمیلی:
- این آزمایش را روی افراد دیگر انجام دهید و نتایج را با هم مقایسه کنید. آیا آستانه ی درک مزه ها برای افراد مختلف متفاوت است؟ آیا کمترین آستانه ی چشایی برای همه ی افراد در مورد یک مزه بود یا اینکه برای هر فرد متفاوت بود؟
- افراد را به گروه های سنی مختلف تقسیم کنید و آزمایش را انجام دهید. آیا آستانه ی درک چشایی انسان رابطه ای با سن او دارد؟
- در آزمایشی که انجام دادید، هربار غلظت محلول ها را 10 مرتبه کاهش دادید و محلولی با غلظت جدید ساختید. برای دقت بیشتر می توانید  غلظت های بیشتر با فاصله های کمتر را هم امتحان کنید تا آستانه ی دقیق درک چشایی خود ا از شکر، نمک و سرکه به دست آورید.

مشاهدات و نتیجه گیری:

آیا توانستید مزه ی تمام محلول های با غلظت 10% را تشخیص دهید؟ درمورد محلول های 0.01% چطور؟ مزه ی هیچ کدام را حس نکردید؟ آیا درمورد شکر آستانه ی درک چشایی بالاتری داشتید؟ به این معنی که تنها قادر به تشخیص مزه ی شکر در محلول با غلظت بالای آن بودید، در مقایسه با نمک و سرکه که قابلیت درک مزه ی آنها در محلول های رقیق ترشان را نیز داشتید و به بیان دیگر آستانه ی درک چشایی کمتری داشتید.

مزه ی محلول های 10 درصدی نمک، شکر و سرکه تقریباً برای همه ی افرادی که این آزمایش را انجام بدهند قابل تشخیص است. در مقابل، تقریباً هیچ کس مزه ی محلول های 0.01 درصد از این سه ماده را حس نمی کند چرا که غلظت شان بسیار پایین است. سه مزه ی شیرین، شور و ترش هر کدام آستانه ی درک چشایی متفاوتی دارند و درواقع غلظت های متفاوتی از هرکدام برای انسان قابل تشخیص است.

در حقیقت، درک بعضی طعم ها در غلظت های کم برای سیستم چشایی انسان آسان تر از طعم های دیگر است. همچنین، آستانه ی درک چشایی برای افراد مختلف یکسان نیست. ممکن است در آزمایش مشاهده کرده باشید که در غلظت های پایین، درک مزه ی شیرین سخت تر از مزه ی شور و ترش است. به بیان دیگر، آستانه ی درک چشایی انسان از مزه ی شیرین بیشتر از مزه ی شور و ترش است. همچنین ممکن است مشاهده کرده باشید که تشخیص مزه ی ترش (سرکه) در غلظت های کم برای افراد آسان تر از تشخیص مزه ی شور در این غلظت هاست. اما تفاوت بین این دو بسیار کوچک است و برای به دست آوردن نتایج دقیق و مطمئن نیاز به انجام تعداد آزمایش های بیشتر است.

 


    منابع مفيد:

 

GUSTATORY AND OLFACTORY SENSES

 

 دستگاه چشايي


حس چشايي

حواس انسان


بافت زبان

 

 

 

مشاهده‌ی قبلی: چگونه تخم مرغ روی آب شناور می‌ماند؟   مشاهده‌ی بعدی: بررسی تأثیر دما روی سرعت واکنش شیمیایی با استفاده از قرص جوشان

 

1393/7/29 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 اندازه‌گیری آستانهٔ درک چشایی در انسان 
اندازه‌گیری آستانهٔ درک چشایی در انسان مشاهده‌ي علمي
در ایام تعطیلات معمولاً خوراکی های زیادی با طعم های مختلف در خانه ها پیدا می شود. آیا تا به حال از خود سوال کرده اید که چگونه طعم های مختلف را از هم تشخیص می دهیم؟
مشاهده علمي ۱۰۷
مشاهده‌ی قبلی: چگونه تخم مرغ روی آب شناور می‌ماند؟   مشاهده‌ی بعدی: بررسی تأثیر دما روی سرعت واکنش شیمیایی با استفاده از قرص جوشان

