XMod
 چگونه تخم مرغ روی آب شناور می‌ماند؟
چگونه تخم مرغ روی آب شناور می‌ماند؟مشاهده‌ي علمي
آیا تا به حال به این مسئله دقت کرده اید که بعضی اجسام روی آب غوطه ور می شوند درحالیکه برخی دیگر در آن فرو می روند؟ این مسئله به دانسیته ی اجسام در مقایسه با دانسیته ی آبی که در آن قرار گرفته اند بستگی دارد.
مشاهده علمی ۱۰۶
مشاهده‌ی قبلی: با کمک محلول آب و نمک، برای خود کریستال بسازید   مشاهده‌ی بعدی: اندازه‌گیری آستانهٔ درک چشایی در انسان

 

 

 

مفاهیم کلیدی: دانسیته (جرم حجمی)، جرم، حجم، غلظت، شناوري، آب

مقدمه:
آیا تا به حال به این مسئله دقت کرده اید که بعضی اجسام روی آب غوطه ور می شوند درحالیکه برخی دیگر در آن فرو می روند؟ این مسئله به دانسیته ی اجسام در مقایسه با دانسیته ی آبی که در آن قرار گرفته اند بستگی دارد.

اگر جسمی از آبی که در داخل آن قرار گرفته است دانسیته ی کمتری داشته باشد، روی سطح آب شناور می ماند. آب شور چون چگال تر از آب شیرین است، بعضی اجسام در اقیانوس که آب شور دارد راحت تر غوطه ور می شوند.
شما نیز می توانید با اضافه کردن نمک به آب شهری، آب چگال تر درست کنید. درواقع اگر مقدار کافی نمک به آب اضافه کنید، می توانید آن را آنقدر چگال کنید که حتی یک تخم مرغ روی آن غوطه ور شود! در این آزمایش در این مورد بیشتر خواهید آموخت.


پیش نیاز:
اگر یک تخم مرغ را در یک لیوان آب شهری قرار دهید، در آن فرو می رود. دلیل فرو رفتن تخم مرغ در آب شهری بیشتر بودن چگالی یا دانسیته ی تخم مرغ از آب است. دانسیته یا چگالی یک ماده در واقع جرم واحد حجمی آن است. برای مثال، دانسیته ی آب شیرین در شرایط استاندارد تقریباً 1 گرم بر سانتی متر مکعب است.

حال اگر به مقدار مناسب نمک به آب اضافه کنید، تخم مرغ روی آب می آید و شناور می شود! چون افزودن نمک به آب باعث افزایش دانسیته ی محلول می شود. این افزایش دانسیته به خاطر افزایش جرم در اثر اضافه کردن نمک در حجم ثابتی از آب است. قابلیت شناور شدن یک جسم مثل تخم مرغ روی سطح آب را شناوري (Buoyancy) می گویند. اما چه مقدار نمک باید به آب اضافه شود تا تخم مرغ روی آن شناور شود؟ در این آزمایش با درست کردن محلول آب و نمک در غلظت های مختلف، این مقدار را به دست خواهید آورد.

 


مواد و وسایل مورد نیاز:
آب
یک فنجان برای اندازه گیری
یک ظرف بزرگ مثل یک کاسه یا قابلمه (باید حداقل گنجایش سه فنجان آب را داشته باشد.)
نصف فنجان نمک
پنج عدد فنجان که هر کدام حداقل گنجاش 500 گرم را داشته باشد.
یک ماژیک در صورتی که از فنجان های یک بار مصرف استفاده می کنید و یا برچسب و خودکار اگر فنجان ها یک بار مصرف نیستند.
سه قاشق برای هم زدن محلول های آب و نمک
قاشق سوپ خوری برای جا به جا کردن تخم مرغ

آماده سازی:
تخم مرغ را از یخچال بیرون بیاورید و مدتی آن را در دمای اتاق نگه دارید تا گرم شود و به دمای اتاق برسد. دقت کنید که همیشه بعد از دست زدن به تخم مرغ خام، دست هایتان را بشویید چرا که ممکن است حامل باکتری سالمونلا (Salmonella) باشد.
مقدار یک فنجان و نیم آب داخل ظرف بزرگی که آماده کرده اید بریزید.
به اندازه ی نصف فنجان نمک به ظرف اضافه کنید و آن را به هم بزنید تا نمک حل شود. (مشاهده می کنید که همه ی نمک در این مرحله حل نمی شود.)
یک فنجان دیگر آب به ظرف اضافه کنید و محلول را به هم بزنید تا نمک باقی مانده نیز حل شود. قبل از رفتن به مرحله ی بعد، اطمینان حاصل کنید که تمام نمک در آب حل شده باشد. دقت کنید که برای حل شدن همه ی نمک در آب، به حدود 5 تا 10 دقیقه هم زدن مداوم نیاز دارید، پس صبور باشید. به نظر شما چرا باید آزمایش را بااین محلول با غلظت بسیار بالای نمک شروع کنیم؟
5 فنجان را کنار هم روی یک سطح قرار دهید. از چپ به راست آن ها را از 1 تا 5 شماره گذاری کنید. اگر از فنجان های یک بار مصرف استفاده می کنید، می توانید با یک ماژیک شماره ی هر کدام را روی خودش بنویسید. اما اگر از فنجان های آشپزخانه استفاده می کنید، روی برچسب شماره ها را بنویسید و برچسب ها را به فنجان ها بچسبانید تا بعد از آزمایش بتوانید آن ها را بکَنید.

روش کار:
مقدار سه چهارم یک فنجان از محلول آب و نمکی که آماده کرده اید را در فنجان شماره ی 1 بریزید.
حال مقدار سه چهارم فنجان آب شهری به هر کدام از فنجان های شماره ی 2 تا 5 اضافه کنید. (به فنجان شماره ی 5 چیز دیگری اضافه نکنید)
مقدار سه چهارم فنجان از محلول آب و نمک آماده شده در ابتدای کار را به فنجان شماره ی 2 اضافه کنید و آن را خوب به هم بزنید. غلظت نمک در محلول شماره ی 2 در مقایسه با محلول شماره ی 1 چه تغییری کرده است؟
مقدار سه چهارم فنجان محلول آب و نمک از فنجان شماره ی 2 بردارید و به فنجان شماره ی 3 اضافه کنید و آن را خوب به هم بزنید. غلظت نمک در فنجان شماره ی 3 چه تغییری نسبت به غلظت آن در فنجان شماره ی 1 و 2 کرده است؟
مقدار سه چهارم فنجان محلول آب و نمک از فنجان شماره ی 3 را به فنجان شماره ی 4 اضافه کنید و آن را خوب به هم بزنید. غلظت نمک در فنجان شماره ی 4 نسبت به غلظت آن در فنجان های قبلی چه تغییری کرده است؟
با استفاده از یک قاشق سوپ خوری، تخم مرغ را در فنجان شماره ی 5 قرار دهید. آیا تخم مرغ روی آب شناور می شود؟
با کمک قاشق سوپ خوری، تخم مرغ را از فنجان شماره ی 5 دربیاورید و در فنجان شماره ی 4 قرار دهید. آیا تخم مرغ روی آب شناور می ماند؟
همین کار را برای فنجان های شماره ی 3، 2 و 1 انجام دهید. در کدام یک از فنجان ها تخم مرغ روی آب شناور می ماند؟ اگر این اتفاق برای بیشتر از یک فنجان رخ داده است، آیا تفاوتی بین نحوه ی شناور شدن تخم مرغ در آنها مشاده می کنید؟ این نتایج چه چیزی درمورد چگالی تخم مرغ به شما نشان می دهد؟



آزمایش‌هاي تکمیلی:
در این آزمایش، شما بررسی کردید که چه مقدار نمک باید در آب حل شود تا باعث شود تخم مرغ روی سطح آب شناور بماند. می توانید برای دقیق تر شدن نتایج آزمایش، غلظت های بیشتری از محلول آب و نمک را درست کنید و همین آزمایش را روی آنها نیز انجام دهید. سعی کنید چگالی تخم مرغ را اندازه بگیرید. برای این منظور، از محلولی که تخم مرغ برای اولین بار روی سطح آن غوطه ور می شود استفاده کنید و آن را با افزودن مقادیر متفاوت آب، به غلظت های متفاوت رقیق کنید؛ درست مانند کاری که در آزمایش اصلی انجام دادید. حالا تخم مرغ در کدام غلظت از نمک اول از همه غوطه ور می شود؟ این مشاهدات چه نتیجه ای در مورد چگالی تخم مرغ به شما می دهد؟
این آزمایش را با استفاده از چند تخم مرغ دیگر تکرار کنید. می توانید هم از تخم مرغ خام و هم از تخم مرغ آب پز استفاده کنید. آیا نتایجی که از آزمایش با تخم مرغ های دیگر به دست می آورید دقیقاً مشابه نتایج اولیه تان است؟ یا اینکه درمورد هر تخم مرغ نتیجه متفاوت است؟ برای مقایسه ی صحیح بین تخم مرغ در حالت خام و پخته شده، باید همان تخم مرغ خامی را که روی آن آزمایش انجام داده اید بپزید تا دقت نتایج بالا رود.
تحقیق کنید که چه مقدار نمک در آب دریا وجود دارد. حال با توجه به اعدادی که از آزمایش خود به دست آورده اید، به نظر شما یک تخم مرغ روی آب دریا شناور می ماند یا در آن فرو می رود؟