 

 

مفاهیم کلیدی: مزه (طعم)، حس چشایی، غذا، مغز


مقدمه
:
در ایام تعطیلات معمولاً خوراکی های زیادی با طعم های مختلف در خانه ها پیدا می شود. آیا تا به حال از خود سوال کرده اید که چگونه طعم های مختلف را از هم تشخیص می دهیم؟ انسان ها به طور کلی قابلیت درک و تشخیص 5 طعم متفاوت شیرین، شور، ترش، تلخ و اومامی (Umami) را دارند. اومامی مزه ای است که کمتر شناخته شده است و مسئول درک طعم خوراکی هایی مثل سویا، سس گوجه فرنگی و بسیاری از غذاهایی است که حاوی مقدار زیادی از نمک اسید گلوتامیک هستند. آیا انسان می تواند تمام این مزه ها را به آسانی تشخیص دهد؟ در این آزمایش شما و همراهانتان آستانه ی درک مزه های مختلف را بررسی می کنید.


 


پیش نیاز:
سیستم چشایی ما انسان ها بسیار حساس است. علاوه بر درک مزه ها زمانی که مقدار آنها بسیار کم است (غلظت پایین)، ما قادر به درک مزه های متفاوت مواد با ساختارهای مولکولی تقریباً مشابه که تفاوت بسیار کمی با هم دارند نیز هستیم. برای مثال، ما انسان ها می توانیم تفاوت بین مزه ی استریوایزومرها را که در واقع دو ماده هستند که ذرات سازنده شان دقیقاً یکسان است و تنها آرایش ساختاری آنها تصویر آینه ای از یکدیگر است متوجه شویم. برای مثال، ماده ی شیرین کننده ی مصنوعی آسپارتام (aspartame) طعم کاملاً شیرینی دارد. اما استریوایزومر آن به هیچ وجه شیرین نیست.

 



این قابلیت فوق العاده ی درک مزه ها در انسان به خاطر وجود گیرنده های چشایی قوی در سطح زبان ماست. این گیرنده های چشایی که روی برآمدگی های کوچک زبان ما واقع شده اند و به صورت زایده های قارچی شکل هستند، هرکدام حدود 50 تا 150 سلول گیرنده ی چشایی را شامل می شود. روی سطح این سلول ها، گیرنده هایی قرار دارند که به مولکول های کوچکی که مزه ی خوراکی ها را مشخص می کنند متصل می شوند. این گیرنده ها سپس از طریق عصب های چشایی، اطلاعات مربوط به مزه ی مواد را به مغز منتقل می کنند. انجام این فرآیند منجر به توانایی ما در درک پنج طعم متفاوت خوراکی ها می شود.

 



 


مواد و وسایل مورد نیاز:


قاشق برای اندازه گیری
آب (ترجیحاً مقطر باشد.)
12 عدد لیوان کاغذی یا پلاستیکی
ماژیک
ترازوی آشپزخانه (اگر ترازو ندارید می توانید از قاشق چای خوری برای اندازه گیری استفاده کنید.)
شکر
نمک خوراکی
سرکه
چند عدد قاشق
تعدادی گوش پاک کن
حوله تمیز
یک برگه ی کاغذ به همراه مداد یا خودکار (اختیاری)
چند نفر داوطلب برای انجام آزمایش (اختیاری)