مشاهده‌هاي و نتیجه گیری:
آیا مشاهده کردید که تخم مرغ در فنجان های شماره ی 1 و 2 غوطه ور شد ولی در فنجان های 3، 4 و 5 این اتفاق رخ نداد؟
در این آزمایش شما به احتمال زیاد مشاهده کرده اید که تخم مرغ در فنجان شماره ی 1 روی آب شناور می شود. در فنجان شماره ی 2 میزان غوطه وری کمتر است اما در هر حال تخم مرغ روی آب می ماند. در بقیه ی فنجان ها تخم مرغ روی آب نمی ماند و در آن فرو می رود. در فنجان شماره ی 1، غلیظ ترین محلول آب و نمک را داشتید که در ابتدای آزمایش تهیه کرده بودید و شامل نصف فنجان نمک حل شده در دو و نیم فنجان آب بود. غلظت محلول آب و نمک در فنجان های شماره ی 2 تا 4 به ترتیب نصف شدند. برای مثال، غلظت محلول در فنجان شماره ی 2 نصف غلظت آن در فنجان شماره ی 1 بود و غلظت محلول در فنجان شماره ی 3 نیز نصف غلظت در فنجان شماره ی 2 بود. در فنجان شماره ی 5 نیز فقط آب شهری ریختید. تخم مرغ قاعدتاً باید در فنجان های شماره ی 3، 4 و 5 فرو رود چرا که چگالی تخم مرغ بیشتر از چگالی آب و یا محلول رقیق آب و نمک است. محلول های موجود در فنجان های شماره ی 1 و 2 حاوی نمک بیشتری بودند و درنتیجه چگالی بالاتری داشتند. تخم مرغ باید در این محلول ها روی سطح آب شناور بماند. زیرا چگالی محلول ها از چگالی تخم مرغ بیشتر است. میزان چگالی واقعی تخم مرغ نیز چیزی بین چگالی محلول های موجود در فنجان های شماره ی 2 و 3 است.




منابع مفيد:


شناوري

 

What is DENSITY ?

غواص دکارتي

 

Why is the Ocean Salty?

اصل ارشميدس


مفاهيم اوليه غلظت

نيروي ارشميدس


چگالي

 

مشاهده‌ی قبلی: با کمک محلول آب و نمک، برای خود کریستال بسازید   مشاهده‌ی بعدی: اندازه‌گیری آستانهٔ درک چشایی در انسان

 

1393/7/25 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : جالب بود

فرستنده :
مهدی.ب HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : سلام متشکرم از این موضوعی که تو سایت گذاشتید
پاسـخ : سلان. ممنون

فرستنده :
ستاره HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : بد نبود میتونست با عکسای بهتر جالب ترم باشه
ب امید بهترین بودن سایتتون
پاسـخ : ممنون از نظرت. سعی میکنیم روی مطالب جدید عکسهای بهتر یا بیشتر هم بگذاریم. هرچندباید حساب کرد در زمانی که متن آپلود میشه در سایت، محدودیتهای مختلفی از جمله زمان داریم که این مشکل ماست و امیدوارم مطالب دیگر رو که میخونی با کیفیتی که دوست داری باشند.