آماده سازی:
6 قاشق غذاخوری آب مقطر را داخل یک لیوان پلاستیکی یا کاغذی بریزید. مقدار 10 گرم (در حدود دو و نیم قاشق چای خوری) شکر به آن اضافه کنید و خوب آن را به هم بزنید تا شکر به طور کامل در آب حل شود. حالا یک محلول 10 درصدی شکر دارید. با ماژیک روی لیوان این غلظت را بنویسید.
حال 2 قاشق چای خوری از محلول 10 درصدی شکر را در یک لیوان جدید بریزید. سپس 6 قاشق غذاخوری آب به آن اضافه کنید و آن را خوب به هم بزنید. حالا یک محلول 1 درصدی شکر دارید. روی این لیوان نیز غلظت آن را با ماژیک بنویسید.
فرآیند رقیق سازی را ادامه دهید. (به این ترتیب که در هر مرحله 2 قاشق چای خوری از محلول مرحله ی قبل را در یک لیوان جدید بریزید و به آن 6 قاشق غذاخوری آب اضافه کنید.) تا به ترتیب محلول های 0.1 درصد و 0.01 درصد از شکر داشته باشید. روی این دو لیوان هم غلظت هایشان را با ماژیک بنویسید. فکر می کنید کمترین غلظتی از شکر که می توانید مزه ی آن را در دهان خود حس کنید چقدر است؟
حالا همین مراحل را به جای شکر با نمک انجام دهید و محلول های نمک با غلظت های 10%، 1%، 0.1% و 0.01% تهیه کنید. روی هر لیوان غلظت محلول داخلش را با ماژیک بنویسید. اگر ترازو ندارید، 10 گرم نمک معادل 1.75 قاشق چای خوری نمک است. فکر می کنید کمترین غلظتی از نمک که مزه ی آن را در دهان خود حس خواهید کرد چقدر است؟
حالا به جای نمک، از سرکه استفاده کنید و مراحل بالا را تکرار کنید تا محلول هایی از سرکه با غلظت های 10%، 1%، 0.1% و 0.01% داشته باشید. برای سرکه، 10 گرم معادل است با 2 قاشق چای خوری از آن. در مورد سرکه چطور؟ فکر می کنید کمترین غلظتی از سرکه که بتوانید مزه ی آن را در دهان خود حس کنید چقدر است؟


روش کار:

دهان خود را با آب بشویید و زبانتان را با یک حوله تمیز خشک کنید. یک گوش پاک کن تمیز را داخل محلول 10 درصدی شکر فرو کنید و سپس آن را روی تمام سطح زبان خود بکشید. شیرینی آن را حس می کنید؟
همین کار را برای محلول 1 درصد، 0.1 درصد و 0.01 درصد شکر انجام دهید. قبل از هر مرحله دهان خود را بشویید و زبانتان را خشک کنید. کمترین غلظتی از شکر که مزه ی آن را در دهان خود حس کردید چقدر بود؟ این آستانه ی تقریبی درک چشایی شما از شکر است. می توانید این عدد را روی کاغذ بنویسید تا از یادتان نرود.
دهان خود را بشویید و زبانتان را خشک کنید. حالا همین مراحل را برای محلول 10 درصد نمک انجام دهید. آیا مزه ی نمک را در دهان خود حس می کنید؟
همین مراحل را برای محلول 1 درصد، 0.1 درصد و 0.01 درصد نمک انجام دهید و دقت داشته باشید که قبل از هر مرحله دهان خود را بشویید و زبانتان را خشک کنید. کمترین غلظتی از نمک که مزه ی آن را در دهان خود حس کردید چقدر بود؟ این آستانه ی تقریبی درک چشایی شما از نمک است. عدد را یادداشت کنید.
دهان خود را با آب بشویید و زبانتان را با حوله ی تمیز خشک کنید. حالا یک گوش پاک کن تمیز را در محلول 10 درصدی سرکه فرو کنید و سپس آن را روی تمام سطح زبان خود بکشید. آیا مزه ی ترش آن را حس می کنید؟ این کار را برای محلول های 1 درصد، 0.1 درصد و 0.01 درصد سرکه تکرار کنید. کمترین غلظتی از سرکه که مزه ی ترش آن را در دهان خود حس کردید چقدر بود؟ این آستانه ی تقریبی درک چشایی شما از مزه ی سرکه است. عدد را یادداشت کنید.
آیا آستانه ی درک چشایی شما (کمترین غلظتی از ماده که می توانید مزه ی آن را تشخیص دهید) برای هر سه ماده ی مورد آزمایش یکسان بود؟ یا برای بعضی ها کمتر بود؟ آیا مزه ی محلولی را که غلظت آن 10 برابر بیشتر بود، به اندازه ی 10 برابر قوی تر حس کردید؟