فرستنده :
مهدی HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : این بهترین سایته برای طرح جابر ابن حیان
پاسـخ : موفق باشی

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : ممنون از کمک هایتان
پاسـخ : موفق باشی

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : ممنون اززحماتتون
پاسـخ : ممنون از شما خواننده گرامی

فرستنده :
سینا هاشم پور HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : من دانش آموز پایه نهم هستم واز این مطالب بهره زیادی بردم دستتون درد نکنه
پاسـخ : موفق باشی سینا.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 چگونه تخم مرغ روی آب شناور می‌ماند؟
چگونه تخم مرغ روی آب شناور می‌ماند؟مشاهده‌ي علمي
آیا تا به حال به این مسئله دقت کرده اید که بعضی اجسام روی آب غوطه ور می شوند درحالیکه برخی دیگر در آن فرو می روند؟ این مسئله به دانسیته ی اجسام در مقایسه با دانسیته ی آبی که در آن قرار گرفته اند بستگی دارد.
مشاهده علمی ۱۰۶
مشاهده‌ی قبلی: با کمک محلول آب و نمک، برای خود کریستال بسازید   مشاهده‌ی بعدی: اندازه‌گیری آستانهٔ درک چشایی در انسان

 

 

 

مفاهیم کلیدی: دانسیته (جرم حجمی)، جرم، حجم، غلظت، شناوري، آب

مقدمه:
آیا تا به حال به این مسئله دقت کرده اید که بعضی اجسام روی آب غوطه ور می شوند درحالیکه برخی دیگر در آن فرو می روند؟ این مسئله به دانسیته ی اجسام در مقایسه با دانسیته ی آبی که در آن قرار گرفته اند بستگی دارد.

اگر جسمی از آبی که در داخل آن قرار گرفته است دانسیته ی کمتری داشته باشد، روی سطح آب شناور می ماند. آب شور چون چگال تر از آب شیرین است، بعضی اجسام در اقیانوس که آب شور دارد راحت تر غوطه ور می شوند.
شما نیز می توانید با اضافه کردن نمک به آب شهری، آب چگال تر درست کنید. درواقع اگر مقدار کافی نمک به آب اضافه کنید، می توانید آن را آنقدر چگال کنید که حتی یک تخم مرغ روی آن غوطه ور شود! در این آزمایش در این مورد بیشتر خواهید آموخت.


پیش نیاز:
اگر یک تخم مرغ را در یک لیوان آب شهری قرار دهید، در آن فرو می رود. دلیل فرو رفتن تخم مرغ در آب شهری بیشتر بودن چگالی یا دانسیته ی تخم مرغ از آب است. دانسیته یا چگالی یک ماده در واقع جرم واحد حجمی آن است. برای مثال، دانسیته ی آب شیرین در شرایط استاندارد تقریباً 1 گرم بر سانتی متر مکعب است.

حال اگر به مقدار مناسب نمک به آب اضافه کنید، تخم مرغ روی آب می آید و شناور می شود! چون افزودن نمک به آب باعث افزایش دانسیته ی محلول می شود. این افزایش دانسیته به خاطر افزایش جرم در اثر اضافه کردن نمک در حجم ثابتی از آب است. قابلیت شناور شدن یک جسم مثل تخم مرغ روی سطح آب را شناوري (Buoyancy) می گویند. اما چه مقدار نمک باید به آب اضافه شود تا تخم مرغ روی آن شناور شود؟ در این آزمایش با درست کردن محلول آب و نمک در غلظت های مختلف، این مقدار را به دست خواهید آورد.

 


مواد و وسایل مورد نیاز:
آب
یک فنجان برای اندازه گیری
یک ظرف بزرگ مثل یک کاسه یا قابلمه (باید حداقل گنجایش سه فنجان آب را داشته باشد.)
نصف فنجان نمک
پنج عدد فنجان که هر کدام حداقل گنجاش 500 گرم را داشته باشد.
یک ماژیک در صورتی که از فنجان های یک بار مصرف استفاده می کنید و یا برچسب و خودکار اگر فنجان ها یک بار مصرف نیستند.
سه قاشق برای هم زدن محلول های آب و نمک
قاشق سوپ خوری برای جا به جا کردن تخم مرغ

آماده سازی:
تخم مرغ را از یخچال بیرون بیاورید و مدتی آن را در دمای اتاق نگه دارید تا گرم شود و به دمای اتاق برسد. دقت کنید که همیشه بعد از دست زدن به تخم مرغ خام، دست هایتان را بشویید چرا که ممکن است حامل باکتری سالمونلا (Salmonella) باشد.
مقدار یک فنجان و نیم آب داخل ظرف بزرگی که آماده کرده اید بریزید.
به اندازه ی نصف فنجان نمک به ظرف اضافه کنید و آن را به هم بزنید تا نمک حل شود. (مشاهده می کنید که همه ی نمک در این مرحله حل نمی شود.)
یک فنجان دیگر آب به ظرف اضافه کنید و محلول را به هم بزنید تا نمک باقی مانده نیز حل شود. قبل از رفتن به مرحله ی بعد، اطمینان حاصل کنید که تمام نمک در آب حل شده باشد. دقت کنید که برای حل شدن همه ی نمک در آب، به حدود 5 تا 10 دقیقه هم زدن مداوم نیاز دارید، پس صبور باشید. به نظر شما چرا باید آزمایش را بااین محلول با غلظت بسیار بالای نمک شروع کنیم؟
5 فنجان را کنار هم روی یک سطح قرار دهید. از چپ به راست آن ها را از 1 تا 5 شماره گذاری کنید. اگر از فنجان های یک بار مصرف استفاده می کنید، می توانید با یک ماژیک شماره ی هر کدام را روی خودش بنویسید. اما اگر از فنجان های آشپزخانه استفاده می کنید، روی برچسب شماره ها را بنویسید و برچسب ها را به فنجان ها بچسبانید تا بعد از آزمایش بتوانید آن ها را بکَنید.

روش کار:
مقدار سه چهارم یک فنجان از محلول آب و نمکی که آماده کرده اید را در فنجان شماره ی 1 بریزید.
حال مقدار سه چهارم فنجان آب شهری به هر کدام از فنجان های شماره ی 2 تا 5 اضافه کنید. (به فنجان شماره ی 5 چیز دیگری اضافه نکنید)
مقدار سه چهارم فنجان از محلول آب و نمک آماده شده در ابتدای کار را به فنجان شماره ی 2 اضافه کنید و آن را خوب به هم بزنید. غلظت نمک در محلول شماره ی 2 در مقایسه با محلول شماره ی 1 چه تغییری کرده است؟
مقدار سه چهارم فنجان محلول آب و نمک از فنجان شماره ی 2 بردارید و به فنجان شماره ی 3 اضافه کنید و آن را خوب به هم بزنید. غلظت نمک در فنجان شماره ی 3 چه تغییری نسبت به غلظت آن در فنجان شماره ی 1 و 2 کرده است؟
مقدار سه چهارم فنجان محلول آب و نمک از فنجان شماره ی 3 را به فنجان شماره ی 4 اضافه کنید و آن را خوب به هم بزنید. غلظت نمک در فنجان شماره ی 4 نسبت به غلظت آن در فنجان های قبلی چه تغییری کرده است؟
با استفاده از یک قاشق سوپ خوری، تخم مرغ را در فنجان شماره ی 5 قرار دهید. آیا تخم مرغ روی آب شناور می شود؟
با کمک قاشق سوپ خوری، تخم مرغ را از فنجان شماره ی 5 دربیاورید و در فنجان شماره ی 4 قرار دهید. آیا تخم مرغ روی آب شناور می ماند؟
همین کار را برای فنجان های شماره ی 3، 2 و 1 انجام دهید. در کدام یک از فنجان ها تخم مرغ روی آب شناور می ماند؟ اگر این اتفاق برای بیشتر از یک فنجان رخ داده است، آیا تفاوتی بین نحوه ی شناور شدن تخم مرغ در آنها مشاده می کنید؟ این نتایج چه چیزی درمورد چگالی تخم مرغ به شما نشان می دهد؟



آزمایش‌هاي تکمیلی:
در این آزمایش، شما بررسی کردید که چه مقدار نمک باید در آب حل شود تا باعث شود تخم مرغ روی سطح آب شناور بماند. می توانید برای دقیق تر شدن نتایج آزمایش، غلظت های بیشتری از محلول آب و نمک را درست کنید و همین آزمایش را روی آنها نیز انجام دهید. سعی کنید چگالی تخم مرغ را اندازه بگیرید. برای این منظور، از محلولی که تخم مرغ برای اولین بار روی سطح آن غوطه ور می شود استفاده کنید و آن را با افزودن مقادیر متفاوت آب، به غلظت های متفاوت رقیق کنید؛ درست مانند کاری که در آزمایش اصلی انجام دادید. حالا تخم مرغ در کدام غلظت از نمک اول از همه غوطه ور می شود؟ این مشاهدات چه نتیجه ای در مورد چگالی تخم مرغ به شما می دهد؟
این آزمایش را با استفاده از چند تخم مرغ دیگر تکرار کنید. می توانید هم از تخم مرغ خام و هم از تخم مرغ آب پز استفاده کنید. آیا نتایجی که از آزمایش با تخم مرغ های دیگر به دست می آورید دقیقاً مشابه نتایج اولیه تان است؟ یا اینکه درمورد هر تخم مرغ نتیجه متفاوت است؟ برای مقایسه ی صحیح بین تخم مرغ در حالت خام و پخته شده، باید همان تخم مرغ خامی را که روی آن آزمایش انجام داده اید بپزید تا دقت نتایج بالا رود.
تحقیق کنید که چه مقدار نمک در آب دریا وجود دارد. حال با توجه به اعدادی که از آزمایش خود به دست آورده اید، به نظر شما یک تخم مرغ روی آب دریا شناور می ماند یا در آن فرو می رود؟