آزمایش‌هاي تکمیلی:
- این آزمایش را روی افراد دیگر انجام دهید و نتایج را با هم مقایسه کنید. آیا آستانه ی درک مزه ها برای افراد مختلف متفاوت است؟ آیا کمترین آستانه ی چشایی برای همه ی افراد در مورد یک مزه بود یا اینکه برای هر فرد متفاوت بود؟
- افراد را به گروه های سنی مختلف تقسیم کنید و آزمایش را انجام دهید. آیا آستانه ی درک چشایی انسان رابطه ای با سن او دارد؟
- در آزمایشی که انجام دادید، هربار غلظت محلول ها را 10 مرتبه کاهش دادید و محلولی با غلظت جدید ساختید. برای دقت بیشتر می توانید  غلظت های بیشتر با فاصله های کمتر را هم امتحان کنید تا آستانه ی دقیق درک چشایی خود ا از شکر، نمک و سرکه به دست آورید.

مشاهدات و نتیجه گیری:

آیا توانستید مزه ی تمام محلول های با غلظت 10% را تشخیص دهید؟ درمورد محلول های 0.01% چطور؟ مزه ی هیچ کدام را حس نکردید؟ آیا درمورد شکر آستانه ی درک چشایی بالاتری داشتید؟ به این معنی که تنها قادر به تشخیص مزه ی شکر در محلول با غلظت بالای آن بودید، در مقایسه با نمک و سرکه که قابلیت درک مزه ی آنها در محلول های رقیق ترشان را نیز داشتید و به بیان دیگر آستانه ی درک چشایی کمتری داشتید.

مزه ی محلول های 10 درصدی نمک، شکر و سرکه تقریباً برای همه ی افرادی که این آزمایش را انجام بدهند قابل تشخیص است. در مقابل، تقریباً هیچ کس مزه ی محلول های 0.01 درصد از این سه ماده را حس نمی کند چرا که غلظت شان بسیار پایین است. سه مزه ی شیرین، شور و ترش هر کدام آستانه ی درک چشایی متفاوتی دارند و درواقع غلظت های متفاوتی از هرکدام برای انسان قابل تشخیص است.

در حقیقت، درک بعضی طعم ها در غلظت های کم برای سیستم چشایی انسان آسان تر از طعم های دیگر است. همچنین، آستانه ی درک چشایی برای افراد مختلف یکسان نیست. ممکن است در آزمایش مشاهده کرده باشید که در غلظت های پایین، درک مزه ی شیرین سخت تر از مزه ی شور و ترش است. به بیان دیگر، آستانه ی درک چشایی انسان از مزه ی شیرین بیشتر از مزه ی شور و ترش است. همچنین ممکن است مشاهده کرده باشید که تشخیص مزه ی ترش (سرکه) در غلظت های کم برای افراد آسان تر از تشخیص مزه ی شور در این غلظت هاست. اما تفاوت بین این دو بسیار کوچک است و برای به دست آوردن نتایج دقیق و مطمئن نیاز به انجام تعداد آزمایش های بیشتر است.

 


    منابع مفيد:

 

GUSTATORY AND OLFACTORY SENSES

 

 دستگاه چشايي


حس چشايي

حواس انسان


بافت زبان

 

 

 

مشاهده‌ی قبلی: چگونه تخم مرغ روی آب شناور می‌ماند؟   مشاهده‌ی بعدی: بررسی تأثیر دما روی سرعت واکنش شیمیایی با استفاده از قرص جوشان

 

1393/7/29 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content