مشاهده‌هاي و نتیجه گیری:
آیا مشاهده کردید که تخم مرغ در فنجان های شماره ی 1 و 2 غوطه ور شد ولی در فنجان های 3، 4 و 5 این اتفاق رخ نداد؟
در این آزمایش شما به احتمال زیاد مشاهده کرده اید که تخم مرغ در فنجان شماره ی 1 روی آب شناور می شود. در فنجان شماره ی 2 میزان غوطه وری کمتر است اما در هر حال تخم مرغ روی آب می ماند. در بقیه ی فنجان ها تخم مرغ روی آب نمی ماند و در آن فرو می رود. در فنجان شماره ی 1، غلیظ ترین محلول آب و نمک را داشتید که در ابتدای آزمایش تهیه کرده بودید و شامل نصف فنجان نمک حل شده در دو و نیم فنجان آب بود. غلظت محلول آب و نمک در فنجان های شماره ی 2 تا 4 به ترتیب نصف شدند. برای مثال، غلظت محلول در فنجان شماره ی 2 نصف غلظت آن در فنجان شماره ی 1 بود و غلظت محلول در فنجان شماره ی 3 نیز نصف غلظت در فنجان شماره ی 2 بود. در فنجان شماره ی 5 نیز فقط آب شهری ریختید. تخم مرغ قاعدتاً باید در فنجان های شماره ی 3، 4 و 5 فرو رود چرا که چگالی تخم مرغ بیشتر از چگالی آب و یا محلول رقیق آب و نمک است. محلول های موجود در فنجان های شماره ی 1 و 2 حاوی نمک بیشتری بودند و درنتیجه چگالی بالاتری داشتند. تخم مرغ باید در این محلول ها روی سطح آب شناور بماند. زیرا چگالی محلول ها از چگالی تخم مرغ بیشتر است. میزان چگالی واقعی تخم مرغ نیز چیزی بین چگالی محلول های موجود در فنجان های شماره ی 2 و 3 است.




منابع مفيد:


شناوري

 

What is DENSITY ?

غواص دکارتي

 

Why is the Ocean Salty?

اصل ارشميدس


مفاهيم اوليه غلظت

نيروي ارشميدس


چگالي

 

مشاهده‌ی قبلی: با کمک محلول آب و نمک، برای خود کریستال بسازید   مشاهده‌ی بعدی: اندازه‌گیری آستانهٔ درک چشایی در انسان

 

1393/7/25 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : جالب بود

فرستنده :
مهدی.ب HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : سلام متشکرم از این موضوعی که تو سایت گذاشتید
پاسـخ : سلان. ممنون

فرستنده :
ستاره HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : بد نبود میتونست با عکسای بهتر جالب ترم باشه
ب امید بهترین بودن سایتتون
پاسـخ : ممنون از نظرت. سعی میکنیم روی مطالب جدید عکسهای بهتر یا بیشتر هم بگذاریم. هرچندباید حساب کرد در زمانی که متن آپلود میشه در سایت، محدودیتهای مختلفی از جمله زمان داریم که این مشکل ماست و امیدوارم مطالب دیگر رو که میخونی با کیفیتی که دوست داری باشند.

فرستنده :
مهدی HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : این بهترین سایته برای طرح جابر ابن حیان
پاسـخ : موفق باشی

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : ممنون از کمک هایتان
پاسـخ : موفق باشی

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : ممنون اززحماتتون
پاسـخ : ممنون از شما خواننده گرامی

فرستنده :
سینا هاشم پور HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : من دانش آموز پایه نهم هستم واز این مطالب بهره زیادی بردم دستتون درد نکنه
پاسـخ : موفق باشی سینا.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content